Rozporządzenie wykonawcze 2025/486 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do warunków i procedur dotyczących statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/486
z dnia 17 marca 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do warunków i procedur dotyczących statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 5 ust. 8 i art. 17 ust. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/956 ustanowiono zasady składania wniosku o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM ("wniosek") oraz określono kryteria i procedury udzielania takiego upoważnienia.

(2) Importerzy muszą złożyć wniosek, aby móc przywozić towary wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/956 na obszar celny Unii. Importerów energii elektrycznej, do których ma zastosowanie art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia, należy uznawać za upoważnionych zgłaszających CBAM bez konieczności składania wniosku.

(3) Komisja ma przyjąć przepisy wykonawcze dotyczące składania wniosków i procedury udzielania upoważnień, należycie uwzględniając potrzebę zminimalizowania obciążeń administracyjnych, poprzez automatyzację procedur i w miarę możliwości składanie oświadczeń własnych.

(4) W celu uzyskania upoważnienia wnioskodawca powinien przed pierwszym przywozem towarów złożyć wniosek w państwie członkowskim siedziby w standardowym formacie przewidzianym w rejestrze CBAM.

(5) W celu zapewnienia właściwemu organowi kompletnych i aktualnych informacji na potrzeby podejmowania decyzji, wnioskodawca powinien mieć możliwość, przed podjęciem decyzji przez właściwy organ, złożenia uzasadnionej prośby o dokonanie korekty informacji podanych we wniosku. Prawo to powinno pozostawać bez uszczerbku dla prawa wnioskodawcy do żądania w dowolnym momencie od administratora danych sprostowania jego nieprawidłowych danych osobowych, zgodnie z art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 .

(6) Aby, z jednej strony, właściwy organ był w stanie należycie rozpatrzyć wniosek i przeprowadzić procedurę konsultacji, a z drugiej strony, aby wnioskodawca otrzymał decyzję w sprawie swojego wniosku w odpowiednim czasie, właściwy organ, do którego kierowany jest wniosek, powinien podjąć decyzję w sprawie wniosku w rozsądnym terminie. Termin ten nie powinien przekraczać 120 dni kalendarzowych.

(7) W razie potrzeby właściwy organ powinien mieć możliwość wezwania wnioskodawcy do dostarczenia dodatkowych informacji. W takim przypadku właściwy organ powinien móc w rozsądnym zakresie przedłużyć termin rozpatrzenia wniosku.

(8) Aby ułatwić wdrożenie procedury udzielania upoważnień w pierwszych miesiącach stosowania niniejszego rozporządzenia, należy przedłużyć okres, w którym właściwe organy mogą podjąć decyzję w sprawie wniosku.

(9) Termin rozpatrzenia wniosku może zostać przedłużony, jeżeli konieczne jest przeprowadzenie dochodzenia w celu ustalenia, czy wnioskodawca dopuścił się poważnych lub powtarzających się naruszeń.

(10) Aby umożliwić upoważnienie importerów energii elektrycznej, do których ma zastosowanie art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/956, powinni oni poinformować właściwy organ państwa członkowskiego przywozu, że art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia ma do nich zastosowanie, oraz przedstawić potwierdzające to dokumenty.

(11) W celu zapewnienia, aby jedynie importerzy działający w dobrej wierze mogli stać się upoważnionymi zgłaszającymi CBAM, właściwe organy powinny upewnić się, że wnioskodawca w rozsądnym terminie przed złożeniem wniosku nie dopuścił się poważnych naruszeń ani nie dopuszczał się powtarzających się naruszeń przepisów, że w okresie pięciu lat przed złożeniem wniosku nie dopuścił się przestępstw gospodarczych oraz że jest w dobrej sytuacji finansowej.

(12) Zgodnie z oceną ryzyka przeprowadzoną przez właściwy organ zgodność z kryteriami określonymi w art. 17 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/956 można stwierdzić na podstawie oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 5 lit. e) rozporządzenia (UE) 2023/956. W razie potrzeby właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia wypisu z rejestru karnego w celu potwierdzenia informacji przedstawionych we wniosku.

(13) Ponadto przepisy dotyczące procedury konsultacji powinny umożliwiać właściwemu organowi uzyskanie od Komisji i innych właściwych organów informacji dotyczących spełnienia przez wnioskodawcę kryteriów udzielenia upoważnienia. Z danych otrzymanych w okresie przejściowym wynika, że importerzy dokonujący rocznie przywozu towarów o masie mniejszej niż jedna tona prowadzą ograniczoną działalność transgraniczną, w związku z czym termin określony dla procedury konsultacji powinien być odpowiednio zróżnicowany.

(14) Aby zapewnić proporcjonalne stosowanie procedury udzielania upoważnień, właściwe organy mogą w swojej ocenie kryteriów udzielania upoważnień uwzględniać szczególne cechy wnioskodawcy, a w szczególności mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, które to przedsiębiorstwa nie powinny podlegać niepotrzebnym obciążeniom administracyjnym.

(15) W przypadku gdy przez dwa lata obrotowe poprzedzające rok złożenia wniosku wnioskodawca nie był zarejestrowany jako osoba prawna, właściwy organ ma obowiązek wymagać złożenia gwarancji. Uzyskanie tej gwarancji należy zarejestrować w rejestrze CBAM na okres określony w niniejszym rozporządzeniu. Właściwy organ powinien monitorować gwarancję, aby zapewnić jej nieprzerwaną wystarczalność, w tym wymagając jej dostosowania w razie potrzeby, oraz powinien zwolnić gwarancję, gdy spełnione są warunki określone w art. 17 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/956.

