Rozporządzenie delegowane 2025/413 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółową treść informacji niezbędnych do przeprowadzenia oceny planowanego nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/413
z dnia 18 grudnia 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółową treść informacji niezbędnych do przeprowadzenia oceny planowanego nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 4 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 41 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 potencjalny nabywca znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami zobowiązany jest przedłożyć właściwemu organowi szczegółowe informacje niezbędne do oceny ostrożnościowej planowanego nabycia w momencie powiadomienia o planowanym nabyciu lub zwiększeniu znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów.

(2) Informacje zawarte w powiadomieniu przekazanym przez potencjalnego nabywcę powinny być prawdziwe, dokładne, kompletne i aktualne od momentu przekazania powiadomienia do zakończenia oceny przez właściwy organ. W tym celu potencjalny nabywca powinien poinformować właściwy organ o wszelkich zmianach w informacjach przedstawionych w powiadomieniu.

(3) Powiadomienie powinno zawierać informacje dotyczące potencjalnego nabywcy, w tym członków jego organu zarządzającego, pośrednich akcjonariuszy lub udziałowców i beneficjenta rzeczywistego, a także członków organu zarządzającego jednostki docelowej, w przypadku gdy potencjalny nabywca zamierza wyznaczyć takich członków. Informacje te mogą obejmować dane osobowe. Zgodnie z zasadą minimalizacji danych ustanowioną w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2  właściwemu organowi należy przekazać wyłącznie dane osobowe, które są niezbędne i wystarczające, aby umożliwić właściwemu organowi szeroko zakrojoną ocenę kryteriów określonych w art. 42 ust. 1 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114. Oceniając powiadomienie o planowanym nabyciu i przetwarzając zawarte w nim dane osobowe, właściwe organy powinny przestrzegać przepisów rozporządzenia (UE) 2016/679. Ponadto, zgodnie z zasadami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych określonymi w art. 5 rozporządzenia (UE) 2016/679, właściwe organy powinny przechowywać takie dane osobowe przez okres nie dłuższy, niż jest to konieczne do wykonywania ich zadań nadzorczych.

(4) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, do przeprowadzenia oceny ostrożnościowej niezbędne są również informacje dotyczące tożsamości beneficjentów rzeczywistych oraz reputacji i doświadczenia osób, które faktycznie kierują działalnością potencjalnego nabywcy, z ostatnich 10 lat. W związku z tym potencjalny nabywca powinien przekazać te informacje właściwym organom.

(5) Jeżeli potencjalny nabywca ma lub ma mieć strukturę funduszu powierniczego, konieczne jest uzyskanie przez właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej informacji dotyczących zarówno tożsamości powierników, którzy będą zarządzać aktywami funduszu powierniczego, jak również tożsamości ustanawiającego i beneficjentów rzeczywistych przedmiotowych aktywów, aby właściwy organ był w stanie ocenić reputację i doświadczenie tych osób.

(6) Jeżeli potencjalny nabywca jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym (AFI), zdefiniowanym w art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 3 , lub przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS), posiadającym zezwolenie zgodnie z art. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 4 , zarządzający alternatywnym funduszem inwestycyjnym (ZAFI) lub AFI w przypadku wewnętrznie zarządzanego AFI lub jego spółka zarządzająca UCITS lub spółka inwestycyjna UCITS w przypadku samodzielnie zarządzanego UCITS powinni przekazać właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej tożsamość osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji inwestycyjnych na potrzeby funduszu oraz informacje niezbędne do oceny ich reputacji.

(7) Jeżeli potencjalny nabywca jest państwowym funduszem majątkowym, powinien on przekazać właściwemu organowi wyczerpujące informacje istotne dla oceny reputacji, w tym informacje na temat tożsamości i reputacji osób zajmujących wysokie stanowiska w ministerstwie, departamencie rządowym lub innym organie publicznym odpowiedzialnym za podejmowanie decyzji inwestycyjnych na potrzeby funduszu.

(8) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą fizyczną, konieczne jest uzyskanie informacji z ostatnich 10 lat zarówno w odniesieniu do potencjalnego nabywcy, jak i w odniesieniu do każdego przedsiębiorstwa formalnie kierowanego lub kontrolowanego przez potencjalnego nabywcę, w celu zapewnienia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej kompletnych informacji istotnych dla przeprowadzenia oceny reputacji.

(9) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, konieczne jest uzyskanie informacji dotyczących każdego przedsiębiorstwa podlegającego kontroli potencjalnego nabywcy i każdego akcjonariusza lub udziałowca posiadającego znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w potencjalnym nabywcy w celu zapewnienia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej kompletnych informacji istotnych dla przeprowadzenia oceny reputacji.

(10) Informacje istotne dla przeprowadzenia oceny reputacji powinny zawierać informacje potwierdzające brak wyroków skazujących i informacje dotyczące postępowań karnych, które miały miejsce w przeszłości lub które są w toku, oraz spraw cywilnych i administracyjnych. Podobnie należy dostarczyć informacje na temat wszelkich wszczętych dochodzeń i postępowań, sankcji lub innych orzeczeń o wykonaniu przeciwko potencjalnemu nabywcy, jak również wszelkie inne istotne informacje, w tym informacje dotyczące odmowy rejestracji bądź zwolnienia z pracy lub ze stanowiska wymagającego zaufania, które uznaje się za istotne dla przeprowadzenia oceny reputacji potencjalnego nabywcy.

(11) Aby zapewnić należyte uwzględnienie przez właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej wyników dochodzeń prowadzonych przez inne organy w prowadzonej przez ten organ ocenie potencjalnego nabywcy, potencjalny nabywca powinien przedstawić informacje na temat tego, czy inny właściwy organ lub inny organ przeprowadził już jego ocenę jako nabywcy lub jako osoby, która kieruje działalnością jakiejkolwiek innej jednostki, a jeżeli tak - przedstawić wynik takiej oceny.

(12) Aby ułatwić wyszukiwanie wcześniejszych ocen w bazach danych nadzorczych oraz ułatwić współpracę między właściwymi organami, potencjalny nabywca powinien przedłożyć właściwemu organowi identyfikator podmiotu wraz z informacjami zawartymi w powiadomieniu. Identyfikatory, które mogą być stosowane w tym celu, powinny być tymi, które mogą być stosowane do identyfikowania podmiotów prawnych zgodnie z art. 14 rozporządzenia delegowanego Komisji ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114, ponieważ identyfikatory te mają cechy, które sprawiają, że są one właściwe do celów nadzorczych.

(13) W odniesieniu do planowanego nabycia pośrednich znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów w jednostce docelowej konieczne jest proporcjonalne wyważenie treści wniosku o udzielenie informacji. W tym celu należy rozróżnić dwa przypadki. Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, w której osoba fizyczna lub prawna pośrednio nabywająca lub zwiększająca znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w jednostce docelowej zamierza przejąć kontrolę nad istniejącym posiadaczem znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w jednostce docelowej lub sprawuje kontrolę nad potencjalnym bezpośrednim nabywcą znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w jednostce docelowej. Drugi przypadek dotyczy sytuacji, w której istnienie znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów określa się poprzez pomnożenie znacznego pakietu akcji posiadanego lub znacznych udziałów posiadanych w jednostce docelowej przez odsetki znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów posiadanych pośrednio w łańcuchu pakietów akcji lub udziałów. W drugim przypadku, biorąc pod uwagę bardziej ograniczony wpływ, jaki taki pośredni akcjonariusz lub udziałowiec lub wspólnik posiadający znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały może wywierać na jednostkę docelową, potencjalny nabywca powinien przedstawić ograniczone informacje.

(14) Potencjalni nabywcy mogą przewidzieć powołanie co najmniej jednego członka organu zarządzającego jednostki docelowej. Aby umożliwić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej ocenę nowych członków organu zarządzającego danej jednostki docelowej, potencjalny nabywca powinien przedstawić te same informacje, które są wymagane od członków organów zarządzających emitentów tokenów powiązanych z aktywami w momencie udzielania zezwolenia.

