uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2282 z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie oceny technologii medycznych i zmiany dyrektywy 2011/24/UE 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 1 lit. a), b) i d),
(1) Rozporządzeniem (UE) 2021/2282 ustanowiono ramy wsparcia i procedury współpracy państw członkowskich w zakresie technologii medycznych na szczeblu Unii oraz Grupę Koordynacyjną Państw Członkowskich do spraw Oceny Technologii Medycznych ("grupa koordynacyjna").
(2) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2282 grupa koordynacyjna ma przeprowadzać wspólne konsultacje naukowe w celu wymiany z podmiotami opracowującymi technologię medyczną informacji dotyczących ich planów rozwojowych dla wyrobu medycznego lub wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro. Konsultacje mają ułatwić proces przygotowywania wspólnych ocen klinicznych dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro, umożliwiając podmiotom opracowującym technologię medyczną uzyskanie od grupy koordynacyjnej wytycznych co do informacji, danych, analiz i innych dowodów, które mogą być wymagane od badań biomedycznych na potrzeby wspólnej oceny klinicznej tych wyrobów. Wspólne konsultacje naukowe mogą również ułatwić proces przygotowywania odpowiednich aktualizacji wspólnych ocen klinicznych dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro, w przypadku gdy wnioski spełniają kryteria kwalifikowalności i wyboru.
(3) Aby zapewnić podmiotom opracowującym technologię medyczną wystarczającą przewidywalność co do możliwości ich udziału we wspólnych konsultacjach naukowych z grupą koordynacyjną dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro, konieczne jest określenie terminu, w którym grupa koordynacyjna ma wyznaczyć okresy składania wniosków o przeprowadzenie wspólnych konsultacji naukowych dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro w następnym roku, a także minimalną liczbę takich okresów składania wniosków w ciągu roku. Zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2282 grupa koordynacyjna ma określić w swoim rocznym programie prac planowaną liczbę wspólnych konsultacji naukowych. Aby zapewnić podmiotom opracowującym technologię medyczną wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie wspólnych konsultacji naukowych dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro i przygotowanie się do nich, grupa koordynacyjna powinna wyznaczyć okresy składania wniosków o przeprowadzenie takich konsultacji najpóźniej do dnia przyjęcia rocznego programu prac, tj. do dnia 30 listopada każdego roku.
(4) Zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2282 Komisja ma stworzyć i utrzymywać platformę informatyczną obejmującą między innymi bezpieczny system wymiany informacji między grupą koordynacyjną i jej podgrupami a podmiotami opracowującymi technologie medyczne i ekspertami uczestniczącymi we wspólnych pracach ("platforma informatyczna HTA"). Podmioty opracowujące technologię medyczną powinny zatem składać wnioski o przeprowadzenie wspólnych konsultacji naukowych, przekazywać dokumentację zawierającą informacje, dane, analizy i inne dowody, w tym wykaz pytań, na potrzeby wspólnych konsultacji naukowych dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro ("pakiet informacyjny") oraz wszelkie pozostałe dane za pośrednictwem platformy informatycznej HTA. Do sporządzenia wspomnianych wniosków i dokumentacji należy wykorzystywać szablony określone przez grupę koordynacyjną na podstawie art. 21 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2021/2282.
(5) Na wniosek podmiotu opracowującego technologię medyczną wspólne konsultacje naukowe dotyczące wyrobów medycznych mogą odbywać się równolegle z przeprowadzanymi na podstawie art. 61 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 2 konsultacjami z panelem ekspertów ("konsultacje z panelem ekspertów") wyznaczonym na mocy art. 106 ust. 1 tego rozporządzenia ("panel ekspertów"). Aby umożliwić działającej w ramach grupy koordynacyjnej podgrupie ds. wspólnych konsultacji naukowych ("podgrupa ds. JSC") identyfikację wniosków o przeprowadzenie wspólnych konsultacji naukowych równolegle z konsultacjami z panelem ekspertów, podmiot opracowujący technologię medyczną powinien wskazać we wniosku o przeprowadzenie wspólnych konsultacji naukowych, czy równolegle wnioskuje o konsultacje z panelem ekspertów.
(6) Zgodnie z art. 28 lit. i) rozporządzenia (UE) 2021/2282 zadaniem Komisji, poprzez zapewnienie obsługi sekretariatu grupy koordynacyjnej ("sekretariat ds. HTA"), jest ułatwianie współpracy z panelami ekspertów. Na podstawie art. 30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/123 3 Europejska Agencja Leków pełni funkcję sekretariatu paneli ekspertów. Wymiana informacji z panelami ekspertów na temat wspólnych konsultacji naukowych dotyczących wyrobów medycznych powinna zatem odbywać się za pośrednictwem sekretariatu ds. HTA i Europejskiej Agencji Leków, pełniącej funkcję sekretariatu paneli ekspertów.
