Rozporządzenie delegowane 2025/422 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść, metody i prezentację informacji dotyczących wskaźników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/422
z dnia 17 grudnia 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść, metody i prezentację informacji dotyczących wskaźników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 12 akapit czwarty, art. 19 ust. 11 akapit czwarty, art. 51 ust. 15 akapit czwarty i art. 66 ust. 6 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Transakcje związane z kryptoaktywami, w tym emisja kryptoaktywów, są zatwierdzane i rejestrowane za pomocą mechanizmów konsensusu, czyli zasad i procedur umożliwiających osiągnięcie porozumienia w sprawie zatwierdzenia transakcji między węzłami sieciowymi technologii rozproszonego rejestru (DLT), które są również odpowiedzialne za prowadzenie rejestrów wszystkich transakcji w rozproszonym rejestrze. Osiągnięcie konsensusu, które wymaga wykorzystania materiałów i mocy obliczeniowej, ma wpływ na klimat i środowisko, a skutki te różnią się w zależności od specyfiki DLT.

(2) Odpowiednia identyfikacja i ujawnianie niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych wynikających ze stosowania mechanizmów konsensusu do emisji kryptoaktywów ma zatem kluczowe znaczenie dla podejmowania decyzji przez podmioty inwestujące w kryptoaktywa.

(3) Ważne jest, aby inwestorzy otrzymywali dokładne, rzetelne, jasne, niewprowadzające w błąd, proste, zwięzłe i porównywalne informacje na temat wpływu technologii leżących u podstaw emisji kryptoaktywów na klimat i środowisko. Jednocześnie, biorąc pod uwagę rozproszony charakter przedmiotowej technologii, uzyskanie i ujawnienie dokładnych i wiarygodnych informacji w tym zakresie może być trudne. Konieczne jest zatem opracowanie wykazu wskaźników uwzględniających te ograniczenia, aby zapewnić inwestorom zrozumiałe i porównywalne informacje na temat niekorzystnych skutków mechanizmów konsensusu, w oparciu o dostępne i wiarygodne dane, w tym - w razie potrzeby i w należycie uzasadnionych przypadkach - szacunki.

(4) Informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1 akapit pierwszy lit. j), art. 19 ust. 1 akapit pierwszy lit. h), art. 51 ust. 1 lit. g) i art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i które należy zawrzeć w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów oraz na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, dotyczą skutków dla klimatu i innych skutków środowiskowych wynikających ze stosowania mechanizmów konsensusu, a zatem są ze sobą ściśle powiązane. Aby zapewnić zgodność, spójność i porównywalność tych informacji, należy je uregulować w drodze jednego rozporządzenia.

(5) Aby zapewnić spójność między informacjami zawartymi w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów emitowanych przy wykorzystaniu tego samego mechanizmu konsensusu, a także proporcjonalność w przestrzeganiu przepisów niniejszego rozporządzenia, powinna istnieć możliwość, bez uszczerbku dla odpowiednich obowiązków prawnych podmiotów, ponownego wykorzystania informacji na temat mechanizmu konsensusu mającego zastosowanie do kryptoaktywa, dla którego sporządzany jest dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa, jeżeli takie informacje zostały już opublikowane w kontekście innego dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.

(6) Biorąc pod uwagę, że wszystkie podmioty ujawniające informacje pozostają odpowiedzialne za ujawnione przez siebie informacje, również wówczas, gdy pozyskują informacje z istniejących dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, informacje zawarte w dokumentach informacyjnych i informacje udostępniane na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów należy regularnie poddawać przeglądowi i odpowiednio aktualizować. Z uwagi na to, że na potrzeby uzyskania lub weryfikacji informacji, które mają być ujawniane, podmioty ujawniające informacje mogą korzystać z usług niezależnych osób trzecich, należy ujawnić wykorzystanie takich niezależnych osób trzecich do tych celów oraz wskazać odpowiednią niezależną osobę trzecią.

(7) Aby ułatwić inwestorom porównywanie niekorzystnych skutków mechanizmów konsensusu stosowanych do emisji różnych kryptoaktywów, informacje na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów powinny umożliwiać ogółowi społeczeństwa porównanie niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych mechanizmów konsensusu oraz ich struktur zachęt dla wszystkich kryptoaktywów, w odniesieniu do których dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy usługi w zakresie kryptoaktywów.

