(notyfikowana jako dokument c(2024) 6950)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2025/945)
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
W dniu 16 października 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron i najważniejsze elementy decyzji, z poszanowaniem uzasadnionego interesu przedsiębiorstw w zakresie ochrony ich informacji poufnych.
1. WPROWADZENIE
W decyzji Komisji ("decyzja") przedstawiono powody, dla których Komisja, po przeprowadzaniu badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (akt o rynkach cyfrowych), nie wskazuje Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X, mimo że osiągnięte zostają progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.
2. PROCEDURA
W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. w dniu 1 marca 2024 r. Komisja wysłała pismo do Elona Muska, w którym stwierdziła, że nie należy wskazywać jego ani żadnych podmiotów bezpośrednio lub pośrednio przez niego kontrolowanych jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez to przedsiębiorstwo internetowej usługi reklamowej X Ads.
Odrębną decyzją z dnia 13 maja 2024 r. Komisja rozpoczęła badanie rynku na podstawie art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, aby ocenić, czy Musk Group należy wskazać jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X.
W decyzji tej Komisja uznała, że przedsiębiorstwo X Holdings Corp. przedstawiło pewne argumenty, które - rozpatrywane łącznie - były dostatecznie uzasadnione, podważając w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do wspomnianej podstawowej usługi platformowej.
W dniu 9 sierpnia 2024 r. Komisja przyjęła wstępne ustalenia z badania rynku zgodnie z art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych. Komisja przekazała wstępne ustalenia Elonowi Muskowi i zapewniła mu możliwość bycia wysłuchanym zgodnie z art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia. Przedsiębiorstwo X Holdings Corp. udzieliło odpowiedzi dnia 23 sierpnia 2024 r.
Zgodnie z art. 17 i art. 50 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 4 października 2024 r. wydał pozytywną opinię.
3. RAMY PRAWNE
W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazania strażnika dostępu należy dokonać w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo będącej ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymóg określony w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie:
a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;
b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz
c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności w odniesieniu do rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub jego kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.
Na podstawie art. 3 ust. 5 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może przeprowadzić badanie rynku w celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo świadczące podstawowe usługi platformowe, które osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, a które przedstawiło dostatecznie uzasadnione argumenty zgodnie z art. 3 ust. 5 tego aktu, podważające w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, spełnia ostatecznie kryteria określone w art. 3 ust. 1 czy jednak ich nie spełnia. Zgodnie z wynikami badania rynku Komisja akceptuje lub odrzuca kontrargumenty przedsiębiorstwa i w rezultacie wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w rozumieniu aktu o rynkach cyfrowych albo takiego wskazania nie dokonuje.
4. OCENA KOMISJI
W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. i badania rynku przeprowadzonego przez Komisję na podstawie art. 17 ust. 3 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych Komisja nie zamierza wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot usługi w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X, jako że usługa ta nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) tego aktu. Komisja opiera swoje wnioski na następujących przesłankach rozpatrywanych łącznie.
Po pierwsze, badanie rynku potwierdza stosunkowo małą skalę X pod względem liczby użytkowników końcowych w porównaniu z innymi dużymi internetowymi serwisami społecznościowymi. Według kilku przeanalizowanych źródeł X ma mniej użytkowników końcowych niż wszystkie inne dotychczas wskazane internetowe serwisy społecznościowe. Chociaż względne różnice w liczbie użytkowników końcowych zależą od źródła danych i zastosowanej metodyki, we wszystkich źródłach są one znaczące. Dane potwierdziły również tendencję spadkową X.
Po drugie, badanie rynku potwierdza, że poziom interakcji użytkowników końcowych X jest niższy w tym internetowym serwisie społecznościowym w porównaniu z poziomem interakcji użytkowników końcowych innych dużych internetowych serwisów społecznościowych już wymienionych w decyzjach o wskazaniu jako strażnicy dostępu. Komisja uznaje poziom interakcji użytkowników końcowych za wiarygodną podstawę oceny zdolności użytkowników biznesowych do korzystania z X jako ważnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych.
Po trzecie, badanie rynku potwierdza ograniczone i malejące znaczenie X dla użytkowników biznesowych w zakresie docierania do użytkowników końcowych.
Ustalenia Komisji dotyczące trzech powyższych punktów, rozpatrywane łącznie, pozwalają stwierdzić, że X nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.
5. WNIOSEK
Z powodów przedstawionych powyżej w decyzji zamyka się badanie rynku rozpoczęte decyzją C(2024)3117 z dnia 13 maja 2024 r. w sprawie internetowego serwisu społecznościowego X, stwierdzając, że nie należy wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X.
Ustalenia te pozostają bez uszczerbku dla możliwości ponownego rozpatrzenia lub zmiany przez Komisję tej decyzji, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, jeżeli nastąpi jakakolwiek istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego decyzję podjęto, lub jeżeli decyzję podjęto na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.945 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 października 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100041 - X - INTERNETOWY SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY) (notyfikowana jako dokument c(2024) 6950) |
Data aktu: | 16/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |