Rozporządzenie wykonawcze 2025/23 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymogów dotyczących nadzoru nad usługami obsługi naziemnej i organizacjami świadczącymi takie usługi

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/23
z dnia 19 grudnia 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymogów dotyczących nadzoru nad usługami obsługi naziemnej i organizacjami świadczącymi takie usługi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 14 lit. d) i art. 62 ust. 15 lit. a), b) i c) oraz art. 72 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2018/1139 ustanowiono zasadnicze wymogi dotyczące bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej i organizacji świadczących takie usługi na lotniskach objętych zakresem stosowania tego rozporządzenia, a także przepisy dotyczące nadzoru sprawowanego przez właściwe organy krajowe nad tymi organizacjami i usługami obsługi naziemnej świadczonymi na lotniskach Unii objętych zakresem tego rozporządzenia.

(2) Aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii i zgodnie z zasadą pomocniczości, niniejsze rozporządzenie powinno odzwierciedlać najnowszy stan wiedzy i najlepsze praktyki w dziedzinie obsługi naziemnej. Należy w nim również uwzględniać mające zastosowanie normy i zalecane metody postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego oraz doświadczenia w zakresie operacji obsługi naziemnej na całym świecie, a także postęp naukowy i techniczny w dziedzinie obsługi naziemnej. Ponadto, aby zapewnić odpowiedni zakres nadzoru nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej, przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być proporcjonalne, dostosowane do ryzyka dla bezpieczeństwa związanego z działaniami w zakresie obsługi naziemnej i skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną oraz powinny zapewniać elastyczność niezbędną do ich przestrzegania stosownie do indywidualnych potrzeb.

(3) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewnić prowadzenie przez państwa członkowskie zharmonizowanego i spójnego nadzoru nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotniskach Unii. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić ramy dla opracowywania i wdrażania przez właściwe organy systemu zarządzania obejmującego niezbędne procesy, szkolenia i kwalifikacje personelu oraz procedury nadzoru, a w szczególności nadzoru kooperacyjnego nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną.

(4) W celu zapewnienia, aby nadzór nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną składającymi deklarację był sprawowany w kompetentny i prawidłowy sposób oraz aby wyniki nadzoru były właściwie wykorzystywane do poprawy bezpieczeństwa nadzorowanych organizacji, właściwe organy krajowe powinny zapewnić, aby inspektorzy prowadzący nadzór byli odpowiednio przeszkoleni i wykwalifikowani oraz posiadali odpowiednie umiejętności i doświadczenie do oceny wyników w zakresie bezpieczeństwa organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną podlegających ich obowiązkom w zakresie nadzoru.

(5) Aby umożliwić efektywne wykorzystanie zasobów właściwych organów podczas sprawowania nadzoru i zachęcić do harmonizacji procesów i procedur operacyjnych w zakresie obsługi naziemnej poprzez dobrowolne stosowanie norm branżowych, niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić państwom członkowskim wspólną ocenę zgodności norm branżowych z załącznikami I i II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/20 2 .

(6) Działania nadzorcze obejmujące weryfikację przestrzegania przez organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną wszystkich mających zastosowanie wymogów oraz zachowania zgodności z przedłożoną deklaracją powinny być prowadzone w sposób spójny i obejmować okres ustanowiony w niniejszym rozporządzeniu. Aby to osiągnąć, właściwe organy powinny opracować i wdrożyć program nadzoru, aby zapewnić pełne uwzględnienie zakresu nadzoru zgodnie z planem.

(7) Aby zapewnić wdrożenie nadzoru opartego na analizie ryzyka, program nadzoru powinien częściowo opierać się na danych dotyczących bezpieczeństwa zebranych od organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną, co pomogłoby właściwym organom uzyskać pełny obraz poziomu bezpieczeństwa każdej organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną podlegającej nadzorowi. Raporty o bezpieczeństwie powinny zapewniać wiarygodne i wystarczające informacje umożliwiające dokładną analizę bezpieczeństwa.

(8) Mając na względzie zapewnienie, aby obowiązki sprawozdawcze organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną przyczyniały się do poprawy bezpieczeństwa działań w zakresie obsługi naziemnej, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić ramy umożliwiające właściwym organom przekazywanie bezpośrednio organizacjom odpowiedzialnym za obsługę naziemną spójnych informacji zwrotnych na temat zgłoszonych zdarzeń związanych z obsługą naziemną, co powinno być możliwe m.in. za pośrednictwem procesu nadzoru.

(9) W ramach środków regulacyjnych należy priorytetowo traktować współpracę między właściwymi organami krajowymi w zakresie nadzorowania organizacji świadczących usługi obsługi naziemnej na lotniskach znajdujących się w więcej niż jednym państwie członkowskim, aby poprawić wykorzystanie zasobów i uniknąć dublowania pracy i nadzoru. Właściwe organy krajowe zaangażowane w nadzór nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotniskach znajdujących się w więcej niż jednym państwie członkowskim powinny dzielić się informacjami niezbędnymi do prowadzenia skutecznego i zharmonizowanego nadzoru. Dobra koordynacja całego procesu i podział zadań nadzorczych między zainteresowanymi państwami członkowskimi mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia skutecznego nadzoru kooperacyjnego. W tym sensie właściwe organy krajowe zaangażowane w proces nadzoru kooperacyjnego powinny opierać się na jasnych zasadach określających ich zadania i dysponować odpowiednimi narzędziami, tak aby mogły dzielić się ze sobą wynikami działań nadzorczych prowadzonych na lotniskach podlegających ich nadzorowi oraz w głównym miejscu prowadzenia działalności organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną, z którego sprawują kontrolę i stosują system zarządzania we wszystkich swoich bazach lotniczych.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2024 3  wydanej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(11) Należy zapewnić właściwym organom wystarczająco dużo czasu na wdrożenie nowych ram regulacyjnych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 27 marca 2028 r.

(12) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe przepisy dotyczące podziału obowiązków właściwych organów krajowych odpowiedzialnych za nadzór nad usługami obsługi naziemnej oraz organizacjami świadczącymi takie usługi, zasady dotyczące wymiany informacji, kwalifikacji personelu oraz systemów administracji i zarządzania tych właściwych organów.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:

1)
"nadzór kooperacyjny" oznacza skoordynowany proces nadzoru, który obejmuje więcej niż jeden właściwy organ w celu nadzorowania organizacji świadczącej usługi obsługi naziemnej na lotniskach podlegających jurysdykcji więcej niż jednego właściwego organu lub w więcej niż jednym państwie członkowskim; przy czym właściwe organy określają swoje indywidualne zadania, dzielą się odpowiednimi danymi i informacjami na potrzeby nadzoru, promują współpracę w celu zapewnienia jednolitego nadzoru i efektywnego wykorzystania zasobów, między innymi unikając powielania zadań, audytów i inspekcji;
2)
"audyt" oznacza systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodów i przeprowadzania ich obiektywnej oceny w celu określenia stopnia, w jakim wymagania zostały spełnione; przy czym audyty mogą obejmować inspekcje;
3)
"inspekcja" oznacza, w kontekście monitorowania zgodności i nadzoru, niezależną i udokumentowaną ocenę zgodności przeprowadzaną drogą obserwacji i osądu, której towarzyszą (odpowiednio do przypadku) mierzenie, testy lub pomiary i której celem jest weryfikacja zgodności ze stosownymi wymaganiami; inspekcja może być częścią audytu, ale może również zostać przeprowadzona poza normalnym planem audytu, w szczególności w celu sprawdzenia usunięcia stwierdzonych niezgodności.
Artykuł  3

Główne obowiązki państw członkowskich

1. 
Każde państwo członkowskie wyznacza co najmniej jeden właściwy organ w tym państwie członkowskim posiadający niezbędne uprawnienia i obowiązki w zakresie zadań związanych z nadzorem i egzekwowaniem przepisów w odniesieniu do organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną działających na lotniskach objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1139.
2. 
Właściwe organy krajowe mają następujące obowiązki, które są wyszczególnione w załączniku do niniejszego rozporządzenia:
a)
przyjmowanie deklaracji od organizacji świadczących usługi obsługi naziemnej na lotniskach podlegających ich jurysdykcji;
b)
sprawowanie nadzoru nad tymi organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną;
c)
zapewnienie, aby personel wyznaczony do sprawowania nadzoru nad obsługą naziemną był odpowiednio przeszkolony, wykwalifikowany i kompetentny, a jego kompetencje były utrzymywane;
d)
przyczynianie się do wdrożenia skutecznego nadzoru kooperacyjnego;
e)
w stosownych przypadkach - podejmowanie lub inicjowanie środków egzekwowania przepisów.
3. 
Państwa członkowskie zapewniają, by właściwe organy dysponowały niezbędnymi zdolnościami i zasobami do wypełniania obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.
4. 
Państwa członkowskie zapewniają wykonywanie uprawnień właściwych organów w sposób bezstronny i przejrzysty.
Artykuł  4

Nadzór

1. 
W przypadku gdy państwo członkowskie wyznacza więcej niż jeden właściwy organ, określa ono obowiązki i zakres geograficzny kompetencji każdego właściwego organu.

Działania tych organów muszą być skoordynowane, tak aby zapewniały one skuteczny nadzór nad wszystkimi działaniami w zakresie obsługi naziemnej i organizacjami wykonującymi te działania w zakresie ich odnośnych kompetencji.

2. 
Państwa członkowskie zapewniają, aby personel właściwych organów nie wykonywał działań nadzorczych, jeżeli mogłoby to bezpośrednio lub pośrednio prowadzić do konfliktu interesów.
3. 
Personel upoważniony przez właściwy organ do wykonywania działań w zakresie nadzoru jest uprawniony do wykonywania przynajmniej następujących zadań:
a)
badanie rejestrów, danych, procedur i wszelkich innych materiałów istotnych z punktu widzenia realizacji zadań nadzoru;
b)
sporządzanie kopii lub wyciągów z takich rejestrów, danych, procedur i innych materiałów;
c)
w razie potrzeby żądanie ustnych wyjaśnień na miejscu;
d)
wchodzenie na teren odpowiednich obiektów, miejsc wykonywania operacji lotniczych lub innych odpowiednich obszarów i środków transportu;
e)
przeprowadzanie audytów, dochodzeń, testów, ćwiczeń, ocen, inspekcji; oraz
f)
w stosownych przypadkach - podejmowanie lub inicjowanie środków egzekwowania przepisów.

W razie potrzeby państwa członkowskie upoważniają personel do wykonywania dodatkowych zadań do celów działań nadzorczych.

4. 
W przypadku gdy organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną jest objęta zakresem stosowania art. 2 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1645 4 , a dane państwo członkowskie wyznaczyło niezależny i autonomiczny podmiot do pełnienia wyznaczonej roli i wykonywania wyznaczonych obowiązków właściwego organu odpowiedzialnego za nadzorowanie zgodności z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/1645, ustanawia się środki koordynacji między tym podmiotem a właściwym organem krajowym wyznaczonym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, aby zapewnić skuteczny nadzór nad wszystkimi wymogami, które mają być spełnione przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną.
5. 
Państwa członkowskie opracowują i wdrażają środki egzekwowania przepisów określone w art. 62 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) 2018/1139.
Artykuł  5

Wsparcie ze strony Agencji w celu ułatwienia nadzoru kooperacyjnego

Agencja ułatwia skuteczne wdrożenie przez państwa członkowskie wymogów w zakresie nadzoru kooperacyjnego, aby umożliwić właściwym organom bezpieczny dostęp do istotnych informacji i dokumentacji, które są niezbędne do wykonywania ich zadań związanych z nadzorem i egzekwowaniem przepisów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, oraz wymianę takich informacji i dokumentacji.

Artykuł  6

Przepisy przejściowe

Na zasadzie odstępstwa od pkt ARGH.OVS.305 lit. c) właściwe organy przeprowadzają co najmniej jeden kompleksowy nadzór nad wszystkimi organizacjami składającymi deklarację w swoim państwie członkowskim najpóźniej do dnia 27 marca 2030 r.

Przy opracowywaniu planu nadzoru właściwy organ bierze pod uwagę wcześniejsze doświadczenie operacyjne organizacji.

Artykuł  7

Wejście w życie i stosowanie

1. 
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 27 marca 2028 r.
3. 
Następujące punkty stosuje się od dnia 27 marca 2031 r.:
a)
pkt ARGH.GEN.125 lit. c),
b)
pkt ARGH.GEN.136,
c)
pkt ARGH.MGM.200 lit. e),
d)
pkt ARGH.MGM.205 lit. e),
e)
pkt ARGH.MGM.211,
f)
pkt ARGH.OVS.300 lit. f).