(16) W celu upewnienia się, że upoważniony zgłaszający CBAM nadal spełniał kryteria dotyczące upoważnienia, właściwe organy powinny po udzieleniu upoważnienia mieć możliwość dokonania z własnej inicjatywy ponownej oceny tych kryteriów po otrzymaniu informacji przekazanych przez inny właściwy organ, Komisję lub upoważnionego zgłaszającego CBAM.

(17) Osoby, którym cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM, powinny wypełniać wszystkie swoje obowiązki dotyczące towarów przywiezionych przed cofnięciem. W przypadku cofnięcia statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM przydzielony rachunek CBAM należy zamknąć, o ile spełnione zostały wszystkie obowiązki zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/956. Rachunek CBAM może zostać ponownie otwarty wyłącznie w okresie przeglądu, o którym mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956. Po upływie tego okresu rachunek CBAM należy ostatecznie zamknąć.

(18) Przepisy dotyczące wniosku o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM oraz przepisy dotyczące przyznawania takiego statusu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą składania wniosku oraz kryteriów i procedury udzielania upoważnienia. W celu zapewnienia spójności należy połączyć w niniejszym rozporządzeniu przepisy wymagane na mocy art. 5 ust. 8 i art. 17 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2023/956.

(19) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 28 marca 2025 r., aby umożliwić sprawne udzielanie upoważnień zgłaszającym CBAM równolegle z rozwojem systemu informatycznego rejestru CBAM w celu zapewnienia pełnej operacyjności tego rejestru do dnia 1 stycznia 2026 r.

(20) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a w szczególności z prawem do ochrony danych osobowych. Dane osobowe powinny być przetwarzane wyłącznie do celów środków związanych z przyznawaniem lub cofaniem statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM, zgodnie z definicją zawartą w niniejszym rozporządzeniu. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych powinno odbywać się zgodnie z prawem Unii dotyczącym ochrony danych osobowych. W szczególności należy wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia w celu ochrony praw osób, których dane dotyczą, w przypadku gdy konieczne jest przetwarzanie danych osobowych na podstawie art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/679. Oprócz innych środków technicznych i organizacyjnych, które mają zostać wdrożone przez właściwe organy państw członkowskich, zabezpieczenia te powinny obejmować szczególne środki zapobiegające nieuprawnionemu dostępowi do tych danych lub ich ujawnieniu.

(21) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 27 listopada 2024 r.

(22) Aby umożliwić terminowe stosowanie niniejszego rozporządzenia, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. CBAM,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

Wniosek o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM

Artykuł  1

Procedury składania wniosków

1. 
Procedury dotyczące wniosku o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM ("wniosek") przeprowadza się za pośrednictwem rejestru CBAM w formacie elektronicznym.
2. 
Składając wniosek o udzielenie upoważnienia, każdy wnioskodawca, o którym mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2023/956, przekazuje informacje wymienione w tym artykule.
3. 
W przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną mającą siedzibę w państwie trzecim i znajduje się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 5 pkt 31 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 , podaje swój adres w tym państwie trzecim, adres siedziby i numer EORI w państwie członkowskim, w którym składany jest wniosek.
4. 
Każdemu wnioskowi automatycznie nadaje się niepowtarzalny numer referencyjny wniosku w rejestrze CBAM.
Artykuł  2

Korekty złożonego wniosku

1. 
Wnioskodawca niezwłocznie informuje właściwy organ o wszelkich zmianach dotyczących informacji podanych we wniosku i zwraca się z prośbą o dokonanie korekty tych informacji przed podjęciem decyzji w sprawie wniosku. Wnioskodawca przedkłada właściwemu organowi prośbę o dokonanie korekty wraz z wszelkimi istotnymi informacjami i dokumentami potwierdzającymi.
2. 
Prośba o dokonanie korekty informacji określonych w art. 5 ust. 5 lit. a), c) i h) rozporządzenia (UE) 2023/956, nie wymaga uzasadnienia, lecz informacja jest korygowana i rejestrowana automatycznie.
3. 
Zwracając się o korektę informacji określonych w art. 5 ust. 5 lit. d)-g) rozporządzenia (UE) 2023/956, wnioskodawca przedstawia uzasadnienie.
4. 
Właściwy organ może przedłużyć termin określony w art. 4 ust. 1 o 30 dni kalendarzowych, jeżeli jest to konieczne do ponownej oceny wniosku ze względu na prośbę wnioskodawcy o dokonanie korekty informacji zawartych we wniosku.
5. 
W przypadku gdy wnioskowana korekta dotyczy istotnych informacji, właściwy organ może odrzucić wniosek i zażądać złożenia nowego wniosku.
Artykuł  3

Wycofanie wniosku po wszczęciu procedury konsultacji

W przypadku gdy wnioskodawca wycofa wniosek po wszczęciu procedury konsultacji zgodnie z art. 11 ust. 1, właściwy organ przerywa procedurę konsultacji i powiadamia o wycofaniu wniosku właściwe organy w innych państwach członkowskich oraz Komisję ("strony uczestniczące w konsultacjach").