(15) W celu przeprowadzenia oceny stabilności potencjalnego nabywcy pod względem finansowym właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej należy przedstawić informacje finansowe dotyczące potencjalnego nabywcy, w tym opis bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej przez potencjalnego nabywcę.

(16) Ważne jest, aby właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej ocenił, czy istnienie jakiegokolwiek potencjalnego konfliktu interesów mogłoby wpłynąć na stabilność potencjalnego nabywcy pod względem finansowym oraz na prawidłowe i ostrożne zarządzanie jednostką docelową. W związku z tym potencjalni nabywcy powinni przedstawić informacje na temat finansowych i niefinansowych interesów lub powiązań potencjalnego nabywcy z wszelkimi akcjonariuszami lub udziałowcami, dyrektorami lub członkami organu zarządzającego jednostki docelowej bądź z osobą upoważnioną do wykonywania prawa głosu w jednostce docelowej lub z samą jednostką docelową lub grupą, do której dana jednostka należy.

(17) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, konieczne jest przedstawienie dodatkowych informacji. Te dodatkowe informacje powinny umożliwić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej dokonanie oceny planowanego nabycia, w tym w przypadkach, w których struktury prawne i grupowe mogą być złożone i mogą wymagać przeprowadzenia szczegółowego przeglądu pod względem reputacji, potencjalnego działania we współpracy z innymi stronami i zdolności właściwego organu właściwego dla jednostki docelowej do kontynuowania skutecznego nadzoru nad jednostką docelową.

(18) Jeżeli potencjalny nabywca jest podmiotem z siedzibą w państwie trzecim lub stanowi część grupy, której bezpośrednia jednostka dominująca lub jednostka dominująca najwyższego szczebla ma siedzibę poza Unią Europejską, należy dostarczyć dodatkowe informacje, aby właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej mógł ocenić, czy system prawny obowiązujący w państwie trzecim nie stwarza przeszkód dla zdolności jednostki docelowej do spełnienia wymogów ostrożnościowych, oraz aby mógł on również poznać reputację potencjalnego nabywcy w danym państwie trzecim.

(19) Aby umożliwić ocenę tego, czy planowane nabycie wpłynie na zdolność właściwego organu właściwego dla jednostki docelowej do prowadzenia skutecznego nadzoru nad daną jednostką docelową, potencjalny nabywca powinien dostarczyć szczegółowe informacje. W odniesieniu do osób prawnych właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej powinien ocenić wpływ planowanego nabycia na nadzór skonsolidowany nad jednostką docelową i grupą, do której jednostka ta należałaby po nabyciu.

(20) Aby umożliwić ocenę planowanego nabycia, potencjalny nabywca powinien przedstawić informacje identyfikujące jednostkę docelową, podając szczegółowe informacje dotyczące zamiarów potencjalnego nabywcy i jego inwestycji strategicznych, oraz informacje dotyczące akcji lub udziałów, które są w posiadaniu lub mają się znaleźć w posiadaniu potencjalnego nabywcy. Informacje te powinny obejmować szczegółowe informacje na temat wszelkich działań podejmowanych przez potencjalnego nabywcę we współpracy z innymi stronami do celów planowanego nabycia oraz informacje na temat ceny planowanego nabycia.

(21) Ponadto potencjalny nabywca powinien przedstawić informacje na temat finansowania planowanego nabycia, w tym informacje dotyczące wszystkich środków i źródeł finansowania. Potencjalny nabywca powinien również mieć możliwość przedstawienia dowodów potwierdzających pochodzenie i legalność źródła wszystkich takich środków finansowych i aktywów, w tym wszelkich kryptoaktywów lub innych aktywów cyfrowych, tak aby właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej mógł ocenić ich pewność, wystarczalność i legalne pochodzenie, w tym czy istnieje ryzyko prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.

(22) Aby zapewnić kompleksową ocenę planowanego nabycia, potencjalni nabywcy zamierzający nabyć znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w jednostce docelowej obejmujący lub obejmujące od ponad 20 % do 50 % akcji lub udziałów powinni przedstawić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej informacje na temat swojej strategii. Podobnie potencjalni nabywcy, którzy zamierzają nabyć znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w jednostce docelowej obejmujący lub obejmujące do 20 % akcji lub udziałów, ale którzy wywierają na nią równoważny znaczący wpływ za pomocą innych środków, w tym za pomocą powiązań między potencjalnym nabywcą a akcjonariuszami lub udziałowcami, istnienia umów akcjonariuszy lub udziałowców, podziału akcji lub udziałów, udziału kapitałowego i praw głosu w ramach akcjonariuszy lub udziałowców lub pozycji potencjalnego nabywcy w strukturze grupy jednostki docelowej, również powinni przedstawiać te informacje, aby zapewnić wysoki poziom spójności w ocenie przypadków planowanego nabycia.

(23) Jeżeli zaproponowano zmianę pod względem kontroli jednostki docelowej, potencjalny nabywca powinien zasadniczo przedłożyć kompletny biznesplan. Jeżeli jednak nie zaproponowano żadnej zmiany pod względem kontroli jednostki docelowej, pewne informacje dotyczące przyszłej strategii jednostki i zamiarów potencjalnego nabywcy w stosunku do jednostki docelowej powinny wystarczyć do oceny, czy planowane nabycie wpłynie na stabilność potencjalnego nabywcy pod względem finansowym.

(24) W świetle zasady proporcjonalności w niektórych przypadkach potencjalny nabywca powinien przedstawić ograniczone informacje. W szczególności, jeżeli właściwy organ, ten sam co organ właściwy dla jednostki docelowej, w ciągu ostatnich 2 lat przeprowadził ocenę potencjalnego nabywcy pod kątem nabycia lub zwiększenia znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów, dany potencjalny nabywca powinien być zobowiązany do dostarczenia wyłącznie tych informacji, które uległy zmianie od poprzedniej oceny. Podobnie, jeżeli potencjalny nabywca jest przedsiębiorstwem upoważnionym do prowadzenia działalności i podlega nadzorowi ostrożnościowemu ze strony właściwego organu, tego samego co organ właściwy dla jednostki docelowej, dany potencjalny nabywca powinien być zwolniony z obowiązku dostarczania niektórych informacji, które są już w posiadaniu takiego właściwego organu. W obu przypadkach potencjalny nabywca powinien przedstawić jedynie informacje właściwe dla planowanego nabycia wraz z podpisanym oświadczeniem potwierdzającym, że pozostałe informacje, które nie zostały dostarczone, ponieważ są już w posiadaniu właściwego organu, są prawdziwe, dokładne i aktualne.

(25) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który w dniu 16 lipca 2024 r. wydał swoją opinię.

(26) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych opracowane w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(27) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje ogólne dotyczące potencjalnego nabywcy

