Rozporządzenie delegowane 2025/297 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki powoływania i funkcjonowania doradczych kolegiów organów nadzoru

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/297
z dnia 31 października 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki powoływania i funkcjonowania doradczych kolegiów organów nadzoru
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 119 ust. 8 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 119 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego ("EUNB") ma powołać doradcze kolegium organów nadzoru dla każdego emitenta znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem, zarządzać pracami tego kolegium i przewodniczyć jego obradom, aby usprawnić wykonywanie zadań nadzorczych na podstawie tego rozporządzenia i służyć jako koordynator działań nadzorczych. W art. 119 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia wymieniono podmioty, które zaliczają się do podstawowych członków kolegium.

(2) Aby zapewnić konsekwentne i spójne funkcjonowanie takich kolegiów w całej Unii Europejskiej, EUNB ma określić, na podstawie art. 119 ust. 8 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/1114, które z podmiotów wymienionych w art. 119 ust. 2 lit. d), e), f) i h) tego rozporządzenia uznaje się za najistotniejsze, a na podstawie art. 119 ust. 2 lit. l) tego rozporządzenia - w których państwach członkowskich token powiązany z aktywami lub token będący e-pieniądzem uznaje się za wykorzystywany na szeroką skalę. W tym celu EUNB powinien wziąć pod uwagę podmioty, które zajmują najwyższą pozycję w oparciu o odpowiednie kryteria, specyfikę każdego przypadku oraz równowagę między potrzebą zapewnienia należytej reprezentacji odpowiednich właściwych organów w kolegium a potrzebą zapewnienia jego skutecznego funkcjonowania.

(3) EUNB powinien mieć również możliwość podjęcia decyzji o zaproszeniu do członkostwa w kolegium właściwych organów właściwych dla tylko niektórych podmiotów uznanych za najistotniejsze na podstawie art. 119 ust. 2 lit. d), e), f) i h) rozporządzenia (UE) 2023/1114, jeżeli EUNB jest zdania, że podmioty te są jedynymi podmiotami w ich kategorii istotnymi dla prac kolegium.

(4) Co najmniej raz na dwa lata EUNB powinien ponownie ocenić, które organy kwalifikują się do członkostwa w kolegium na podstawie art. 119 ust. 2 lit. d), e), f), h) i l) rozporządzenia (UE) 2023/1114. Częstotliwość ponownej oceny należy ustalić, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia należytej reprezentacji odpowiednich właściwych organów w kolegium, ponieważ mogą się one z czasem zmieniać, zwłaszcza w wyniku rozwoju sytuacji na rynku mającej wpływ na tokeny powiązane z aktywami lub tokeny będące e-pieniądzem, a także potrzebę zapewnienia stabilności kolegium.

(5) Zgodnie z art. 119 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114 podstawą powołania i funkcjonowania kolegium powinna być umowa na piśmie zawarta pomiędzy jego członkami. Biorąc pod uwagę termin powołania kolegium określony w art. 119 ust. 1 tego rozporządzenia, w niniejszym rozporządzeniu należy określić praktyczne ustalenia dotyczące zawarcia umowy na piśmie.

(6) Członkowie kolegium powinni omówić ewentualny podział zadań pomiędzy członków kolegium na podstawie art. 119 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114. W przypadku powołania kolegium dla instytucji kredytowej emitującej znaczący token będący e-pieniądzem, w odniesieniu do której odpowiedzialność nadzorcza na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114 spoczywa na właściwym organie nadzoru ostrożnościowego i nie zostaje przeniesiona na EUNB, ten ostatni powinien mieć możliwość przekazania swoich zadań związanych z funkcją przewodniczącego kolegium, o których mowa w art. 119 ust. 7 lit. b)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwemu organowi nadzoru ostrożnościowego odpowiedzialnemu za nadzór nad tą instytucją kredytową lub dzielenia tych zadań z tym właściwym organem. Takie przekazanie lub dzielenie zadań może być konieczne do zapewnienia skuteczniejszej koordynacji pracy kolegium, ponieważ ten właściwy organ jest w stanie lepiej koordynować działania i komunikować się z innymi organami właściwymi dla danej instytucji kredytowej oraz ma lepszą wiedzę na temat sytuacji tej instytucji kredytowej. EUNB powinien jednak pozostać odpowiedzialny za określenie pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium, po konsultacji z pozostałymi członkami kolegium, zgodnie z wymogami art. 119 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114, aby zachować nadzór nad funkcją przewodniczącego kolegium. W umowie na piśmie, o której mowa w art. 119 ust. 6 tego rozporządzenia, należy również opisać ustalenia dotyczące dobrowolnego podziału zadań pomiędzy członków kolegium na podstawie art. 119 ust. 5 lit. c) tego rozporządzenia, w przypadku gdy taki podział ma miejsce.

