uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 ("rozporządzenie finansowe") 1 przewiduje możliwość udzielania przez Unię pożyczek w oparciu o budżet oraz gwarancji budżetowych w przypadku, gdy okaże się to najodpowiedniejszym sposobem osiągnięcia celów polityki unijnej, oraz będzie zgodne z definicjami określonymi w odpowiednim akcie podstawowym. Operacje finansowe Unii podejmowane w celu wdrożenia tych instrumentów mogą być źródłem różnego rodzaju ryzyka finansowego (np. kredytowego, rynkowego, płynności, operacyjnego, utraty reputacji i braku zgodności) z ewentualnymi konsekwencjami dla budżetu Unii.
(2) W okresie obowiązywania obecnych wieloletnich ram finansowych nastąpił znaczny wzrost operacji finansowych Unii, zarówno pod względem wolumenu jak i zakresu. Do finansowania działań będących reakcją na pojawiające się wyzwania i kolejne kryzysy wykorzystywano na dużą skalę pożyczki, gwarancje budżetowe oraz finansowanie polityk UE poprzez emisję dłużnych papierów wartościowych. W związku z takim rozwojem sytuacji należy udoskonalić komisyjne ramy zarządzania ryzykiem finansowym i zapewniania zgodności opracowane i wdrożone w odniesieniu do unijnych operacji zaciągania i udzielania pożyczek oraz zarządzania długiem, a także rozszerzyć ich zakres również na ryzyko finansowe związane z operacjami zarządzania aktywami oraz z gwarancjami budżetowymi.
(3) Na podstawie niniejszej decyzji funkcja dyrektora ds. ryzyka polega na kontynuowaniu zmian wprowadzanych w zarządzaniu ryzykiem finansowym, które rozpoczęły się wraz z określeniem funkcji dyrektora ds. ryzyka w decyzji wykonawczej Komisji C(2021)2502 z dnia 14 kwietnia 2021 r. dotyczącej operacji zaciągania pożyczek, zarządzania długiem i udzielania pożyczek w ramach NextGenerationEU. Po wprowadzeniu zróżnicowanej strategii finansowania jako ogólnej metody zaciągania pożyczek nadzór dyrektora ds. ryzyka rozszerzono na podstawie decyzji wykonawczej Komisji (UE, Euratom) 2022/2544 2 , zmienionej następnie decyzją wykonawczą Komisji (UE, Euratom) 2023/2825 3 , na wszystkie operacje zaciągania pożyczek, zarządzania długiem, zarządzania płynnością i udzielania pożyczek.
(4) Ryzyko finansowe związane z realizowanymi przez Unię operacjami finansowymi należy odpowiednio identyfikować i ograniczać, a także odpowiednio nim zarządzać i o nim informować. Ramy ryzyka powinny być solidne i zapewniać kompleksowe, rygorystyczne i niezależne nadzorowanie ryzyka finansowego związanego ze wszystkimi dokonywanymi przez Unię operacjami finansowymi. Ramy te powinny gwarantować dokonywanie operacji finansowych Unii w sposób zgodny z najwyższymi standardami uczciwości oraz należytego zarządzania finansami i ryzykiem.
(5) W drodze udoskonalenia stosowanych przez Komisję ram zarządzania ryzykiem finansowym i zapewniania zgodności operacji finansowych Unii niniejszą decyzją ustanawia się szczególny system zarządzania przez Komisję, który dotyczy wyłącznie ryzyka finansowego związanego z operacjami finansowymi Unii. Przepisy niniejszej decyzji powinny być uzupełnieniem regulaminu wewnętrznego Komisji 4 w odniesieniu do ryzyka finansowego związanego z operacjami finansowymi Unii i być dostosowane do najlepszych praktyk i norm w zakresie zarządzania ryzykiem finansowym i zapewniania zgodności z przepisami wdrażanych przez równorzędne instytucje zaangażowane w prowadzenie podobnych operacji finansowych, przy jednoczesnym poszanowaniu ram prawnych i instytucjonalnych ustanowionych w Traktatach.
