Decyzja 2025/170 w sprawie częściowego zawieszenia stosowania Umowy między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz

DECYZJA RADY (UE) 2025/170
z dnia 27 stycznia 2025 r.
w sprawie częściowego zawieszenia stosowania Umowy między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 77 ust. 2 lit. a) oraz art. 218 ust. 9,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz (zwana dalej "umową o ułatwieniach") weszła w życie w dniu 1 marca 2011 r.

(2) Celem umowy o ułatwieniach jest wprowadzenie, na zasadzie wzajemności, ułatwień w wydawaniu wiz obywatelom Unii i Gruzji planującym pobyt nie dłuższy niż 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu. Umowa o ułatwieniach przyczynia się do zacieśnienia kontaktów międzyludzkich oraz propagowania wartości, w tym poszanowania praw człowieka i zasad demokratycznych.

(3) Zgodnie z art. 14 ust. 5 umowy o ułatwieniach każda ze stron może zawiesić ją w całości lub w części ze względu na porządek publiczny, ochronę bezpieczeństwa narodowego lub ochronę zdrowia publicznego. O decyzji w sprawie zawieszenia powiadamia się drugą stronę nie później niż 48 godzin przed jej wejściem w życie. Z chwilą ustania powodów zawieszenia umowy o ułatwieniach Strona, która zawiesiła jej stosowanie, niezwłocznie zawiadamia o tym drugą Stronę.

(4) W 2024 r. Gruzja przyjęła "ustawę o przejrzystości wpływów zagranicznych" oraz pakiet legislacyjny dotyczący "wartości rodzinnych i ochrony małoletnich". Ocenia się, że przepisy te podważają prawa podstawowe Gruzinów, w tym wolność zrzeszania się i wolność wypowiedzi, prawo do prywatności, prawo do udziału w sprawach publicznych, oraz zwiększają stygmatyzację i dyskryminację.

(5) W konkluzjach z dnia 27 czerwca 2024 r. Rada Europejska podkreśliła, że "ustawa o przejrzystości wpływów zagranicznych" stanowi regres względem kroków określonych w zaleceniu Komisji dotyczącym statusu kraju kandydującego, i wezwała władze Gruzji, by jasno wyraziły swoje intencje poprzez odwrócenie obecnego kierunku działań, który zagraża ścieżce Gruzji do członkostwa w Unii Europejskiej i de facto prowadzi do wstrzymania procesu akcesyjnego. W konkluzjach z dnia 17 października 2024 r. Rada Europejska potwierdziła, że kierunek działań obrany przez rząd Gruzji zagraża europejskiej ścieżce Gruzji i de facto wstrzymuje proces akcesyjny, oraz zaapelowała do Gruzji o przyjęcie demokratycznych, kompleksowych i trwałych reform, zgodnie z podstawowymi zasadami integracji europejskiej.

(6) W dniu 28 listopada 2024 r. władze Gruzji ogłosiły, że nie będą dążyć do otwarcia negocjacji akcesyjnych z Unią Europejską do 2028 r. Zapowiedź ta wywołała masowe protesty w wielu miastach gruzińskich, na które władze gruzińskie zareagowały przy użyciu nieproporcjonalnej siły i brutalnych metod, a także arbitralnych aresztowań i złego traktowania demonstrantów, polityków i dziennikarzy.

(7) Działania podjęte przez Gruzję stanowią naruszenie podstawowych zasad, na jakich oparte było zawarcie umowy o ułatwieniach i są sprzeczne z interesem Unii i jej państw członkowskich. W szczególności działania naruszają prawa człowieka i zasady demokratyczne, a tym samym są niezgodne z wartościami Unii i utrudniają stały rozwój więzi gospodarczych, humanitarnych, kulturalnych, naukowych itp. między Unią a Gruzją.

(8) W związku z powyższym w siódmym sprawozdaniu Komisji w ramach mechanizmu zawieszającego zwolnienie z obowiązku wizowego wskazano, jakie kroki Gruzja powinna podjąć w trybie pilnym, aby rozwiać obawy Komisji, i odnotowano, że obecnie rozważa się uruchomienie mechanizmu zawieszającego zwolnienie z obowiązku wizowego w odniesieniu do niektórych kategorii osób.

