uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Rada ma przyjąć środki dotyczące ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie związanych z tymi uprawnieniami do połowów. Art. 16 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1 stanowi, że uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonymi w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów mają być przydzielane państwom członkowskim w taki sposób, aby zapewnić względną stabilność działalności połowowej każdego państwa członkowskiego w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa.
(2) Dlatego też, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, uprawnienia do połowów należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społeczno-gospodarczych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania poszczególnych sektorów rybołówstwa oraz na podstawie opinii wyrażonych podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami.
(3) Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/1, w którym ustanowiono długoterminowe środki zarządzania w odniesieniu do węgorza europejskiego (Anguilla anguilla), jak przewidziano w zaleceniu GFCM/46/2023/16 w sprawie długoterminowego planu zarządzania dotyczącego węgorza europejskiego (podobszary geograficzne GFCM 1-27). W zaleceniu GFCM/47/2024/1 utrzymano na 2025 r. sześciomiesięczny okres zamknięty dla połowów komercyjnych i zakaz połowów rekreacyjnych. Ponadto zalecenie to ogranicza komercyjną działalność połowową w odniesieniu do węgorza szklistego do dwóch miesięcy i zezwala na taką działalności tylko pod pewnymi warunkami. Zgodnie z tym zaleceniem środki te powinny mieć zastosowanie do wszystkich wód morskich Morza Śródziemnego oraz do wód słodkich, a także do wód słonawych, w tym estuariów, lagun przybrzeżnych i wód przejściowych. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii.
(4) Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/2, w którym ustanowiono długoterminowe środki na rzecz zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego (Corallium rubrum), jak przewidziano w zaleceniu GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27). W zaleceniu GFCM/47/2024/2 utrzymano na 2025 r. zamrożenie nakładu połowowego wyrażone jako maksymalna liczba upoważnień do połowów i limitów pozyskiwania korala czerwonego. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii.
(5) Na 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/14 w sprawie wieloletniego planu zarządzania zrównoważoną eksploatacją koryfeny (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27). W zaleceniu tym wprowadzono - zgodnie z podejściem ostrożnościowym i na okres przejściowy 2024-2026 - limit zdolności połowowej, zamrożenie zdolności połowowej w zakresie urządzeń do sztucznej koncentracji ryb (FAD) na statek oraz limit połowowy. W odniesieniu do połowów rekreacyjnych w zaleceniu tym przewidziano ponadto, że należy przestrzegać dziennego limitu ilościowego. Środki te zostały wdrożone do prawa Unii w odniesieniu do 2024 r. rozporządzeniem Rady (UE) 2024/259 2 i środki te powinny być nadal wdrażane do prawa Unii w odniesieniu do 2025 r. Środki te pozostają bez uszczerbku dla środków zarządzania, które zostaną zaproponowane przez naukowy komitet doradczy GFCM w odniesieniu do długoterminowego planu zarządzania na lata 2027-2031.
(6) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 3 ustanowiono plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11). Ponadto w planie tym określono cele i środki długofalowej ochrony i zrównoważonej eksploatacji stad objętych tym planem. Obejmuje to środki mające na celu osiągnięcie i utrzymanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) stad docelowych i zapewnienie, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić MSY.
(7) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022 uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia należy ustalić w celu uzyskania śmiertelności połowowej na poziomie MSY w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2025 r.
(8) Uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (EU) 2019/1022 należy ustalić zgodnie z przedziałami śmiertelności połowowej pozwalającymi osiągnąć maksymalny podtrzymy- walny połów (MSY) (zakresy FMSY) lub na niższym poziomie, oraz zgodnie ze środkami ochronnymi przewidzianymi w tym rozporządzeniu. Przedziały FMSY określono w stosownych opiniach STECF. W przypadku gdy nie są dostępne odpowiednie informacje naukowe, uprawnienia do połowów dla stad, o których mowa w art. 1 ust. 2 i art. 1 ust. 3 tego rozporządzenia, należy ustalić zgodnie z podejściem ostrożnościowym do zarządzania rybołówstwem, jak określono w art. 4 ust. 6 tego rozporządzenia.
