Decyzja 2025/172 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Energii ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia zalecenia dotyczącego przygotowania procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych

DECYZJA RADY (UE) 2025/172
z dnia 17 grudnia 2024 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Energii ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia zalecenia dotyczącego przygotowania procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 194 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2021/689 1  w sprawie zawarcia Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2  (zwanej dalej "umową o handlu i współpracy"). Umowa o handlu i współpracy weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.

(2) W art. 8 ust. 1 lit. l) umowy o handlu i współpracy ustanowiono Specjalny Komitet ds. Energii (zwany dalej "Specjalnym Komitetem"). Kompetencje Specjalnego Komitetu określono w art. 8 ust. 4 tej umowy.

(3) Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy, w odniesieniu do kwestii związanych z obszarem jego kompetencji Specjalny Komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji i zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii - w przypadku których umowa ta lub jakakolwiek umowa uzupełniająca tak stanowi, lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała mu uprawnienia. Zgodnie z art. 10 ust. 2 umowy o handlu i współpracy, komitet ma przyjmować decyzje i wydawać zalecenia za obopólną zgodą.

(4) Jeżeli chodzi o uzgodnienia dotyczące obrotu energią elektryczną między Unią i Zjednoczonym Królestwem, art. 312 ust. 1 umowy o handlu i współpracy wymaga, aby w odniesieniu do alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi na etapie dnia następnego Specjalny Komitet podejmował, na zasadzie priorytetu, niezbędne działania zgodnie z art. 317 tej umowy w celu zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych (OSP) energii elektrycznej opracowali w określonym terminie uzgodnienia określające procedury techniczne zgodnie z załącznikiem 29 do tej umowy.

(5) W szczególności część 1 pkt 1 załącznika 29 do umowy o handlu i współpracy przewiduje opracowanie nowej procedury alokacji zdolności przesyłowych na elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych w przedziale czasowym rynku dnia następnego. Nowa procedura ma być oparta na koncepcji "wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów".

(6) Dnia 10 lipca 2023 r. OSP z Unii i Zjednoczonego Królestwa przedstawili sprawozdanie w następstwie zalecenia nr 1/2023 Specjalnego Komitetu 3  z dnia 7 lutego 2023 r., w którym OSP są proszeni o odniesienie się do szeregu kwestii dotyczących wdrożenia wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów. Zostało ono uzupełnione nieformalną opinią Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i organów regulacyjnych Zjednoczonego Królestwa.

(7) Biorąc pod uwagę wnioski zawarte w sprawozdaniu OSP z dnia 10 lipca 2023 r., poparte nieformalną opinią ACER i organów regulacyjnych Zjednoczonego Królestwa, Specjalny Komitet powinien zalecić stronom dalsze działania.

(8) Podczas swojego kolejnego posiedzenia albo w drodze procedury pisemnej, po dopełnieniu przez każdą ze stron procedur wewnętrznych, Specjalny Komitet ma przyjąć zalecenie dotyczące dalszych działań, które należy podjąć.

(9) Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu, ponieważ jego zalecenie będzie mogło w decydujący sposób wpływać na treść lub sposób wdrażania dorobku prawnego Unii, w szczególności rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1222 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Energii ustanowionego na mocy art. 8 ust. 1 lit. l) Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, jest określone w projekcie zalecenia tego komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

ZALECENIE nr _/2024

SPECJALNEGO KOMITETU DS. ENERGII USTANOWIONEGO W ART. 8 UST. 1 LIT. l) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY

z dnia ... r.

dla każdej ze stron dotyczące przygotowania procedur technicznych w celu efektywnego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych

SPECJALNY KOMITET ds. ENERGII,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 5  (zwaną dalej "umową o handlu i współpracy"), w szczególności jej art. 311 ust. 1 i 2, art. 312 ust. 1 i 2, art. 317 ust. 1, 2 i 3 oraz załącznik 29 do niej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Na podstawie art. 8 ust. 4 lit. a) umowy o handlu i współpracy, Specjalny Komitet ds. Energii (zwany dalej "Specjalnym Komitetem") jest uprawniony do monitorowania i przeglądu wdrażania oraz do zapewniania właściwego funkcjonowania umowy o handlu i współpracy w obszarze swoich kompetencji. Na podstawie art. 8 ust. 4 lit. c) Specjalny Komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji oraz zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała swoje uprawnienia Specjalnemu Komitetowi zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. f). Na podstawie art. 329 ust. 3 umowy o handlu i współpracy Komitet wydaje zalecenia niezbędne do zapewnienia skutecznego wykonania rozdziałów tytułu VIII, za które jest odpowiedzialny.
(2)
Na podstawie art. 312 ust. 1 umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Energii podejmuje, na zasadzie priorytetu, niezbędne działania zgodnie z art. 317 w celu zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych (OSP) opracowali w określonym terminie uzgodnienia określające procedury techniczne zgodnie z załącznikiem 29.
(3)
W dniu 7 lutego 2023 r. Specjalny Komitet przyjął zalecenie nr 1/2023 6 , dla każdej ze stron, aby zwóciły się one do swoich OSP o dostarczenie dodatkowych informacji określonych w załączniku II do tego zalecenia w ciągu pięciu miesięcy od daty zwrócenia się o te informacje przez każdą ze stron.
(4)
OSP z Unii Europejskiej (UE) i ze Zjednoczonego Królestwa przekazali stronom dodatkowe informacje w odpowiedzi na ich wnioski. W lipcu 2023 r. organy regulacyjne UE i Zjednoczonego Królestwa - odpowiednio - przedstawiły stronom opinie dotyczące tych dodatkowych informacji. Na posiedzeniu w dniu 9 listopada 2023 r. Specjalny Komitet z zadowoleniem przyjął ten istotny wkład we wdrażanie postanowień tytułu VIII umowy o handlu i współpracy.
(5)
Zarówno OSP z UE, jak i ze Zjednoczonego Królestwa oraz organy regulacyjne zidentyfikowali znaczące ryzyko manipulacji na rynku związane z podejściem opartym na wstępnych książkach zleceń w odniesieniu do funkcjonowania uzgodnień dotyczących obrotu energią elektryczną w ramach czasowych rynku dnia następnego, opartych na koncepcji wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów (zwanego dalej "MRLVC").
(6)
Zarówno OSP z UE, jak i ze Zjednoczonego Królestwa oraz organy regulacyjne stwierdziły, że potencjalne korzyści wynikające z podejścia do MRLVC opartego na wspólnej książce zleceń będą zależały od rozwiązania szeregu podstawowych problemów projektowych. Przed podjęciem decyzji w sprawie wdrożenia konieczne są dalsze szczegółowe prace nad opracowaniem solidnego projektu MRLVC zgodnie z podejściem opartym na wspólnej książce zleceń. Projekt ten będzie musiał m.in. zapewnić bezpieczne i efektywne funkcjonowanie odpowiednich hurtowych rynków energii elektrycznej w UE i Zjednoczonym Królestwie oraz obejmować rozwiązanie kwestii ewentualnego kompromisu między efektywnością MRLVC a bezpiecznym i skutecznym funkcjonowaniem hurtowych rynków energii elektrycznej w UE i Zjednoczonym Królestwie. Przed podjęciem decyzji w sprawie wdrożenia wymagane będą również szczegółowe konsultacje, ocena i testy proponowanego mechanizmu. Ponadto Specjalny Komitet odnotował również, że opracowanie projektu musi być zgodne z procedurą określoną w art. 312 ust. 1, art. 312 ust. 2 i art. 317 umowy o handlu i współpracy oraz z wymogami określonymi w załączniku 29.
(7)