(8) Aby ocenić skutki dla klimatu i inne skutki środowiskowe mechanizmu konsensusu stosowanego do emisji każdego kryptoaktywa, należy uwzględnić zarówno zatwierdzanie każdej transakcji na danym kryptoaktywie, biorąc pod uwagę węzły sieci DLT aktywnie zaangażowane w zatwierdzanie, jak i utrzymywanie integralności DLT przez wszystkie węzły sieci DLT.

(9) Aby ułatwić zrozumienie skutków dla klimatu i innych skutków środowiskowych mechanizmów konsensusu, należy stosować wskaźniki kluczowe. Aby zachęcić do stosowania mechanizmów konsensusu, które są bardziej przyjazne dla klimatu i środowiska, oraz zapobiegać praktykom pseudoekologicznego marketingu, niezwykle ważne jest oparcie się w miarę możliwości na wskaźnikach ilościowych. Wskaźniki ilościowe powinny prezentować zużycie energii brutto i emisje, bez odzwierciedlania potencjalnych mechanizmów kompensacyjnych.

(10) Obowiązkowym wskaźnikiem kluczowym powinno być roczne zużycie energii, ponieważ uznaje się, że najbardziej sprzyja ono świadomości inwestorów na temat skutków mechanizmów konsensusu. Biorąc pod uwagę kluczową rolę energii elektrycznej w działaniu sieci DLT, za odpowiedni wskaźnik zastępczy zużycia energii należy uznać zużycie energii elektrycznej.

(11) Aby zapewnić proporcjonalne podejście do informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju, należy wymagać dodatkowych informacji na temat mechanizmów konsensusu o bardziej znaczących niekorzystnych skutkach dla klimatu i innych niekorzystnych skutkach środowiskowych, zwłaszcza gdy mechanizmy te charakteryzują się zużyciem energii przekraczającym określony poziom. W związku z tym dla kryptoaktywów emitowanych przy wykorzystaniu mechanizmów konsensusu o wyższym poziomie rocznego zużycia energii należy stosować dodatkowe wskaźniki kluczowe dotyczące energii i emisji gazów cieplarnianych, co pozwoli inwestorom lepiej zrozumieć niekorzystne skutki takich mechanizmów konsensusu.

(12) Oprócz uwzględnienia obowiązkowych i dodatkowych wskaźników kluczowych powinna istnieć możliwość dobrowolnego podania, w określonej części dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów lub na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, informacji na temat wskaźników związanych z klimatem i innych wskaźników środowiskowych, których ocena może być bardziej złożona lub dla których znalezienie odpowiednich danych może być trudniejsze, na przykład wskaźników dotyczących produkcji odpadów i wykorzystania zasobów naturalnych takich jak woda.

(13) Aby zapobiec pseudoekologicznemu marketingowi i zapewnić porównywalność informacji, które mają być zawarte w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów i umieszczane na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, informacje odnoszące się do wskaźników nieobowiązkowych powinny podlegać tym samym zharmonizowanym zasadom dotyczącym metod i prezentacji informacji co informacje odnoszące się do wskaźników obowiązkowych i dodatkowych. Dotyczy to na przykład pośrednich emisji gazów cieplarnianych, takich jak emisje poprzedzające związane z urządzeniami zakupionymi na potrzeby węzłów sieci DLT lub emisje niższego szczebla związane z gospodarowaniem odpadami.

(14) Aby zwiększyć spójność ujawnianych informacji w przypadku nieosiągnięcia na tym etapie konsensusu w sprawie konkretnego zestawu wiarygodnych metod obliczania określonych wskaźników, należy jednak stosować zharmonizowane zasady w celu zapewnienia porównywalności ujawnianych informacji, uniknięcia błędów metodycznych i zagwarantowania spójności stosowanych metod z metodami, o których mowa w ramach stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 2 . W związku z tym informacje na temat zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych należy dostosować do wytycznych dotyczących obliczeń określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2772 3 , przy czym należy ujawnić metodę zastosowaną do obliczania każdego wskaźnika ilościowego i wszelkie odstępstwa od wspomnianych wytycznych dotyczących obliczeń.

(15) W przypadku gdy informacje dotyczące wskaźników nie są dostępne w rozsądnych ramach czasowych, należy ujawniać szacunki wraz z uzasadnionymi założeniami wykorzystanymi do obliczenia tych szacunków oraz szczegółowymi informacjami na temat wszelkich starań dołożonych w celu uzyskania odnośnych informacji. W związku z tym wówczas, gdy nie można określić lokalizacji węzłów, a informacja ta powinna być ujawniona, należy wykorzystać dane lokalne, regionalne lub globalne, jeśli jest to konieczne i właściwe. Dane te powinny być ujawniane wraz ze szczegółowymi informacjami na temat wszelkich starań dołożonych w celu uzyskania odnośnych informacji.

