Rozporządzenie delegowane 2025/415 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dostosowanie się do wymogu w zakresie funduszy własnych i minimalne cechy programów testów warunków skrajnych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/415
z dnia 13 grudnia 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dostosowanie się do wymogu w zakresie funduszy własnych i minimalne cechy programów testów warunków skrajnych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 6 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymogi określone w art. 35 ust. 3 i 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 mają również zastosowanie, zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem oraz, w przypadku gdy jest to wymagane przez właściwy organ na podstawie art. 58 ust. 2 tego rozporządzenia, do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących tokeny będące e-pieniądzem, które nie są znaczące.

(2) Oceniając okoliczności wymagające zwiększenia funduszy własnych emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, właściwe organy powinny brać pod uwagę wpływ niepowodzenia tokenów na stabilność finansową, w tym wykup na dużą skalę, sprzedaż po skrajnie obniżonych cenach z powodu trudnej sytuacji finansowej pod względem aktywów rezerwowych lub wycofywanie depozytów, co może powodować znaczące zakłócenia na rynku, negatywne konsekwencje dla finansowania oraz ryzyko systemowe w całym systemie finansowym.

(3) Ponieważ tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem oraz ich emitenci stanowią nowość w systemie finansowym, nie istnieją uniwersalne ramy oceny ryzyka. Podejmując decyzję o tym, czy zwiększenie wymogów w zakresie funduszy własnych jest uzasadnione, właściwe organy powinny zatem przeanalizować indywidualną sytuację każdego emitenta, przeprowadziwszy szeroko zakrojoną ocenę wszystkich istotnych kryteriów ryzyka określonych w art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Wymóg ewentualnego zwiększenia wymogów w zakresie funduszy własnych powinien zależeć od okoliczności specyficznych dla danego emitenta. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, którzy podlegają takim wymogom w zakresie funduszy własnych, powinni zawsze dysponować odpowiednimi poziomami kapitałów w stosunku do ryzyka, na jakie są narażeni. Do celów wspomnianej szeroko zakrojonej oceny i analizy należy wykorzystać wszystkie historyczne i aktualne informacje, które są dostępne. Ogólnie rzecz biorąc, zwiększenie wymogów w zakresie funduszy własnych powinno być konieczne tylko wtedy, gdy istnieje wyższy poziom ryzyka, którego jeszcze nie uwzględniono, a środki danego emitenta są niewystarczająco skuteczne, aby ryzyko to ograniczyć.

(4) W przypadku gdy właściwy organ wymaga zwiększenia wymogów w zakresie funduszy własnych emitenta tokenów, ramy czasowe przewidziane na dostosowanie się do takiego zwiększenia powinny być jak najkrótsze, ponieważ dany emitent, stosując właściwe i skuteczne zarządzanie ryzykiem, powinien zawsze dysponować odpowiednimi poziomami kapitałów w stosunku do ryzyka, na jakie jest narażony.

(5) Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że ryzyko, w tym zmienność, związane z danym tokenem powiązanym z aktywami lub tokenem będącym e-pieniądzem może prowadzić do znacznego pogorszenia sytuacji finansowej danego emitenta lub wpłynąć na jego stabilność finansową, powinien wyznaczyć danemu emitentowi krótsze ramy czasowe na zwiększenie funduszy własnych.

(6) W celu zapewnienia, aby emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem podejmowali rozważne decyzje w zakresie zarządzania ryzykiem, tacy emitenci i ich odpowiednie właściwe organy powinni rozumieć ryzyko finansowe i operacyjne związane ze zwiększonym wykorzystaniem tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem. Ponadto powinni oni brać pod uwagę powiązania z ekosystemem emitentów tokenów w szerszym ujęciu oraz nieodłączne powiązania z tradycyjnym sektorem finansowym wynikające z utrzymywanych rezerw aktywów. W związku z tym konieczne jest doprecyzowanie testów warunków skrajnych dotyczących ryzyka wypłacalności i płynności emitentów.

