uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 6 akapit trzeci,
(1) Pojęcie "transakcji" w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 odnosi się do każdego rodzaju portfela używanego przez płatnika lub odbiorcę płatności do inicjowania lub otrzymywania transakcji powiązanej z zastosowaniem tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany. W związku z tym w celu określenia metody, o której mowa w art. 22 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114, należy uznać, że sprawozdawczość, o której mowa w art. 22 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia, powinna obejmować transakcje między portfelami powierniczymi, jak również transakcje między portfelem powierniczym, z jednej strony, a portfelem niepowierniczym lub innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, z drugiej strony. Transakcje między portfelami niepowierniczymi lub między portfelami niepowierniczymi a innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, nie powinny być objęte zakresem sprawozdawczości, o której mowa w art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, z uwagi na to, że emitenci mogą nie dysponować informacjami niezbędnymi do zgłaszania takich transakcji na podstawie tych przepisów. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla obowiązków sprawozdawczych emitentów w odniesieniu do takich transakcji na podstawie art. 22 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2902 2 .
(2) Zgodnie z art. 22 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2023/1114 transakcjami powiązanymi z zastosowaniami tokena jako środka wymiany są wyłącznie transakcje, które prowadzą do zmiany osoby fizycznej lub prawnej mającej prawo do tokena powiązanego z aktywami. Ma to zastosowanie nawet w przypadku, gdy beneficjent rzeczywisty w rozumieniu art. 3 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 3 pozostaje ten sam, i niezależnie od tego, czy transakcje te rozlicza się w rozproszonym rejestrze ("on-chain") czy poza rozproszonym rejestrem ("off-chain"). W związku z tym na potrzeby sprawozdawczości zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, dane, które emitent ma przekazywać właściwemu organowi, nie powinny obejmować transferów tokena powiązanego z aktywami między różnymi adresami lub rachunkami tej samej osoby.
(3) Art. 22 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2023/1114 stanowi, że niektórych transakcji nie uznaje się za powiązane z zastosowaniami tokenów powiązanych z aktywami jako środka wymiany. W szczególności, jak wyjaśniono w motywie 61 tego rozporządzenia, transakcjami powiązanymi z zastosowaniami tokenów powiązanych z aktywami jako środka wymiany są transakcje powiązane ze spłatą długów, w tym w kontekście transakcji z akceptantami, i nie powinny one obejmować transakcji powiązanych z funkcjami i usługami inwestycyjnym, takimi jak wymiana na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa, chyba że istnieją dowody na to, że dany token powiązany z aktywami wykorzystywany jest do rozrachunku transakcji na innych kryptoaktywach. Należy zatem doprecyzować rodzaj transakcji, które należy zgłaszać zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(4) Emitent powinien szacować liczbę i wartość transakcji powiązanych z zastosowaniami tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany, jak określono w art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, odliczając od całkowitej liczby i wartości transakcji rozliczanych w tokenie powiązanym z aktywami, w danym kwartale, transakcje, w których token powiązany z aktywami jest wymieniany z emitentem lub z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa, transakcje, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany jako zabezpieczenie na potrzeby przeprowadzenia transakcji na instrumentach finansowych, oraz transakcje, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany do rozrachunku instrumentu pochodnego. Emitent może również odliczyć inne transakcje na tokenach powiązanych z aktywami, jeżeli ma uzasadnione podstawy, by przypuszczać, że celem tych transakcji nie jest zapłata za towary lub usługi, pod warunkiem że emitent jest w stanie udowodnić właściwemu organowi, na jego żądanie, że miał uzasadnione podstawy, by przypuszczać, że transakcje te nie wiążą się z zastosowaniem tokena powiązanego z aktywami do zapłaty za towary lub usługi.
(5) Transakcje powiązane z zastosowaniami tokena powiązanego z aktywami jako środka wymiany powinny również obejmować transakcje, w których do zapłaty za towary i usługi wykorzystuje się jedno lub więcej kryptoaktywów innych niż token powiązany z aktywami, pod warunkiem że transakcje te są rozliczane w tokenie powiązanym z aktywami. Może to obejmować na przykład przypadki, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany jako składnik aktywów pomostowych do rozliczenia transakcji z użyciem kryptoaktywów innych niż token powiązany z aktywami, gdy celem tej transakcji jest zapłata za towary lub usługi, oraz przypadki, w których token powiązany z aktywami jest wykorzystywany jako składnik aktywów pomostowych do rozliczenia transakcji obejmującej dwa kryptoaktywa inne niż token powiązany z aktywami, gdy celem tej transakcji jest zapłata za towary lub usługi. Z kolei transakcje, w których strony chcą dokonać obrotu lub przeprowadzić wymianę dwóch odrębnych kryptoaktywów innych niż token powiązany z aktywami i zgadzają się na rozliczenie transakcji przy użyciu tokena powiązanego z aktywami, przy czym celem transakcji bazowej nie jest zapłata za towary lub usługi, nie powinny wchodzić w zakres sprawozdawczości, o której mowa w art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(6) Dla każdej transakcji objętej zakresem art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114 emitent powinien określić obszar jednej waluty, dla którego należy tę transakcję zgłosić. Transakcje, o których mowa w art. 22 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia, powinny obejmować transakcje, w których lokalizacja zarówno płatnika, jak i odbiorcy płatności znajduje się w tym samym obszarze jednej waluty w Unii.
(7) W celu zapewnienia, by średnia dzienna liczba i średnia łączna dzienna wartość transakcji w ujęciu kwartalnym były szacowane na podstawie wiarygodnych i rzetelnych danych, oraz aby poprawić jakość sprawozdawczości, emitent powinien dysponować systemami i procedurami umożliwiającymi mu uzgadnianie danych otrzymanych od dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów odbiorcy płatności lub - w przypadku transakcji z portfela powierniczego do portfela niepowierniczego - danych otrzymanych od dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów płatnika, zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/2902, z danymi dostępnymi dla emitenta z innych źródeł, w tym, w stosownych przypadkach, danymi transakcyjnymi dostępnymi w rozproszonym rejestrze.
(8) Zgodnie z art. 58 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114 przepisy art. 22 i 23 oraz art. 24 ust. 3 tego rozporządzenia mają zastosowanie również do tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową państwa członkowskiego. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć również zastosowanie odpowiednio do takich tokenów będących e-pieniądzem.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.298 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/298 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę szacowania liczby i wartości transakcji, które są powiązane z zastosowaniami tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową jednego z państw członkowskich, jako środka wymiany |
Data aktu: | 31/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 05/03/2025 |