Decyzja wykonawcza 2025/215 stwierdzająca, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/215
z dnia 30 stycznia 2025 r.
stwierdzająca, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Procedura uznawania kontrahentów centralnych ("CCP") z siedzibą w państwach trzecich określona w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ma umożliwić CCP mającym siedzibę i posiadającym zezwolenie w państwach trzecich, których standardy regulacyjne są równoważne standardom ustanowionym w tym rozporządzeniu, świadczenie usług rozliczeniowych na rzecz członków rozliczających lub systemów obrotu z siedzibą w Unii. Procedura uznawania kontrahentów centralnych oraz decyzje o równoważności ram regulacyjnych przewidziane we wspomnianym rozporządzeniu przyczyniają się do osiągnięcia nadrzędnego celu rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jakim jest zmniejszenie ryzyka systemowego poprzez rozszerzenie zakresu wykorzystania bezpiecznych i solidnych CCP do rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, w tym również wówczas, gdy CCP mają swoją siedzibę i uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności w państwie trzecim.

(2) Aby system prawny państwa trzeciego mógł zostać uznany za równoważny systemowi prawnemu Unii w odniesieniu do CCP, zasadnicze skutki obowiązujących rozwiązań prawnych i nadzorczych powinny, pod względem osiąganych celów regulacyjnych, być równoważne ze skutkami wynikającymi z wymogów obowiązujących w Unii. Celem takiej oceny równoważności jest zatem sprawdzenie, czy rozwiązania prawne i nadzorcze w danym państwie trzecim gwarantują, że CCP mający siedzibę i posiadający zezwolenie w tym państwie nie narażają członków rozliczających oraz systemów obrotu mających siedzibę w Unii na wyższy poziom ryzyka niż ten, na jaki mogliby oni być narażeni w przypadku korzystania z usług CCP posiadających zezwolenie w Unii, a co za tym idzie, że nie powodują niedopuszczalnego poziomu ryzyka systemowego w Unii.

(3) Ocena, czy rozwiązania prawne i nadzorcze obowiązujące w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ("Zjednoczone Królestwo") są równoważne rozwiązaniom prawnym i nadzorczym obowiązującym w Unii, powinna zatem opierać się nie tylko na analizie porównawczej prawnie wiążących wymogów mających zastosowanie do CCP w Zjednoczonym Królestwie, ale również na ocenie skutków stosowania tych wymogów oraz ich adekwatności w kontekście celu, jakim jest ograniczenie ryzyka, na jakie mogą być narażeni członkowie rozliczający i systemy obrotu z siedzibą w Unii.

(4) Rozliczanie centralne zwiększa przejrzystość rynku, zmniejsza ryzyko kredytowe oraz ogranicza ryzyko wystąpienia efektu domina w przypadku niewykonania zobowiązania przez jednego uczestnika CCP lub większą ich liczbę. Świadczenie tego rodzaju usług ma zatem zasadnicze znaczenie dla utrzymania stabilności finansowej. Ponadto instrumenty finansowe rozliczane przez CCP mają również zasadnicze znaczenie dla pośredników finansowych i ich klientów, np. jako zabezpieczenie ryzyka stopy procentowej, co ma wpływ na funkcjonowanie gospodarki realnej Unii.

(5) Na dzień 31 grudnia 2023 r. wartość nominalna nierozliczonych instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym wynosiła - według Banku Rozrachunków Międzynarodowych - około 603 bln EUR w skali światowej, z czego instrumenty pochodne na stopę procentową stanowiły około 80 %, a walutowe instrumenty pochodne - niemal 18 %. Ponad 30 % wszystkich instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest denominowanych w euro i innych walutach państw członkowskich. Rynek centralnego rozliczania instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest wysoce skoncentrowany, co dotyczy w szczególności rynku centralnego rozliczania instrumentów pochodnych na stopę procentową denominowanych w euro, z których ponad 90 % jest rozliczanych w jednym CCP mającym siedzibę w Zjednoczonym Królestwie ("CCP ze Zjednoczonego Królestwa").

(6) W sytuacji gdy znaczna liczba transakcji finansowych denominowanych w euro i innych walutach państw członkowskich była rozliczana za pośrednictwem CCP ze Zjednoczonego Królestwa, wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z rynku wewnętrznego i powiązanych unijnych ram w zakresie regulacji, nadzoru i egzekwowania przepisów w sektorze finansowym stworzyło poważne wyzwania dla organów Unii i państw członkowskich w zakresie utrzymania stabilności finansowej.

(7) W celu wyeliminowania ewentualnych zagrożeń dla stabilności finansowej, które mogą powstać w wyniku nagłego zakłócenia w świadczeniu przez CCP ze Zjednoczonego Królestwa usług rozliczania instrumentów pochodnych na rzecz unijnych członków rozliczających i klientów, w dniu 21 września 2020 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2020/1308 2 . W decyzji tej określono, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do CCP ze Zjednoczonego Królestwa uznaje się za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012. Decyzję tę stosowano jedynie przez ograniczony okres i wygasła ona w dniu 30 czerwca 2022 r.

(8) W 2021 r. Komisja powołała grupę roboczą (wraz z Europejskim Bankiem Centralnym, Europejskimi Urzędami Nadzoru i Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego), aby zbadać możliwości i wyzwania związane z przenoszeniem instrumentów pochodnych ze Zjednoczonego Królestwa do UE. Dyskusje w tej grupie roboczej pokazały, że połączenie różnych środków, których celem jest zwiększenie atrakcyjności rozliczeń, zachęcanie do rozwoju infrastruktury oraz reforma mechanizmów nadzoru, byłoby niezbędne do zbudowania silnej i atrakcyjnej zdolności rozliczania centralnego w UE na nadchodzące lata. Termin wyznaczony na czerwiec 2022 r. był zbyt krótki, aby osiągnąć ten cel. W związku z tym dnia 8 lutego 2022 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2022/174 3 . Decyzja ta wygaśnie w dniu 30 czerwca 2025 r.

(9) Zgodnie z art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, aby funkcjonujące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, zostały uznane za równoważne z rozwiązaniami ustanowionymi w tym rozporządzeniu, muszą być spełnione trzy warunki.

(10) Po pierwsze, rozwiązania prawne i nadzorcze państwa trzeciego muszą gwarantować, że CCP z tego państwa trzeciego spełniają prawnie wiążące wymogi równoważne z wymogami ustanowionymi w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Zjednoczone Królestwo włączyło odpowiednie przepisy rozporządzenia (UE) nr 648/2012 do swojego prawa krajowego ze skutkiem od dnia wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii 4 , a zatem prawo krajowe Zjednoczonego Królestwa można uznać za równoważne wymogom ustanowionym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(11) Po drugie, rozwiązania prawne i nadzorcze państwa trzeciego muszą gwarantować, że CCP mający siedzibę w danym państwie trzecim podlegają na bieżąco skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa. Do dnia 31 grudnia 2020 r. CCP ze Zjednoczonego Królestwa znajdowali się pod nadzorem Banku Anglii, jak przewidziano w przepisach prawa krajowego Zjednoczonego Królestwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012 5 . Włączenie przepisów rozporządzenia (UE) nr 648/2012 do prawa krajowego Zjednoczonego Królestwa wiąże się między innymi z tym, że Bank Anglii pozostaje odpowiedzialny za nadzór nad CCP po tej dacie i nie planuje się ani nie oczekuje żadnych istotnych zmian tego trybu nadzoru.

(12) Po trzecie, ramy prawne państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy uzyskali zezwolenie na gruncie systemu prawnego państwa, które w stosunku do danego państwa trzeciego jest państwem trzecim. Zjednoczone Królestwo włączyło kluczowe elementy systemu równoważności ustanowionego w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 do swojego prawa krajowego. Zjednoczone Królestwo wprowadziło jednak system tymczasowego uznawania, który zawiesza kluczowe zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 na okres co najmniej trzech lat. Ten system tymczasowego uznawania daje również Bankowi Anglii szeroką swobodę decyzyjną, która pozwala mu na cofnięcie "tymczasowego domniemanego uznania", co powoduje brak pewności prawa dla CCP uznanych na podstawie tego systemu. Pomijając tę niepewność, można uznać, że w chwili obecnej trzeci warunek jest spełniony.

(13) Ponieważ te trzy warunki uznaje się za spełnione, rozwiązania prawne i nadzorcze Zjednoczonego Królestwa, które mają zastosowanie do CCP ze Zjednoczonego Królestwa, którzy mieli już siedzibę i uzyskali zezwolenie na dzień 31 grudnia 2020 r., należy uznać za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

(14) Niniejsza decyzja opiera się na obecnie dostępnych Komisji informacjach na temat rozwiązań prawnych i nadzorczych, które mają zastosowanie do CCP ze Zjednoczonego Królestwa. Rozwiązania te należy uznać za równoważne jedynie w zakresie, w jakim wymogi prawa krajowego Zjednoczonego Królestwa mające zastosowanie do CCP są utrzymywane, stosowane i egzekwowane. Uznanie równoważności może zostać utrzymane tylko wówczas, gdy jakiekolwiek przyszłe zmiany ram regulacyjnych i nadzorczych Zjednoczonego Królestwa nie będą miały negatywnego wpływu na równoważność w zakresie regulacji lub nadzoru i nie będą prowadziły do nierównych warunków działania dla CCP ze Zjednoczonego Królestwa i CCP mających siedzibę w Unii ("unijni CCP") ani do zagrożeń dla stabilności finansowej Unii. Ponieważ Komisja może w dowolnym momencie zmienić, zawiesić, zweryfikować lub uchylić niniejszą decyzję, w szczególności w przypadku wystąpienia zmian mających wpływ na stwierdzenie równoważności, skuteczna wymiana informacji i koordynacja działań nadzorczych między Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) a Bankiem Anglii jest niezbędnym warunkiem utrzymania stwierdzonej równoważności do dnia wygaśnięcia niniejszej decyzji.

(15) Taka wymiana informacji między ESMA a Bankiem Anglii wymaga zawarcia kompleksowych i skutecznych uzgodnień dotyczących współpracy zgodnie z art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Te uzgodnienia dotyczące współpracy mają zapewnić proaktywną wymianę wszelkich istotnych informacji z organami, o których mowa w art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, w tym z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) i innymi członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych, do celów konsultowania się z tymi organami w kwestii statusu uznania CCP ze Zjednoczonego Królestwa lub w przypadku gdy informacje te są niezbędne tym organom do wykonywania ich zadań nadzorczych.

(16) Uzgodnienia dotyczące współpracy dokonane na podstawie art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 mają zapewniać ESMA natychmiastowy i stały dostęp do wszystkich informacji, w tym informacji umożliwiających ocenę wszelkich istotnych zagrożeń, które CCP ze Zjednoczonego Królestwa stwarzają, bezpośrednio lub pośrednio, dla Unii lub jej państw członkowskich. W tych uzgodnieniach dotyczących współpracy należy zatem określić mechanizmy i procedury szybkiej wymiany informacji dotyczących: działalności rozliczeniowej CCP ze Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do instrumentów finansowych denominowanych w walutach emitowanych w Unii, systemów obrotu, uczestników rozliczających oraz jednostek zależnych unijnych instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, uzgodnień interoperacyjnych z innymi CCP, zasobów własnych, składu i kalibracji funduszy na wypadek niewykonania zobowiązania, depozytów zabezpieczających, płynnych zasobów i portfeli zabezpieczeń, w tym kalibracji redukcji wartości, oraz testów warunków skrajnych. Te uzgodnienia dotyczące współpracy muszą również określać mechanizmy i procedury szybkiego powiadamiania o wszelkich zmianach mających wpływ na CCP ze Zjednoczonego Królestwa lub na rozwiązania prawne i nadzorcze Zjednoczonego Królestwa mające zastosowanie do CCP ze Zjednoczonego Królestwa, a także mechanizmy i procedury szybkiego powiadamiania ESMA o wszelkich zmianach dotyczących CCP ze Zjednoczonego Królestwa, które mogłyby mieć wpływ na politykę pieniężną w Unii. Bank Anglii musi również ściśle współpracować z organami Unii zgodnie z art. 25 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. W szczególności ważne jest, aby istniały skuteczne uzgodnienia dotyczące współpracy między ESMA a właściwymi organami Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do koordynacji ich działań nadzorczych, w tym w szczególności procedury postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych związanych z uznanymi CCP ze Zjednoczonego Królestwa, które mają lub mogą mieć niekorzystny wpływ na płynność rynku lub stabilność systemu finansowego Unii.

(17) Oczekuje się, że organy Zjednoczonego Królestwa będą informować Unię o wszelkich zmianach ram regulacyjnych lub nadzorczych Zjednoczonego Królestwa mających wpływ na świadczenie usług rozliczeniowych w Zjednoczonym Królestwie. Komisja, we współpracy z ESMA, będzie monitorować wszelkie zmiany wprowadzone w rozwiązaniach prawnych i nadzorczych mające wpływ na świadczenie usług rozliczeniowych w Zjednoczonym Królestwie, rozwój sytuacji rynkowej, jak również skuteczność współpracy w zakresie nadzoru, w tym szybką wymianę informacji między ESMA a Bankiem Anglii. Komisja może dokonać w dowolnym momencie przeglądu, w przypadku gdy rozwój sytuacji powoduje konieczność przeprowadzenia ponownej oceny równoważności stwierdzonej niniejszą decyzją, w tym w przypadku gdy organy Zjednoczonego Królestwa nie współpracują skutecznie lub ich postępowanie uniemożliwia skuteczną ocenę ryzyka, jakie CCP ze Zjednoczonego Królestwa stwarzają dla Unii lub jej państw członkowskich, bądź też w przypadku gdy działania podejmowane przez CCP ze Zjednoczonego Królestwa lub Bank Anglii sprzyjają niewłaściwej i nieuczciwej konkurencji.