(7) Wpływ tak zwanego ryzyka ucieczki oznaczającego nagły wzrost żądań wykupu tokenów i skutkującego wyprzedażą aktywów rezerwowych zabezpieczających tokeny, należy przeanalizować za pomocą testów warunków skrajnych w zakresie płynności. Konieczne jest zatem określenie minimalnych cech testów warunków skrajnych w zakresie płynności, takich jak cechy związane z zarządzaniem, infrastrukturą danych, kategoryzacją ryzyka i częstotliwością.

(8) Aby zapewnić adekwatność wyników, emitenci znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni przeprowadzać test warunków skrajnych w zakresie wypłacalności co kwartał, a emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, które nie są znaczące- co pół roku. Test warunków skrajnych w zakresie płynności należy przeprowadzać co miesiąc.

(9) W testach warunków skrajnych należy uwzględnić groźne, choć realistyczne scenariusze finansowych i pozafinansowych warunków skrajnych, takie jak szoki płynnościowe i kredytowe, wstrząsy związane ze stopami procentowymi i kursami walutowymi, ryzyko związane z żądaniami wykupu oraz wstrząsy operacyjne i wstrząsy związane z osobami trzecimi. Testy te powinny również zapewniać stosowanie wewnętrznych zasad zarządzania i odpowiedniej infrastruktury danych pozwalających emitentom tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem i właściwym organom zrozumieć ryzyko charakterystyczne dla działalności takich emitentów, określać je ilościowo i gromadzić dowody na to, że emitenci ci na bieżąco skutecznie rozkładają i ograniczają ryzyko.

(10) Przyjęto zasadę przewodnią, że zasady i podejście dotyczące programów testów warunków skrajnych powinny być podobne do zasad i podejścia dotyczącego testów warunków skrajnych przeprowadzanych przez instytucje kredytowe na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 . Biorąc jednak pod uwagę, że ryzyko związane z działalnością w zakresie kryptoaktywów prowadzoną przez emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem innych niż instytucje kredytowe jest różne od ryzyka związanego z działalnością instytucji kredytowych, do celów testów warunków skrajnych konieczne jest grupowanie działalności w zakresie kryptoaktywów w różne kategorie ryzyka. Ponadto grupowanie działalności w zakresie kryptoaktywów i związanego z tym ryzyka powinno zapewnić, aby emitenci odpowiednich tokenów i właściwe organy byli w stanie zidentyfikować wszystkie funkcje, procesy i podmioty oraz związane z nimi ryzyko, w tym wszelkie czynniki środowiskowe, społeczne i z zakresu ładu korporacyjnego, oraz zidentyfikować wszelkie potencjalne problemy lub zagrożenia. Identyfikacja ta powinna ułatwić opracowanie scenariuszy dotyczących konkretnego ryzyka i przypisanie ich do różnych rodzajów działalności danego emitenta. Scenariusze te powinny być dobrze zdefiniowane w celu ilościowego określenia ich potencjalnego wpływu, zakresu potencjalnych strat oraz zakresu wiarygodności związanego ze zidentyfikowanymi scenariuszami dotyczącymi konkretnego ryzyka. W związku z tym przy identyfikowaniu konkretnych rodzajów ryzyka odpowiedni emitent powinien określić horyzont czasowy scenariusza warunków skrajnych, który powinien wynosić trzy lata w przypadku testu warunków skrajnych w zakresie wypłacalności i maksymalnie jeden rok w przypadku testu warunków skrajnych w zakresie płynności.

(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).

(12) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do następujących emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem:

a)
emitentów tokenów powiązanych z aktywami;
b)
instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem;
c)
instytucji pieniądza elektronicznego emitujących tokeny będące e-pieniądzem, które nie są znaczące, jeśli wymaga tego właściwy organ na podstawie art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  2

