Rozporządzenie delegowane 2025/417 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających sposób, w jaki dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami mają prezentować dane dotyczące przejrzystości

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/417
z dnia 28 listopada 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających sposób, w jaki dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami mają prezentować dane dotyczące przejrzystości
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 76 ust. 16 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wysoki stopień przejrzystości ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia, by inwestorzy byli odpowiednio informowani o rzeczywistym poziomie faktycznych i potencjalnych transakcji na kryptoaktywach będących przedmiotem obrotu na platformie obrotu prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. Ten wysoki poziom przejrzystości powinien również zapewniać równe warunki działania platform obrotu, tak aby ustalanie poziomu cen równowagi na podstawie czynników podaży i popytu w odniesieniu do poszczególnych kryptoaktywów nie zostało zakłócone wskutek rozdrobnienia płynności ze szkodą dla inwestorów.

(2) Aby inwestorzy byli odpowiednio informowani o kosztach, zakresie, funkcjonowaniu i dostępie do platform obrotu, z których korzystają lub zamierzają korzystać, ważne jest, aby platformy obrotu udostępniały swoje zasady funkcjonowania w sposób przejrzysty i niedyskryminacyjny. Inwestorzy powinni mieć łatwy dostęp do tych informacji.

(3) Aby umożliwić inwestorom podejmowanie świadomych decyzji w sprawie zleceń lub transakcji na kryptoaktywach oraz pomóc w utrzymaniu integralności rynku, platformy obrotu kryptoaktywami powinny podawać do wiadomości publicznej wszystkie zlecenia i transakcje w czasie jak najbardziej zbliżonym do czasu rzeczywistego z technicznego punktu widzenia. W związku z tym ważne jest również zharmonizowanie informacji, które mają być publikowane, tak aby umożliwić inwestorom wykorzystywanie, porównywanie i agregowanie informacji publikowanych na różnych platformach obrotu kryptoaktywami.

(4) Aby zapewnić sprawiedliwe warunki dostępu do systemów zarządzania zleceniami dla wszystkich rodzajów inwestorów, zarówno inwestorów kwalifikowanych, jak i posiadaczy detalicznych, platformy obrotu kryptoaktywami mogą oferować zlecenia typu góra lodowa/odświeżaj i zlecenia stop bezpośrednio za pośrednictwem swojej platformy obrotu, jeżeli spełnione są określone warunki.

(5) Technologia rozproszonego rejestru dała początek innowacyjnym strukturom na platformach obrotu kryptoaktywami. Platformy obrotu kryptoaktywami często dzieli się na scentralizowane giełdy off-chain (CEX) i zdecentralizowane giełdy on-chain (DEX), takie jak te funkcjonujące w modelu automatycznego animatora rynku. CEX charakteryzują się scentralizowaną kontrolą nad operacjami handlowymi i praktykami powierniczymi. CEX zazwyczaj wykorzystują mechanizmy, które są powszechne w tradycyjnych finansach, w tym centralne arkusze zleceń z limitem ceny. Z kolei DEX działają bez operatora centralnego i ułatwiają bezpośredni obrót w rozproszonych rejestrach za pośrednictwem inteligentnych umów, a jednocześnie umożliwiają użytkownikom dokonywanie transakcji przy użyciu portfeli niepowierniczych. Ponadto zmieniające się otoczenie obejmujące modele hybrydowe łączące cechy zarówno CEX, jak i DEX wymaga podejścia regulacyjnego, które będzie zarówno precyzyjne, jak i elastyczne. W świetle tych zmian należy doprecyzować wymogi w zakresie danych dotyczących przejrzystości mające zastosowanie do systemów obrotu, które umożliwiają zawieranie transakcji bezpośrednio w rozproszonym rejestrze za pośrednictwem inteligentnych umów, w zakresie, w jakim nie funkcjonują one w sposób w pełni zdecentralizowany bez pośrednictwa, a zatem podlegają rozporządzeniu (UE) 2023/1114.