Artykuł  4

Ocena wniosku przez właściwy organ

1. 
Właściwy organ ocenia wniosek w ciągu 120 dni kalendarzowych od daty jego otrzymania.
2. 
Do celów oceny, czy są spełnione kryteria określone w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956, właściwy organ może uwzględnić:
a)
opinie ekspertów;
b)
ustalenia strony trzeciej;
c)
audyty dostarczone przez wnioskodawcę.
3. 
Właściwy organ dokumentuje ocenę zgodności z kryteriami określonymi w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956 i jej wyniki.
4. 
Jeżeli wnioskodawca nie ma siedziby w państwie członkowskim złożenia wniosku, właściwy organ odrzuca wniosek. Właściwy organ niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o odrzuceniu wniosku, podając uzasadnienie.
5. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, w przypadku wniosków o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM złożonych przed dniem 15 czerwca 2025 r., właściwy organ ocenia wniosek w ciągu 180 dni kalendarzowych.
Artykuł  5

Wezwanie właściwego organu do dostarczenia dodatkowych informacji

1. 
Właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych informacji niezbędnych do oceny warunków i zgodności z kryteriami określonymi w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956.
2. 
Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi, w terminie określonym przez ten organ, informacje, do których dostarczenia wezwano zgodnie z ust. 1, w tym, w stosownych przypadkach, dokumenty potwierdzające. Termin ten nie przekracza 30 dni kalendarzowych od daty wezwania do dostarczenia dodatkowych informacji.
3. 
W przypadku gdy właściwy organ wzywa do dostarczenia dodatkowych informacji, termin określony w art. 4 ust. 1 może zostać przedłużony o nie więcej niż 30 dni kalendarzowych. Właściwy organ powiadamia wnioskodawcę o takim przedłużeniu i jego przyczynach.
4. 
W przypadkach, w których wezwano do dostarczenia dodatkowych informacji zgodnie z niniejszym artykułem, wniosek ocenia się w terminie nie przekraczającym 180 dni kalendarzowych od daty jego otrzymania.
Artykuł  6

Zamierzona decyzja odmowna i odwołanie

1. 
W przypadku gdy właściwy organ zamierza odmówić przyznania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM, informuje wnioskodawcę o tym oraz o możliwości przedstawienia uwag.
2. 
Właściwy organ podaje w zawiadomieniu skierowanym do wnioskodawcy następujące informacje:
a)
zamiar i powody odmowy przyznania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM;
b)
termin, w którym wnioskodawca może przedstawić swoje uwagi.
3. 
Termin, o którym mowa w ust. 2 lit. b), biegnie od dnia, w którym właściwy organ skierował do wnioskodawcy zawiadomienie, i nie przekracza 30 dni kalendarzowych.
4. 
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2 lit. b), właściwy organ, uwzględniając uwagi przedstawione przez wnioskodawcę, może podjąć ostateczną decyzję.
5. 
W przypadku gdy właściwy organ odmówił przyznania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM, a wnioskodawca skorzystał z prawa do odwołania, właściwy organ rejestruje fakt złożenia odwołania i jego wynik w rejestrze CBAM.
Artykuł  7

Data skuteczności decyzji w sprawie wniosku

1. 
Decyzja w sprawie wniosku staje się skuteczna z dniem, w którym właściwy organ rejestruje tę decyzję w rejestrze CBAM a wnioskodawca zostaje powiadomiony o tej decyzji w rejestrze CBAM.
2. 
W przypadku gdy zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/956 wymagana jest rejestracja gwarancji, decyzja, o której mowa w ust. 1, staje się skuteczna z dniem tej rejestracji zgodnie z art. 13 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  8

Identyfikacja importerów energii elektrycznej

1. 
Każda osoba, której przydzielono w drodze alokacji zdolności typu explicit na potrzeby przywozu energii elektrycznej zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/956, i która dokonuje przypisania tych zdolności na potrzeby przywozu, przekazuje właściwemu organowi państwa członkowskiego, w którym złożono zgłoszenie celne, w terminie jednego miesiąca od zgłoszenia celnego, o którym mowa w art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia:
a)
to zgłoszenie celne obejmujące przywóz energii elektrycznej;
b)
informacje, o których mowa w art. 5 ust. 5 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2023/956;
c)
wskazanie, że osobie tej przydzielono w drodze alokacji zdolności na potrzeby przywozu energii elektrycznej i że dokonano nominacji tej zdolności na potrzeby przywozu zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/956;
d)
dokumenty potwierdzające wskazanie, o którym mowa w lit. c) niniejszego ustępu.
Artykuł  9

Poważne lub powtarzające się naruszenia

1. 
Kryteria określone w art. 17 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/956 są spełnione, jeżeli wnioskodawca, osoby odpowiedzialne za sprawy wnioskodawcy związane z CBAM, osoby kierujące wnioskodawcą oraz osoby sprawujące kontrolę nad zarządzaniem wnioskodawcą spełniają następujące warunki:
a)
brak jest decyzji wydanej po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego lub sądowego stwierdzającej, że w okresie trzech lat poprzedzających złożenie wniosku osoby te dopuściły się poważnych lub powtarzających się naruszeń przepisów prawa celnego, przepisów podatkowych, przepisów dotyczących nadużyć na rynku, rozporządzenia (UE) 2023/956 lub aktów delegowanych i wykonawczych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia;
b)
w okresie pięciu lat poprzedzających złożenie wniosku nie były notowane za poważne przestępstwa związane z ich działalnością gospodarczą.
2. 
Jeżeli dotychczasowy okres prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę jest krótszy niż pięć lat, właściwy organ państwa członkowskiego siedziby dokonuje oceny wniosku na podstawie dostępnych mu rejestrów i informacji.
3. 
W razie konieczności właściwy organ wzywa do przekazania następujących informacji w celu ustalenia, że wnioskodawca nie dopuścił się poważnych lub powtarzających się naruszeń, o których mowa w art. 17 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/956:
a)
wypisu z rejestru karnego lub jakiegokolwiek innego dokumentu, który zgodnie z prawem krajowym uznaje się za wypis z rejestru karnego osoby fizycznej ubiegającej się o upoważnienie;
b)
wypisu z rejestru karnego lub jakiegokolwiek innego dokumentu, który zgodnie z prawem krajowym uznaje się za wypis z rejestru karnego, beneficjenta rzeczywistego osoby prawnej występującej z wnioskiem oraz osób zarządzających tą osobą prawną.
4. 
W przypadku gdy właściwy organ wzywa do złożenia wypisu z rejestru karnego lub jakiegokolwiek innego dokumentu, który na mocy prawa krajowego uznaje się za wypis z rejestru karnego, o którym mowa w ust. 3, właściwy organ rejestruje powody takiego wezwania. Po podjęciu decyzji o przyznaniu upoważnienia właściwy organ nie przechowuje wypisu z rejestru karnego ani żadnego innego dokumentu uznawanego na mocy prawa krajowego za wypis z rejestru karnego. Jeżeli decyzja o odmownym rozpatrzeniu wniosku została podjęta na podstawie art. 6 ust. 4, wypisy lub dokumenty, o których mowa, powinny w stosownych przypadkach być przechowywane wyłącznie przez czas trwania postępowania odwoławczego zgodnie z art. 6 ust. 5. Właściwy organ zapewnia, aby dostęp do wypisów z rejestru karnego był ograniczony do osób odpowiedzialnych w tym właściwym organie za przeprowadzanie oceny poważnych lub powtarzających się naruszeń.
Artykuł  10