(18) Skutki wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii były przedmiotem kilku komunikatów Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Banku Centralnego, w tym komunikatu na temat wspierania otwartości, wytrzymałości i odporności 6 . W komunikacie tym przedstawiono wyraźne oczekiwanie, że uczestnicy rozliczający z Unii ograniczą swoje ekspozycje wobec tych CCP ze Zjednoczonego Królestwa, którzy mają znaczenie systemowe dla Unii, w szczególności ekspozycje związane z instrumentami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które są denominowane w euro i innych walutach państw członkowskich, a także zmniejszą zależność od tych CCP. Komisja wezwała uczestników rynku z Unii do ograniczenia swoich nadmiernych ekspozycji wobec CCP o znaczeniu systemowym spoza Unii w perspektywie średnioterminowej. Komisja ponowiła swój apel w opublikowanym w styczniu 2021 r. komunikacie pt. "Europejski system gospodarczy i finansowy: wspieranie otwartości, wytrzymałości i odporności" 7 .

(19) W dniu 7 grudnia 2022 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 w celu zwiększenia atrakcyjności i odporności unijnych usług rozliczeniowych i wsparcia w ten sposób otwartej strategicznej autonomii Unii oraz stabilności finansowej. Wniosek ten miał na celu zwiększenie atrakcyjności unijnych rynków usług rozliczeniowych i rozwój świadczenia usług rozliczeniowych w Unii, w tym poprzez usprawnienie procesu wprowadzania nowych produktów na rynek. Wniosek ten miał również na celu uwzględnienie ryzyka dla stabilności finansowej związanego z nadmiernymi ekspozycjami członków rozliczających i klientów z Unii wobec CCP o znaczeniu systemowym z państw trzecich (CCP Tier II) świadczących usługi rozliczeniowe, które ESMA uznał za usługi rozliczeniowe o istotnym znaczeniu systemowym zgodnie z art. 25 ust. 2c rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(20) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2987 8 , którym wprowadzono te nowe przepisy do rozporządzenia (UE) nr 648/2012, zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 4 grudnia i weszło w życie w dniu 24 grudnia 2024 r. Te nowe przepisy przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności i solidności unijnych usług rozliczeniowych, utrzymania stabilności finansowej oraz wsparcia właściwie funkcjonującej unii rynków kapitałowych. Nowe przepisy umożliwią CCP z Unii szybsze wprowadzanie nowych produktów na rynek unijny, stwarzając dla uczestników rynku zachętę do przeprowadzania rozliczeń oraz budowania płynności u CCP z Unii. Nowe przepisy umożliwią również zwiększenie bezpieczeństwa i odporności systemu rozliczeniowego dzięki ulepszonym unijnym ramom nadzoru nad CCP ze wzmocnioną rolą ESMA. Nowe ramy przyczynią się również do zmniejszenia nadmiernej zależności od CCP o znaczeniu systemowym z państw trzecich poprzez nałożenie na wszystkich odpowiednich uczestników rynku obowiązku posiadania aktywnych rachunków u CCP z Unii i rozliczania reprezentatywnej części określonych kontraktów pochodnych o znaczeniu systemowym w obrębie jednolitego rynku.

(21) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, zmienionym rozporządzeniem (UE) 2024/2987, wymogi dotyczące aktywnych rachunków mają zastosowanie od dnia 24 grudnia 2024 r., natomiast obowiązek rozliczania określonej liczby transakcji na tych aktywnych rachunkach ma zastosowanie dopiero od dnia 24 czerwca 2025 r. Do dnia 25 czerwca 2026 r. ESMA, w ścisłej współpracy z Europejskim Systemem Banków Centralnych i Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego oraz po konsultacji ze wspólnym mechanizmem monitorowania, ma ocenić skuteczność tego rozporządzenia w ograniczaniu zagrożeń dla stabilności finansowej Unii związanych z ekspozycjami kontrahentów z UE wobec CCP Tier II oferujących usługi o istotnym znaczeniu systemowym. Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem Komisja jest następnie zobowiązana do przygotowania własnego sprawozdania w terminie sześciu miesięcy.