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA ORGANU - OBSŁUGA NAZIEMNA

(CZĘŚĆ ARGH)

PODCZĘŚĆ GEN

WYMOGI OGÓLNE

ARGH.GEN.005 Zakres

W niniejszym załączniku ustanawia się wymogi dotyczące właściwych organów i ich obowiązków, o których mowa w art. 3 ust. 1 i art. 4 niniejszego rozporządzenia, w zakresie prowadzenia nadzoru nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną i świadczonymi przez nich usługami obsługi naziemnej zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/20.

ARGH.GEN.100 Właściwy organ

a)
Właściwym organem odpowiedzialnym za nadzór nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotnisku objętymi zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1139 jest organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje się lotnisko.
b)
Bez uszczerbku dla lit. a) właściwym organem odpowiedzialnym za przyjmowanie deklaracji od pojedynczej grupy biznesowej organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną lub operatora statków powietrznych wykonującego własną obsługę naziemną, który ma główne miejsce prowadzenia działalności w państwie członkowskim i świadczy usługi obsługi naziemnej w więcej niż jednym państwie członkowskim, jest organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym dana organizacja ma główne miejsce prowadzenia działalności.

Deklarację tę uznaje się za przedłożoną wszystkim zainteresowanym właściwym organom, jeżeli spełnione są oba następujące warunki:

1)
zawiera ona informacje na temat usług obsługi naziemnej świadczonych na wszystkich lotniskach objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2018/1139 we wszystkich państwach członkowskich, w których dana organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną świadczy usługi;
2)
mają do niej dostęp wszystkie zainteresowane państwa członkowskie za pośrednictwem repozytorium informacji ustanowionego zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
c)
Po złożeniu deklaracja jest ważna i uznawana we wszystkich państwach członkowskich bez dalszych wymogów ani oceny, zgodnie z art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
d)
Właściwym organem odpowiedzialnym za nadzór nad organizacjami, o których mowa w lit. b), jest organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje się lotnisko. Podział zadań między zainteresowanymi właściwymi organami w zakresie nadzoru nad tymi organizacjami odbywa się zgodnie z pkt ARGH.OVS.330.

ARGH.GEN.115 Dokumentacja nadzorcza

Właściwy organ udostępnia swojemu personelowi odpowiednie akty prawne, normy, zasady, publikacje techniczne i powiązane dokumenty, a także wytyczne, aby umożliwić mu wykonywanie zadań i wywiązywanie się z obowiązków.

ARGH.GEN.120 Sposoby spełnienia wymagań

Agencja opracowuje akceptowalne sposoby spełnienia wymagań (AMC), które mogą być wykorzystywane do zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi do niego.

ARGH.GEN.125 Informacje przekazywane Agencji

a)
Gdy właściwy organ dowie się o jakichkolwiek istotnych problemach z wdrażaniem przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia, powiadamia o tym Agencję bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 30 dni od momentu, w którym dowiedział się o tych problemach.
b)
Bez uszczerbku dla rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 5  oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia właściwy organ jak najszybciej przekazuje Agencji informacje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa uzyskane na podstawie zgłoszeń zdarzeń przechowywanych w krajowej bazie danych zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 376/2014.
c)
Właściwy organ jak najszybciej przekazuje Agencji informacje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa wynikające ze zgłoszeń zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacji, które otrzymał zgodnie z pkt IS.D.OR.230 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1645.

ARGH.GEN.135 Natychmiastowe przeciwdziałanie problemowi w zakresie bezpieczeństwa

a)
Bez uszczerbku dla przepisów rozporządzenia (UE) nr 376/2014 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia właściwy organ wdraża system służący do gromadzenia, analizowania i rozpowszechniania informacji o bezpieczeństwie.
b)
Agencja wdraża system służący do analizowania wszelkich otrzymanych informacji związanych z bezpieczeństwem i bez zbędnej zwłoki przekazuje właściwym organom państw członkowskich i Komisji wszelkie informacje, które są im niezbędne do zareagowania w odpowiednim czasie na problem w zakresie bezpieczeństwa dotyczący organizacji odpowiedzialnych za świadczenie usług obsługi naziemnej, które podlegają rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktom delegowanym i wykonawczym do tego rozporządzenia, w tym zalecenia lub działania naprawcze.
c)
Po otrzymaniu informacji, o których mowa w lit. a) i b), właściwy organ podejmuje odpowiednie działania w celu rozwiązania problemu w zakresie bezpieczeństwa.
d)
O środkach wprowadzonych zgodnie z lit. c) właściwy organ niezwłocznie informuje organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną, która jest zobowiązana do zastosowania się do nich zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia. Właściwy organ powiadamia o tych działaniach również agencję oraz, w razie konieczności podjęcia wspólnych działań, inne zainteresowane właściwe organy.
e)
W stosownych przypadkach o środkach zgłoszonych organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną powiadamia się również operatora lotniska, na którym organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną świadczy usługi obsługi naziemnej objęte tymi środkami.

ARGH.GEN.136 Natychmiastowa reakcja na incydent związany z bezpieczeństwem informacji lub podatność mające wpływ na bezpieczeństwo lotnicze

a)
Właściwy organ wdraża system mający na celu gromadzenie, analizowanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących zgłaszanych przez organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną incydentów związanych z bezpieczeństwem informacji oraz podatności, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo lotnicze. Odbywa się to w porozumieniu z wszelkimi innymi odpowiednimi organami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo informacji lub cyberbezpieczeństwo w danym państwie członkowskim w celu zwiększenia koordynacji i zgodności systemów zgłaszania zdarzeń.
b)
Agencja wdraża system mający na celu analizę wszelkich odpowiednich informacji istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa, otrzymanych zgodnie z pkt ARGH.GEN.125 lit. c), oraz bez zbędnej zwłoki przekazuje państwom członkowskim i Komisji wszelkie informacje, w tym zalecenia lub niezbędne działania naprawcze, które należy podjąć, by mogły one w odpowiednim czasie zareagować na incydent związany z bezpieczeństwem informacji lub podatność mające potencjalny wpływ na bezpieczeństwo lotnicze, dotyczące produktów, sprzętu, osób lub organizacji podlegających rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktom delegowanym i wykonawczym do tego rozporządzenia.
c)
Po otrzymaniu informacji, o których mowa w lit. a) i b), właściwy organ wprowadza odpowiednie środki, aby wyeliminować potencjalny wpływ incydentu związanego z bezpieczeństwem informacji lub podatności na bezpieczeństwo lotnicze.
d)
O środkach wprowadzanych zgodnie z lit. c) niezwłocznie informowane są wszystkie osoby lub organizacje, które są zobowiązane do ich przestrzegania na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia. Właściwy organ powiadamia również o tych środkach Agencję oraz, w razie konieczności podjęcia wspólnych działań, właściwe organy pozostałych zainteresowanych państw członkowskich.