(7) Aby zaspokoić różnorodne potrzeby uczestników rynku i przyczynić się do efektywnego funkcjonowania rynków ważne jest określenie poziomu dezagregacji, na jakim platformy obrotu mogą sprzedawać dane. W celu zapewnienia, by użytkownicy danych mogli nabywać wyłącznie dane spełniające ich konkretne oczekiwania lub uzyskiwać dostęp wyłącznie do takich danych, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami powinni dezagregować dane według, co najmniej, rodzaju kryptoaktywa (tokeny powiązane z aktywami, tokeny będące e-pieniądzem, kryptoaktywa inne niż tokeny powiązane z aktywami i tokeny będące e-pieniądzem), waluty, w której kryptoaktywa są przedmiotem obrotu, oraz rodzaju systemu obrotu. Dane te powinny być w miarę możliwości udostępniane użytkownikom w podziale na kryptoaktywa.

(8) W celu zapewnienia, by oferowane na sprzedaż dane przedtransakcyjne i posttransakcyjne były odpowiednie z punktu widzenia potrzeb uczestników rynku, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformy obrotu powinni oferować dowolne kombinacje kryteriów dezagregacji na rozsądnych zasadach handlowych.

(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(10) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ogólne zasady prezentacji informacji na temat zasad funkcjonowania platform obrotu

1. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformę obrotu kryptoaktywami, publikują informacje na temat zasad funkcjonowania ich platformy obrotu w sposób, który umożliwia bezpłatny, łatwy i niedyskry- minujący dostęp do tych informacji, i zapewniają, by były one widoczne, zrozumiałe, uczciwe, jasne, niewprowadzające w błąd i sformułowane w sposób ułatwiający ich zrozumienie.
2. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami publikują zasady funkcjonowania swojej platformy obrotu w jednym dokumencie na stronie internetowej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.
Artykuł  2

Przejrzystość przedtransakcyjna

1.
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformę obrotu kryptoaktywami, podają do publicznej wiadomości ceny kupna i sprzedaży oraz poziom zainteresowania zawarciem transakcji po tych cenach, o czym mowa w art. 76 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2023/1114, zgodnie z rodzajem systemów obrotu, który prowadzą, wymienionym w tabeli 1 w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2.
W przypadku wystąpienia obiektywnych warunków rynkowych, o których mowa w lit. a), dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami podają do wiadomości publicznej zlecenia spełniające wszystkie następujące warunki:
a)
zlecenia te są uzależnione od wystąpienia obiektywnych warunków rynkowych, które są z góry określone w protokole systemu obrotu;
b)
zlecenia nie mogą być zestawiane z innymi deklaracjami gotowości zawarcia transakcji przed ujawnieniem w arkuszu zleceń prowadzonym przez platformę obrotu;
c)
po ujawnieniu w arkuszu zleceń zlecenia są kojarzone z innymi zleceniami zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do zleceń tego rodzaju w momencie ujawnienia.
3. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformę obrotu kryptoaktywami, podają do wiadomości publicznej szczegółowe informacje dotyczące każdego zlecenia dotyczącego kryptoaktywów, jak określono w tabelach 2 i 3 w załączniku I.
Artykuł  3

Przejrzystość posttransakcyjna

1. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformę obrotu kryptoaktywami, podają do wiadomości publicznej - w odniesieniu do każdej transakcji - szczegółowe informacje, o których mowa w art. 76 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2023/1114, jak określono w tabelach 1 i 2 w załączniku II.
2. 
Jeżeli wcześniej opublikowane sprawozdanie dotyczące transakcji zostało anulowane, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami podają do wiadomości publicznej nowe sprawozdanie dotyczące transakcji, które zawiera wszystkie szczegóły pierwotnego sprawozdania dotyczącego transakcji i znacznik anulowania określony w tabeli 3 w załączniku II.
3. 
W przypadku zmiany wcześniej opublikowanego sprawozdania dotyczącego transakcji dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami podają do wiadomości publicznej następujące informacje:
a)
nowe sprawozdanie dotyczące transakcji, zawierające wszystkie szczegóły pierwotnego sprawozdania dotyczącego transakcji i znacznik anulowania określony w tabeli 3 w załączniku II;
b)
nowe sprawozdanie dotyczące transakcji, zawierające wszystkie szczegóły pierwotnego sprawozdania dotyczącego transakcji, wraz ze wszystkimi niezbędnymi skorygowanymi szczegółami i znacznik zmiany określony w tabeli 3 w załączniku II.
Artykuł  4

Publikacja transakcji w czasie rzeczywistym

Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformę obrotu kryptoaktywami, podają do wiadomości publicznej - w odniesieniu do transakcji realizowanych na ich platformach obrotu kryptoaktywami - szczegółowe informacje na temat każdej transakcji określone w tabelach 1, 2 i 3 w załączniku II, w czasie jak najbardziej zbliżonym do czasu rzeczywistego z technicznego punktu widzenia, a w każdym razie w ciągu trzydziestu sekund od wykonania transakcji.