(16) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) we współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.

(17) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"struktura zachęt" oznacza zestaw zachęt i kar ustanowiony w ramach mechanizmu konsensusu z myślą o zapewnieniu ekonomicznej zachęty dla węzłów sieci technologii rozproszonego rejestru (DLT) do współpracy przy stosowaniu zasad i procedur mechanizmu konsensusu do celów zatwierdzania transakcji na kryptoaktywach;
b)
"emisje gazów cieplarnianych" oznaczają emisje gazów wymienionych w części 2 załącznika V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 5 , wyrażone w tonach ekwiwalentu CO2;
c)
"wskaźniki związane z klimatem i inne wskaźniki środowiskowe" oznaczają wskaźniki wymienione w sekcji "Obowiązkowy wskaźnik kluczowy dotyczący zużycia energii" w tabeli 2 załącznika, w sekcji "Dodatkowe wskaźniki kluczowe dotyczące energii i emisji gazów cieplarnianych" w tabeli 3 załącznika oraz w sekcji "Wskaźniki nieobowiązkowe" w tabeli 4 załącznika;
d)
"emisje gazów cieplarnianych powiązane z DLT zakresu 1" oznaczają emisje gazów cieplarnianych generowane ze źródeł kontrolowanych przez węzły sieci technologii rozproszonego rejestru (DLT) stosujące mechanizm konsensusu;
e)
"emisje gazów cieplarnianych powiązane z DLT zakresu 2" oznaczają emisje gazów cieplarnianych pochodzące z zużycia zakupionej energii elektrycznej, pary wodnej lub energii z innych źródeł wytworzonej na wcześniejszym szczeblu łańcucha wartości niż węzły sieci DLT stosujące mechanizm konsensusu;
f)
"emisje gazów cieplarnianych powiązane z DLT zakresu 3" oznaczają wszystkie emisje pośrednie, na wcześniejszych i na późniejszych etapach, nieobjęte lit. d) i e), które występują w łańcuchu wartości węzłów sieci DLT stosujących mechanizm konsensusu;
g)
"energia ze źródeł odnawialnych" lub "energia odnawialna" oznaczają energię ze źródeł odnawialnych lub energię odnawialną w rozumieniu art. 2 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 6 ;
h)
"odpady" oznaczają odpady w rozumieniu art. 2 pkt 23 dyrektywy (UE) 2018/2001;
i)
"zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny" ("WEEE") oznacza zużyty sprzęt elektryczny lub elektroniczny w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. e) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 7 ;
j)
"odpady niepoddane recyklingowi" oznaczają wszelkie odpady, które nie zostały poddane "recyklingowi" w rozumieniu art. 3 pkt 17 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 8 ;
k)
"odpady niebezpieczne" oznaczają odpady niebezpieczne w rozumieniu art. 3 pkt 2 dyrektywy 2008/98/WE;
l)
"zasoby naturalne" oznaczają zasoby naturalne zdefiniowane w tabeli 2 załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2772.
Artykuł  2

Prezentacja informacji w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów

1. 
Informacje zawarte w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, o których mowa w art. 6 ust. 1 akapit pierwszy lit. j), art. 19 ust. 1 akapit pierwszy lit. h) lub art. 51 ust. 1 akapit pierwszy lit. g) rozporządzenia (UE) 2023/1114, muszą być regularnie poddawane przeglądowi i aktualizowane.
2. 
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, znajdują się w innych dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów wyemitowanych przy wykorzystaniu tego samego mechanizmu konsensusu, informacje te można zaczerpnąć ze wspomnianych innych dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów.
Artykuł  3

Ogólne zasady prezentacji informacji przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów

1. 
Do informacji, które dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów są zobowiązani podawać do wiadomości publicznej na swojej stronie internetowej zgodnie z art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114, mają zastosowanie następujące wymogi:
a)
informacje te udostępnia się bezpłatnie;
b)
informacje te mają formę pliku do pobrania i są przedstawione w sposób łatwy do przeczytania, czytelną czcionką i w stylu pisarskim, który ułatwia ich zrozumienie, oraz w sposób ułatwiający porównanie informacji odnoszących się do każdego z kryptoaktywów, w odniesieniu do których dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy usługi.
2. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów regularnie, a co najmniej raz w roku, dokonują przeglądu i aktualizacji informacji, o których mowa w ust. 1. W przypadku istotnych zmian informacje aktualizuje się bez zbędnej zwłoki z wyraźnym oznaczeniem wprowadzonych zmian. Na stronie internetowej dostawców usług w zakresie kryptoaktywów wyraźnie wskazuje się datę publikacji informacji oraz datę ostatniego przeglądu lub aktualizacji.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, udostępnia się w co najmniej jednym z języków urzędowych macierzystego państwa członkowskiego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych.

W przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy usługi w zakresie kryptoaktywów w odniesieniu do określonego kryptoaktywa w państwie członkowskim innym niż jego macierzyste państwo członkowskie, informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczące tego kryptoaktywa udostępnia się również w języku urzędowym przyjmującego państwa członkowskiego lub w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych.

Artykuł  4

Informacje, które należy zawrzeć w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów

1. 
Osoby sporządzające dokumenty informacyjne dotyczące kryptoaktywów, o których to dokumentach mowa w art. 6, 19 lub 51 rozporządzenia (UE) 2023/1114, podają w tych dokumentach informacyjnych informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1 akapit pierwszy lit. j), art. 19 ust. 1 akapit pierwszy lit. h) i art. 51 ust. 1 akapit pierwszy lit. g) rozporządzenia (UE) 2023/1114, jak określono w tabeli 2 załącznika, w formacie określonym w tej tabeli.
2. 
Osoby, o których mowa w ust. 1, podają również w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa informacje określone w tabeli 3 załącznika, w formacie określonym w tej tabeli, w przypadku gdy roczne zużycie energii podane w tabeli 2 pole S.8 tego załącznika przekracza 500 000 kilowatogodzin.

W przypadku gdy warunek określony w akapicie pierwszym nie jest spełniony, osoby, o których mowa w ust. 1, mogą przedstawić w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa informacje dotyczące jednego lub większej liczby wskaźników dodatkowych wymienionych w tabeli 3 załącznika w formacie określonym w tej tabeli. W przypadku uwzględnienia takich informacji należy również podać odpowiednie informacje na temat źródeł i metod, o których mowa w tej tabeli.

3. 
Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą podać w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa informacje dotyczące jednego lub większej liczby wskaźników wymienionych w tabeli 4 załącznika, w formacie określonym w tej tabeli. W przypadku uwzględnienia takich informacji należy również podać odpowiednie informacje na temat źródeł i metod, o których mowa w tej tabeli.
Artykuł  5

Informacje, które należy zamieścić na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów

1. 
Zgodnie z art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów podają do wiadomości publicznej na swojej stronie internetowej informacje określone w tabeli 2 załącznika w formacie określonym w tej tabeli.
2. 
Zgodnie z art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów podają do wiadomości publicznej na swojej stronie internetowej informacje określone w tabeli 3 załącznika w formacie określonym w tej tabeli, jeżeli spełnione są oba następujące warunki:
a)
dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy co najmniej jedną z usług, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 16 lit. b), c) i d) rozporządzenia (UE) 2023/1114;
b)
roczne zużycie energii, jak podano w tabeli 2 pole S.8 załącznika, przekracza 500 000 kilowatogodzin.

Jeżeli warunki określone w akapicie pierwszym nie są spełnione, dostawca usług w zakresie kryptoaktywów może podać na swojej stronie internetowej informacje na temat jednego lub większej liczby wskaźników dodatkowych, o których mowa w tabeli 3 w załączniku, w formacie określonym w tej tabeli. W przypadku podawania takich informacji należy również podać odpowiednie informacje na temat źródeł i metod, o których mowa w tej tabeli.

