Rozporządzenie delegowane 2025/298 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę szacowania liczby i wartości transakcji, które są powiązane z zastosowaniami tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową jednego z państw członkowskich, jako środka wymiany

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/298
z dnia 31 października 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę szacowania liczby i wartości transakcji, które są powiązane z zastosowaniami tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową jednego z państw członkowskich, jako środka wymiany
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 6 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pojęcie "transakcji" w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 odnosi się do każdego rodzaju portfela używanego przez płatnika lub odbiorcę płatności do inicjowania lub otrzymywania transakcji powiązanej z zastosowaniem tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany. W związku z tym w celu określenia metody, o której mowa w art. 22 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114, należy uznać, że sprawozdawczość, o której mowa w art. 22 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia, powinna obejmować transakcje między portfelami powierniczymi, jak również transakcje między portfelem powierniczym, z jednej strony, a portfelem niepowierniczym lub innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, z drugiej strony. Transakcje między portfelami niepowierniczymi lub między portfelami niepowierniczymi a innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, nie powinny być objęte zakresem sprawozdawczości, o której mowa w art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, z uwagi na to, że emitenci mogą nie dysponować informacjami niezbędnymi do zgłaszania takich transakcji na podstawie tych przepisów. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla obowiązków sprawozdawczych emitentów w odniesieniu do takich transakcji na podstawie art. 22 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2902 2 .

(2) Zgodnie z art. 22 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2023/1114 transakcjami powiązanymi z zastosowaniami tokena jako środka wymiany są wyłącznie transakcje, które prowadzą do zmiany osoby fizycznej lub prawnej mającej prawo do tokena powiązanego z aktywami. Ma to zastosowanie nawet w przypadku, gdy beneficjent rzeczywisty w rozumieniu art. 3 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 3  pozostaje ten sam, i niezależnie od tego, czy transakcje te rozlicza się w rozproszonym rejestrze ("on-chain") czy poza rozproszonym rejestrem ("off-chain"). W związku z tym na potrzeby sprawozdawczości zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, dane, które emitent ma przekazywać właściwemu organowi, nie powinny obejmować transferów tokena powiązanego z aktywami między różnymi adresami lub rachunkami tej samej osoby.

(3) Art. 22 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2023/1114 stanowi, że niektórych transakcji nie uznaje się za powiązane z zastosowaniami tokenów powiązanych z aktywami jako środka wymiany. W szczególności, jak wyjaśniono w motywie 61 tego rozporządzenia, transakcjami powiązanymi z zastosowaniami tokenów powiązanych z aktywami jako środka wymiany są transakcje powiązane ze spłatą długów, w tym w kontekście transakcji z akceptantami, i nie powinny one obejmować transakcji powiązanych z funkcjami i usługami inwestycyjnym, takimi jak wymiana na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa, chyba że istnieją dowody na to, że dany token powiązany z aktywami wykorzystywany jest do rozrachunku transakcji na innych kryptoaktywach. Należy zatem doprecyzować rodzaj transakcji, które należy zgłaszać zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114.

(4) Emitent powinien szacować liczbę i wartość transakcji powiązanych z zastosowaniami tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany, jak określono w art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, odliczając od całkowitej liczby i wartości transakcji rozliczanych w tokenie powiązanym z aktywami, w danym kwartale, transakcje, w których token powiązany z aktywami jest wymieniany z emitentem lub z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa, transakcje, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany jako zabezpieczenie na potrzeby przeprowadzenia transakcji na instrumentach finansowych, oraz transakcje, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany do rozrachunku instrumentu pochodnego. Emitent może również odliczyć inne transakcje na tokenach powiązanych z aktywami, jeżeli ma uzasadnione podstawy, by przypuszczać, że celem tych transakcji nie jest zapłata za towary lub usługi, pod warunkiem że emitent jest w stanie udowodnić właściwemu organowi, na jego żądanie, że miał uzasadnione podstawy, by przypuszczać, że transakcje te nie wiążą się z zastosowaniem tokena powiązanego z aktywami do zapłaty za towary lub usługi.

