Rozporządzenie delegowane 2025/420 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia kryteriów ustalania składu wspólnego zespołu ds. kontroli zapewniających zrównoważony udział pracowników z Europejskich Urzędów Nadzoru i odpowiednich właściwych organów, a także sposobu ich wyznaczania, zadań i ustaleń roboczych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/420
z dnia 16 grudnia 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia kryteriów ustalania składu wspólnego zespołu ds. kontroli zapewniających zrównoważony udział pracowników z Europejskich Urzędów Nadzoru i odpowiednich właściwych organów, a także sposobu ich wyznaczania, zadań i ustaleń roboczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ramy nadzoru ustanowione rozporządzeniem (UE) 2022/2554 powinny opierać się na zorganizowanej i stałej współpracy między Europejskimi Urzędami Nadzoru a właściwymi organami za pośrednictwem forum nadzoru i wspólnych zespołów ds. kontroli.

(2) Organy, o których mowa w art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, powinny zapewnić, aby ich pracownicy, którzy mają zostać powołani na członków wspólnego zespołu ds. kontroli, o którym mowa w art. 40 ust. 1 tego rozporządzenia, posiadali specjalistyczną wiedzę techniczną odpowiadającą kompetencjom wymaganym we wspólnym zespole ds. kontroli. Jeżeli dany organ wykaże, że nie dysponuje pracownikami posiadającymi specjalistyczną wiedzę techniczną potrzebną we wspólnych zespołach ds. kontroli, wiodący organ nadzorczy powinien uznać to za wystarczający powód uzasadniający zwolnienie, w danym momencie, tego organu z obowiązku nominowania pracowników do wspólnych zespołów ds. kontroli. W takim przypadku organ powinien jednak zobowiązać się do podjęcia wszelkich starań, aby zaradzić temu brakowi specjalistycznej wiedzy, i dążyć do zwiększenia swoich zdolności celem wnoszenia wkładu we wspólne zespoły ds. kontroli w kolejnej kadencji.

(3) Pracownicy organów, o których mowa w art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, wyznaczeni na członków wspólnego zespołu ds. kontroli, o którym mowa w art. 40 ust. 1 tego rozporządzenia, powinni nadal być pracownikami organu nominującego, a zatem powinny ich obowiązywać godziny pracy oraz miejsce pracy określone w ich umowach o pracę.

(4) Aby zapewnić jak najskuteczniejsze wykorzystanie zasobów podczas prowadzenia działań nadzorczych, członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli powinni mieć możliwość wchodzenia w skład szeregu wspólnych zespołów ds. kontroli i sprawować nadzór nad wieloma kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT. Liczba kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, którzy mają podlegać nadzorowi konkretnego członka wspólnego zespołu ds. kontroli, oraz ogólne potrzeby kadrowe wspólnych zespołów ds. kontroli powinny uwzględniać profil ryzyka kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz przewidywany poziom intensywności działań nadzorczych. Możliwość sprawowania nadzoru nad wieloma kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT uwzględnia się w strategicznym wieloletnim planie nadzoru, który jest aktualizowany co roku w niezbędnym zakresie przez wiodący organ nadzorczy, i odzwierciedla w rocznym indywidualnym planie nadzoru. Aby zagwarantować wiarygodność planowanego i stałego zaangażowania organów nominujących w zapewnianie pracowników wspólnych zespołów ds. kontroli, wiodący organ nadzorczy powinien konsultować się zarówno ze wspólną siecią nadzoru, jak i z forum nadzoru w sprawie strategicznego wieloletniego planu nadzoru.

(5) Przy określaniu liczby pracowników w każdym ze wspólnych zespołów ds. kontroli oraz ich składu wiodący organ nadzorczy powinien stosować kombinację kryteriów i zasad. Z uwagi na zróżnicowany zakres technologiczny i geograficzny usług świadczonych przez kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz korzystanie z tych usług przez różnego rodzaju podmioty finansowe, wspomniane kryteria i zasady powinny uwzględniać techniczny charakter zadań nadzorczych, różny stopień zależności podmiotów finansowych od usług świadczonych przez kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, rozmieszczenie geograficzne, wielkość i liczbę podmiotów finansowych zależnych od tych usług oraz, w miarę możliwości, proporcjonalną reprezentację międzysektorową. Określając liczbę pracowników, wiodący organ nadzorczy powinien opierać się na informacjach przekazanych przez właściwe organy w kontekście wyznaczania kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, w tym na informacjach potrzebnych w odniesieniu do wszystkich podkryteriów określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1502 2 , oraz uwzględniać krytyczność kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT dla świadczenia określonych usług finansowych zarówno na poziomie państwa członkowskiego, jak i Unii.