3. 
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów mogą, zgodnie z art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114, podać do wiadomości publicznej na swojej stronie internetowej informacje na temat jednego lub większej liczby wskaźników nieobowiązkowych, o których mowa w tabeli 4 w załączniku, w formacie określonym w tej tabeli. W przypadku podawania takich informacji należy również podać odpowiednie informacje na temat źródeł i metod, o których mowa w tej tabeli.
Artykuł  6

Zasady ujawniania informacji

1. 
Osoby sporządzające dokumenty informacyjne dotyczące kryptoaktywów, o których to dokumentach mowa w art. 6, 19 i 51 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ujawniają w sekcji "Informacje ogólne" w tabeli 2 załącznika wszystkie następujące informacje:
a)
imię i nazwisko osoby sporządzającej dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywów lub nazwę i identyfikator podmiotu prawnego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, zgłoszone zgodnie z, odpowiednio, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2984 9  lub rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2025/305 10 ;
b)
informacje na temat cech mechanizmów konsensusu wykorzystywanych do zatwierdzania transakcji i utrzymywania integralności rozproszonego rejestru oraz informacje na temat struktury zachęt, zgłoszone zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/2984;
c)
okres, do którego odnosi się sprawozdanie, oraz okres, w odniesieniu do którego zastosowano szacunki.
2. 
W przypadku gdy zgodnie z art. 2 ust. 2 osoby sporządzające dokumenty informacyjne dotyczące kryptoaktywów wykorzystują informacje pochodzące z innych dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, w celu zapewnienia zgodności z art. 4 podają one w sekcji "Źródła i metody" odpowiedniej tabeli załącznika imię i nazwisko oraz odpowiedni identyfikator osoby sporządzającej ten inny dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywów.
3. 
W przypadku gdy zgodnie z art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów wykorzystują informacje pochodzące z dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, w celu zapewnienia zgodności z art. 5 podają oni w sekcji "Źródła i metody" odpowiedniej tabeli załącznika imię i nazwisko oraz odpowiedni identyfikator osoby sporządzającej ten dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywów.
4. 
W przypadku gdy informacje, o których mowa w tabelach 2, 3 lub 4 załącznika, zostały zweryfikowane przez co najmniej jedną osobę trzecią, nazwiska tych osób trzecich podaje się w sekcji "Źródła i metody" odpowiedniej tabeli w załączniku.
5. 
Metody stosowane do obliczania wskaźników związanych z klimatem i innych wskaźników środowiskowych muszą być rygorystyczne, systematyczne, obiektywne, podlegające walidacji i muszą być stosowane w sposób ciągły.

Informacje, o których mowa w polu S.8 tabeli 2, polach S.10 i S.11 tabeli 3 oraz polach S.17 i S.18 tabeli 4 załącznika, oblicza się zgodnie z wytycznymi dotyczącymi obliczeń zawartymi w pkt AR 32 dodatku A do ESRS E1 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2772.

Informacje, o których mowa w polach S.12, S.13 i S.14 tabeli 3 oraz w polach S.19, S.20 i S.21 tabeli 4 załącznika, oblicza się zgodnie z wytycznymi dotyczącymi obliczeń zawartymi w pkt AR 39, 43, 45, 46 i 47 dodatku A do ESRS E1 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2772.

6. 
W przypadku gdy węzły sieci DLT stosują mechanizmy kompensujące ich zużycie energii i emisje gazów cieplarnianych, stosowanie tych mechanizmów można ujawnić oddzielnie w sekcji "Źródła i metody" tabel 2, 3 i 4 załącznika. Skutków takich mechanizmów kompensacji nie uwzględnia się przy obliczaniu wskaźników związanych z klimatem i innych wskaźników środowiskowych.
7. 
W przypadku gdy informacje dotyczące wskaźników związanych z klimatem i innych wskaźników środowiskowych nie są łatwo dostępne, informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1 akapit pierwszy lit. j), art. 19 ust. 1 akapit pierwszy lit. h), art. 51 ust. 1 lit. g) lub art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114, zawierają szacunki, którym towarzyszą szczegółowe informacje na temat wszelkich starań dołożonych w celu uzyskania tych informacji, w tym poprzez przeprowadzenie dodatkowych badań, współpracę z zewnętrznymi dostawcami danych lub ekspertami zewnętrznymi, oraz informacje na temat przyjętych uzasadnionych założeń.