(6) Decyzja powinna zatem opierać się na modelu "trzech linii obrony". Na "pierwszej linii obrony" powinny znaleźć się dyrekcje generalne odpowiedzialne za operacje finansowe Unii; do ich kompetencji w dalszym ciągu powinno należeć opracowywanie, wdrażanie, planowanie i realizacja operacji, za które odpowiadają, oraz zarządzanie nimi zgodnie z rozporządzeniem finansowym. Dyrektor ds. ryzyka powinien pełnić swoją funkcję niezależnie, działając jako "druga linia obrony" na szczeblu instytucjonalnym, ponosząc odpowiedzialność w pierwszym rzędzie za ustanowienie ram należytego zarządzania ryzykiem finansowym na potrzeby nadzoru nad operacjami finansowymi Unii oraz nadzorowanie ich wdrażania. "Trzecią linią obrony" powinna stanowić Służba Audytu Wewnętrznego, która powinna pełnić swoją rolę zgodnie z art. 118 rozporządzenia finansowego.
(7) W myśl modelu trzech linii obrony dyrekcje generalne odpowiedzialne za operacje finansowe Unii, działając w charakterze pierwszej linii obrony, powinny wdrożyć procesy należytego zarządzania ryzykiem finansowym oraz zapewnić zgodność z polityką wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz z politykami tematycznymi w zakresie ryzyka i zgodności z przepisami.
(8) Ramy zarządzania ryzykiem finansowym i zgodności z przepisami należy wdrażać wraz z innymi aktami ustanawiającymi system zarządzania przez Komisję, w szczególności z przepisami wewnętrznymi 5 , regulaminem wewnętrznym Komisji, komunikatem przewodniczącej do Komisji P(2024)5 z dnia 4 grudnia 2024 r. pt. "Metody pracy Komisji Europejskiej" oraz komunikatem Komisji SEC(2000) 6 560 zapowiadającym powołanie Służby Audytu Wewnętrznego. Ścisłą współpracę od bardzo wczesnego etapu przygotowań, zgodnie z metodami pracy Komisji Europejskiej, należy zapewnić również w odniesieniu do zarządzania ryzykiem finansowym określonego w niniejszej decyzji, w szczególności przy zaangażowaniu dyrektora ds. ryzyka.
(9) Dyrektor ds. ryzyka i dyrekcje generalne odpowiedzialne za operacje finansowe Unii powinni lojalnie realizować wszelkie działania na podstawie niniejszej decyzji, powinni ustanowić i wspierać kulturę ryzyka oraz stosować w podejściu do ryzyka finansowego związanego z operacjami finansowymi Unii wymogi ostrożności i zasadę należytego zarządzania finansami, dbając przy tym o ścisłą współpracę. Może to oznaczać opracowywanie strategii politycznych w przekrojowych grupach roboczych złożonych z przedstawicieli różnych dyrekcji generalnych odpowiedzialnych za odnośne operacje finansowe Unii i pracujących od samego początku w sposób skoordynowany. Ponadto prace nad zarządzaniem ryzykiem finansowym prowadzone na podstawie niniejszej decyzji powinny uwzględniać oceny, wnioski i doświadczenia pozyskane przez służby podczas wdrażania programów i instrumentów zatwierdzających gwarancje budżetowe i pożyczki, w tym, w stosownych przypadkach, obowiązujące ramy ryzyka, najlepsze praktyki rynkowe i normy międzynarodowe, a także odpowiednie przepisy dotyczące zarządzania ryzykiem finansowym i zapewnienia zgodności z przepisami.