Procedura

1. 
Właściwy organ macierzystego państwa członkowskiego ("właściwy organ") przekazuje emitentowi tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem projekt swojej decyzji nakazującej zwiększenie funduszy własnych zgodnie z art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114, z należytym uwzględnieniem opinii wyrażonych przez danego emitenta.
2. 
Projekt, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
a)
kwotę, o którą należy zwiększyć fundusze własne, oraz odsetek wyższy niż kwota rezerwy aktywów wynikająca z zastosowania art. 35 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
b)
odpowiednie uzasadnienie stwierdzenia wyższego stopnia ryzyka;
c)
informację, czy ten wyższy stopień ryzyka może mieć istotny wpływ na sytuację finansową emitenta lub na stabilność finansową szerszego systemu finansowego;
d)
informację, czy ten wyższy stopień ryzyka jest niezależny od zarządzania lub modelu biznesowego danego emitenta;
e)
ramy czasowe, w których dany emitent ma zwiększyć swoje fundusze własne zgodnie z art. 3.
3. 
Emitent tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem wyraża swoją opinię na temat któregokolwiek z elementów, o których mowa w ust. 2, w terminie 25 dni roboczych od otrzymania projektu decyzji.
4. 
Właściwy organ powiadamia emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem o swojej ostatecznej decyzji zawierającej elementy wymienione w ust. 2.
5. 
W terminie 25 dni roboczych od otrzymania decyzji, o której mowa w ust. 4, emitent tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem przedstawia właściwemu organowi szczegółowy plan dotyczący sposobu zwiększenia swoich funduszy własnych w ramach czasowych określonych przez właściwy organ. Taki plan zawiera w szczególności:
a)
określone w czasie kroki, konkretne środki i procedury mające na celu zwiększenie funduszy własnych w wyznaczonych ramach czasowych;
b)
potwierdzenie, że przewidywane wykorzystanie pozycji i instrumentów funduszy własnych w celu zapewnienia zgodności ze zwiększonym wymogiem całkowicie spełnia warunki określone w art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
6. 
Jeżeli ramy czasowe, o których mowa w art. 3, wyznaczone na dokonanie zwiększenia funduszy własnych są dłuższe niż trzy miesiące, emitent tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem co miesiąc przekazuje właściwemu organowi informacje na temat postępów w realizacji planu.
7. 
Emitent tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem niezwłocznie informuje właściwy organ w przypadku, gdy nie można zrealizować któregoś kroku lub którejś procedury w ramach czasowych zgodnie z wymogami określonymi w art. 3.
8. 
Właściwy organ ściśle monitoruje realizację planu.
9. 
W przypadku powołania kolegium, o którym mowa w art. 119 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwy organ przekazuje Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego wszystkie informacje, o których mowa w ust. 2-8, w tym dotyczące projektu decyzji, ostatecznej decyzji, planu i wszelkich odnośnych aktualizacji.
Artykuł  3

Ramy czasowe

1. 
Bez uszczerbku dla ust. 2 właściwy organ wyznacza ramy czasowe dla emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem na dostosowanie się do wyższych wymogów w zakresie funduszy własnych, ustalonych na podstawie oceny przeprowadzonej przez właściwy organ, o której mowa w art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114, nieprzekraczające sześciu miesięcy od powiadomienia o ostatecznej decyzji, o której mowa w art. 2 ust. 4.
2. 
Wyznaczając ramy czasowe dla emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem na dostosowanie się do wyższych wymogów w zakresie funduszy własnych, właściwy organ uwzględnia wszelki potencjalny wyższy stopień ryzyka, który może mieć istotny wpływ na stabilność finansową szerszego systemu finansowego lub na stabilność finansową emitenta, a także wszelkie potencjalne niedociągnięcia w zarządzaniu lub modelu biznesowym tego emitenta.
Artykuł  4

Kryteria

Przyjmując decyzję, o której mowa w art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwy organ uwzględnia wszystkie następujące kryteria oceny ryzyka:

a)
prawdopodobieństwo, że w ciągu kolejnych 12 miesięcy emitent tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem naruszy wymogi, o których mowa w art. 34 ust. 1, 8 i 10 oraz art. 36-39 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dokonując oceny, czy istnieją potencjalne niedociągnięcia lub słabości emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem w stosowaniu wszystkich wymogów określonych w art. 34 i w art. 36-39 rozporządzenia (UE) 2023/1114;
b)
czy zapewniony jest wykup według wartości nominalnej i wartości rynkowej w normalnych i skrajnych warunkach

rynkowych;

c)
czy istnieje zwiększone ryzyko znacznego obniżenia wartości aktywów rezerwowych lub pogorszenia sytuacji finansowej emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem;
d)
czy istnieje zwiększone ryzyko operacyjne wynikające z systemów, w tym leżącego u podstaw kryptoaktywów rozproszonego rejestru i wszelkich platform obrotu, infrastruktury rynkowej lub systemów płatności wykorzystywanych do emisji lub transferu tokena, a także z korzystania z innych zewnętrznych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, takich jak powiernicy, od których tokeny lub aktywa rezerwowe mogą być zależne.
Artykuł  5