1. 
Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą fizyczną, przedstawia on właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej następujące informacje identyfikacyjne:
a)
wszystkie następujące dane osobowe:
(i)
imię i nazwisko oraz, jeśli inne, nazwisko rodowe;
(ii)
datę i miejsce urodzenia;
(iii)
obywatelstwo lub obywatelstwa;
(iv)
osobisty krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest dostępny;
(v)
aktualne miejsce zamieszkania, adres i dane kontaktowe oraz wszelkie inne miejsca zamieszkania w ciągu ostatnich 10 lat;
(vi)
kopię oficjalnego dokumentu tożsamości;
(vii)
imię i nazwisko oraz dane kontaktowe głównego zawodowego doradcy zaangażowanego w przygotowanie powiadomienia, jeżeli taki doradca został zaangażowany;
b)
szczegółowy życiorys, w którym określa się odpowiednie wykształcenie i szkolenia oraz wszelkie doświadczenie zawodowe w zarządzaniu udziałami kapitałowymi w spółkach, wszelkie doświadczenie w zarządzaniu, wszelką działalność zawodową lub inne sprawowane obecnie odpowiednie funkcje, a także wszelkie wcześniejsze doświadczenie zawodowe związane z usługami finansowymi, kryptoaktywami lub innymi aktywami cyfrowymi, technologią rozproszonego rejestru (DLT), technologią informacyjną, cyberbezpieczeństwem i innowacjami cyfrowymi.
2. 
Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, przedstawia on właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej następujące informacje:
a)
nazwę osoby prawnej;
b)
imię i nazwisko oraz dane kontaktowe głównego zawodowego doradcy zaangażowanego w przygotowanie powiadomienia, jeżeli taki doradca został zaangażowany;
c)
w przypadku gdy osoba prawna jest zarejestrowana w krajowym rejestrze handlowym, o którym mowa w art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 7  - nazwę rejestru, w którym jest zarejestrowana dana osoba prawna, numer rejestracyjny lub równoważny sposób identyfikacji w tym rejestrze oraz kopię zaświadczenia o rejestracji;
d)
identyfikator, o którym mowa w art. 14 rozporządzenia delegowanego Komisji ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
e)
adres siedziby statutowej danej osoby prawnej oraz, jeśli jest inny, adres siedziby jej zarządu i głównego miejsca prowadzenia działalności;
f)
dane kontaktowe osoby z ramienia potencjalnego nabywcy, z którą należy kontaktować się w związku z powiadomieniem;
g)
dokumenty lub umowy korporacyjne regulujące działalność danej osoby prawnej oraz zwięzłe wyjaśnienie głównych cech prawnych formy prawnej danej osoby prawnej, a także aktualny przegląd działalności gospodarczej danej osoby prawnej;
h)
informacje o tym, czy dana osoba prawna jest lub kiedykolwiek była regulowana przez właściwy organ sektora usług finansowych lub inny organ rządowy, oraz nazwę takiego właściwego organu lub innego organu rządowego;
i)
w przypadku gdy osoba prawna jest podmiotem zobowiązanym, o którym mowa w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 8  - mające zastosowanie strategie i procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
j)
pełny wykaz osób, które faktycznie kierują działalnością potencjalnego nabywcy, oraz w odniesieniu do każdej takiej osoby - imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres, dane kontaktowe, kopię oficjalnego dokumentu tożsamości, krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest dostępny, szczegółowy życiorys uwzględniający odpowiednie wykształcenie i szkolenia, wcześniejsze doświadczenie zawodowe i działalność zawodową lub inne sprawowane obecnie odpowiednie funkcje, w tym doświadczenie zawodowe w zarządzaniu udziałami kapitałowymi w spółkach oraz doświadczenie zawodowe związane z usługami finansowymi, kryptoaktywami lub innymi aktywami cyfrowymi, technologią rozproszonego rejestru (DLT), technologią informacyjną, cyberbezpieczeństwem lub innowacjami cyfrowymi, wraz z informacjami, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a)-c);
k)
tożsamość wszystkich osób, które są beneficjentami rzeczywistymi osób prawnych w rozumieniu art. 3 ust. 6 lit. a) ppkt (i) lub art. 3 ust. 6 lit. c) dyrektywy (UE) 2015/849, oraz w odniesieniu do każdej takiej osoby - imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres, dane kontaktowe i krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest dostępny, wraz z informacjami, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a)-c) niniejszego rozporządzenia.

W przypadku osób prawnych objętych zakresem dyrektywy (UE) 2017/1132 informacje, o których mowa w lit. a) i e), muszą być zgodne z informacjami podanymi w krajowym rejestrze handlowym, o którym mowa w art. 16 dyrektywy (UE) 2017/1132.

3. 
Jeżeli potencjalny nabywca jest funduszem powierniczym, przedstawia on właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej następujące informacje:
a)
tożsamość wszystkich powierników, którzy zarządzają aktywami na warunkach określonych w umowie powierniczej, w tym w odniesieniu do każdej takiej osoby, datę i miejsce urodzenia, adres, dane kontaktowe, kopię oficjalnego dokumentu tożsamości, krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest dostępny, szczegółowy życiorys uwzględniający odpowiednie wykształcenie i szkolenia, wcześniejsze doświadczenie zawodowe i wszelką działalność zawodową lub inne sprawowane obecnie odpowiednie funkcje, w tym doświadczenie zawodowe w zarządzaniu udziałami kapitałowymi w spółkach oraz doświadczenie zawodowe związane z usługami finansowymi, kryptoaktywami lub innymi aktywami cyfrowymi, technologią rozproszonego rejestru (DLT), technologią informacyjną, cyberbezpieczeństwem lub innowacjami cyfrowymi, wraz z informacjami, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a)-c);
b)
tożsamość każdej osoby, która jest ustanawiającym, beneficjentem lub sprawującym nadzór (jeżeli dotyczy) nad powierzonymi aktywami, w tym datę i miejsce urodzenia, adres, dane kontaktowe, kopię oficjalnego dokumentu tożsamości oraz, w stosownych przypadkach, informacje dotyczące udziałów tych osób w podziale dochodów generowanych przez powierzone aktywa;
c)
kopię wszelkich dokumentów ustanawiających i regulujących powiernictwo;
d)
opis głównych cech prawnych powiernictwa i jego funkcjonowania oraz aktualny przegląd jego działalności gospodarczej, a także rodzaj i wartość powierzonych aktywów;
e)
opis polityki inwestycyjnej funduszu powierniczego i ewentualnych ograniczeń związanych z inwestycjami, w tym informacje dotyczące czynników wpływających na decyzje inwestycyjne i strategię wyjścia w odniesieniu do emitenta tokenów powiązanych z aktywami;
f)
informacje, o których mowa w ust. 2 lit. i).
4. 
Jeżeli potencjalny nabywca jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym (AFI) w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/61/UE lub przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS), posiadającym zezwolenie zgodnie z art. 5 dyrektywy 2009/65/WE, zarządzający alternatywnym funduszem inwestycyjnym (ZAFI) lub AFI w przypadku wewnętrznie zarządzanego AFI lub jego spółka zarządzająca UCITS lub spółka inwestycyjna UCITS w przypadku samodzielnie zarządzanego UCITS przekazują właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej następujące informacje:
a)
szczegółowe informacje dotyczące polityki inwestycyjnej i wszelkich ograniczeń związanych z inwestycjami, w tym informacje dotyczące czynników wpływających na decyzje inwestycyjne, oraz szczegółowe informacje dotyczące strategii wyjścia;
b)
tożsamość oraz stanowiska osób odpowiedzialnych, zarówno indywidualnie, jak i w ramach komitetu, za określanie inwestycji i podejmowanie decyzji inwestycyjnych na potrzeby AFI lub UCITS a także kopię każdej umowy w przypadku powierzenia zarządzania portfelem osobie trzeciej lub, w stosownych przypadkach, zakres kompetencji i obowiązków komitetu oraz w odniesieniu do każdej takiej osoby - datę i miejsce urodzenia, adres, dane kontaktowe, kopię oficjalnego dokumentu tożsamości, krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest dostępny, szczegółowy życiorys uwzględniający odpowiednie wykształcenie i szkolenia, wcześniejsze doświadczenie zawodowe i działalność zawodową lub inne sprawowane obecnie odpowiednie funkcje, wraz z informacjami, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a)-c);
c)
informacje, o których mowa w ust. 2 lit. i);
d)
opis wyników dotyczących znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów wcześniej nabytych przez ZAFI lub spółkę zarządzającą UCITS w imieniu AFI lub UCITS, którymi zarządzają, lub przez AFI lub samodzielnie zarządzaną spółkę inwestycyjną UCITS w ciągu ostatnich 3 lat w innych podobnych przedsiębiorstwach lub w przedsiębiorstwach świadczących usługi związane z kryptoaktywami lub emitujących kryptoaktywa, wraz z wskazaniem, czy nabycie takich znacznych pakietów akcji zostało zatwierdzone przez właściwy organ, a jeżeli tak, podanie nazwy tego właściwego organu.
5. 
Jeżeli potencjalny nabywca jest państwowym funduszem majątkowym, przedstawia on właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej następujące informacje:
a)
nazwę ministerstwa, departamentu rządowego lub innego organu publicznego odpowiadającego za określenie polityki inwestycyjnej państwowego funduszu majątkowego;
b)
szczegółowe informacje dotyczące polityki inwestycyjnej państwowego funduszu majątkowego i wszelkich ograniczeń związanych z inwestycjami;
c)
imiona i nazwiska oraz stanowiska osób zajmujących wysokie stanowiska administracyjne w ministerstwie, departamencie rządowym lub innym organie publicznym, które są odpowiedzialne za określanie polityki inwestycyjnej i podejmowanie decyzji inwestycyjnych na potrzeby państwowego funduszu majątkowego, oraz w odniesieniu do każdej takiej osoby - datę i miejsce urodzenia, adres, dane kontaktowe, kopię oficjalnego dokumentu tożsamości, krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest dostępny, szczegółowy życiorys uwzględniający odpowiednie wykształcenie i szkolenia, wcześniejsze doświadczenie zawodowe i działalność zawodową lub inne sprawowane obecnie odpowiednie funkcje, w tym doświadczenie zawodowe w zarządzaniu udziałami kapitałowymi w spółkach oraz doświadczenie zawodowe związane z usługami finansowymi, kryptoaktywami lub innymi aktywami cyfrowymi, technologią rozproszonego rejestru (DLT), technologią informacyjną, cyberbezpie- czeństwem lub innowacjami cyfrowymi, wraz z informacjami, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a)-c);
d)
szczegółowe informacje dotyczące jakiegokolwiek wpływu wywieranego przez ministerstwo, departament rządowy lub inny organ publiczny, o którym mowa w lit. a), na bieżącą działalność państwowego funduszu majątkowego;
e)
w stosownych przypadkach, informacje, o których mowa w ust. 2 lit. i).
Artykuł  2