PODCZĘŚĆ MGM

ZARZĄDZANIE

ARGH.MGM.200 System zarządzania

a)
Właściwy organ ustanawia, wdraża i utrzymuje system zarządzania, który obejmuje wszystkie następujące elementy:
1)
udokumentowane strategie i procedury opisujące jego organizację, środki i metody służące zapewnieniu przestrzegania przez właściwy organ rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia, które to strategie i procedury są aktualizowane i służą jako podstawowe dokumenty robocze tego właściwego organu w odniesieniu do wszystkich powiązanych zadań;
2)
wystarczający personel, w tym inspektorów, do wykonywania swoich zadań i wywiązywania się ze swoich obowiązków;
3)
odpowiednie zaplecze i pomieszczenia biurowe umożliwiające wykonanie przydzielonych zadań;
4)
funkcję monitorowania zgodności systemu zarządzania z odpowiednimi wymaganiami oraz adekwatności procedur, łącznie z ustanowieniem procesu audytu wewnętrznego i procesu zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa;
5)
osobę lub grupę osób ponoszących ostateczną odpowiedzialność za funkcję monitorowania zgodności przed wyższą kadrą kierowniczą właściwego organu.
b)
W odniesieniu do personelu, o którym mowa w lit. a) pkt 2, właściwy organ zapewnia, aby:
1)
personel posiadał odpowiednią wiedzę i doświadczenie w dziedzinie lotnictwa oraz był odpowiednio przeszkolony i wykwalifikowany do wykonywania przydzielonych zadań;
2)
inspektorzy przechodzili szkolenie wstępne, szkolenie w miejscu pracy oraz szkolenie okresowe służące zapewnieniu utrzymania kompetencji, w zależności od ich wcześniejszych kwalifikacji i doświadczenia od objęcia funkcji;
3)
wprowadzono system planowania dostępności personelu umożliwiający odpowiednie wykonywanie wszystkich zadań;
c)
Funkcja monitorowania zgodności, o której mowa w lit. a) pkt 4, musi obejmować system zwrotnego informowania wyższej kadry kierowniczej właściwego organu o wynikach audytu, aby w razie potrzeby zapewnić podjęcie działań naprawczych.
d)
W odniesieniu do poszczególnych obszarów działalności uwzględnionych w systemie zarządzania właściwy organ wyznacza co najmniej jedną osobę ponoszącą całkowitą odpowiedzialność za zarządzanie zadaniami, o których mowa w lit. a).
e)
Oprócz spełniania wymagań określonych w lit. a) system zarządzania ustanowiony i utrzymywany przez właściwy organ musi spełniać wymagania załącznika I (część IS.AR) do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/203 6  w celu zapewnienia prawidłowego zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji, które to ryzyko może mieć wpływ na bezpieczeństwo lotnicze.

ARGH.MGM.205 Przydział zadań kwalifikowanym jednostkom

a)
Właściwy organ może przydzielić kwalifikowanym jednostkom zadania związane z rejestracją deklaracji lub sprawowaniem stałego nadzoru nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną podlegającymi rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktom delegowanym i wykonawczym do tego rozporządzenia.
b)
Przydzielając zadania kwalifikowanej jednostce, właściwy organ musi dopilnować, aby:
1)
wprowadził on system wstępnej i ciągłej oceny, czy kwalifikowana jednostka spełnia wymagania załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139;
2)
system, o którym mowa w pkt 1, oraz wyniki ocen były dokumentowane;
3)
zawarł on z tą kwalifikowaną jednostką udokumentowane porozumienie, zatwierdzone przez obydwie strony na odpowiednim szczeblu zarządzania, które wyraźnie określa:
(i)
zadania, jakie należy wykonywać;
(ii)
deklaracje, sprawozdania i rejestry, jakie należy przekazywać;
(iii)
warunki techniczne, które należy spełnić podczas realizacji przedmiotowych zadań;
(iv)
stosowne ubezpieczenie od odpowiedzialności;
(v)
sposób ochrony informacji uzyskiwanych podczas realizacji przedmiotowych zadań.
c)
Właściwy organ ustanawia procedury w celu zapewnienia, aby wszystkie informacje związane ze złożeniem deklaracji przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną były niezwłocznie przekazywane między właściwym organem a kwalifikowaną jednostką.
d)
Właściwy organ zapewnia, by procesy audytu wewnętrznego i zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa, o którym mowa w pkt ARGH.MGM.200 lit. a) ppkt 4 niniejszego załącznika, obejmowały wszystkie wykonywane w jego imieniu zadania z zakresu przyjmowania deklaracji lub stałego nadzoru.
e)
Do celów nadzoru nad przestrzeganiem przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną pkt ORGH.MGM.201 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20 właściwy organ może przydzielić zadania kwalifikowanym jednostkom zgodnie z lit. a) lub każdemu odpowiedniemu organowi w danym państwie członkowskim odpowiedzialnemu za bezpieczeństwo informacji lub cyberbezpieczeństwo. Przydzielając zadania, właściwy organ musi dopilnować, aby:
1)
kwalifikowana jednostka lub odpowiedni organ koordynowały i uwzględniały wszystkie aspekty związane z bezpieczeństwem lotniczym;
2)
do ogólnej dokumentacji organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną dotyczącej nadzoru włączono wyniki działań w zakresie nadzoru przeprowadzonych przez kwalifikowaną jednostkę lub odpowiedni organ;
3)
jego własny system zarządzania bezpieczeństwem informacji, ustanowiony zgodnie z pkt ARGH.MGM.200 lit. e), obejmował wszystkie zadania związane ze stałym nadzorem wykonywane w jego imieniu.

ARGH.MGM.210 Zmiany w systemie zarządzania

a)
Właściwy organ dysponuje systemem służącym do identyfikacji zmian wpływających na jego zdolność do wykonywania zadań oraz wywiązywania się z obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia. System ten musi umożliwiać podejmowanie odpowiednich działań zapewniających adekwatność i skuteczność jego systemu zarządzania.
b)
Właściwy organ aktualizuje w odpowiednim terminie swój system zarządzania, aby odzwierciedlał wszelkie zmiany w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych do niego.
c)
Właściwy organ powiadamia Agencję o zmianach wpływających na jego zdolność do wykonywania zadań oraz wywiązywania się z obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych do tego rozporządzenia.

