uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 1,
(1) Należy ustanowić panel naukowy niezależnych ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji ("panel naukowy"), aby wspierać działania w zakresie egzekwowania przepisów na podstawie rozporządzenia (UE) 2024/1689 oraz zapewnić Europejskiemu Urzędowi ds. Sztucznej Inteligencji ("Urząd ds. AI") doradztwo i wsparcie w wykonywaniu jego zadań.
(2) Członków panelu naukowego należy powoływać na podstawie obiektywnych kryteriów oraz po opublikowaniu zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Kryteria wyboru stosowane w zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania powinny gwarantować, że wybrani zostaną multidyscyplinarni i interdyscyplinarni eksperci o wysokich kwalifikacjach, którzy dysponują wystarczającym poziomem aktualnej fachowej wiedzy naukowej, społecznotechnicznej lub technicznej na temat różnych aspektów związanych ze sztuczną inteligencją ("AI"), skutków sztucznej inteligencji lub aspektów w inny sposób istotnych z punktu widzenia skutecznego egzekwowania rozporządzenia (UE) 2024/1689, w tym, w stosownych przypadkach, posiadający wiedzę fachową z zakresu wybranych sektorów, praw podstawowych i równości, jak również gwarantować, że wybrani eksperci będą w stanie działać w sposób niezależny i w interesie publicznym. W zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania należy określić procedurę składania zgłoszeń przez potencjalnych kandydatów. Dokumenty potwierdzające mogą obejmować oświadczenia wydane przez organ publiczny państwa członkowskiego Unii lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, które jest członkiem Europejskiego Obszaru Gospodarczego, potwierdzające naukową, społecznotechniczną lub techniczną wiedzę fachową kandydatów.
(3) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie panelu naukowego przy jednoczesnym zagwarantowaniu różnorodności wiedzy fachowej jego członków, liczba ekspertów, którzy mają zostać powołani do tego panelu, powinna wynosić nie więcej niż 60, zgodnie ustaleniami poczynionymi w ramach konsultacji z Europejską Radą ds. Sztucznej Inteligencji ("Rada"). Liczbę ekspertów, którzy mają zostać powołani do panelu naukowego w każdej kadencji, należy określić i wskazać w zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania, biorąc pod uwagę oczekiwaną ilość pracy i potrzebną wiedzę fachową, za każdym razem ustalając tę liczbę w porozumieniu z Radą. Komisja dokona oceny maksymalnej liczby ekspertów na podstawie zdobytego doświadczenia i rozważy jej zmianę w ramach ewentualnego przeglądu niniejszego rozporządzenia.
(4) Należy ustanowić zasady doboru zróżnicowanej grupy ekspertów. Przy wyborze ekspertów Komisja powinna w miarę możliwości zapewnić równowagę płci i sprawiedliwą reprezentację geograficzną. Aby osiągnąć sprawiedliwą reprezentację geograficzną, z każdego państwa członkowskiego Unii i z każdego państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, które jest członkiem Europejskiego Obszaru Gospodarczego, należy powołać co najmniej jednego eksperta będącego obywatelem danego państwa, pod warunkiem że spośród kandydatów z tych państw można wyłonić osobę, która spełnia kryteria określone w zaproszeniu. W żadnym przypadku nie można powołać więcej niż trzech ekspertów z każdego z tych krajów. W uznaniu tego, jak ważne jest wzbogacenie panelu naukowego o różnorodne perspektywy, powinno być możliwe powoływanie na ekspertów obywateli państw trzecich. Co najmniej cztery piąte ekspertów panelu naukowego powinno być jednak obywatelami państw członkowskich Unii lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, które jest członkiem Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
(5) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie panelu naukowego, Urząd ds. AI i Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej powinny wspólnie prowadzić jego sekretariat.
(6) Panel naukowy powinien być zorganizowany w sposób elastyczny, tak aby możliwe było korzystanie z danego rodzaju wiedzy specjalistycznej w zależności od potrzeb. W tym celu przewodniczący i sekretariat powinni wyznaczyć sprawozdawcę i odpowiednich współpracujących ekspertów w odniesieniu do poszczególnych zadań panelu naukowego, uwzględniając m.in. takie kwestie jak wiedza fachowa, w tym sektorowa wiedza fachowa, dostępność, ewentualne konflikty interesów i obawy związane z bezpieczeństwem.
(7) Biorąc pod uwagę wkład, jaki panel naukowy wnosi w osiąganie celów polityki unijnej przez wspieranie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2024/1689 działań w zakresie egzekwowania przepisów, eksperci powinni otrzymywać odpowiednie wynagrodzenie za wykonywanie zadań panelu naukowego na wniosek Urzędu ds. AI. Wysokość tego wynagrodzenia należy ustalać zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji, w szczególności zgodnie z art. 237 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1046 2 .