Warunki dotyczące zdolności finansowej i operacyjnej

1. 
Kryteria określone w art. 17 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/956 są spełnione, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
wobec wnioskodawcy nie toczy się postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości;
b)
wnioskodawca nie zalega w istotnym stopniu z płatnością należności celnych, podatków lub opłat pobieranych przy przywozie towarów lub w związku z przywozem towarów oraz wywiązuje się z finansowych obowiązków regulacyjnych;
c)
wnioskodawca wykaże - podając dane finansowe i wszelkie inne informacje finansowe - że znajduje się w wystarczająco dobrej sytuacji finansowej, aby wypełnić swoje obowiązki i wywiązać się z zobowiązań, z uwzględnieniem specyfiki i rozmiarów prowadzonej działalności gospodarczej;
d)
wnioskodawca posiada organizację administracyjną odpowiednią do wypełnienia obowiązku przekazania szacowanej liczby certyfikatów CBAM do umorzenia, a także przeprowadza kontrole wewnętrzne zapewniające możliwość zapobiegania, wykrywania oraz korygowania błędów w deklaracjach CBAM i zarządzaniu certyfikatami CBAM, a także zapobiegania nielegalnym lub nieprawidłowym transakcjom oraz ich wykrywania.
2. 
Jeżeli dotychczasowy okres prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę jest krótszy niż dwa lata, zdolność finansowa, o której mowa w art. 17 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/956, podlega kontroli i ocenie na podstawie dostępnych rejestrów i informacji.
3. 
Rozpatrując spełnienie warunków, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, właściwy organ bada dane przedstawione we wniosku i, w razie potrzeby, dokumenty uzupełniające dostarczone wraz z wnioskiem, oraz uwzględnia szczególne cechy wnioskodawcy, w tym informacje na temat szacunkowej wielkości przywozu dostarczone przez wnioskodawcę zgodnie z art. 5 ust. 5 lit. g) rozporządzenia (UE) 2023/956.
Artykuł  11

Procedura konsultacji i format udzielenia upoważnienia

1. 
Właściwy organ wszczyna, w formacie elektronicznym za pośrednictwem rejestru CBAM, procedurę konsultacji z udziałem stron, o których mowa w art. 17 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2023/956 ("procedura konsultacji"), w terminie 45 dni kalendarzowych od otrzymania wniosku, o którym mowa w art. 1 ust. 1.
2. 
W trakcie procedury konsultacji właściwy organ wszczyna konsultacje w zakresie:
a)
istnienia zastrzeżenia co do przyznania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM;
b)
złożenia przez wnioskodawcę wniosku o udzielenie upoważnienia w jego państwie członkowskim;
c)
udzielenia wnioskodawcy upoważnienia w jego państwie członkowskim;
d)
cofnięcia wnioskodawcy upoważnienia w jego państwie członkowskim.
3. 
W przypadku gdy strona uczestnicząca w konsultacjach posiada informacje, że wnioskodawca może nie spełniać jednego lub większej liczby warunków i kryteriów przyznania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM, niezwłocznie rejestruje swoje stanowisko w rejestrze CBAM, podając należycie udokumentowane uzasadnienie.
4. 
Strony uczestniczące w konsultacjach mają dostęp, za pośrednictwem rejestru CBAM, do numeru EORI, danych kontaktowych, informacji o statusie wniosku oraz do odpowiedzi stron uczestniczących w konsultacjach, o których mowa w ust. 3.
5. 
Po otrzymaniu od stron uczestniczących w konsultacjach odpowiedzi, o których mowa w ust. 3, właściwy organ może wezwać te strony do dostarczenia dodatkowych informacji i dokumentów, jeżeli uzna to za konieczne. Strona uczestnicząca w konsultacjach, która zostaje wezwana do dostarczenia dodatkowych informacji i dokumentacji, przedstawia te dodatkowe informacje i dokumentację ciągu pięciu dni roboczych.
Artykuł  12

Czas trwania konsultacji

1. 
Właściwy organ wyznacza termin na przedstawienie uwag przez strony uczestniczące w konsultacjach zgodnie z art. 11 ust. 3.
2. 
Termin, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza 5 dni roboczych, jeżeli zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku szacunkowa roczna wielkość przywozu towarów odpowiada jednej tonie lub mniejszej ilości.
3. 
Termin, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza 15 dni roboczych, jeżeli zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku szacunkowa roczna wielkość przywozu towarów przekracza jedną tonę.
4. 
Właściwy organ może przedłużyć termin konsultacji określony zgodnie z ust. 2 i 3 w każdym z następujących przypadków:
a)
wnioskodawca występuje zgodnie z art. 2 z prośbą o dokonanie korekty, która jest akceptowana przez właściwy organ i istotna do celów konsultacji;
b)
strona uczestnicząca w konsultacjach zwraca się o przedłużenie terminu ze względu na charakter badań, które mają zostać przeprowadzone.
c)
przedłużenie, o którym mowa w lit. b), nie przekracza 15 dni roboczych.
5. 
Jeżeli strony uczestniczące w konsultacjach nie udzielą odpowiedzi w terminach wyznaczonych na przeprowadzenie konsultacji zgodnie z ust. 2, 3 i 4, warunki i kryteria, które były przedmiotem konsultacji, uznaje się za spełnione.