Artykuł  5

Dezagregacja danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych

1. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformę obrotu kryptoaktywami, podają do wiadomości publicznej informacje publikowane zgodnie z art. 2 i 3 i publikują oddzielnie dane dotyczące przejrzystości przedtransakcyjnej i posttransakcyjnej.
2. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformę obrotu kryptoaktywami, na wniosek dowolnej zainteresowanej strony podają do wiadomości publicznej dane publikowane zgodnie z art. 2 i 3 i prezentują zdezagregowane dane przedtransakcyjne i posttransakcyjne odrębnie dla każdego kryptoaktywa.
3. 
Oprócz prezentowania danych zgodnie z ust. 2 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy prowadzą platformę obrotu, mogą prezentować dane, o których mowa w ust. 2, dla pakietów kryptoaktywów.
4. 
Ust. 2 i 3 nie mają zastosowania, jeżeli informacje, o których mowa w art. 2 i 3, są udostępniane nieodpłatnie.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2024 r.

ZAŁĄCZNIK  I

INFORMACJE PRZEDTRANSAKCYJNE PODAWANE DO WIADOMOŚCI PUBLICZNEJ

Tabela 1

Opis rodzaju systemów obrotu oraz odnośnych informacji podawanych do wiadomości publicznej zgodnie z art. 1 ust. 1

Rodzaj systemu obrotu Opis systemu obrotu Informacje podawane do wiadomości publicznej
1 System obrotu oparty na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych System, który za pomocą arkusza zleceń i algorytmu transakcyjnego funkcjonuje bez udziału człowieka i zestawia w sposób ciągły zlecenia sprzedaży ze zleceniami kupna w oparciu o najlepszą dostępną cenę. Łączna liczba zleceń oraz kryptoaktywa, których te zlecenia dotyczą, na każdym poziomie cenowym dla co najmniej pięciu najlepszych poziomów cen kupna i sprzedaży.
2 System obrotu oparty na kwotowaniach cen System, w którym transakcje zawiera się na podstawie ustalonych kwotowań, do których uczestnicy rynku mają stały dostęp. Dla każdej transakcji na kryptoaktywach w systemie obrotu najlepsza cena kupna i sprzedaży dla każdego dla każdego uczestnika, wraz z wolumenami odpowiadającymi tym cenom.

Kwotowania podawane do publicznej wiadomości to kwotowania, które stanowią wiążące zobowiązanie do sprzedaży lub kupna kryptoaktywów i które wskazują cenę kryptoaktywów, po jakiej uczestnicy są gotowi je kupić lub sprzedać, oraz uczestników, który uczestnicy ci są gotowi kupić lub sprzedać.

3 System obrotu oparty na okresowych fazach ustalania kursu jednolitego System, który zestawia zlecenia w oparciu o okresowe fazy ustalania kursu jednolitego i algorytm transakcyjny funkcjonujący bez udziału człowieka. Cena, przy której system obrotu stosujący fazy ustalania kursu jednolitego najpełniej zrealizuje założenia algorytmu transakcyjnego dla kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu w tym systemie, a także wolumen, który uczestnicy mogliby potencjalnie zrealizować w tym systemie po tej cenie.
4 Automatyczni animatorzy rynku System oparty na pulach płynności i matematycznych modelach ustalania cen i wyceny do celów automatycznego wykonywania poszczególnych transakcji. (i) równanie matematyczne stosowane do określenia ceny i ilości

kryptoaktywów w pulach płynności;

(ii) poziom płynności w puli płynności w danym momencie (w sposób ciągły) oraz

(iii) wszelkie dodatkowe informacje i parametry umożliwiające ustalenie ceny, po której będzie realizowane konkretne zlecenie.

5 Hybrydowy system obrotu System należący jednocześnie do dwóch lub kilku spośród rodzajów systemów obrotu, o których mowa w wierszach 1-4 niniejszej tabeli. Wymogi dotyczące hybrydowych systemów obrotu łączących różne systemy obrotu jednocześnie odpowiadają wymogom w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej obrotu stosowanym do każdego rodzaju systemu obrotu tworzącego system hybrydowy.