Zarówno w analizie kosztów i korzyści z 2021 r. (zwanej dalej "analizą z 2021 r."), jak i w dodatkowych informacjach z 2023 r. przygotowanych przez OSP z UE i Zjednoczonego Królestwa stwierdzono, że efektywność MRLVC będzie w znacznym stopniu uzależniona od dokładności narzędzia prognozującego pozycję netto graniczącego obszaru rynkowego. Przed podjęciem decyzji w sprawie wdrożenia konieczne są dalsze szczegółowe prace nad potwierdzeniem trafności koncepcji tego narzędzia prognozującego. Specjalny Komitet odnotowuje, że OSP z UE i Zjednoczonego Królestwa zaproponowali w swoim sprawozdaniu podejście etapowe do opracowania narzędzia prognozującego, rozpoczynające się od wstępnej fazy projektowania i walidacji prototypu.
(8)
Zarówno UE, jak i Zjednoczone Królestwo mają ambitne cele, aby uwolnić potencjał energii z morskich źródeł odnawialnych na Morzu Północnym, zwiększyć dostęp do przystępnej cenowo energii i przyspieszyć swoją transformację w kierunku neutralności klimatycznej. Na podstawie art. 321 umowy o handlu i współpracy strony współpracują w zakresie rozwoju energii z morskich źródeł odnawialnych, dzieląc się najlepszymi praktykami oraz, w stosownych przypadkach, ułatwiając opracowywanie konkretnych projektów. W swoim sprawozdaniu OSP z UE i Zjednoczonego Królestwa stwierdzili, że przyszły rozwój morskich projektów hybrydowych będzie wymagał uzgodnień dotyczących obrotu energią elektryczną, sprzyjających efektywnemu ustalaniu cen i wykorzystaniu zdolności wytwórczych. Specjalny Komitet uznał, że należy położyć nacisk na to, aby uzgodnienia dotyczące obrotu energią elektryczną między UE a Zjednoczonym Królestwem służyły realizacji ich ambicji w zakresie szybkiego rozwoju projektów dotyczących energii ze źródeł odnawialnych na Morzu Północnym.
(9)
W analizie z 2021 r. we wszystkich uwzględnianych wariantach projektowych MRLVC w Wielkiej Brytanii w ramach czasowych rynku dnia następnego przyjęto jako założenie jedną cenę rozliczeniową. W sierpniu 2023 r. Zjednoczone Królestwo opublikowało swoje odpowiedzi uzyskane w ramach konsultacji na temat ponownego powiązania odpowiednich aukcji Wielkiej Brytanii na potrzeby handlu transgranicznego z UE w ramach czasowych rynku dnia następnego. Analiza przeprowadzona przez Zjednoczone Królestwo wykazała, że większość respondentów popiera propozycje przedstawione w ramach konsultacji. Od tego czasu Zjednoczone Królestwo współpracowało ze Specjalnym Komitetem i przedstawiło wyniki konsultacji.
(10)
W świetle postępów osiągniętych do tej pory przez OSP oraz dodatkowych informacji przedstawionych w odpowiedzi na załącznik II do zalecenia nr 1/2023 Specjalny Komitet powinien zwrócić się do stron o zapewnienie rozpoczęcia przez OSP kolejnego etapu prac. Prace te powinny skupiać się na rozwiązaniu podstawowych problemów projektowych, które zostały wcześniej zasygnalizowane, w celu wypełnienia zobowiązań Specjalnego Komitetu wynikających z art. 312 ust. 1 umowy o handlu i współpracy.
(11)
Specjalny Komitet odnotował, że strony oczekują etapowego podejścia do opracowania procedur technicznych na potrzeby MRLVC, rozpoczynając od wstępnej fazy walidacji koncepcji. W świetle ustaleń zawartych w sprawozdaniu OSP przedłożonym w lipcu 2023 r. konieczna jest dalsza analiza, którą należy uwzględnić w fazie walidacji koncepcji. Wstępny etap walidacji koncepcji powinien stanowić podstawę merytoryczną i pomóc przy opracowaniu jednolitego zestawu projektów procedur technicznych dotyczących MRLVC zgodnie z art. 312 ust. 1 i art. 317 ust. 2 umowy o handlu i współpracy.
(12)
Wszelkie decyzje Specjalnego Komitetu w sprawie wdrożenia procedur technicznych dotyczących rozwiązania MRLVC zgodnie z podejściem opartym na wspólnej książce zleceń, zgodnie z art. 317 ust. 4 umowy o handlu i współpracy, powinny być poparte konsultacjami z zainteresowanymi stronami, wystarczającymi okresami badań oraz zaktualizowaną analizą kosztów i korzyści,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Artykuł  1

