uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 15 października 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/642/WPZiB 1 .
(2) W dniu 24 lutego 2022 r. prezydent Federacji Rosyjskiej ogłosił operację wojskową w Ukrainie i rosyjskie siły zbrojne rozpoczęły atak na Ukrainę, w tym z terytorium Białorusi. Taki atak jest jawnym naruszeniem integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy.
(3) W dniu 2 marca 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/356 2 , którą zmieniono tytuł decyzji 2012/642/WPZiB i wprowadzono dalsze środki ograniczające w odpowiedzi na udział Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.
(4) W konkluzjach z dnia 19 lutego 2024 r. Rada stanowczo potępiła fakt, że białoruski reżim nadal wspiera Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, i zaapelowała do Białorusi, aby zaprzestała tych działań i przestrzegała swoich zobowiązań międzynarodowych.
(5) Ze względu na powagę sytuacji Rada uważa, że należy zmienić kryteria umieszczania w wykazie osób, podmiotów i organów podlegających zamrożeniu ich funduszy i zasobów gospodarczych oraz zakazowi udostępniania im takich funduszy i zasobów gospodarczych, aby umożliwić stosowanie ukierunkowanych środków ograniczających wobec osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów stanowiących część kompleksu wojskowo-przemysłowego na Białorusi, wspierających, materialnie lub finansowo, lub czerpiących z niego korzyści.
(6) Konieczne jest także wzmocnienie zakazu wywozu towarów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogą przyczynić się do technologicznego wzmocnienia sektora obrony i bezpieczeństwa Białorusi, na rzecz podmiotów umieszczonych w wykazie osób prawnych, podmiotów lub organów w załączniku II do decyzji 2012/642/WPZiB.
(7) Należy również rozszerzyć wykaz produktów, które mogłyby przyczynić się do wzmocnienia potencjału wojskowego i technologicznego Białorusi lub do rozwoju jej sektora obrony i bezpieczeństwa, poprzez umieszczenie w wykazie produktów wykorzystywanych przez Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie oraz produktów, które przyczyniają się do rozwoju lub produkcji systemów wojskowych Białorusi, w tym chemicznych prekursorów do produkcji środków rozpraszania tłumu, oprogramowania związanego z maszynami komputerowego sterowania numerycznego (CNC), rud i związków chromu oraz kontrolerów wykorzystywanych do sterowania bezzałogowymi statkami powietrznymi.
(8) Należy również nałożyć dalsze ograniczenia na wywóz towarów, które mogą przyczyniać się do wzmocnienia potencjału przemysłowego Białorusi, takich jak pierwiastki chemiczne, wyroby pirotechniczne i materiały palne.
(9) Ponadto, aby zminimalizować ryzyko obchodzenia środków ograniczających, należy rozszerzyć wykaz towarów i technologii objętych zakazem tranzytu przez terytorium Białorusi w odniesieniu do towarów i maszyn, które mogłyby przyczynić się w szczególności do wzmocnienia białoruskich zdolności przemysłowych.
(10) Należy wprowadzić odstępstwa dotyczące dostarczania niektórych towarów i maszyn niezbędnych dla cywilnych niedostępnych publicznie sieci łączności elektronicznej.
(11) Ponadto należy wprowadzić dalsze ograniczenia na przywóz aluminium pierwotnego, który pozwala Białorusi na zróżnicowanie źródeł przychodów, a tym samym umożliwia jej udział w agresji Rosji wobec Ukrainy.
(12) Należy nałożyć ograniczenie na sprzedaż, dostawę, przekazywanie, wywóz lub dostarczanie oprogramowania związanego z poszukiwaniem ropy naftowej i gazu w celu dalszego ograniczenia zdolności Białorusi w zakresie poszukiwania i produkcji ropy naftowej i gazu oraz zminimalizowania ryzyka obchodzenia środków ograniczających z wykorzystaniem terytorium Białorusi.
(13) Aby uniemożliwić podmiotom unijnym przyczynianie się do rozwoju infrastruktury Białorusi, należy wprowadzić zakaz na świadczenie usług budowlanych, w szczególności robót inżynieryjnobudowlanych.
(14) Zakaz dotyczy sprzedaży, dostawy, przekazywania, wywozu lub dostarczania, bezpośrednio lub pośrednio, oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem oraz oprogramowania do projektowania przemysłowego i produkcji przemysłowej na rzecz Republiki Białorusi, jej rządu, jej organów publicznych, podmiotów prawa publicznego lub agencji publicznych, lub jakiejkolwiek osoby fizycznej lub prawnej, jakiegokolwiek podmiotu lub organu działających w ich imieniu lub pod kierownictwem takiej osoby prawnej, podmiotu lub organu. Należy wyjaśnić, że sprzedaż, udzielanie licencji lub przekazywanie w jakikolwiek inny sposób praw własności intelektualnej lub tajemnic przedsiębiorstwa związanych z tym oprogramowaniem jest zakazane.
