uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 119 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z art. 119 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego ("EUNB") ma powołać doradcze kolegium organów nadzoru dla każdego emitenta znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem, zarządzać pracami tego kolegium i przewodniczyć jego obradom, aby usprawnić wykonywanie zadań nadzorczych na podstawie tego rozporządzenia i służyć jako koordynator działań nadzorczych. W art. 119 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia wymieniono podmioty, które zaliczają się do podstawowych członków kolegium.
(2) Aby zapewnić konsekwentne i spójne funkcjonowanie takich kolegiów w całej Unii Europejskiej, EUNB ma określić, na podstawie art. 119 ust. 8 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/1114, które z podmiotów wymienionych w art. 119 ust. 2 lit. d), e), f) i h) tego rozporządzenia uznaje się za najistotniejsze, a na podstawie art. 119 ust. 2 lit. l) tego rozporządzenia - w których państwach członkowskich token powiązany z aktywami lub token będący e-pieniądzem uznaje się za wykorzystywany na szeroką skalę. W tym celu EUNB powinien wziąć pod uwagę podmioty, które zajmują najwyższą pozycję w oparciu o odpowiednie kryteria, specyfikę każdego przypadku oraz równowagę między potrzebą zapewnienia należytej reprezentacji odpowiednich właściwych organów w kolegium a potrzebą zapewnienia jego skutecznego funkcjonowania.
(3) EUNB powinien mieć również możliwość podjęcia decyzji o zaproszeniu do członkostwa w kolegium właściwych organów właściwych dla tylko niektórych podmiotów uznanych za najistotniejsze na podstawie art. 119 ust. 2 lit. d), e), f) i h) rozporządzenia (UE) 2023/1114, jeżeli EUNB jest zdania, że podmioty te są jedynymi podmiotami w ich kategorii istotnymi dla prac kolegium.
(4) Co najmniej raz na dwa lata EUNB powinien ponownie ocenić, które organy kwalifikują się do członkostwa w kolegium na podstawie art. 119 ust. 2 lit. d), e), f), h) i l) rozporządzenia (UE) 2023/1114. Częstotliwość ponownej oceny należy ustalić, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia należytej reprezentacji odpowiednich właściwych organów w kolegium, ponieważ mogą się one z czasem zmieniać, zwłaszcza w wyniku rozwoju sytuacji na rynku mającej wpływ na tokeny powiązane z aktywami lub tokeny będące e-pieniądzem, a także potrzebę zapewnienia stabilności kolegium.
(5) Zgodnie z art. 119 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114 podstawą powołania i funkcjonowania kolegium powinna być umowa na piśmie zawarta pomiędzy jego członkami. Biorąc pod uwagę termin powołania kolegium określony w art. 119 ust. 1 tego rozporządzenia, w niniejszym rozporządzeniu należy określić praktyczne ustalenia dotyczące zawarcia umowy na piśmie.
(6) Członkowie kolegium powinni omówić ewentualny podział zadań pomiędzy członków kolegium na podstawie art. 119 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114. W przypadku powołania kolegium dla instytucji kredytowej emitującej znaczący token będący e-pieniądzem, w odniesieniu do której odpowiedzialność nadzorcza na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114 spoczywa na właściwym organie nadzoru ostrożnościowego i nie zostaje przeniesiona na EUNB, ten ostatni powinien mieć możliwość przekazania swoich zadań związanych z funkcją przewodniczącego kolegium, o których mowa w art. 119 ust. 7 lit. b)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwemu organowi nadzoru ostrożnościowego odpowiedzialnemu za nadzór nad tą instytucją kredytową lub dzielenia tych zadań z tym właściwym organem. Takie przekazanie lub dzielenie zadań może być konieczne do zapewnienia skuteczniejszej koordynacji pracy kolegium, ponieważ ten właściwy organ jest w stanie lepiej koordynować działania i komunikować się z innymi organami właściwymi dla danej instytucji kredytowej oraz ma lepszą wiedzę na temat sytuacji tej instytucji kredytowej. EUNB powinien jednak pozostać odpowiedzialny za określenie pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium, po konsultacji z pozostałymi członkami kolegium, zgodnie z wymogami art. 119 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114, aby zachować nadzór nad funkcją przewodniczącego kolegium. W umowie na piśmie, o której mowa w art. 119 ust. 6 tego rozporządzenia, należy również opisać ustalenia dotyczące dobrowolnego podziału zadań pomiędzy członków kolegium na podstawie art. 119 ust. 5 lit. c) tego rozporządzenia, w przypadku gdy taki podział ma miejsce.
(7) Przewodniczący kolegium powinien mieć możliwość zapraszania innych organów niebędących członkami kolegium do udziału w posiedzeniu kolegium lub w konkretnym punkcie porządku obrad. Może to obejmować organy związane z emitentem znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem lub z grupą, do której emitent ten należy, na podstawie innych przepisów sektorowych, takie jak organ sprawujący nadzór skonsolidowany nad instytucją kredytową, zgodnie z definicją w art. 4 ust. 1 pkt 41 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 , lub wiodący organ nadzoru w odpowiednim kolegium organów nadzoru ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w zależności od przypadku. Przewodniczący kolegium powinien zdecydować, jakie informacje są dla tych organów istotne, i na tej podstawie zaangażować te organy w odpowiednie posiedzenie lub działanie kolegium.
(8) Członkowie kolegium, którzy uczestniczą w określonym posiedzeniu lub działaniu kolegium, powinni wymieniać się dokumentami i materiałami stanowiącymi wkład do dokumentów roboczych z wystarczająco dużym wyprzedzeniem, aby umożliwić wszystkim uczestnikom tego posiedzenia lub działania kolegium czynny udział w dyskusjach. Minimalne ramy czasowe oceny odpowiedniej dokumentacji przez członków kolegium należy określić w umowie na piśmie, o której mowa w art. 119 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114, z uwzględnieniem złożoności prac i wielkości kolegium, danego zagadnienia oraz wszelkich odpowiednich terminów określonych w tym rozporządzeniu.
(9) Aby ułatwić współpracę i wymianę informacji między członkami kolegium, należy doprecyzować ogólne ramy wymiany informacji między członkami kolegium.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(11) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.297 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/297 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki powoływania i funkcjonowania doradczych kolegiów organów nadzoru |
Data aktu: | 31/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 05/03/2025 |