(10) Niniejsza decyzja powinna zatem rozszerzyć funkcję, zadania i obowiązki dyrektora ds. ryzyka na wszystkie odpowiednie operacje finansowe Unii. Dyrektor ds. ryzyka powinien opracować ramy zarządzania ryzykiem finansowym i zapewniania zgodności z przepisami w odniesieniu do wszystkich operacji finansowych Unii, w tym poprzez realizację konkretnych zadań określonych w niniejszej decyzji, a także nadzorować ryzyko finansowe i informować o nim. Zgodnie z funkcją "drugiej linii obrony" dyrektor ds. ryzyka powinien nadal działać całkowicie niezależnie od dyrekcji generalnych odpowiedzialnych za operacje finansowe Unii i nie powinien być podporządkowany w hierarchii Dyrektorowi Generalnemu ds. Budżetu; powinien on nadal podlegać bezpośrednio członkowi kolegium odpowiedzialnemu za budżet.
(11) Zgodnie z zasadą niezależności dyrektora ds. ryzyka od służb Komisji realizujących operacje finansowe Unii stanowisko dyrektora ds. ryzyka powinna zajmować osoba reprezentująca kadrę kierowniczą wyższego szczebla, dysponująca odpowiednim doświadczeniem zawodowym w zarządzaniu ryzykiem finansowym, wspierana przez specjalny zespół posiadający odpowiednią specjalistyczną wiedzę. Funkcji dyrektora ds. ryzyka nie powinno się łączyć z funkcją delegowanego urzędnika zatwierdzającego operacje finansowe Unii ani z funkcją księgowego.
(12) Dyrektor ds. ryzyka nie jest służbą w rozumieniu art. 45 ust. 1 regulaminu wewnętrznego Komisji, jednak zasadnicze znaczenie dla niezależności tej funkcji ma uznanie jej za równorzędną właściwej służbie i służbie mającej uzasadnione interesy w rozumieniu, odpowiednio, art. 55 i 58 regulaminu wewnętrznego Komisji. W tym celu dyrektor ds. ryzyka powinien w szczególności być właściwą służbą odpowiedzialną za konsultacje między służbami w sprawie polityki wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz w sprawie polityk tematycznych w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami. Do dyrektora ds. ryzyka, jako służby mającej uzasadniony interes, należy zwracać się w ramach konsultacji między służbami, w szczególności w sprawie wniosków ustawodawczych dotyczących programów lub instrumentów zatwierdzających gwarancje budżetowe i pożyczki, a także w sprawie aktów wykonawczych dotyczących takich programów lub instrumentów oraz aktów prawnych dotyczących wszelkich operacji finansowych Unii.
(13) W gestii dyrektora ds. ryzyka powinny znaleźć się zadania ogólne i szczegółowe. Dyrektor ds. ryzyka powinien, w ścisłej współpracy z dyrekcjami generalnymi odpowiedzialnymi za operacje finansowe Unii, opracować ramy regulujące zarządzanie ryzykiem finansowym i zapewnianie zgodności z przepisami w odniesieniu do różnych kategorii operacji finansowych Unii, na które to ramy składają się polityka wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz polityki tematyczne w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami. Dyrektor ds. ryzyka powinien nadzorować wdrażanie i przestrzeganie ram ryzyka i zgodności z przepisami zgodnie z niniejszą decyzją. Polityka wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami powinna obejmować wytyczne dotyczące ryzyka i zgodności z przepisami dotyczące realizacji operacji finansowych Unii. Te nadrzędne ramy powinny definiować cele w zakresie ryzyka, system zarządzania ryzykiem oraz określać główne rodzaje ryzyka i zasady należytego zarządzania ryzykiem finansowym w celu zarządzania nim i jego ograniczania.