(15) Należy wprowadzić odstępstwo od zakazu świadczenia usług budowlanych, architektonicznych i inżynieryjnych, usług doradztwa prawnego i usług doradztwa informatycznego, jeżeli usługi te są absolutnie niezbędne do funkcjonowania przedstawicielstwa konsularnego lub dyplomatycznego Białorusi znajdującego się w państwie członkowskim.
(16) Należy także rozszerzyć zakres zakazu przyjmowania depozytów, aby uwzględnić depozyty od osób prawnych, podmiotów lub organów, które mają siedzibę w państwach trzecich i w przypadku których większość praw własności należy do obywateli rosyjskich lub osób fizycznych zamieszkałych na Białorusi. Ponadto uzależnia ona przyjmowanie depozytów na potrzeby niezakazanego handlu transgranicznego od wydania uprzedniego zezwolenia przez właściwe organy krajowe.
(17) Należy także zakazać świadczenia usług, których przedmiotem jest udostępnianie portfeli służących do przechowywania kryptoaktywów, prowadzenie rachunków kryptoaktywów lub przechowywanie kryptoaktywów, na rzecz obywateli białoruskich lub osób fizycznych zamieszkałych na Białorusi, i aby ograniczyć obchodzenie tego zakazu, przewiduje się, że obywatele białoruscy lub osoby fizyczne zamieszkałe na Białorusi nie mogą być właścicielami ani nie mogą kontrolować osób prawnych, podmiotów lub organów świadczących takie usługi, a także nie mogą zajmować jakichkolwiek stanowisk w ich organach zarządzających.
(18) Aby ułatwić działania społeczeństwu obywatelskiemu i mediom, należy wprowadzić, pod pewnymi warunkami, wyłączenie z zakazu dotyczące używania na Białorusi banknotów denominowanych w dowolnej walucie urzędowej państwa członkowskiego, jeżeli jest to niezbędne dla działań społeczeństwa obywatelskiego i mediów, które bezpośrednio propagują na Białorusi demokrację, prawa człowieka lub praworządność.
(19) Ponadto, aby ograniczyć ryzyko obchodzenia środków ograniczających, należy zmienić zakaz drogowego transportu towarów na terytorium Unii, w tym w tranzycie, przez przedsiębiorstwa w co najmniej 25 % należące do białoruskiej osoby fizycznej lub prawnej. Podmiotom, które miały siedzibę w Unii przed dniem 8 kwietnia 2022 r. i działały już jako przedsiębiorstwa transportu drogowego, należy zakazać dokonywania jakichkolwiek zmian w ich strukturze kapitałowej, które zwiększyłyby procentowy udział będących własnością białoruskiej osoby fizycznej lub prawnej, białoruskiego podmiotu lub białoruskiego organu, chyba że po takiej zmianie odsetek ten pozostaje poniżej 25 %..
(20) Aby ułatwić zwalczanie powrotnego wywozu niektórych towarów, podmioty unijne, które sprzedają, dostarczają, przekazują lub wywożą takie towary do państw trzecich innych niż państwa wymienione w załączniku IVa do decyzji 2012/642/WPZiB, mają obowiązek wdrożenia mechanizmów należytej staranności umożliwiających identyfikację i ocenę ryzyka wywozu na Białoruś oraz ograniczanie tego ryzyka. Ponadto podmioty unijne są zobowiązane do zapewnienia, aby osoby prawne, podmioty i organy z siedzibą poza Unią, będące ich własnością lub znajdujące się pod ich kontrolą, również wdrażały te wymogi.
(21) Należy wprowadzić odstępstwo zezwalające na uwolnienie środków finansowych, które zostały zamrożone z powodu zaangażowania w ich transfer banku pośredniczącego umieszczonego w wykazie, pod warunkiem że transfer odbywa się między dwiema nieumieszczonymi w wykazie osobami fizycznymi lub prawnymi, podmiotami lub organami i odbywa się z wykorzystaniem rachunków w nieumieszczonych w wykazie instytucjach kredytowych, a także wprowadzić odstępstwo zezwalające na uwolnienie środków finansowych, które zostały zamrożone z powodu zaangażowania w ich transfer banku emitującego umieszczonego w wykazie, pod warunkiem że transfer odbywa się między dwiema nieumieszczonymi w wykazie osobami fizycznymi lub prawnymi, podmiotami lub organami.
(22) Poza tym należy wprowadzić pewne zmiany w odniesieniu do przepisów decyzji 2012/642/WPZiB, w tym w odniesieniu do przepisów dotyczących wyłączeń i odstępstw od zakazu wywozu towarów podwójnego zastosowania i zaawansowanych technologii. Ponadto istotne jest, by skreślić odniesienia do okresów przejściowych, które wygasły, oraz inne odniesienia, które nie są niezbędne do osiągnięcia zgodności z niektórymi przepisami tej decyzji. Celem usunięcia odniesień do okresów przejściowych, które już wygasły, nie jest wywołanie skutków prawnych w odniesieniu do wygasłych lub nadal obowiązujących umów ani w odniesieniu do stosowalności tych okresów przejściowych.
(23) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2012/642/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.391 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2025/391 w sprawie zmiany decyzji 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy |
Data aktu: | 24/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |
Data wejścia w życie: | 25/02/2025 |