(7) Sekretariat ds. HTA powinien udostępnić Europejskiej Agencji Leków wykaz wniosków o przeprowadzenie wspólnych konsultacji naukowych dotyczących wyrobów medycznych, w których podmiot opracowujący technologię medyczną zawnioskował o równoległe przeprowadzenie konsultacji z panelem ekspertów. Sekretariat ds. HTA oraz Europejska Agencja Leków powinny informować się wzajemnie o tym, które wnioski zdecydowano się przekazać do wspólnych konsultacji naukowych, a które do konsultacji z panelem ekspertów.
(8) W przypadku gdy wspólne konsultacje naukowe dotyczące wyrobów medycznych są przeprowadzane równolegle z konsultacjami z panelem ekspertów, sekretariat ds. HTA i Europejska Agencja Leków powinny wymieniać się odpowiednimi informacjami, aby zadbać o synchronizację harmonogramów równoległych konsultacji.
(9) Jeżeli zgodnie z art. 17 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282 grupa koordynacyjna, za pośrednictwem sekretariatu ds. HTA, poinformuje podmiot opracowujący technologię medyczną, że weźmie udział we wspólnych konsultacjach naukowych, powinna ona również poinformować podmiot opracowujący technologię medyczną o harmonogramie wspólnych konsultacji naukowych, w tym o terminie przekazania pakietu informacyjnego. Aby wspólne konsultacje naukowe dotyczące wyrobów medycznych były przeprowadzane równolegle z konsultacjami z panelem ekspertów, należy dostosować harmonogram wspólnych konsultacji do procesu przeprowadzania konsultacji z panelem ekspertów.
(10) Wnioskowanie o przeprowadzenie konsultacji z panelem ekspertów oraz wspólnych konsultacji naukowych dotyczących planów w zakresie rozwoju klinicznego jest nowym procesem dla podmiotów opracowujących technologie medyczne oraz wyroby medyczne do diagnostyki in vitro. W związku z tym, aby przygotować w terminie pakiet informacyjny dobrej jakości, podmioty opracowujące technologie medyczne powinny móc uzyskać pomoc od osoby oceniającej i osoby współoceniającej, wyznaczonych do przeprowadzenia wspólnych konsultacji naukowych na podstawie art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2282 ("osoba oceniająca" i "osoba współoceniająca"), oraz od pracowników sekretariatu ds. HTA odpowiedzialnych za zapewnianie obsługi sekretariatu podgrupie ds. JSC.
(11) Aby zagwarantować, że pacjenci, eksperci kliniczni i inni odpowiedni eksperci ("eksperci indywidualni") będą mogli wziąć udział we wspólnych konsultacjach naukowych dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro, sekretariat ds. HTA powinien jak najszybciej rozpocząć identyfikację tych osób. W związku z tym, wybierając wyroby medyczne i wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, w odniesieniu do których mają zostać przeprowadzone wspólne konsultacje naukowe, podgrupa ds. JSC powinna jednocześnie określić - w odniesieniu do każdej wspólnej konsultacji naukowej - schorzenie, dany obszar terapeutyczny i inną konkretną wiedzę ekspercką, na podstawie których to informacji sekretariat ds. HTA zidentyfikuje ekspertów indywidualnych, których opinii należy zasięgnąć podczas tych wspólnych konsultacji naukowych. Aby zidentyfikować ekspertów indywidualnych, sekretariat ds. HTA powinien skorzystać z pomocy sieci zainteresowanych stron, ustanowionej na podstawie art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/2282, europejskich sieci referencyjnych ds. chorób rzadkich i złożonych oraz innych odpowiednich źródeł, agencji i organizacji. Dokonując ostatecznego wyboru, podgrupa ds. JSC powinna przyznać pierwszeństwo ekspertom indywidualnym, którzy posiadają wiedzę ekspercką w odniesieniu do kilku państw członkowskich na temat schorzenia, obszaru terapeutycznego lub rodzaju technologii medycznej będącej przedmiotem wspólnych konsultacji naukowych.
