uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 39 ust. 1 lit. d) i e),
(1) W rozporządzeniu (UE) 2018/1139 ustanowiono zasadnicze wymogi dotyczące bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej i świadczących je organizacji na lotniskach Unii objętych zakresem tego rozporządzenia. W art. 37 ust. 2 wymaga się, aby podmioty świadczące usługi obsługi naziemnej składały deklaracje dotyczące ich zdolności do wywiązania się z obowiązków związanych z bezpiecznym świadczeniem usług obsługi naziemnej.
(2) Aby zapewnić całościowe podejście systemowe i zagwarantować podstawowy poziom bezpieczeństwa przy wszystkich działaniach związanych z lotnictwem, a także uwzględniając zasadę pomocniczości, należy ustanowić szczegółowe zasady świadczenia usług obsługi naziemnej oraz przywileje i obowiązki świadczących je organizacji.
(3) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139 przepisy te mają odzwierciedlać najbardziej aktualny stan wiedzy i najlepsze praktyki w dziedzinie obsługi naziemnej; uwzględniać obowiązujące normy i zalecane praktyki (SARPs) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz światowe doświadczenie w zakresie obsługi naziemnej, a także postęp naukowy i techniczny w dziedzinie obsługi naziemnej; być proporcjonalne do rozmiaru i złożoności działań w zakresie obsługi naziemnej; oraz zapewnić elastyczność niezbędną do ich przestrzegania stosownie do indywidualnych potrzeb.
(4) Rozporządzenie powinno zapewnić równe warunki działania w zakresie świadczenia usług obsługi naziemnej wszystkim organizacjom świadczącym te usługi, w tym w odniesieniu do własnej obsługi naziemnej operatorów statków powietrznych, na lotniskach objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(5) W przypadku operatorów statków powietrznych wykonujących własną obsługę naziemną lub operatorów lotniska świadczących usługi obsługi naziemnej, którzy posiadają już struktury systemu zarządzania wymagane na mocy innych przepisów unijnych w sektorze lotnictwa, wymogi dotyczące obsługi naziemnej powinny być łatwe do zintegrowania, tak aby zakłócenia spowodowane w ustanowionym systemie organizacji i właściwych organów krajowych były jak najmniejsze. W związku z tym niniejsze rozporządzenie należy w jak największym stopniu dostosować, w szczególności do rozporządzeń Komisji (UE) nr 965/2012 2 i (UE) nr 139/2014 3 , ponieważ obsługa naziemna powoduje interakcje między operacjami lotniczymi a działalnością lotnisk, w związku z czym należy dostosować systemy zarządzania regulowane tymi aktami i ustanowić niezbędne odniesienia.
(6) Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje tych działań w zakresie obsługi naziemnej, które są już uregulowane innymi aktami prawnymi, takich jak usługi dyspozytorów lotniczych, kontrola rozmieszczenia ładunków i nadzór naziemny, które są objęte rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012, koordynacja ruchu naziemnego statku powietrznego objęta rozporządzeniem (UE) nr 139/2014 lub zaopatrywanie w smary, które jest objęte rozporządzeniem (UE) nr 1321/2014 4 .
(7) Zgodnie z zasadą proporcjonalności w przypadku własnej obsługi naziemnej operatorów statków powietrznych niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie wyłącznie do własnej obsługi naziemnej operatorów statków powietrznych wykonujących operacje zarobkowego transportu lotniczego przy użyciu skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym. Uznaje się, że w rozporządzeniu (UE) nr 965/2012 w wystarczającym stopniu uwzględniono ryzyko dotyczące bezpieczeństwa związane z własną obsługą naziemną operatorów wykonujących wszelkie operacje, które nie są operacjami zarobkowego transportu lotniczego, przy użyciu skomplikowanych statków powietrznych albo statków powietrznych innych niż skomplikowane statki powietrzne z napędem silnikowym.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny przyczynić się do poprawy i promowania bezpieczeństwa usług obsługi naziemnej oraz kultury bezpieczeństwa w organizacjach świadczących takie usługi. W związku z tym w wymogach określonych w niniejszym rozporządzeniu należy zapewnić organizacjom niezbędne narzędzia i opis procesu wdrażania systemu raportowania w zakresie bezpieczeństwa, aby pomóc im w gromadzeniu i analizowaniu danych dotyczących bezpieczeństwa uzyskanych z tych raportów, a także w ustanowieniu i promowaniu kultury bezpieczeństwa u każdej osoby zatrudnionej w ich organizacji.
(9) Niniejsze rozporządzenie nakłada na organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną pełną odpowiedzialność za bezpieczne świadczenie usług, ich działalność i kontrolę ryzyka operacyjnego związanego z ich działalnością, podczas gdy operatorzy statków powietrznych nadal pozostają odpowiedzialni za bezpieczeństwo statków powietrznych i lotów, a operatorzy lotniska nadal pozostają odpowiedzialni za bezpieczną eksploatację lotnisk. W związku z tym organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną powinny opracować i wdrożyć system zarządzania obejmujący skuteczne procesy zarządzania bezpieczeństwem umożliwiające identyfikację ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa i zarządzanie nim, w tym ryzyka, jakie stwarzają interakcje z operatorami statków powietrznych i operatorami lotnisk, dzięki zastosowaniu odpowiednich i proporcjonalnych środków ograniczających ryzyko.
