uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 1 lit. a) i art. 44 ust. 1 lit. a),
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1332/2011 2 ustanawia wspólne wymogi korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne w celu zapobiegania kolizjom w powietrzu.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 1332/2011 nakłada wymóg, aby samoloty z napędem turbinowym o maksymalnej certyfikowanej masie startowej powyżej 5 700 kg lub dopuszczone do przewozu ponad 19 pasażerów były wyposażone w układ logiczny systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1 ACAS II, aby zapobiec kolizjom w powietrzu. Wymóg ten ma również zastosowanie do operatorów niektórych samolotów zarejestrowanych w państwie trzecim, ale nie ma zastosowania do systemów bezzałogowych statków powietrznych.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1332/2011 statki powietrzne, które zgodnie z przepisami nie muszą być wyposażone w ACAS II, ale są wyposażone w ten system na zasadzie dobrowolności, muszą posiadać układ logiczny systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1.
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 3 ustanawia wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym, a także nadzoru nad nimi.
(5) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 wymaga, aby instytucje zapewniające służby łączności, nawigacji lub dozorowania wykazały, że ich metody pracy i procedury operacyjne są zgodne z normami załącznika 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago 7 grudnia 1944 r. ("konwencja chicagowska"), dotyczącymi telekomunikacji lotniczej w zakresie, w jakim są one istotne dla zapewniania służb łączności, nawigacji lub dozorowania w danej przestrzeni powietrznej.
(6) Poprawką 91 do międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania, zawartych w tomie IV "Systemy dozorowania i unikania kolizji" załącznika 10 ("Łączność lotnicza") do konwencji chicagowskiej, wprowadzono pokładowy system zapobiegania kolizjom Xa (ACAS Xa) jako alternatywę dla ACAS II z układem logicznym systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1.
(7) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1139 nowe wymogi określone w tym rozporządzeniu mają odzwierciedlać aktualny stan wiedzy i najlepsze praktyki w zakresie lotnictwa, z uwzględnieniem światowego doświadczenia w tym zakresie oraz postępu naukowo-technicznego w odpowiednich dziedzinach. Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 1332/2011, aby dopuścić do jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej statki powietrzne wyposażone w system ACAS Xa.
(8) Zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2018/1139 nowe przepisy ustanowione w tym rozporządzeniu powinny wspierać państwom członkowskim w wykonywaniu ich praw i wypełnianiu ich zobowiązań wynikających z konwencji chicagowskiej poprzez zapewnianie wspólnej interpretacji oraz jednolitego i terminowego wykonywania jej postanowień. Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373, tak aby zawierało ono odniesienia do najnowszych postanowień załącznika 10 do konwencji chicagowskiej.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.343 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/343 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1332/2011 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do pokładowych systemów zapobiegania kolizjom |
Data aktu: | 17/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 18/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 10/03/2025 |