uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie oznaczeń geograficznych w odniesieniu do wina, napojów spirytusowych i produktów rolnych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności i określeń jakościowych stosowanych fakultatywnie w odniesieniu do produktów rolnych, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, (UE) 2019/787 i (UE) 2019/1753 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1151/2012 1 , a w szczególności jego art. 17 ust. 10, art. 24 ust. 10, art. 47 ust. 5, art. 54 ust. 2, art. 61 ust. 10, art. 66 ust. 3, art. 68 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2024/1143 ustanowiono jednolite wspólne ramy unijne dotyczące rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych w trzech sektorach rolnych: wina, napojów spirytusowych i produktów rolnych. Z tego powodu rozporządzeniem (UE) 2024/1143 w niezbędnym zakresie zmieniono lub uchylono akty Unii, które przewidywały odrębne ramy w tych sektorach. W szczególności rozporządzeniem (UE) 2024/1143 zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 2 w sprawie oznaczeń geograficznych w sektorze wina oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 3 w sprawie oznaczeń geograficznych w sektorze napojów spirytusowych oraz uchylono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 4 w sprawie oznaczeń geograficznych w sektorze produktów rolnych i środków spożywczych.
(2) Rozporządzeniem (UE) 2024/1143 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w odniesieniu do wszystkich trzech sektorów rolnictwa: wina, napojów spirytusowych i produktów rolnych.
(3) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynku wina, napojów spirytusowych i produktów rolnych w nowych ramach prawnych, a w szczególności aby uprościć i zracjonalizować funkcjonowanie systemu oznaczeń geograficznych w odniesieniu do wina, napojów spirytusowych i produktów rolnych, a także systemu gwarantowanych tradycyjnych specjalności, niektóre przepisy należy przyjąć w drodze aktów delegowanych.
(4) Aby zwiększyć przejrzystość i pewność prawa przy procedurach sprzeciwu, Komisja powinna terminowo informować wnioskodawców o wszelkich otrzymanych sprzeciwach wobec ich wniosków.
(5) Aby etapy procedury sprzeciwu były jasne, trzeba dokładnie określić termin rozpoczęcia odpowiednich konsultacji między wnoszącym sprzeciw a wnioskodawcą służących osiągnięciu porozumienia oraz określić obowiązki wnioskującego państwa członkowskiego w przypadku, gdy uzna ono, że zmiany, które wprowadzono we wniosku w następstwie porozumienia osiągniętego w kontekście procedury sprzeciwu, są istotne.
(6) Ze względu na przejrzystość oraz aby poprawić jakość i jednolitość informacji dotyczących oznaczeń geograficznych, wniosek o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii w specyfikacji produktu, w odniesieniu do której w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nigdy nie opublikowano jednolitego dokumentu lub równoważnego dokumentu, powinien zawierać jednolity dokument spełniający odpowiednie wymogi dotyczące jednolitych dokumentów w sektorach wina, napojów spirytusowych i produktów rolnych.
(7) Należy ustanowić procedurę zatwierdzania zmiany standardowej i zmiany tymczasowej, aby umożliwić państwom członkowskim przeprowadzenie odpowiedniej oceny wniosków oraz aby zagwarantować spójne podejście we wszystkich państwach członkowskich, w tym w odniesieniu do transgranicznych oznaczeń geograficznych. Dokładność i kompletność oceny dokonywanej przez państwa członkowskie powinna odpowiadać dokładności i kompletności wymaganej w procesie oceny w ramach procedury dotyczącej wniosków o rejestrację oznaczenia geograficznego.
(8) Zmiany standardowe i tymczasowe dotyczące oznaczeń geograficznych państw trzecich powinny być zgodne z podejściem przewidzianym dla państw członkowskich, a decyzja o zatwierdzeniu powinna być podejmowana zgodnie z systemem obowiązującym w danym państwie trzecim.
(9) Aby zapewnić pewność prawa, należy poinformować Komisję o każdej mającej natychmiastowe zastosowanie krajowej decyzji sądowej lub administracyjnej stwierdzającej nieważność decyzji o zatwierdzeniu zmiany standardowej, na potrzeby jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a tym samym poinformowania wszystkich użytkowników i organów kontrolnych w Unii.
(10) Ze względu na pewność prawa i skuteczne zarządzanie systemem należy ustanowić szczegółowe przepisy w zakresie wymogów i terminów dotyczących powiadomień o zatwierdzonych zmianach standardowych lub tymczasowych.
(11) Należy ustanowić zasady koordynacji między procedurami dotyczącymi zmian w specyfikacji produktu w przypadkach, gdy w tym samym czasie odpowiednio, Komisja i właściwy organ państwa członkowskiego rozpatrują wnioski dotyczące zmiany na poziomie Unii i zmiany standardowej. Ponieważ oba wnioski dotyczą zmian w tej samej specyfikacji produktu, lecz są objęte dwiema różnymi równoległymi procedurami mającymi inny harmonogram, należy ustanowić przepisy, które pozwolą uniknąć niespójności.