ARGH.MGM.211 Zmiany w systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną

a)
W przypadku zmian zarządzanych i zgłaszanych właściwemu organowi zgodnie z procedurą określoną w pkt IS.D.OR.255 lit. a) załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1645 właściwy organ uwzględnia przegląd takich zmian w stałym nadzorze sprawowanym zgodnie z zasadami określonymi w pkt ARGH.OVS.300 niniejszego załącznika. W przypadku stwierdzenia jakiejkolwiek niezgodności właściwy organ powiadamia o tym organizację, żąda dalszych zmian i podejmuje działania zgodnie z pkt ARGH.OVS.325 niniejszego załącznika.
b)
W przypadku innych zmian, o których mowa w pkt IS.D.OR.255 lit. b) załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1645, właściwy organ sprawdza, czy organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną spełnia stosowne wymagania obowiązujące w ramach zadań związanych z nadzorem.

ARGH.MGM.215 Prowadzenie dokumentacji

a)
Właściwy organ ustanawia system prowadzenia dokumentacji, który zapewnia odpowiednie przechowywanie, dostępność i rzetelne monitorowanie:
1)
udokumentowanych strategii i procedur dotyczących systemu zarządzania;
2)
szkoleń, kwalifikacji i upoważnienia personelu właściwego organu;
3)
w stosownych przypadkach, przydziału zadań kwalifikowanym jednostkom, obejmującego elementy wymagane zgodnie z pkt ARGH.MGM.205 oraz szczegóły przydzielonych zadań;
4)
procesu składania deklaracji i stałego nadzoru nad organizacjami odpowiedzialnymi za świadczenie usług obsługi naziemnej;
5)
oceny i powiadamiania Agencji o alternatywnych sposobach spełnienia wymagań zaproponowanych przez organizacje odpowiedzialne za świadczenie usług obsługi naziemnej oraz oceny alternatywnych sposobów spełnienia wymagań wykorzystywanych przez sam właściwy organ;
6)
niezgodności, działań naprawczych i dat zakończenia tych działań, jak również uwag;
7)
zastosowanych środków egzekwowania przepisów;
8)
informacji dotyczących bezpieczeństwa oraz działań następczych;
9)
wykorzystania przepisów o zapewnieniu elastycznego podejścia określonych w art. 71 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
b)
Właściwy organ prowadzi aktualny wykaz wszystkich otrzymanych deklaracji.
c)
Dokumentację, o której mowa w lit. a) i b), przechowuje się przez co najmniej 5 lat, z zastrzeżeniem mających zastosowanie przepisów Unii o ochronie danych.

PODCZĘŚĆ OVS

NADZÓR I EGZEKWOWANIE PRZEPISÓW

ARGH.OVS.300 Nadzór

a)
W trakcie procesu nadzoru właściwy organ weryfikuje oba poniższe elementy:
1)
ciągłe przestrzeganie przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20 oraz warunków jej deklaracji;
2)
wdrożenie odpowiednich środków bezpieczeństwa nakazanych przez właściwy organ zgodnie z pkt ARGH.GEN.135.
b)
Nadzór, o którym mowa w lit. a):
1)
musi być poparty dokumentacją mającą na celu dostarczenie personelowi właściwego organu wskazówek do wykonywania jego funkcji;
2)
musi przedstawiać zainteresowanej organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną wyniki nadzoru;
3)
musi opierać się na audytach i inspekcjach, w tym niezapowiedzianych inspekcjach, stosownie do przypadku; oraz
4)
musi obejmować przekazanie właściwemu organowi dowodów potrzebnych na wypadek konieczności podjęcia dalszych działań, w tym środków, o których mowa w pkt ARGH.OVS.325 lit. d).
c)
Nadzór ten obejmuje wyniki wcześniejszych działań nadzorczych właściwego organu oraz priorytety w zakresie bezpieczeństwa określone w europejskim planie bezpieczeństwa lotniczego.
d)
Właściwy organ gromadzi i przetwarza wszelkie informacje uznane za użyteczne na potrzeby sprawowania nadzoru oraz nadzoru opartego na analizie ryzyka, w tym niezapowiedzianych inspekcji (stosownie do przypadku).
e)
W przypadku gdy za nadzór nad tą samą organizacją odpowiada więcej niż jeden właściwy organ, nadzór przeprowadza się zgodnie z pkt ARGH.OVS.330.
f)
W celu sprawowania nadzoru nad zgodnością organizacji z pkt ORGH.MGM.201 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, oprócz przestrzegania przepisów lit. a)-d) niniejszego podpunktu, właściwy organ dokonuje przeglądu wszelkich wyłączeń przyznanych na podstawie pkt IS.D.OR.200 lit. e) załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1645 w związku z mającym zastosowanie cyklem audytu nadzorczego i w każdym przypadku wprowadzenia zmian w zakresie prac organizacji.

ARGH.OVS.305 Program sprawowania nadzoru

a)
Właściwy organ ustanawia i utrzymuje program sprawowania nadzoru obejmujący działania nadzorcze, których realizacja jest wymagana na podstawie ARGH.OVS.300.
b)
Program nadzoru opracowuje się i wdraża z uwzględnieniem następujących elementów:
1)
usługi świadczone przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną;
2)
złożoność działalności organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną;
3)
w stosownych przypadkach wyniki przeszłego nadzoru;
4)
ocenę ryzyka związanego z usługami obsługi naziemnej świadczonymi przez organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną i jego narażenie na ryzyko;
5)
w stosownych przypadkach skuteczność działania organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną w zakresie bezpieczeństwa.
c)
Właściwy organ stosuje cykl planowania nadzoru nieprzekraczający 48 miesięcy, licząc od daty otrzymania pierwotnej deklaracji. W programie i planowaniu nadzoru odzwierciedla się skuteczność działania organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną w zakresie bezpieczeństwa, a także stopień narażenia na ryzyko. Cykl nadzoru obejmuje audyty i inspekcje, w tym inspekcje niezapowiedziane, stosownie do przypadku.
d)
Cykl planowania nadzoru można przedłużyć do maksymalnie 72 miesięcy, jeżeli właściwy organ ustalił, że w poprzednim cyklu audytu:
1)
organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną wykazała skuteczny system zarządzania obejmujący monitorowanie zgodności, identyfikację zagrożeń dla bezpieczeństwa lotniczego i zarządzanie powiązanym ryzykiem;
2)
organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną stale wykazuje, że sprawuje pełną kontrolę nad wszystkimi zmianami zgodnie z pkt ORGH.GEN.130 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20;
3)
nie stwierdzono niezgodności poziomu 1;
4)
wszystkie działania naprawcze zostały wdrożone w terminie zaakceptowanym lub przedłużonym przez właściwy organ zgodnie z pkt ARGH.OVS.325 lit. d) niniejszego załącznika;
e)
Cykl nadzoru można skrócić, jeżeli istnieją dowody na to, że skuteczność działania organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną w zakresie bezpieczeństwa zmniejszyła się lub jeżeli szczególne zagrożenia w warunkach lokalnych na lotnisku, gdzie prowadzona jest działalność wymagają wzmocnionego nadzoru.
f)
Zakres programu sprawowania nadzoru obejmuje prowadzenie rejestru terminów, w których mają się odbyć audyty i inspekcje oraz w których się odbyły.