(14) Oprócz zadań o charakterze ogólnym dyrektorowi ds. ryzyka należy powierzyć konkretne zadania związane z głównymi procesami planowania ważnych kategorii operacji finansowych Unii. Niniejsza decyzja powinna określać niewyczerpujący wykaz konkretnych zadań do wykonania. Powinien on obejmować wydawanie opinii na temat planu finansowania operacji zaciągania pożyczek i zarządzania długiem, aktów wewnętrznych oraz środków służących realizacji unijnych operacji zaciągania pożyczek, zarządzania długiem, zarządzania płynnością i zarządzania aktywami. Ponadto dyrektor ds. ryzyka powinien opracować, w ścisłej współpracy z dyrekcjami generalnymi odpowiedzialnymi za operacje finansowe Unii, wytyczne i wspólne narzędzia służące za podstawę dla metodyki i systemów niezbędnych do skutecznego zarządzania ryzykiem i sprawozdawczości w zakresie unijnych gwarancji budżetowych i pożyczek, niezależnie od tego, czy są one objęte rezerwami czy nie. Na podstawie informacji przekazanych przez dyrekcje generalne odpowiedzialne za operacje finansowe Unii dyrektor ds. ryzyka powinien również przekazywać istotne informacje na temat ryzyka finansowego związanego z operacjami finansowymi Unii oraz zobowiązaniami warunkowymi na potrzeby przyjmowanych przez Komisję sprawozdań, które obejmują te kwestie, w szczególności tych, o których mowa w art. 41 ust. 5 i art. 256 rozporządzenia finansowego.
(15) W politykach tematycznych w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami należy określić szczegóły zarządzania ryzykiem i zapewnienia zgodności z przepisami odnoszące się do związanego z operacjami finansowymi Unii ryzyka finansowego, np. kredytowego, rynkowego, płynności, operacyjnego, utraty reputacji i braku zgodności, zgodnie ze specyfiką tych rodzajów ryzyka na poziomie programu lub instrumentu. Polityki te powinny określać ramy gotowości do podejmowania ryzyka oraz metodykę dotyczącą ryzyka stosowaną na potrzeby szacowania, kwantyfikacji i oceny odpowiedniego ryzyka finansowego oraz prowadzenia sprawozdawczości w tym zakresie. Jeśli chodzi o gwarancje budżetowe i pożyczki, to z uwagi na potrzebę realizowania oceny ryzyka w sposób nieprzerwany, wskazane jest ustanowienie w politykach tematycznych w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami szczegółowych narzędzi, określenie metodyki dotyczącej ryzyka, w tym parametrów ryzyka, oraz zapewnienie w całej Komisji odpowiedniej spójności i zmierzenie poziomu ryzyka finansowego, dla którego wymagane są rezerwy.
(16) Wewnętrzne zasady i procedury, w tym wewnętrzne wytyczne, wytyczne techniczne i podręczniki przygotowane przez dyrekcje generalne odpowiedzialne za operacje finansowe Unii, powinny umożliwiać wczesną i dokładną identyfikację ryzyka oraz wdrożenie odpowiednich środków ograniczania ryzyka i zarządzania nim, a także rzetelne i terminowe informowanie dyrektora ds. ryzyka. W celu zapewnienia spójnego wdrażania polityki wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz polityk tematycznych w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami dyrekcje generalne odpowiedzialne za operacje finansowe Unii powinny mieć możliwość konsultowania się z dyrektorem ds. ryzyka w sprawie wewnętrznych zasad i procedur, w tym wewnętrznych wytycznych, wytycznych technicznych i podręczników, i ich zgodności z tymi politykami.
(17) Dyrektor ds. ryzyka powinien w razie potrzeby doradzać dyrekcjom generalnym odpowiedzialnym za operacje finansowe Unii w sprawie wdrażania polityki wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami, polityk tematycznych w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz w sprawie zarządzania szczególnymi rodzajami ryzyka. Dyrekcje generalne odpowiedzialne za operacje finansowe Unii powinny kierować się takimi poradami i przedstawiać wyjaśnienia dotyczące zastosowanych środków.
(18) Aby umożliwić dyrektorowi ds. ryzyka skuteczne i efektywne monitorowanie, odpowiednie dyrekcje generalne współpracujące ze stronami trzecimi, w szczególności partnerami wykonawczymi w obszarze gwarancji budżetowych, powinny uzyskiwać od tych partnerów niezbędne informacje na temat ryzyka finansowego związanego z operacjami finansowymi Unii i udostępniać te informacje na żądanie dyrektorowi ds. ryzyka.
