Rozporządzenie delegowane 2025/292 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wzór porozumień o współpracy między właściwymi organami i organami nadzoru państw trzecich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/292
z dnia 26 września 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wzór porozumień o współpracy między właściwymi organami i organami nadzoru państw trzecich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 107 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 107 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 właściwe organy państw członkowskich zobowiązano do zawierania, w stosownych przypadkach, z organami nadzoru państw trzecich porozumień o współpracy dotyczących wymiany informacji oraz egzekwowania w tych państwach trzecich obowiązków wynikających z tego rozporządzenia.

(2) Przy zawieraniu nowych porozumień o współpracy i aktualizowaniu istniejących już porozumień o współpracy z organami państw trzecich właściwe organy powinny, w miarę możliwości, korzystać ze wzoru określonego w niniejszym rozporządzeniu.

(3) Wszelkie przekazywanie danych osobowych do organów nadzoru państw trzecich powinno następować z zachowaniem pełnej zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 . Odpowiednie zabezpieczenia w zakresie wymiany danych osobowych między właściwymi organami państw członkowskich i organami nadzoru państw trzecich można zapewnić między innymi za pomocą postanowień uzgodnień administracyjnych, o których mowa w art. 46 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/679 i w których przewidziane są egzekwowalne i skuteczne prawa osób, których dane dotyczą.

(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB).

(5) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, gdyż ich adresatami są jedynie właściwe organy państw członkowskich, a nie uczestnicy rynku.

(6) ESMA zwrócił się jednak o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .

(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 27 maja 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Porozumienia o współpracy

Wzór, który właściwe organy państw członkowskich mają w miarę możliwości wykorzystywać na potrzeby porozumień o współpracy zawieranych na podstawie art. 107 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Przekazywanie danych osobowych

W przypadku gdy właściwe organy, przy przekazywaniu danych osobowych organom nadzoru państw trzecich, wymagają odpowiednich zabezpieczeń w formie uzgodnienia administracyjnego na podstawie art. 46 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/679, uzgodnienie to załącza się do porozumienia o współpracy zawartego zgodnie z art. 107 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Wzór na potrzeby porozumień o współpracy dotyczących wymiany informacji między właściwymi organami państw członkowskich i organami nadzoru państw trzecich oraz egzekwowania w tych państwach trzecich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1114

1.
Wprowadzenie

W przypadku każdego organu-sygnatariusza - opis podstawy prawnej wymiany informacji umożliwiającej temu organowi wykonywanie swoich obowiązków zgodnie z właściwymi dla niego przepisami ustawowymi i wykonawczymi odnoszącymi się do rynków kryptoaktywów.

Oświadczenie, że zgodnie z przepisami ustawowymi i wykonawczymi, które stanowią podstawę prawną wymiany informacji, oraz zgodnie z porozumieniem o współpracy organy-sygnatariusze mają udzielać sobie pomocy na zasadzie wzajemności.

Oświadczenie, że postanowienia porozumienia o współpracy nie mają na celu tworzenia prawnie wiążących zobowiązań ani nie mają zastąpić prawa krajowego.

2.
Definicje

Odpowiedni wykaz definicji obejmujących terminy stosowane w porozumieniu o współpracy.

3.
Rodzaj udzielanej pomocy

Opis rodzaju pomocy, która ma być udzielana zgodnie z art. 94 rozporządzenia (UE) 2023/1114, co obejmuje m.in.:

a)
uzyskanie informacji znajdujących się w dokumentacji organu otrzymującego wniosek;
b)
uzyskanie oświadczeń lub informacji od dowolnej osoby;
c)
uzyskanie dokumentów od osób lub podmiotów, w tym w drodze kontroli na miejscu;
d)
uzyskanie rejestrów przesyłu danych, w zakresie dozwolonym przez prawo krajowe oraz, w stosownych przypadkach, z pomocą właściwego organu sądowego, w zależności od wdrożenia art. 94 ust. 3 lit. e) rozporządzenia (UE) 2023/1114 lub równoważnego uprawnienia na mocy przepisów danego państwa trzeciego;
e)
uzyskanie (lub udzielanie pomocy w uzyskaniu) zamrożenia lub zajęcia aktywów, zgodnie z art. 94 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1114 lub równoważnym uprawnieniem na mocy przepisów danego państwa trzeciego;
f)
uzyskanie (lub udzielanie pomocy w uzyskaniu) tymczasowego zaprzestania wszelkich praktyk lub postępowania, które uznaje się za sprzeczne z przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi rynków kryptoaktywów, zgodnie z art. 94 ust. 1 lit. v) rozporządzenia (UE) 2023/1114 lub równoważnym uprawnieniem na mocy przepisów danego państwa trzeciego.
4.
Postanowienia ogólne - odmowa udzielenia pomocy