ARGH.OVS.310 Normy branżowe

W celu gromadzenia, wymiany i rozpowszechniania odpowiednich informacji między Komisją, Agencją i właściwymi organami krajowymi Agencja, wykorzystując wiedzę fachową zapewnianą przez państwa członkowskie, ocenia, stosując obiektywne kryteria, treść norm branżowych i ich aktualizacji, w przypadku, gdy są one dobrowolnie stosowane przez organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną w celu wywiązania się z ich obowiązków w zakresie bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej.

ARGH.OVS.315 Zadania w ramach sprawowania nadzoru

a)
Właściwy organ odpowiedzialny za nadzór nad organizacją świadczącą usługi obsługi naziemnej na lotniskach w państwie członkowskim tego organu zapewnia weryfikację wszystkich poniższych aspektów podczas cyklu nadzoru:
1)
zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20:
(i)
system zarządzania organizacji, w tym strukturę organizacyjną, procesy, programy i procedury mające zastosowanie do organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną jako całości;
(ii)
strategie i procesy bezpieczeństwa, system zarządzania bezpieczeństwem obejmujący identyfikację zagrożeń, ocenę i ograniczanie ryzyka, w tym łagodzenie ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa specyficznego dla kontekstu operacyjnego na lotniskach podlegających nadzorowi;
(iii)
procedury bezpieczeństwa i zgłaszania zdarzeń oraz zgłoszeń dotyczących baz lotniczych podlegających nadzorowi;
(iv)
zarządzanie zmianami, o których mowa w pkt ORGH.GEN.130 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, oraz deklarację;
(v)
funkcja monitorowania zgodności;
(vi)
system prowadzenia rejestrów i dokumentacji, w tym podręcznik obsługi naziemnej;
(vii)
programy szkolenia w zakresie obsługi naziemnej, w tym rejestry szkoleń;
(viii)
program obsługi technicznej sprzętu do obsługi naziemnej (GSE);
(ix)
wszelkie inne nadrzędne procesy organizacyjne, programy i procedury wchodzące w zakres deklaracji organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną i mające zastosowanie do tej organizacji w całości;
2)
zgodność z wymogami operacyjnymi załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20.
b)
W przypadku nadzoru nad organizacją świadczącą usługi obsługi naziemnej w co najmniej dwóch państwach członkowskich zastosowanie mają przepisy pkt ARGH.OVS.330.

ARGH.OVS.320 Deklaracja organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną

a)
Po otrzymaniu deklaracji od organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną właściwy organ potwierdza otrzymanie deklaracji lub powiadomienia o zmianach, w tym nadaje indywidualny numer referencyjny, i sprawdza, czy deklaracja zawiera wszystkie informacje wymagane w pkt ORGH.DEC.100 oraz, w przypadku powiadomienia o zmianach, pkt ORGH.GEN.130 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20. Właściwy organ zapewnia przekazanie deklaracji do repozytorium informacji zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2117 7 .
b)
Jeżeli deklaracja nie została należycie wypełniona lub zawiera informacje niezgodne z pkt ORGH.DEC.100 i dodatkiem do podczęści ORGH.DEC załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, właściwy organ powiadamia organizację odpowiedzialną za obsługę naziemną o brakujących lub nieprawidłowych elementach i zwraca się o dalsze informacje. W razie konieczności właściwy organ przeprowadza inspekcję danej organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną. Jeżeli dana niezgodność zostanie potwierdzona, właściwy organ podejmuje działania zgodnie z pkt ARGH.OVS.325.
c)
Jeżeli deklaracja zawiera informacje, że organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną świadczy lub zamierza świadczyć usługi również na lotniskach w innych państwach członkowskich, właściwy organ otrzymujący deklarację lub powiadomienie o zmianach zapewnia, aby wszystkie pozostałe zainteresowane właściwe organy zostały o tym poinformowane oraz miały dostęp do deklaracji, powiadomienia o zmianach i wszelkiej powiązanej dokumentacji.

ARGH.OVS.325 Niezgodności, uwagi, działania naprawcze i środki egzekwowania przepisów

a)
Właściwy organ posiada system analizowania niezgodności do określenia ich znaczenia dla bezpieczeństwa oraz zarządzania nimi w celu:
1)
jak najszybszego zapewnienia zgodności z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/20;
2)
zapobiegania ich ponownemu wystąpieniu.
b)
Właściwy organ stwierdza niezgodność poziomu 1, jeżeli wykryje jakąkolwiek znaczącą niezgodność z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/20 lub złożoną deklaracją, która powoduje obniżenie bezpieczeństwa lotu lub bezpieczeństwa naziemnego lub poważnie zagraża temu bezpieczeństwu.

