Decyzja wykonawcza 2025/123 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej HouseEurope! TAK dla renowacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/123
z dnia 21 stycznia 2025 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "HouseEurope! TAK dla renowacji" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 22 stycznia 2025 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 24 listopada 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "HouseEurope! TAK dla renowacji" ("HouseEurope! Power to Renovation").

(2) Celem inicjatywy według organizatorów jest stworzenie "zachęt, dzięki którym renowacja i przekształcenie istniejących budynków staną się nową normą i powszechnym zwyczajem". Organizatorzy postulują "drugie życie dla istniejących budynków w oparciu o trzy kluczowe filary": (i) "ulgi podatkowe na prace renowacyjne i materiały ponownie wykorzystane"; (ii) "sprawiedliwe zasady oceny zarówno potencjału, jak i ryzyka istniejących budynków"; oraz (iii) "nowe wartości wbudowanych emisji CO2 w istniejących budynkach".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Mowa w nim o spekulacyjnej działalności deweloperskiej oraz o wpływie rozbiórki i budowy budynków na środowisko. Organizatorzy inicjatywy uważają, że renowacja budynków mogłaby "zapewnić przystępne cenowo przestrzenie mieszkalne, wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa, ograniczyć emisję CO2 oraz zachować wspomnienia i społeczności". W załączniku doprecyzowano cele inicjatywy w odniesieniu do: (i) "zachowania, renowacji i ponownego wykorzystania budynków po adaptacji"; (ii) zachęt gospodarczych "aby renowacja stała się atrakcyjniejsza i bardziej opłacalna ekonomicznie niż rozbiórka"; (iii) "uwzględniania energii już zainwestowanej w budynki, tak aby poniesionym już skutkom środowiskowym nadać zrównoważony charakter"; (iv) tworzenia przystępnych cenowo mieszkań; (v) odchodzenia od przemysłu budowalnego wymagającego dużych nakładów materiałowych w kierunku przemysłu wymagającego dużych nakładów pracy; (vi) dostosowania do polityki Unii w celu "promowania renowacji i transformacji oraz wzmocnienia zrównoważonego rozwoju"; (vii) zachęcania do renowacji i przekształcania budynków w celu przyczynienia się do realizacji celów klimatycznych Unii.

(4) W ramach wniosku o rejestrację organizatorzy przedłożyli dokument dodatkowy zawierający konkretne propozycje ustawodawcze.

(5) Jeżeli chodzi o pierwszy filar inicjatywy, Komisja mogłaby przedłożyć na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) wniosek dotyczący aktu prawnego w celu stworzenia zachęt gospodarczych w postaci ulg podatkowych na prace renowacyjne i materiały ponownie wykorzystane. Komisja mogłaby również przedstawić na podstawie art. 175-178 TFUE wnioski dotyczące wprowadzenia nowej warunkowości lub warunków podstawowych w zakresie założeń dotyczących renowacji budynków mieszkalnych, zwiększenia finansowania infrastruktury mieszkaniowej i podziału kosztów renowacji w sposób sprawiedliwy społecznie. Ponadto Komisja mogłaby na mocy art. 173 i art. 182 ust. 1 TFUE przedłożyć wniosek w dziedzinie badań i rozwoju.

(6) W odniesieniu do drugiego filaru inicjatywy Komisja mogłaby zaproponować przepisy dotyczące oceny potencjału i ryzyka istniejących budynków, aby umożliwić zachowanie istniejących obiektów budowlanych, tworzenie przystępnych cenowo mieszkań, przekształcenie sektora budowlanego i dostosowanie do polityki Unii, na podstawie art. 114 TFUE, pod warunkiem że wymogi tej podstawy prawnej zostaną należycie uzasadnione w odpowiednim czasie.

(7) Ponadto w odniesieniu do trzeciego filaru inicjatywy Komisja mogłaby, na podstawie art. 192 i 194 TFUE, zaproponować nowe wartości dla CO2 wbudowanego w istniejące struktury, aby dowartościować wbudowaną energię i osiągnąć cele klimatyczne.

(8) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(9) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(10) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(11) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(12) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "HouseEurope! TAK dla renowacji".

(13) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "HouseEurope! TAK dla renowacji".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "HouseEurope! TAK dla renowacji", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Olaf GRAWERT i Arno BRANDLHUBER.

Sporządzono w Strasburgu dnia 21 stycznia 2025 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.123

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/123 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej HouseEurope! TAK dla renowacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 21/01/2025
Data ogłoszenia: 22/01/2025