Rozporządzenie delegowane 2025/300 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/300
z dnia 10 października 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 95 ust. 10 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rynki kryptoaktywów są z natury rynkami transgranicznymi. Należy zatem zapewnić właściwym organom w różnych państwach członkowskich możliwość wymiany informacji umożliwiających im skuteczny nadzór nad podmiotami działającymi w ich odpowiednich jurysdykcjach.

(2) Informacje, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami na podstawie art. 95 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny zatem umożliwiać tym organom skuteczne wykonywanie czynności dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów prowadzonych na podstawie tego rozporządzenia. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które właściwe organy mogą potrzebować wymieniać, aby móc wykonywać te zadania.

(3) Aby zapewnić właściwym organom możliwość skutecznego monitorowania emisji i oferty publicznej kryptoaktywów innych niż tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem, właściwe organy powinny wymieniać informacje dotyczące nie tylko samych kryptoaktywów, w tym ich charakterystyki technicznej i kategoryzacji, ale również oferty kryptoaktywów, emitentów i oferujących kryptoaktywa oraz osób ubiegających się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu. W szczególności właściwe organy powinny wymieniać się ogólnymi informacjami i dokumentami umożliwiającymi identyfikację odnośnych osób oraz zrozumienie kwestii emitowania i oferowania kryptoaktywów, w tym zgłoszonymi dokumentami informacyjnymi dotyczącymi kryptoaktywów, a także informacjami dotyczącymi zidentyfikowanych naruszeń, kar i środków, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania.

(4) Podobnie, aby zapewnić właściwym organom możliwość skutecznego nadzorowania emisji tokenów powiązanych z aktywami, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami dotyczącymi charakterystyki technicznej takich tokenów. Ponadto powinny one wymieniać się informacjami niezbędnymi do zapewnienia, aby tokeny powiązane z aktywami były emitowane wyłącznie przez upoważnione osoby i oferowane przez emitenta lub przez osobę upoważnioną przez emitenta. Ponadto, aby ocenić, czy emitent tokenów powiązanych z aktywami spełnia wymogi tytułu III rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami i dokumentami dotyczącymi wymogów ostrożnościowych i zasad zarządzania w odniesieniu do emitenta, w tym jego organu zarządzającego, jego odpowiedniości i jego akcjonariuszy, a także wszelkich nałożonych kar i środków administracyjnych, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz informacji na temat odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania emitenta.

(5) Aby móc skutecznie monitorować emisję tokenów będących e-pieniądzem, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami dotyczącymi charakterystyki technicznej takich tokenów. Ponadto właściwe organy powinny wymieniać się informacjami w celu zapewnienia, aby tokeny będące e-pieniądzem były emitowane przez podmioty, o których mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w celu zagwarantowania, że tacy emitenci spełniają odpowiednie wymogi określone w tytule IV tego rozporządzenia, oraz w celu wymiany informacji na temat wszelkich nałożonych kar i środków, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz informacji na temat odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania emitentów.

(6) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami ogólnymi, statutami i innymi dokumentami zapewniającymi wgląd w strukturę i działalność operacyjną takich dostawców. Z tego samego powodu właściwe organy powinny również wymieniać się informacjami na temat procesu wydawania zezwoleń i późniejszej zgodności z tytułem V rozporządzenia (UE) 2023/1114. Informacje te powinny obejmować informacje na temat organu zarządzającego dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, jego odpowiedniości do zarządzania takimi dostawcami oraz reputacji jego członków, a także informacje na temat akcjonariuszy, nałożonych kar i środków, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz informacje na temat odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania dostawców.

(7) Właściwe organy powinny również wymieniać się istotnymi informacjami na temat podejrzeń o nadużycia na rynku, aby wypełniać swoje obowiązki nadzorcze w sposób kompleksowy.

(8) Ponadto właściwe organy powinny wymieniać się informacjami na temat wszelkich podejrzeń o nieprawidłowości w działalności osób fizycznych i prawnych objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1114, a także szczegółowymi informacjami na temat wszelkich zagrożeń, jakie takie nieprawidłowości mogą stwarzać dla ochrony inwestorów lub stabilności finansowej.

