(Jedynie teksty w językach słoweńskim i węgierskim są autentyczne) Tekst mający znaczenie dla EOG
(Dz.U.UE L z dnia 27 lutego 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakażenie wirusem pomoru małych przeżuwaczy jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2025/255 4 przyjęto na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej niektóre tymczasowe środki nadzwyczajne dotyczące zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy na Węgrzech w odpowiedzi na potwierdzone ognisko w komitacie Zala, niedaleko granicy ze Słowenią. W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2025/255 przewiduje się, że obszary zapowietrzone i zagrożone, które mają ustanowić Węgry, oraz obszar zagrożony, który ma ustanowić Słowenia, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 w następstwie wystąpienia ogniska choroby, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(5) Po przyjęciu decyzji wykonawczej (UE) 2025/255 Węgry powiadomiły Komisję o dwóch nowych ogniskach zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w komitacie Zala, przy czym jedno z nich znajdowało się w granicach ustanowionego obszaru objętego ograniczeniami określonego w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/255, a drugie poza tym ustanowionym obszarem objętym ograniczeniami.
(6) W obecnej sytuacji epidemiologicznej istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez właściwy organ Węgier jedno z nowych ognisk choroby znajduje się poza granicami ustanowionego obszaru zagrożonego określonego w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/255, co wskazuje na to, że choroba krążyła i rozprzestrzeniała się na tym obszarze przez pewien czas, zanim została zdiagnozowana.
(7) W związku z tym obszar objęty ograniczeniami obejmujący obszary zapowietrzone i zagrożone na Węgrzech oraz obszar zagrożony w Słowenii, określone w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2025/255, należy skorygować pod względem przestrzennym i czasowym w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby na Węgrzech i w pozostałej części Unii. Dodatkowo należy ustanowić obszar buforowy na Węgrzech. Należy zatem skorygować wykaz obszarów objętych ograniczeniami na poziomie Unii i przedłużyć okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, określone w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(8) W związku z tym regionalizacja na poziomie Unii wymaga aktualizacji, a w załączniku do niniejszej decyzji należy określić obszary wskazane jako obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe na Węgrzech oraz jako obszar zagrożony w Słowenii oraz wyznaczyć okres stosowania tych środków.
(9) Wielkość i okres obowiązywania obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych, a także środki, które mają być stosowane na tych obszarach, opierają się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. Uwzględniono ponadto sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy na obszarach dotkniętych chorobą oraz ogólną sytuację epidemiologiczną w zakresie zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w danym państwie członkowskim, a także poziom ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby. Oprócz tego wyznaczony okres obowiązywania środków nadzwyczajnych uwzględnia normy międzynarodowe określone w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH).
(10) Ze względu na powagę i pilny charakter sytuacji epidemiologicznej konieczne jest przyjęcie dodatkowych środków nadzwyczajnych, aby zmniejszyć ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby na terytorium Węgier i na inne państwa członkowskie oraz uniknąć nieuzasadnionych barier handlowych. W tym celu należy zakazać przemieszczania owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych ustanowionych na terytorium Węgier do miejsc przeznaczenia znajdujących się poza zewnętrznymi granicami obszaru buforowego z jakiegokolwiek powodu innego niż przemieszczanie tych zwierząt bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na terytorium Węgier w celu ich natychmiastowego uboju, a także zadbać o spełnienie niektórych dodatkowych warunków.
(11) Ze względu na sytuację epidemiologiczną należy również wskazać obszary na terytorium Węgier, na których powinny być stosowane dalsze środki, takie jak te mające zastosowanie do obszarów buforowych, jak przewidziano w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, oraz na których przemieszczanie owiec i kóz poza zewnętrzne granice tych obszarów z jakiegokolwiek powodu innego niż przemieszczanie tych zwierząt bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na terytorium Węgier w celu ich natychmiastowego uboju powinno być zakazane, przez pewien okres po upływie daty ważności środków mających zastosowanie do wszystkich obszarów zapowietrzonych i zagrożonych.
(12) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby z zakładów na Węgrzech, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich środki nadzwyczajne określone w niniejszej decyzji wykonawczej powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(13) Decyzję wykonawczą (UE) 2025/255 należy zastąpić.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.384 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/384 dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy na Węgrzech oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2025/255 |
Data aktu: | 20/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 27/02/2025 |