(7) Przewodniczący kolegium powinien mieć możliwość zapraszania innych organów niebędących członkami kolegium do udziału w posiedzeniu kolegium lub w konkretnym punkcie porządku obrad. Może to obejmować organy związane z emitentem znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem lub z grupą, do której emitent ten należy, na podstawie innych przepisów sektorowych, takie jak organ sprawujący nadzór skonsolidowany nad instytucją kredytową, zgodnie z definicją w art. 4 ust. 1 pkt 41 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 , lub wiodący organ nadzoru w odpowiednim kolegium organów nadzoru ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w zależności od przypadku. Przewodniczący kolegium powinien zdecydować, jakie informacje są dla tych organów istotne, i na tej podstawie zaangażować te organy w odpowiednie posiedzenie lub działanie kolegium.

(8) Członkowie kolegium, którzy uczestniczą w określonym posiedzeniu lub działaniu kolegium, powinni wymieniać się dokumentami i materiałami stanowiącymi wkład do dokumentów roboczych z wystarczająco dużym wyprzedzeniem, aby umożliwić wszystkim uczestnikom tego posiedzenia lub działania kolegium czynny udział w dyskusjach. Minimalne ramy czasowe oceny odpowiedniej dokumentacji przez członków kolegium należy określić w umowie na piśmie, o której mowa w art. 119 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114, z uwzględnieniem złożoności prac i wielkości kolegium, danego zagadnienia oraz wszelkich odpowiednich terminów określonych w tym rozporządzeniu.

(9) Aby ułatwić współpracę i wymianę informacji między członkami kolegium, należy doprecyzować ogólne ramy wymiany informacji między członkami kolegium.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.

(11) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Określenie najistotniejszych podmiotów, o których mowa w art. 119 ust. 2 lit. d), e), f) i h) rozporządzenia (UE) 2023/1114

1. 
Do celów określenia najistotniejszych podmiotów, o których mowa w art. 119 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, EUNB bierze pod uwagę w szczególności wszystkie następujące elementy:
a)
w przypadku powołania doradczego kolegium organów nadzoru ("kolegium") dla emitenta znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub dla instytucji pieniądza elektronicznego emitującej znaczący token będący e-pieniądzem - trzy podmioty będące dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów, instytucją kredytową lub firmą inwestycyjną, w przypadku których w okresie odniesienia określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia wartość przechowywanych aktywów rezerwowych, o których mowa w art. 37 rozporządzenia (UE) 2023/1114, była najwyższa;
b)
w przypadku powołania kolegium dla instytucji kredytowej emitującej znaczący token będący e-pieniądzem - trzy podmioty będące dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów, instytucją kredytową lub firmą inwestycyjną, które w okresie odniesienia określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia, przechowywały najwyższy odsetek środków pieniężnych otrzymanych w zamian za tokeny będące e-pieniądzem.
2. 
Do celów określenia najistotniejszych podmiotów, o których mowa w art. 119 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) 2023/1114, EUNB bierze pod uwagę w szczególności wszystkie następujące elementy:
a)
trzech dostawców usług w zakresie kryptoaktywów zapewniających funkcjonowanie platformy obrotu kryptoaktywami, którzy w okresie odniesienia określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia zrealizowali najwyższą średnią dzienną liczbę transakcji ze znaczącym tokenem powiązanym z aktywami lub znaczącym tokenem będącym e-pieniądzem;
b)
trzech dostawców usług w zakresie kryptoaktywów zapewniających funkcjonowanie platformy obrotu kryptoaktywami, którzy w okresie odniesienia określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia zrealizowali najwyższą średnią łączną dzienną wartość transakcji ze znaczącym tokenem powiązanym z aktywami lub znaczącym tokenem będącym e-pieniądzem.
3. 
Do celów określenia najistotniejszych podmiotów, o których mowa w art. 119 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1114, EUNB bierze pod uwagę w szczególności wszystkie następujące elementy:
a)
trzech dostawców usług płatniczych, którzy w okresie odniesienia określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia zrealizowali najwyższą średnią dzienną liczbę transakcji płatniczych zdefiniowanych w art. 4 pkt 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 4  w odniesieniu do znaczącego tokena będącego e-pieniądzem;
b)
trzech dostawców usług płatniczych, którzy w okresie odniesienia określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia zrealizowali najwyższą średnią łączną dzienną wartość transakcji płatniczych zdefiniowanych w art. 4 pkt 5 dyrektywy (UE) 2015/2366 w odniesieniu do znaczącego tokena będącego e-pieniądzem.
4. 
Do celów określenia najistotniejszych podmiotów, o których mowa w art. 119 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) 2023/1114, EUNB bierze pod uwagę w szczególności wszystkie następujące elementy:
a)
trzech dostawców usług w zakresie kryptoaktywów zapewniających przechowywanie kryptoaktywów i administrowanie nimi w imieniu klientów, którzy w okresie odniesienia określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia zrealizowali najwyższą średnią dzienną liczbę transakcji ze znaczącym tokenem powiązanym z aktywami lub znaczącym tokenem będącym e-pieniądzem;
b)
trzech dostawców usług w zakresie kryptoaktywów zapewniających przechowywanie kryptoaktywów i administrowanie nimi w imieniu klientów, którzy w okresie odniesienia określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia zrealizowali najwyższą średnią łączną dzienną wartość transakcji ze znaczącym tokenem powiązanym z aktywami lub znaczącym tokenem będącym e-pieniądzem.
5. 
EUNB może podjąć decyzję o zaproszeniu do członkostwa w kolegium właściwych organów właściwych dla tylko niektórych z podmiotów, o których mowa w ust. 1-4, jeżeli uzna, że podmioty te są jedynymi podmiotami istotnymi w ich kategorii dla prac kolegium.
Artykuł  2