(10) System zarządzania opracowany i wdrożony przez organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną powinien być proporcjonalny, skalowalny odpowiednio do wielkości i złożoności ich organizacji i działalności oraz powinien obejmować zarządzanie bezpieczeństwem, zarządzanie zmianami, raportowanie w zakresie bezpieczeństwa, szkolenie personelu, rejestry i dokumentację, obsługę techniczną wykorzystywanego sprzętu do obsługi naziemnej, identyfikację interakcji związanych z bezpieczeństwem z innymi zainteresowanymi stronami zaangażowanymi w działania w zakresie obsługi naziemnej, procedury operacyjne i monitorowanie zgodności. Organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną powinny starać się rozwijać i wspierać kulturę bezpieczeństwa organizacji, w której pracownicy rozumieją swoje indywidualne znaczenie w łańcuchu bezpieczeństwa lotniczego i aktywnie przyczyniają się do utrzymania i poprawy poziomu bezpieczeństwa w wykonywaniu codziennych zadań operacyjnych. Niniejsze rozporządzenie zawiera przepisy mające na celu wspieranie organizacji w rozwijaniu i utrzymywaniu zdrowej kultury zgłaszania zdarzeń.
(11) W celu zapewnienia wspólnego podejścia do ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa, jakie stwarzają interakcje między obsługą naziemną, operacjami statków powietrznych i działalnością lotniska, a także w celu promowania wspólnego rozumienia zagrożeń i ryzyka, organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną, operatorzy statków powietrznych i operatorzy lotnisk powinni dysponować tymi samymi informacjami i danymi dotyczącymi bezpieczeństwa, jeśli są one dla nich istotne i jeśli te informacje i dane mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo działania którejkolwiek z tych organizacji. Aby to osiągnąć, organizacje te powinny mieć możliwość wymiany istotnych informacji dotyczących bezpieczeństwa, a także informacji ze zgłoszeń zdarzeń lub inspekcji i audytów nadzorczych.
(12) Usługi obsługi naziemnej świadczone na rzecz statku powietrznego na lotnisku stanowią interakcję między statkami powietrznymi a działalnością lotniska. Ryzyko dotyczące bezpieczeństwa wynikające z tej sytuacji należy odpowiednio uwzględnić w ramach regulacyjnych dotyczących interakcji między organizacjami, aby umożliwić im zidentyfikowanie tych interakcji operacyjnych, które mają wpływ na bezpieczeństwo, oraz zastosowanie odpowiednich środków łagodzących w celu zminimalizowania ryzyka podczas operacji. Jednocześnie organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną powinny mieć możliwość omawiania kwestii bezpieczeństwa na równych zasadach z pozostałymi zainteresowanymi stronami zaangażowanymi w te interakcje operacyjne oraz należy zapewnić im możliwość stosowania własnych procedur operacyjnych, jeśli są one oparte na ich procesach zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa i pod warunkiem że zostało to uzgodnione z operatorem statku powietrznego, na rzecz którego świadczą usługi.
(13) Aby zapewnić płynne przejście z obowiązujących przepisów krajowych państw członkowskich na niniejsze rozporządzenie, konieczne jest zapewnienie organizacjom odpowiedzialnym za obsługę naziemną, które już prowadzą działalność w momencie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, wystarczającego czasu na takie przejście i jego minimalnych warunków.
(14) Szkolenie personelu operacyjnego zajmującego się obsługą naziemną jest jednym z najważniejszych środków służących ograniczeniu ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa w działaniach w zakresie obsługi naziemnej. Organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną powinny zapewnić, aby cały personel operacyjny zaangażowany w działania w zakresie obsługi naziemnej posiadał kompetencje do świadczenia tych usług. Kompetencje personelu operacyjnego należy zawsze utrzymywać na odpowiednim poziomie. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu ustanawia się minimalne wymogi dotyczące programu szkolenia i oceny personelu związanego z bezpieczeństwem, aby zapewnić rozwijanie i utrzymywanie przez niego kompetencji niezbędnych do bezpiecznego i skutecznego wykonywania zadań.
(15) Aby wspierać mobilność personelu zatrudnianego przez poszczególne organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną oraz zmniejszyć koszty szkoleń związanych z przekwalifikowaniem nowego pracownika, który uzyskał już wymagane kwalifikacje w poprzednim okresie zatrudnienia, personel obsługi naziemnej powinien być w stanie łatwo przedstawić dowód odbycia już ukończonego szkolenia. Organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną powinna zatem na żądanie przekazać pracownikowi kopię odpowiedniej dokumentacji szkoleniowej, która powinna umożliwić łatwą ocenę i wzajemne uznawanie szkoleń we wszystkich organizacjach podlegających niniejszemu rozporządzeniu.