(5) Transakcje powiązane z zastosowaniami tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany powinny również obejmować transakcje, w których do zapłaty za towary i usługi wykorzystuje się jedno lub więcej kryptoaktywów innych niż token powiązany z aktywami, pod warunkiem że transakcje te są rozliczane w tokenie powiązanym z aktywami. Może to obejmować na przykład przypadki, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany jako składnik aktywów pomostowych do rozliczenia transakcji z użyciem kryptoaktywów innych niż token powiązany z aktywami, gdy celem tej transakcji jest zapłata za towary lub usługi, oraz przypadki, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany jako składnik aktywów pomostowych do rozliczenia transakcji obejmującej dwa kryptoaktywa inne niż token powiązany z aktywami, gdy celem tej transakcji jest zapłata za towary lub usługi. Z kolei transakcje, w których strony chcą dokonać obrotu lub przeprowadzić wymianę dwóch odrębnych kryptoaktywów innych niż token powiązany z aktywami i zgadzają się na rozliczenie transakcji przy użyciu tokena powiązanego z aktywami, przy czym celem transakcji bazowej nie jest zapłata za towary lub usługi, nie powinny wchodzić w zakres sprawozdawczości, o której mowa w art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114.

(6) Dla każdej transakcji objętej zakresem art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114 emitent powinien określić obszar jednej waluty, dla którego należy tę transakcję zgłosić. Transakcje, o których mowa w art. 22 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia, powinny obejmować transakcje, w których lokalizacja zarówno płatnika, jak i odbiorcy płatności znajduje się w tym samym obszarze jednej waluty w Unii.

(7) W celu zapewnienia, by średnia dzienna liczba i średnia łączna dzienna wartość transakcji w ujęciu kwartalnym były szacowane na podstawie wiarygodnych i rzetelnych danych, oraz aby poprawić jakość sprawozdawczości, emitent powinien dysponować systemami i procedurami umożliwiającymi mu uzgadnianie danych otrzymanych od dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów odbiorcy płatności lub - w przypadku transakcji z portfela powierniczego do portfela niepowierniczego - danych otrzymanych od dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów płatnika, zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/2902, z danymi dostępnymi dla emitenta z innych źródeł, w tym, w stosownych przypadkach, danymi transakcyjnymi dostępnymi w rozproszonym rejestrze.

(8) Zgodnie z art. 58 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114 przepisy art. 22 i 23 oraz art. 24 ust. 3 tego rozporządzenia mają zastosowanie również do tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową państwa członkowskiego. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć również zastosowanie odpowiednio do takich tokenów będących e-pieniądzem.

(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(10) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
Niniejsze rozporządzenie określa metodę szacowania w ujęciu kwartalnym średniej dziennej liczby i średniej łącznej dziennej wartości transakcji, które są powiązane z zastosowaniami tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany w obszarze jednej waluty, zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
2. 
Zgodnie z art. 58 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114 niniejsze rozporządzenie stosuje się również odpowiednio do tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową jednego z państw członkowskich.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"obszar jednej waluty" oznacza państwo lub kilka państw, które mają tę samą walutę urzędową;
2)
"portfel powierniczy" oznacza adres portfela kryptoaktywów, pod którym dostawca usług w zakresie

kryptoaktywów zapewnia przechowywanie lub kontrolę, w imieniu swojego klienta, kryptoaktywów lub środków dostępu do takich kryptoaktywów, w stosownych przypadkach w formie prywatnych kluczy kryptograficznych;

3)
"portfel niepowierniczy" oznacza adres portfela kryptoaktywów, pod którym użytkownik kontroluje środki dostępu do kryptoaktywów, w stosownych przypadkach w formie prywatnych kluczy kryptograficznych.
Artykuł  3

Transakcje powiązane z zastosowaniami tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany

1. 
Emitent szacuje liczbę i wartość transakcji powiązanych z zastosowaniami tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany, jak określono w art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, odliczając od całkowitej liczby i wartości transakcji obejmujących taki token w danym kwartale:
a)
transakcje, w których token powiązany z aktywami jest wymieniany z emitentem lub z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa;
b)
transakcje, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany jako zabezpieczenie na potrzeby przeprowadzenia transakcji na instrumentach finansowych;
c)
transakcje, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany do rozliczenia instrumentu pochodnego;
d)
inne transakcje z tokenem powiązanym z aktywami, jeżeli emitent ma uzasadnione podstawy, by przypuszczać, że celem tych transakcji nie jest zapłata za towary lub usługi.

Aby wyłączyć z szacunków, o których mowa w akapicie pierwszym, transakcje, o których mowa w akapicie pierwszym lit. d), emitent musi być w stanie udowodnić właściwemu organowi, na jego żądanie, że miał uzasadnione podstawy, by przypuszczać, że transakcje te nie wiążą się z zastosowaniem tokena powiązanego z aktywami do zapłaty za towary lub usługi.

