Rozporządzenie delegowane 2025/296 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających procedurę zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/296
z dnia 31 października 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających procedurę zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 8 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Procedura zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa na podstawie art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114 jest ściśle powiązana z procedurą mającą zastosowanie do przekazywania właściwemu organowi istotnych informacji zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. b) wspomnianego rozporządzenia, ponieważ zgodnie z art. 17 ust. 5 akapit trzeci tego rozporządzenia właściwy organ nie może zatwierdzić dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa w przypadku negatywnej opinii Europejskiego Banku Centralnego (EBC) lub, w stosownych przypadkach, odpowiedniego banku centralnego. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 5 tego rozporządzenia informacje przekazywane EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedniemu bankowi centralnemu, na podstawie których instytucje te mają wydać opinię, muszą być kompletne i obejmować dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa przedłożony przez emitenta właściwemu organowi zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia. W związku z tym w przepisach doprecyzowujących procedurę zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, o której mowa w art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114, należy ustanowić procedurę podobną do procedury określonej w art. 17 ust. 3 tego rozporządzenia. W szczególności przepisy te powinny przewidywać ocenę kompletności na takich samych zasadach i w takich samych terminach jak te określone w art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114.

(2) Aby zapewnić szybkie i efektywne przeprowadzenie procedury zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa w najbardziej proporcjonalny sposób, złożenie wniosku o zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa oraz inna komunikacja lub wymiana informacji między instytucją kredytową a właściwym organem, a także między właściwym organem a EBC lub, w stosownych przypadkach, odpowiednim bankiem centralnym, powinny odbywać się za pomocą środków elektronicznych, które umożliwiają łatwiejszą i szybszą komunikację i prowadzenie dokumentacji. Biorąc pod uwagę duże oczekiwania dotyczące staranności zarówno ze strony organów publicznych, jak i instytucji, należy oczekiwać zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

(3) Jeżeli w trakcie oceny kompletności właściwy organ stwierdzi, że w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa brakuje niektórych elementów wymaganych na podstawie art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, i zażąda od instytucji kredytowej ponownego przedłożenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa wraz z tymi dodatkowymi elementami, instytucja kredytowa powinna być w stanie wykazać właściwemu organowi, w jaki sposób dodatkowe informacje zawarte w zmienionym dokumencie informacyjnym uwzględniają to żądanie. Należy zatem zapewnić, aby każda zmieniona wersja dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa przedłożona właściwemu organowi zawierała takie wyjaśnienie, a także przekazać plik dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, w którym wyraźnie zaznaczono wszystkie zmiany wprowadzone w stosunku do wcześniej przedłożonej wersji, oraz czysty plik, w którym takich zmian nie zaznaczono.

(4) Jeżeli chodzi o dalsze doprecyzowanie procedury, która jest wspólna dla zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa i powiadamiania właściwego organu, a w szczególności w odniesieniu do tej części procedury, która dotyczy przekazania przez właściwy organ kompletnych informacji EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedniemu bankowi centralnemu, należy określić praktyczne i logistyczne aspekty tej wymiany informacji, aby zapewnić jej sprawne i skuteczne funkcjonowanie.

(5) W art. 17 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 określono termin wydania opinii przez EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedni bank centralny, ale nie uwzględniono skutków upływu tego terminu dla oceny dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa przez właściwy organ. W związku z tym należy doprecyzować, że właściwy organ powinien rozpocząć merytoryczną ocenę dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa po uzyskaniu pozytywnej opinii lub po upływie terminu wydania opinii. W przypadku gdy EBC lub odpowiedni bank centralny wyda opinię z opóźnieniem, właściwy organ może ją nadal uwzględnić, chyba że upłynął termin zatwierdzenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.