(8) W celu uniknięcia konfliktu interesów podczas wykonywania swoich zadań eksperci panelu naukowego powinni być niezależni od wszelkich dostawców systemów AI lub modeli AI ogólnego przeznaczenia oraz powinni działać w sposób samodzielny, bezstronny i obiektywny. Aby zapewnić zaufanie do prac panelu naukowego, eksperci powinni sporządzić deklarację interesów i deklarację zobowiązania do działania w interesie publicznym, przy czym dokumenty te powinny być ogólnodostępne. W tym samym celu zadania panelu naukowego powinny być wykonywane w sposób przejrzysty, a jego skład powinien być podawany do wiadomości publicznej.
(9) Aby umożliwić wzmocnienie krajowych zdolności niezbędnych do skutecznego egzekwowania rozporządzenia (UE) 2024/1689, organy nadzoru rynku państw członkowskich powinny mieć możliwość zwrócenia się do panelu naukowego o wsparcie w odniesieniu do prowadzonych przez nie działań w zakresie egzekwowania przepisów na podstawie tego rozporządzenia. Urząd ds. AI powinien zapewnić praktyczne środki umożliwiające państwom członkowskim składanie wniosków o takie wsparcie. Wnioski te powinny być konieczne i proporcjonalne, a Urząd ds. AI powinien je rozpatrywać w odpowiednim czasie.
(10) Aby umożliwić panelowi naukowemu skuteczne wydawanie ostrzeżeń kwalifikowanych skierowanych do Urzędu ds. AI zgodnie z art. 90 rozporządzenia (UE) 2024/1689, należy określić warunki, procedury i szczegółowe zasady wydawania takich ostrzeżeń kwalifikowanych. Urząd ds. AI powinien zapewnić bezpieczny interfejs, za pośrednictwem którego panel naukowy będzie mógł przekazywać ostrzeżenia kwalifikowane i dowody na ich poparcie. Biorąc pod uwagę znaczenie i możliwe konsekwencje ostrzeżenia kwalifikowanego dla dostawcy modelu AI ogólnego przeznaczenia, do wydania takiego ostrzeżenia konieczna powinna być decyzja podjęta co najmniej zwykłą większością głosów członków panelu naukowego.
(11) Aby upoważnić panel naukowy do skutecznego wykonywania zadań określonych w art. 68 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1689, należy określić warunki, procedury i szczegółowe zasady, zgodnie z którymi panel naukowy i jego członkowie będą mogli zwracać się do Urzędu ds. AI o pomoc w wykonywaniu swoich zadań. W szczególności należy określić, w jaki sposób panel naukowy może zwrócić się do Komisji, aby skierowała do dostawcy modelu AI ogólnego przeznaczenia wniosek o przedstawienie informacji na podstawie art. 91 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1689.
(12) Stosowny wniosek powinien zostać złożony przez członka panelu naukowego, który został wyznaczony na sprawozdawcę do celów określonego zadania panelu naukowego, a jego złożenie powinna popierać co najmniej jedna trzecia członków panelu. We wniosku należy zawrzeć należyte uzasadnienie, dlaczego wniosek o przedstawienie informacji i dostęp do żądanych informacji są niezbędne do wykonywania zadań panelu naukowego. Urząd ds. AI powinien ocenić konieczność i proporcjonalność wniosku, uwzględniając potrzebę ochrony tajemnic przedsiębiorstwa i poufnych informacji handlowych. Jeżeli Urząd ds. AI przychyli się do wniosku, powinien przygotować wniosek o przedstawienie informacji przez dostawcę, który ma zostać wydany przez Komisję, oraz udostępnić otrzymane informacje odpowiednim członkom panelu naukowego. Urząd ds. AI powinien wprowadzić bezpieczne środki techniczne, które powinny być funkcjonalne i działać zgodnie z odpowiednio wysokimi standardami, aby zapewnić dostęp do takich informacji, przy czym dostęp ten powinien ograniczać się do członków panelu naukowego występujących z wnioskiem, którymi powinni być wyznaczony sprawozdawca oraz współpracujący eksperci wyznaczeni do realizacji danego zadania panelu naukowego. Przed otrzymaniem informacji członkowie występujący z wnioskiem powinni złożyć oświadczenia własne, w których poświadczą swój zamiar wykorzystania informacji będących przedmiotem wniosku wyłącznie we wskazanym w nim celu oraz opiszą sposoby i zabezpieczenia zapewniające poufne traktowanie tych informacji. Urząd ds. AI powinien mieć możliwość odrzucenia wniosku, jeżeli na podstawie informacji przedłożonych przez członka panelu naukowego ma podstawy, by przypuszczać, że istnieje racjonalnie przewidywalne ryzyko dotyczące bezpieczeństwa lub poufności informacji.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu do spraw Sztucznej Inteligencji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.454 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/454 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 w odniesieniu do ustanowienia panelu naukowego niezależnych ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji |
Data aktu: | 07/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 30/03/2025 |