Decyzja wykonawcza 2025/113 ustanawiająca format przekazywania informacji od państw członkowskich na temat wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/896/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/113
z dnia 23 stycznia 2025 r.
ustanawiająca format przekazywania informacji od państw członkowskich na temat wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/896/UE

(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 376)

(Dz.U.UE L z dnia 24 stycznia 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającą, a następnie uchylającą dyrektywę Rady 96/82/WE 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 21 ust. 2 dyrektywy 2012/18/UE (zwanej dalej "dyrektywą") zobowiązuje państwa członkowskie do składania sprawozdań z wdrażania tej dyrektywy do dnia 30 września 2019 r., a następnie co cztery lata, przy użyciu specjalnego formularza określonego w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji 2014/896/UE 2 .

(2) Komisja opracowała specjalny formularz ustanowiony w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/896/UE, w którym to formularzu określono zestaw informacji, jakie mają być udostępniane przez państwa członkowskie w celu składania sprawozdań z wdrażania dyrektywy.

(3) Analiza pierwszego okresu sprawozdawczego, który obejmował okres od dnia 1 czerwca 2015 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., wykazała, że należy udoskonalić specjalny formularz stosowany przez państwa członkowskie, aby zmaksymalizować dokładność i porównywalność przekazywanych informacji, tak aby Komisja mogła lepiej ocenić skuteczność zapobiegania awariom przemysłowym i zapewnić społeczeństwu bardziej adekwatne informacje. Aby osiągnąć te cele, należy zaktualizować specjalny formularz i odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2014/896/UE.

(4) Kolejny okres sprawozdawczy opierający się na tym zaktualizowanym formularzu powinien obejmować okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. Państwa członkowskie powinny przedłożyć wymagane informacje Komisji do dnia 30 września 2027 r.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 27 dyrektywy 2012/18/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa członkowskie korzystają z formularza sprawozdania określonego w załączniku do niniejszej decyzji 3 , przekazując informacje na temat wdrażania dyrektywy 2012/18/UE zgodnie z art. 21 ust. 2 tej dyrektywy.

Artykuł  2

Decyzja wykonawcza 2014/896/UE traci moc ze skutkiem od dnia 31 grudnia 2026 r.

Odniesienia do uchylonej decyzji odczytuje się jako odniesienia do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2027 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 stycznia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Ustanawiający wzór sprawozdania na potrzeby przekazywania przez państwa członkowskie danych służących do celów sprawozdawczości zgodnie z art. 21 ust. 2 dyrektywy 2012/18/UE
1. INFORMACJE OGÓLNE
1.1 Należy wskazać datę ostatniej aktualizacji informacji na temat zakładów w bazie danych eSPIRS.
Data pochodząca z eSPIRS (rr/mm/ dd):
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
2. RAPORT O BEZPIECZEŃSTWIE (ART. 10 DYREKTYWY 2012/18/UE) Okres sprawozdawczy
2.1 Czy wszystkie zakłady o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane w okresie sprawozdawczym, sporządziły raport o bezpieczeństwie? Jeżeli nie, należy wskazać:
2.1.1 Według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, ile zakładów o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane, nie sporządziło raportu o bezpieczeństwie? Należy podać liczbę zakładów.
2.2 Czy wszystkie zakłady o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane podczas okresu sprawozdawczego, zaktualizowały raporty o bezpieczeństwie w ciągu ostatnich pięciu lat? Jeżeli nie, należy wskazać:
2.2.1 Według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, ile zakładów o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane, nie zaktualizowało swoich raportów o bezpieczeństwie w ciągu ostatnich pięciu lat? Należy podać liczbę zakładów.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
3. PLANY OPERACYJNO- RATOWNICZE (ART. 12 DYREKTYWY 2012/18/UE) Okres sprawozdawczy
3.1 Według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, ile zakładów o dużym ryzyku, w przypadku których było to wymagane, nie sporządziło zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego? Należy podać liczbę zakładów, z wyłączeniem zakładów zgłoszonych w pozycji 3.2.
3.2 Według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, w przypadku ilu zakładów o dużym ryzyku właściwe organy podjęły decyzję, że nie jest konieczne sporządzenie zewnętrznego planu operacyjno- ratowniczego? Należy podać liczbę zakładów, z wyłączeniem zakładów zgłoszonych w pozycji 3.1.
3.3 Czy w przypadku wszystkich zakładów o dużym ryzyku zewnętrzne plany operacyjno- ratownicze zostały przećwiczone w ciągu ostatnich trzech lat przed końcem okresu sprawozdawczego? Jeśli nie, w ilu przypadkach zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy nie został przećwiczony? Należy podać liczbę przypadków.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
4. INFORMACJE DOTYCZĄCE ŚRODKÓW BEZPIECZEŃSTWA

(ART. 14 ORAZ ZAŁĄCZNIK

V DO DYREKTYWY 2012/18/UE)