Wymogi dotyczące hybrydowych systemów obrotu łączących kolejno dwa systemy obrotu lub większą ich liczbę odpowiadają wymogom w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej stosowanym do odpowiedniego systemu obrotu prowadzonego w określonym momencie.

6 Wszelkie inne systemy obrotu Każdy inny rodzaj systemu obrotu. Odpowiednie informacje na temat poziomu zleceń lub kwotowań oraz poziomu zainteresowania zawarciem transakcji w odniesieniu do kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu w systemie obrotu; w szczególności poziomy pięciu najlepszych cen kupna i sprzedaży lub kwotowania kupna i sprzedaży każdego animatora rynku obracającego tymi kryptoaktywami, o ile pozwalają na to właściwości stosowanego mechanizmu ustalania poziomu cen rynkowych na podstawie czynników podaży i popytu.

Tabela 2

Symbol dla tabeli 3

SYMBOL RODZAJ DANYCH DEFINICJA
{ALPHANUM-n} Maksymalnie n znaków alfanumerycznych Pole na tekst dowolny
{CURRENCYCODE_3} 3 znaki alfanumeryczne Trzyliterowy kod waluty zgodnie z kodami walut według ISO 4217
{DATE_TIME_FORMAT} Format daty i czasu zgodnie z ISO 8601 Data i czas w następującym formacie: RRRR-MM-DDThh:mm:ss.ddddddZ.

- "RRRR" oznacza rok,

- "MM" oznacza miesiąc,

- "DD" oznacza dzień,

- "T" oznacza, że należy użyć litery "T",

- "hh" oznacza godzinę,

- "mm" oznacza minutę,

- "ss.dddddd" oznacza sekundę i ułamek sekundy, - Z oznacza czas UTC.

Datę i czas należy podawać według czasu UTC.

{DECIMAL-n/m} Liczba dziesiętna złożona z maksymalnie n cyfr łącznie, z czego maksymalnie m cyfr mogą stanowić cyfry części ułamkowej Pole numeryczne na wartości dodatnie i ujemne.

- Separatorem dziesiętnym jest "," (przecinek);

- liczby ujemne poprzedza się znakiem "-" (minus); podaje się wartości zaokrąglone, ale nie obcięte.

{MIC} 4 znaki alfanumeryczne Kod identyfikacyjny rynku zgodnie z ISO 10383

Tabela 3

Wykaz szczegółowych informacji dotyczących przejrzystości przedtransakcyjnej

# Identyfikator pola Opis i szczegółowe informacje podlegające publikacji Format podawanych informacji, jak określono w tabeli 2
1 Data i godzina przedłożenia W przypadku gdy zlecenia i kwotowania nie muszą być publikowane w ujęciu zbiorczym - data i godzina wprowadzenia do systemu obrotu zlecenia lub kwotowania do realizacji. {DATE_TIME_FORMAT}
2 Kod identyfikacyjny kryptoaktywa Niepowtarzalny i jednoznaczny identyfikator kryptoaktywa zgodnie z art. 15 rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114 Należy podać zgodnie z polem 10 w tabeli 2 w sekcji 2 załącznika do rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
3 Pełna nazwa kryptoaktywa Pełna nazwa kryptoaktywa. {ALPHANUM-350}
4 Oznaczenie zlecenia kupna-sprzedaży Oznaczenie, czy zlecenie dotyczy kupna czy sprzedaży. "BUYI" - zlecenie kupna

"SELL" - zlecenie sprzedaży

5 Cena Cena zleceń i kwotowań wymagana dla każdego systemu obrotu wymienionego w tabeli 1 w załączniku I, z wyłączeniem, w stosownych przypadkach, prowizji i naliczonych odsetek.

Jeżeli cena wyrażona jest jako wartość pieniężna, podaje się ją w walucie głównej.

Jeżeli kryptoaktywo jest przedmiotem obrotu w oparciu o parę walutową, cena wyraża ilość waluty kwotowanej na jedną jednostkę waluty bazowej.

Pole to pozostawia się puste w przypadku zleceń typu PKC.

{DECIMAL-18/13} - jeżeli cena jest wyrażona jako wartość pieniężna

{DECIMAL-11/10} - jeżeli cena jest wyrażona jako odsetek lub jako stopa zwrotu.

