uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie oznaczeń geograficznych w odniesieniu do wina, napojów spirytusowych i produktów rolnych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności i określeń jakościowych stosowanych fakultatywnie w odniesieniu do produktów rolnych, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, (UE) 2019/787 i (UE) 2019/1753 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1151/2012 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5, art. 17 ust. 11, art. 22 ust. 8, art. 24 ust. 11, art. 25 ust. 6, art. 45 ust. 4, art. 50 ust. 2, art. 54 ust. 3, art. 57 ust. 4, art. 61 ust. 11, art. 65 ust. 3, art. 66 ust. 4, art. 67 ust. 5, art. 70 ust. 4 i art. 77 ust. 4,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2024/1143 ustanowiono jednolite wspólne ramy unijne dotyczące rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych w trzech sektorach rolnych: wina, napojów spirytusowych i produktów rolnych. W tym celu zmieniono rozporządzenia, które wcześniej przewidywały odrębne ramy prawne w tych sektorach. W szczególności rozporządzeniem (UE) 2024/1143 zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 2 w sprawie oznaczeń geograficznych w sektorze wina oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 3 w sprawie oznaczeń geograficznych w sektorze napojów spirytusowych oraz uchylono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 4 w sprawie oznaczeń geograficznych w sektorze produktów rolnych i środków spożywczych.
(2) Rozporządzenie (UE) 2024/1143 zawiera wyczerpujące przepisy dotyczące procedur rejestracji, zmiany w specyfikacji produktu i cofnięcia rejestracji oznaczeń geograficznych we wszystkich sektorach rolnych (produkty rolne, wina i napoje spirytusowe) i gwarantowanych tradycyjnych specjalności oraz ochrony i egzekwowania tych oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności. Rozporządzenie (UE) 2024/1143 zawiera również przepisy dotyczące kontroli oznaczeń geograficznych produktów rolnych i napojów spirytusowych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności. Ponadto rozporządzenie to zawiera specjalną sekcję dotyczącą oznaczeń geograficznych dla sektora produktów rolnych, określającą przepisy w zakresie definicji oznaczeń geograficznych, treści specyfikacji produktu i jednolitego dokumentu oraz szczegółowych przepisów dotyczących pochodzenia paszy i surowców oraz odmian roślin i ras zwierząt. Aby w pełni zharmonizować przepisy dotyczące oznaczeń geograficznych we wszystkich sektorach rolnych (produkty rolne, wina i napoje spirytusowe), rozporządzeniem (UE) 2024/1143 zmienia się również niektóre przepisy dotyczące oznaczeń geograficznych w sektorze wina i napojów spirytusowych, przewidziane odpowiednio w rozporządzeniach (UE) nr 1308/2013 i (UE) 2019/787. W szczególności przepisy te dotyczą definicji chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych w sektorze wina oraz definicji oznaczeń geograficznych w sektorze napojów spirytusowych, treści specyfikacji produktu i jednolitego dokumentu w obu sektorach, kontroli w sektorze wina i innych przepisów szczegółowych.
(3) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynku oznaczeń geograficznych we wszystkich sektorach rolnych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności, a w szczególności aby uprościć i zracjonalizować funkcjonowanie tych systemów, należy przyjąć pewne przepisy w drodze aktu wykonawczego, a stare przepisy wykonawcze dotyczące stosowania rozporządzeń (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 1308/2013 i (UE) 2019/787 dostosować do nowych ram prawnych ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2024/1143.
(4) W celu zapewnienia jasności, spójności i przejrzystości należy doprecyzować formalności związane z wnioskiem o rejestrację oznaczenia geograficznego na etapie unijnym w odniesieniu do oznaczeń geograficznych pochodzących z Unii i spoza niej. W celu zapewnienia jednolitej i skutecznej procedury rejestracji, trzeba ustanowić ujednoliconą treść i ujednolicone formularze jednolitego dokumentu. W dążeniu do usprawnienia procesu i ze względu na potrzeby normalizacji konieczne jest ograniczenie objętości jednolitych dokumentów.
(5) Aby zapobiec składaniu nieprawidłowych wniosków i zgłoszeń oraz aby ułatwić i przyspieszyć rozpatrywanie wniosków przez Komisję, należy ustanowić mechanizm wstępnej kontroli formalnej umożliwiający odrzucenie wyraźnie niewystarczającego lub niekompletnego wniosku o rejestrację lub o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii lub wniosku o cofnięcie rejestracji danego oznaczenia geograficznego.