Opracowanie programu testów warunków skrajnych

1. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem zapewniają, aby ich program testów warunków skrajnych był wykonalny i realistyczny oraz aby testy warunków skrajnych prowadziły do świadomego podejmowania decyzji na wszystkich szczeblach zarządzania w odniesieniu do wszystkich istniejących i potencjalnych rodzajów ryzyka mających istotny wpływ na sytuację finansową emitenta.
2. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem regularnie dokonują przeglądu i oceny swojego programu testów warunków skrajnych w celu określenia jego skuteczności, solidności i odpowiedniości zarówno w odniesieniu do charakterystyki ryzyka samego emitenta, jak i wyemitowanych przez niego tokenów, oraz aktualizują ten program. Oceny tej dokonuje się co roku i musi ona w pełni odzwierciedlać warunki zewnętrzne i wewnętrzne.
3. 
Opracowując program testów warunków skrajnych, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem uwzględniają wszystkie następujące elementy:
a)
skuteczność programu w osiąganiu zamierzonych celów;
b)
potrzebę usprawnień;
c)
zidentyfikowane czynniki ryzyka, uzasadnienie i projekt stosownych scenariuszy, założenia modelu i wrażliwość wyników na te założenia, a także rolę oceny eksperckiej w celu zapewnienia, by testom towarzyszyła rzetelna analiza;
d)
skuteczność modelu, w tym jego skuteczność przy zastosowaniu danych spoza próby, takich jak dane, które nie zostały wykorzystane do opracowania modelu;
e)
sposoby uwzględnienia ewentualnej niekorzystnej sytuacji w zakresie wypłacalności i płynności;
f)
adekwatność ewentualnych wzajemnych powiązań między testami warunków skrajnych w zakresie wypłacalności a testami warunków skrajnych w zakresie płynności;
g)
informacje zwrotne otrzymane od właściwych organów w kontekście ich testów nadzorczych lub innych testów warunków skrajnych;
h)
adekwatność infrastruktury danych (wdrożenie systemów i jakość danych);
i)
odpowiedni poziom zaangażowania kadry kierowniczej wyższego szczebla i organu zarządzającego;
j)
wszystkie założenia, w tym założenia biznesowe lub zarządcze, oraz przewidywane działania zarządcze, uwzględniające cel, rodzaj i wyniki testów warunków skrajnych, w tym ocenę wykonalności działań zarządczych w warunkach skrajnych i w zmieniającym się otoczeniu biznesowym;
k)
adekwatność i przejrzystość odpowiedniej dokumentacji.
4. 
Wszystkie rodzaje testów warunków skrajnych przeprowadzane w ramach programu testów warunków skrajnych są odpowiednio udokumentowane.
5. 
Program testów warunków skrajnych jest oceniany w całej organizacji, na przykład przez komitet ds. ryzyka i audytorów wewnętrznych. W ocenie tego procesu biorą również udział jednostki gospodarcze, które nie są odpowiedzialne za opracowanie i stosowanie programu, lub eksperci zewnętrzni, wykorzystując swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie określonych zagadnień.
6. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem zapewniają, by zarówno w odniesieniu do wstępnego projektu, jak i oceny programu testów warunków skrajnych, prowadzono skuteczny dialog z udziałem ekspertów ze wszystkich obszarów działalności emitenta oraz by program i jego aktualizacje były odpowiednio weryfikowane przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla i organ zarządzający emitenta, którzy są również odpowiedzialni za monitorowanie realizacji programu i nadzór nad nim.
Artykuł  6