(16) Bezpieczeństwo lotów i bezpieczne świadczenie usług obsługi naziemnej w dużym stopniu zależy od wykorzystania funkcjonalnego sprzętu do obsługi naziemnej objętego odpowiednią obsługą techniczną. Funkcjonalność sprzętu wykorzystywanego do świadczenia usług obsługi naziemnej należy zapewnić dzięki zastosowaniu programu obsługi technicznej, w tym prewencyjnej obsługi technicznej, opracowanego i stosowanego zgodnie z instrukcjami i wytycznymi producenta sprzętu. Przepisy powinny być również neutralne pod względem technologicznym, aby umożliwić innowacje i sprawne przyjmowanie nowych technologii w szybkim tempie, przy jednoczesnym zachowaniu przyjaznego dla środowiska podejścia do wyboru sprzętu do obsługi naziemnej. Jednocześnie przepisy powinny zapewniać organizacjom możliwość przyjmowania i wdrażania praktyk i modeli biznesowych, które minimalizują zagęszczenie ruchu na lotnisku oraz zwiększają bezpieczeństwo i efektywność działalności lotniska, takich jak grupowanie sprzętu lub model stosu bezpieczeństwa, w przypadku gdy specyfika lotniska pozwala na wdrożenie takich modeli biznesowych.
(17) Niniejsze rozporządzenie powinno zapewniać pragmatyczne i zrównoważone podejście między przepisami normatywnymi a przepisami opartymi na charakterystykach systemów. Zastosowanie elastycznego podejścia do wymogów dotyczących procedur operacyjnych związanych z usługami obsługi naziemnej jest kluczem do osiągnięcia celów w zakresie bezpieczeństwa. W związku z tym istotne jest, aby wymogi dotyczące procedur operacyjnych nadal opierały się na charakterystykach systemów i przewidywały dobrowolne stosowanie norm branżowych i dobrych praktyk, a także procedur operacyjnych powszechnie stosowanych przez operatorów statków powietrznych i organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną.
(18) Zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 4.1 lit. c) załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2018/1139 organizacje mają obowiązek świadczyć usługi obsługi naziemnej zgodnie z instrukcjami i procedurami operacyjnymi operatorów statków powietrznych. Procedury operacyjne dotyczące tej samej usługi obsługi naziemnej i tego samego typu statków powietrznych mogą się znacznie różnić u poszczególnych operatorów statków powietrznych, co zwiększa ryzyko błędu ludzkiego, ponieważ może prowadzić do uszkodzenia statku powietrznego i zagrażać bezpieczeństwu lotu. Zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 4.2.3 załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2018/1139 organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną mają obowiązek opracować własne procedury operacyjne dotyczące świadczenia usług obsługi naziemnej. Niniejsze rozporządzenie umożliwia organizacjom odpowiedzialnym za obsługę naziemną stosowanie własnych procedur operacyjnych, jeżeli operator statku powietrznego wyrazi na to zgodę. Ponadto niniejsze rozporządzenie nakłada na organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną formalną odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa ich własnych służb poprzez stosowanie skutecznego systemu zarządzania bezpieczeństwem. Niniejsze rozporządzenie powinno również pomóc organizacjom odpowiedzialnym za obsługę naziemną w opracowywaniu, ocenie, omawianiu i uzgadnianiu z operatorami statków powietrznych wspólnych procedur operacyjnych, które są bezpieczne dla obu stron. Wszystkie te elementy, ujęte w szeregu wymogów, powinny zwiększyć poziom zaufania między operatorem statku powietrznego a jego dostawcą usług obsługi naziemnej oraz przyczynić się do harmonizacji procedur operacyjnych.
(19) Niniejsze rozporządzenie powinno ponadto zapewniać organizacjom solidne elementy umożliwiające im poprawę analizy przyczyn zdarzeń zidentyfikowanych w ramach ich własnych procesów monitorowania zgodności lub za pośrednictwem nadzoru właściwego organu krajowego, a także poprawę ich kultury zgłaszania zdarzeń w zakresie bezpieczeństwa. Jednocześnie rozporządzenie powinno również zapewnić ramy przekazywania przez właściwe organy krajowe bezpośrednich i spójnych informacji zwrotnych na temat zgłoszonych zdarzeń związanych z obsługą naziemną bezpośrednio organizacjom odpowiedzialnym za obsługę naziemną.
(20) Branży obsługi naziemnej i właściwym organom krajowym należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na wdrożenie nowych ram regulacyjnych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, w związku z czym należy odroczyć jego stosowanie o trzyletni okres przejściowy oraz odroczyć stosowanie wymogów dotyczących zarządzania bezpieczeństwem informacji o sześcioletni okres przejściowy.
(21) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2024 5 wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(22) Zgodnie z art. 128 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139 Komisja skonsultowała się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.20 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/20 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez ustanowienie wymogów dotyczących bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej oraz organizacji świadczących te usługi |
Data aktu: | 19/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 07/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 27/03/2025, 27/03/2028 |