uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 12 akapit czwarty, art. 19 ust. 11 akapit czwarty, art. 51 ust. 15 akapit czwarty i art. 66 ust. 6 akapit czwarty,
(1) Transakcje związane z kryptoaktywami, w tym emisja kryptoaktywów, są zatwierdzane i rejestrowane za pomocą mechanizmów konsensusu, czyli zasad i procedur umożliwiających osiągnięcie porozumienia w sprawie zatwierdzenia transakcji między węzłami sieciowymi technologii rozproszonego rejestru (DLT), które są również odpowiedzialne za prowadzenie rejestrów wszystkich transakcji w rozproszonym rejestrze. Osiągnięcie konsensusu, które wymaga wykorzystania materiałów i mocy obliczeniowej, ma wpływ na klimat i środowisko, a skutki te różnią się w zależności od specyfiki DLT.
(2) Odpowiednia identyfikacja i ujawnianie niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych wynikających ze stosowania mechanizmów konsensusu do emisji kryptoaktywów ma zatem kluczowe znaczenie dla podejmowania decyzji przez podmioty inwestujące w kryptoaktywa.
(3) Ważne jest, aby inwestorzy otrzymywali dokładne, rzetelne, jasne, niewprowadzające w błąd, proste, zwięzłe i porównywalne informacje na temat wpływu technologii leżących u podstaw emisji kryptoaktywów na klimat i środowisko. Jednocześnie, biorąc pod uwagę rozproszony charakter przedmiotowej technologii, uzyskanie i ujawnienie dokładnych i wiarygodnych informacji w tym zakresie może być trudne. Konieczne jest zatem opracowanie wykazu wskaźników uwzględniających te ograniczenia, aby zapewnić inwestorom zrozumiałe i porównywalne informacje na temat niekorzystnych skutków mechanizmów konsensusu, w oparciu o dostępne i wiarygodne dane, w tym - w razie potrzeby i w należycie uzasadnionych przypadkach - szacunki.
(4) Informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1 akapit pierwszy lit. j), art. 19 ust. 1 akapit pierwszy lit. h), art. 51 ust. 1 lit. g) i art. 66 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i które należy zawrzeć w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów oraz na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, dotyczą skutków dla klimatu i innych skutków środowiskowych wynikających ze stosowania mechanizmów konsensusu, a zatem są ze sobą ściśle powiązane. Aby zapewnić zgodność, spójność i porównywalność tych informacji, należy je uregulować w drodze jednego rozporządzenia.
(5) Aby zapewnić spójność między informacjami zawartymi w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów emitowanych przy wykorzystaniu tego samego mechanizmu konsensusu, a także proporcjonalność w przestrzeganiu przepisów niniejszego rozporządzenia, powinna istnieć możliwość, bez uszczerbku dla odpowiednich obowiązków prawnych podmiotów, ponownego wykorzystania informacji na temat mechanizmu konsensusu mającego zastosowanie do kryptoaktywa, dla którego sporządzany jest dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa, jeżeli takie informacje zostały już opublikowane w kontekście innego dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.
(6) Biorąc pod uwagę, że wszystkie podmioty ujawniające informacje pozostają odpowiedzialne za ujawnione przez siebie informacje, również wówczas, gdy pozyskują informacje z istniejących dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów, informacje zawarte w dokumentach informacyjnych i informacje udostępniane na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów należy regularnie poddawać przeglądowi i odpowiednio aktualizować. Z uwagi na to, że na potrzeby uzyskania lub weryfikacji informacji, które mają być ujawniane, podmioty ujawniające informacje mogą korzystać z usług niezależnych osób trzecich, należy ujawnić wykorzystanie takich niezależnych osób trzecich do tych celów oraz wskazać odpowiednią niezależną osobę trzecią.
(7) Aby ułatwić inwestorom porównywanie niekorzystnych skutków mechanizmów konsensusu stosowanych do emisji różnych kryptoaktywów, informacje na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów powinny umożliwiać ogółowi społeczeństwa porównanie niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych mechanizmów konsensusu oraz ich struktur zachęt dla wszystkich kryptoaktywów, w odniesieniu do których dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy usługi w zakresie kryptoaktywów.
(8) Aby ocenić skutki dla klimatu i inne skutki środowiskowe mechanizmu konsensusu stosowanego do emisji każdego kryptoaktywa, należy uwzględnić zarówno zatwierdzanie każdej transakcji na danym kryptoaktywie, biorąc pod uwagę węzły sieci DLT aktywnie zaangażowane w zatwierdzanie, jak i utrzymywanie integralności DLT przez wszystkie węzły sieci DLT.
