Decyzja 2025/494 w sprawie wsparcia konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej, jej międzysesyjnego programu oraz przygotowań do jej dziesiątej konferencji przeglądowej

DECYZJA RADY (WPZiB) 2025/494
z dnia 11 marca 2025 r.
w sprawie wsparcia konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej, jej międzysesyjnego programu oraz przygotowań do jej dziesiątej konferencji przeglądowej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE").

(2) Unia czynnie realizuje strategię UE oraz wprowadza w życie środki wymienione w rozdziale III strategii UE, w szczególności dotyczące ulepszania, realizacji i upowszechniania konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC).

(3) Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony z 2022 r. odnosi się do stałego zagrożenia rozprzestrzenianiem broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz wyraża cel Unii, jakim jest wzmocnienie konkretnych działań wspierających cele w zakresie rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń.

(4) W ramach strategii UE Rada przyjęła służące wspieraniu BBTWC wspólne działania Rady 2006/184/WPZiB 1  i 2008/858/WPZiB 2  oraz decyzje Rady 2012/421/WPZiB 3 , (WPZiB) 2016/51 4 , (WPZiB) 2019/97 5 , (WPZiB) 2021/2033 6 , (WPZiB) 2023/123 7  i (WPZiB) 2024/349 8 . To wsparcie ze strony Unii powinno być kontynuowane.

(5) Techniczne wykonanie niniejszej decyzji należy powierzyć Biuru Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozbrojenia (UNODA),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W kontekście realizacji strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej oraz Strategicznego kompasu na rzecz bezpieczeństwa i obrony, Unia nadal wspiera działania Biura Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozbrojenia (UNODA) poprzez działanie operacyjne wpierające konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC), jej program międzysesyjny oraz przygotowania do dziesiątej konferencji przeglądowej (zwane dalej "działaniem").
2. 
Celem działania jest:
a)
wspieranie programu międzysesyjnego BTWC poprzez ułatwianie dyskusji odbywających się w ramach grupy roboczej ds. wzmocnienia BTWC, a także przygotowań do dziesiątej konferencji przeglądowej w 2027 r.;
b)
wzmocnienie wykonywania konwencji poprzez wykorzystanie osiągnięć poprzednich decyzji Rady (WPZiB).
3. 
Szczegółowy opis działania zamieszczono w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem").
2. 
Techniczną realizację działań, o których mowa w art. 1 ust. 1, prowadzi UNODA.
3. 
UNODA wykonuje zadanie, o którym mowa w ust. 2, pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokona niezbędnych uzgodnień z UNODA.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia mająca na celu pokrycie wydatków związanych z realizacją działania (zwanych dalej "wydatkami"), wynosi 1 474 753,82 EUR.
2. 
Wydatkami zarządza się zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Właściwe zarządzanie wydatkami nadzoruje Komisja. W tym celu Komisja zawiera z UNODA umowę o przyznaniu wkładu (zwaną dalej "umową"). Umowa musi zawierać zobowiązanie UNODA do zapewnienia, aby wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do zawarcia umowy w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez UNODA. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do sporządzenia oceny.
2. 
Komisja przekazuje informacje dotyczące finansowych aspektów realizacji działania.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy po zawarciu umowy. Niniejsza decyzja wygasa jednak 6 miesięcy po dniu jej wejścia w życie, jeżeli w tym okresie nie zostanie zawarta umowa.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Dokument projektowy dotyczący decyzji Rady w sprawie wsparcia konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej, jej międzysesyjnego programu oraz przygotowań do jej dziesiątej konferencji przeglądowej

1.
KONTEKST I UZASADNIENIE

Konwencja o zakazie broni biologicznej i toksycznej to kluczowy element wysiłków społeczności międzynarodowej dotyczących rozprzestrzeniania broni masowego rażenia.

BTWC znajduje się obecnie w przełomowym momencie, co znalazło odzwierciedlenie w ambitnym międzysesyjnym programie uzgodnionym przez państwa strony BTWC na dziewiątej konferencji przeglądowej, która odbyła się w 2022 r., oraz w ponownym pojawieniu się w porządku obrad tematów takich jak weryfikacja. Kluczowe znaczenie ma zatem wsparcie programu międzysesyjnego, w tym przygotowanie dziesiątej konferencji przeglądowej, podczas której mogą zostać podjęte decyzje służące wzmocnieniu BTWC.

Jednostka wspierająca realizację BTWC nadal otrzymuje również od państw stron wnioski o pomoc w zakresie specjalnych szkoleń dla krajowych punktów kontaktowych BTWC; wnioski te przekraczają możliwości jednostki i dostępne jej środki finansowe.

Z tych przyczyn i do celów natychmiastowego i praktycznego stosowania niektórych elementów strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, projekt ten będzie służył jako operacyjne narzędzie polityki, by wspierać obecny program międzysesyjny, przygotowania do dziesiątej konferencji przeglądowej oraz specjalne szkolenia i fora wymiany poglądów dla krajowych punktów kontaktowych BTWC.