(9) Ponadto uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców ustalony zgodnie z systemem nakładu połowowego ustanowionym w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz jako maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) ustalone zgodnie z opinią naukową i z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(10) W opinii STECF, aby osiągnąć w 2025 r. cele w zakresie MSY w odniesieniu do wszystkich stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego, konieczne jest dalsze znaczące zmniejszenie śmiertelności połowowej w połowach trawlerami. Ponadto STECF wskazał różnice w stanie najbardziej wrażliwych stad w każdej grupie stad i uznał, że śmiertelność połowową należy zmniejszyć w różny sposób między jednostkami zarządzania nakładem połowowym (EMU), a mianowicie EMU 1 (podobszary geograficzne GFCM 1, 2, 5, 6 i 7) i EMU 2 (podobszary geograficzne GFCM 8, 9, 10 i 11). STECF zalecił, aby w przypadku najbardziej wrażliwego stada (morszczuk europejski (Merluccius merluccius) w obrębie EMU 1 i morszczuk europejski w obrębie EMU 2) zmniejszenie śmiertelności połowowej wynosiło 66 % w EMU 1 i 38 % w EMU 2, aby osiągnąć FMSY w 2025 r. W oparciu o taką opinię na 2025 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy trawlerów dla każdej grupy nakładu połowowego należy zatem zmniejszyć o 66 % w EMU 1 i o 38 % w EMU 2, z uwzględnieniem wkładu każdego państwa członkowskiego w śmiertelność połowową, i odjąć od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego określonego na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259.
(11) W 2024 r. STECF stwierdził, że taklowce mają wpływ na tarlaki morszczuka europejskiego, w szczególności w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11. STECF stwierdził również, że biomasa stada tarłowego morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych GFCM 1, 5, 6 i 7 oraz w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 nadal utrzymuje się poniżej granicznego punktu odniesienia dotyczącego ochrony (BLIM) w rozumieniu art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz że aby osiągnąć FMSY w 2025 r., należy zmniejszyć śmiertelność połowową o co najmniej 66 % w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7 oraz o 38 % w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11. W podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7 należy zatem - zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1022 - utrzymać na 2025 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców na poziomach określonych na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259. W podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 należy - zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1022 - zmniejszyć na 2025 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców o 13 % względem maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego określonego na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259.
(12) W 2024 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7 pozostaje daleka od zrównoważonych poziomów i że w związku z tym oprócz zmniejszenia nakładu połowowego konieczne jest wprowadzenie dalszych środków zarządzania. W szczególności STECF stwierdził, że aby osiągnąć FMSY w 2025 r., należy zmniejszyć połowy średnio o 50 %, co obejmuje zmniejszenie o 25 % w podobszarach geograficznych GFCM 1 i 2, o 64 % w podobszarze geograficznym GFCM 5 oraz o 62 % w podobszarach geograficznych GFCM 6 i 7. W ramach kontynuacji środków przyjętych w latach 2022, 2023 i 2024 oraz zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6 i 7 należy zmniejszyć o 10 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259.
(13) W 2024 r. STECF stwierdził, że oprócz zmniejszenia nakładu połowowego konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 i zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 18 %. Należy zatem - w ramach kontynuacji środków przyjętych w latach 2022, 2023 i 2024 oraz zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 - uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2024 r. dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 6 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259.
(14) W 2024 r. STECF stwierdził, że oprócz zmniejszenia nakładu połowowego konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 i zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 29 %. Należy zatem - w ramach kontynuacji środków przyjętych w latach 2022, 2023 i 2024 oraz zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 - uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe dla czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 6 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259.
