uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Procedura zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa na podstawie art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114 jest ściśle powiązana z procedurą mającą zastosowanie do przekazywania właściwemu organowi istotnych informacji zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. b) wspomnianego rozporządzenia, ponieważ zgodnie z art. 17 ust. 5 akapit trzeci tego rozporządzenia właściwy organ nie może zatwierdzić dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa w przypadku negatywnej opinii Europejskiego Banku Centralnego (EBC) lub, w stosownych przypadkach, odpowiedniego banku centralnego. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 5 tego rozporządzenia informacje przekazywane EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedniemu bankowi centralnemu, na podstawie których instytucje te mają wydać opinię, muszą być kompletne i obejmować dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa przedłożony przez emitenta właściwemu organowi zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia. W związku z tym w przepisach doprecyzowujących procedurę zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, o której mowa w art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114, należy ustanowić procedurę podobną do procedury określonej w art. 17 ust. 3 tego rozporządzenia. W szczególności przepisy te powinny przewidywać ocenę kompletności na takich samych zasadach i w takich samych terminach jak te określone w art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(2) Aby zapewnić szybkie i efektywne przeprowadzenie procedury zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa w najbardziej proporcjonalny sposób, złożenie wniosku o zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa oraz inna komunikacja lub wymiana informacji między instytucją kredytową a właściwym organem, a także między właściwym organem a EBC lub, w stosownych przypadkach, odpowiednim bankiem centralnym, powinny odbywać się za pomocą środków elektronicznych, które umożliwiają łatwiejszą i szybszą komunikację i prowadzenie dokumentacji. Biorąc pod uwagę duże oczekiwania dotyczące staranności zarówno ze strony organów publicznych, jak i instytucji, należy oczekiwać zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
(3) Jeżeli w trakcie oceny kompletności właściwy organ stwierdzi, że w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa brakuje niektórych elementów wymaganych na podstawie art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, i zażąda od instytucji kredytowej ponownego przedłożenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa wraz z tymi dodatkowymi elementami, instytucja kredytowa powinna być w stanie wykazać właściwemu organowi, w jaki sposób dodatkowe informacje zawarte w zmienionym dokumencie informacyjnym uwzględniają to żądanie. Należy zatem zapewnić, aby każda zmieniona wersja dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa przedłożona właściwemu organowi zawierała takie wyjaśnienie, a także przekazać plik dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, w którym wyraźnie zaznaczono wszystkie zmiany wprowadzone w stosunku do wcześniej przedłożonej wersji, oraz czysty plik, w którym takich zmian nie zaznaczono.
(4) Jeżeli chodzi o dalsze doprecyzowanie procedury, która jest wspólna dla zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa i powiadamiania właściwego organu, a w szczególności w odniesieniu do tej części procedury, która dotyczy przekazania przez właściwy organ kompletnych informacji EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedniemu bankowi centralnemu, należy określić praktyczne i logistyczne aspekty tej wymiany informacji, aby zapewnić jej sprawne i skuteczne funkcjonowanie.
(5) W art. 17 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 określono termin wydania opinii przez EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedni bank centralny, ale nie uwzględniono skutków upływu tego terminu dla oceny dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa przez właściwy organ. W związku z tym należy doprecyzować, że właściwy organ powinien rozpocząć merytoryczną ocenę dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa po uzyskaniu pozytywnej opinii lub po upływie terminu wydania opinii. W przypadku gdy EBC lub odpowiedni bank centralny wyda opinię z opóźnieniem, właściwy organ może ją nadal uwzględnić, chyba że upłynął termin zatwierdzenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.
(6) W trakcie przeprowadzanej przez właściwy organ merytorycznej oceny dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, której celem jest zapewnienie zgodności dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa z wymogami określonymi w art. 19 rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwy organ powinien mieć możliwość zażądania wprowadzenia poprawek do przedłożonego właściwemu organowi przez instytucję kredytową dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa. Jest to konieczne, aby jak najefektywniej zapewnić zgodność dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa z wymogami określonymi we wspomnianym rozporządzeniu, tj. bez konieczności ponownego rozpoczynania całej procedury zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, co mogłoby nieproporcjonalnie opóźnić uruchomienie tokena powiązanego z aktywami. Daje to również właściwemu organowi możliwość zażądania, by instytucja kredytowa uwzględniła wszelkie uwagi lub sugestie EBC lub odpowiedniego banku centralnego zawarte w ich pozytywnej opinii. Aby umożliwić sprawne i zharmonizowane podejście do procedury zatwierdzania, należy określić termin wydania przez właściwy organ ostatecznej decyzji w sprawie zatwierdzenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego opracował przedmiotowy projekt regulacyjnych standardów technicznych w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz EBC.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.296 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/296 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających procedurę zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa |
Data aktu: | 31/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 05/03/2025 |