Wykaz przypadków, w których właściwe organy mogą odrzucić wnioski o współpracę, obejmuje następujące sytuacje:

a)
wniosku nie złożono zgodnie z porozumieniem o współpracy;
b)
wniosek wymagałby od organu, do którego został skierowany, działania w sposób, który naruszałby prawo krajowe;
c)
przekazanie odpowiednich informacji mogłoby mieć niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo jurysdykcji, do której skierowano wniosek, zwłaszcza w kontekście walki z terroryzmem lub innymi poważnymi przestępstwami;
d)
realizacja wniosku mogłaby mieć niekorzystny wpływ na prowadzone przez organ, do którego skierowano wniosek, czynności wyjaśniające (np. postępowanie przygotowawcze) lub czynności z zakresu egzekwowania przepisów;
e)
wszczęto już postępowanie sądowe w odniesieniu do tych samych czynów i przeciwko tym samym osobom przed odpowiednimi organami jurysdykcji, do której skierowano wniosek;
f)
wydano już prawomocne orzeczenie w odniesieniu do tych samych osób i tych samych czynów w jurysdykcji, do której skierowano wniosek, chyba że organ, który wystąpił z wnioskiem, może wykazać, że środki zaradcze lub sankcje, do których uzyskania dąży się w jakimkolwiek postępowaniu wszczętym przez organ, który wystąpił z wnioskiem, nie miałyby takiego samego charakteru ani nie stanowiłyby powielenia jakichkolwiek środków zaradczych lub sankcji uzyskanych w jurysdykcji organu, do którego skierowano wniosek.

Pomocy nie odmawia się ze względu na fakt, że rodzaj postępowania będącego przedmiotem czynności wyjaśniających nie stanowi naruszenia przepisów ustawowych i wykonawczych dotyczących rynków kryptoaktywów obowiązujących w jurysdykcji organu, do którego skierowano wniosek.

5.
Przesyłanie i rozpatrywanie wniosków o udzielenie pomocy

Opis procedury przesyłania i rozpatrywania wniosków o udzielenie pomocy.

6.
Dopuszczalne wykorzystanie informacji

Opis zasad regulujących dopuszczalne wykorzystanie informacji zgodnie z art. 107 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz zastrzeżenie, że przekazywane informacje muszą służyć realizacji zadań organu występującego z wnioskiem mających na celu zapewnienie zgodności z przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi rynków kryptoaktywów oraz egzekwowanie tych przepisów. Wymieniane informacje mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów określonych we wniosku o udzielenie pomocy.

Jeżeli organ występujący z wnioskiem zamierza wykorzystać informacje przekazane na podstawie porozumienia o współpracy do celów innych niż wymienione w niniejszej sekcji, musi on uzyskać uprzednią zgodę organu, do którego skierował wniosek.

7.
Przetwarzanie danych osobowych

Wskazanie, że przetwarzanie danych osobowych musi odbywać się w pełnej zgodności z rozporządzeniem (UE) 2016/679.

8.
Ograniczenia dotyczące poufności

Opis zasad regulujących poufność wszelkich ujawnionych, otrzymanych, wymienianych lub przekazanych informacji. W opisie tym należy uwzględnić następujące elementy:

a)
wszystkie informacje wymieniane między organami-sygnatariuszami na podstawie porozumienia o współpracy, które dotyczą warunków biznesowych lub operacyjnych lub innych kwestii gospodarczych lub osobistych, uznaje się za informacje poufne oraz obejmuje obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej, z wyjątkiem przypadków, gdy w momencie ich przekazania organ, do którego skierowano wniosek, stwierdzi, że informacje te mogą być ujawnione lub gdy ich ujawnienie jest niezbędne do celów postępowania sądowego;
b)
obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej ma zastosowanie do wszystkich osób fizycznych lub prawnych, które pracują lub pracowały dla organów-sygnatariuszy. Informacje objęte tajemnicą zawodową nie mogą być ujawniane żadnej innej osobie fizycznej lub prawnej ani żadnemu innemu organowi, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to dozwolone na mocy przepisów prawa Unii lub prawa krajowego lub na mocy co najmniej równoważnych im przepisów prawa danego państwa trzeciego.

Wymienianych informacji nie można ujawniać żadnemu innemu organowi ani podmiotowi, chyba że za uprzednią zgodą organu-sygnatariusza, który je pierwotnie przekazał.

9.
Postanowienia ogólne - wskazanie punktu kontaktowego

W celu ułatwienia współpracy prowadzonej na podstawie porozumienia - wskazanie punktów kontaktowych przez organy-sygnatariuszy.

10.
Postanowienia ogólne - klauzula przeglądowa

Okresowy przegląd przez organy-sygnatariuszy funkcjonowania i skuteczności porozumienia o współpracy w celu rozszerzenia lub zmiany zakresu lub funkcjonowania porozumienia, jeżeli zostanie to uznane za konieczne.

11.
Inne postanowienia - postanowienia różne
1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, str. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.292

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/292 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wzór porozumień o współpracy między właściwymi organami i organami nadzoru państw trzecich
Data aktu: 26/09/2024
Data ogłoszenia: 13/02/2025
Data wejścia w życie: 05/03/2025