Rok sprawozdawczy
4.1 W odniesieniu do art. 14 ust. 2 dyrektywy 2012/18/UE, czy w przypadku wszystkich zakładów o dużym ryzyku informacje dotyczące środków bezpieczeństwa i odpowiedniego zachowania w przypadku wystąpienia poważnej awarii zostały podane do publicznej wiadomości w ciągu ostatnich pięciu lat przed końcem okresu sprawozdawczego? Jeśli nie, należy wskazać liczbę zakładów o dużym ryzyku, które nie udostępniły powyższych informacji.
4.2 Podczas okresu sprawozdawczego, ile zakładów zostało uznanych za zakłady, w których istnieje możliwość wystąpienia poważnej awarii o skutkach transgranicznych? Należy podać liczbę zakładów.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
5. KONTROLE (ART. 20

DYREKTYWY 2012/18/UE)

Okres sprawozdawczy
Rok 1 Rok 2 Rok 3 Rok 4
5.1 Podczas okresu sprawozdawczego, ile zakładów o zwiększonym ryzyku, w których powinna zostać przeprowadzona kontrola (zgodnie z art. 20 ust. 4, 6 i 8 dyrektywy 2012/18/UE), nie zostało skontrolowanych? Należy podać liczbę zakładów.
5.2 Podczas okresu sprawozdawczego, ile zakładów o dużym ryzyku, w których powinna zostać przeprowadzona kontrola (zgodnie z art. 20 ust. 4, 6 i 8 dyrektywy 2012/18/UE), nie zostało skontrolowanych? Należy podać liczbę zakładów.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
6. ZAKAZ UŻYTKOWANIA, SANKCJE I INNE INSTRUMENTY PRZYMUSU (ART. 19 I 28 DYREKTYWY 2012/18/UE) Okres sprawozdawczy
6.1 Podczas okresu sprawozdawczego, w przypadku ilu zakładów, instalacji, obiektów magazynowych lub jakiejkolwiek ich części, wstrzymano użytkowanie lub uruchomienie tych obiektów? Należy podać liczbę zakładów.
Dowolny tekst zawierający uwagi państw członkowskich na ten temat (maks. 6 000 słów)
7. INNE NIEOBOWIĄZKOWE INFORMACJE
7.1 W stosownych przypadkach, wszelkie przepisy podobne do przepisów dyrektywy Seveso (w zakresie powiadamiania o działaniach, wymogów dotyczących zarządzania bezpieczeństwem, raportów o bezpieczeństwie, informowania społeczeństwa, planów operacyjno-ratowniczych oraz kontroli), wszelkie przepisy (np. ogólnie wiążące zasady itp.) mające zastosowanie do instalacji i działalności nieobjętych dyrektywą 2012/18/UE (np. rurociągów, portów, stacji rozrządowych, instalacji morskich, poszukiwania i wydobycia gazu itp.) oraz stosowane dobre praktyki. (dowolny tekst)
7.1.1 Rurociągi (dowolny tekst):
7.1.2 Stacje rozrządowe (dowolny tekst):
7.1.3 Porty (dowolny tekst):
7.1.4 Tymczasowe składowanie (dowolny tekst):
7.1.5 Instalacje morskie, w tym platformy gazyfikacji (dowolny tekst):
7.1.6 Poszukiwanie gazu (dowolny tekst):
7.1.7 Wydobycie minerałów i węglowodorów (dowolny tekst):
7.1.8 Czyny zabronione/ szkodliwe (dowolny tekst):
7.1.9 Baterie (dowolny tekst):
7.1.10 Porty lotnicze (dowolny tekst):
7.1.11 Wodór (dowolny tekst):
7.1.12 Cyberbezpieczeń- stwo

i bezpieczeństwo przemysłowe (dowolny tekst):

7.1.13 Inne (dowolny tekst):
7.2 Uwagi związane z konsekwencjami różnych przepisów obowiązujących w odniesieniu do zakładów o dużym ryzyku i zakładów o zwiększonym ryzyku:
7.3 Uwagi dotyczące jakości wdrażania i różnych aspektów wdrażania (m.in. efekt domina, raporty o bezpieczeństwie, plany operacyjno-ratownicze, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne, środki bezpieczeństwa, kontrole, zakazy/ sankcje i dostęp do wymiaru sprawiedliwości):
7.4 Uwagi dotyczące wyzwań związanych z wdrażaniem:
7.5 W jaki sposób upowszechnia się wyciągnięte wnioski (dowolny tekst, adres URL itp.)?
7.6 Uwagi dotyczące wspierania procesu wdrażania przez Komisję Europejską:
1 Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/18/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/896/UE z dnia 10 grudnia 2014 r. ustanawiająca format przekazywania informacji od państw członkowskich na temat wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi (Dz.U. L 355 z 12.12.2014, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/ dec_impl/2014/896/oj).
3 Formularz jest również dostępny na stronie Komisji Europejskiej: http://ec.europa.eu/environment/seveso/.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.113

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/113 ustanawiająca format przekazywania informacji od państw członkowskich na temat wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/896/UE
Data aktu: 23/01/2025
Data ogłoszenia: 24/01/2025
Data wejścia w życie: 01/01/2027