Specjalny Komitet uznaje, że podejście oparte na wstępnych książkach zleceń nie jest realną opcją dalszych prac nad rozwiązaniem polegającym na wieloregionalnym luźnym łączeniu wolumenów (zwanym dalej "MRLVC") i zaleca, aby strony odstąpiły od niego.

Artykuł  2

Specjalny Komitet zaleca, aby każda ze stron zwróciła się do swoich odpowiednich OSP energii elektrycznej oraz, w przypadku Unii, do europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (ENTSO-E) ułatwiającej pracę unijnych OSP, o wspólne rozpoczęcie wstępnej fazy walidacji koncepcji przed opracowaniem jednolitego zestawu wstępnych projektów procedur technicznych na potrzeby MRLVC zgodnie z załącznikiem 29 do umowy o handlu i współpracy oraz z analizą uzupełniającą, co obejmuje:

a)
optymalny harmonogram operacyjny łączący operacje MRLVC, jednolite łączenie rynków dnia następnego w UE oraz uzgodnienia dotyczące hurtowego rynku energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii w ramach podejścia opartego na wspólnej książce zleceń, w tym optymalne ustalenia dotyczące walidacji i ustalenia awaryjne. Optymalny harmonogram operacyjny powinien sprzyjać solidnemu i efektywnemu wykorzystaniu połączeń międzysystemowych przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka dla bezpiecznego funkcjonowania hurtowych rynków energii elektrycznej w UE i Zjednoczonym Królestwie oraz z uwzględnieniem ewentualnych zmian na rynku w perspektywie lat 2030-2035. Ryzyko operacyjne związane z tym harmonogramem zarówno w przypadku jednolitego łączenia rynków dnia następnego w UE, jak i na hurtowym rynku energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii należy ocenić i w miarę możliwości, określić ilościowo. W analizie uzupełniającej należy uwzględnić szereg wariantów dotyczących harmonogramów operacyjnych, aby ułatwić identyfikację i ocenę stosowności optymalnego harmonogramu;
b)
projekt specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczących prototypu narzędzia prognozującego pozycję netto graniczącego obszaru rynkowego, który powinien:
(i)
zawierać szczegółowy opis wymogów, w tym:
metodykę (np. statystyczną lub deterministyczną), którą należy zastosować;
konkretne produkty, które musiałoby dostarczać narzędzie prognozujące;
sposób, w jaki narzędzie prognozujące uwzględni przyszłe zmiany na rynku, w tym przyszłe wprowadzenie nowych obszarów rynkowych, zarówno na lądzie, jak i na morzu;
sposób szerszego wykorzystania wyników prognoz w procesach MRLVC;
wszelkie inne kluczowe wymogi określone w wyniku prac, o których mowa w lit. a) niniejszego artykułu i w art. 3;
(ii)
być uzupełniony o:
informacje o tym, w jaki sposób przetarg zostanie ogłoszony i przeprowadzony, łącznie z uwzględnieniem własności i praw własności intelektualnej;
szczegółowe zestawienie przewidywanych terminów i kosztów;
wszelkie odpowiednie kwestie związane z funkcjami administracyjnymi wymaganymi do uwzględnienia współzależności systemów UE i Zjednoczonego Królestwa we wdrażaniu rozwiązania MRLVC.
Artykuł  3
1. 
Specjalny Komitet zaleca, aby strony zwróciły się do swoich OSP energii elektrycznej, a w przypadku Unii, do ENTSO-E ułatwiającej pracę unijnych OSP, o sporządzenie dla Specjalnego Komitetu wspólnego sprawozdania z analizą wszelkich barier utrudniających realizację wspólnych i hybrydowych projektów morskich, które to bariery mogą wynikać z obowiązujących uzgodnień dotyczących obrotu lub MRLVC, oraz wszelkich szczególnych zmian potrzebnych w obowiązujących uzgodnieniach dotyczących obrotu lub szczególnych wymogów dotyczących projektu MRLVC niezbędnych do zapewnienia efektywnego obrotu energią elektryczną, sprzyjającego realizacji wspólnych i hybrydowych projektów morskich.
2. 
We wspólnym sprawozdaniu OSP należy:
a)
zbadać wpływ zarówno obowiązujących uzgodnień dotyczących obrotu, jak i rozwiązania MRLVC na wspólne i hybrydowe projekty w perspektywie średnioterminowej (okres 2030-2035), kładąc szczególny nacisk na następujące kwestie:
(i)
zakres stosowania uzgodnień dotyczących obrotu oraz to, czy i w jaki sposób może to wpłynąć na wyniki alokacji zdolności przesyłowych;
(ii)
sposób, w jaki te uzgodnienia dotyczące obrotu mogłyby funkcjonować w oparciu o różne struktury rynkowe, w szczególności morskie obszary rynkowe; oraz
(iii)
czy uzasadnienie biznesowe inwestycji infrastrukturalnych będzie wystarczające;
b)
uwzględnić:
(i)
charakter i skalę możliwych inwestycji w infrastrukturę energii z morskich źródeł odnawialnych na Morzu Północnym w perspektywie średnioterminowej, w tym ewentualne hybrydowe połączenia międzysystemowe, wyspy energetyczne, sieci oczkowe i elektrolizery morskie;
(ii)
możliwe mechanizmy kształtowania cen;
(iii)
uzupełniającą rolę uzgodnień terminowych i uzgodnień dotyczących obrotu na rynku dnia bieżącego;
(iv)
wpływ na dokładność prognoz dotyczących graniczącego obszaru rynkowego; oraz
(v)
wszelkie szczególne modyfikacje, które mogą być wymagane w odniesieniu do cech projektowych uzgodnień dotyczących obrotu, w ramach ich ogólnych ograniczeń, mogące pomóc w usunięciu wszelkich zidentyfikowanych barier lub wymogów w zakresie opracowywania i eksploatacji wspólnych i hybrydowych projektów morskich w celu wypracowania skutecznych uzgodnień dotyczących obrotu.
Artykuł  4