(22) Należy zatem przyjąć decyzję uznającą, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie są równoważne ramom ustanowionym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012, przy jednoczesnym ograniczeniu okresu stosowania tej decyzji do trzech lat od daty rozpoczęcia jej stosowania. Zapewniłoby to wystarczająco dużo czasu, by wymogi dotyczące aktywnych rachunków zaczęły przynosić korzyści, a ESMA i Komisja przeprowadziły ocenę wpływu decyzji na ekspozycje kontrahentów z UE wobec CCP Tier II.

(23) Aby uniknąć zakłóceń w uznawaniu CCP ze Zjednoczonego Królestwa przez ESMA, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia następującego po dniu, w którym wygasa decyzja wykonawcza (UE) 2022/174.

(24) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej mające zastosowanie do kontrahentów centralnych, którzy mieli już siedzibę i uzyskali już zezwolenie w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej na dzień 31 grudnia 2020 r., uznaje się za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2025 r.

Niniejsza decyzja wygasa w dniu 30 czerwca 2028 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2025 r.

1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/648/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1308 z dnia 21 września 2020 r. stwierdzająca, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 306 z 21.9.2020, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/dec_impl/2020/1308/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/174 z dnia 8 lutego 2022 r. stwierdzająca, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 28 z 9.2.2022, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/ dec_impl/2022/174/oj).
4 Po zakończeniu okresu przejściowego szereg aktów prawnych Zjednoczonego Królestwa zapewnia ramy regulacyjne i nadzorcze obejmujące usługi rozliczeniowe w Zjednoczonym Królestwie. Obejmują one m.in. ustawę z 2018 r. o wystąpieniu z Unii Europejskiej [European Union (Withdrawal) Act 2018], rozporządzenie z 2020 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (zmiana itd. i przepis przejściowy) (w związku z wystąpieniem z UE) [Over the Counter Derivatives, Central Counterparties and Trade Repositories (Amendment, etc., and Transitional Provision) (EU Exit) Regulations 2020], rozporządzenie z 2020 r. w sprawie usług finansowych (późniejsze poprawki) [Financial Services (Consequential Amendments) Regulations 2020] oraz rozporządzenie z 2019 r. w sprawie umów o świadczenie usług finansowych (przepisy przejściowe i minimalne gwarancje) (w związku z wystąpieniem z UE) [Financial Services Contracts (Transitional and Saving Provision) (EU Exit) Regulations 2019].
5 Część 5 rozporządzenia z 2013 r. (do ustawy z 2000 r. o usługach i rynkach finansowych) w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji [Financial Services and Markets Act 2000 (Over the Counter Derivatives, Central Counterparties and Trade Repositories) Regulations 2013].
6 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Europejskiego Banku Centralnego z dnia 4 maja 2017 r. pt. "Reagowanie na wyzwania stojące przed krytycznymi infrastrukturami rynku finansowego i dalszym rozwojem unii rynków kapitałowych" (COM(2017) 225 final), komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego z dnia 19 lipca 2018 r. pt. "Przygotowania do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej w dniu 30 marca 2019 r." (COM(2018) 556 final) oraz komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego z dnia 13 listopada 2018 r. pt. "Przygotowania do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej w dniu 30 marca 2019 r.: Plan działania awaryjnego" (COM(2018) 880 final), komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 19 stycznia 2021 r. pt. "Europejski system gospodarczy i finansowy: wspieranie otwartości, wytrzymałości i odporności" (COM(2021) 32 final).
7 Komunikat Komisji z dnia 19 stycznia 2021 r. do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Europejski system gospodarczy i finansowy: wspieranie otwartości, wytrzymałości i odporności" (COM(2021) 32 final).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2987 z dnia 27 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 648/2012, (UE) nr 575/2013 i (UE) 2017/1131 w zakresie środków mających na celu ograniczenie nadmiernych ekspozycji wobec kontrahentów centralnych z państw trzecich oraz zwiększenie efektywności unijnych rynków usług rozliczeniowych (Dz.U. L, 2024/2987, 4.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2987/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.215

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/215 stwierdzająca, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
Data aktu: 30/01/2025
Data ogłoszenia: 31/01/2025
Data wejścia w życie: 01/07/2025, 01/02/2025