Rodzaje testów warunków skrajnych

1. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem przeprowadzają test warunków skrajnych w zakresie wypłacalności i test warunków skrajnych w zakresie płynności.
2. 
Test warunków skrajnych w zakresie wypłacalności wykazuje wpływ określonych zdarzeń, w tym scenariuszy makro- lub mikroekonomicznych, na ogólną pozycję kapitałową emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, w tym na jego minimalne lub dodatkowe wymogi w zakresie funduszy własnych, poprzez prognozowanie zasobów i wymogów kapitałowych emitenta, zwrócenie uwagi na jego słabe punkty oraz ocenę jego zdolności do absorpcji strat i wpływu na jego wypłacalność.
3. 
Test warunków skrajnych w zakresie płynności wykazuje wpływ określonych zdarzeń, w tym scenariuszy makro- lub mikroekonomicznych, z perspektywy finansowania i ryzyka rynkowego oraz wstrząsów na płynność rezerwy aktywów i ogólną płynność emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, w tym na jego minimalne lub dodatkowe wymogi dotyczące płynności.
4. 
Konkretna struktura, złożoność i poziom szczegółowości metodyki testów warunków skrajnych są odpowiednie do charakteru tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, w tym charakteru, skali i wielkości praw do wykupu, a także złożoności, koncentracji i struktury jego aktywów rezerwowych.
Artykuł  7

Minimalna częstotliwość różnych testów warunków skrajnych

1. 
Test warunków skrajnych w zakresie wypłacalności przeprowadza się co najmniej raz na kwartał w przypadku emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem oraz raz na pół roku w przypadku emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, które nie są znaczące.
2. 
Test warunków skrajnych w zakresie płynności przeprowadza się co najmniej raz na miesiąc w przypadku wszystkich emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem.
Artykuł  8

Wewnętrzne zasady zarządzania dotyczące testów warunków skrajnych

1. 
Program testów warunków skrajnych emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem przyjmuje jego organ zarządzający, który jest odpowiedzialny za realizację przedmiotowego programu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem (UE) 2023/1114.
2. 
Program testów warunków skrajnych obejmuje ocenę, czy członkowie organu zarządzającego posiadają wspólnie wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie, aby realizować wszystkie poniższe zadania:
a)
w pełni rozumieć wpływ zdarzeń skrajnych na ogólny profil ryzyka emitenta;
b)
zapewnić przydzielenie jasnych obowiązków i wystarczających zasobów, takich jak wykwalifikowane zasoby kadrowe i systemy informatyczne, na potrzeby przeprowadzania testów warunków skrajnych;
c)
aktywnie angażować się w dyskusje z personelem biorącym udział w testach warunków skrajnych oraz z osobami, którym zlecono zadania związane z testami warunków skrajnych;
d)
kwestionować kluczowe założenia modelowania, wybór scenariuszy i ogólnie założenia leżące u podstaw testów warunków skrajnych;
e)
podejmować decyzje w sprawie niezbędnych działań zarządczych i omawiać je z właściwymi organami.
3. 
Program testów warunków skrajnych opracowuje się w sposób umożliwiający przeprowadzenie testów warunków skrajnych zgodnie z odpowiednimi zasadami i procedurami wewnętrznymi emitenta.
4. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem dopilnowują, aby wszystkie elementy programu testów warunków skrajnych, w tym jego ocena, były odpowiednio odzwierciedlone w wewnętrznych politykach i procedurach i w stosownych przypadkach regularnie aktualizowane.
5. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem dopilnowują, aby przy opracowywaniu programu testów warunków skrajnych przewidziano skuteczną komunikację między liniami biznesowymi i szczeblami zarządzania z myślą o podnoszeniu świadomości, poprawie kultury zarządzania ryzykiem i inicjowaniu dyskusji na temat istniejącego i potencjalnego ryzyka, a także na temat możliwych działań zarządczych.
6. 
Program testów warunków skrajnych stanowi integralną część ram zarządzania ryzykiem emitenta. Testy warunków skrajnych opracowuje się w taki sposób, aby wspierać różne decyzje i procesy biznesowe, a także planowanie strategiczne. W decyzjach strategicznych uwzględnia się niedociągnięcia, ograniczenia i słabe punkty zidentyfikowane podczas testów warunków skrajnych.
7. 
Wyniki testów warunków skrajnych wykorzystuje się jako dane wejściowe w procesie ustalania gotowości do podejmowania ryzyka przez emitenta i jego limitów w tym zakresie oraz jako narzędzie planowania służące do określenia skuteczności nowych i istniejących strategii biznesowych oraz oceny ich ewentualnego wpływu na fundusze własne i płynność.
Artykuł  9