Dodatkowe informacje dotyczące potencjalnego nabywcy, który jest osobą fizyczną

1. 
Oprócz informacji, o których mowa w art. 1 ust. 1, potencjalny nabywca, który jest osobą fizyczną, przekazuje właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej wszystkie następujące informacje:
a)
w odniesieniu do potencjalnego nabywcy i każdego przedsiębiorstwa kierowanego lub kontrolowanego przez potencjalnego nabywcę w ciągu ostatnich 10 lat - oświadczenie zawierające następujące informacje:
(i)
z zastrzeżeniem krajowych wymogów prawnych dotyczących ujawniania informacji na temat zatartych wyroków skazujących, informacje potwierdzające brak wyroków skazujących lub postępowań karnych, w których sąd orzekł na niekorzyść danej osoby, a orzeczenie to nie zostało uchylone;
(ii)
informacje dotyczące wszelkich decyzji w postępowaniu cywilnym lub administracyjnym dotyczących danej osoby, które są istotne na potrzeby oceny nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami, a także wszelkich sankcji lub środków administracyjnych nałożonych w wyniku naruszenia przepisów ustawowych lub wykonawczych, w tym zakazu sprawowania funkcji dyrektora przedsiębiorstwa, które w każdym razie nie zostały uchylone i w odniesieniu do których nie toczy się postępowanie odwoławcze ani nie można wnieść odwołania, oraz wyroków skazujących, w odniesieniu do których podaje się również informacje dotyczące orzeczeń, od których możliwe jest jeszcze odwołanie;
(iii)
informacje dotyczące wszelkich postępowań upadłościowych, związanych z niewypłacalnością lub podobnych postępowań;
(iv)
informacje dotyczące wszelkich toczących się dochodzeń lub postępowań karnych, w tym informacje dotyczące środków zabezpieczających;
(v)
informacje dotyczące wszelkich dochodzeń cywilnych lub administracyjnych, postępowań egzekucyjnych, sankcji lub innych decyzji wykonawczych przeciwko danej osobie, które można zasadnie uznać za istotne dla oceny nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokenów powiązanych z aktywami;
(vi)
informacje o każdej odmowie rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji na prowadzenie transakcji handlowych, działalności lub wykonywanie zawodu;
(vii)
informacje o każdym cofnięciu, unieważnieniu lub wygaśnięciu rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji na prowadzenie transakcji handlowych, działalności lub wykonywanie zawodu;
(viii)
informacje o każdym wydaleniu przez organ regulacyjny lub rządowy, samorząd zawodowy lub stowarzyszenie zawodowe;
(ix)
informacje o wszelkich odpowiedzialnych stanowiskach zajmowanych - w czasie gdy miało miejsce domniemane postępowanie - u podmiotu, wobec którego wydano wyrok skazujący lub na który postanowieniem dowolnego organu nałożono sankcje cywilne lub administracyjne lub inne środki cywilne lub administracyjne istotne dla oceny nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami, bądź o wszelkich toczących się dochodzeniach, w każdym przypadku dotyczących uchybień w postępowaniu, w tym związanych z oszustwem, nieuczciwą praktyką, korupcją, praniem pieniędzy, finansowaniem terroryzmu lub innymi przestępstwami finansowymi lub z niewprowadzeniem odpowiednich polityk i procedur mających na celu zapobieganie takim zdarzeniom, wraz ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi takich przypadków i ewentualnego udziału w nich;
(x)
informacje dotyczące każdego zwolnienia z pracy lub ze stanowiska wymagającego zaufania, zakończenia stosunku powierniczego, chyba że stosunek ten ustaje w związku z upływem czasu jego obowiązywania, oraz wszelkich podobnych sytuacji;
b)
w przypadku gdy takie dokumenty istnieją - dokument urzędowy lub jakikolwiek inny dokument równoważny, lub w przypadku gdy takie dokumenty nie istnieją - jakiekolwiek wiarygodne źródło informacji potwierdzające zdarzeń brak wystąpienia któregokolwiek ze zdarzeń, o których mowa w lit. a) pkt (i)-(v) w odniesieniu do danej osoby;
c)
w przypadku gdy inny organ nadzoru przeprowadził już ocenę danej osoby - nazwę tego organu, datę przeprowadzenia tej oceny oraz informację o wyniku tej oceny;
d)
informacje dotyczące aktualnej sytuacji finansowej danej osoby, w tym szczegółowe informacje dotyczące źródeł przychodów, aktywów i pasywów, zabezpieczeń i gwarancji, przyznanych lub otrzymanych;
e)
opis bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej przez daną osobę oraz wszelkich przedsiębiorstw kierowanych lub kontrolowanych przez daną osobę;
f)
informacje finansowe obejmujące ratingi kredytowe i dostępne publicznie sprawozdania dotyczące wszelkich przedsiębiorstw kierowanych lub kontrolowanych przez daną osobę.

Do celów lit. b) urzędowe rejestry, świadectwa i dokumenty muszą być wydane w ciągu 3 miesięcy przed dostarczeniem powiadomienia.

