uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 127 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych działań kontrolnych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu weryfikacji zgodności z prawodawstwem Unii, m.in. w obszarze bezpieczeństwa żywności na każdym etapie produkcji, przetwarzania i dystrybucji.
(2) Art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że akt delegowany może zawierać wymóg, aby przesyłki określonych zwierząt i towarów mogły być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego lub jego regionu, które znajdują się w wykazie sporządzonym w tym celu przez Komisję.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2292 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek, które to wymogi mają zagwarantować, żeby pochodzące z państw trzecich lub ich regionów przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, oraz niektórych towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi spełniały odpowiednie wymogi ustanowione w przepisach dotyczących bezpieczeństwa żywności, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, lub wymogi uznawane za co najmniej równoważne. W art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 określono w szczególności zwierzęta, od których lub z których pozyskuje się żywność, i towary przeznaczone do spożycia przez ludzi, do których ma zastosowanie wymóg pochodzenia z państwa trzeciego lub jego regionu figurującego w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(4) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/405 3 ustanowiono wykazy państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest - zgodnie z art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625 - wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(5) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że oprócz wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/625 przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mają być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego, które posiada plan kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających.
(6) Art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że oprócz warunków określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/625 przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mogą być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego, które spełnia wymogi przewidziane w art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 i figuruje w zamieszczonym w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 wykazie państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii danych zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, lub produktów pochodzenia zwierzęcego.
(7) Art. 8 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że na zasadzie odstępstwa od art. 7 przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mogą być wprowadzane do Unii z państw trzecich, które nie posiadają zatwierdzonego planu kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających, ale zapewniają, aby zwierzęta, od których lub z których pozyskuje się żywność, i produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym wykorzystywane w produktach złożonych, pochodziły z państwa członkowskiego lub państwa trzeciego figurującego w wykazie zamieszczonym w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Art. 8 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że oprócz wymogów określonych w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625 Komisja ma podjąć decyzję w sprawie umieszczenia państwa trzeciego w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, tylko wówczas, gdy właściwy organ tego państwa trzeciego przedstawi Komisji dowody i gwarancje spełnienia wymogów określonych w art. 8 ust. 1. Przedmiotowe dowody i gwarancje mają obejmować informacje na temat procedur obowiązujących w tym państwie trzecim w celu zagwarantowania identyfikowalności i pochodzenia tych zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, i tych produktów pochodzenia zwierzęcego.
(8) Belize, Kuba, Honduras, Nigeria i Tunezja są wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "O" dla kategorii "mleko" i "jaja", co wskazuje na ich zamiar wywozu do Unii produktów złożonych wytworzonych z wykorzystaniem przetworzonego mleka lub przetworzonych produktów jajecznych pozyskanych z państwa członkowskiego bądź z państwa trzeciego lub jego regionu, które to państwo lub region posiada plany kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających. Państwa te nie przedłożyły jednak Komisji dowodów i gwarancji zgodności z art. 8 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292. W załączniku -I należy zatem skreślić oznaczenie "O" w pozycjach dotyczących Belize, Kuby, Hondurasu, Nigerii i Tunezji.
(9) Brazylia jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "O" dla kategorii "jaja". Brazylia przedłożyła plan kontroli dotyczący jaj. Plan ten zawiera wymagane gwarancje i w związku z tym należy go zatwierdzić. W związku z powyższym należy umieścić Brazylię w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" [zamiast "O"] dla kategorii "jaja".
(10) Brunei i Kostaryka są wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "O" dla kategorii "mleko" i "jaja", co wskazuje na ich zamiar wywozu do Unii produktów złożonych wytworzonych z wykorzystaniem przetworzonego mleka lub przetworzonych produktów jajecznych pozyskanych z państwa członkowskiego bądź z państwa trzeciego lub jego regionu, które to państwo lub region posiada plany kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających. Państwa te poinformowały jednak Komisję, że nie są zainteresowane dalszym wywozem takich produktów złożonych do Unii. W załączniku -I należy zatem skreślić oznaczenie "O" w pozycjach dotyczących Brunei i Kostaryki.
(11) Kazachstan przedłożył plan kontroli dotyczący miodu. Plan ten zawiera wymagane gwarancje i w związku z tym należy go zatwierdzić. W związku z powyższym należy umieścić Kazachstan w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "miód".
(12) Falklandy są obecnie wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "akwakultura", co wskazuje na istnienie zatwierdzonego planu kontroli. Falklandy poinformowały jednak Komisję, że nie są zainteresowane dalszym wywozem produktów akwakultury do Unii. Należy zatem skreślić to oznaczenie "X" dla kategorii "akwakultura" we wspomnianym załączniku.