(6) Aby umożliwić dostosowanie oznaczeń geograficznych zarejestrowanych w przeszłości bez publikacji jednolitego dokumentu do nowszych przepisów, które przewidują, że oznaczeniu geograficznemu towarzyszy jednolity dokument, należy ustanowić przepisy dotyczące publikacji do celów informacyjnych jednolitych dokumentów oznaczeń geograficznych, które nigdy nie zostały opublikowane.
(7) Obszar geograficzny objęty oznaczeniami geograficznymi, w odniesieniu do których występuje się o ochronę, należy opisać w specyfikacji produktu szczegółowo, precyzyjnie i jednoznacznie, aby umożliwić producentom, właściwym organom i organom kontrolnym postępowanie w oparciu o pewne, jednoznaczne i wiarygodne podstawy.
(8) W odniesieniu do wniosków o rejestrację nazwy lub o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii w specyfikacji produktu oznaczenia geograficznego obejmującej różne produkty należy określić, w jakich przypadkach produkty oznaczone tą samą zarejestrowaną nazwą uznaje się za różne produkty. Aby uniknąć sytuacji, w której produkty niespełniające wymogów rejestracji jako oznaczenie geograficzne są wprowadzane do obrotu przy użyciu zarejestrowanej nazwy, należy wykazać spełnienie wymogów dotyczących rejestracji oddzielnie dla każdego z tych różnych produktów, których dotyczy wniosek.
(9) W przypadku istotnych zmian w specyfikacji produktu w następstwie wymiany informacji między Komisją a państwem członkowskim dotyczącej wniosku o rejestrację na etapie unijnym należy uściślić proces, by zapewnić pełną przejrzystość wobec zainteresowanych podmiotów krajowych. Jeżeli wniosek dotyczy oznaczenia geograficznego pochodzącego z państwa trzeciego, proces ten należy uściślić poprzez odesłanie do dokumentów, które mają zostać zgłoszone Komisji.
(10) Aby zapewnić wprowadzenie jednolitych i skutecznych procedur w odniesieniu do sposobu przedstawiania sprzeciwów, powiadomień o wynikach konsultacji w następstwie procedury sprzeciwu, wniosków o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktu, powiadomień o zmianie standardowej i tymczasowej w specyfikacji produktu oraz wniosków o cofnięcie rejestracji, należy ustanowić jednolite przepisy dotyczące treści formularzy, które mają być stosowane, oraz sposobu ich przedstawiania. W dążeniu do usprawnienia procesu i ze względu na potrzeby normalizacji konieczne jest ograniczenie objętości wniosków o zmianę na poziomie Unii. O ile nie jest to konieczne do wykonywania praw gwarantowanych przez procedury, należy unikać publikowania danych osobowych.
(11) Aby umożliwić cofnięcie rejestracji nieaktualnych nazw w przypadku braku grup producentów, należy zapewnić procedurę wszczynania przez państwo członkowskie procedury cofnięcia rejestracji z inicjatywy własnej. Należy również zapewnić procedurę wszczynania przez Komisję procedury cofnięcia rejestracji z inicjatywy własnej jako gwarancję skuteczności systemu.
(12) Celem zapewnienia przejrzystości i jednolitości ochrony oznaczeń geograficznych we wszystkich państwach członkowskich konieczne jest przyjęcie przepisów dotyczących treści i formy elektronicznego unijnego rejestru oznaczeń geograficznych ustanowionego na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) 2024/1143. Rejestr powinien stanowić publicznie dostępną elektroniczną bazę danych przechowywaną w systemie informatycznym.
(13) Należy ustanowić przepisy i formularze dotyczące poświadczenia zgodności ze specyfikacją produktu, o którym to poświadczeniu mowa w art. 45 rozporządzenia (UE) 2024/1143.
(14) Ze względu na potrzeby normalizacji należy przyjąć szczegółowe przepisy dotyczące opisu produktu w przypadku oznaczeń geograficznych dotyczących sektora produktów rolnych. Aby umożliwić łatwe i szybkie rozpatrywanie wniosków o rejestrację nazwy lub zatwierdzenie zmiany, opis produktu powinien zawierać tylko istotne, mierzalne i weryfikowalne elementy. Należy unikać powtórzeń, dorozumianych wymogów i zbędnych informacji.
(15) Konieczne jest wprowadzenie obowiązku umieszczania szczegółowych zasad dotyczących pochodzenia i jakości paszy w specyfikacjach produktów pochodzenia zwierzęcego, których nazwy są zarejestrowane jako chronione nazwy pochodzenia, w celu zagwarantowania jednorodnej jakości produktu. Należy zharmonizować sposób opracowywania tych przepisów.