(12) Podgrupa ds. JSC powinna za pośrednictwem sekretariatu ds. HTA udostępnić wybranym ekspertom indywidualnym pakiet informacyjny i umożliwić im przedstawienie opinii w ramach wspólnych konsultacji naukowych. Sekretariat ds. HTA powinien zaprosić wybranych ekspertów indywidualnych na spotkanie w celu wymiany poglądów z podmiotem opracowującym technologię medyczną, o którym to spotkaniu mowa w art. 18 ust. 7 i 8 rozporządzenia (UE) 2021/2282. W dowolnym momencie wspólnych konsultacji naukowych podgrupa ds. JSC powinna mieć możliwość skonsultowania się z organizacjami zainteresowanych stron. Konsultacje takie powinny polegać przede wszystkim na uzyskaniu od organizacji pacjentów, organizacji pracowników służby zdrowia lub społeczności klinicznej i akademickiej bardziej ogólnych informacji na temat schorzenia i obszaru terapeutycznego, a koordynować powinni je członkowie sieci zainteresowanych stron. Konsultacje takie nie mogą ujawniać faktycznych wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro będących przedmiotem wspólnych konsultacji naukowych.
(13) W celu zapewnienia, aby eksperci indywidualni uczestniczyli we wspólnych konsultacjach naukowych w sposób niezależny i przejrzysty oraz wolny od konfliktu interesów, powinni oni być wybierani i uczestniczyć we wspólnych konsultacjach naukowych dopiero po dokonaniu przez Komisję oceny ich zadeklarowanych interesów, zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2282 i art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2745 4 .
(14) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i uniknąć powielania działań, w przypadku gdy wspólne konsultacje naukowe dotyczące wyrobów medycznych są przeprowadzane równolegle z konsultacjami z panelem ekspertów, podmiot opracowujący technologię medyczną powinien przedłożyć tę samą dokumentację sekretariatowi ds. HTA i panelowi ekspertów. W związku z tym przed określeniem na podstawie art. 21 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2282 szablonu pakietu informacyjnego, który ma być stosowany w przypadku równoległego przeprowadzania wspólnych konsultacji naukowych dotyczących wyrobów medycznych i konsultacji z panelem ekspertów, grupa koordynacyjna powinna skonsultować się z Europejską Agencją Leków, działającą w porozumieniu z panelem ekspertów, aby uzgodnić z nią ten szablon.
(15) Aby harmonogram wspólnych konsultacji naukowych dotyczących wyrobów medycznych był zsynchronizowany z harmonogramem przeprowadzanych równolegle konsultacji z panelem ekspertów, podmiot opracowujący technologię medyczną powinien w tym samym czasie przedłożyć sekretariatowi ds. HTA i Europejskiej Agencji Leków odpowiednią dokumentację na potrzeby przeprowadzenia wspólnych konsultacji naukowych i konsultacji z panelem ekspertów. Podgrupa ds. JSC lub grupa koordynacyjna i panel ekspertów powinny ponadto zgodnie z wyznaczonym harmonogramem zatwierdzić, wydać i przekazać podmiotowi opracowującemu technologię medyczną wykazy kwestii do wyjaśnienia, a także dokument końcowy wspólnych konsultacji naukowych i pismo zawierające opinię naukową.
(16) Z myślą o usprawnieniu dyskusji z podmiotem opracowującym technologię medyczną oraz konsultacji z ekspertami indywidualnymi podczas spotkania, o którym mowa w art. 18 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2021/2282, podgrupa ds. JSC powinna za pośrednictwem sekretariatu ds. HTA udostępnić podmiotowi opracowującemu technologię medyczną wykaz kwestii określający tematy, które będą poruszane na spotkaniu, oraz, w stosownych przypadkach, szczegółowe pytania, na które należy odpowiedzieć wyłącznie na piśmie przed tym spotkaniem ("wykaz kwestii do wyjaśnienia"). Podgrupa ds. JSC powinna zagwarantować podmiotowi opracowującemu technologię medyczną odpowiednią ilość czasu przed spotkaniem na udzielenie pisemnej odpowiedzi na wykaz kwestii do wyjaśnienia.
(17) W przypadku gdy wspólne konsultacje naukowe dotyczące wyrobów medycznych odbywają się równolegle z konsultacjami z panelem ekspertów, sekretariat ds. HTA i Europejska Agencja Leków powinny przekazać sobie nawzajem swoje wykazy kwestii do wyjaśnienia. Podgrupa ds. JSC i panel ekspertów powinny omówić wykazy kwestii do wyjaśnienia z podmiotem opracowującym technologię medyczną podczas jednego spotkania. Należy określić, które strony mają zostać zaproszone na to wspólne spotkanie. Spotkanie powinno odbyć się wirtualnie i zostać poprowadzone przez dwóch współprzewodniczących - osobę oceniającą lub osobę współoceniającą wyznaczoną do przeprowadzenia wspólnych konsultacji naukowych oraz jednego ze sprawozdawców wyznaczonego do konsultacji z panelem ekspertów.