(6) W celu zapewnienia, aby struktura i skład wspólnych zespołów ds. kontroli były adekwatne do zakładanych celów, oraz celem zapewnienia w sposób ciągły efektywności i skuteczności ram nadzoru wiodący organ nadzorczy i członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli powinni okresowo oceniać osiągnięcia wspólnych zespołów ds. kontroli. Wiodący organ nadzorczy i organy nominujące powinny korzystać z tych ocen, aby sprawdzić, czy członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli są nadal odpowiedni do wykonywania swoich zadań, a także w stosownych przypadkach zmieniać skład wspólnych zespołów ds. kontroli.

(7) W celu zapewnienia, by członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli działali jako jeden zespół, a działania nadzorcze były prowadzone w spójny sposób, Europejskie Urzędy Nadzoru powinny określić procedury nadzoru, które mają być stosowane przez członków wspólnych zespołów ds. kontroli i koordynatora wiodącego organu nadzorczego podczas wykonywaniu ich obowiązków.

(8) Ponieważ zadania nadzorcze obejmują przetwarzanie informacji poufnych, wiodący organ nadzorczy powinien udzielić członkom wspólnego zespołu ds. kontroli dostępu do takich informacji oraz do związanych z nimi zasobów informatycznych (w tym narzędzi, aplikacji i zbiorów danych) i zasobów innych niż informatyczne (w tym polityk, procedur i dokumentacji), na zasadzie ograniczonego dostępu i w określonym zakresie ich zadań, jeżeli jest to niezbędne do tego, by członkowie wspólnego zespołu ds. kontroli mogli wspomagać wiodący organ nadzorczy w wypełnianiu jego statutowych funkcji lub zadań. Określając ustalenia między wiodącym organem nadzorczym a właściwymi organami w celu wykonania niniejszego rozporządzenia, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/1505 3 , aby zapewnić odpowiednie finansowanie kosztów związanych z zasobami przekazanymi przez organy nominujące, wiodący organ nadzorczy powinien zawrzeć w takich ustaleniach sekcję określającą szczegółowo procedurę zwrotu kosztów bezpośrednich i pośrednich ponoszonych przez wszystkie organy nominujące zaangażowane w funkcjonowanie wspólnych zespołów ds. kontroli. Ponadto, aby zapewnić prowadzenie działań nadzorczych w sposób przejrzysty i wiarygodny, ustalenia te powinny również zapewniać, aby podczas wykonywania swoich obowiązków członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli byli wolni od wszelkich konfliktów interesów.

(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(10) Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 , w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 5  i w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 , przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści proponowanych standardów oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji i Grupy Interesariuszy z Sektora Pracowniczych Programów Emerytalnych powołanych zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zadania członków wspólnego zespołu ds. kontroli

1. 
Członkowie wspólnego zespołu ds. kontroli wykonują swoje zadania pod kierunkiem koordynatora wiodącego organu nadzorczego. Zadania te obejmują stałe wspieranie działań prowadzonych przez wiodący organ nadzorczy oraz wykonywanie określonych zadań. Do zadań tych należy:
a)
wspieranie wiodącego organu nadzorczego w przygotowaniu i sporządzeniu rocznego indywidualnego planu nadzoru, o którym mowa w art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2554;
b)
wspieranie wiodącego organu nadzorczego w przeprowadzaniu oceny, o której mowa w art. 33 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554;
c)
ocena informacji otrzymanych przez wiodący organ nadzorczy od kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT na podstawie art. 37 rozporządzenia (UE) 2022/2554 i rozdziału II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/295 7 ;
d)
przeprowadzanie dochodzeń ogólnych względem kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, o których to dochodzeniach mowa w art. 38 rozporządzenia (UE) 2022/2554;
e)
przeprowadzanie kontroli, o których mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2554;
f)
opracowywanie zaleceń, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2554,
g)
ocena planu naprawczego i sprawozdań śródokresowych, o których mowa w art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/295;
h)
przygotowywanie i sporządzanie wniosków i decyzji, o których mowa w art. 35 ust. 6, art. 37 ust. 1, art. 38 ust. 4 i art. 39 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2022/2554;
i)
wspieranie wiodącego organu nadzorczego w jego działaniach stanowiących wkład w horyzontalne działania nadzorcze, w tym w przygotowaniu kompleksowych wskaźników referencyjnych, o których mowa w art. 32 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2554;
j)
zapewnianie, by odpowiednie informacje dotyczące podmiotów finansowych korzystających z usług świadczonych przez kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT były udostępniane wiodącemu organowi nadzorczemu;
k)
wspieranie wiodącego organu nadzorczego w nieplanowanych działaniach ad hoc uznanych przez wiodący organ nadzorczy za niezbędne do celów nadzoru.
2. 
Jeżeli wiodący organ nadzorczy znacząco zmienia roczny indywidualny plan nadzoru w ciągu roku, zapewnia on, by członkowie wspólnego zespołu ds. kontroli uczestniczyli w realizacji tego rocznego indywidualnego planu nadzoru oraz w procesie jego zmiany.
Artykuł  2