{DECIMAL-18/17} - jeżeli cena jest wyrażona jako punkty bazowe.

6 Waluta, w jakiej wyrażono cenę Waluta, w jakiej wyrażona jest cena transakcyjna kryptoaktywa, którego dotyczy zlecenie (ma zastosowanie, jeżeli cena jest wyrażona jako wartość pieniężna).

Jeżeli obrót kryptoaktywami odbywa się w pieniądzach elektronicznych/tokenach będących e-pieniądzem, stosuje się identyfikator, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.

Jeżeli cenę kryptoaktywów wyrażono w wartościach pieniężnych i w parach walutowych, podaje się parę walutową, w której wyrażono cenę kryptoaktywa związanego z danym zleceniem. Pierwszy kod waluty odnosi się do waluty bazowej, a drugi kod waluty wskazuje walutę kwotowaną. Waluta kwotowana określa cenę jednej jednostki waluty bazowej. Do oznaczenia waluty fiat i kryptoaktywa w parze walutowej stosuje się odpowiednio kod waluty ISO i nazwę skróconą DTI zarejestrowaną zgodnie z normą ISO 24165-2 dotyczącą danych do celów rejestracji DTI lub alternatywny identyfikator, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjętego na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.

Należy wypełnić zgodnie z polem 21 w tabeli 2 w sekcji 2 załącznika do rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
7 Oznaczenie ceny Wskazanie, czy cenę wyrażono w wartościach pieniężnych, procentowo, jako stopę zwrotu czy w punktach bazowych. "MONE" - wartość pieniężna "PERC" - wartość procentowa "YIEL" - stopa zwrotu "BAPO" - punkty bazowe
8 Ilość W przypadku kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu w jednostkach - liczba jednostek kryptoaktywa.

W przypadku kryptoaktywów, które nie są przedmiotem obrotu w jednostkach - wartość nominalna lub pieniężna kryptoaktywa wyrażona w tej samej walucie co cena w polu 5 "Cena", zgodnie z informacjami w polu 6 "Waluta, w jakiej wyrażono cenę".

Jeżeli cenę wyrażono w subkomponentach tego kryptoaktywa, podaje się ją mimo to jako wartość dziesiętną ceny wyrażonej w jednostkach tego kryptoaktywa.

Jeżeli w tabeli 1 wymagana jest zagregowana publikacja zamówień, podaje się łączną liczbę jednostek lub łączną wartość nominalną lub pieniężną zagregowanych zamówień.

{DECIMAL-18/17} - jeżeli ilość jest wyrażona jako liczba jednostek.

{DECIMAL-18/5} - jeżeli ilość jest wyrażona jako wartość pieniężna lub nominalna.

9 Waluta w odniesieniu do ilości Waluta, w jakiej wyrażono ilość. Waluta ta odnosi się do jednostek kryptoaktywów, nawet jeżeli transakcja jest denominowana w subkomponentach tego kryptoaktywa.

Pole należy wypełnić wyłącznie wówczas, gdy ilość wyrażono jako wartość nominalną lub wartość pieniężną lub jako jednostki kryptoaktywów.

Identyfikator, o którym mowa w polu 26 w tabeli 2 w sekcji 2 załącznika do rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
10 Oznaczenie ilości Wskazanie, czy zgłaszaną ilość wyrażono w liczbie jednostek, jako wartość nominalną, jako wartość pieniężną czy jako jednostki kryptoaktywów. - "UNIT" - liczba jednostek

- "NOML" - wartość nominalna

- "MONE" - wartość pieniężna

"{CRYP}" - wartość w kryptoaktywach

11 Miejsce Identyfikacja platformy obrotu kryptoaktywami, na której złożono zlecenie.

Jeżeli platforma obrotu kryptoaktywami stosuje kody identyfikacyjne segmentu rynku (MIC), stosuje się MIC segmentu rynku.

Jeżeli platforma obrotu kryptoaktywami nie stosuje MIC segmentu rynku, stosuje się operacyjny MIC.

