uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 14 lit. d) i art. 62 ust. 15 lit. a), b) i c) oraz art. 72 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2018/1139 ustanowiono zasadnicze wymogi dotyczące bezpiecznego świadczenia usług obsługi naziemnej i organizacji świadczących takie usługi na lotniskach objętych zakresem stosowania tego rozporządzenia, a także przepisy dotyczące nadzoru sprawowanego przez właściwe organy krajowe nad tymi organizacjami i usługami obsługi naziemnej świadczonymi na lotniskach Unii objętych zakresem tego rozporządzenia.
(2) Aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii i zgodnie z zasadą pomocniczości, niniejsze rozporządzenie powinno odzwierciedlać najnowszy stan wiedzy i najlepsze praktyki w dziedzinie obsługi naziemnej. Należy w nim również uwzględniać mające zastosowanie normy i zalecane metody postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego oraz doświadczenia w zakresie operacji obsługi naziemnej na całym świecie, a także postęp naukowy i techniczny w dziedzinie obsługi naziemnej. Ponadto, aby zapewnić odpowiedni zakres nadzoru nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej, przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być proporcjonalne, dostosowane do ryzyka dla bezpieczeństwa związanego z działaniami w zakresie obsługi naziemnej i skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną oraz powinny zapewniać elastyczność niezbędną do ich przestrzegania stosownie do indywidualnych potrzeb.
(3) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewnić prowadzenie przez państwa członkowskie zharmonizowanego i spójnego nadzoru nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotniskach Unii. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić ramy dla opracowywania i wdrażania przez właściwe organy systemu zarządzania obejmującego niezbędne procesy, szkolenia i kwalifikacje personelu oraz procedury nadzoru, a w szczególności nadzoru kooperacyjnego nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną.
(4) W celu zapewnienia, aby nadzór nad organizacjami odpowiedzialnymi za obsługę naziemną składającymi deklarację był sprawowany w kompetentny i prawidłowy sposób oraz aby wyniki nadzoru były właściwie wykorzystywane do poprawy bezpieczeństwa nadzorowanych organizacji, właściwe organy krajowe powinny zapewnić, aby inspektorzy prowadzący nadzór byli odpowiednio przeszkoleni i wykwalifikowani oraz posiadali odpowiednie umiejętności i doświadczenie do oceny wyników w zakresie bezpieczeństwa organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną podlegających ich obowiązkom w zakresie nadzoru.
(5) Aby umożliwić efektywne wykorzystanie zasobów właściwych organów podczas sprawowania nadzoru i zachęcić do harmonizacji procesów i procedur operacyjnych w zakresie obsługi naziemnej poprzez dobrowolne stosowanie norm branżowych, niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić państwom członkowskim wspólną ocenę zgodności norm branżowych z załącznikami I i II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/20 2 .
(6) Działania nadzorcze obejmujące weryfikację przestrzegania przez organizacje odpowiedzialne za obsługę naziemną wszystkich mających zastosowanie wymogów oraz zachowania zgodności z przedłożoną deklaracją powinny być prowadzone w sposób spójny i obejmować okres ustanowiony w niniejszym rozporządzeniu. Aby to osiągnąć, właściwe organy powinny opracować i wdrożyć program nadzoru, aby zapewnić pełne uwzględnienie zakresu nadzoru zgodnie z planem.
(7) Aby zapewnić wdrożenie nadzoru opartego na analizie ryzyka, program nadzoru powinien częściowo opierać się na danych dotyczących bezpieczeństwa zebranych od organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną, co pomogłoby właściwym organom uzyskać pełny obraz poziomu bezpieczeństwa każdej organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną podlegającej nadzorowi. Raporty o bezpieczeństwie powinny zapewniać wiarygodne i wystarczające informacje umożliwiające dokładną analizę bezpieczeństwa.
(8) Mając na względzie zapewnienie, aby obowiązki sprawozdawcze organizacji odpowiedzialnych za obsługę naziemną przyczyniały się do poprawy bezpieczeństwa działań w zakresie obsługi naziemnej, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić ramy umożliwiające właściwym organom przekazywanie bezpośrednio organizacjom odpowiedzialnym za obsługę naziemną spójnych informacji zwrotnych na temat zgłoszonych zdarzeń związanych z obsługą naziemną, co powinno być możliwe m.in. za pośrednictwem procesu nadzoru.
(9) W ramach środków regulacyjnych należy priorytetowo traktować współpracę między właściwymi organami krajowymi w zakresie nadzorowania organizacji świadczących usługi obsługi naziemnej na lotniskach znajdujących się w więcej niż jednym państwie członkowskim, aby poprawić wykorzystanie zasobów i uniknąć dublowania pracy i nadzoru. Właściwe organy krajowe zaangażowane w nadzór nad organizacjami świadczącymi usługi obsługi naziemnej na lotniskach znajdujących się w więcej niż jednym państwie członkowskim powinny dzielić się informacjami niezbędnymi do prowadzenia skutecznego i zharmonizowanego nadzoru. Dobra koordynacja całego procesu i podział zadań nadzorczych między zainteresowanymi państwami członkowskimi mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia skutecznego nadzoru kooperacyjnego. W tym sensie właściwe organy krajowe zaangażowane w proces nadzoru kooperacyjnego powinny opierać się na jasnych zasadach określających ich zadania i dysponować odpowiednimi narzędziami, tak aby mogły dzielić się ze sobą wynikami działań nadzorczych prowadzonych na lotniskach podlegających ich nadzorowi oraz w głównym miejscu prowadzenia działalności organizacji odpowiedzialnej za obsługę naziemną, z którego sprawują kontrolę i stosują system zarządzania we wszystkich swoich bazach lotniczych.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2024 3 wydanej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(11) Należy zapewnić właściwym organom wystarczająco dużo czasu na wdrożenie nowych ram regulacyjnych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 27 marca 2028 r.
(12) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/23 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymogów dotyczących nadzoru nad usługami obsługi naziemnej i organizacjami świadczącymi takie usługi |
Data aktu: | 19/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 07/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 27/03/2031, 27/03/2028, 27/03/2025 |