(15) Aby promować stosowanie selektywności narzędzi połowowych i ustanowić skuteczne obszary zamknięte w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków, rozporządzeniem Rady (UE) 2022/110 4 ustanowiono mechanizm kompensacyjny dotyczący systemu nakładu połowowego dla trawlerów. Ponieważ STECF nadal zaleca na 2025 r. dalszą poprawę selektywności narzędzi połowowych i skuteczności zamknięcia obszarów w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków i ponieważ środki te mają udowodniony wpływ na nakład połowowy, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przydzielenia danemu statkowi dodatkowych dni połowowych, jeżeli statek ten stosuje co najmniej jeden z takich środków określony na poziomie krajowym. Dane państwo członkowskie nie przydziela dodatkowych dni połowowych, które prowadziłyby do przekroczenia poziomu nakładu połowowego określonego w rozporządzeniu (UE) 2024/259 dla odpowiedniej grupy nakładu połowowego.
(16) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1022, w przypadku gdy opinie naukowe wykazują, że biomasa tarłowa któregokolwiek ze stad, o których mowa w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia, znajduje się poniżej przezornościowego punktu odniesienia dla biomasy (BPA) lub znajduje się poniżej granicznego punktu odniesienia dla biomasy (BLIM), należy przyjąć środki zaradcze w celu zapewnienia szybkiego powrotu stad do poziomów wyższych niż poziomy pozwalające uzyskać MSY.
(17) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/20 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji stad małych ryb pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło na lata 2022-2029 maksymalny poziom połowów i powiązany limit zdolności połowowej floty dla sejnerów i trawlerów do połowów pelagicznych poławiających małe gatunki pelagiczne. Należy do prawa Unii wprowadzić te środki, które odnoszą się do 2025 r.
(18) Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/4 w sprawie długoterminowego systemu połowowego oraz ustanowienia na 2025 r. limitów połowowych dla stad małych gatunków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), wynikające z zalecenia GFCM/44/2021/20. W zaleceniu GFCM/47/2024/4 ustanowiono na 2025 r. odrębny poziom połowów sardeli europejskiej i sardynki europejskiej wynikający z wdrożenia nowych zasad kontroli odłowu. Podział między państwa członkowskie opiera się na historycznych połowach każdego państwa członkowskiego. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii.
(19) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), w którym wprowadzono system nakładu połowowego i limit zdolności połowowej floty w odniesieniu do niektórych stad dennych. Należy wprowadzić te środki odnoszące się do 2025 r. do prawa Unii.
(20) Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/5 w sprawie wdrażania systemu nakładu połowowego dla kluczowych stad dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18) w 2025 r., wynikające z zalecenia GFCM/43/2019/5. W zaleceniu GFCM/47/2024/5 przewidziano globalne zmniejszenie o 5,2 % systemu nakładu połowowego dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym oraz przeniesienie poziomów nakładu z 2024 r. w odniesieniu do trawlerów poławiających włokiem rozprzowym. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem zmniejszyć o 5,2 % maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym określony na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259, natomiast maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów poławiających włokiem rozprzowym należy utrzymać na poziomach z 2024 r.
(21) Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych gatunków pelagicznych i stada denne, oraz zgodnie z ust. 33 zalecenia GFCM/44/2021/20 i z ust. 13 zalecenia GFCM/43/2019/5, należy zachować istniejące modele prowadzenia połowów oraz zapewnić flocie słoweńskiej dostęp do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych i minimalny przydział nakładu połowowego w odniesieniu do stad dennych.
(22) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad dennych w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne GFCM 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/12 i GFCM/42/2018/5. W zaleceniu GFCM/45/2022/4 wprowadzono system nakładu w odniesieniu do morszczuka europejskiego oraz limity połowowe dla krewetki różowej głębinowej (Parapenaeus longirostris), a także zamrożenie zdolności połowowej. W odniesieniu do 2025 r. w zaleceniu GFCM/45/2022/4 przewidziano zamrożenie nakładu połowowego na poziomie z 2024 r. oraz zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących krewetki różowej głębinowej. W celu wdrożenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych limitów połowowych ustalonych w odniesieniu do krewetki różowej głębinowej na 2024 r. w rozporządzeniu Rady (UE) 2024/259.
(23) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne GFCM 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/7 i GFCM/43/2019/6. W zaleceniu GFCM/45/2022/5 wprowadzono limit połowowy i zamrożenie zdolności połowowej. Na 2025 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem zmniejszyć o 3 % maksymalne limity połowowe ustalone w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259.