Niezgodności poziomu 1 obejmują w szczególności:

1)
wszelkie przypadki nieudzielenia właściwemu organowi dostępu do obiektów organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną zgodnie z pkt ORGH.GEN.140 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20 w normalnych godzinach pracy i po dwóch pisemnych wnioskach;
2)
wszelkie dowody nadużyć lub nieuprawnionego użycia deklaracji;
3)
brak kierownika odpowiedzialnego.
c)
Właściwy organ stwierdza niezgodność poziomu 2, jeżeli wykryje jakąkolwiek niezgodność z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/20 lub złożoną deklaracją, która nie została sklasyfikowana jako niezgodność poziomu 1 i która mogłaby spowodować obniżenie bezpieczeństwa lotu lub bezpieczeństwa naziemnego lub zagrozić temu bezpieczeństwu.
d)
W przypadku gdy podczas dochodzenia, w ramach nadzoru lub w jakikolwiek inny sposób, właściwy organ znajdzie dowody na to, że organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną nie przestrzega przepisów rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20 lub deklaracji złożonej zgodnie z pkt ORGH.DEC.100 tego rozporządzenia, właściwy organ:
1)
zgłasza niezgodność, rejestruje ją, przekazuje informację o niej na piśmie przedstawicielowi organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną oraz określa rozsądny termin, w którym organizacja ma wdrożyć środki określone w pkt ORGH.GEN.150 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20;
2)
w przypadku niezgodności poziomu 1, jeżeli organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną nie przedłoży możliwych do przyjęcia działań naprawczych zgodnie z pkt ORGH.GEN.150 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, podejmuje natychmiastowe i odpowiednie działania w celu ograniczenia lub zakazania działań w zakresie obsługi naziemnej, których dotyczy niezgodność, do czasu podjęcia działań naprawczych, o których mowa w pkt 1; właściwe organy zaangażowane w nadzór nad organizacją oceniają, czy nieusunięcie niezgodności poziomu 1 przez jeden właściwy organ wpływa na użytkowanie lotnisk podlegających ich nadzorowi, i podejmują odpowiednie działania na podstawie tej oceny;
3)
w przypadku niezgodności poziomu 2:
(i)
zwraca się do organizacji o przedstawienie planu działań naprawczych obejmującego okres wdrożenia adekwatny do charakteru niezgodności, którego długość początkowo w żadnym wypadku nie może wynosić więcej niż 3 miesiące; na koniec tego okresu i w zależności od charakteru niezgodności właściwy organ może przedłużyć początkowy okres, z zastrzeżeniem zadowalającej zmiany przez organizację pierwotnego planu działań naprawczych, na którą się zgodził;
(ii)
ocenia zaproponowany przez organizację plan działań naprawczych oraz przyjmuje go, jeżeli w wyniku tej oceny stwierdzi, że jest on wystarczający do usunięcia stwierdzonej(-ych) niezgodności.

Jeżeli organizacja odpowiedzialna za obsługę naziemną nie przedłoży akceptowalnego planu działań naprawczych lub nie zrealizuje planu działań naprawczych w terminie zaakceptowanym lub przedłużonym przez właściwy organ, właściwy organ może dokonać eskalacji niezgodności poziomu 2 do niezgodności poziomu 1 i podjąć działania określone w pkt 2;

4)
wdrażając działania wymienione w pkt 2 i 3, koordynuje je z pozostałymi zainteresowanymi właściwymi organami w celu zapewnienia, aby ciągłość działania i świadczenie usług obsługi naziemnej na tym lotnisku nie były utrudnione;
5)
wprowadza wszelkie dalsze środki egzekwowania przepisów niezbędne do zapewnienia usunięcia niezgodności i, w stosownych przypadkach, zaradzenia jej skutkom;
6)
rejestruje wszystkie stwierdzone przez siebie niezgodności oraz, w stosownych przypadkach, środki egzekwowania przepisów, które zastosował, jak określono w art. 62 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) 2018/1139, a także wszelkie działania naprawcze i datę usunięcia niezgodności.
e)
Właściwy organ informuje danego operatora lotniska o ustaleniach dotyczących organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną, jeżeli są one istotne dla bezpieczeństwa tego lotniska.
f)
W przypadkach niewymagających stwierdzenia niezgodności poziomu 1 poziomu 2 właściwy organ może wydawać uwagi.

