uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 5 akapit trzeci,
(1) W interesie ochrony klientów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni zapewniać klientom na swojej stronie internetowej łatwy dostęp zarówno do jasnego, zrozumiałego i aktualnego opisu stosowanej przez siebie procedury rozpatrywania skarg, jak i do standardowego wzoru określonego w załączniku, w językach używanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów do wprowadzania swoich usług do obrotu lub w językach używanych przez niego do komunikowania się z klientami.
(2) Konieczne jest zapewnienie, aby klienci mogli składać skargi w językach używanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów do wprowadzania jego usług do obrotu lub komunikowania się z klientami, a także w językach urzędowych macierzystego państwa członkowskiego i przyjmujących państw członkowskich, które są również językami urzędowymi Unii.
(3) Aby uniknąć rozbieżności w procedurach rozpatrywania skarg między dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów w całej Unii, klienci powinni mieć możliwość składania skarg przy użyciu zharmonizowanego wzoru. Mając jednak na względzie zapewnienie klientom maksymalnej elastyczności w składaniu skarg, w przypadku gdy klient nie złożył skargi przy użyciu wspomnianego wzoru, sam ten fakt nie powinien stanowić powodu odrzucenia skargi.
(4) W celu zapewnienia szybkiego i terminowego rozpatrywania skarg dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni bez zbędnej zwłoki potwierdzić odbiór skargi i poinformować skarżącego, czy skarga ta jest dopuszczalna. W potwierdzeniu odbioru skargi skarżący powinien otrzymać także dane kontaktowe osoby lub działu, do których należy zwrócić się z zapytaniem dotyczącym skargi, jak również orientacyjny termin, w którym można oczekiwać wydania decyzji w przedmiocie skargi. Jeżeli skargę uznano za niedopuszczalną, dostawca usług w zakresie kryptoaktywów powinien poinformować skarżącego o swojej decyzji i przedstawić skarżącemu powody niedopuszczalności.
(5) Aby zapewnić szybkie, terminowe i sprawiedliwe badanie skarg, po otrzymaniu skargi dostawca usług w zakresie kryptoaktywów powinien ocenić, czy skarga jest jasna i kompletna oraz czy zawiera wszystkie informacje niezbędne do jej rozpatrzenia. W stosownych przypadkach dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni bez zbędnej zwłoki zażądać dodatkowych informacji. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni zgromadzić i zbadać wszystkie istotne informacje dotyczące skargi. Skarżących należy na bieżąco należycie informować na temat procesu rozpatrywania skargi.
(6) W celu zagwarantowania sprawiedliwego i skutecznego rozpatrywania skarg konieczne jest, aby w decyzjach w przedmiocie skarg uwzględniano wszystkie kwestie podniesione w skardze przez skarżącego. Ponadto, aby zapewnić zgodność z zasadą równości, w przedmiocie skarg dotyczących podobnych okoliczności należy wydawać spójne decyzje, chyba że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów jest w stanie przedstawić obiektywne uzasadnienie możliwego odstępstwa od uprzednio wydanej decyzji.
(7) Aby zapewnić szybkie rozpatrywanie skarg, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni przekazywać skarżącemu decyzje w przedmiocie skarg bez zbędnej zwłoki, w terminie określonym przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów w procedurze rozpatrywania skarg. Termin ten nie powinien przekraczać 2 miesięcy od daty otrzymania skargi przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. Jedynie w wyjątkowych okolicznościach, jeżeli dostawca usług w zakresie kryptoaktywów nie jest w stanie dotrzymać terminu, należy poinformować skarżącego o przyczynach opóźnienia oraz o przewidywanym terminie, w którym decyzja zostanie wydana.
(8) Aby zapewnić skuteczną interakcję między dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów a skarżącymi, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni komunikować się ze skarżącymi jasnym, prostym i łatwo zrozumiałym językiem. Z tego samego powodu dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni przekazywać informacje na piśmie drogą elektroniczną lub, na wniosek skarżącego, w formie papierowej.
(9) W celu osiągnięcia spójności proceduralnej i merytorycznej w rozpatrywaniu skarg dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni stale analizować dane dotyczące rozpatrywania skarg, w tym m.in. średni czas rozpatrywania skarg, dla każdego roku (w trybie ciągłym) i każdego etapu procedury rozpatrywania skarg. Taka analiza powinna umożliwić dostawcom usług w zakresie kryptoaktywów szybkie wykrywanie nieefektywności, niespójności lub odstępstw od odpowiednich polityk i procedur rozpatrywania skarg przez danego dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. Wyniki analizy powinny umożliwić dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ogólne usprawnienie jego procesów rozpatrywania skarg.
(10) Aby zapewnić skuteczność procedur rozpatrywania skarg i osiągnięcie celu tych procedur, jakim jest szybkie, sprawiedliwe i spójne rozpatrywanie skarg otrzymywanych od klientów, niezwykle ważne jest zapewnienie, by odpowiednie osoby odpowiedzialne za stosowanie takich procedur należące do personelu dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów były dobrze poinformowane i odpowiednio przeszkolone w odniesieniu do takich procedur. Takie przekazywanie informacji i szkolenia powinny również przyczyniać się do skuteczności polityk i procedur oraz do zapewnienia zgodności z wymogiem zatrudniania personelu posiadającego wiedzę, umiejętności i doświadczenie niezbędne do wykonywania przydzielonych mu obowiązków, jak określono w art. 68 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Szkolenia powinny być proporcjonalne do zapewnienia skuteczności rozpatrywania skarg i nie powinny skutkować nadmiernym obciążeniem dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów.
(11) Aby zapewnić sprawiedliwe i skuteczne badanie skarg, dostawca usług w zakresie kryptoaktywów powinien przeznaczyć na zarządzanie nimi odpowiednie zasoby. Takie zasoby powinny również zapewniać rozpatrywanie skarg bez konfliktu interesów. Zgodnie z art. 68 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114 organ zarządzający dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów powinien oceniać skuteczność ustaleń dotyczących polityki i procedur wprowadzonych w celu wypełnienia obowiązków określonych w rozdziałach 2 i 3 tytułu V tego rozporządzenia. W ramach spełnienia wymogu dotyczącego polityk i procedur rozpatrywania skarg oraz w celu zapewnienia zgodności z art. 68 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114, organ zarządzający dostawców usług w zakresie kryptoaktywów powinien zatwierdzić polityki i procedury rozpatrywania skarg, a następnie monitorować ich wdrażanie.
(12) Wszelkie przetwarzanie danych osobowych na mocy niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie ze stosownym prawem Unii w zakresie ochrony danych osobowych. Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla praw i obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 . Niniejsze rozporządzenie opiera się na projekcie regulacyjnych standardów technicznych przedłożonym Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA"), opracowanym w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(13) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 . Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 21 czerwca 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.294 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/294 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi, wzory i procedury dotyczące rozpatrywania skarg przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów |
Data aktu: | 01/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 05/03/2025 |