Decyzja wykonawcza 2025/337 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących wyrobów pirotechnicznych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/337
z dnia 20 lutego 2025 r.
w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących wyrobów pirotechnicznych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE 2  w przypadku wyrobów pirotechnicznych zgodnych z odpowiednimi normami zharmonizowanymi lub ich odpowiednimi częściami, do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one zasadnicze wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w załączniku I do tej dyrektywy.

(2) W dniu 14 sierpnia 2007 r. Komisja skierowała do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) wniosek o normalizację M/416 na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/23/WE 3 . We wniosku tym Komisja wezwała CEN do opracowania norm dotyczących ogni sztucznych, zawierających między innymi wykaz wyrobów należących do kategorii P1 (wyroby pirotechniczne, inne niż wyroby pirotechniczne widowiskowe i wyroby pirotechniczne przeznaczone do użytku teatralnego, które stwarzają niskie zagrożenie), wykaz wyrobów nieobjętych tą kategorią, jak również procedurę lub kryteria określające, który wyrób należy do kategorii P1. Odniesienia do norm przyjętych przez CEN w odpowiedzi na ten wniosek zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 12 maja 2017 r. w drodze komunikatu Komisji 2017/C 149/01 4 , którym zastąpiono wszystkie poprzednie wykazy opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(3) Decyzją wykonawczą Komisji C(2022) 3011 5  Komisja zwróciła się do CEN z wnioskiem o nowelizację istniejących norm zharmonizowanych dotyczących wyrobów pirotechnicznych na potrzeby dyrektywy 2013/29/UE, która zastąpiła i uchyliła dyrektywę 2007/23/WE. Zgodnie z tą decyzją wykonawczą zlecenie normalizacji M/416 wygasło 13 czerwca 2022 r.

(4) CEN dokonał nowelizacji norm zharmonizowanych EN 15947-1:2015, EN 15947-2:2015, EN 15947-3:2015, EN 15947-4:2015 oraz EN 15947-5:2015 jeszcze na podstawie zlecenia normalizacji M/416 i przyjął nowe normy serii EN 15947:2022, części 1-5, w dniu 5 października 2022 r. Te nowe normy zastąpiły serię EN 15947:2015 (części 1-5). Jednakże jedynie części 2-5 serii EN 15947:2022 zostały przedłożone Komisji przez CEN celem

przywołania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, ponieważ część 1 zawierająca definicje terminologii nie została uznana za objętą domniemaniem zgodności z którymkolwiek z zasadniczych wymagań bezpieczeństwa określonych w dyrektywie 2013/29/UE.

(5) Pismem z dnia 21 listopada 2023 r. Komisja poinformowała CEN, że nie zamierza zamieścić w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesień do norm EN 15947-2:2022, EN 15947-3:2022, EN 15947-4:2022 oraz EN 15947-5:2022 ze względu na fakt, że normy te nie spełniają wymogów określonych we wniosku o normalizację zawartym w decyzji wykonawczej C(2022) 3011, a zatem nie wdrażają odpowiednich zasadniczych wymagań bezpieczeństwa ustanowionych w dyrektywie 2013/29/UE.

(6) Biorąc pod uwagę, że CEN uważa, iż normy EN 15947-2:2022, EN 15947-3:2022, EN 15947-4:2022 oraz EN 15947-5:2022 zastępują istniejące, obecnie przywoływane normy (EN 15947-2:2015, EN 15947-3:2015, EN 15947-4:2015 oraz EN 15947-5:2015), norm tych nie można już uznawać za odzwierciedlające stan wiedzy technicznej i spełniające odpowiednie zasadnicze wymagania bezpieczeństwa, również w kontekście tego, że CEN potwierdził swoją niezdolność do opracowania i przedłożenia nowych norm w najbliższej przyszłości. Należy zatem wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych serii EN 15947:2015 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, ponieważ normy te zostały znowelizowane przez CEN i zastąpione normami serii EN 15947:2022.

(7) Ponieważ definicje terminologii zawarte w normach EN ISO 14451-1:2013, EN 15947-1:2015, EN 16256-1:2012 oraz EN 16261-1:2012 nie potwierdzają zgodności z żadnym z zasadniczych wymagań bezpieczeństwa ustanowionych w dyrektywie 2013/29/UE, konieczne jest zatem wycofanie odniesień do tych norm zharmonizowanych z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

(8) W celu zapewnienia jasności i przejrzystości nowy pełny wykaz odniesień do norm zharmonizowanych przyjętych na potrzeby dyrektywy 2013/29/UE i spełniających wymagania, które mają one obejmować, należy opublikować w jednym akcie.

(9) Należy zatem uchylić komunikat 2017/C 149/01.

(10) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania.