2. 
Oprócz informacji, o których mowa w art. 1 ust. 1, potencjalny nabywca, który jest osobą fizyczną, przekazuje właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej również wszystkie następujące informacje:
a)
opis interesów finansowych danej osoby oraz wszelkich interesów niefinansowych danej osoby z którąkolwiek z następujących osób fizycznych lub prawnych:
(i)
z wszelkimi innymi obecnymi akcjonariuszami lub udziałowcami lub członkami jednostki docelowej;
(ii)
z wszelkimi osobami uprawnionymi do wykonywania prawa głosu w jednostce docelowej w którymkolwiek lub w kilku z poniższych przypadków:
1)
prawa głosu są w posiadaniu osoby trzeciej, z którą dana osoba podpisała umowę zobowiązującą je do przyjęcia, poprzez uzgodnione wykonanie praw głosu będących w ich posiadaniu, długoterminowej wspólnej polityki dotyczącej organu zarządzającego danej jednostki docelowej;
2)
prawa głosu są w posiadaniu osoby trzeciej, z którą dana osoba podpisała umowę umożliwiającą czasowe przekazanie przedmiotowych praw głosu;
3)
prawa głosu są związane z akcjami lub udziałami złożonymi u danej osoby jako zabezpieczenie, o ile taka osoba kontroluje prawa głosu i deklaruje zamiar ich wykonania;
4)
prawa głosu są związane z akcjami lub udziałami, do których dana osoba ma dożywotni tytuł;
5)
prawa głosu, które są w posiadaniu lub mogą być wykonywane zgodnie z pkt 1-4 przez przedsiębiorstwo kontrolowane przez daną osobę;
6)
prawa głosu są związane z akcjami lub udziałami zdeponowanymi u danej osoby i może ona wykonywać je według własnego uznania wobec braku szczegółowych instrukcji ze strony akcjonariuszy lub udziałowców;
7)
prawa głosu w posiadaniu osoby trzeciej w jej własnym imieniu na rzecz danej osoby;
8)
prawa głosu może wykonywać dana osoba jako pełnomocnik, jeżeli wobec braku szczegółowych instrukcji ze strony akcjonariuszy lub udziałowców dana osoba lub dany podmiot może wykonywać prawa głosu według własnego uznania;
(iii)
z wszelkimi osobami, które są członkiem organu zarządzającego jednostki docelowej;
(iv)
z samą jednostką docelową lub z każdym innym członkiem grupy, do której dana jednostka należy;
b)
w zakresie, w jakim ze stosunków, o których mowa w lit. a), wynika konflikt interesów, informacje dotyczące proponowanych metod zarządzania takim konfliktem;
c)
opis wszelkich powiązań z osobami zajmującymi eksponowane stanowisko polityczne w rozumieniu art. 3 pkt 9 dyrektywy (UE) 2015/849;
d)
informacje dotyczące wszelkich innych interesów lub rodzajów działalności danej osoby, które mogą znajdować się w konflikcie z interesami lub działalnością jednostki docelowej, oraz proponowanych metod zarządzania tymi konfliktami interesów.

Do celów lit. a) operacje kredytowe, gwarancje i zabezpieczenia, przyznane lub otrzymane, w tym związane z kryptoaktywami lub innymi aktywami cyfrowymi, uznaje się za stanowiące część interesów finansowych, natomiast więzi rodzinne lub bliskie związki uznaje się za stanowiące część interesów niefinansowych.

Artykuł  3

Dodatkowe informacje dotyczące potencjalnego nabywcy, który jest osobą prawną

1. 
Oprócz informacji, o których mowa w art. 1 ust. 2, potencjalny nabywca, który jest osobą prawną, przekazuje właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej również wszystkie następujące informacje:
a)
informacje, o których mowa w:
(i)
art. 2 ust. 1 lit. a) pkt (i)-(x) oraz lit. b) w odniesieniu do danej osoby prawnej i każdego przedsiębiorstwa kontrolowanego przez daną osobę prawną;
(ii)
art. 2 ust. 1 lit. c) w odniesieniu do samej osoby prawnej;
(iii)
art. 2 ust. 1 lit. e) w odniesieniu do samej osoby prawnej;
(iv)
art. 2 ust. 1 lit. f) w odniesieniu do samej osoby prawnej, każdego członka organu zarządzającego pełniącego

funkcję wykonawczą danej osoby prawnej lub każdego przedsiębiorstwa kontrolowanego przez daną osobę prawną;

b)
opis interesów finansowych oraz niefinansowych interesów lub powiązań potencjalnego nabywcy lub - w stosownych przypadkach - grupy, do której należy potencjalny nabywca, oraz osób, które faktycznie kierują prowadzoną przez niego działalnością, z:
(i)
wszelkimi innymi obecnymi akcjonariuszami lub udziałowcami lub członkami jednostki docelowej;
(ii)
wszelkimi osobami uprawnionymi do wykonywania prawa głosu w jednostce docelowej w którymkolwiek lub w kilku z poniższych przypadków:
1)
prawa głosu są w posiadaniu osoby trzeciej, z którą dana osoba podpisała umowę zobowiązującą je do przyjęcia, poprzez uzgodnione wykonanie praw głosu będących w ich posiadaniu, długoterminowej wspólnej polityki dotyczącej organu zarządzającego danej jednostki docelowej;
2)
prawa głosu są w posiadaniu osoby trzeciej, z którą dana osoba podpisała umowę umożliwiającą czasowe przekazanie przedmiotowych praw głosu;
3)
prawa głosu są związane z akcjami lub udziałami złożonymi u danej osoby jako zabezpieczenie, o ile taka osoba lub taki podmiot kontroluje prawa głosu i deklaruje zamiar ich wykonania,
4)
prawa głosu są związane z akcjami lub udziałami, do których dana osoba ma dożywotni tytuł;
5)
prawa głosu, które są w posiadaniu lub mogą być wykonywane zgodnie z pkt 1-4 przez przedsiębiorstwo kontrolowane przez daną osobę;
6)
prawa głosu są związane z akcjami lub udziałami zdeponowanymi u danej osoby i może ona wykonywać je według własnego uznania wobec braku szczegółowych instrukcji ze strony akcjonariuszy lub udziałowców;
7)
prawa głosu w posiadaniu osoby trzeciej w jej własnym imieniu na rzecz danej osoby;
8)
prawa głosu może wykonywać dana osoba jako pełnomocnik, jeżeli wobec braku szczegółowych instrukcji ze strony akcjonariuszy lub udziałowców dana osoba może wykonywać prawa głosu według własnego uznania;
(iii)
wszelkimi osobami zajmującymi eksponowane stanowisko polityczne w rozumieniu art. 3 pkt 9 dyrektywy (UE) 2015/849;
(iv)
wszelkimi osobami, które w świetle przepisów krajowych są członkami organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego lub kadry kierowniczej wyższego szczebla jednostki docelowej;
(v)
samą jednostką docelową lub każdym innym członkiem grupy, do której dana jednostka należy;
c)
w zakresie, w jakim ze stosunków, o których mowa w lit. b), wynika konflikt interesów, informacje dotyczące proponowanych metod zarządzania takimi konfliktami;
d)
informacje dotyczące wszelkich innych interesów lub rodzajów działalności potencjalnego nabywcy, które mogą znajdować się w konflikcie z interesami lub działalnością jednostki docelowej, oraz możliwe rozwiązania w odniesieniu do zarządzania tymi konfliktami interesów;
e)
informacje dotyczące struktury akcji potencjalnego nabywcy wraz z tożsamością wszystkich akcjonariuszy lub udziałowców wywierających znaczący wpływ i określeniem ich odpowiedniego udziału w kapitale i prawach głosu, w tym informacje dotyczące wszelkich umów akcjonariuszy lub udziałowców;
f)
jeżeli potencjalny nabywca stanowi część grupy jako przedsiębiorstwo zależne lub przedsiębiorstwo dominujące - szczegółowy schemat organizacyjny struktury tej grupy oraz informacje dotyczące udziału w kapitale i prawach głosu akcjonariuszy lub udziałowców wywierających znaczący wpływ na jednostki należące do tej grupy oraz na działalność prowadzoną obecnie przez jednostki należące do grupy;
g)
jeżeli potencjalny nabywca stanowi część grupy jako przedsiębiorstwo zależne lub przedsiębiorstwo dominujące - informacje dotyczące powiązań między należącymi do grupy podmiotami finansowymi i podmiotami niefinansowymi;
h)
wskazanie wszelkich instytucji kredytowych, instytucji płatniczych lub instytucji pieniądza elektronicznego, zakładów ubezpieczeń na życie, zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji, przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania i zarządzających tymi przedsiębiorstwami bądź firm inwestycyjnych należących do grupy wraz z podaniem nazwy odpowiednich organów nadzoru;
i)
roczne sprawozdanie finansowe na poziomie jednostkowym i, w stosownych przypadkach, na skonsolidowanym i subskonsolidowanym poziomie grupy za ostatnie 3 lata obrotowe, jeżeli dana osoba prawna prowadziła działalność w tym okresie, lub za krótszy okres, w którym dana osoba prawna prowadziła działalność i sporządzała sprawozdania finansowe.