Ustanowienie wspólnego zespołu ds. kontroli

1. 
Po pierwszym wyznaczeniu zewnętrznego dostawcy usług ICT jako kluczowego zgodnie z art. 31 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/2554 wiodący organ nadzorczy, w porozumieniu ze wspólną siecią nadzoru, o której mowa w art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2554, ustanawia wspólny zespół ds. kontroli odpowiedzialny za prowadzenie działań nadzorczych w odniesieniu do tego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT.
2. 
W przypadku wystąpienia istotnych zmian dotyczących sytuacji kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT wiodący organ nadzorczy może zaktualizować, w porozumieniu ze wspólną siecią nadzoru, skład wspólnego zespołu ds. kontroli odpowiedzialnego za prowadzenie działań nadzorczych w odniesieniu do tego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT.

W tym celu istotne zmiany dotyczące kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT odnoszą się do dowolnej z poniższych kwestii:

a)
usługi świadczone przez kluczowego zewnętrznego dostawcę usług ICT;
b)
działalność prowadzona przez podmioty finansowe korzystające z usług ICT świadczonych przez kluczowego zewnętrznego dostawcę usług ICT;
c)
wykaz kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT na szczeblu Unii, o którym to wykazie mowa w art. 31 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2022/2554.
3. 
Organy, o których mowa w art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, nominują spośród swoich pracowników co najmniej jedną osobę, która zostanie powołana na członka wspólnego zespołu ds. kontroli. Dana osoba może zostać nominowana i powołana na członka jednego lub większej liczby wspólnych zespołów ds. kontroli.
4. 
Wiodący organ nadzorczy powołuje osoby nominowane na członków wspólnego zespołu ds. kontroli w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, w zależności od ich dostępności, szczególnych potrzeb wiodącego organu nadzorczego oraz porozumienia między organem nominującym a wiodącym organem nadzorczym.
5. 
Nominując członków wspólnych zespołów ds. kontroli, organy, o których mowa w art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, oceniają ich specjalistyczną wiedzę techniczną, kwalifikacje i umiejętności w zakresie ICT i w innych istotnych obszarach, w tym umiejętności w zakresie komunikacji i współpracy, a także kwalifikacje w zakresie audytu i nadzoru.
6. 
Wiodący organ nadzorczy może zażądać od organów nominujących zmiany ich nominacji jedynie w uzasadnionych okolicznościach i gdy profile nominowanych osób nie odpowiadają profilowi potrzebnych pracowników.
7. 
Wiodący organ nadzorczy i organy podejmują wszelkie odpowiednie i możliwe działania w celu zapewnienia, aby wspólny zespół ds. kontroli dysponował odpowiednią liczbą pracowników zgodnie z rocznym indywidualnym planem nadzoru.
Artykuł  3

Członkowie wspólnego zespołu ds. kontroli

1. 
Wiodący organ nadzorczy określa liczbę członków wspólnego zespołu ds. kontroli i jego skład w porozumieniu ze wspólną siecią nadzoru, o której mowa w art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2554, i po konsultacji z forum nadzoru, o którym mowa w art. 32 ust. 1 tego rozporządzenia.
2. 
Wiodący organ nadzorczy określa tę liczbę w ramach procedury ustanawiania wspólnego zespołu ds. kontroli oraz w miarę potrzeb z biegiem czasu, biorąc pod uwagę:
a)
zadania zawarte w rocznych indywidualnych planach nadzoru sporządzanych dla każdego kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT podlegającego nadzorowi wspólnego zespołu ds. kontroli;
b)
strategiczne cele zawarte w wieloletnim planie nadzoru sporządzanym dla wszystkich kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT podlegających nadzorowi wszystkich wspólnych zespołów ds. kontroli.
3. 
Aby określić liczbę członków i skład wspólnego zespołu ds. kontroli, wiodący organ nadzorczy bierze pod uwagę co najmniej wszystkie następujące elementy:
a)
przewidywany poziom intensywności działań nadzorczych, które mają być prowadzone w odniesieniu do wszystkich kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT;
b)
wielkość i złożoność zewnętrznego dostawcy usług ICT podlegającego nadzorowi wspólnego zespołu ds. kontroli i EUN jako wiodących organów nadzorczych;
c)
szczególne indywidualne potrzeby w zakresie nadzoru związane z konkretnym kluczowym zewnętrznym dostawcą usług ICT, zgodnie z ocenioną wiodącego organu nadzorczego;
d)
stabilność składu wspólnego zespołu ds. kontroli w celu zapewnienia stałego poziomu wiedzy;
e)
umiejętności niezbędne do wykonywania zadań przez wspólny zespół ds. kontroli, z uwzględnieniem wymogów w zakresie technicznej i innej niż techniczna wiedzy z dziedziny ICT;
f)
państwa członkowskie, w których kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT świadczy usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje podmiotów finansowych, oraz właściwe organy, które nadzorują podmioty finansowe korzystające z tych usług;
g)
rodzaje, wielkość i liczbę podmiotów finansowych, na rzecz których kluczowy zewnętrzny dostawca usług ICT świadczy usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje;
h)
właściwe organy, które nadzorują podmioty finansowe najbardziej zależne od usług ICT świadczonych przez kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT;
i)
proporcjonalną międzysektorową reprezentację organów nominujących wspólny zespół ds. kontroli.
4. 
Nominując członków wspólnego zespołu ds. kontroli, organy, o których mowa w art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, uwzględniają co najmniej ust. 3 lit. c), d), e), g) oraz h).
Artykuł  4