Warunki, na jakich uznaje się, że token powiązany z aktywami lub token będący e-pieniądzem jest wykorzystywany na szeroką skalę, o czym mowa w art. 119 ust. 2 lit. l) rozporządzenia (UE) 2023/1114

1. 
Do celów art. 119 ust. 2 lit. l) rozporządzenia (UE) 2023/1114 uznaje się, że znaczący token powiązany z aktywami lub znaczący token będący e-pieniądzem jest wykorzystywany w danym państwie członkowskim na szeroką skalę, jeżeli:
a)
w co najmniej jednym dniu w mającym zastosowanie okresie odniesienia liczba posiadaczy znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem zlokalizowanych w tym państwie członkowskim wynosi co najmniej 20 % ludności tego państwa członkowskiego; lub
b)
w okresie odniesienia określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia średnia dzienna liczba i średnia łączna dzienna wartość transakcji ze znaczącym tokenem powiązanym z aktywami lub znaczącym tokenem będącym e-pieniądzem, w przypadku gdy co najmniej jedna strona transakcji zlokalizowana jest w tym państwie członkowskim, przekracza odpowiednio 1 250 000 transakcji i 250 000 000 EUR.
2. 
Do celów ust. 1 lit. a) posiadacz znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem oznacza posiadacza tego tokena, któremu przysługuje prawo do żądania wykupu na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114.
3. 
Do celów ust. 1 lokalizacja posiadacza znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem lub strony transakcji z takimi tokenami odnosi się do któregokolwiek z poniższych:
a)
w przypadku osób fizycznych - do ich miejsca zwykłego pobytu;
b)
w przypadku osób prawnych - do adresu siedziby statutowej.
4. 
Właściwy organ wnioskujący o członkostwo w kolegium na podstawie art. 119 ust. 2 lit. l) rozporządzenia (UE) 2023/1114 przedkłada EUNB uzasadniony wniosek i przedstawia dane pozwalające wykazać, że kryteria, o których mowa w ust. 1, są spełnione.
Artykuł  3

Okres odniesienia i transakcje

1. 
Okres odniesienia, o którym mowa w art. 1 i 2, jest ostatnim sześciomiesięcznym okresem objętym obowiązkiem sprawozdawczym, o którym mowa w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
2. 
Do celów art. 1 ust. 2 i 4 oraz art. 2 ust. 1 lit. b) "transakcja" oznacza każdą zmianę osoby fizycznej lub prawnej uprawnionej do tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem w wyniku przeniesienia tego tokena z jednego adresu lub rachunku rozproszonego rejestru na inny.
Artykuł  4

Ponowna ocena składu kolegium

1. 
Co najmniej raz na dwa lata EUNB ponownie ocenia, które właściwe organy kwalifikują się do członkostwa w kolegium na podstawie art. 119 ust. 2 lit. d), e), f), h) i l) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
2. 
Do celów ponownej oceny, o której mowa w ust. 1, każdy właściwy organ, który jest członkiem kolegium na podstawie art. 119 ust. 2 lit. l) rozporządzenia (UE) 2023/1114, przekazuje EUNB, na jego wniosek i bez zbędnej zwłoki, informacje niezbędne do oceny, czy organ ten nadal kwalifikuje się do członkostwa w kolegium w oparciu o kryteria określone w art. 2 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  5