(6) W trakcie przeprowadzanej przez właściwy organ merytorycznej oceny dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, której celem jest zapewnienie zgodności dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa z wymogami określonymi w art. 19 rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwy organ powinien mieć możliwość zażądania wprowadzenia poprawek do przedłożonego właściwemu organowi przez instytucję kredytową dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa. Jest to konieczne, aby jak najefektywniej zapewnić zgodność dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa z wymogami określonymi we wspomnianym rozporządzeniu, tj. bez konieczności ponownego rozpoczynania całej procedury zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, co mogłoby nieproporcjonalnie opóźnić uruchomienie tokena powiązanego z aktywami. Daje to również właściwemu organowi możliwość zażądania, by instytucja kredytowa uwzględniła wszelkie uwagi lub sugestie EBC lub odpowiedniego banku centralnego zawarte w ich pozytywnej opinii. Aby umożliwić sprawne i zharmonizowane podejście do procedury zatwierdzania, należy określić termin wydania przez właściwy organ ostatecznej decyzji w sprawie zatwierdzenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego opracował przedmiotowy projekt regulacyjnych standardów technicznych w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz EBC.

(8) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wniosek o zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa

1. 
Przedkładając właściwemu organowi dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa do zatwierdzenia zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114, instytucja kredytowa udostępnia właściwemu organowi dane punktu kontaktowego do celów przekazywania jej wszelkich informacji.
2. 
Właściwe organy podają na swojej stronie internetowej dane kontaktowe do celów zatwierdzania dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów.
3. 
Złożenie wniosku o zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, jak również powiadomienia lub wymiana informacji między właściwymi organami, Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) i innymi odpowiednimi bankami centralnymi oraz instytucjami kredytowymi zgodnie z niniejszym rozporządzeniem następują drogą elektroniczną.
Artykuł  2

Potwierdzenie otrzymania wniosku o zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa

1. 
Właściwy organ potwierdza otrzymanie wniosku o zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa w terminie dwóch dni roboczych od jego otrzymania.
2. 
Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące informacje:
a)
numer referencyjny wniosku;
b)
punkt kontaktowy w ramach właściwego organu, do którego można kierować zapytania dotyczące wniosku.
Artykuł  3

Ocena kompletności dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa

W terminie 20 dni roboczych od otrzymania wniosku o zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa właściwy organ ocenia kompletność dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa pod kątem wymogów, o których mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114.

Artykuł  4

Żądanie uzupełnienia brakujących informacji w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa

1. 
Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa nie jest kompletny pod kątem wymogów określonych w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, informuje on instytucję kredytową o brakujących informacjach i określa termin, w którym ta instytucja kredytowa jest zobowiązana do przekazania brakujących informacji.
2. 
Termin przekazania wszelkich brakujących informacji, o którym mowa w ust. 1, nie może przekraczać 20 dni roboczych od daty ich zażądania. Do czasu upływu terminu, o którym mowa w ust. 1, bieg terminu określonego w art. 3 ulega zawieszeniu. Właściwy organ może według własnego uznania występować z dalszymi żądaniami uzupełnienia lub doprecyzowania informacji na potrzeby oceny zgodnie z art. 3, ale nie może to skutkować zawieszeniem biegu wyznaczonego terminu.
3. 
Na żądanie właściwego organu, o którym to żądaniu mowa w ust. 1, instytucja kredytowa przekazuje właściwemu organowi zmieniony dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa w terminie określonym w żądaniu. Dokumentacja przekazana przez instytucję kredytową zawiera następujące elementy:
a)
zmieniony dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa w czystej wersji bez zaznaczeń;
b)
zmieniony dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa w wersji, w której wyraźnie zaznaczono wszystkie zmiany i wyróżniono wszystkie dodatkowe informacje, które są nowe w porównaniu z pierwotną wersją dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa przedłożonego zgodnie z art. 1;
c)
wyjaśnienie, w jaki sposób dodatkowe informacje, odzwierciedlone w wersji, o której mowa w lit. b), uwzględniają żądanie właściwego organu zgodnie z ust. 1 dotyczące przekazania brakujących informacji.
Artykuł  5

Powiadomienie o kompletności dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa

1. 
Jeżeli po zakończeniu procedury określonej w art. 4 właściwy organ uzna dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa za kompletny, powiadamia instytucję kredytową o kompletności dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa. W powiadomieniu wskazuje się datę uznania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa za kompletny.
2. 
Jeżeli po zakończeniu procedury określonej w art. 4 właściwy organ uzna dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa za niekompletny, odrzuca on wniosek o zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa i powiadamia o swojej decyzji instytucję kredytową.
Artykuł  6