{MIC}
12 Liczba zleceń i kwotowań Łączna liczba zleceń lub kwotowań pochodzących od różnych klientów (jeżeli zagregowane informacje są wymagane zgodnie z tabelą 1 w załączniku I). {DECIMAL-18/0}
13 System obrotu Rodzaj systemu obrotu, w którym ogłasza się zlecenie lub kwotowanie "CLOB" dla systemów obrotu opartych na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych, "QDTS" dla systemów obrotu opartych na kwotowaniach cen, "PATS" dla systemów obrotu opartych na okresowych fazach ustanawiania kursu jednolitego, "HYBR" dla hybrydowych systemów obrotu, "AMMS" dla automatycznych animatorów rynku, "XXXX" dla wszystkich innych systemów obrotu.
14 Data i godzina publikacji Data i godzina opublikowania informacji. {DATE_TIME_FORMAT}

ZAŁĄCZNIK  II

INFORMACJE POSTTRANSAKCYJNE PODAWANE DO WIADOMOŚCI PUBLICZNEJ

Tabela 1

Tabela symboli

Symbol Rodzaj danych Definicja
{ALPHANUM-n} Maksymalnie n znaków alfanumerycznych Pole na tekst dowolny
{CURRENCYCODE_3} 3 znaki alfanumeryczne Trzyliterowy kod waluty zgodnie z kodami walut według ISO 4217
{DATE_TIME_FORMAT} Format daty i czasu zgodnie z ISO 8601 Data i czas w następującym formacie: RRRR-MM-DDThh:mm:ss.ddddddZ.

- "RRRR" oznacza rok,

- "MM" oznacza miesiąc,

- "DD" oznacza dzień,

- "T" - oznacza, że należy użyć litery "T",

- "hh" oznacza godzinę,

- "mm" oznacza minutę,

- "ss.dddddd" oznacza sekundę i ułamek sekundy, - Z oznacza czas UTC.

Datę i czas należy podawać według czasu UTC.

{DECIMAL-n/m} Liczba dziesiętna złożona z maksymalnie n cyfr łącznie, z czego maksymalnie m cyfr mogą stanowić cyfry ułamkowe Pole numeryczne na wartości dodatnie i ujemne.

- Separatorem dziesiętnym jest "," (przecinek);

- liczby ujemne są poprzedzone znakiem "-" (minus).

W stosownych przypadkach wartości są zaokrąglone, ale nie obcięte.

{MIC} 4 znaki alfanumeryczne Kod identyfikacyjny rynku zgodnie z ISO 10383

Tabela 2

Wykaz szczegółowych informacji dotyczących przejrzystości posttransakcyjnej

# Identyfikator pola Informacje podlegające zgłoszeniu Formaty i standardy, które należy stosować do celów zgłaszania
1 Data i godzina transakcji Data i godzina wykonania transakcji. {DATE_TIME_FORMAT}
2 Kod identyfikacyjny kryptoaktywa Niepowtarzalny i jednoznaczny identyfikator kryptoaktywa zgodnie z art. 15 rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114. Należy podać zgodnie z polem 10 w tabeli 2 w sekcji 2 załącznika do rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
3 Pełna nazwa kryptoaktywa Pełna nazwa kryptoaktywa. {ALPHANUM-350}
4 Cena Cena, po której zawarto transakcję, z wyłączeniem, w stosownych przypadkach, prowizji, innych opłat i naliczonych odsetek.

Jeżeli cena wyrażona jest jako wartość pieniężna, podaje się ją w walucie głównej.

Jeżeli kryptoaktywo jest przedmiotem obrotu w oparciu o parę walutową, cena wyraża ilość waluty kwotowanej na jedną jednostkę waluty bazowej.

{DECIMAL-18/13} - jeżeli cena jest wyrażona jako wartość pieniężna.
5 Brakująca cena W przypadku gdy cena nie jest dostępna, ale jej ustalanie jest w toku, należy wpisać "PNDG".

W przypadku gdy cena nie ma zastosowania, należy wpisać "NOAP".

"PNDG" - jeżeli cena jest niedostępna

"NOAP" - jeżeli cena nie ma zastosowania

6 Oznaczenie ceny Wskazanie, czy cenę wyrażono w wartościach pieniężnych, procentowo, jako stopę zwrotu czy w punktach bazowych. "MONE" - wartość pieniężna "PERC" - wartość procentowa "YIEL" - stopa zwrotu "BAPO" - punkty bazowe
7 Waluta, w jakiej wyrażono cenę Waluta, w jakiej wyrażona jest cena transakcyjna kryptoaktywa, którego dotyczy zlecenie (ma zastosowanie, jeżeli cena jest wyrażona jako wartość pieniężna).

