uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 95 ust. 10 akapit trzeci,
(1) Rynki kryptoaktywów są z natury rynkami transgranicznymi. Należy zatem zapewnić właściwym organom w różnych państwach członkowskich możliwość wymiany informacji umożliwiających im skuteczny nadzór nad podmiotami działającymi w ich odpowiednich jurysdykcjach.
(2) Informacje, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami na podstawie art. 95 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny zatem umożliwiać tym organom skuteczne wykonywanie czynności dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów prowadzonych na podstawie tego rozporządzenia. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które właściwe organy mogą potrzebować wymieniać, aby móc wykonywać te zadania.
(3) Aby zapewnić właściwym organom możliwość skutecznego monitorowania emisji i oferty publicznej kryptoaktywów innych niż tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem, właściwe organy powinny wymieniać informacje dotyczące nie tylko samych kryptoaktywów, w tym ich charakterystyki technicznej i kategoryzacji, ale również oferty kryptoaktywów, emitentów i oferujących kryptoaktywa oraz osób ubiegających się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu. W szczególności właściwe organy powinny wymieniać się ogólnymi informacjami i dokumentami umożliwiającymi identyfikację odnośnych osób oraz zrozumienie kwestii emitowania i oferowania kryptoaktywów, w tym zgłoszonymi dokumentami informacyjnymi dotyczącymi kryptoaktywów, a także informacjami dotyczącymi zidentyfikowanych naruszeń, kar i środków, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania.
(4) Podobnie, aby zapewnić właściwym organom możliwość skutecznego nadzorowania emisji tokenów powiązanych z aktywami, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami dotyczącymi charakterystyki technicznej takich tokenów. Ponadto powinny one wymieniać się informacjami niezbędnymi do zapewnienia, aby tokeny powiązane z aktywami były emitowane wyłącznie przez upoważnione osoby i oferowane przez emitenta lub przez osobę upoważnioną przez emitenta. Ponadto, aby ocenić, czy emitent tokenów powiązanych z aktywami spełnia wymogi tytułu III rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami i dokumentami dotyczącymi wymogów ostrożnościowych i zasad zarządzania w odniesieniu do emitenta, w tym jego organu zarządzającego, jego odpowiedniości i jego akcjonariuszy, a także wszelkich nałożonych kar i środków administracyjnych, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz informacji na temat odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania emitenta.
(5) Aby móc skutecznie monitorować emisję tokenów będących e-pieniądzem, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami dotyczącymi charakterystyki technicznej takich tokenów. Ponadto właściwe organy powinny wymieniać się informacjami w celu zapewnienia, aby tokeny będące e-pieniądzem były emitowane przez podmioty, o których mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w celu zagwarantowania, że tacy emitenci spełniają odpowiednie wymogi określone w tytule IV tego rozporządzenia, oraz w celu wymiany informacji na temat wszelkich nałożonych kar i środków, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz informacji na temat odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania emitentów.
(6) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, właściwe organy powinny wymieniać się informacjami ogólnymi, statutami i innymi dokumentami zapewniającymi wgląd w strukturę i działalność operacyjną takich dostawców. Z tego samego powodu właściwe organy powinny również wymieniać się informacjami na temat procesu wydawania zezwoleń i późniejszej zgodności z tytułem V rozporządzenia (UE) 2023/1114. Informacje te powinny obejmować informacje na temat organu zarządzającego dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, jego odpowiedniości do zarządzania takimi dostawcami oraz reputacji jego członków, a także informacje na temat akcjonariuszy, nałożonych kar i środków, czynności związanych z egzekwowaniem przepisów oraz informacje na temat odpowiedniej historii przestrzegania przepisów i postępowania dostawców.
(7) Właściwe organy powinny również wymieniać się istotnymi informacjami na temat podejrzeń o nadużycia na rynku, aby wypełniać swoje obowiązki nadzorcze w sposób kompleksowy.
(8) Ponadto właściwe organy powinny wymieniać się informacjami na temat wszelkich podejrzeń o nieprawidłowości w działalności osób fizycznych i prawnych objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1114, a także szczegółowymi informacjami na temat wszelkich zagrożeń, jakie takie nieprawidłowości mogą stwarzać dla ochrony inwestorów lub stabilności finansowej.
(9) Wymiana informacji między właściwymi organami w związku z czynnościami dochodzeniowymi, nadzorczymi i związanymi z egzekwowaniem przepisów powinna odbywać się z poszanowaniem prawa do ochrony danych osobowych osób, których te dane dotyczą, określonego odpowiednio w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i musi być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 . W związku z tym wymieniane powinny być wyłącznie dane osobowe niezbędne do celów czynności dochodzeniowych, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem przepisów prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114, a dane te nie powinny być przechowywane dłużej, niż jest to konieczne do tego celu.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych sporządzony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i przedłożony Komisji.
(11) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(12) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, ponieważ byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie ma wpływ jedynie na właściwe organy, a nie na uczestników rynku.
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 27 maja 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 października 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.300 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/300 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami |
Data aktu: | 10/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2025 |