(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 11 marca 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interopera- cyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 18 kwietnia 2024 r. Niderlandy przedłożyły Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o niestosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 2 w odniesieniu do wymogu dotyczącego poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych dla drzwi zewnętrznych w projekcie modernizacji niektórych pojazdów stanowiących część floty kolejowej VIRM4.
(2) W pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 określono wymogi dotyczące sygnałów akustycznych dla drzwi zewnętrznych, tj. sygnałów dotyczących otwierania, zamykania i rozpoznawania drzwi. Z dodatku F do tego rozporządzenia wynika jednak, że stosowanie wymogów dotyczących zapewnienia sygnałów otwierania i zamykania drzwi jest obowiązkowe tylko w przypadku odnowienia lub modernizacji systemu sterowania drzwiami.
(3) Projekt, o którym mowa we wniosku, dotyczy modernizacji niektórych pojazdów floty kolejowej VIRM4, która składa się z typu międzyregionalnych elektrycznych dwupokładowych zespołów trakcyjnych eksploatowanych w Niderlandach. Zakres projektu nie obejmuje odnowienia lub modernizacji systemu sterowania drzwiami, w związku z czym stosowanie wymogu określonego w pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 nie jest obowiązkowe.
(4) Niemniej jednak, aby zwiększyć dostępność floty kolejowej VIRM4, Niderlandy zamierzają stosować dźwiękowe sygnały ostrzegawcze dla drzwi przeznaczonych dla pasażerów, które są identyczne z sygnałami już wdrożonymi w pozostałych seriach floty, a mianowicie w flotach pociągów VIRMm1 i VIRMm2. Te dźwiękowe sygnały ostrzegawcze nie będą w pełni zgodne ze specyfikacjami technicznymi dotyczącymi poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego określonymi w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, które są obowiązkowe w przypadku stosowania dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych.
(5) Według dokumentów przedłożonych przez Niderlandy zgodność z wymaganym poziomem zewnętrznego ciśnienia akustycznego dla floty VIRM4 wiązałaby się z dodatkowymi kosztami w wysokości około 1 500 000 EUR, z uwzględnieniem konserwacji i minimalnego zapasu części zamiennych.
(6) Ponadto pełna zgodność floty VIRM4 ze specyfikacją dotyczącą sygnału otwierania i zamykania drzwi, określoną w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, skutkowałaby niezgodnością z flotami VIRMm1 i VIRMm2. Wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami utrzymania. Jednocześnie koszt związany z pełną zgodnością ze specyfikacją określoną w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 dla całej floty (VIRMm1, VIRMm2/3 i VIRM4) stanowiłby dodatkowy koszt w wysokości 4 500 000 EUR, z uwzględnieniem minimalnego zapasu części zamiennych, niedostępności taboru w okresie modernizacji i konserwacji.
(7) Grupy użytkowników, z którymi skonsultowały się Niderlandy, uważają wyposażenie floty VIRM4 w dźwiękowe sygnały ostrzegawcze za usprawnienie, chociaż poziomy zewnętrznego ciśnienia akustycznego nie osiągnęłyby poziomów określonych w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014.
(8) Jako rozwiązanie alternatywne Niderlandy proponują wdrożenie urządzeń nieadaptacyjnych do dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych zapewniających poziom zewnętrznego ciśnienia akustycznego 65 dB LAeq,T (+ 5 dB/-4 dB), który jest nieco niższy niż poziom 70 dB (+ 6 dB/-0 dB) określony w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014.
(9) W przypadku przyszłego projektu obejmującego odnowienie lub modernizację systemu sterowania drzwiami będzie miał zastosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014. Obejmuje to w szczególności poziom zewnętrznego ciśnienia akustycznego określony w dodatku G do tego rozporządzenia.
(10) Ponadto niestosowanie będzie ściśle ograniczone do poszczególnych pojazdów floty VIRM4 objętych wnioskiem Niderlandów. Aby uniknąć konieczności wydania nowej decyzji, Niderlandy powinny mieć możliwość zmiany konkretnych numerów identyfikacyjnych tych pojazdów w drodze powiadomienia o tym Komisji. W przypadku dokonania takiej zmiany należy niezwłocznie zgłosić to Komisji.
(11) Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Niderlandy i proponowanych alternatywnych przepisów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do projektu modernizacji floty VIRM4. Należy zatem przyjąć wniosek Niderlandów.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 lutego 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.476 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/476 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Niderlandów o niestosowanie niektórych wymogów dotyczących poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1300/2014 |
Data aktu: | 11/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 11/03/2025 |