ROZDZIAŁ  II

Gwarancja

Artykuł  13

Przedłożenie gwarancji

W przypadku gdy wymagane jest przedłożenie gwarancji, o której mowa w art. 17 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/956, wnioskodawca przedkłada gwarancję właściwemu organowi, a organ ten rejestruje ją w rejestrze CBAM.

Artykuł  14

Monitorowanie gwarancji

1. 
Właściwe organy przyznające status upoważnionego zgłaszającego CBAM monitorują gwarancję.
2. 
Upoważniony zgłaszający CBAM zapewnia, aby gwarancja była na poziomie wystarczającym do pokrycia liczby certyfikatów CBAM, które upoważniony zgłaszający CBAM musiałby przekazać do umorzenia zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) 2023/956 w odniesieniu do przywożonych towarów, w porównaniu z szacunkami dokonanymi zgodnie z art. 5 ust. 5 lit. g) tego rozporządzenia.
3. 
Upoważniony zgłaszający CBAM zapewnia, aby gwarancja zawsze pozostawała na poziomie, o którym mowa w ust. 2.
4. 
Właściwy organ dokonuje ponownej oceny kwoty gwarancji i w razie potrzeby zwraca się o dostosowanie gwarancji w celu zapewnienia zgodności z art. 16 niniejszego rozporządzenia i art. 17 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/956.
Artykuł  15

Akceptacja innych form gwarancji

Właściwy organ powiadamia Komisję o akceptacji innych form gwarancji zgodnie z art. 17 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2023/956.

Artykuł  16

Dostosowanie gwarancji

1. 
Właściwy organ żąda od upoważnionego zgłaszającego CBAM niezwłocznego dostosowania gwarancji, o ile stwierdzi, że jest to konieczne do spełnienia wymogów określonych w art. 17 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/956.
2. 
Decyzję o dostosowaniu kwoty gwarancji podejmuje się na podstawie ilości przywożonych towarów zadeklarowanej w zgłoszeniu celnym oraz innych istotnych informacji, którymi dysponuje właściwy organ. Właściwy organ udostępnia te informacje upoważnionemu zgłaszającemu CBAM.
3. 
Zgłaszający CBAM składa dostosowaną gwarancję w terminie określonym przez właściwy organ, nieprzekra- czającym dwóch miesięcy od żądania, o którym mowa w ust. 1. Właściwy organ niezwłocznie rejestruje dostosowaną gwarancję w rejestrze CBAM.
4. 
Właściwy organ może przedłużyć termin określony w ust. 3, jeżeli upoważniony zgłaszający CBAM złoży uzasadniony wniosek w tej sprawie. Przedłużony termin nie może być dłuższy niż trzy miesiące od wystosowania przez właściwy organ żądania dostosowania gwarancji.
5. 
W przypadku gdy upoważniony zgłaszający CBAM nie przedstawi dostosowanej gwarancji w terminie określonym odpowiednio w ust. 3 lub ust. 4, właściwy organ wszczyna procedurę cofnięcia statusu, o której mowa w art. 22.

ROZDZIAŁ  III

Upoważnienie

Artykuł  17

Informacje o upoważnieniu

1. 
Decyzja o przyznaniu statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM musi zawierać co najmniej informacje określone w załączniku. Upoważnienie to rejestruje się następnie w rejestrze CBAM jako "aktywne".
2. 
Numer rachunku CBAM nadany zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/956 wskazuje państwo członkowskie właściwego organu, który przyznał status upoważnionego zgłaszającego CBAM.
Artykuł  18

Ponowna ocena statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM

1. 
Właściwy organ, który przyznał status upoważnionego zgłaszającego CBAM, dokonuje ponownej oceny tego statusu okresowo oraz co najmniej w przypadku:
a)
zmiany informacji przekazanych przez upoważnionego zgłaszającego CBAM zgodnie z art. 5 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/956;
b)
uzyskania przez właściwy organ informacji wskazujących, że warunek, o którym mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956, może już nie być spełniony;
c)
uzyskania przez właściwy organ informacji wskazujących, że kryteria przyznania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM określone w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956 mogą nie być spełnione;
d)
unieważnienia numeru EORI zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
2. 
Jeśli upoważniony zgłaszający CBAM dopuścił się poważnych lub powtarzających się naruszeń przepisów prawa celnego, przepisów podatkowych lub przepisów dotyczących nadużyć na rynku, o których mowa w art. 17 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/956, właściwy organ w państwie członkowskim, inny niż właściwy organ, który przyznał status upoważnionego zgłaszającego CBAM, oraz Komisja niezwłocznie informują o tym właściwy organ, który przyznał status upoważnionego zgłaszającego CBAM.
Artykuł  19

Ustalenia z ponownej oceny

1. 
Jeżeli na podstawie ponownej oceny, o której mowa w art. 18, właściwy organ, który przyznał status upoważnionego zgłaszającego CBAM, ustali, że należy dokonać dostosowania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM, niezwłocznie powiadamia upoważnionego zgłaszającego CBAM o swoich ustaleniach.
2. 
Upoważniony zgłaszający CBAM może udzielić odpowiedzi na powiadomienie przekazane zgodnie z ust. 1 w terminie 30 dni kalendarzowych od tego powiadomienia.
3. 
Właściwy organ wszczyna procedurę cofnięcia statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM zgodnie z art. 22 niniejszego rozporządzenia, jeżeli stwierdzi, uwzględniając wszelkie uwagi wyrażone przez upoważnionego zgłaszającego CBAM zgodnie z ust. 2, że upoważniony zgłaszający CBAM przestał spełniać kryteria i warunki uzyskania upoważnienia zgodnie z art. 17 rozporządzenia (UE) 2023/956.