(16) Specyfikacja produktów objętych chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi w sektorze produktów rolnych powinna zawierać informacje o środkach podejmowanych w celu zagwarantowania, że produkt pochodzi z określonego obszaru geograficznego. Środki te należy podać w wyraźny i szczegółowy sposób umożliwiający śledzenie produktu, surowców, paszy i innych elementów pochodzących z określonego obszaru geograficznego.
(17) W celu zapewnienia jasności, spójności i przejrzystości należy doprecyzować treść i formalności związane ze składanym przez państwa członkowskie i państwa trzecie wnioskiem o rejestrację na etapie unijnym gwarantowanej tradycyjnej specjalności. Aby zapewnić jednolitą i skuteczną procedurę rejestracji konieczne jest ustanowienie jednolitej treści i jednolitych formularzy specyfikacji produktu.
(18) Aby uniknąć nieprawidłowych wniosków i zgłoszeń oraz ułatwić i przyspieszyć ich rozpatrywanie przez Komisję, należy przewidzieć mechanizm wstępnych kontroli formalnych w celu odrzucenia wyraźnie niewystarczającego lub niekompletnego wniosku o rejestrację bądź o zatwierdzenie zmiany lub wniosku o cofnięcie rejestracji gwarantowanej tradycyjnej specjalności.
(19) Ze względu na potrzeby normalizacji należy przyjąć szczegółowe zasady dotyczące opisu produktu i metody produkcji gwarantowanych tradycyjnych specjalności. Aby umożliwić łatwe i szybkie rozpatrywanie wniosków o rejestrację nazwy lub zatwierdzenie zmiany, opis produktu i metody produkcji powinien zawierać tylko istotne, mierzalne i weryfikowalne elementy. Należy unikać powtórzeń, dorozumianych wymogów i zbędnych informacji.
(20) W odniesieniu do wniosków o rejestrację nazwy lub o zatwierdzenie zmiany w specyfikacji gwarantowanej tradycyjnej specjalności obejmującej różne produkty należy określić, w jakich przypadkach produkty oznaczone tą samą zarejestrowaną nazwą uznaje się za różne produkty. Aby uniknąć sytuacji, w której produkty niespełniające wymogów rejestracji są wprowadzane do obrotu przy użyciu zarejestrowanej nazwy, należy wykazać spełnienie wymogów dotyczących rejestracji oddzielnie dla każdego z tych różnych produktów, których dotyczy wniosek.
(21) W przypadku istotnych zmian w specyfikacji produktu w następstwie wymiany informacji między Komisją a państwem członkowskim dotyczącej wniosku o rejestrację na etapie unijnym należy uściślić proces, by zapewnić pełną przejrzystość wobec zainteresowanych podmiotów krajowych. Jeżeli wniosek dotyczy rejestracji gwarantowanej tradycyjnej specjalności zgłaszanej przez państwo trzecie, proces ten należy uściślić poprzez odesłanie do dokumentów, które mają zostać zgłoszone Komisji.
(22) W celu zapewnienia jednolitych i skutecznych procedur w odniesieniu do przedstawiania sprzeciwów, powiadomień o wynikach konsultacji w następstwie procedury sprzeciwu, wniosków o zatwierdzenie zmiany w specyfikacji produktu oraz wniosków o cofnięcie rejestracji, konieczne jest ustanowienie jednolitych przepisów dotyczących treści formularzy, które mają być stosowane, oraz sposobu ich przedstawiania. W dążeniu do usprawnienia procesu i ze względu na potrzeby normalizacji konieczne jest ograniczenie objętości wniosków. O ile nie uznano tego za konieczne do wykonywania praw gwarantowanych przez procedury, należy unikać publikowania danych osobowych.
(23) Należy również zapewnić procedurę wszczynania przez Komisję procedury cofnięcia rejestracji z inicjatywy własnej jako gwarancję skuteczności systemu.
(24) Aby zapewnić przejrzystość i jednolitość we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest przyjęcie przepisów dotyczących treści i formy elektronicznego unijnego rejestru gwarantowanych tradycyjnych specjalności ustanowionego na podstawie art. 65 rozporządzenia (UE) 2024/1143. Rejestr powinien stanowić publicznie dostępną elektroniczną bazę danych przechowywaną w systemie informatycznym.
(25) W celu zapewnienia przejrzystości do wniosków o cofnięcie rejestracji tradycyjnej specjalności gwarantowanej składanych przez producentów, o których mowa w art. 67 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1143, należy dołączyć wyjaśnienie powodów cofnięcia rejestracji. Krajowy etap procedury może nie objąć wszystkich producentów produktu uznanego za gwarantowaną tradycyjną specjalność, w odniesieniu do którego złożono wniosek o cofnięcie rejestracji. Grupy producentów tego produktu, które mogą mieć siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie członkowskim innym niż to, z którego pochodzi wniosek o cofnięcie rejestracji, powinny zostać w pełni poinformowane, aby mieć możliwość wniesienia sprzeciwu.