Takie szczegółowe informacje podaje się w sekcji "Źródła i metody" tabel 2, 3 i 4 załącznika i obejmują one:

a)
fakt, że wykorzystano szacunki, oraz jasne wskazanie, które wskaźniki zrównoważonego rozwoju podano na podstawie szacunków;
b)
metodę zastosowaną do obliczenia wskaźników związanych z klimatem i innych wskaźników środowiskowych, w tym opis odstępstw od wytycznych dotyczących obliczeń, o których mowa w ust. 5 akapit drugi i trzeci, wyjaśnienie przyczyn takich odstępstw oraz główne założenia i zasady ostrożności leżące u podstaw tych szacunków.
8. 
W sekcji "Źródła i metody" tabel 2, 3 i 4 załącznika można podać następujące informacje:
a)
metodę szacowania brakujących, niezgłoszonych lub zaniżonych mierników;
b)
zewnętrzne zbiory danych stosowane do szacowania brakujących, niezgłoszonych lub zaniżonych mierników;
c)
w stosownych przypadkach - nazwę strony internetowej zewnętrznego dostawcy danych, na których opierają się szacunki, oraz link do tej strony oraz
d)
w stosownych przypadkach - metodę zastosowaną do zrównoważenia zużycia energii zgodnie z ust. 6.

W przypadku niepodania informacji, o których mowa w lit. a)-d), należy wyraźnie zaznaczyć, że informacje te nie zostały podane.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Szablon na potrzeby prezentacji informacji na temat głównych niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywów oraz na stronie internetowej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów

Tabela 1

Legenda do tabel 2, 3 i 4

Symbol Rodzaj danych Definicja
{DATEFORMAT} Format daty zgodnie z ISO 8601 Daty należy podawać w następującym formacie: RRRR-MM-DD.
{DECIMAL-n/m} Liczba dziesiętna złożona z maksymalnie n cyfr łącznie, z czego maksymalnie m cyfr mogą stanowić cyfry części ułamkowej Pole numeryczne na wartości dodatnie i ujemne. Separatorem dziesiętnym jest "," (przecinek); Liczby ujemne poprzedza się znakiem "-" (minus). podaje się wartości zaokrąglone, ale nie obcięte.

Tabela 2

Informacje obowiązkowe na temat głównych niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych mechanizmu konsensusu

Nr Pole Informacje podlegające zgłoszeniu Format i standardy, które należy stosować
Informacje ogólne
S.1 Nazwa Imię i nazwisko lub nazwa zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2984 (1), tabela 2 pola A.1, B.2 lub C.1, tabela 3 pole A.1 lub tabela 4, lub nazwa dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów Dowolny tekst alfanumeryczny
S.2 Identyfikator podmiotu prawnego Identyfikator, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/2984, tabela 2 pola A.6 lub A.7, B.7 lub B.8, C.6 lub C.7, tabela 3 pola A.7 i A.8 lub tabela 4 pola A.7 i A.8, lub identyfikator dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/305 (2) Dowolny tekst alfanumeryczny
S.3 Nazwa kryptoaktywa Nazwa kryptoaktywa zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2984, tabela 2 pole D.2, tabela 3 pole B.1 lub, w stosownych przypadkach, tabela 4 pole B.1. Dowolny tekst alfanumeryczny
S.4 Mechanizm konsensusu Mechanizm konsensusu zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2984, tabela 2 pole H.4, tabela 3 pole E.4 lub, w stosownych przypadkach, tabela 4 pole E.5, w tym informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b) niniejszego rozporządzenia. Dowolny tekst alfanumeryczny
Informacje ogólne
S.5 Mechanizmy zachęt i mające zastosowanie opłaty Mechanizmy zachęt służące zabezpieczeniu transakcji i wszelkie mające zastosowanie opłaty zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/2984, tabela 2 pole H.5, tabela 3 pole E.5 lub, w stosownych przypadkach, tabela 4 pole E.6.

W przypadku osób sporządzających dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywów zgodnie z art. 6, 19 lub 51 rozporządzenia (UE) 2023/1114 informacje te można przekazać poprzez umieszczenie odniesienia do wyżej wymienionych pól.

Dowolny tekst alfanumeryczny
S.6 Początek okresu, którego dotyczą podawane informacje Data rozpoczęcia okresu, do którego odnoszą się podawane informacje {DATEFORMAT}
S.7 Koniec okresu, którego dotyczą podawane informacje Data zakończenia okresu, do którego odnoszą się podawane informacje {DATEFORMAT}
Obowiązkowy wskaźnik kluczowy dotyczący zużycia energii
S.8 Zużycie energii Całkowita ilość energii zużytej do zatwierdzania transakcji i utrzymania integralności rozproszonego rejestru, wyrażona w kilowatogodzinach na rok kalendarzowy Ilość w kilowatogodzinach (kWh) {DECIMAL- 18/5}
Źródła i metody
S.9 Źródła i metody na potrzeby obliczania zużycia energii Źródła i metody stosowane w odniesieniu do informacji zgłaszanych w polu S.8 Dowolny tekst alfanumeryczny
(1)Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2984 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady

(UE) 2023/1114 w odniesieniu do formularzy, formatów i szablonów dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów (Dz.U. L, 2024/2984, 3.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/ 2024/2984/oj).