(9) Wymiana informacji między właściwymi organami w związku z czynnościami dochodzeniowymi, nadzorczymi i związanymi z egzekwowaniem przepisów powinna odbywać się z poszanowaniem prawa do ochrony danych osobowych osób, których te dane dotyczą, określonego odpowiednio w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i musi być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 . W związku z tym wymieniane powinny być wyłącznie dane osobowe niezbędne do celów czynności dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114, a dane te nie powinny być przechowywane dłużej, niż jest to konieczne do tego celu.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych sporządzony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i przedłożony Komisji.

(11) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .

(12) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, ponieważ byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie ma wpływ jedynie na właściwe organy, a nie na uczestników rynku.

(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 27 maja 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje podlegające wymianie w odniesieniu do kryptoaktywów innych niż tokeny powiązane z aktywami lub tokeny będące e-pieniądzem

Jeżeli jest to konieczne do celów dochodzenia, nadzoru i egzekwowania przepisów, właściwe organy wymieniają między sobą następujące informacje dotyczące kryptoaktywów innych niż tokeny powiązane z aktywami lub tokeny będące e-pieniądzem:

a)
ogólne informacje i dokumenty otrzymane w kontekście powiadomienia o planowanej ofercie publicznej lub o planowanym dopuszczeniu do obrotu oraz, w stosownych przypadkach, uzupełnione następnie w ramach nadzoru, w tym:
(i)
nazwa, identyfikator podmiotu prawnego lub inny identyfikator wymagany zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym, zgłoszony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2984 5 , adres siedziby i siedziba zarządu, jeżeli są różne, dane kontaktowe, odpowiednie wyciągi z rejestrów krajowych oraz, w stosownych przypadkach, statut lub umowę spółki i inne akty założycielskie następujących osób:
1)
emitenta aktywów;
2)
oferującego aktywa;
3)
osoby ubiegającej się o dopuszczenie aktywów do obrotu;
4)
operatora platformy obrotu;
5)
każdej innej osoby, która sporządziła lub powinna była sporządzić dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(ii)
wszystkie wersje dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa sporządzonego na podstawie art. 4 ust. 1 i art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz informacje dotyczące wszelkich aktualizacji dokonanych w tym dokumencie zgodnie z art. 12 tego rozporządzenia;
(iii)
wszystkie wersje materiałów marketingowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz informacje dotyczące wszelkich aktualizacji dokonanych w tych materiałach na podstawie art. 12 tego rozporządzenia;
(iv)
wszystkie informacje na temat oferty publicznej i dopuszczenia do obrotu otrzymane na podstawie art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(v)
wyjaśnienie, o którym mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dlaczego kryptoaktywa opisanego w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa nie należy uznawać za kryptoaktywo wyłączone z zakresu rozporządzenia (UE) 2023/1114 na podstawie art. 2 ust. 4 tego rozporządzenia, token będący e-pieniądzem lub token powiązany z aktywami;
(vi)
opis oferty publicznej kryptoaktywa i wszelkie informacje wykorzystane do oceny warunków zwolnień przewidzianych w art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
b)
informacje o wszelkich sankcjach, w tym sankcjach karnych, środkach administracyjnych lub czynnościach związanych z egzekwowaniem przepisów, nałożonych na osoby, o których mowa w lit. a) pkt (i);
c)
wszelkie inne informacje niezbędne na potrzeby współpracy między właściwymi organami przy czynnościach dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów na podstawie art. 95 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  2

