uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1032 z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2017/1938 i (WE) nr 715/2009 w odniesieniu do magazynowania gazu 1 wprowadzono wiążące minimalne cele w zakresie magazynowania gazu w celu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego i odporności w Unii. Realizacja tych celów odegrała zasadniczą rolę w zapewnieniu dostępności gazu, zwłaszcza w okresach wysokiego zapotrzebowania na gaz oraz zmienności i niepewności rynku, o czym świadczy osiągnięcie przez unijne instalacje magazynowania gazu poziomu napełnienia wynoszącego co najmniej 90 % przed każdą z trzech ostatnich zim. Magazynowanie gazu nadal zapewnia 30 % zimowego zużycia gazu w UE i elastyczność systemowi elektroenergetycznemu.
(2) Od 2022 r. sytuacja na europejskim rynku gazu znacznie się poprawiła, chociaż nadal występuje narażenie na zmienność cen w szczególności ze względu na wyższy udział LNG w europejskim koszyku energetycznym i zwiększoną konkurencję o globalne dostawy LNG w kontekście geopolitycznym.
(3) Od listopada 2024 r. na europejskim rynku gazu panuje sytuacja, w której umowy na dostawy gazu latem 2025 r. opiewają na wyższe ceny niż umowy na dostawy gazu w okresie zimowym 2025-2026 (ujemna różnica cen lato- zima), a w związku z tym zachęty handlowe dla przedsiębiorstw gazowych do magazynowania gazu na kolejną zimę są słabsze niż w poprzednich sezonach napełniania.
(4) Jednocześnie, chociaż od 2022 r. zapotrzebowanie na gaz w Europie spadło o prawie 20 %, oczekuje się, że poziomy magazynowania gazu na koniec sezonu grzewczego 2025 będą niższe niż w ostatnich dwóch latach, ale podobne do średnich poziomów napełnienia sprzed kryzysu 2 i znacznie wyższe niż poziomy z 2022 r. Będzie to wymagało zatłaczania większych ilości w okresie letnim, aby napełnić magazyny przed zimą 2025/2026 w porównaniu z poprzednimi dwoma sezonami.
(5) W tym niestabilnym i złożonym środowisku kluczowe znaczenie ma utrzymanie zasadniczej roli instalacji magazynowych gazu w zapewnianiu bezpieczeństwa dostaw poprzez utrzymanie obowiązkowego celu w zakresie napełnienia na dzień 1 listopada. Jednocześnie zapewnienie państwom członkowskim wystarczającej elastyczności w zakresie napełniania magazynów w sezonie letnim w optymalnych warunkach zakupu ograniczy napięcia systemowe i pozwoli uniknąć zakłóceń na rynku w obecnych warunkach rynkowych.
(6) W tym kontekście równie ważne jest powstrzymanie się od stosowania środków krajowych, które mogą negatywnie wpłynąć na rynek gazu lub zagrozić sytuacji w zakresie bezpieczeństwa energetycznego w innym państwie członkowskim lub w Unii Europejskiej. W przypadku gdy istnieją podmioty upoważnione do wdrażania napełniania magazynów gazu, powinny one dążyć do realizacji ostrożnej strategii handlowej, która ma na celu uniknięcie znaczącego negatywnego wpływu na rynki kasowe i rynki instrumentów pochodnych.
(7) Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące magazynowania gazu, w szczególności art. 6 lit. a) i b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1938 3 , wygasają w grudniu 2025 r.