(9) Aby ułatwić zrozumienie skutków dla klimatu i innych skutków środowiskowych mechanizmów konsensusu, należy stosować wskaźniki kluczowe. Aby zachęcić do stosowania mechanizmów konsensusu, które są bardziej przyjazne dla klimatu i środowiska, oraz zapobiegać praktykom pseudoekologicznego marketingu, niezwykle ważne jest oparcie się w miarę możliwości na wskaźnikach ilościowych. Wskaźniki ilościowe powinny prezentować zużycie energii brutto i emisje, bez odzwierciedlania potencjalnych mechanizmów kompensacyjnych.
(10) Obowiązkowym wskaźnikiem kluczowym powinno być roczne zużycie energii, ponieważ uznaje się, że najbardziej sprzyja ono świadomości inwestorów na temat skutków mechanizmów konsensusu. Biorąc pod uwagę kluczową rolę energii elektrycznej w działaniu sieci DLT, za odpowiedni wskaźnik zastępczy zużycia energii należy uznać zużycie energii elektrycznej.
(11) Aby zapewnić proporcjonalne podejście do informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju, należy wymagać dodatkowych informacji na temat mechanizmów konsensusu o bardziej znaczących niekorzystnych skutkach dla klimatu i innych niekorzystnych skutkach środowiskowych, zwłaszcza gdy mechanizmy te charakteryzują się zużyciem energii przekraczającym określony poziom. W związku z tym dla kryptoaktywów emitowanych przy wykorzystaniu mechanizmów konsensusu o wyższym poziomie rocznego zużycia energii należy stosować dodatkowe wskaźniki kluczowe dotyczące energii i emisji gazów cieplarnianych, co pozwoli inwestorom lepiej zrozumieć niekorzystne skutki takich mechanizmów konsensusu.
(12) Oprócz uwzględnienia obowiązkowych i dodatkowych wskaźników kluczowych powinna istnieć możliwość dobrowolnego podania, w określonej części dokumentów informacyjnych dotyczących kryptoaktywów lub na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, informacji na temat wskaźników związanych z klimatem i innych wskaźników środowiskowych, których ocena może być bardziej złożona lub dla których znalezienie odpowiednich danych może być trudniejsze, na przykład wskaźników dotyczących produkcji odpadów i wykorzystania zasobów naturalnych takich jak woda.
(13) Aby zapobiec pseudoekologicznemu marketingowi i zapewnić porównywalność informacji, które mają być zawarte w dokumentach informacyjnych dotyczących kryptoaktywów i umieszczane na stronach internetowych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, informacje odnoszące się do wskaźników nieobowiązkowych powinny podlegać tym samym zharmonizowanym zasadom dotyczącym metod i prezentacji informacji co informacje odnoszące się do wskaźników obowiązkowych i dodatkowych. Dotyczy to na przykład pośrednich emisji gazów cieplarnianych, takich jak emisje poprzedzające związane z urządzeniami zakupionymi na potrzeby węzłów sieci DLT lub emisje niższego szczebla związane z gospodarowaniem odpadami.
(14) Aby zwiększyć spójność ujawnianych informacji w przypadku nieosiągnięcia na tym etapie konsensusu w sprawie konkretnego zestawu wiarygodnych metod obliczania określonych wskaźników, należy jednak stosować zharmonizowane zasady w celu zapewnienia porównywalności ujawnianych informacji, uniknięcia błędów metodycznych i zagwarantowania spójności stosowanych metod z metodami, o których mowa w ramach stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 2 . W związku z tym informacje na temat zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych należy dostosować do wytycznych dotyczących obliczeń określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2772 3 , przy czym należy ujawnić metodę zastosowaną do obliczania każdego wskaźnika ilościowego i wszelkie odstępstwa od wspomnianych wytycznych dotyczących obliczeń.
(15) W przypadku gdy informacje dotyczące wskaźników nie są dostępne w rozsądnych ramach czasowych, należy ujawniać szacunki wraz z uzasadnionymi założeniami wykorzystanymi do obliczenia tych szacunków oraz szczegółowymi informacjami na temat wszelkich starań dołożonych w celu uzyskania odnośnych informacji. W związku z tym wówczas, gdy nie można określić lokalizacji węzłów, a informacja ta powinna być ujawniona, należy wykorzystać dane lokalne, regionalne lub globalne, jeśli jest to konieczne i właściwe. Dane te powinny być ujawniane wraz ze szczegółowymi informacjami na temat wszelkich starań dołożonych w celu uzyskania odnośnych informacji.
(16) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) we współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(17) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.422 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/422 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść, metody i prezentację informacji dotyczących wskaźników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do niekorzystnych skutków dla klimatu i innych niekorzystnych skutków środowiskowych |
Data aktu: | 17/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2025 |