Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Green Impact ETS (Rzym, Włochy), ODV (Rzym), Nagy Tavak es Vizes Elohelyek Szövetsege (Alsó0rs, Węgry), LNDC Animal Protection APS (Mediolan, Włochy), One Voice (Strasburg, Francja) (przedstawiciel: L. D'Agostino, avvocato)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (UE) 2024/2669 z dnia 26 września 2024 r. w sprawie przedłożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosku dotyczącego poprawki do załączników II i III do Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk oraz w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji; stwierdzenie nieważności tego wniosku i głosowania na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji berneńskiej w dniu 3 grudnia 2024 r., a także wszelkich późniejszych aktów połączonych i powiązanych z decyzją (UE) 2024/2669, nawet jeśli nie są one jeszcze znane stronie skarżącej;
- obciążenie pozwanych instytucji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia traktatów, a w szczególności art. 191 ust. 3 TFUE, art. 6 ust. 1 TUE w związku z art. 37 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przez to, że Rada zatwierdziła zaskarżoną decyzję bez należytego uwzględnienia dostępnych danych naukowych i technicznych.
W tym względzie na etapie przygotowawczym decyzji Rada pominęła lub zbagatelizowała szereg raportów naukowych o znaczeniu międzynarodowym, w tym raportów sporządzonych przez Large carnivore Initiative for Europe i inne renomowane organizacje akademickie, które pokazują, że populacja wilków w Europie nie jest jeszcze chroniona przed istotnymi zagrożeniami.
Rada postanowiła zaproponować downlisting wilka szarego w konwencji berneńskiej, przypominając te same dane naukowe, które w 2022 r. skłoniły Unię Europejską do głosowania przeciwko podobnemu wnioskowi przedłożonemu przez Szwajcarię.
Przy opracowywaniu i przedstawianiu wniosku nie przestrzegano podstawowych zasad przejrzystości i obiektywizmu wymaganych przez porządek prawny Unii Europejskiej, o czym świadczy wszczęcie postępowania przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (sprawa 1758/2024/FA).
Ostatecznie deklasacja wilka zatwierdzona przez Radę opiera się na błędnej interpretacji stanu ochrony gatunku i pomija naukowo wykazane zagrożenia dla różnorodności biologicznej i dla ekosystemów.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasad proporcjonalności i ostrożności, przekroczenia uprawnień lub nadużycia władzy, nieprzeprowadzenia dochodzenia w odniesieniu do naruszenia zasady "best available science", a także naruszenia zasad określonych przez Trybunał Sprawiedliwości w odniesieniu do odstępstw od wspólnego systemu ochrony wilka.
W tym względzie strona skarżąca przypomina niektóre wiodące sprawy Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do systemu odstępstw przewidzianego w dyrektywie siedliskowej 1 , aby wykazać, że zapewnienie "zachowania populacji danych gatunków we właściwym stanie ochrony w ich naturalnym zasięgu" jest absolutnie konieczne oraz że decyzje o ochronie powinny opierać się na "podejściu prewencyjnym mającym na celu zapewnienie skutecznej ochrony populacji danych gatunków".
Zaskarżona decyzja jest również sprzeczna z wytycznymi zawartymi w zaleceniu nr 56 (1997) przyjętym przez Stały Komitet Konwencji berneńskiej. Zalecenie to stanowi, że zmiany w załącznikach I i II do konwencji powinny być wprowadzane w sposób spójny i w oparciu o najlepszą dostępną wiedzę naukową.
Od czasu jego przedstawienia wniosek Rady opierał się na kompromisie politycznym mającym na celu zrównoważenie ochrony wilka z oczekiwaniami społeczności wiejskich. Takie podejście, o ile jest uzasadnione w szerszym kontekście politycznym, jest jednak całkowicie nieodpowiednie do podejmowania decyzji w sprawie zachowania różnorodności biologicznej, której podstawą musi być najlepsza dostępna wiedza naukowa i zasada ostrożności.
Rada nie uwzględniła mniej uciążliwych i naukowo uzasadnionych alternatyw dla skutecznej ochrony wilka szarego.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.922 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-634/24: Skarga wniesiona w dniu 6 grudnia 2024 r. - Green Impact i in./Rada i Komisja |
Data aktu: | 17/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2025 |