Do celów lit. b) operacje kredytowe, gwarancje i zabezpieczenia, przyznane lub otrzymane, w tym związane z kryptoaktywami lub innymi aktywami cyfrowymi, uznaje się za stanowiące część interesów finansowych, natomiast więzi rodzinne lub bliskie związki uznaje się za stanowiące część interesów niefinansowych.

2. 
Potencjalny nabywca przedkłada roczne sprawozdania finansowe, o których mowa w ust. 1 lit. i), w stosownych przypadkach, zatwierdzone przez biegłego rewidenta lub firmę audytorską w rozumieniu art. 2, odpowiednio, pkt (2) i (3) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE 9 , z uwzględnieniem każdego z następujących elementów:
a)
bilansu;
b)
rachunku zysków i strat lub zestawienia dochodów;
c)
sprawozdań rocznych i załączników finansowych oraz wszelkich innych dokumentów zarejestrowanych w odpowiednim rejestrze lub przez właściwy organ danej osoby prawnej;
d)
jeżeli potencjalny nabywca jest nowo utworzoną osobą prawną lub nowo utworzonym podmiotem, w przypadku braku sprawozdań finansowych - zaktualizowane podsumowanie sytuacji finansowej potencjalnego nabywcy sporządzone w dacie jak najbardziej zbliżonej do daty powiadomienia, jak również prognozy finansowe na kolejne 3 lata oraz założenia dotyczące planowania zastosowane w scenariuszu podstawowym i scenariuszu warunków skrajnych.
3. 
Potencjalny nabywca, który jest osobą prawną i ma siedzibę główną w państwie trzecim, oprócz informacji, o których mowa w ust. 1, przekazuje właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej wszystkie następujące informacje:
a)
w przypadku gdy dana osoba prawna podlega nadzorowi organu państwa trzeciego z sektora usług finansowych:
(i)
zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej dotyczące tej osoby prawnej lub równoważny dokument, jeżeli zaświadczenie nie jest dostępne, od tego organu państwa trzeciego;
(ii)
jeżeli organ ten wydaje takie oświadczenia - oświadczenie o tym, że nie ma przeszkód lub ograniczeń w zakresie dostarczania informacji koniecznych do celów sprawowania nadzoru nad jednostką docelową;
b)
informacje ogólne dotyczące systemu regulacyjnego danego państwa trzeciego mającego zastosowanie do danej osoby prawnej, w tym informacje dotyczące zakresu, w jakim system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w tym państwie trzecim jest zgodny z zaleceniami Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy.
Artykuł  4

Informacje, które mają być przekazywane przez osoby nabywające pośredni znaczny pakiet akcji lub pośrednie znaczne udziały w jednostce docelowej

1. 
Jeżeli potencjalny nabywca zamierza przejąć, bezpośrednio lub pośrednio, kontrolę nad istniejącym posiadaczem znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w jednostce docelowej, niezależnie od tego, czy taki istniejący pakiet akcji lub znaczne udziały są bezpośrednie czy pośrednie; lub bezpośrednio lub pośrednio kontroluje potencjalnego bezpośredniego nabywcę znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w jednostce docelowej, przedstawia następujące informacje:
a)
jeżeli potencjalny nabywca jest osobą fizyczną - informacje, o których mowa w art. 1 ust. 1, art. 2, 6 i 8 oraz w art. 9, 10 lub 11, stosownie do przypadku;
b)
jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną - informacje, o których mowa w art. 1 ust. 2-5, stosowanie do przypadku, art. 3, 6 i 8 oraz w art. 9, 10 lub 11, stosownie do przypadku.
2. 
Jeżeli potencjalny nabywca nie spełnia warunków określonych w ust. 1, potencjalny nabywca przedstawia informacje określone w ust. 3 lit. a) i b), w przypadku gdy wartości procentowe pakietów akcji lub udziałów w łańcuchu korporacyjnym, poczynając od znacznego pakietu akcji posiadanego lub znacznych udziałów posiadanych bezpośrednio w jednostce docelowej, pomnożone przez pakiet akcji lub udziały na poziomie znajdującym się bezpośrednio powyżej w łańcuchu korporacyjnym, wynoszą przynajmniej 10 % znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów. Mnożenie przez łańcuch korporacyjny kontynuuje się tak długo, jak wynik mnożenia będzie wynosić przynajmniej 10 %.
3. 
Jeżeli potencjalny nabywca kontroluje osobę fizyczną lub prawną posiadającą znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały zgodnie z ust. 2, potencjalny nabywca przedstawia następujące informacje:
a)
jeżeli potencjalny nabywca jest osobą fizyczną - informacje, o których mowa w art. 1 ust. 1, art. 2 lit. a), b)-f) i h), art. 6 lit. a)-f) oraz w art. 8;
b)
jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną - informacje, o których mowa w art. 1 ust. 2, 3, 4 lub 5, art. 3 ust. 1 lit. a) pkt (i)-(iv), art. 3 ust. 1 lit. b) pkt (iii), art. 3 ust. 1 lit. f)-i), art. 3 ust. 2 i 3, art. 6 lit. a)-f) oraz w art. 8.
Artykuł  5

Informacje dotyczące osób, które będą kierowały działalnością jednostki docelowej

Jeżeli potencjalny nabywca zamierza powołać co najmniej jednego członka organu zarządzającego jednostki docelowej, w powiadomieniu należy zawrzeć wszystkie informacje, o których mowa w art. 7 rozporządzenia delegowanego Komisji ustanawiającego regulacyjne standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 18 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114.

Artykuł  6

Informacje dotyczące planowanego nabycia

W odniesieniu do planowanego nabycia potencjalny nabywca przekazuje właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej następujące informacje:

a)
informacje umożliwiające identyfikację jednostki docelowej;
b)
szczegółowe informacje dotyczące zamiarów potencjalnego nabywcy w odniesieniu do planowanego nabycia, w tym inwestycji strategicznych lub inwestycji portfelowych;
c)
informacje dotyczące akcji lub udziałów jednostki docelowej, które są w posiadaniu lub mają się znaleźć w posiadaniu potencjalnego nabywcy przed planowanym nabyciem i po nim, w tym:
(i)
liczbę i rodzaj akcji lub udziałów oraz wartość nominalną tych akcji lub udziałów;
(ii)
udział w całkowitym kapitale jednostki docelowej, jakiemu odpowiadają akcje lub udziały przed planowanym nabyciem i po nim;
(iii)
udział w ogólnej liczbie praw głosu w jednostce docelowej, jakiemu odpowiadają akcje lub udziały przed planowanym nabyciem i po nim, jeżeli udział ten różni się od udziału w kapitale jednostki docelowej;
(iv)
wyrażoną w euro i walucie lokalnej wartość rynkowa akcji lub udziałów w jednostce docelowej przed planowanym nabyciem i po nim;
d)
wszelkie działania prowadzone wspólnie z innymi stronami, w tym wkład wspomnianych innych stron w finansowanie planowanego nabycia, metody uczestnictwa w ustaleniach finansowych w odniesieniu do planowanego nabycia i przyszłych ustaleniach organizacyjnych dotyczących planowanego nabycia;
e)
treść umów akcjonariuszy lub udziałowców planowanych z innymi akcjonariuszami lub udziałowcami w odniesieniu do jednostki docelowej;
f)
cenę planowanego nabycia i kryteria zastosowane przy określaniu tej ceny oraz - w przypadku różnicy między ceną rynkową a ceną planowanego nabycia - wyjaśnienie przyczyn zaistnienia takiej różnicy;
g)
kopię umowy nabycia, jeżeli jest dostępna.
Artykuł  7