Informacje podlegające wymianie w odniesieniu do tokenów powiązanych z aktywami

Jeżeli jest to konieczne do celów dochodzenia, nadzoru i egzekwowania przepisów, właściwe organy wymieniają między sobą następujące informacje dotyczące tokena powiązanego z aktywami:

a)
ogólne informacje i dokumenty otrzymane w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako emitent tokenów powiązanych z aktywami na podstawie rozporządzenia delegowanego Komisji ustanawiającego standardy techniczne przyjętego na podstawie art. 18 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114 lub w kontekście powiadomienia na podstawie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/296 6 , a w stosownych przypadkach uzupełnione następnie w ramach nadzoru, w tym:
(i)
nazwy, identyfikator podmiotu prawnego lub inny identyfikator wymagany zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym, zgłoszony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/2984, adres siedziby i siedziba zarządu, jeżeli są różne, dane kontaktowe, odpowiednie wyciągi z rejestrów krajowych oraz, w stosownych przypadkach, statut lub umowę spółki i inne akty założycielskie następujących osób:
1)
emitenta aktywów ubiegającego się o zezwolenie;
2)
emitenta aktywów;
3)
oferującego aktywa;
4)
osób ubiegających się o dopuszczenie aktywów do obrotu;
5)
podmiotów zewnętrznych, o których mowa w art. 34 ust. 5 lit. h) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(ii)
wszystkie wersje dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, o którym mowa w art. 19 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz informacje dotyczące wszelkich aktualizacji dokonanych w tym dokumencie zgodnie z art. 25 tego rozporządzenia;
(iii)
wszystkie wersje materiałów marketingowych, o których mowa w art. 29 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(iv)
opinia prawna, o której mowa w art. 18 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(v)
program działań, o którym mowa w art. 18 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(vi)
informacje na temat członków organu zarządzającego emitenta tokena powiązanego z aktywami, w tym ich imiona i nazwiska oraz stanowiska w organie zarządzającym, informacje niezbędne do oceny ich dobrej opinii i odpowiedniości, w szczególności informacje na temat ich odpowiedniej wiedzy, umiejętności, doświadczenia zawodowego i czasu przeznaczonego na wykonywanie przez nich obowiązków w organie zarządzającym oraz informacje na temat ich reputacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 lit. e) rozporządzenia delegowanego Komisji ustanawiającego standardy techniczne, przyjętego na podstawie art. 18 ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(vii)
w stosownych przypadkach informacje na temat wszelkich zmian w organie zarządzającym emitenta tokenów powiązanych z aktywami, o których mowa w art. 33 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz ocenę tych zmian dokonaną przez właściwy organ;
(viii)
informacje na temat akcjonariuszy posiadających co najmniej 20 % kapitału zakładowego lub praw głosu emitenta tokenów powiązanych z aktywami, w tym informacje o ich tożsamości i liczbie posiadanych przez nich pakietów akcji, oraz informacje na temat ich reputacji, o których mowa w art. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/413 7 ;
(ix)
dokonaną przez właściwy organ ocenę planowanych nabyć lub zbyć znacznego pakietu akcji emitenta tokena powiązanego z aktywami zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(x)
informacje na temat struktury organizacyjnej, warunków operacyjnych i zgodności emitenta tokena powiązanego z aktywami z wymogami określonymi w tytule III rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym:
1)
informacje o zasadach zarządzania i mechanizmach kontroli wewnętrznej, o których mowa w art. 34 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
2)
informacje o zgodności z wymogami w zakresie funduszy własnych, w tym wyników programów testów warunków skrajnych, zgodnie z art. 35 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
3)
w stosownych przypadkach informacje o zgodności z dodatkowymi wymogami w zakresie funduszy własnych zgodnie z art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
4)
informacje o zgodności z wymogami dotyczącymi rezerwy aktywów zgodnie z art. 36 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
5)
informacje o niezależnym audycie rezerwy aktywów, w tym podsumowanie wyników, zgodnie z art. 36 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
6)
wszystkie wersje planu naprawy opracowanego na podstawie art. 46 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz informacje dotyczące wdrożenia lub aktualizacji planu naprawy zgodnie z art. 46 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
7)
wszystkie wersje planu wykupu opracowanego na podstawie art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz informacje dotyczące wszelkich zmian wprowadzonych w tym planie zgodnie z art. 47 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
b)
informacje na temat zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze emitenta tokenów powiązanych z aktywami, w tym w przypadku odmowy udzielenia zezwolenia lub cofnięcia wniosku o udzielenie zezwolenia, oraz informacje o cofnięciu zezwolenia na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
c)
plan emitenta tokenów powiązanych z aktywami dotyczący zaprzestania świadczenia usług i prowadzenia działalności zatwierdzony zgodnie z art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
d)
informacje na temat utraty przez podmiot zewnętrzny, o którym mowa w art. 34 ust. 5 lit. h) rozporządzenia (UE) 2023/1114, zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, dostawca usług w zakresie kryptoaktywów, instytucja płatnicza lub instytucja pieniądza elektronicznego;
e)
informacje na temat wszelkich tymczasowych zawieszeń wydanych przez właściwy organ wykupu tokenów powiązanych z aktywami oraz wskazanie okoliczności, które mogą mieć wpływ na interesy posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami i na stabilność finansową zgodnie z art. 46 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
f)
informacje na temat wszelkich naruszeń przepisów krajowych transponujących dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 8  przez członków organu zarządzającego emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub przez akcjonariuszy lub udziałowców, bezpośrednich lub pośrednich, którzy posiadają znaczne pakiety akcji w emitencie tokenów powiązanych z aktywami;
g)
informacje na temat wszelkich sankcji nałożonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym sankcji karnych, środków administracyjnych lub czynności związanych z egzekwowaniem przepisów, w odniesieniu do emitenta tokena powiązanego z aktywami;
h)
wszelkie inne informacje niezbędne na potrzeby współpracy między właściwymi organami przy czynnościach dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów na podstawie art. 95 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  3