(2)Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/305 z dnia 31 października 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych

standardów technicznych określających informacje, które należy zawrzeć we wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów (Dz.U. L, 2025/305, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/305/oj).

Tabela 3

Dodatkowe informacje na temat głównych niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych mechanizmu konsensusu

Nr Pole Informacje podlegające zgłoszeniu Format i standardy, które należy stosować
Dodatkowe wskaźniki kluczowe dotyczące energii i emisji gazów cieplarnianych
S.10 Zużycie energii ze źródeł odnawialnych Udział energii ze źródeł odnawialnych wykorzystywanej do zatwierdzania transakcji i utrzymywania integralności rozproszonego rejestru, wyrażony jako odsetek całkowitej ilości energii zużytej w danym roku kalendarzowym Procent {DECIMAL-11/10}
Dodatkowe wskaźniki kluczowe dotyczące energii i emisji gazów cieplarnianych
S.11 Energochłonność Średnia ilość zużytej energii na zatwierdzoną transakcję Ilość w kWh {DECIMAL-18/5}
S.12 Emisje gazów cieplarnianych powiązane z DLT zakresu 1 - kontrolowane Emisje gazów cieplarnianych zakresu 1 wygenerowane w roku kalendarzowym w związku z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru Ilość w tonach (t) ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2e) {DECIMAL-18/5}
S.13 Emisje gazów cieplarnianych powiązane z DLT zakresu 2 - nabyte Emisje gazów cieplarnianych zakresu 2 wygenerowane w roku kalendarzowym w związku z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru, wyrażone w tCO2e Ilość w tCO2e {DECIMAL-18/5}
S.14 Intensywność emisji gazów cieplarnianych Średnie emisje gazów cieplarnianych (zakresu 1 i 2) na zatwierdzoną transakcję Ilość w kilogramach (kg) CO2e na transakcję (Tx) {DECIMAL-18/5}
Źródła i metody
S.15 Najważniejsze źródła i metody na potrzeby obliczania zużycia energii Źródła i metody stosowane w odniesieniu do informacji zgłaszanych w polach S.10 i S.11 Dowolny tekst alfanumeryczny
S.16 Najważniejsze źródła i metody na potrzeby obliczania emisji gazów cieplarnianych Źródła i metody stosowane w odniesieniu do informacji zgłaszanych w polach S.12, S.13 i S.14 Dowolny tekst alfanumeryczny

Tabela 4

Informacje nieobowiązkowe na temat głównych niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych mechanizmu konsensusu