(9) W celu ochrony porządku publicznego w państwach członkowskich i w Unii właściwe i proporcjonalne jest, aby państwa członkowskie wymagały wizy od obywateli Gruzji posiadających ważne paszporty dyplomatyczne i podróżujących do Unii, ponieważ osoby te reprezentują interesy sprzeczne z interesami, które doprowadziły do zawarcia przez Unię umowy o ułatwieniach. Należy zatem zawiesić stosowanie niektórych postanowień umowy o ułatwieniach przewidujących zwolnienia dla obywateli Gruzji posiadających ważne paszporty dyplomatyczne oraz ułatwienia dla niektórych kategorii obywateli Gruzji ubiegających się o wizę krótkoterminową, a mianowicie dla członków oficjalnych delegacji gruzińskich, członków rządów i parlamentów krajowych i regionalnych Gruzji oraz członków Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego Gruzji, którzy wykonują swoje obowiązki służbowe.

(10) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE 2 . Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(12) Ze względu na powagę sytuacji w Gruzji niniejsza decyzja powinna wejść w życie w dniu jej przyjęcia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Od dnia 29 stycznia 2025 r. zawiesza się stosowanie następujących postanowień Umowy między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz (zwanej dalej "umową o ułatwieniach"):

a)
art. 4 ust. 1 lit. b) - w odniesieniu do członków oficjalnych gruzińskich delegacji, którzy na oficjalne zaproszenie skierowane do Gruzji mają uczestniczyć w oficjalnych spotkaniach, konsultacjach, negocjacjach lub programach wymiany, a także w wydarzeniach organizowanych na terytorium państw członkowskich przez organizacje międzyrządowe;
b)
art. 5 ust. 1 lit. b) - w odniesieniu do członków rządów krajowych i regionalnych Gruzji oraz członków gruzińskiego Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego;
c)
art. 5 ust. 1 lit. c) - w odniesieniu do stałych członków oficjalnych gruzińskich delegacji, którzy na oficjalne zaproszenie wystosowane do Gruzji mają uczestniczyć w regularnych spotkaniach, konsultacjach, negocjacjach lub programach wymiany, a także w imprezach organizowanych na terytorium państw członkowskich przez organizacje międzyrządowe;
d)
art. 5 ust. 2 lit. a) - w odniesieniu do członków oficjalnych gruzińskich delegacji, którzy na oficjalne zaproszenie mają regularnie uczestniczyć w spotkaniach, konsultacjach, negocjacjach lub programach wymiany, a także w wydarzeniach organizowanych na terytorium państw członkowskich przez organizacje międzyrządowe;
e)
art. 5 ust. 3 - w odniesieniu do kategorii, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. a);
f)
art. 6 ust. 1 - w odniesieniu do opłat za rozpatrzenie wniosków wizowych w przypadku kategorii obywateli i osób, o których mowa w art. 6 ust. 3 lit. c) i f) oraz w art. 10 ust. 1;
g)
art. 6 ust. 3 lit. c) i f) - w odniesieniu do członków rządów krajowych i regionalnych Gruzji, członków gruzińskiego Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego oraz członków oficjalnych gruzińskich delegacji, którzy na oficjalne zaproszenie wystosowane do Gruzji mają uczestniczyć w spotkaniach, konsultacjach, negocjacjach lub programach wymiany, a także w imprezach organizowanych na terytorium państw członkowskich przez organizacje międzyrządowe;
h)
art. 7 - w odniesieniu do kategorii obywateli i osób, o których mowa w art. 6 ust. 3 lit. c) i f) oraz w art. 10 ust. 1;
i)
art. 10 ust. 1 - w odniesieniu do obywateli Gruzji posiadających ważne paszporty dyplomatyczne wydane przez Gruzję.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 stycznia 2025 r.
1 Dz.U. L 52 z 25.2.2011, s. 34.
2 Decyzja Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotycząca wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2002/192/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.170

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/170 w sprawie częściowego zawieszenia stosowania Umowy między Unią Europejską a Gruzją o ułatwieniach w wydawaniu wiz
Data aktu: 27/01/2025
Data ogłoszenia: 28/01/2025
Data wejścia w życie: 27/01/2025