uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 76 ust. 16 akapit trzeci,
(1) Wysoki stopień przejrzystości ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia, by inwestorzy byli odpowiednio informowani o rzeczywistym poziomie faktycznych i potencjalnych transakcji na kryptoaktywach będących przedmiotem obrotu na platformie obrotu prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. Ten wysoki poziom przejrzystości powinien również zapewniać równe warunki działania platform obrotu, tak aby ustalanie poziomu cen równowagi na podstawie czynników podaży i popytu w odniesieniu do poszczególnych kryptoaktywów nie zostało zakłócone wskutek rozdrobnienia płynności ze szkodą dla inwestorów.
(2) Aby inwestorzy byli odpowiednio informowani o kosztach, zakresie, funkcjonowaniu i dostępie do platform obrotu, z których korzystają lub zamierzają korzystać, ważne jest, aby platformy obrotu udostępniały swoje zasady funkcjonowania w sposób przejrzysty i niedyskryminacyjny. Inwestorzy powinni mieć łatwy dostęp do tych informacji.
(3) Aby umożliwić inwestorom podejmowanie świadomych decyzji w sprawie zleceń lub transakcji na kryptoaktywach oraz pomóc w utrzymaniu integralności rynku, platformy obrotu kryptoaktywami powinny podawać do wiadomości publicznej wszystkie zlecenia i transakcje w czasie jak najbardziej zbliżonym do czasu rzeczywistego z technicznego punktu widzenia. W związku z tym ważne jest również zharmonizowanie informacji, które mają być publikowane, tak aby umożliwić inwestorom wykorzystywanie, porównywanie i agregowanie informacji publikowanych na różnych platformach obrotu kryptoaktywami.
(4) Aby zapewnić sprawiedliwe warunki dostępu do systemów zarządzania zleceniami dla wszystkich rodzajów inwestorów, zarówno inwestorów kwalifikowanych, jak i posiadaczy detalicznych, platformy obrotu kryptoaktywami mogą oferować zlecenia typu góra lodowa/odświeżaj i zlecenia stop bezpośrednio za pośrednictwem swojej platformy obrotu, jeżeli spełnione są określone warunki.
(5) Technologia rozproszonego rejestru dała początek innowacyjnym strukturom na platformach obrotu kryptoaktywami. Platformy obrotu kryptoaktywami często dzieli się na scentralizowane giełdy off-chain (CEX) i zdecentralizowane giełdy on-chain (DEX), takie jak te funkcjonujące w modelu automatycznego animatora rynku. CEX charakteryzują się scentralizowaną kontrolą nad operacjami handlowymi i praktykami powierniczymi. CEX zazwyczaj wykorzystują mechanizmy, które są powszechne w tradycyjnych finansach, w tym centralne arkusze zleceń z limitem ceny. Z kolei DEX działają bez operatora centralnego i ułatwiają bezpośredni obrót w rozproszonych rejestrach za pośrednictwem inteligentnych umów, a jednocześnie umożliwiają użytkownikom dokonywanie transakcji przy użyciu portfeli niepowierniczych. Ponadto zmieniające się otoczenie obejmujące modele hybrydowe łączące cechy zarówno CEX, jak i DEX wymaga podejścia regulacyjnego, które będzie zarówno precyzyjne, jak i elastyczne. W świetle tych zmian należy doprecyzować wymogi w zakresie danych dotyczących przejrzystości mające zastosowanie do systemów obrotu, które umożliwiają zawieranie transakcji bezpośrednio w rozproszonym rejestrze za pośrednictwem inteligentnych umów, w zakresie, w jakim nie funkcjonują one w sposób w pełni zdecentralizowany bez pośrednictwa, a zatem podlegają rozporządzeniu (UE) 2023/1114.
(7) Aby zaspokoić różnorodne potrzeby uczestników rynku i przyczynić się do efektywnego funkcjonowania rynków ważne jest określenie poziomu dezagregacji, na jakim platformy obrotu mogą sprzedawać dane. W celu zapewnienia, by użytkownicy danych mogli nabywać wyłącznie dane spełniające ich konkretne oczekiwania lub uzyskiwać dostęp wyłącznie do takich danych, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami powinni dezagregować dane według, co najmniej, rodzaju kryptoaktywa (tokeny powiązane z aktywami, tokeny będące e-pieniądzem, kryptoaktywa inne niż tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem), waluty, w której kryptoaktywa są przedmiotem obrotu, oraz rodzaju systemu obrotu. Dane te powinny być w miarę możliwości udostępniane użytkownikom w podziale na kryptoaktywa.
(8) W celu zapewnienia, by oferowane na sprzedaż dane przedtransakcyjne i posttransakcyjne były odpowiednie z punktu widzenia potrzeb uczestników rynku, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformy obrotu powinni oferować dowolne kombinacje kryteriów dezagregacji na rozsądnych zasadach handlowych.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.417 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/417 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających sposób, w jaki dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami mają prezentować dane dotyczące przejrzystości |
Data aktu: | 28/11/2024 |
Data ogłoszenia: | 14/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 03/04/2025 |