ROZDZIAŁ  IV

Cofnięcie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM

Artykuł  20

Przepisy ogólne dotyczące cofnięcia statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM

1. 
Osoba, której cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM, podlega obowiązkowi złożenia deklaracji CBAM zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2023/956 w odniesieniu do towarów przywiezionych przed cofnięciem.
2. 
Osoba, której cofnięto status upoważnionego zgłaszającego CBAM, może w dowolnym momencie ponownie złożyć wniosek o udzielenie upoważnienia, o ile spełnione zostały obowiązki określone w ust. 1.
Artykuł  21

Procedura cofnięcia na wniosek upoważnionego zgłaszającego CBAM

1. 
W przypadku gdy upoważniony zgłaszający CBAM występuje z wnioskiem o cofnięcie swojego upoważnienia, wskazuje on uzasadnienie i datę, z którą cofnięcie ma stać się skuteczne (data cofnięcia statusu). Data cofnięcia statusu nie może być wcześniejsza niż data złożenia wniosku o cofnięcie. Właściwy organ rejestruje uzasadnienie wniosku o cofnięcie.
2. 
W przypadku gdy data cofnięcia statusu, o której mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, przypada przed dniem 31 maja danego roku lub w tym dniu, deklaracja CBAM zawiera informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2023/956 oraz, w stosownych przypadkach, informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. d) tego rozporządzenia, dotyczące towarów przywiezionych przed datą cofnięcia i nieobjętych w inny sposób deklaracją CBAM.
3. 
W przypadku gdy data cofnięcia statusu, o której mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, przypada po dniu 31 maja danego roku, deklaracja CBAM zawiera informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2023/956 oraz, w stosownych przypadkach, informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. d) tego rozporządzenia, dotyczące towarów przywiezionych między 1 stycznia tego roku a datą cofnięcia.
4. 
Upoważniony zgłaszający CBAM, który wystąpił z wnioskiem o cofnięcie, składa deklarację, o której mowa w ust. 2 lub 3, w ciągu jednego miesiąca od daty cofnięcia statusu, o której mowa w ust. 1.
5. 
Jeżeli upoważniony zgłaszający CBAM nie ma możliwości złożenia deklaracji, o której mowa w ust. 2 lub 3 niniejszego artykułu, informuje o tym właściwy organ przy składaniu wniosku o cofnięcie, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu. Upoważniony zgłaszający CBAM przekazuje właściwemu organowi, w dniu cofnięcia, informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/956.
6. 
W ciągu jednego miesiąca od daty cofnięcia statusu właściwy organ sporządza deklarację CBAM w odniesieniu do przywożonych towarów nieobjętych w inny sposób deklaracją CBAM na podstawie informacji otrzymanych zgodnie z ust. 5 i informacji przekazanych zgodnie z art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/956, informacji będących w jego posiadaniu oraz emisji wbudowanych, których poziom określa się na podstawie wartości domyślnych z zastosowaniem metod określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/956.
7. 
W ciągu 15 dni kalendarzowych upoważniony zgłaszający CBAM wnioskujący o cofnięcie statusu przekazuje do umorzenia całkowitą liczbę certyfikatów CBAM obliczoną na podstawie informacji zawartych w deklaracji, o której mowa w ust. 2, 3 i 6.
8. 
Upoważniony zgłaszający CBAM może wycofać wniosek o cofnięcie upoważnienia w dowolnym momencie, zanim właściwy organ podejmie decyzję w sprawie wniosku o cofnięcie.
9. 
Właściwy organ powiadamia upoważnionego zgłaszającego CBAM, Komisję i inne właściwe organy o cofnięciu statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM.
Artykuł  22

Zamiar wszczęcia procedury cofnięcia przez właściwy organ

1. 
W przypadku gdy właściwy organ zamierza cofnąć upoważnienie, ocenia spełnienie warunków i kryteriów, o których mowa w art. 17 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/956, i doprecyzowanych w art. 9 i 10 niniejszego rozporządzenia.
2. 
Na potrzeby ustalenia, czy upoważniony zgłaszający CBAM dopuścił się poważnych lub powtarzających się naruszeń obowiązku przekazania do umorzenia certyfikatów CBAM, o którym mowa w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/956, lub obowiązku zapewnienia wystarczającej liczby certyfikatów CBAM na rachunku CBAM, o którym mowa w art. 22 ust. 2 tego rozporządzenia, właściwy organ bierze pod uwagę następujące czynniki:
a)
gotowość upoważnionego zgłaszającego CBAM do spełnienia żądania o przekazanie do umorzenia prawidłowej liczby certyfikatów CBAM lub do zapewnienia wystarczającej liczby certyfikatów CBAM na rachunku CBAM;
b)
umyślne działanie lub zaniedbanie ze strony upoważnionego zgłaszającego CBAM;
c)
dotychczasowe działania upoważnionego zgłaszającego CBAM;
d)
poziom współpracy upoważnionego zgłaszającego CBAM mającej na celu zaprzestanie naruszania przepisów lub powtarzających się umyślnych działań i zaniedbań;
e)
czy upoważniony zgłaszający CBAM dobrowolnie podjął działania służące zapewnieniu, by w przyszłości nie dochodziło do podobnych naruszeń.
3. 
Właściwy organ może wezwać upoważnionego zgłaszającego CBAM do dostarczenia dodatkowych informacji i przekazania uwag w odniesieniu do informacji, na których zamierza oprzeć swoją decyzję w sprawie cofnięcia upoważnienia, zanim podejmie taką decyzję lub rozpocznie procedurę konsultacji zgodnie z art. 25. Właściwy organ wyznacza termin nieprzekraczający 10 dni roboczych, w którym zgłaszający jest zobowiązany dostarczyć wymagane informacje i uwagi.
Artykuł  23