Informacje podlegające wymianie w odniesieniu do tokenów będących e-pieniądzem

Jeżeli jest to konieczne do celów dochodzenia, nadzoru i egzekwowania przepisów, właściwe organy wymieniają między sobą następujące informacje dotyczące tokenów będących e-pieniądzem:

a)
informacje i dokumenty otrzymane w kontekście powiadomienia przez emitenta tokenów będących e-pieniądzem zgodnie z art. 48 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz, w stosownych przypadkach, uzupełnione następnie w ramach nadzoru, w tym:
(i)
nazwa emitenta, identyfikator podmiotu prawnego lub inny identyfikator wymagany zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym, zgłoszony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/2984, jego adres siedziby i siedziba zarządu, jeżeli są różne, oraz jego dane kontaktowe, o których mowa w pkt 1, 3, 4 i 5 część A załącznika III do rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(ii)
wszystkie wersje dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, o którym mowa w art. 51 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(iii)
wszystkie wersje materiałów marketingowych, o których mowa w art. 53 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(iv)
informacje na temat struktury organizacyjnej, warunków operacyjnych i zgodności emitenta tokena będącego e-pieniądzem z wymogami określonymi w tytule IV rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz informacje przekazywane w ramach procesu ubiegania się o zezwolenie na działalność jako instytucja kredytowa zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 9  lub jako instytucja pieniądza elektronicznego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE 10 , zaktualizowane w ramach nadzoru, w tym:
1)
informacje o zgodności z wymogami dotyczącymi inwestowania środków pieniężnych określonymi w art. 54 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
2)
plany naprawy i wykupu opracowane zgodnie z art. 55 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz informacje dotyczące ich aktualizacji, a także wszelkich mechanizmów lub środków planu naprawy skutecznie wdrażanych zgodnie z tym artykułem;
3)
informacje na temat zgodności z wymogami określonymi w art. 58 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w przypadku gdy właściwy organ zażądał od instytucji pieniądza elektronicznego emitującej inne niż znaczące tokeny będące e-pieniądzem spełnienia takich wymogów zgodnie z art. 58 ust. 2 tego rozporządzenia;
b)
informacje na temat wszelkich tymczasowych zawieszeń, wydanych przez właściwy organ, wykupu tokenów będących e-pieniądzem oraz wskazanie okoliczności, które mogą mieć wpływ na interesy posiadaczy tokenów będących e-pieniądzem i na stabilność finansową zgodnie z art. 55 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
c)
informacje na temat wszelkich sankcji nałożonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym sankcji karnych, środków administracyjnych lub czynności związanych z egzekwowaniem przepisów, w odniesieniu do emitenta tokenów będących e-pieniądzem.
d)
wszelkie inne informacje niezbędne na potrzeby współpracy między właściwymi organami przy czynnościach dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów na podstawie art. 95 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  4