Prace zalecane w art. 2 i 3 powinny obejmować regularny nadzór i wkład stron. Mogą one również obejmować współpracę OSP z szerszym gronem zainteresowanych stron, w tym organami regulacyjnymi, wyznaczonymi operatorami rynku energii elektrycznej/giełdami energii elektrycznej i środowiskiem akademickim.

Artykuł  5

Specjalny Komitet zaleca, aby strony koordynowały komunikację dotyczącą realizacji wymogów art. 2 i 3 ze swoimi OSP energii elektrycznej oraz, w przypadku Unii - z ENTSO-E ułatwiającą pracę unijnych OSP, oraz wymagały od nich zakończenia prac wymienionych w tych artykułach w terminie 11 miesięcy od daty przyjęcia niniejszego zalecenia.

Artykuł  6

Specjalny Komitet zaleca, aby strony zwróciły się do swoich OSP energii elektrycznej, a w przypadku Unii - do ENTSO-E ułatwiającej pracę OSP UE, o zwrócenie się do krajowych organów regulacyjnych ds. energii ze Zjednoczonego Królestwa i ACER o nieformalną opinię dotyczącą ich prac zakończonych w ramach realizacji wymogów art. 2 i 3, która to opinia ma zostać przedstawiona w terminie miesiąca od przedstawienia wspólnego sprawozdania OSP.

Sporządzono w ...

1 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/689/oj).
2 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.
3 Zalecenie nr 1/2023 Specjalnego Komitetu ds. Energii ustanowionego na mocy art. 8 ust. 1 lit. l) Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony z dnia 7 lutego 2023 r. dla każdej ze Stron dotyczące zwrócenia się przez nie do operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej o przygotowanie procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych (Dz.U. L 61 z 27.2.2023, s. 71).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi (Dz.U. L 197 z 25.7.2015, s. 24, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg/2015/1222/oj).
5 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.
6 Zalecenie nr 1/2023 Specjalnego Komitetu ds. Energii ustanowionego na mocy art. 8 ust. 1 lit. l) Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony z dnia 7 lutego 2023 r. dla każdej ze Stron dotyczące zwrócenia się przez nie do operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej o przygotowanie procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych (Dz.U. L 61 z 27.2.2023, s. 71).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.172

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/172 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Energii ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia zalecenia dotyczącego przygotowania procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych
Data aktu: 17/12/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2025