uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 6 akapit trzeci,
(1) Wymogi określone w art. 35 ust. 3 i 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 mają również zastosowanie, zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem oraz, w przypadku gdy jest to wymagane przez właściwy organ na podstawie art. 58 ust. 2 tego rozporządzenia, do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących tokeny będące e-pieniądzem, które nie są znaczące.
(2) Oceniając okoliczności wymagające zwiększenia funduszy własnych emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, właściwe organy powinny brać pod uwagę wpływ niepowodzenia tokenów na stabilność finansową, w tym wykup na dużą skalę, sprzedaż po skrajnie obniżonych cenach z powodu trudnej sytuacji finansowej pod względem aktywów rezerwowych lub wycofywanie depozytów, co może powodować znaczące zakłócenia na rynku, negatywne konsekwencje dla finansowania oraz ryzyko systemowe w całym systemie finansowym.
(3) Ponieważ tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem oraz ich emitenci stanowią nowość w systemie finansowym, nie istnieją uniwersalne ramy oceny ryzyka. Podejmując decyzję o tym, czy zwiększenie wymogów w zakresie funduszy własnych jest uzasadnione, właściwe organy powinny zatem przeanalizować indywidualną sytuację każdego emitenta, przeprowadziwszy szeroko zakrojoną ocenę wszystkich istotnych kryteriów ryzyka określonych w art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Wymóg ewentualnego zwiększenia wymogów w zakresie funduszy własnych powinien zależeć od okoliczności specyficznych dla danego emitenta. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, którzy podlegają takim wymogom w zakresie funduszy własnych, powinni zawsze dysponować odpowiednimi poziomami kapitałów w stosunku do ryzyka, na jakie są narażeni. Do celów wspomnianej szeroko zakrojonej oceny i analizy należy wykorzystać wszystkie historyczne i aktualne informacje, które są dostępne. Ogólnie rzecz biorąc, zwiększenie wymogów w zakresie funduszy własnych powinno być konieczne tylko wtedy, gdy istnieje wyższy poziom ryzyka, którego jeszcze nie uwzględniono, a środki danego emitenta są niewystarczająco skuteczne, aby ryzyko to ograniczyć.
(4) W przypadku gdy właściwy organ wymaga zwiększenia wymogów w zakresie funduszy własnych emitenta tokenów, ramy czasowe przewidziane na dostosowanie się do takiego zwiększenia powinny być jak najkrótsze, ponieważ dany emitent, stosując właściwe i skuteczne zarządzanie ryzykiem, powinien zawsze dysponować odpowiednimi poziomami kapitałów w stosunku do ryzyka, na jakie jest narażony.
(5) Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że ryzyko, w tym zmienność, związane z danym tokenem powiązanym z aktywami lub tokenem będącym e-pieniądzem może prowadzić do znacznego pogorszenia sytuacji finansowej danego emitenta lub wpłynąć na jego stabilność finansową, powinien wyznaczyć danemu emitentowi krótsze ramy czasowe na zwiększenie funduszy własnych.
(6) W celu zapewnienia, aby emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem podejmowali rozważne decyzje w zakresie zarządzania ryzykiem, tacy emitenci i ich odpowiednie właściwe organy powinni rozumieć ryzyko finansowe i operacyjne związane ze zwiększonym wykorzystaniem tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem. Ponadto powinni oni brać pod uwagę powiązania z ekosystemem emitentów tokenów w szerszym ujęciu oraz nieodłączne powiązania z tradycyjnym sektorem finansowym wynikające z utrzymywanych rezerw aktywów. W związku z tym konieczne jest doprecyzowanie testów warunków skrajnych dotyczących ryzyka wypłacalności i płynności emitentów.
(7) Wpływ tak zwanego ryzyka ucieczki oznaczającego nagły wzrost żądań wykupu tokenów i skutkującego wyprzedażą aktywów rezerwowych zabezpieczających tokeny, należy przeanalizować za pomocą testów warunków skrajnych w zakresie płynności. Konieczne jest zatem określenie minimalnych cech testów warunków skrajnych w zakresie płynności, takich jak cechy związane z zarządzaniem, infrastrukturą danych, kategoryzacją ryzyka i częstotliwością.
(8) Aby zapewnić adekwatność wyników, emitenci znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni przeprowadzać test warunków skrajnych w zakresie wypłacalności co kwartał, a emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, które nie są znaczące- co pół roku. Test warunków skrajnych w zakresie płynności należy przeprowadzać co miesiąc.
(9) W testach warunków skrajnych należy uwzględnić groźne, choć realistyczne scenariusze finansowych i pozafinansowych warunków skrajnych, takie jak szoki płynnościowe i kredytowe, wstrząsy związane ze stopami procentowymi i kursami walutowymi, ryzyko związane z żądaniami wykupu oraz wstrząsy operacyjne i wstrząsy związane z osobami trzecimi. Testy te powinny również zapewniać stosowanie wewnętrznych zasad zarządzania i odpowiedniej infrastruktury danych pozwalających emitentom tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem i właściwym organom zrozumieć ryzyko charakterystyczne dla działalności takich emitentów, określać je ilościowo i gromadzić dowody na to, że emitenci ci na bieżąco skutecznie rozkładają i ograniczają ryzyko.
(10) Przyjęto zasadę przewodnią, że zasady i podejście dotyczące programów testów warunków skrajnych powinny być podobne do zasad i podejścia dotyczącego testów warunków skrajnych przeprowadzanych przez instytucje kredytowe na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 . Biorąc jednak pod uwagę, że ryzyko związane z działalnością w zakresie kryptoaktywów prowadzoną przez emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem innych niż instytucje kredytowe jest różne od ryzyka związanego z działalnością instytucji kredytowych, do celów testów warunków skrajnych konieczne jest grupowanie działalności w zakresie kryptoaktywów w różne kategorie ryzyka. Ponadto grupowanie działalności w zakresie kryptoaktywów i związanego z tym ryzyka powinno zapewnić, aby emitenci odpowiednich tokenów i właściwe organy byli w stanie zidentyfikować wszystkie funkcje, procesy i podmioty oraz związane z nimi ryzyko, w tym wszelkie czynniki środowiskowe, społeczne i z zakresu ładu korporacyjnego, oraz zidentyfikować wszelkie potencjalne problemy lub zagrożenia. Identyfikacja ta powinna ułatwić opracowanie scenariuszy dotyczących konkretnego ryzyka i przypisanie ich do różnych rodzajów działalności danego emitenta. Scenariusze te powinny być dobrze zdefiniowane w celu ilościowego określenia ich potencjalnego wpływu, zakresu potencjalnych strat oraz zakresu wiarygodności związanego ze zidentyfikowanymi scenariuszami dotyczącymi konkretnego ryzyka. W związku z tym przy identyfikowaniu konkretnych rodzajów ryzyka odpowiedni emitent powinien określić horyzont czasowy scenariusza warunków skrajnych, który powinien wynosić trzy lata w przypadku testu warunków skrajnych w zakresie wypłacalności i maksymalnie jeden rok w przypadku testu warunków skrajnych w zakresie płynności.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(12) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.415 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/415 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dostosowanie się do wymogu w zakresie funduszy własnych i minimalne cechy programów testów warunków skrajnych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem |
Data aktu: | 13/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 13/04/2025 |