Zawarcie umowy na piśmie, o której mowa w art. 119 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114

1. 
EUNB przekazuje członkom kolegium określonym zgodnie z art. 119 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 projekt umowy na piśmie, o której mowa w art. 119 ust. 6 tego rozporządzenia, i zwraca się do nich o przedstawienie opinii w terminie 10 dni kalendarzowych.
2. 
Do celów sporządzenia ostatecznej wersji umowy na piśmie, o której mowa w ust. 1, EUNB uwzględnia wszelkie opinie i zastrzeżenia wyrażone przez członków kolegium. EUNB przedstawia powody nieuwzględnienia takich opinii lub zastrzeżeń w umowie na piśmie.
3. 
Po sporządzeniu ostatecznej wersji umowy na piśmie, o której mowa w ust. 1, EUNB przekazuje członkom kolegium pisemne ustalenia dotyczące koordynacji i współpracy.
Artykuł  6

Uczestnictwo w kolegium

1. 
Każdy członek kolegium wyznacza jednego uczestnika, wybranego jako najbardziej odpowiedni ze względu na omawiane tematy i realizowane cele, do udziału w posiedzeniach lub działaniach kolegium oraz do reprezentowania tego członka kolegium na posiedzeniach kolegium. Każdy członek kolegium może wyznaczyć jednego zastępcę, z wyjątkiem EUNB, który wyznacza jednego przedstawiciela i może poprosić dodatkowych uczestników o udział, bez prawa głosu, w posiedzeniach lub działaniach kolegium.
2. 
Jeżeli właściwy organ ma prawo do członkostwa w kolegium w co najmniej dwóch przypadkach, o których mowa w art. 119 ust. 2 lit. c)-h), j) i l) rozporządzenia (UE) 2023/1114, lub jeżeli kilka organów z tego samego państwa trzeciego ma prawo do członkostwa w kolegium na podstawie art. 119 ust. 2 lit. m) tego rozporządzenia, organy te mogą wyznaczyć jednego dodatkowego uczestnika do udziału, bez prawa głosu, w posiedzeniach lub działaniach kolegium i mogą wyznaczyć jednego zastępcę tego uczestnika.
3. 
Jeżeli w kolegium zasiada kilku członków z tego samego państwa członkowskiego, członkowie ci informują przewodniczącego kolegium, który z nich będzie członkiem posiadającym prawo głosu.
4. 
W zależności od porządku obrad lub jego poszczególnych punktów, tematyki i celów posiedzenia lub działania kolegium przewodniczący kolegium może zaprosić do udziału w danym posiedzeniu lub działaniu inne organy, które nie są członkami kolegium. Przewodniczący kolegium decyduje, jakie informacje są dla tych organów istotne, i na tej podstawie włącza je w przebieg posiedzenia lub w działanie kolegium. Organom tym nie przysługuje prawo głosu. Przewodniczący kolegium informuje o tym wszystkich członków kolegium bez zbędnej zwłoki.
5. 
Do przyjęcia opinii kolegium lub zalecenia zawartego w opinii kolegium zgodnie z art. 120 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 wymagane jest kworum wynoszące połowę członków kolegium posiadających prawo głosu. W przypadku braku kworum przewodniczący kolegium może zwołać nadzwyczajne posiedzenie, na którym możliwe jest podejmowanie decyzji bez kworum.
6. 
Większość głosów, o której mowa w art. 120 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114, odnosi się do zwykłej większości głosów członków kolegium, którzy mają prawo głosu na posiedzeniu tego kolegium. Uznaje się również, że zwykła większość głosów została osiągnięta w przypadku, gdy więcej członków posiadających prawo głosu głosuje za wnioskiem niż przeciwko niemu. Głosów wstrzymujących się nie uznaje się ani za zgodę, ani za sprzeciw i nie uwzględnia się ich przy obliczaniu liczby oddanych głosów.
Artykuł  7

Sporządzenie i aktualizacja listy kontaktowej

1. 
Przewodniczący kolegium prowadzi listę kontaktową członków kolegium, obejmującą pełne dane kontaktowe, i przekazuje ją członkom kolegium.
2. 
Członkowie kolegium przekazują swoje dane kontaktowe przewodniczącemu kolegium i bez zbędnej zwłoki informują przewodniczącego o wszelkich zmianach tych danych.
3. 
Przewodniczący kolegium przekazuje członkom kolegium bez zbędnej zwłoki każdą zaktualizowaną wersję listy kontaktowej.
Artykuł  8

