uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 109 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114 rejestr dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem oraz dostawców usług w zakresie kryptoaktywów ("rejestr") ustanowiony zgodnie z art. 109 rozporządzenia (UE) 2023/1114 ma zawierać informacje, które pozwolą, aby rejestr ułatwiał dostępność dokumentów informacyjnych sklasyfikowanych na podstawie rodzajów kryptoaktywów określonych w tym rozporządzeniu. Dane niezbędne do klasyfikacji dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów powinny wspierać właściwe organy krajowe w wypełnianiu zadania polegającego na weryfikowaniu spójnego stosowania wymogów rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(2) Aby zapewnić jak najskuteczniejsze funkcjonowanie rejestru, właściwe organy powinny przekazywać dane Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w formacie takim samym jak stosowany w dokumencie informacyjnym. Ponadto, aby zminimalizować koszty, ESMA i właściwe organy powinny mieć możliwość pozyskania odpowiednich danych na potrzeby klasyfikacji dokumentów informacyjnych w rejestrze na podstawie informacji ujawnianych w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów. Aby zminimalizować zmiany w danych wymaganych od dnia rozpoczęcia stosowania art. 110 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dane wykorzystywane do klasyfikacji dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów powinny obejmować dane, które właściwe organy będą przekazywać do europejskiego pojedynczego punktu dostępu (ESAP) zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 2 .
(3) Aby zapewnić skuteczne przetwarzanie danych, osoby prawne sporządzające dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywów i zidentyfikowane w nim za pomocą identyfikatora podmiotu prawnego (LEI) zgodnego z normą ISO 17442 powinny zapewnić, aby identyfikator ten był ważny i należycie odnawiany. Jeżeli osoba sporządzająca dokument informacyjny nie posiada LEI, w rejestrze należy zawrzeć identyfikator zapewniający podobne cechy na potrzeby rejestru.
(4) Kryptoaktywów, które nie są instrumentami finansowymi, nie można obecnie opisać za pomocą kodu ISO służącego do klasyfikacji instrumentów finansowych (CFI). Trwają prace nad standardową, uniwersalną metodą klasyfikacji. Ta metoda klasyfikacji nie zostanie jednak sfinalizowana przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia. W związku z tym, aby konsekwentnie identyfikować dokumenty informacyjne dotyczące kryptoaktywów w rejestrze, o którym mowa w art. 109 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, jako międzynarodowy standardowy identyfikator tokenów cyfrowych należy stosować identyfikator grupy funkcjonalnie zamiennych tokenów cyfrowych (FFG DTI). Ponadto w celu identyfikacji kryptoaktywów i umożliwienia użytkownikom wyszukiwania głównych cech kryptoaktywów, w tym ich cech charakterystycznych dla danej technologii, oraz grupowania tokenów wyemitowanych w kilku łańcuchach bloków, które są związane z tym samym dokumentem informacyjnym dotyczącym kryptoaktywów, należy stosować identyfikatory tokenów cyfrowych (DTI) zgodne z normą ISO 24165. Wspomniane FFG DTI i DTI są odpowiednie do celów rejestru, ponieważ są zgodne z zasadami niepowtarzalności, neutralności, wiarygodności, otwartego standardu, skalowalności i dostępności po rozsądnych kosztach oraz podlegają właściwemu systemowi zarządzania.
(5) Ponieważ niniejsze rozporządzenie dotyczy klasyfikacji dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów i w związku z tym jest powiązane z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2984 3 , które dotyczy standardowych formularzy, formatów i szablonów dokumentów informacyjnych, konieczne jest dostosowanie dat rozpoczęcia stosowania tych dwóch rozporządzeń. Odroczenie stosowania jest również konieczne, aby umożliwić osobom sporządzającym dokumenty informacyjne dotyczące kryptoaktywów i właściwym organom dostosowanie się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.421 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/421 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących, jakie dane są niezbędne do klasyfikacji dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, oraz określających praktyczne kwestie służące zapewnieniu, by takie dane nadawały się do odczytu maszynowego |
Data aktu: | 16/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 23/12/2025, 13/04/2025 |