Decyzja w sprawie cofnięcia statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM

1. 
Na podstawie oceny przeprowadzonej zgodnie z art. 22 i po przedstawieniu stanowiska przez upoważnionego zgłaszającego CBAM zgodnie z art. 27 właściwy organ może podjąć decyzję w sprawie cofnięcia statusu. O decyzji w sprawie cofnięcia powiadamia się niezwłocznie poprzez rejestr CBAM.
2. 
W przypadku gdy o decyzji w sprawie cofnięcia powiadomiono przed dniem 31 maja danego roku lub w tym dniu, deklaracja CBAM zawiera informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2023/956 oraz, w stosownych przypadkach, informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. d) tego rozporządzenia, dotyczące towarów przywiezionych przed datą powiadomienia o decyzji w sprawie cofnięcia i nieobjętych w inny sposób deklaracją CBAM.
3. 
W przypadku gdy o decyzji w sprawie cofnięcia powiadomiono po dniu 31 maja danego roku, deklaracja CBAM zawiera informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2023/956 oraz, w stosownych przypadkach, informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. d) tego rozporządzenia, dotyczące towarów przywiezionych między 1 stycznia tego roku, a datą powiadomienia o decyzji w sprawie cofnięcia.
4. 
Posiadacz cofniętego upoważnienia składa deklarację, o której mowa w ust. 2 lub 3, w ciągu jednego miesiąca od daty powiadomienia o cofnięciu.
5. 
Jeżeli posiadacz cofniętego upoważnienia nie ma możliwości złożenia deklaracji, o której mowa w ust. 2 lub 3 niniejszego artykułu, powiadamia o tym właściwy organ i przekazuje mu informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/956, w ciągu jednego miesiąca od powiadomienia o decyzji w sprawie cofnięcia.
6. 
W ciągu jednego miesiąca od daty otrzymania informacji, o których mowa w ust. 5 niniejszego artykułu, właściwy organ sporządza deklarację CBAM w odniesieniu do przywożonych towarów nieobjętych w inny sposób deklaracją CBAM na podstawie informacji otrzymanych zgodnie z ust. 5 niniejszego artykułu, informacji przekazanych zgodnie z art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/956, informacji będących w jego posiadaniu oraz emisji wbudowanych, których poziom określa się na podstawie wartości domyślnych z zastosowaniem metod określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2023/956.
7. 
W ciągu 15 dni kalendarzowych posiadacz cofniętego upoważnienia przekazuje do umorzenia całkowitą liczbę certyfikatów CBAM obliczoną na podstawie informacji zawartych w deklaracji, o której mowa w ust. 2, 3 i 6.
Artykuł  24

Data skuteczności

1. 
Cofnięcie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM staje się skuteczne następnego dnia po dacie powiadomienia o decyzji w sprawie cofnięcia zgodnie z art. 21 ust. 9 i art. 23 ust. 1 niniejszego rozporządzenia. Powiadomienie dotyczące tej decyzji rejestruje się w rejestrze CBAM i uznaje się, że zgłaszający CBAM został skutecznie powiadomiony.
2. 
Cofnięcie nie ma wpływu na ważność przywozu towarów i związanych z nim emisji, które miały miejsce, zanim w rejestrze CBAM zarejestrowano cofnięcie danej osobie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM.
3. 
W przypadku cofnięcia upoważnienia CBAM na podstawie art. 21 lub art. 23, rachunek CBAM zachowuje status "zamknięty", zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/956, przez pięć lat od cofnięcia. Po upływie tego okresu rachunek CBAM należy ostatecznie zamknąć.
4. 
Właściwy organ ponownie otwiera "zamknięty" rachunek CBAM, umożliwiając właścicielowi wywiązanie się z obowiązku przekazania do umorzenia prawidłowej liczby certyfikatów CBAM w następstwie przeglądu złożonej deklaracji CBAM zgodnie z art. 19 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/956.
Artykuł  25

Natychmiastowe cofnięcie

1. 
Właściwy organ może podjąć decyzję w sprawie cofnięcia statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM w każdym z następujących przypadków:
a)
uzasadniają to ustalenia z ponownej oceny, o której mowa w art. 19;
b)
upoważniony zgłaszający CBAM zaprzestał działalności gospodarczej;
c)
decyzja o udzieleniu upoważnienia została podjęta na podstawie nieprawidłowych lub niekompletnych informacji, a upoważniony zgłaszający CBAM wiedział lub powinien był wiedzieć, że informacje te są nieprawidłowe lub niekompletne.
2. 
Po przedstawieniu stanowiska przez upoważnionego zgłaszającego CBAM zgodnie z art. 27 właściwy organ może niezwłocznie powiadomić go w rejestrze CBAM o natychmiastowym cofnięciu statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM oraz o powodach tego cofnięcia.
3. 
Powiadomienie, o którym mowa w ust. 2, zawiera wymogi określone w art. 23 ust. 2-7.
4. 
W przypadku gdy właściwy organ postanowił niezwłocznie cofnąć status upoważnionego zgłaszającego CBAM, zmienia on status upoważnienia na "cofnięte".
Artykuł  26