Informacje dotyczące nowej planowanej struktury grupy i jej wpływu na nadzór

1. 
Potencjalny nabywca, który jest osobą prawną, przedstawia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej analizę zakresu skonsolidowanego nadzoru nad grupą, do której jednostka ta będzie należała po przeprowadzeniu planowanego nabycia. Analiza ta obejmuje informacje dotyczące tego, które jednostki należące do grupy zostałyby objęte zakresem zastosowania wymogów w zakresie nadzoru skonsolidowanego po przeprowadzeniu planowanego nabycia i na jakich poziomach w ramach tej grupy przedmiotowe wymogi miałyby pełne zastosowanie lub zastosowanie na zasadzie subskonsolidowanej.
2. 
Potencjalny nabywca dostarcza także właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej analizę wpływu planowanego nabycia na zdolność jednostki docelowej do dalszego dostarczania właściwemu organowi terminowych i dokładnych informacji, w tym w wyniku bliskich powiązań potencjalnego nabywcy z jednostką docelową.
Artykuł  8

Informacje dotyczące finansowania planowanego nabycia

1. 
Potencjalny nabywca przedstawia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej szczegółowe wyjaśnienia dotyczące poszczególnych źródeł finansowania planowanego nabycia, w tym:
a)
szczegółowy opis działalności, z które pochodzą środki finansowe i aktywa na potrzeby nabycia, uzupełniony stosownymi dokumentami, w tym sprawozdaniami finansowymi, wyciągami bankowymi, sprawozdaniami podatkowymi i wszelkimi innymi dokumentami lub informacjami zapewniającymi właściwemu organowi dowody, że planowane nabycie nie ma na celu prania pieniędzy ani finansowania terroryzmu;
b)
szczegółowe informacje o wszelkich aktywach, w tym kryptoaktywach, które mają zostać sprzedane, aby pomóc sfinansować planowane nabycie, w tym warunki sprzedaży, cena, wycena i szczegółowy opis charakterystyki tych aktywów, w tym informacje dotyczące tego, kiedy, w jaki sposób i od kogo aktywa te zostały nabyte;
c)
szczegółowe informacje dotyczące dostępu do źródeł kapitału i rynków finansowych, w tym szczegółowe informacje dotyczące instrumentów finansowych, które mają zostać wyemitowane;
d)
w przypadku gdy środki finansowe wykorzystane do nabycia pakietu akcji lub udziałów zostały pożyczone - informacje dotyczące wykorzystania pożyczonych środków finansowych, w tym imiona i nazwiska lub nazwy pożyczkodawców i szczegółowe informacje dotyczące przyznanych instrumentów, w tym okresy zapadalności, warunki, zabezpieczenia i gwarancje, a także informacje dotyczące źródła przychodów, które zostanie wykorzystane do spłaty tych pożyczek;
e)
szczegółowe informacje dotyczące sposobu dokonania płatności z tytułu planowanego nabycia i dotyczące sieci wykorzystanej do transferu środków pieniężnych innych niż tokeny będące pieniądzem elektronicznym;
f)
szczegółowe informacje dotyczące wszelkich kryptoaktywów i powiązanej technologii rozproszonego rejestru (DLT) wykorzystywanych do nabycia pakietu akcji lub udziałów, wszelkich portfeli, w tym charakteru lub rodzaju portfela, niezależnie od tego, czy jest to portfel powierniczy, czy niepowierniczy, w przypadku gdy kryptoaktywa wykorzystywane lub wymieniane na walutę urzędową w celu nabycia pakietu akcji lub udziałów lub środki dostępu do takich kryptoaktywów były przechowywane, a także szczegółowe informacje dotyczące dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, z których usług korzystano, oraz adresów lub rachunków rozproszonego rejestru inicjatora i beneficjenta;
g)
informacje dotyczące wszelkich ustaleń finansowych z innymi osobami, które są lub będą akcjonariuszami lub udziałowcami jednostki docelowej;

Do celów lit. d), w przypadku gdy pożyczkodawca nie jest instytucją kredytową ani instytucją finansową uprawnioną do udzielania kredytów, potencjalny nabywca przedstawia wyczerpujące informacje i dowody potwierdzające pochodzenie pożyczonych środków, w tym informacje na temat działalności, formy prawnej i miejsca zamieszkania pożyczkodawcy oraz wszelkie klauzule umowne uprawniające pożyczkodawcę do wydawania pożyczkobiorcy instrukcji dotyczących znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów

2. 
Potencjalny nabywca, który jest funduszem powierniczym, przedstawia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej informacje dotyczące metody finansowania powiernictwa i zasobów zapewniających dobrą kondycję finansową funduszu powierniczego w celu wsparcia emitenta tokenów powiązanych z aktywami.
Artykuł  9

Dodatkowe informacje odnośnie do znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów obejmujących do 20 % akcji lub udziałów

Jeżeli planowane nabycie prowadzi do sytuacji, w której potencjalny nabywca posiada znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w jednostce docelowej obejmujący lub obejmujące do 20 % akcji lub udziałów, potencjalny nabywca dostarcza właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej dokument w sprawie strategii zawierający w stosownych przypadkach następujące informacje:

a)
strategię potencjalnego nabywcy dotyczącą planowanego nabycia, w tym okres, przez jaki potencjalny nabywca zamierza pozostawać w posiadaniu swoich akcji lub udziałów po przeprowadzeniu planowanego nabycia, oraz jakikolwiek zamiar potencjalnego nabywcy dotyczący zwiększenia, zmniejszenia lub utrzymania pakietu jego akcji lub udziałów w przewidywalnej przyszłości;
b)
określenie zamiarów potencjalnego nabywcy względem jednostki docelowej, a w szczególności określenie, czy potencjalny nabywca zamierza działać jako aktywny akcjonariusz lub udziałowiec mniejszościowy, oraz uzasadnienie tego działania;
c)
informacje dotyczące sytuacji finansowej potencjalnego nabywcy i jego gotowości do udzielania w razie potrzeby wsparcia jednostce docelowej w postaci dodatkowego finansowania rozwoju jej działalności lub w przypadku trudności finansowych.
Artykuł  10

Dodatkowe informacje odnośnie do znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów obejmujących od ponad 20 % do 50 % akcji lub udziałów

1. 
Jeżeli planowane nabycie prowadzi do sytuacji, w której potencjalny nabywca posiada znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w jednostce docelowej obejmujący lub obejmujące od ponad 20 % do 50 % akcji lub udziałów, potencjalny nabywca dostarcza właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej dokument w sprawie strategii zawierający w stosownych przypadkach następujące informacje:
a)
wszystkie informacje wymagane na podstawie art. 9;
b)
szczegółowe informacje dotyczące wpływu, jaki potencjalny nabywca zamierza wywierać na sytuację finansową, w tym politykę w zakresie dywidend, rozwój strategiczny i podział zasobów jednostki docelowej;
c)
opis zamiarów i strategii potencjalnego nabywcy względem jednostki docelowej, zawierający wszystkie elementy, o których mowa w art. 11 ust. 2, z poziomem szczegółowości proporcjonalnym do wpływu nabycia na jednostkę docelową.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, są również przedstawiane właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej przez każdego potencjalnego nabywcę, o którym mowa w art. 9, jeżeli - w oparciu o ocenę akcji jednostki docelowej - wpływ wywierany przez akcje tego potencjalnego nabywcy byłby równoważny z wpływem wywieranym przez pakiet akcji lub udziałów obejmujący od ponad 20 % do 50 % akcji lub udziałów
Artykuł  11

Dodatkowe informacje odnośnie do znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów obejmujących ponad 50 % akcji lub udziałów

1. 
Jeżeli planowane nabycie prowadzi do sytuacji, w której potencjalny nabywca posiada znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w jednostce docelowej obejmujący ponad 50 % akcji lub udziałów lub w której jednostka docelowa staje się przedsiębiorstwem zależnym potencjalnego nabywcy, potencjalny nabywca przedstawia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej biznesplan obejmujący perspektywę trzech lat. Ten biznesplan obejmuje:
a)
strategiczny plan rozwoju;
b)
szacunkowe sprawozdania finansowe jednostki docelowej;
c)
wpływ nabycia na ład korporacyjny i ogólną strukturę organizacyjną jednostki docelowej.
2. 
W strategicznym planie rozwoju, o którym mowa w ust. 1 lit. a), określa się w sposób ogólny główne cele planowanego nabycia i główne sposoby ich osiągnięcia, w tym:
a)
ogólny cel planowanego nabycia;
b)
cele finansowe, które mogą zostać określone w postaci stopy zwrotu z kapitału własnego, stosunku kosztów do korzyści, zysku na akcję lub w inny odpowiedni sposób;
c)
możliwą zmianę ukierunkowania działań, produktów i docelowych klientów oraz możliwą realokację środków finansowych lub zasobów, w odniesieniu do których oczekuje się, że będą wywierały wpływ na jednostkę docelową;
d)
ogólne procesy włączania jednostki docelowej w strukturę grupy potencjalnego nabywcy i integrowania jej w ramach tej grupy, w tym opis głównych interakcji, jakie mają być prowadzone z innymi przedsiębiorstwami należącymi do grupy, oraz opis polityki regulującej relacje wewnątrz grupy.