(11) Normy zharmonizowane przyjęte w odpowiedzi na wnioski o normalizację mogą być przedmiotem wniosków o dostęp do dokumentów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 . W wyroku z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie C-588/21 P (Public.Resource.Org i Right to Know przeciwko Komisji i in.) 7  Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że istnieje nadrzędny interes publiczny w rozumieniu art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, uzasadniający ujawnienie norm zharmonizowanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących wyrobów pirotechnicznych, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/29/UE, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Komunikat 2017/C 149/01 traci moc.

Ma on jednak nadal zastosowanie w stosunku do odniesień do norm zharmonizowanych wymienionych w załączniku II do niniejszej decyzji do dnia 24 marca 2025 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

Nr Odniesienie do normy
1. EN ISO 14451-2:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 2: Metody badań (ISO 14451-2:2013)

2. EN ISO 14451-3:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 3: Etykietowanie (ISO 14451-3:2013)

3. EN ISO 14451-4:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 4: Wymagania i klasyfikacja małogabarytowych generatorów gazu (ISO 14451-4:2013)

4. EN ISO 14451-5:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 5: Wymagania i klasyfikacja generatorów gazu stosowanych w poduszkach powietrznych (ISO 14451-5:2013)

5. EN ISO 14451-6:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 6: Wymagania i klasyfikacja modułów poduszek powietrznych (ISO 14451-6:2013)

6. EN ISO 14451-7:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 7: Wymagania i klasyfikacja napinaczy pasów (ISO 14451-7:2013)

7. EN ISO 14451-8:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 8: Wymagania i klasyfikacja zapłonników (ISO 14451-8:2013)

8. EN ISO 14451-9:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 9: Wymagania i klasyfikacja mechanizmów napinających (ISO 14451-9:2013)

9. EN ISO 14451-10:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 10: Wymagania i klasyfikacja podzespołów (ISO 14451-10:2013)

10. EN 16256-2:2012

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne teatralne - Część 2: Klasy wyrobów pirotechnicznych teatralnych

11. EN 16256-3:2012

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne teatralne - Część 3: Wymagania dotyczące konstrukcji i działania

12. EN 16256-4:2012

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne teatralne - Część 4: Minimalne wymagania dotyczące etykietowania i instrukcje stosowania

13. EN 16256-5:2012

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne teatralne - Część 5: Metody badań

14. EN 16261-2:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne widowiskowe, klasa 4 - Część 2: Wymagania

15. EN 16261-3:2012

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne widowiskowe, klasa 4 - Część 3: Metody badań

16. EN 16261-4:2012

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne widowiskowe, klasa 4 - Część 4: Minimalne wymagania dotyczące etykietowania i instrukcje stosowania

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy
1. EN ISO 14451-1:2013

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne do pojazdów - Część 1: Terminologia (ISO 14451-1:2013)

2. EN 15947-1:2015

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne widowiskowe, klasy F1, F2 i F3 - Część 1: Terminologia

3. EN 15947-2:2015

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne widowiskowe, klasy F1, F2 i F3 - Część 2: Klasy i typy wyrobów pirotechnicznych widowiskowych

4. EN 15947-3:2015

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne widowiskowe, klasy F1, F2 i F3 - Część 3: Minimalne wymagania dotyczące etykietowania

5. EN 15947-4:2015

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne widowiskowe, klasy F1, F2 i F3 - Część 4: Metody badań

6. EN 15947-5:2015

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne widowiskowe, klasy F1, F2 i F3 - Część 5: Wymagania dotyczące konstrukcji i działania

7. EN 16256-1:2012

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne teatralne - Część 1: Terminologia

8. EN 16261-1:2012

Wyroby pirotechniczne - Wyroby pirotechniczne widowiskowe, klasa 4 - Część 1: Terminologia

1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/1025/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku wyrobów pirotechnicznych (Dz.U. L 178 z 28.6.2013, s. 27, ELI: http:// data.europa.eu/eli/dir/2013/29/oj).
3 Dyrektywa 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie wprowadzania do obrotu wyrobów pirotechnicznych (Dz.U. L 154 z 14.6.2007, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2007/23/oj).
4 Komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku wyrobów pirotechnicznych (2017/C 149/01) (Dz.U. C 149 z 12.5.2017, s. 1).
5 Decyzja wykonawcza Komisji C(2022) 3011 z dnia 12 maja 2022 r. w sprawie wniosku o normalizację do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego w odniesieniu do wyrobów pirotechnicznych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE.
6 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2001/ 1049/oj).
7 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 marca 2024 r., Public.Resource.Org i Right to Know/Komisja i in., C-588/21 P, ECLI:EU:C:2024:201.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.337

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/337 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących wyrobów pirotechnicznych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE
Data aktu: 20/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025
Data wejścia w życie: 24/02/2025