uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 54 ust. 4 i art. 55 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/127 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2021/2116 o przepisy dotyczące agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro.
(2) Doświadczenie zdobyte w trakcie pierwszego roku wdrażania rocznego rozliczenia z realizacji celów, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia (UE) 2021/2116, oraz przygotowania drugiego roku budżetowego pokazuje, że państwa członkowskie ponoszą nieproporcjonalne obciążenie administracyjne, jeżeli chodzi o przedstawianie uzasadnień na potrzeby rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od planowanych kwot jednostkowych.
(3) Zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2021/2116 wydatki związane z interwencjami, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 3 , kwalifikują się do finansowania unijnego tylko wtedy, gdy zostały dokonane przez akredytowane agencje płatnicze zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i mającymi zastosowanie systemami zarządzania oraz jeżeli odpowiadają odpowiednim produktom. Zgodność z tymi wymogami zapewniają agencje płatnicze, o których mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2116, jednostki certyfikujące, o których mowa w art. 12 tego rozporządzenia, oraz Komisja w ramach procedury rozliczenia zgodności, o której mowa w art. 55 tego rozporządzenia. Daje to pewność, że zrealizowane produkty zostały osiągnięte zgodnie z przepisami Unii, a plany strategiczne WPR są zgodne z celami pośrednimi i celami końcowymi i określonymi przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR w ramach ich systemów sprawozdawczości na temat wyników.
(4) Ponadto w wyniku zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1468 4 do rozporządzeń (UE) 2021/2115 i (UE) 2021/2116 państwa członkowskie mogą przedkładać Komisji dwa wnioski o zmianę rocznie, co może dotyczyć takich elementów jak planowane kwoty jednostkowe, produkty i alokacje finansowe na interwencje, które stanowią podstawę rocznego rozliczenia z realizacji celów. Państwa członkowskie w coraz większym stopniu korzystają również z przewidzianej w art. 119 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2115 możliwości wprowadzania i stosowania zmian w tych elementach swoich planów strategicznych WPR, które są związane z interwencjami w ramach tytułu III rozdział IV tego rozporządzenia. Ma to wpływ na roczne rozliczenie z realizacji celów i zwiększa związane z nim obciążenia administracyjne.
(5) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i poprawić efektywność kosztową rocznego rozliczenia z realizacji celów, państwa członkowskie nie powinny być zobowiązane do przedstawiania uzasadnień do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od planowanych kwot jednostkowych, w przypadku gdy łączna kwota wydatków odpowiadających tym odchyleniom nie przekracza progu de minimis wyrażonego jako odsetek wydatków zadeklarowanych w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów, zgodnie z art. 134 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Tę łączną kwotę oblicza się, mnożąc odchylenie dla każdej kwoty jednostkowej przez odpowiednią liczbę produktów i sumując otrzymane kwoty. Do celów tych obliczeń należy uwzględnić jedynie odchylenia skutkujące nadmiernymi wydatkami. Aby uniknąć szkodliwego wpływu na fundusze unijne i zapewnić proporcjonalność, należy ustalić próg de minimis na poziomie 2 %. Odsetek ten jest zgodny z ogólnie przyjętym progiem w odniesieniu do wystarczającej pewności stosowanym w audytach dotyczących polityki i budżetu Unii.
(6) Próg de minimis dotyczący przedkładania uzasadnień do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów nie powinien jednak mieć zastosowania do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od maksymalnych planowanych kwot jednostkowych, o których mowa w art. 102 rozporządzenia (UE) 2021/2115, biorąc pod uwagę, że maksymalne planowane kwoty jednostkowe zostały ustalone, aby zapewnić elastyczność w celu uniknięcia niewykorzystanych środków, przy jednoczesnym unikaniu nadmiernej rekompensaty dla rolników.
(7) Niniejsze rozporządzenie nie dotyczy wymogu przedstawienia w rocznych sprawozdaniach z realizacji celów na podstawie art. 134 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2115 do celów art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116 uzasadnienia każdej nadwyżki zrealizowanej kwoty jednostkowej w stosunku do planowanej kwoty jednostkowej, przekraczającej 50 %.
(8) Konieczne jest doprecyzowanie brzmienia art. 14 ust. 8 i art. 15 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127, ponieważ brzmienie to mogłoby nieumyślnie skłonić Komisję do zastosowania poziomu korekty ryczałtowej, który jest niższy niż ryzyko dla budżetu Unii. Te przepisy należy zatem przeredagować w taki sposób, aby wyraźnie wskazać, że w przypadku gdy obiektywne przesłanki wskazują, że maksymalna strata dla funduszy jest równa lub niższa niż strata, która wyniknęłaby z zastosowania niższej stawki zryczałtowanej niż zaproponowana przez Komisję, Komisja, podejmując decyzję w sprawie kwot podlegających wyłączeniu z finansowania unijnego, powinna zastosować tę niższą stawkę zryczałtowaną.
(9) Ponieważ roczne sprawozdania z realizacji celów za rok budżetowy 2024 mają zostać przedłożone do dnia 15 lutego 2025 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej, a próg de minimis powinien mieć zastosowanie do procedur rocznego rozliczenia z realizacji celów, począwszy od roku budżetowego 2024.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.310 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/310 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127 w odniesieniu do rocznego rozliczenia z realizacji celów i procedury rozliczenia zgodności |
Data aktu: | 05/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 12/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 13/02/2025 |