Wymiana informacji między właściwym organem a EBC i odpowiednimi bankami centralnymi w odniesieniu do dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa

1. 
Przekazanie informacji przez właściwy organ, o którym to przekazaniu mowa w art. 17 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/1114, następuje nie później niż w terminie dwóch dni roboczych od powiadomienia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 niniejszego rozporządzenia.
2. 
EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedni bank centralny, o którym mowa w art. 17 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/1114, w terminie dwóch dni roboczych od otrzymania kompletnych informacji przekazują właściwemu organowi oba poniższe elementy:
a)
potwierdzenie otrzymania informacji;
b)
dane punktu kontaktowego, do którego można kierować zapytania dotyczące wniosku.
Artykuł  7

Ocena merytoryczna dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa

Po wydaniu pozytywnej opinii przez EBC lub, w stosownych przypadkach, odpowiedni bank centralny, o którym mowa w art. 17 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/1114, lub w przypadku gdy EBC lub odpowiedni bank centralny nie wyda opinii w terminie 20 dni roboczych określonym w art. 17 ust. 5 akapit drugi tego rozporządzenia, właściwy organ przeprowadza merytoryczną ocenę dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa pod kątem wymogów, o których mowa w art. 19 tego rozporządzenia.

Artykuł  8

Żądanie wprowadzenia zmian w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa

1. 
W terminie 10 dni roboczych od wydania pozytywnej opinii przez EBC lub, w stosownych przypadkach, odpowiedni bank centralny, o którym mowa w art. 17 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/1114, lub w przypadku gdy EBC lub odpowiedni bank centralny nie wyda opinii w terminie 20 dni roboczych określonym w art. 17 ust. 5 akapit drugi tego rozporządzenia, właściwy organ może wystosować do instytucji kredytowej należycie uzasadnione żądanie wprowadzenia zmian w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa. We wniosku tym wyznacza się termin, w którym instytucja kredytowa jest zobowiązana do przekazania zaktualizowanego dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.
2. 
Termin przekazania przez instytucję kredytową zaktualizowanego dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa na żądanie właściwego organu zgodnie z ust. 1 nie może przekraczać 10 dni roboczych od wystosowania przez właściwy organ żądania wprowadzenia zmian.
3. 
Na żądanie właściwego organu, o którym to żądaniu mowa w ust. 1, instytucja kredytowa przekazuje właściwemu organowi zmieniony dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa w terminie określonym w żądaniu. Dokumentacja przekazana przez instytucję kredytową zawiera wszystkie następujące elementy:
a)
zmieniony dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa w czystej wersji bez zaznaczeń;
b)
zmieniony dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa w wersji, w której wyraźnie zaznaczono wszystkie zmiany, z wyróżnieniem wszystkich zmian wprowadzonych w stosunku do wersji dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa przedłożonej zgodnie z art. 1 lub, w przypadku gdy właściwy organ zażądał dodatkowych informacji, zgodnie z art. 4;
c)
wyjaśnienie, w jaki sposób wprowadzone zmiany, odzwierciedlone w wersji, o której mowa w lit. b), uwzględniają żądanie właściwego organu, zgodnie z ust. 1, dotyczące wprowadzenia istotnych zmian w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa.
Artykuł  9

Zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa

1. 
Właściwy organ powiadamia instytucję kredytową o swojej ostatecznej decyzji dotyczącej zatwierdzenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa w terminie 10 dni roboczych od otrzymania nowego dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, o którym mowa w art. 8 ust. 3, lub - w przypadku niewystosowania żądania wprowadzenia zmian w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa - w terminie 10 dni roboczych od wydania pozytywnej opinii przez EBC lub, w stosownych przypadkach, odpowiedni bank centralny, o którym mowa w art. 17 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/1114, lub - w przypadku niewydania opinii przez EBC lub odpowiedni bank centralny - od upływu terminu 20 dni roboczych określonego w art. 17 ust. 5 akapit drugi tego rozporządzenia.
2. 
Dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa nie można publikować do czasu zatwierdzenia go przez właściwy organ macierzystego państwa członkowskiego.
Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.296

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/296 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających procedurę zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa
Data aktu: 31/10/2024
Data ogłoszenia: 13/02/2025
Data wejścia w życie: 05/03/2025