Informacje podlegające wymianie w odniesieniu do dostawców usług w zakresie kryptoaktywów

Jeżeli jest to konieczne do celów dochodzenia, nadzoru i egzekwowania przepisów, właściwe organy wymieniają między sobą następujące informacje dotyczące dostawców usług w zakresie kryptoaktywów:

a)
informacje i dokumenty otrzymane w związku z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawców usług w zakresie kryptoaktywów na podstawie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/305 11  lub w kontekście powiadomienia na podstawie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/303 12 , a w stosownych przypadkach uzupełnione następnie w ramach nadzoru, w tym:
(i)
nazwa dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, jego identyfikator podmiotu prawnego, o którym mowa w art. 17 rozporządzenia delegowanego Komisji ustanawiającego standardy techniczne przyjętego na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114, adres URL jego strony internetowej, kontaktowy adres e-mail, numer telefonu i adres fizyczny oraz wyciągi z rejestrów krajowych;
(ii)
w stosownych przypadkach statut lub umowę spółki dostawcy kryptoaktywów, o których mowa w art. 62 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(iii)
informacje na temat organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, w tym:
1)
imiona i nazwiska oraz, o ile są dostępne, osobiste numery identyfikacyjne jego członków;
2)
informacje na temat funkcji pełnionych przez każdego z jego członków w ramach działalności jako dostawca usług w zakresie kryptoaktywów;
3)
w stosownych przypadkach informacje na temat wszelkich zmian w organie zarządzającym i oceny tych zmian przez właściwy organ;
(iv)
informacje na temat członków organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów niezbędne do oceny ich dobrej opinii i odpowiedniości, w tym, jeżeli są dostępne:
1)
informacje o ich doświadczeniu zawodowym, umiejętnościach i czasie przeznaczonym na wykonywanie przez nich obowiązków w organie zarządzającym;
2)
informacje na temat ich reputacji, o których mowa w art. 7 lit. e) rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/305;
(v)
informacje na temat akcjonariuszy posiadających co najmniej 10 % kapitału zakładowego lub praw głosu dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, w tym informacje o ich tożsamości i liczbie posiadanych przez nich pakietów akcji, oraz informacje na temat ich reputacji, o których mowa w art. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/314 13 , oraz w stosownych przypadkach, dokonaną przez właściwy organ ocenę planowanych nabyć lub zbyć znacznego pakietu akcji dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zgodnie z art. 83 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
(vi)
informacje na temat struktury organizacyjnej, warunków operacyjnych i zgodności z wymogami określonymi w tytule V rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym:
1)
program działań określający rodzaje świadczonych usług w zakresie kryptoaktywów, w tym miejsce i sposób wprowadzania tych usług do obrotu, zgodnie z art. 62 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
2)
informacje na temat zasad zarządzania i mechanizmów kontroli wewnętrznej zgodnie z art. 62 ust. 2 lit. f) oraz i) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
3)
informacje dotyczące zgodności z art. 67, 68 i 70 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym procedur zarządzania ryzykiem i procedur z zakresu rachunkowości;
4)
o ile jest dostępna, liczbę klientów mających siedzibę lub znajdujących się w danym państwie członkowskim, na rzecz których dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy usługi, wartość kryptoaktywów zarządzanych lub przechowywanych na rzecz tych klientów oraz wolumen transakcji realizowanych na rzecz tych klientów;
5)
informacje na temat wszelkich sytuacji, w których istnieje podejrzenie, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów nie spełnia wymogów określonych w tytule V rozporządzenia (UE) 2023/1114, wraz z wyjaśnieniem wynikających z tego środków wprowadzonych lub planowanych przez właściwy organ;
b)
informacje dotyczące rejestrów prowadzonych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów zgodnie z art. 68 ust. 9 i art. 76 ust. 15 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
c)
informacje na temat zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, w tym w przypadku odmowy udzielenia zezwolenia lub cofnięcia wniosku o udzielenie zezwolenia, oraz informacje o cofnięciu zezwolenia na podstawie art. 64 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
d)
informacje na temat wszelkich sankcji nałożonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym sankcji karnych, środków administracyjnych lub czynności związanych z egzekwowaniem przepisów w odniesieniu do dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów;
e)
wszelkie inne informacje niezbędne na potrzeby współpracy między właściwymi organami przy czynnościach dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów na podstawie art. 95 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  5