Odpowiednia infrastruktura danych na potrzeby programów testów warunków skrajnych

1. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem zapewniają, aby program testów warunków skrajnych wspierała odpowiednia i przejrzysta infrastruktura danych.
2. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem zapewniają, aby ich infrastruktura danych była w stanie zaspokoić rozległe potrzeby w zakresie danych w ramach ich programu testów warunków skrajnych oraz aby istniały mechanizmy zapewniające ciągłą i spójną zdolność do przeprowadzania testów warunków skrajnych zaplanowanych zgodnie z programem.
3. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem zapewniają, aby infrastruktura danych umożliwiała zachowanie zarówno elastyczności, jak i odpowiednich poziomów jakości i kontroli.
4. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem zapewniają, aby ich infrastruktura danych była proporcjonalna do ich wielkości, złożoności oraz ryzyka i profilu działalności, a także umożliwiała przeprowadzanie testów warunków skrajnych obejmujących wszystkie istotne rodzaje ryzyka, na które dana instytucja jest narażona.
5. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem przeznaczają wystarczające zasoby kadrowe, finansowe i materialne, aby zagwarantować skuteczny rozwój i utrzymanie swojej infrastruktury danych, w tym systemów informatycznych.
Artykuł  10

Metodyka, wspólne parametry referencyjne i wiarygodność założeń

1. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem identyfikują następujące kategorie ryzyka:
a)
ryzyko dla wartości, możliwości przenoszenia, płynności, dostępności lub zamienności tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem i aktywów rezerwowych;
b)
ryzyko wynikające z systemów, na których opiera się token powiązany z aktywami lub token będący e-pieniądzem, w tym ryzyko wynikające z leżącego u podstaw kryptoaktywów rozproszonego rejestru lub jakiejkolwiek innej technologii tokena oraz jakiejkolwiek platformy obrotu, infrastruktury rynkowej lub systemu płatności wykorzystywanych do emisji lub transferu tokenów;
c)
ryzyko wynikające z wykonywania umów, które dany emitent zawarł z innymi emitentami, dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów, instytucjami finansowymi lub jakąkolwiek inną osobą fizyczną lub prawną, dotyczących emisji lub transferu tokenów bądź ustanowienia, przechowywania lub inwestowania aktywów rezerwowych oraz zarządzania nimi, w tym wszelkie umowy, na mocy których emitent zleca zadania na zasadzie outsourcingu.
2. 
Aby ocenić ryzyko, o którym mowa w ust. 1, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem identyfikują scenariusze dotyczące konkretnego ryzyka, wykorzystując scenariusze historyczne lub scenariusze hipotetyczne w odniesieniu do różnych kategorii ryzyka, o których mowa w ust. 1.
3. 
Scenariusze dotyczące konkretnego ryzyka, o których mowa w ust. 2, są dobrze zdefiniowane, a ich potencjalny wpływ jest wymierny.
4. 
Identyfikując scenariusze dotyczące konkretnego ryzyka, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem przyjmują horyzont czasowy wynoszący 3 lata dla zdarzeń ryzyka związanych z testem warunków skrajnych w zakresie wypłacalności oraz do 1 roku w przypadku testu warunków skrajnych w zakresie płynności, wskazują zagrożone aktywa oraz dokładnie opisują scenariusz ryzyka.
5. 
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem określają ilościowo lub szacują w przybliżeniu dotkliwość i wiarygodność zidentyfikowanych scenariuszy warunków skrajnych, a także potencjalne straty wynikające z tych scenariuszy.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338), ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/ 36/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.415

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/415 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dostosowanie się do wymogu w zakresie funduszy własnych i minimalne cechy programów testów warunków skrajnych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem
Data aktu: 13/12/2024
Data ogłoszenia: 24/03/2025
Data wejścia w życie: 13/04/2025