Nr Pole Informacje podlegające zgłoszeniu Format i standardy, które należy stosować
Wskaźniki nieobowiązkowe
S.17 Koszyk energetyczny Opis względnych udziałów poszczególnych źródeł energii pierwotnej wykorzystywanych do zatwierdzania transakcji i utrzymywania integralności rozproszonego rejestru, wyrażonych w procentach Procent {DECIMAL-11/10}
S.18 Zmniejszenie zużycia energii Cele lub zobowiązania dotyczące zmniejszenia zużycia energii, wyrażone jako bezwzględne lub względne zmniejszenie zużycia energii w ciągu jednego roku kalendarzowego Ilość w kWh {DECIMAL-18/5} lub procent {DECIMAL-11/10}
S.19 Intensywność emisji dwutlenku węgla Intensywność emisji dwutlenku węgla energii wykorzystywanej do zatwierdzania transakcji i utrzymywania integralności rozproszonego rejestru Ilość w kgCO2e na kWh {DECIMAL-18/5}
S.20 Emisje gazów cieplarnianych powiązane z DLT zakresu 3 - łańcuch wartości Emisje gazów cieplarnianych zakresu 3 wygenerowane w roku kalendarzowym w związku z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru Ilość w tCO2e {DECIMAL-18/5}
S.21 Cele lub zobowiązania dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych Cele lub zobowiązania dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych wyrażone jako bezwzględna lub względna redukcja emisji gazów cieplarnianych w ciągu jednego roku kalendarzowego Dowolny tekst alfanumeryczny
S.22 Wytwarzanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) Całkowita ilość WEEE wytworzonego w roku kalendarzowym w związku z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru Ilość w t {DECIMAL-18/5}
S.23 Współczynnik WEEE niepoddanego recyklingowi Udział WEEE niepoddanego recyklingowi w całkowitej ilości WEEE wytworzonego w roku kalendarzowym w związku z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru Procent {DECIMAL-11/10}
S.24 Wytwarzanie odpadów niebezpiecznych Całkowita ilość odpadów niebezpiecznych wytworzonych w roku kalendarzowym w związku z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru Ilość w t {DECIMAL-18/5}
S.25 Wytwarzanie odpadów (wszystkie rodzaje) Całkowita ilość odpadów wytworzonych w związku z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru Ilość w t {DECIMAL-18/5}
S.26 Współczynnik odpadów niepoddanych recyklingowi (wszystkie rodzaje) Udział odpadów niepoddanych recyklingowi w całkowitej ilości odpadów wytworzonych w roku kalendarzowym w związku z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru Procent {DECIMAL-11/10}
S.27 Odpadochłonność (wszystkie rodzaje odpadów) Całkowita ilość wytworzonych odpadów na zatwierdzoną transakcję Ilość w gramach (g) na transakcję (Tx) {DECIMAL-18/5}
S.28 Cele lub zobowiązania dotyczące ograniczenia ilości odpadów (wszystkie rodzaje) Cele lub zobowiązania dotyczące ograniczenia ilości odpadów, wyrażone jako bezwzględne lub względne ograniczenie ilości odpadów w ciągu jednego roku kalendarzowego Dowolny tekst alfanumeryczny
S.29 Wpływ wykorzystania sprzętu na zasoby naturalne Opis wpływu produkcji, użytkowania i unieszkodliwiania urządzeń wykorzystywanych w węzłach sieci DLT na zasoby naturalne Dowolny tekst alfanumeryczny
S.30 Cele lub zobowiązania dotyczące ograniczenia wykorzystywania zasobów naturalnych Cele lub zobowiązania dotyczące ograniczenia wykorzystywania zasobów naturalnych, wyrażone jako bezwzględne lub względne ograniczenie wykorzystywania zasobów naturalnych w ciągu jednego roku kalendarzowego Dowolny tekst alfanumeryczny
S.31 Zużycie wody Całkowite zużycie wody związane z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru, wyrażone w metrach sześciennych Ilość w metrach sześciennych {DECIMAL-18/5}
S.32 Współczynnik wody niepoddanej recyklingowi Udział niepoddanej recyklingowi i niewykorzystanej ponownie wody w całkowitej ilości wody zużytej w roku kalendarzowym w związku z zatwierdzaniem transakcji i utrzymywaniem integralności rozproszonego rejestru, wyrażony jako wartość procentowa Procent {DECIMAL-11/10}
Źródła i metody
S.33 Inne źródła i metody na potrzeby obliczania zużycia energii Źródła i metody stosowane w odniesieniu do informacji zgłaszanych w polach S.17 i S.18 Dowolny tekst alfanumeryczny
S.34 Inne źródła i metody na potrzeby obliczania emisji gazów cieplarnianych Źródła i metody stosowane w odniesieniu do informacji zgłaszanych w polach S.19, S.20 i S.21 Dowolny tekst alfanumeryczny
S.35 Źródła i metody na potrzeby obliczania ilości odpadów Źródła i metody stosowane w odniesieniu do informacji zgłaszanych w polach S.22, S.23, S.24, S.25, S.26, S.27 i S.28 Dowolny tekst alfanumeryczny
S.36 Źródła i metody na potrzeby informacji dotyczących zasobów naturalnych Źródła i metody stosowane w odniesieniu do informacji zgłaszanych w polach S.29, S.30, S.31 i S.32 Dowolny tekst alfanumeryczny
1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L 322 z 16.12.2022, s. 15, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/ 2464/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L, 2023/2772, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2772/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/19/oj).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2008/98/oj).
9 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2984 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do formularzy, formatów i szablonów dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywa (Dz.U. L, 2024/2984, 3.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_impl/2024/2984/oj).
10 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/305 z dnia 31 października 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy zawrzeć we wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów (Dz.U. L, 2025/305, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/305/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.422

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/422 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść, metody i prezentację informacji dotyczących wskaźników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych
Data aktu: 17/12/2024
Data ogłoszenia: 31/03/2025
Data wejścia w życie: 20/04/2025