ARGH.OVS.330 Nadzór kooperacyjny

a)
Właściwe organy odpowiedzialne za nadzór nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej w co najmniej dwóch państwach członkowskich lub na lotniskach, za które odpowiada więcej niż jeden właściwy organ, współpracują w celu zapewnienia skutecznego i efektywnego nadzoru nad tymi organizacjami i ich służbami. Te właściwe organy zapewniają wzajemną wymianę informacji i pomoc w wypełnianiu swoich zadań i obowiązków nadzorczych.
b)
Nadzór kooperacyjny obejmuje następujące organizacje, których główne miejsce prowadzenia działalności znajduje się w państwie członkowskim i które świadczą usługi obsługi naziemnej w więcej niż jednym państwie członkowskim lub na lotniskach, za nadzór nad którymi odpowiada więcej niż jeden właściwy organ:
1)
niezależne podmioty świadczące usługi obsługi naziemnej;
2)
operatorzy statków powietrznych wykonujący własną obsługę naziemną, którzy mogą, ale nie muszą należeć do pojedynczej grupy biznesowej przewoźników lotniczych.
c)
Wzajemna wymiana informacji obejmuje następujące elementy:
1)
deklaracje organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną i powiązane dokumenty potwierdzające zgodność z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi do tego rozporządzenia;
2)
zastosowane alternatywne sposoby spełnienia wymagań;
3)
sprawozdania z audytu, stwierdzone niezgodności, działania naprawcze, plany działań naprawczych, analizy przyczyn źródłowych oraz wszelkie inne informacje na temat istotnych stwierdzonych niezgodności, działania następcze, a także wszelkie środki egzekwowania przepisów wprowadzone w wyniku nadzoru;
4)
informacje związane z obowiązkowym i dobrowolnym zgłaszaniem zdarzeń zgodnie z wymogami pkt ORGH.GEN.160 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20.
d)
Zadania w zakresie nadzoru nad organizacją odpowiedzialną za obsługę naziemną, o której mowa w lit. b), przydziela się zgodnie z lit. e) i f).
e)
Właściwy organ państwa członkowskiego, w którym organizacja ma główne miejsce prowadzenia działalności, weryfikuje wszystkie następujące elementy wymienione w załącznikach I i II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, samodzielnie albo przy wsparciu któregokolwiek z pozostałych zainteresowanych właściwych organów, a następnie przeprowadza inspekcje działań w zakresie obsługi naziemnej na lotniskach w jego państwie w celu sprawdzenia, czy wdrażanie elementów systemu zarządzania organizacji odbywa się zgodnie z dokumentacją:
1)
elementy systemu zarządzania organizacji, o którym mowa w pkt ORGH.MGM.200 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, dotyczące struktury organizacyjnej, procesów, programów i procedur mających zastosowanie do organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną w całości;
2)
strategie i procesy bezpieczeństwa, system zarządzania bezpieczeństwem obejmujący identyfikację zagrożeń, ocenę i ograniczanie ryzyka, w tym łagodzenie ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa specyficznego dla kontekstu operacyjnego na lotniskach podlegających nadzorowi;
3)
procedury bezpieczeństwa i zgłaszania zdarzeń oraz zgłoszeń związanych ze świadczeniem usług obsługi naziemnej na lotniskach podlegających nadzorowi;
4)
zarządzanie zmianami i deklarację;
5)
funkcję monitorowania zgodności;
6)
system prowadzenia rejestrów i dokumentacji, w tym podręcznik obsługi naziemnej;
7)
programy szkolenia w zakresie obsługi naziemnej, w tym rejestry szkoleń;
8)
program obsługi technicznej GSE;
9)
wszelkie inne nadrzędne procesy organizacyjne, programy i procedury wchodzące w zakres deklaracji organizacji i mające zastosowanie do organizacji w całości.
f)
Każdy właściwy organ państwa członkowskiego, w którym organizacja świadczy usługi obsługi naziemnej, innego niż państwo członkowskie, w którym znajduje się główne miejsce prowadzenia działalności danej organizacji, nadzoruje bezpieczne świadczenie usług w bazach lotniczych w państwie członkowskim danej organizacji, sprawdzając faktyczne wdrożenie:
1)
elementów systemu zarządzania organizacji, o których mowa w pkt ORGH.MGM.200 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, w szczególności dotyczących działalności organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną w bazie lotniczej znajdującej się pod nadzorem tego organu:
(i)
struktury organizacyjnej, o której mowa w pkt ORGH.MGM.200 lit. b) ppkt 1 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20, oraz działalności w zakresie obsługi naziemnej;
(ii)
identyfikacji zagrożeń;
(iii)
oceny ryzyka i ograniczania ryzyka, w tym ograniczania ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa związanego ze świadczeniem usług w bazie lub bazach lotniczych podlegających nadzorowi;
(iv)
treści podręcznika obsługi naziemnej, w tym procedur i instrukcji operatorów statków powietrznych wykonujących loty w bazie lub bazach lotniczych podlegających nadzorowi, a także procedur odpowiednich operatorów lotnisk;
(v)
dokumentacji szkoleniowej i realizacji programu szkolenia w bazie lub bazach lotniczych podlegających nadzorowi;
(vi)
programu obsługi technicznej GSE;
(vii)
zgłoszeń zdarzeń i zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa wewnętrznego istotnych z punktu widzenia świadczenia usług obsługi naziemnej w bazie lub bazach lotniczych podlegających nadzorowi;
2)
wymogów operacyjnych załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/20.
g)
Każdy z właściwych organów, o których mowa w lit. e) i f):
1)
uzgadnia z organizacją odpowiedzialną za obsługę naziemną proponowany plan działań naprawczych i działania naprawcze mające na celu usunięcie niezgodności stwierdzonych w bazie lotniczej znajdującej się pod jej nadzorem;
2)
informuje wszystkie pozostałe zainteresowane właściwe organy o sprawozdaniach z audytów i inspekcji oraz o działaniach naprawczych.
3)
W przypadku niezgodności poziomu 1 zgłoszonej organizacji, o której mowa w lit. b), właściwy organ zgłaszający daną niezgodność niezwłocznie informuje o tym pozostałe zainteresowane właściwe organy. Każdy z właściwych organów odpowiedzialnych za nadzór nad tą organizacją ocenia, czy i w jakim zakresie niezgodność wpływa na bazy lotnicze znajdujące się pod jego nadzorem. Każdy właściwy organ podejmuje najodpowiedniejsze działania, jakie uzna za konieczne w celu zapewnienia, w zależności od przypadku, usunięcia niezgodności i zaradzenia jej skutkom.
4)
W przypadku niezgodności poziomu 1 dotyczącej braku kierownika odpowiedzialnego właściwy organ, który zgłasza daną niezgodność, niezwłocznie informuje o tym pozostałe zainteresowane właściwe organy i wszystkie te organy stosują jednolicie to samo działanie we wszystkich bazach lotniczych podlegających ich nadzorowi. Organy te wprowadzają wszelkie dalsze środki egzekucyjne niezbędne do zapewnienia usunięcia niezgodności i zaradzenia jej skutkom.
h)
Wszystkie właściwe organy zaangażowane w nadzór nad organizacją, o której mowa w lit. b), wspierają właściwy organ głównego miejsca prowadzenia działalności organizacji w okresowej aktualizacji oceny skuteczności działania organizacji w zakresie bezpieczeństwa na podstawie sprawozdań z nadzoru z poszczególnych baz lotniczych w pozostałych państwach członkowskich.
i)
Każdy z właściwych organów odpowiedzialnych za nadzór nad organizacją, o której mowa w lit. b), może wspierać właściwy organ państwa członkowskiego, w którym organizacja ma główne miejsce prowadzenia działalności, w przeprowadzaniu audytów lub inspekcji określonych w lit. e).
j)
Zainteresowane właściwe organy ustanawiają procedury wdrażania procesu nadzoru kooperacyjnego w celu uwzględnienia wszystkich aspektów wymienionych w lit. a)-i).
k)
Właściwe organy korzystają z repozytorium informacji utworzonego zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) 2018/1139 w celu uzyskania dostępu do dokumentów i informacji, o których mowa w lit. c).
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/20 z dnia 19 grudnia 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez ustanowienie wymogów dotyczących bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej oraz organizacji świadczących te usługi (Dz.U. L, 2025/20, 7.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/20/oj).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1645 z dnia 14 lipca 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymagań dotyczących zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze w odniesieniu do organizacji objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 748/2012 i (UE) nr 139/2014 oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 i (UE) nr 139/2014 (Dz.U. L 248 z 26.9.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/1645/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/376/oj).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/203 z dnia 27 października 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w kwestii wymagań dotyczących zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze w odniesieniu do organizacji objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 oraz właściwych organów objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 748/2012, (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373, (UE) nr 139/2014 i (UE) 2021/664 oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, (UE) nr 748/2012, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 139/2014, (UE) nr 1321/2014, (UE) 2015/340 oraz rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 (Dz.U. L 31 z 2.2.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/ 203/oj.
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2117 z dnia 12 października 2023 r. ustanawiające zasady niezbędne do funkcjonowania repozytorium informacji i zarządzania nim oraz szczegółowe wymogi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 (Dz.U. L, 2023/2117, 13.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2117/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/23 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymogów dotyczących nadzoru nad usługami obsługi naziemnej i organizacjami świadczącymi takie usługi
Data aktu: 19/12/2024
Data ogłoszenia: 07/03/2025
Data wejścia w życie: 27/03/2031, 27/03/2028, 27/03/2025