(26) Należy ustanowić przepisy i formularze dotyczące poświadczenia zgodności ze specyfikacją produktu, o którym mowa w art. 77 rozporządzenia (UE) 2024/1143.
(27) Należy ustanowić zasady stosowania symboli i oznaczeń na wprowadzanych do obrotu produktach objętych chronionymi nazwami pochodzenia, chronionymi oznaczeniami geograficznymi, oznaczeniami geograficznymi lub na produktach będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami, w tym właściwych wersji językowych.
(28) Należy doprecyzować zasady stosowania zarejestrowanych nazw w połączeniu z symbolami, oznaczeniami lub odpowiadającymi im skrótami.
(29) W celu skutecznego zarządzania administracyjnego oraz uwzględniając doświadczenie zdobyte podczas stosowania systemów informacji wdrożonych przez Komisję, należy uprościć wymianę informacji między państwami członkowskimi a Komisją, a informacje należy wymieniać zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 5 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 6 .
(30) Komisja wprowadziła system informacyjny "eAmbrosia" służący do zarządzania wnioskami o rejestrację i o zmianę w specyfikacji produktów w przypadku oznaczeń geograficznych oraz wnioskami o rejestrację i o zmianę gwarantowanych tradycyjnych specjalności. Państwa członkowskie i Komisja powinny nadal korzystać z tego systemu do celów przekazywania powiadomień dotyczących procedur związanych z wnioskami o rejestrację, zatwierdzania zmian na poziomie Unii oraz przekazywania powiadomień dotyczących zmian standardowych i tymczasowych. Ponadto państwa członkowskie i Komisja powinny mieć również możliwość korzystania z tego systemu do celów przekazywania powiadomień dotyczących procedur związanych z wnioskami o rejestrację oraz do zatwierdzania zmian gwarantowanych tradycyjnych specjalności. Z uwagi na rygorystyczny system akredytacji nie należy jednak wykorzystywać tego systemu do celów przekazywania między Komisją a państwami członkowskimi powiadomień dotyczących procedury zgłaszania sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji, zarówno w odniesieniu do oznaczeń geograficznych, jak i gwarantowanych tradycyjnych specjalności, ani nie należy go wykorzystywać w celu dokonywania powiadomień skierowanych do państw trzecich. Zamiast korzystać z systemu, w przypadku procedur zgłaszania sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji państwa członkowskie właściwe organy i grupy producentów, a także osoby fizyczne lub prawne, które mają uzasadniony interes na podstawie tego rozporządzenia, powinny porozumiewać się z Komisją za pośrednictwem poczty elektronicznej.
(31) Należy uchylić niektóre przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/34 7 , którym ustanowiono zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ponieważ byłyby one sprzeczne z przepisami niniejszego rozporządzenia mającego również zastosowanie do sektora wina. Inne przepisy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/34, nieobjęte zakresem rozporządzenia (UE) 2024/1143, w szczególności przepisy dotyczące kontroli, należy utrzymać lub dostosować w następstwie wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2024/1143 zmian rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(32) Ponieważ rozporządzeniem (UE) 2024/1143 przeniesiono przepisy dotyczące weryfikacji specyfikacji produktu objętego chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi w sektorze wina z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 8 - w odniesieniu do odpowiedniego systemu kontroli - do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, przepisy wykonawcze dotyczące weryfikacji specyfikacji produktu w sektorze wina, które są przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/34, nie powinny już odsyłać do rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Odesłanie do rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 należy skreślić z tytułu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/34.
(33) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/34.
(34) Należy uchylić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 668/2014 9 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1236 10 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (UE) 2019/787, ponieważ ich przepisy byłyby sprzeczne z przepisami niniejszego rozporządzenia mającego również zastosowanie do sektora produktów rolnych i napojów spirytusowych.
(35) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości w zakresie Produktów Rolnych, Wina i Napojów Spirytusowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.26 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/26 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 w odniesieniu do rejestracji, zmian, cofnięć rejestracji, egzekwowania ochrony, etykietowania i powiadomień dotyczących oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/34 w odniesieniu do oznaczeń geograficznych w sektorze wina oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 668/2014 i (UE) 2021/1236 |
Data aktu: | 30/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 15/01/2025 |
Data wejścia w życie: | 18/01/2025 |