(19) W celu zagwarantowania systematycznego informowania właściwych podmiotów o zarządzaniu ryzykiem finansowym związanym z operacjami finansowymi Unii należy określić odpowiednie obowiązki sprawozdawcze dyrektora ds. ryzyka. Dyrektor ds. ryzyka powinien w szczególności regularnie składać sprawozdania członkowi kolegium odpowiedzialnemu za budżet, członkom kolegium odpowiedzialnym za operacje finansowe Unii, dyrektorowi generalnemu Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu oraz dyrektorom generalnym odpowiedzialnym za operacje finansowe Unii. Sprawozdania dyrektora ds. ryzyka powinny opierać się na sprawozdaniach dotyczących poszczególnych programów sporządzanych przez dyrekcje generalne odpowiedzialne za operacje finansowe Unii. Sprawozdawczość z zakresu ryzyka finansowego i monitorowanie tego ryzyka powinny umożliwiać wczesną identyfikację wszelkich pojawiających się rodzajów ryzyka finansowego związanego z operacjami finansowymi Unii.
(20) Dyrektora ds. ryzyka powinien wspierać pracownik ds. zgodności z przepisami. Pracownik ten powinien podlegać bezpośrednio dyrektorowi ds. ryzyka i działać pod jego zwierzchnictwem. Funkcje zgodności z przepisami powinny obejmować kwestie dotyczące (i) zgodności danej instytucji i prowadzenia operacji finansowych Unii przez służby Komisji i ich kontrahentów z zasadami i procedurami oraz (ii) zapobiegania praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu, unikaniu opodatkowania, oszustwom podatkowym lub uchylaniu się od opodatkowania. Jeśli chodzi o operacje finansowe Unii realizowane w ramach zarządzania pośredniego, pracownik ds. zgodności z przepisami nie powinien bezpośrednio przedstawiać zaleceń i wytycznych, ponieważ operacje te już są objęte solidnym systemem kontroli, a zasady dotyczące podmiotów, którym powierzono wykonanie zadań, stanowią filar oceniany na podstawie tytułu VI rozporządzenia finansowego.
(21) Obecnie współistnieją trzy różne komitety. Po pierwsze, decyzją Komisji C(2020) 5154 7 ustanowiono Komitet Sterujący ds. Zobowiązań Warunkowych w celu zapewnienia koordynacji i nadzoru nad wspólnymi ramami zarządzania ryzykiem związanym z zobowiązaniami warunkowymi. Po drugie, w przypadku operacji zaciągania pożyczek, zarządzania długiem, zarządzania płynnością i udzielania pożyczek dyrektora ds. ryzyka wspiera komitet ds. ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami zdefiniowany w decyzji wykonawczej (UE, Euratom) 2023/2825. Po trzecie, w Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu wewnętrzny komitet ds. ryzyka nadzoruje wykonywanie czynności związanych z operacjami zarządzania aktywami, przy czym wyniki przekazuje się zarządowi ds. aktywów. W celu stworzenia zintegrowanych ram zarządzania ryzykiem i zgodnością z przepisami należy utworzyć jeden komitet ds. ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami, zastępujący wyżej wymienione komitety, którego celem będzie wspieranie dyrektora ds. ryzyka w sprawach związanych z wszystkimi operacjami finansowymi Unii. Należy zatem uchylić decyzję C(2020) 5154 w sprawie ustanowienia Komitetu Sterującego ds. Zobowiązań Warunkowych.
(22) Skład komitetu ds. ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami powinien pozwalać na połączenie specjalistycznej wiedzy w zakresie ryzyka finansowego i zarządzania budżetem, a także perspektyw politycznych i operacyjnych oraz wiedzy specjalistycznej pracowników dyrekcji generalnych zaangażowanych w realizację operacji finansowych Unii. Członkami komitetu ds. ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami powinni być przedstawiciele pełniący funkcje kierownicze wyższego szczebla w Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu, w Sekretariacie Generalnym oraz w każdej dyrekcji generalnej odpowiedzialnej za zarządzanie operacjami finansowymi Unii.