Informacje podlegające wymianie w odniesieniu do zapobiegania nadużyciom na rynku związanym z kryptoaktywami i zakazu takich nadużyć

Jeżeli jest to konieczne do celów dochodzenia, nadzoru i egzekwowania przepisów, właściwe organy wymieniają między sobą informacje dotyczące podejrzeń wykorzystywania informacji poufnych, o których mowa w art. 89 rozporządzenia (UE) 2023/1114, podejrzeń bezprawnego ujawniania informacji poufnych, o których mowa w art. 90 rozporządzenia (UE) 2023/1114, lub podejrzeń manipulacji na rynku, o których mowa w art. 91 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym:

a)
ewidencję usług w zakresie kryptoaktywów, a także realizowanych działań, zleceń i transakcji prowadzoną przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów zgodnie z art. 68 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
b)
dane na temat wszystkich zleceń dotyczących kryptoaktywów ogłaszanych za pośrednictwem systemów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzącego platformę obrotu, przechowywane zgodnie z art. 76 ust. 15 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
c)
zgłoszenia dotyczące podejrzanych zleceń lub transakcji, o których mowa w art. 92 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
d)
wszelkie istotne przesłanki lub dowody potwierdzające takie podejrzenia;
e)
wszelkie inne informacje niezbędne na potrzeby współpracy przy czynnościach dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów, odnoszące się do tytułu VI rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  6

Informacje podlegające wymianie w odniesieniu do środków zapobiegawczych

Jeżeli jest to konieczne do celów dochodzenia, nadzoru i egzekwowania przepisów, właściwe organy wymieniają między sobą informacje dotyczące środków zapobiegawczych, o których mowa w art. 102 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym:

a)
informacje na temat wszelkich podejrzeń o nieprawidłowości w działalności oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu kryptoaktywów innych niż tokeny powiązane z aktywami lub tokeny będące e-pieniądzem, emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem lub dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów;
b)
informacje na temat wszelkich planowanych lub wprowadzonych środków zapobiegawczych zgodnie z art. 102 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
c)
wszelkie inne informacje niezbędne do współpracy przy przyjmowaniu środków zapobiegawczych.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 października 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2984 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do formularzy, formatów i szablonów dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywa (Dz.U. L, 2024/2984, 3.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_impl/2024/2984/oj).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/296 z dnia 31 października 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających procedurę zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa (Dz.U. L, 2025/296, 13.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_del/2025/296/oj).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/413 z dnia 18 grudnia 2024 r.uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółową treść informacji niezbędnych do przeprowadzenia oceny planowanego nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami (Dz.U. L, 2025/413, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/413/oj).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/849/oj).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/ 36/oj).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniająca dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylająca dyrektywę 2000/46/WE (Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 7, ELI: http://data. europa.eu/eli/dir/2009/110/oj).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/305 z dnia 31 października 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy zawrzeć we wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów (Dz.U. L, 2025/305, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/305/oj).
12 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/303 z dnia 31 października 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które mają być przekazywane przez niektóre podmioty finansowe w powiadomieniu o zamiarze świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów (Dz.U. L, 2025/303, 20.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/303/oj).
13 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/314 z dnia 18 grudnia 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółową treść informacji niezbędnych do przeprowadzenia oceny planowanego nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów (Dz.U. L, 2025/414, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/414/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.300

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/300 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami
Data aktu: 10/10/2024
Data ogłoszenia: 31/03/2025
Data wejścia w życie: 20/04/2025