uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 4,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 ustanowiono unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych zatwierdzonych do użycia w i na środkach spożywczych oraz określono warunki ich stosowania.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 872/2012 3 przyjęto unijny wykaz substancji aromatycznych i włączono ten wykaz do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(3) Wykaz ten może być aktualizowany zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek złożony przez państwo członkowskie lub zainteresowaną stronę.
(4) Unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych ustanowiony w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 zawiera między innymi szereg substancji aromatycznych, w odniesieniu do których w chwili przyjęcia wykazu na mocy rozporządzenia (UE) nr 872/2012 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") nie był w stanie wykluczyć ryzyka dla zdrowia konsumentów na podstawie dostępnych danych i w związku z tym uznał, że konieczne są dodatkowe dane, aby zakończyć ich ocenę. Substancje te zostały umieszczone w unijnym wykazie substancji aromatycznych, pod warunkiem że dane dotyczące bezpieczeństwa uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Urząd zostaną przedłożone przed upływem określonych terminów ustanowionych w części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. Substancje te zostały opatrzone przypisem zobowiązującym Urząd do zakończenia ich ocen.
(5) Wśród substancji włączonych do unijnego wykazu środków aromatyzujących i materiałów źródłowych i opatrzonych przypisem zobowiązującym Urząd do zakończenia ich ocen znajduje się substancja objęta oceną grupy środków aromatyzujących 216 (FGE.216) 4-metylo-2-fenylopent-2-enal (nr FL 05.100). W odniesieniu do tej substancji zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły dodatkowe dane naukowe wymagane przez Urząd.
(6) W swojej opinii naukowej z dnia 29 czerwca 2022 r. 4 Urząd ocenił przedłożone dane i stwierdził, że substancja reprezentatywna dla grupy FGE.216 wersja 2 (FGE.216Rev2), aldehyd 2-fenylokrotonowy (nr FL 05.062), wywoływała działanie aneugenne. Dostępne badania mikrojądrowe in vivo były niejednoznaczne, dlatego nie można wykluczyć potencjalnej aneugenności in vivo w przypadku żadnej substancji z grupy FGE.216Rev2, a zatem i w przypadku substancji 4-metylo-2-fenylopent-2-enal (nr FL 05.100). W związku z tym Urząd stwierdził, że do zakończenia oceny potrzeba więcej danych.
(7) W oczekiwaniu na przedłożenie więcej danych przez zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze rozporządzeniem Komisji (UE) 2024/238 5 wprowadzono ograniczenia dotyczące stosowania 4-metylo-2-fenylopent-2-enalu (nr FL 05.100).
(8) Zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze nie przedłożyły jednak wymaganych danych i oświadczyły, że ta substancja aromatyczna nie jest już stosowana.
(9) Nie można wykluczyć, że 4-metylo-2-fenylopent-2-enal (nr FL 05.100) może mieć działanie aneugenne, dlatego należy usunąć go z unijnego wykazu substancji aromatycznych.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1334/2008.
(11) Należy zezwolić na obrót w Unii środkami spożywczymi, do których dodano 4-metylo-2-fenylopent-2-enal (nr FL 05.100) i które zostały wprowadzone do obrotu w Unii lub które znajdowały się w tranzycie z państw trzecich do Unii przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia. Środek przejściowy nie powinien mieć zastosowania do samej substancji oraz do preparatów, do których dodano przedmiotową substancję i które nie są przeznaczone do spożycia jako takie, ponieważ producenci produktów spożywczych, którzy wykorzystują te preparaty jako składniki, znają ich skład w momencie ich stosowania.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.147 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2025/147 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do usunięcia z unijnego wykazu substancji aromatycznej 4-metylo-2-fenylopent-2-enalu |
Data aktu: | 29/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 30/01/2025 |
Data wejścia w życie: | 19/02/2025 |