(18) Aby zapewnić przejrzystość, identyfikowalność i zachowanie tajemnicy zawodowej, dokumentacja związana ze wspólnymi konsultacjami naukowymi dotyczącymi wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro powinna być przesyłana w formacie cyfrowym, przy czym taka wymiana korespondencji z grupą koordynacyjną, podgrupą ds. JSC, sekretariatem ds. HTA, podmiotem opracowującym technologię medyczną i ekspertami indywidualnym oraz między tymi podmiotami powinna odbywać się za pośrednictwem platformy informatycznej HTA.
(19) Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 należy określić zasady przetwarzania danych osobowych do celów przeprowadzania wspólnych konsultacji naukowych dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro. Należy w szczególności wskazać dane osobowe, które mogą być przetwarzane, a mianowicie niektóre dane osobowe ekspertów indywidualnych uczestniczących we wspólnych konsultacjach naukowych, a także niektóre dane osobowe przedstawicieli wyznaczonych do grupy koordynacyjnej i podgrupy ds. JSC, przedstawicieli podmiotów opracowujących technologię medyczną oraz przedstawicieli członków sieci zainteresowanych stron. W przypadku gdy wspólne konsultacje naukowe dotyczące wyrobów medycznych są przeprowadzane równolegle z konsultacjami z panelem ekspertów, Komisja powinna otrzymać od Europejskiej Agencji Leków wykaz uczestników konsultacji z panelem ekspertów zaproszonych na spotkanie z podmiotem opracowującym technologię medyczną.
(20) Za administratora danych osobowych w rozumieniu art. 3 pkt 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 należy uznać Komisję. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez Europejską Agencję Leków oraz przez członków grupy koordynacyjnej i podgrupy ds. JSC oraz ich przedstawicieli poza platformą informatyczną HTA musi odbywać się zgodnie z - odpowiednio - rozporządzeniem (UE) 2018/1725 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 .
(21) Aby zapewnić możliwość weryfikacji, czy wspólne konsultacje naukowe przeprowadzono w sposób niezależny i bezstronny, na przykład w przypadku skarg lub sporów sądowych, oraz aby zapewnić odpowiednią dogłębną specjalistyczną wiedzę ekspercką na potrzeby wspólnych konsultacji naukowych, a także zweryfikować ich zgodność z wymogiem określonym w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2282 stanowiącym, że osoba oceniająca i osoba współoceniająca dokonujące wspólnej oceny klinicznej muszą być inne niż osoba oceniająca i osoba współoceniająca wyznaczone do wspólnych konsultacji naukowych, należy przewidzieć odpowiednie okresy zatrzymywania danych osobowych i ich przegląd w regularnych odstępach czasu.
(22) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/1725 za szczególną kategorię danych osobowych należy uznać tożsamość pacjenta, ponieważ może ona ujawniać stan zdrowia pacjenta z uwagi na przedmiot wspólnych konsultacji naukowych. Takie dane powinny być przetwarzane wyłącznie pod warunkiem że spełnione zostały kryteria określone w art. 10 ust. 2 lit. i) tego rozporządzenia. Należy przewidzieć odpowiednie i konkretne środki ochrony praw i wolności pacjenta. Szczególnie ważne jest, aby pacjenci nie byli zobowiązani do ujawniania swojej tożsamości podmiotowi opracowującemu technologię medyczną. Zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia
(UE) 2021/2282 przedstawiciele wyznaczeni do grupy koordynacyjnej i podgrupy ds. JSC, a także eksperci indywidualni uczestniczący we wspólnych konsultacjach naukowych podlegają, nawet po zaprzestaniu pełnienia swoich obowiązków, wymogowi zachowania tajemnicy zawodowej. W celu zapewnienia ochrony danych osobowych i informacji poufnych należy przewidzieć, że we wspólnych konsultacjach naukowych mogą brać udział jedynie eksperci indywidualni, którzy podpisali umowy o zachowaniu poufności.
(23) Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2282 w dniu 19 września 2024 r. przeprowadzono konsultacje z grupą koordynacyjną w sprawie niniejszych przepisów proceduralnych.
(24) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 11 grudnia 2024 r.
(25) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Oceny Technologii Medycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.117 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/117 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (UE) 2021/2282 w odniesieniu do procedur przeprowadzania wspólnych konsultacji naukowych dotyczących wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro |
Data aktu: | 24/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |
Data wejścia w życie: | 16/02/2025 |