Do celów lit. d) w przypadku potencjalnych nabywców upoważnionych do prowadzenia działalności w Unii i podlegających nadzorowi w Unii wystarczające są informacje dotyczące określonych departamentów w strukturze grupy, których dotyczy przedmiotowa transakcja.

3. 
Szacunkowe sprawozdanie finansowe jednostki docelowej, o którym mowa w ust. 1 lit. b), zarówno w ujęciu indywidualnym, jak i w stosownych przypadkach skonsolidowanym, zawiera następujące elementy w odniesieniu do okresu 3 lat:
a)
prognozę bilansu i rachunku zysków i strat;
b)
prognozę ostrożnościowych wymogów kapitałowych i rezerwy aktywów;
c)
informacje dotyczące prognozowanego poziomu ekspozycji na ryzyko, w tym ryzyko rynkowe, operacyjne, w tym ryzyko w cyberprzestrzeni i ryzyko nadużyć finansowych, ryzyko kredytowe i środowiskowe oraz inne istotne rodzaje ryzyka;
d)
prognozę transakcji wewnątrz grupy.
4. 
wpływ nabycia na ład korporacyjny i ogólną strukturę organizacyjną jednostki docelowej, o którym mowa w ust. 1 lit. c), obejmuje wpływ na:
a)
skład i obowiązki członków organu zarządzającego oraz, w stosownych przypadkach, głównych komitetów utworzonych przez taki organ decyzyjny, w tym informacje dotyczące osób, które zostaną powołane na członków organu zarządzającego;
b)
procedury administracyjne i księgowe oraz kontrole wewnętrzne, w tym zmiany w procedurach i systemach związanych z księgowością, audytem wewnętrznym, zgodnością z przepisami w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz zarządzania ryzykiem, w tym wyznaczenie osób na kluczowe stanowiska audytora wewnętrznego, pracownika ds. zgodności z prawem i zarządzającego ryzykiem;
c)
ogólną architekturę ICT, w tym wszelkie zmiany dotyczące polityki dotyczącej zewnętrznych dostawców usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje, o których mowa w art. 28 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 10 , schematu blokowego w odniesieniu do danych, wykorzystywanego oprogramowania wewnętrznego i zewnętrznego oraz najważniejszych procedur i narzędzi w zakresie bezpieczeństwa danych i systemów, w tym zabezpieczeń rezerwowych, planów ciągłości działania i ścieżek audytu;
d)
politykę dotyczącą zewnętrznych dostawców usług wspierających krytyczne lub istotne funkcje, w tym informacje dotyczące stosownych obszarów, wyboru usługodawców oraz odpowiednich praw i obowiązków stron określonych w umowach, w tym uzgodnień dotyczących audytu i ustaleń dotyczących przechowywania i inwestowania rezerwy aktywów oraz oczekiwanej jakości usług świadczonych przez dostawcę;
e)
wszelkie inne odpowiednie informacje dotyczące wpływu nabycia na ład korporacyjny i ogólną strukturę organizacyjną jednostki docelowej, w tym dotyczące wszelkich zmian związanych z prawami głosu akcjonariuszy lub udziałowców.
Artykuł  12

Ograniczone wymogi w zakresie informacji

1. 
Jeżeli właściwy organ, ten sam co organ właściwy dla jednostki docelowej, przeprowadził ocenę potencjalnego nabywcy pod kątem nabycia lub zwiększenia znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów zgodnie z art. 41 ust. 1 lub art. 83 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, art. 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 11 , art. 23 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 12 , art. 59 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 13  lub art. 32 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 14  w ciągu ostatnich 2 lat przed dostarczeniem powiadomienia, dany potencjalny nabywca przedstawia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej wyłącznie informacje dotyczące danego proponowanego nabycia lub informacje, które uległy zmianie od poprzedniej oceny.

Potencjalny nabywca składa podpisane oświadczenie, w którym wskazuje dokładne informacje, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, które nie zostały przedłożone, oraz poświadcza, że informacje te nie uległy zmianie od poprzedniej oceny oraz że są one nadal prawdziwe, dokładne i aktualne.

2. 
Bez uszczerbku dla ust. 1, w przypadku gdy potencjalny nabywca jest przedsiębiorstwem, które uzyskało zezwolenie od właściwego organu, tego samego co organ właściwy dla jednostki docelowej, i podlega bieżącemu nadzorowi ostrożnościowemu ze strony tego właściwego organu, potencjalny nabywca przedstawia wyłącznie informacje, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, dotyczące planowanego nabycia i nie jest zobowiązany do dostarczania informacji będących już w posiadaniu tego właściwego organu.

Potencjalny nabywca składa podpisane oświadczenie, w którym wskazuje dokładne informacje, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, które nie zostały przedłożone ze względu na fakt, że dany właściwy organ już posiada te informacje, oraz poświadcza, że informacje te są prawdziwe, dokładne i aktualne.

3. 
Do celów niniejszego artykułu informacje dotyczące planowanego nabycia, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, obejmują wszystkie następujące informacje:
a)
jeżeli potencjalny nabywca jest osobą fizyczną:
(i)
informacje, o których mowa w art. 1 ust. 1
(ii)
informacje, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. d)-f) i art. 2 ust. 2 lit. a)-d), jeżeli planowane nabycie jest objęte ust. 1 lub informacje, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a)-d), jeżeli planowane nabycie jest objęte ust. 2 niniejszego artykułu;
(iii)
informacje, o których mowa w art. 5;
(iv)
informacje, o których mowa w art. 6;
(v)
informacje, o których mowa w art. 8;
(vi)
informacje, o których mowa w art. 9, 10 lub 11, stosownie do przypadku;
b)
jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, funduszem powierniczym, AFI w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/61/UE lub UCITS w rozumieniu art. 1 ust. 2 dyrektywy 2009/65/WE lub państwowym funduszem majątkowym:
(i)
informacje, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a)-f);
(ii)
informacje, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a) pkt (ii)-(iv) i lit. b), c) i d) oraz w art. 5, stosownie do

przypadku, a jeżeli planowane nabycie jest objęte ust. 1 niniejszego artykułu, również informacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. a)-d);

(iii)
informacje, o których mowa w art. 6 i 7;
(iv)
informacje, o których mowa w art. 8;
(v)
informacje, o których mowa w art. 9, 10 lub 11, stosownie do przypadku.
Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/61/oj).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/65/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (Dz.U. L 169 z 30.6.2017, s. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2017/1132/oj).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/849/oj).
9 Dyrektywa 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylająca dyrektywę Rady 84/253/EWG (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 87, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/43/oj).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2554/oj).
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2014/65/oj).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/ 36/oj).
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2009/138/oj).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/648/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.413

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/413 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółową treść informacji niezbędnych do przeprowadzenia oceny planowanego nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami
Data aktu: 18/12/2024
Data ogłoszenia: 31/03/2025
Data wejścia w życie: 20/04/2025