(23) Komitet ds. ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami powinien wspierać dyrektora ds. ryzyka w wykonywaniu obowiązków związanych z zarządzaniem ryzykiem finansowym i nadzorem nad tym ryzykiem oraz opracowywaniem i wdrażaniem odpowiednich ram ryzyka mających zastosowanie do operacji finansowych Unii.
(24) Komisja powinna przyjąć politykę wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz polityki tematyczne w zakresie ryzyka i zgodności z przepisami. Z myślą o wykorzystaniu specjalistycznej wiedzy członków komitetu ds. ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz z uwagi na potrzebę zaangażowania wszystkich zainteresowanych służb już na wczesnych etapach przygotowywania polityki wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz polityk tematycznych w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami dyrektor ds. ryzyka powinien, w okresie poprzedzającym konsultacje między służbami, przedłożyć komitetowi ds. ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami projekt tej polityki do dyskusji.
(25) Mając na uwadze zapewnienie sprawnego przejścia od obecnej struktury zarządzania uwzględniającej trzy komitety, należy utrzymać wszystkie dotychczasowe rozwiązania w zakresie zarządzania ryzykiem, w tym Komitet Sterujący ds. Zobowiązań Warunkowych, do pierwszego posiedzenia komitetu ds. ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami przewidzianego w niniejszej decyzji. W szeregu podręczników i dokumentów Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu, a także dyrekcji generalnych odpowiedzialnych za operacje finansowe Unii określono zasady zarządzania ryzykiem finansowym w przypadku operacji zarządzania aktywami i gwarancjami budżetowymi, w tym ramy zarządzania ryzykiem mające zastosowanie do programów lub instrumentów zatwierdzających gwarancje budżetowe już przyjętych w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji. W obszarze zaciągania i udzielania pożyczek komisarz ds. budżetu przyjął politykę wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz szereg wspierających polityk tematycznych. Dokumenty te stanowią podstawę realizacji bieżących operacji finansowych i powinny obowiązywać do czasu, gdy dyrektor ds. ryzyka dokona ich przeglądu i gdy zostaną zastąpione polityką wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami, a także politykami tematycznymi w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami, przyjętymi zgodnie z niniejszą decyzją. Aby uwzględnić wymagania wynikające z zasady pewności prawa i uzasadnione oczekiwania partnerów wykonawczych i partnerów wdrażających już zawarte umowy w sprawie gwarancji, w decyzjach zatwierdzających politykę wysokiego szczebla w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami oraz polityki tematyczne w zakresie ryzyka i zapewnienia zgodności z przepisami należy przewidzieć przepisy przejściowe. Wspomniane przepisy przejściowe powinny zapewniać, aby ryzyko było zarządzane w granicach gotowości do podejmowania ryzyka, jak określono w przypadku przyjętych przed wejściem w życie niniejszej decyzji programów lub instrumentów zatwierdzających gwarancje budżetowe. Opracowując i wdrażając uzgodnioną metodykę pomiaru ryzyka w odniesieniu do gwarancji budżetowych i programów pożyczkowych ustanowionych przed wejściem w życie niniejszej decyzji, dyrektor ds. ryzyka i dyrekcje generalne odpowiedzialne za operacje finansowe Unii powinni respektować gotowość do podejmowania ryzyka, a także wyniki programu lub instrumentu zatwierdzającego gwarancję budżetową lub pożyczkę oraz odpowiednie środki wykonawcze. Powinno to mieć również zastosowanie do wszelkich podpisanych umów w sprawie gwarancji, a także do umów, które dopiero zostaną podpisane w oparciu o programy lub instrumenty zatwierdzające gwarancje budżetowe, które to programy lub instrumenty były przyjęte w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.369 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2025/369 określająca funkcję dyrektora ds. ryzyka nadzorującego ryzyko finansowe związane z operacjami finansowymi Unii |
Data aktu: | 21/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 25/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 28/02/2025 |