2. 
Transakcje powiązane z zastosowaniami tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany obejmują transakcje, w których do zapłaty za towary i usługi wykorzystuje się jedno lub więcej kryptoaktywów innych niż token powiązany z aktywami, pod warunkiem że transakcje te są rozliczane w tokenie powiązanym z aktywami.
3. 
Transakcje, o których mowa w ust. 1, obejmują:
a)
transakcje rozliczane w rozproszonym rejestrze;
b)
transakcje rozliczane poza rozproszonym rejestrem;
c)
transakcje między portfelami powierniczymi;
d)
transakcje między portfelem powierniczym a portfelem niepowierniczym lub innym rodzajem adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów.
4. 
Transakcje, o których mowa w ust. 1, nie obejmują transferów między różnymi rachunkami lub adresami tej samej osoby.
5. 
Transakcje, o których mowa w ust. 1, obejmują wyłącznie transakcje, w przypadku których lokalizacja zarówno płatnika, jak i odbiorcy płatności znajduje się w tym samym obszarze jednej waluty w Unii. W przypadku osób fizycznych lokalizacja płatnika lub odbiorcy płatności odnosi się do ich miejsca zwykłego pobytu, a w przypadku osób prawnych - do adresu siedziby statutowej.
Artykuł  4

Obliczanie średniej liczby i średniej łącznej wartości transakcji

1. 
Emitent oblicza w ujęciu kwartalnym średnią dzienną liczbę i średnią łączną dzienną wartość transakcji, jak określono w art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, dla każdego obszaru jednej waluty, według stanu na następujące sprawozdawcze dni odniesienia: 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia.
2. 
Wartość transakcji, o których mowa w ust. 1, zgłasza się w walucie urzędowej macierzystego państwa członkowskiego emitenta.
3. 
Emitent określa wartość transakcji, o których mowa w ust. 1, w następujący sposób:
a)
w przypadku gdy koszyk aktywów powiązanych z tokenem powiązanym z aktywami obejmuje co najmniej jedną walutę urzędową inną niż waluta urzędowa, o której mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, emitent określa dzienną wartość odpowiednich transakcji, stosując odpowiednie kursy wymiany obowiązujące na koniec każdego dnia kalendarzowego w mającym zastosowanie okresie sprawozdawczym, zgodnie z wyceną lub zasadami wyceny tokena powiązanego z aktywami, o których mowa w art. 39 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
b)
w przypadku gdy koszyk aktywów powiązanych z tokenem powiązanym z aktywami obejmuje aktywa inne niż waluta urzędowa, emitent określa dzienną wartość transakcji, stosując, o ile to możliwe, ceny rynkowe obliczone na koniec każdego dnia kalendarzowego w mającym zastosowanie okresie sprawozdawczym, zgodnie z wyceną lub zasadami wyceny tokena powiązanego z aktywami, o których mowa w art. 39 ust. 2 lit. c) i art. 36 ust. 11 i 12 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
c)
w odniesieniu do tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową jednego z państw członkowskich, emitent określa dzienną wartość transakcji, stosując odpowiednie kursy wymiany obowiązujące na koniec każdego dnia kalendarzowego w mającym zastosowanie okresie sprawozdawczym.
Artykuł  5

Jakość danych

1. 
Emitent stosuje systemy i procedury zapewniające poprawność i kompletność danych przekazywanych właściwemu organowi zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz przekazywanie tych danych w terminie określonym w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/2902.
2. 
Systemy i procedury, o których mowa w ust. 1, umożliwiają emitentowi uzgadnianie danych otrzymanych od dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów odbiorcy płatności lub - w przypadku transakcji z portfela powierniczego do portfela niepowierniczego - danych otrzymanych od dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów płatnika, zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/2902, z danymi dostępnymi dla emitenta z innych źródeł, w tym, w stosownych przypadkach, danymi transakcyjnymi dostępnymi w rozproszonym rejestrze.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2902 z dnia 20 listopada 2024 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do sprawozdawczości dotyczącej tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową jednego z państw członkowskich (Dz.U. L, 2024/2902, 28.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2902/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/849/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.298

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/298 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę szacowania liczby i wartości transakcji, które są powiązane z zastosowaniami tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową jednego z państw członkowskich, jako środka wymiany
Data aktu: 31/10/2024
Data ogłoszenia: 13/02/2025
Data wejścia w życie: 05/03/2025