Zmiana składu wspólnego zespołu ds. kontroli

Okresowo lub w przypadku zmiany wiodącego organu nadzorczego, bądź też w przypadku wystąpienia istotnych zmian, o których mowa w art. 2 ust. 2, wiodący organ nadzorczy, po konsultacji z członkami wspólnego zespołu ds. kontroli, ocenia wyniki członków wspólnego zespołu ds. kontroli. Zarówno organy nominujące, jak i wiodący organ nadzorczy wykorzystują wyniki tej oceny do podjęcia decyzji, czy należy zmienić skład wspólnego zespołu ds. kontroli.

Artykuł  5

Ustalenia robocze dotyczące członków wspólnego zespołu ds. kontroli

1. 
Członkowie wspólnego zespołu ds. kontroli wykonują swoje zadania określone w rocznym indywidualnym planie nadzoru z należytą fachowością, dbałością i starannością, bez stronniczości i zgodnie z instrukcjami koordynatora wiodącego organu nadzorczego, o którym mowa w art. 40 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2022/2554.
2. 
Prowadząc zadania nadzorcze, członkowie wspólnego zespołu ds. kontroli przestrzegają procedur nadzoru opracowanych wspólnie przez Europejskie Organy Nadzoru w odniesieniu do prowadzenia działań nadzorczych i wszelkich odpowiednich obszarów operacyjnych, w tym specyfikacji dotyczących stosowania narzędzi i sprzętu informatycznego oraz zarządzania czasem.
3. 
Członkowie wspólnego zespołu ds. kontroli przestrzegają specyfikacji i instrukcji dotyczących przetwarzania informacji i danych dostarczonych przez koordynatora wiodącego organu nadzorczego, o którym mowa w art. 40 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2022/2554, oraz stosują się do zasad poufności stosowanych przez Europejskie Urzędy Nadzoru.
4. 
Wiodący organ nadzorczy i organy nominujące dokonują ustaleń w celu wdrożenia wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, w tym ustaleń dotyczących poświęconego czasu i szacowanych kosztów związanych z działaniami nadzorczymi prowadzonymi przez wspólny zespół ds. kontroli, szkoleniami, a także ustaleń, w stosownych przypadkach, dotyczących kwestii etycznych i postępowania w odniesieniu do roli członków wspólnego zespołu ds. kontroli.
5. 
Wiodący organ nadzorczy i organy nominujące zapewniają terminowe wdrożenie, przegląd i aktualizację ustaleń, o których mowa w ust. 4.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2024 r.

1 Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2554/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1502 z dnia 22 lutego 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 przez określenie kryteriów wyznaczania zewnętrznych dostawców usług ICT jako mających kluczowe znaczenie dla podmiotów finansowych (Dz.U. L, 2024/1502, 30.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/ 1502/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1505 z dnia 22 lutego 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 przez określenie wysokości opłat nadzorczych pobieranych przez wiodący organ nadzorczy od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz sposobu uiszczania tych opłat (Dz.U. L, 2024/1505, 30.5.2024, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_del/2024/1505/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2010/1094/oj).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/295 z dnia 24 października 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących harmonizacji warunków umożliwiających prowadzenie działań nadzorczych. (Dz.U. L, 2025/295, 13.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/ 2025/295/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.420

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/420 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia kryteriów ustalania składu wspólnego zespołu ds. kontroli zapewniających zrównoważony udział pracowników z Europejskich Urzędów Nadzoru i odpowiednich właściwych organów, a także sposobu ich wyznaczania, zadań i ustaleń roboczych
Data aktu: 16/12/2024
Data ogłoszenia: 24/03/2025
Data wejścia w życie: 13/04/2025