(12) Mimo że państwa członkowskie zatwierdzają zmiany standardowe w specyfikacji produktu zgodnie ze specjalną procedurą, różniącą się od procedury zatwierdzania zmian na poziomie Unii, za którą odpowiada Komisja, należy je rozpatrywać łącznie ze zmianami na poziomie Unii, jeżeli uznaje się je za nierozerwalnie związane z nimi, tj. gdy jedna zmiana standardowa powoduje zmianę na poziomie Unii lub jest wynikiem takiej zmiany. Wyjątek ten powinien umożliwić jednoczesne traktowanie powiązanych kwestii w ramach jednej procedury administracyjnej, zapewniając tym samym skuteczność i spójność procedury.
(13) Aby zapewnić spójne podejście do ograniczeń dotyczących pochodzenia surowców w przypadku chronionych oznaczeń geograficznych, należy wymagać również uzasadnienia w odniesieniu do związku, w przypadku gdy wymóg, by poszczególne etapy produkcji odbywały się na wyznaczonym obszarze geograficznym, powoduje ograniczenia.
(14) Aby zapewnić występowanie w specyfikacjach produktów dotyczących gwarantowanych tradycyjnych specjalności jedynie istotnych i konkretnych informacji oraz uniknąć przesadnie dużych objętościowo wniosków o rejestrację i wniosków w sprawie zatwierdzenia zmian w specyfikacji produktu w przypadku gwarantowanej tradycyjnej specjalności, należy ustanowić maksymalną dopuszczalną długość specyfikacji produktu.
(15) Ze względu na pewność i jasność prawa zatwierdzenie przez Komisję wniosku o zatwierdzenie zmiany w specyfikacji produktu gwarantowanej tradycyjnej specjalności powinno obejmować jedynie należycie opisane zmiany.
(16) W świetle praktyk handlowych, podobnie jak w przepisach przyjętych w odniesieniu do oznaczeń geograficznych w rozporządzeniu (UE) 2024/1143, wymagana jest jasność co do wykorzystywania gwarantowanej tradycyjnej specjalności w nazwie handlowej produktu przetworzonego, którego produkt oznaczony jako gwarantowana tradycyjna specjalność jest składnikiem. Należy zapewnić, aby takie wykorzystywanie odbywało się zgodnie z uczciwymi praktykami handlowymi.
(17) Przepisy przyjęte na podstawie tych uprawnień powinny zapewniać jednolite i spójne ramy prawne uzupełniające rozporządzenie (UE) 2024/1143 w odniesieniu do ochrony i procedur rejestracji nazwy oraz zmian specyfikacji produktów dotyczących oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności. Chociaż przepisy te opierają się na różnych uprawnieniach przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2024/1143, stanowią one jedyny w swoim rodzaju system regulacyjny.
(18) W odniesieniu do oznaczeń geograficznych uprawnienia dotyczą procedur i terminu procedury sprzeciwu, zmian na poziomie Unii, w przypadku których nie opublikowano jednolitego dokumentu, związku między zmianą na poziomie Unii a zmianą standardową, procedury i treści zmian standardowych oraz - wyłącznie w odniesieniu do produktów rolnych - dodatkowych warunków dotyczących pozyskiwania surowców. W odniesieniu do gwarantowanych tradycyjnych specjalności uprawnienia dotyczą przepisów ograniczających informacje zawarte w specyfikacji produktu, procedur i terminu procedury sprzeciwu, procedury zmiany specyfikacji produktu oraz przepisów dotyczących stosowania gwarantowanych tradycyjnych specjalności oznaczających produkt stosowany jako składnik w nazwie produktu przetworzonego.
(19) Wszystkie istotne elementy procedur i ochrony w odniesieniu do oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności przewidziano w rozporządzeniu (UE) 2024/1143. W szczególności w przypadku oznaczeń geograficznych jednym z głównych celów tego rozporządzenia jest zapewnienie jednolitego i kompletnego systemu ochrony, opartego na tych samych zasadach proceduralnych i zarządzanego przez ten sam komitet. Spójność tego systemu byłaby większa, gdyby przepisy zawarto w jednym akcie. W związku z powyższym, aby zapewnić spójność całego systemu, wszystkie przepisy uzupełniające o zasięgu ogólnym dotyczące innych niż istotne elementów aktu ustawodawczego, niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności, należy zebrać w jednym akcie.
(20) Cel przepisów przyjętych na podstawie tych uprawnień jest ten sam, a mianowicie ułatwienie i usprawnienie stosowania jednolitego systemu rejestracji, zmiany i ochrony oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności na wszystkich poziomach i etapach. Wszystkie te przepisy stanowią część tej samej procedury służącej ochronie oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności oraz zarządzaniu nimi w Unii.
(21) Należy uchylić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 664/2014 5 uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 1151/2012, aby usunąć wszystkie przepisy, które byłyby sprzeczne z przepisami niniejszego rozporządzenia, a również mają zastosowanie do sektora produktów rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.27 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/27 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1143 o przepisy dotyczące rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych, gwarantowanych tradycyjnych specjalności i określeń jakościowych stosowanych fakultatywnie oraz uchylające rozporządzenie delegowane (UE) nr 664/2014 |
Data aktu: | 30/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 15/01/2025 |
Data wejścia w życie: | 18/01/2025 |