Jeżeli obrót kryptoaktywami odbywa się w pieniądzach elektronicznych/tokenach będących e-pieniądzem, stosuje się identyfikator, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.

Jeżeli cenę kryptoaktywów wyrażono w wartościach pieniężnych i w parach walutowych, podaje się parę walutową, w której wyrażono cenę kryptoaktywa związanego z danym zleceniem. Pierwszy kod waluty odnosi się do waluty bazowej, a drugi kod waluty wskazuje walutę kwotowaną. Waluta kwotowana określa cenę jednej jednostki waluty bazowej. Do oznaczenia waluty fiat i kryptoaktywa w parze walutowej stosuje się odpowiednio kod waluty ISO i nazwę skróconą DTI zarejestrowaną zgodnie z normą ISO 24165-2 dotyczącą danych do celów rejestracji DTI lub alternatywny identyfikator, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjętego na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.

Należy wypełnić zgodnie z polem 21 w tabeli 2 w sekcji 2 załącznika do rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
8 Ilość W polu należy podać ilość zrealizowaną ilość. {DECIMAL-18/17} - jeżeli ilość jest wyrażona jako liczba jednostek.

{DECIMAL-18/5} - jeżeli ilość jest wyrażona jako wartość pieniężna lub nominalna.

{DECIMAL-18/13} - jeżeli cena jest wyrażona w subkomponentach tego kryptoaktywa.

9 Waluta w odniesieniu do ilości Waluta, w jakiej wyrażono ilość. Waluta ta odnosi się do jednostek kryptoaktywów, nawet jeżeli transakcja jest denominowana w subkomponentach tego kryptoaktywa.

Pole należy wypełnić tylko wówczas, gdy ilość jest wyrażona jako nominalna wartość pieniężna lub jako jednostki kryptoaktywów.

Identyfikator, o którym mowa w polu 26 w tabeli 2 w sekcji 2 załącznika do rozporządzenia delegowanego ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
10 Oznaczenie ilości Wskazanie, czy zgłaszaną ilość wyrażono w liczbie jednostek, jako wartość nominalną, jako wartość pieniężną czy jako jednostki kryptoaktywów. - "UNIT" - liczba jednostek

- "NOML" - wartość nominalna

- "MONE" - wartość pieniężna

"{CRYP}" - wartość w kryptoaktywach

11 Miejsce wykonania transakcji Identyfikacja platformy obrotu kryptoaktywami, na której złożono zlecenie.

Jeżeli platforma obrotu kryptoaktywami stosuje kody identyfikacyjne segmentu rynku (MIC), stosuje się MIC segmentu rynku.

Jeżeli platforma obrotu kryptoaktywami nie stosuje MIC segmentu rynku, stosuje się operacyjny MIC.

{MIC} - platforma obrotu kryptoaktywami
12 Data i godzina publikacji Data i godzina publikacji transakcji przez platformę obrotu kryptoaktywami. {DATE_TIME_FORMAT}
13 Miejsce publikacji Kod stosowany do identyfikacji platformy obrotu kryptoaktywami publikującej transakcję. {MIC} - platforma obrotu kryptoaktywami
14 Kod identyfikacyjny transakcji Kod alfanumeryczny nadany przez platformy obrotu kryptoaktywami zgodnie z art. 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/416 (1) stosowany we wszystkich późniejszych odniesieniach do danej transakcji. {ALPHANUM-52}

Tabela 3

Wykaz znaczników na potrzeby przejrzystości posttransakcyjnej

Znacznik Nazwa Opis
"CANC" Znacznik anulowania W przypadku anulowania wcześniej opublikowanej transakcji.
"AMND" Znacznik zmiany W przypadku zmiany wcześniej opublikowanej transakcji.

(1)Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/416 z dnia 29 listopada 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść i format zapisów w arkuszu zleceń dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów prowadzących platformę obrotu kryptoaktywami (Dz.U. L, 2025/416, 14.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/416/oj).

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.417

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/417 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających sposób, w jaki dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzący platformę obrotu kryptoaktywami mają prezentować dane dotyczące przejrzystości
Data aktu: 28/11/2024
Data ogłoszenia: 14/03/2025
Data wejścia w życie: 03/04/2025