(8) Oznacza to, że należy dążyć do elastyczności w zakresie napełniania magazynów przez cały 2025 r. w istniejących ramach prawnych. Wytyczne dotyczące sposobu określania i stosowania przepisów dotyczących elastyczności w istniejących ramach prawnych mogą pomóc państwom członkowskim w lepszej koordynacji i inteligentnym opracowywaniu ich polityki napełniania magazynów przed zimą 2025/2026.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. Zaleca się, aby państwa członkowskie, opracowując i wdrażając krajowe środki służące wypełnieniu obowiązków w zakresie magazynowania, zapewniły, aby takie środki nie zakłócały wewnętrznego rynku energii ani nie wpływały negatywnie na bezpieczeństwo energetyczne innych państw członkowskich lub Unii, oraz skonsultowały się w tym celu z Grupą Koordynacyjną ds. Gazu (GKG). Skoordynowane działania mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania integralności wspólnego rynku i zapewnienia sprawiedliwego bezpieczeństwa energetycznego w całej Unii.
2. Zaleca się, aby państwa członkowskie dokonały przeglądu wdrażania środków tymczasowych wprowadzonych w celu wsparcia trajektorii napełniania i celu w zakresie napełnienia na dzień 1 listopada, w szczególności ponownie rozważyły ich wpływ na funkcjonowanie wewnętrznego rynku energii. Państwom członkowskim zaleca się również, aby przy opracowywaniu takich środków rozważyły ich wpływ na stabilność i prawidłowe funkcjonowanie rynków instrumentów pochodnych. Państwom członkowskim zaleca się sprawdzenie, czy podmioty odpowiedzialne za wdrażanie strategii, jeżeli istnieją, posiadają niezbędną wiedzę fachową w zakresie obrotu na rynkach energii, w tym w zakresie odpowiednich strategii hedgingowych.
3. Zaleca się, aby państwa członkowskie uwzględniały rzeczywiste warunki rynkowe przy podejmowaniu decyzji w sprawie środków dotyczących poziomu napełnienia magazynów przez cały rok. Przy uwzględnianiu odstępstw od trajektorii napełniania i podejmowaniu decyzji w sprawie możliwych kroków w zakresie egzekwowania przepisów Komisja zapewni większą elastyczność, biorąc pod uwagę konkretne zmiany na rynku gazu oraz wpływ, jaki mogą one mieć na osiągnięcie celów w zakresie napełnienia.
4. Zgodnie z art. 6a ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1938 państwa członkowskie, które dysponują znaczną pojemnością magazynów podziemnych i które byłyby nieproporcjonalnie dotknięte obowiązkiem wypełnienia celu w zakresie napełnienia podziemnych magazynów gazu na swoim terytorium, mogą magazynować ilość odpowiadającą 35 % ich średniego rocznego zużycia w ciągu ostatnich pięciu lat. Ponadto zgodnie z art. 6a ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1938 państwa członkowskie posiadające znaczną infrastrukturę do magazynowania LNG (powyżej 4 % ich średniego krajowego zużycia gazu w ciągu ostatnich pięciu lat) mogą wliczać magazynowanie LNG do swojego celu w zakresie napełnienia na dzień 1 listopada. Zachęca się państwa członkowskie do korzystania z tej zapewnionej elastyczności.
5. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1938 państwa członkowskie są zobowiązane do wprowadzenia odpowiednich środków, aby osiągnąć cel w zakresie napełnienia na dzień 1 listopada. Komisja przypomina jednak, że art. 6a ust. 8 przewiduje pewną elastyczność w przypadku, gdy państwo członkowskie napotyka problemy techniczne, takie jak ograniczenia dotyczące rurociągów lub problemy z instalacjami zatłaczającymi, umożliwiając państwu członkowskiemu osiągnięcie celu w zakresie napełnienia do dnia 1 grudnia. Komisja może uznać, że konkretne warunki rynkowe prowadzące do wyjątkowo niskich wskaźników zatłaczania są równorzędne z określonymi parametrami technicznymi. Pozostaje to jednak bez uszczerbku dla spoczywającego na danym państwie członkowskim obowiązku przedstawienia rzeczowych i szczegółowych argumentów uzasadniających, dlaczego obowiązkowy cel nie mógł zostać w pełni osiągnięty.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.466 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2025/466 w sprawie realizacji celów w zakresie napełnienia magazynów gazu w 2025 r. |
Data aktu: | 05/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 06/03/2025 |