uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. b) oraz d)-f),
(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 2 ustanowiono wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym kwalifikacji i licencji personelu odpowiedzialnego za dopuszczenie produktów do eksploatacji po obsłudze technicznej.
(2) W rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 wyraźnie wskazano kategorie statków powietrznych, do których wymagania mają zastosowanie, a mianowicie samoloty, śmigłowce lub wiropłaty, szybowce, balony i sterowce. Istnieją pewne niekonwencjonalne statki powietrzne, powstające głównie w następstwie najnowszych trendów przemysłowych, określane jako statki powietrzne służące nowej mobilności powietrznej, które nie należą do żadnej z wyżej wymienionych kategorii statków powietrznych. Powoduje to niepewność prawną co do możliwości zastosowania do tych statków powietrznych konkretnych aspektów obecnych ram regulacyjnych. Ponadto istniejące ułatwienia regulowane rozporządzeniem (UE) nr 1321/2014, które mają zastosowanie do statków powietrznych o porównywalnym ryzyku w zakresie bezpieczeństwa, należy również rozszerzyć przez analogię na niekonwencjonalne statki powietrzne.
(3) Podobnie występują luki regulacyjne wynikające z faktu, że rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 ma niekiedy charakter nakazowy, jeśli chodzi o zespół napędowy statku powietrznego, uznając za zespół napędowy dla samolotów i śmigłowców jedynie silniki tłokowe i turbinowe. Nie jest to zgodne z nowymi trendami przemysłowymi, które uwzględniają inne zespoły napędowe, takie jak silniki elektryczne bądź hybrydowe. Konieczne jest również zapewnienie płynnego przejścia na stosowanie nowych przepisów, tak aby nie utrudniały one wprowadzania małych samolotów elektrycznych, w szczególności w odniesieniu do licencji na obsługę techniczną takich statków powietrznych.
(4) Aby wyeliminować wspomniane luki regulacyjne, wymogi powinny mieć zastosowanie do wszelkich bieżących lub przyszłych zmian w zakresie statków powietrznych i ich zespołów napędowych.
(5) Ze względu na uznanie wszystkich pionowzlotów z pochylanymi wirnikami za skomplikowane statki powietrzne z napędem silnikowym rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 nie jest adekwatne względem najprostszych statków powietrznych, ponieważ rygorystyczne wymagania obowiązujące w przypadku wszelkich skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym stosuje się również do najprostszych pionowzlotów z pochylanymi wirnikami, do których powinny mieć zastosowanie mniej rygorystyczne wymogi, porównywalne z wymogami stosowanymi w przypadku prostych statków powietrznych innych kategorii, a mianowicie samolotów i śmigłowców. W związku z tym należy zmienić definicję skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014.
(7) Podstawą tych zmian jest opinia nr 04/2024 3 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 stycznia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.111 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/111 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 w odniesieniu do ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych z napędem elektrycznym i hybrydowym oraz innych niekonwencjonalnych statków powietrznych |
Data aktu: | 23/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/01/2025 |
Data wejścia w życie: | 13/02/2026, 13/02/2025 |