Aspekty operacyjne posiedzeń kolegium

1. 
Przewodniczący kolegium ustala częstotliwość posiedzeń kolegium, uwzględniając zadania kolegium określone w art. 120 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i ewentualne wnioski członków kolegium.
2. 
Przewodniczący kolegium zwołuje co najmniej jedno posiedzenie kolegium rocznie. Przewodniczący kolegium decyduje, czy posiedzenie zwołuje się w trybie stacjonarnym czy zdalnym, w zależności od celów, jakie przewodniczący kolegium wyznaczył na dane posiedzenie.
3. 
Członkowie kolegium mogą zwrócić się do przewodniczącego kolegium o zwołanie posiedzenia kolegium. Przewodniczący kolegium podaje powody ewentualnego odrzucenia takiego wniosku.
4. 
Przewodniczący kolegium przesyła proponowany porządek obrad kolegium wszystkim członkom kolegium i zwraca się do nich o zaproponowanie ewentualnych dodatkowych punktów porządku obrad. Przewodniczący kolegium bierze pod uwagę wszelkie propozycje dotyczące punktów porządku obrad przedstawione przez członków, a na żądanie wyjaśnia powód nieuwzględnienia tych propozycji.
5. 
Członkowie kolegium, którzy uczestniczą w określonym posiedzeniu lub działaniu kolegium, wymieniają się dokumentami i materiałami stanowiącymi wkład do dokumentów roboczych z wystarczająco dużym wyprzedzeniem, aby umożliwić wszystkim uczestnikom tego posiedzenia lub działania czynny udział w dyskusji.
Artykuł  9

Wymiana informacji między członkami kolegium

1. 
Każdy członek kolegium przekazuje EUNB i, w stosownych przypadkach, właściwemu organowi, któremu powierzono zadania, o których mowa w art. 119 ust. 7 lit. b)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114 zgodnie z art. 10 niniejszego rozporządzenia, na ich wniosek i bez zbędnej zwłoki, wszelkie informacje niezbędne do ułatwienia EUNB wykonywania uprawnień nadzorczych na podstawie art. 117 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz udostępnia informacje w przypadkach wymaganych na mocy tego rozporządzenia.
2. 
EUNB i, w stosownych przypadkach, właściwy organ, któremu powierzono zadania, o których mowa w art. 119 ust. 7 lit. b)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114 zgodnie z art. 10 niniejszego rozporządzenia, otrzymują wszystkie informacje wymieniane między członkami kolegium.
3. 
EUNB i, w stosownych przypadkach, właściwy organ, któremu powierzono zadania, o których mowa w art. 119 ust. 7 lit. b)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114 zgodnie z art. 10 niniejszego rozporządzenia, mogą podjąć decyzję o udostępnieniu informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, innym członkom kolegium, jeżeli uznają, że informacje te są istotne dla tych członków.
4. 
W przypadku gdy emitent oferuje więcej niż jeden znaczący token powiązany z aktywami lub znaczący token będący e-pieniądzem, EUNB może podjąć decyzję o powołaniu kilku kolegiów, po jednym dla każdego znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem lub każdej grupy znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniądzem.
5. 
W przypadku powołania kilku kolegiów zgodnie z ust. 4 przewodniczący każdego kolegium w odpowiednim czasie wyczerpująco informuje wszystkich członków swojego kolegium o działaniach podjętych lub środkach wprowadzonych przez inne kolegia, które zajmują się innymi znaczącymi tokenami powiązanymi z aktywami lub znaczącymi tokenami będącymi e-pieniądzem wyemitowanymi tego samego emitenta.
6. 
Członkowie kolegium uzgadniają sposoby wymieniania się informacjami i określają te sposoby w umowie na piśmie, o której mowa w art. 119 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
7. 
Przekazywanie informacji poufnych między członkami kolegium odbywa się za pomocą bezpiecznych kanałów komunikacji.
Artykuł  10

Podział zadań pomiędzy członków kolegium

1. 
Członkowie kolegium wymieniają poglądy na temat ewentualnego dobrowolnego podziału zadań między sobą na podstawie art. 119 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
2. 
Podział zadań, o którym mowa w ust. 1, może również obejmować wszystkie lub niektóre zadania wymienione w art. 119 ust. 7 lit. b)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
3. 
W umowie, o której mowa w art. 119 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w stosownych przypadkach określa się opis ustaleń dotyczących podziału zadań, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/2366/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.297

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/297 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki powoływania i funkcjonowania doradczych kolegiów organów nadzoru
Data aktu: 31/10/2024
Data ogłoszenia: 13/02/2025
Data wejścia w życie: 05/03/2025