uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dla substancji czynnych fluksapyroksad, lambda- cyhalotryna i metalaksyl określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla substancji czynnej nikotyna określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do fluksapyroksadu złożono na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę istniejących NDP dla szaronów/persymon/kaki i grzybów uprawnych.
(3) W odniesieniu do lambda-cyhalotryny w awokado złożono na podstawie art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek dotyczący tolerancji importowej w związku ze stosowaniem tej substancji w Meksyku. Wnioskodawca dowiódł, że dozwolone zastosowania lambda-cyhalotryny w awokado w Meksyku skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że potrzebne są wyższe NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw. W oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę danych potwierdzających dotyczących metabolitów powstałych w warunkach sterylizacji w odniesieniu do lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne) i w jajach ptasich w rozporządzeniu Komisji (UE) 2018/960 2 ustanowiono tymczasowe NDP, które wynoszą 0,01 mg/kg. Komisja otrzymała informacje z unijnego programu monitorowania wskazujące na obecność lambda- cyhalotryny w towarach z drobiu i jajach ptasich w związku z dozwolonym zastosowaniem produktów biobójczych, co skutkuje wyższymi poziomami pozostałości niż wzorcowy NDP wynoszący 0,01 mg/kg określony w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
(4) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wnioski, sprawozdania z oceny i dokumentację uzupełniającą Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). W odniesieniu do lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu i jajach ptasich Komisja upoważniła ponadto Urząd do przeprowadzenia ukierunkowanej oceny ryzyka dotyczącej pozostałości lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu i jajach ptasich w celu uwzględnienia pozostałości pochodzących ze stosowanych produktów biobójczych. Na podstawie danych z monitorowania Komisja ustaliła proponowane tymczasowe NDP dla towarów z drobiu i jaj ptasich w wysokości odpowiednio 0,03 mg/kg i 0,02 mg/kg, co odpowiada 95. percentylowi wszystkich wyników próbek.
(5) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 3 . Urząd przekazał uzasadnione opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości. W odniesieniu do lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu i jajach ptasich Urząd w ramach upoważnienia przyznanego mu przez Komisję przeprowadził ponadto ocenę związanego z dietą ryzyka narażenia 4 na lambda-cyhalotrynę poprzez jej pozostałości w towarach spożywczych z drobiu i jajach ptasich.
(6) W odniesieniu do NDP fluksapyroksadu w szaronach/persymonach/kaki i grzybach uprawnych Urząd stwierdził, że dane przedłożone na poparcie wniosku są wystarczające do zaproponowania NDP dla towarów objętych oceną oraz że krótko- i długoterminowe spożycie pozostałości związane ze stosowaniem fluksapyroksadu - zgodnie ze zgłoszonymi praktykami rolniczymi i w oczekiwaniu na przedłożenie danych potwierdzających, o które wnioskowano w ramach przeglądu NDP - nie stanowi raczej zagrożenia dla zdrowia konsumentów.
(7) W odniesieniu do NDP lambda-cyhalotryny w awokado Urząd uznał dane przedłożone na poparcie wniosku za wystarczające do zaproponowania NDP dla tego towaru i zauważył, że w przepisach Unii istnieje ogólna luka w danych toksykologicznych dotyczących produktów degradacji w standardowych badaniach hydrolizy reprezentatywnych dla warunków sterylizacji w odniesieniu do wszystkich towarów spożywczych. Awokado spożywa się głównie nieprzetworzone, dlatego Urząd uznał, że luka w danych ma mniejsze znaczenie w przypadku awokado niż w przypadku innych produktów. Należy zatem ustalić NDP w wysokości 0,15 mg/kg dla lambda- cyhalotryny w awokado. W odniesieniu do NDP lambda-cyhalotryny w towarach z drobiu (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne) i jajach ptasich Urząd stwierdził, że jest mało prawdopodobne, aby NDP oparte na danych z monitorowania wynoszące zgodnie z propozycją odpowiednio 0,03 mg/kg i 0,02 mg/kg stanowiły zagrożenie dla zdrowia konsumentów. Urząd zauważył, że na ocenę narażenia konsumentów wpływa niepewność związana z luką w danych dotyczących powstawania metabolitów w warunkach sterylizacji oraz właściwości toksykologicznych niektórych innych metabolitów (związków Ia i XI) określonych w przeglądzie NDP na podstawie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W związku z tym proponowane NDP powinny być traktowane jako tymczasowe do momentu przedłożenia odpowiednich danych potwierdzających, które wyeliminują tę lukę w danych.
(8) Na podstawie opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(9) W odniesieniu do metalaksylu Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła w dniu 2 grudnia 2023 r. nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") dla tej substancji czynnej 5 .
(10) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów unijnego prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia Unia ma ponadto wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i unijnego prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
EFSA, 2023. "Setting of an import tolerance for lambda-cyhalothrin in avocados" ["Ustalenie tolerancji importowej dla lambda- cyhalotryny w awokado"]. Dziennik EFSA, 21(12), e8464. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8464.
(11) Urząd ocenił ryzyko, jakie te CXL stwarzają dla konsumentów, i opublikował sprawozdanie naukowe 7 . Unia zgłosiła Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 8 ,9 wobec CXL proponowanych w odniesieniu do niektórych kombinacji pestycyd/produkt, w przypadku których Urząd stwierdził potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów w swoim sprawozdaniu naukowym.
(12) CXL, w odniesieniu do których Urząd nie stwierdził ryzyka dla konsumentów w Unii i wobec których Unia nie zgłosiła w związku z tym zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów ani Komisji Kodeksu Żywnościowego, można uznać za bezpieczne. Dotyczy to CXL dla metalaksylu w ananasach i suszonym żeńszeniu. Wspomniane wartości CXL należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów nieujętych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP.
(13) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja stwierdziła, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(14) W odniesieniu do nikotyny w ziarnach kawy stosuje się wzorcowy NDP wynoszący 0,01 mg/kg zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005, ponieważ w załącznikach do tego rozporządzenia nie określono żadnego konkretnego NDP. Na podstawie danych z monitorowania pochodzących z unijnego programu monitorowania i po konsultacji z unijnym laboratorium referencyjnym Unii Europejskiej, które zaleciło stosowanie typowego określanego za pomocą ekstrapolacji NDP dla towarów trudnych (0,05 mg/kg), należy wyznaczyć tymczasowy NDP wynoszący 0,05 mg/kg dla nikotyny w ziarnach kawy, aby uwzględnić pozostałości pochodzące z potencjalnych źródeł innych niż stosowanie pestycydów.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.115 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2025/115 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluksapyroksadu, lambda-cyhalotryny, metalaksylu i nikotyny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 21/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 22/01/2025 |
Data wejścia w życie: | 11/02/2025 |