(13) Tanzania jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniami "X" oraz "P" dla kategorii "akwakultura: wyłącznie skorupiaki", co oznacza, że Tanzania wywozi do Unii skorupiaki utrzymywane w warunkach fermowych oraz produkty złożone wytworzone z wykorzystaniem produktów przetworzonych uzyskanych z małży pochodzących z państw członkowskich albo państw trzecich lub ich regionów wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Tanzania poinformowała jednak Komisję, że plany kontroli pozostałości na 2023 r. nie zostały wdrożone, ponieważ od grudnia 2022 r. krajowa produkcja skorupiaków utrzymywanych w warunkach fermowych nie istnieje. W związku z powyższym w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 należy skreślić wspomniane oznaczenia "X" i "P" dla kategorii "akwakultura: wyłącznie skorupiaki". Dodatkowo ze względu na skreślenie oznaczenia "X" dla kategorii "akwakultura: wyłącznie skorupiaki" oraz zgodnie z art. 2a ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w pozycjach dotyczących Tanzanii należy skreślić również oznaczenie "O" dla kategorii "mleko" i "jaja".
(14) Nowa Zelandia jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "koniowate". Nowa Zelandia nie przedłożyła Komisji w tym roku planu kontroli dotyczącego zwierząt koniowatych ze względu na brak produkcji koniowatych, dlatego należy skreślić oznaczenie "X" dla kategorii "koniowate" w tym załączniku.
(15) Singapur jest obecnie wymieniony w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "koniowate" i przypisem 10 ("[w]yłącznie w odniesieniu do przesyłek świeżego mięsa pochodzącego z Nowej Zelandii, przeznaczonych do Unii i rozładowywanych, z przechowywaniem lub bez, w Singapurze oraz przeładowywanych w zatwierdzonym zakładzie podczas tranzytu przez Singapur"). Nowa Zelandia nie przedłożyła planu kontroli i w związku z tym zostanie usunięta z wykazu w odniesieniu do kategorii "koniowate", dlatego w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w pozycji dotyczącej Singapuru należy skreślić oznaczenie "X10" dla kategorii "koniowate".
(16) Singapur jest obecnie wymieniony w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" oraz przypisem 14 "[w]yłącznie ryby [...]" dla kategorii "akwakultura". Singapur przedłożył również plan kontroli dotyczący skorupiaków. Plan ten zawiera wymagane gwarancje i w związku z tym należy go zatwierdzić, a przypis 14 obok oznaczenia "X", ograniczający ten wpis wyłącznie do ryb, należy skreślić w załączniku -I.
(17) Tajlandia jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "A" dla kategorii "jaja", co wskazuje na zamiar wykorzystania do wytwarzania produktów przeznaczonych na wywóz do Unii wyłącznie jaj z państw członkowskich albo z innych państw trzecich zatwierdzonych do przywozu jaj do Unii. Tajlandia przedstawiła plan kontroli dotyczący jaj. Plan ten zawiera wymagane gwarancje i w związku z tym należy go zatwierdzić. W związku z powyższym należy umieścić Tajlandię w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" [zamiast "A"] dla kategorii "jaja".
(18) Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Wyspy Pitcairn są obecnie wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "miód". Zjednoczone Emiraty Arabskie i Wyspy Pitcairn poinformowały jednak Komisję, że nie są zainteresowane dalszym wywozem miodu do Unii. W związku z tym w załączniku -I należy skreślić oznaczenie "X" dla kategorii "miód" w pozycjach dotyczących Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Wysp Pitcairn.
(19) Armenia jest wymieniona w wykazie w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z uwagą "[t]ylko żywe, poddane obróbce termicznej lub mrożone raki pozyskiwane w warunkach naturalnych". Armenia poinformowała Komisję, że oprócz dalszego wywozu pozyskiwanych w warunkach naturalnych raków jest również zainteresowana rozpoczęciem wywozu ryb i produktów rybnych do Unii. Plan kontroli Armenii w odniesieniu do substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów oraz substancji zanieczyszczających obejmuje ryby i produkty rybne (kawior oraz ikrę i mlecz). Armenia przedstawiła dowody i gwarancje na to, że ryby i produkty rybne spełniają odpowiednie wymogi unijne lub równoważne wymogi, w szczególności w odniesieniu do higieny. W załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w pozycji dotyczącej Armenii uwagę "[t]ylko żywe, poddane obróbce termicznej lub mrożone raki pozyskiwane w warunkach naturalnych" należy zatem zmienić na "tylko żywe, poddane obróbce termicznej oraz mrożone raki pozyskiwane w warunkach naturalnych. Akwakultura: ryby i produkty rybne (kawior oraz ikra i mlecz)".
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 lutego 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.354 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/354 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405 w odniesieniu do wykazów państw trzecich z zatwierdzonymi planami kontroli oraz wykazów państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii niektórych produktów rybołówstwa |
Data aktu: | 21/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 16/03/2025 |