Procedura konsultacji w przypadku cofnięcia

1. 
Właściwy organ wszczyna procedurę konsultacji z udziałem uczestniczących w nich stron w formacie elektronicznym w rejestrze CBAM i wskazuje na zamiar cofnięcia statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM, a w celu podjęcia decyzji zwraca się dodatkowe informacje dotyczące kryteriów określonych w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956.
2. 
Jeżeli którakolwiek ze stron uczestniczących w konsultacjach uzna, że upoważniony zgłaszający CBAM nie spełnia co najmniej jednego z warunków i kryteriów wymaganych do udzielenia upoważnienia, co uzasadniałoby cofnięcie na podstawie art. 17 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/956, przekazuje właściwemu organowi, który rozpoczął procedurę konsultacji, swoje należycie udokumentowane i uzasadnione stanowisko.
3. 
Właściwy organ może zażądać od stron uczestniczących w konsultacjach dodatkowych informacji i dokumentów, jeżeli uzna to za konieczne do podjęcia decyzji w sprawie cofnięcia.
4. 
Właściwy organ wyznacza termin zakończenia procedury konsultacji, który nie przekracza 15 dni roboczych od daty powiadomienia przez ten właściwy organ o warunkach i kryteriach, które muszą rozpatrzyć strony uczestniczące w konsultacjach. Właściwy organ może wyznaczyć krótszy termin, jeżeli jest to uzasadnione powagą działań danego upoważnionego zgłaszającego CBAM.
5. 
Jeżeli strony uczestniczące w konsultacjach nie udzielą odpowiedzi w terminie wyznaczonym na przeprowadzenie procedury konsultacji, warunki i kryteria, które były przedmiotem konsultacji, uznaje się za spełnione.
Artykuł  27

Prawo przedstawienia własnego stanowiska w kontekście cofnięcia oraz prawo do odwołania się

1. 
Właściwy organ zapewnia upoważnionemu zgłaszającemu CBAM możliwość przedstawienia jego stanowiska przed cofnięciem statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM.
2. 
W powiadomieniu skierowanym do upoważnionego zgłaszającego CBAM właściwy organ uwzględnia:
a)
odniesienie do dokumentów i informacji, na których zamierza oprzeć swoją decyzję;
b)
termin nieprzekraczający 15 dni roboczych, w którym upoważniony zgłaszający CBAM może przedstawić uwagi;
c)
w stosownych przypadkach termin nieprzekraczający pięciu dni roboczych, w którym upoważniony zgłaszający CBAM, wobec którego jest prowadzone postępowanie w sprawie natychmiastowego cofnięcia statusu określone w art. 25, może przedstawić uwagi.
3. 
W przypadku gdy upoważniony zgłaszający CBAM przedstawi stanowisko przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2 lit. b) lub c), właściwy organ może podjąć ostateczną decyzję, biorąc w stosownych przypadkach pod uwagę to stanowisko, chyba że zainteresowana osoba jednocześnie wyrazi wolę przedstawienia dalszych uwag w przewidzianym terminie.
4. 
W przypadku gdy właściwy organ cofnie status upoważnionego zgłaszającego CBAM i podmiot, któremu cofnięto ten status korzysta z prawa do odwołania, właściwy organ informuje o takim odwołaniu i rejestruje wnioski z postępowania odwoławczego w rejestrze CBAM.
5. 
Odwołanie, o którym mowa w ust. 4, nie wstrzymuje skutków decyzji w sprawie cofnięcia.

ROZDZIAŁ  V

Ochrona danych

Artykuł  28

Ochrona danych osobowych

1. 
Dane osobowe określone w niniejszym rozporządzeniu i zarejestrowane w rejestrze CBAM, ustanowionym zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/956, przetwarza się do celów środków związanych z przyznawaniem i cofaniem statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM.
2. 
W odniesieniu do przetwarzania danych osobowych, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, właściwy organ przyznający lub cofający status upoważnionego zgłaszającego CBAM uważa się za administratora w rozumieniu art. 4 pkt 7 rozporządzenia (UE) 2016/679.
3. 
Do celów ubiegania się o status upoważnionego zgłaszającego CBAM i przyznania tego statusu nie rejestruje się żadnych szczególnych kategorii danych zdefiniowanych w art. 9 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/1725.

ROZDZIAŁ  VI

Przepisy końcowe

Artykuł  29

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 28 marca 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Treść decyzji o przyznaniu statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM

Informacje
- Czy upoważniony zgłaszający CBAM jest pośrednim przedstawicielem celnym?
- Upoważniony zgłaszający CBAM
- - Imię i nazwisko/nazwa i adres
- - - Imię i nazwisko/nazwa
- - - Ulica i numer domu
- - - Kod pocztowy
- - - Miejscowość
- - - Państwo
- - - Dane identyfikacyjne podmiotu
- - - Numer EORI
- Osoba do kontaktu
- - - Imię i nazwisko/nazwa
- - - E-mail
- - Numer telefonu
- Informacje ogólne
- - Numer rachunku CBAM
- - Właściwy organ podejmujący decyzję
- - Status upoważnienia
- - - Data wydania upoważnienia
1 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/956/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.486

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/486 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do warunków i procedur dotyczących statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM
Data aktu: 17/03/2025
Data ogłoszenia: 18/03/2025
Data wejścia w życie: 28/03/2025, 19/03/2025