(24) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/6 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne GFCM 19-21), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/8 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu GFCM/45/2022/6 wprowadzono limit połowowy i zamrożenie zdolności połowowej. Na 2025 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem zmniejszyć o 3 % maksymalne limity połowowe ustalone w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259.
(25) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/7 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne GFCM 24-27), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/6 i GFCM/42/2018/3. W zaleceniu GFCM/45/2022/7 wprowadzono limit połowowy i zamrożenie zdolności połowowej. Na 2025 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem zmniejszyć o 3 % maksymalne limity połowowe ustalone w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259.
(26) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne GFCM 1-3), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/4, GFCM/43/2019/2 i GFCM/41/2017/2. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii.
(27) Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/3 w sprawie przyjęcia dodatkowych środków zaradczych dla morlesza bogara w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne GFCM 13) zmieniające zalecenie GFCM/45/2022/3. W zaleceniu GFCM/47/2024/3 wprowadzono zmniejszenie limitów połowowych na 2025 r. o 30 %. Aby wprowadzić te środki do prawa Unii, należy zatem zmniejszyć o 30 % maksymalny poziom połowów określony na 2024 r. w rozporządzeniu (UE) 2024/259.
(28) Zgodnie z opiniami naukowymi wydanymi przez grupę roboczą ds. Morza Czarnego GFCM, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29), należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej szprota. Należy zatem w dalszym ciągu ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tego stada.
(29) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29). W zaleceniu GFCM/43/2019/3 wprowadzono zaktualizowany całkowity dopuszczalny połów (TAC) i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięty i ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Zgodnie z zaleceniem GFCM/43/2019/3, te kolejne środki ochrony są funkcjonalnie powiązane z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tych środków poziom TAC dla turbota musiałby zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii.
(30) Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/47/2024/8 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29) zmieniające zalecenia GFCM/43/2019/3 i GFCM/41/2017/4. W zaleceniu GFCM/47/2024/8 ustanowiono TAC dla turbota na lata 20252028. Należy w związku z tym wprowadzić te środki do prawa Unii.
(31) Na 47. dorocznym posiedzeniu w 2024 r. GFCM zatwierdziła przeniesienie kwoty turbota niewykorzystanej przez Unię w 2023 r., z uwagi na wyjątkową sytuację w Morzu Czarnym spowodowaną przez kontekst regionalny. Środek ten należy wprowadzić do prawa Unii. Podziału uprawnień do połowów wynikających z tego niepełnego wykorzystania kwoty należy dokonać przy uwzględnieniu odpowiedniego wkładu każdego państwa członkowskiego w odpowiednie niepełne wykorzystanie, nie zmieniając klucza przydziału, który ustanowiono w rozporządzeniu (UE) 2024/259 ustalającym roczny przydział TAC.
(32) Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 5 , a w szczególności art. 33 i 34 tego rozporządzenia, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu.
(33) Rozporządzeniem Rady (WE) nr 847/96 6 określono dodatkowe warunki zarządzania z roku na rok TAC i kwotami, w tym na podstawie jego art. 3 i 4, oraz przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych przezornościowymi, jak i analitycznymi TAC. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada określa stada, które nie będą objęte art. 3 i 4 tego rozporządzenia, w szczególności na podstawie ich stanu biologicznego. Co więcej, w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 przewidziano więcej elastyczności obejmującej kolejny rok w odniesieniu do wszystkich stad objętych obowiązkiem wyładunku. W związku z tym, aby uniknąć nadmiernej elastyczności, która utrudniłaby osiągnięcie celów WPRyb i spowodowałaby pogorszenie biologicznego stanu stad, należy wyraźnie przewidzieć, że elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 i elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie stosuje się jednocześnie. Elastyczność obejmującą kolejny rok przewidzianą w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy też, w stosownych przypadkach, wykluczać na podstawie biologicznego stanu stad.
(34) Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r. Z uwagi na pilną sytuację niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.219 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2025/219 w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na 2025 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym |
Data aktu: | 30/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 04/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 05/02/2025, 01/01/2025 |