2.
CELE

Proponowana decyzja Rady będzie miała dwa główne cele.

Pierwszym głównym celem decyzji Rady będzie wsparcie programu międzysesyjnego BTWC poprzez ułatwienie dyskusji odbywających się w ramach grupy roboczej ds. wzmocnienia BTWC, utworzonej podczas dziewiątej konferencji przeglądowej w 2022 r. (zob. BTWC/CONF.IX/9), a także wsparcie przygotowań do dziesiątej konferencji przeglądowej w 2027 r.

Grupa robocza została upoważniona do zajęcia się następującymi siedmioma tematami:

a)
środki dotyczące współpracy międzynarodowej i pomocy na mocy art. X;
b)
środki dotyczące nowych osiągnięć naukowo-technicznych istotnych z punktu widzenia konwencji;
c)
środki dotyczące budowania zaufania i przejrzystości;
d)
środki dotyczące zgodności i weryfikacji;
e)
środki dotyczące realizacji konwencji na szczeblu krajowym;
f)
środki dotyczące pomocy, reagowania i gotowości na mocy art. VII;
g)
środki dotyczące ustaleń organizacyjnych, instytucjonalnych i finansowych.

Konferencja postanowiła również opracować - z myślą o ich ustanowieniu - mechanizm ułatwiający i wspierający pełne wdrożenie współpracy i pomocy międzynarodowej (ICA) na mocy art. X oraz mechanizm przeglądu i oceny osiągnięć naukowych i technologicznych istotnych z punktu widzenia konwencji oraz zapewnić państwom stronom odpowiednie doradztwo. Grupa robocza ds. wzmocnienia konwencji wyda odpowiednie zalecenia, by ustanowić te mechanizmy.

Zestaw działań zaproponowanych poniżej ułatwi prowadzenie dyskusji w elastyczny sposób w ramach grupy roboczej na wyżej wymienione tematy objęte mandatem oraz na temat ustanowienia mechanizmu dotyczącego współpracy i pomocy międzynarodowej oraz mechanizmu dotyczącego osiągnięć naukowych i technologicznych.

Drugim głównym celem decyzji Rady będzie wzmocnienie realizacji konwencji w oparciu o osiągnięcia decyzji (WPZiB) 2021/2072. Obejmują one zwiększoną liczbę wyznaczonych krajowych punktów kontaktowych BTWC oraz wyższą liczbę przedłożonych sprawozdań dotyczących środków budowy zaufania. W oparciu o tę dynamikę corocznie organizowane będą specjalne kursy szkoleniowe dla nowo powołanych krajowych punktów kontaktowych BTWC oraz zostanie zorganizowane globalne wydarzenie z ich udziałem w celu ułatwienia wymiany poglądów i tworzenia sieci kontaktów między nimi.

Proponowana decyzja Rady uzupełni bieżące działania wspierające BTWC prowadzone na mocy decyzji (WPZiB) 2024/349, która jest wdrażana przez Biuro ONZ ds. Rozbrojenia (UNODA) w Genewie, w ścisłej współpracy z jednostką wspierającą realizację BTWC. Do głównych kierunków prac przewidzianych w decyzji Rady UE 2024/349 należy osiągnięcie powszechnego przystąpienia do BTWC w regionie Oceanu Spokojnego, programy pomocowe służące intensyfikacji realizacji BTWC na szczeblach krajowych, utworzenie sieci dotyczących ochrony biologicznej wśród młodych naukowców wywodzących się z regionów globalnego Południa, wsparcie programu międzysesyjnego poprzez wkłady do programu sponsorowania BTWC oraz opracowanie materiałów informacyjnych i edukacyjnych. Proponowane wsparcie obecnego programu międzysesyjnego BTWC oraz przygotowań do dziesiątej konferencji przeglądowej, a także prowadzenie działań w zakresie budowania zdolności krajowych punktów kontaktowych stanowią zatem uzupełniające kierunki prac.

W stosownych przypadkach proponowana decyzja Rady będzie opierać się na osiągnięciach wcześniejszych wspólnych działań i decyzji Rady wspierających BTWC, bez powielania jakichkolwiek bieżących działań prowadzonych na mocy decyzji (WPZiB) 2024/349, jak określono powyżej. Podczas fazy wdrażania proponowanej decyzji Rady w jak najlepszy sposób zostaną wykorzystane ewentualne synergie z decyzją (WPZiB) 2024/349.

Niniejsza decyzja opiera się na następujących zasadach:

a)
jak najlepsze wykorzystanie doświadczeń ze wspólnych działań 2006/184/WPZiB i 2008/858/WPZiB oraz decyzji Rady 2012/421/WPZiB, (WPZiB) 2016/51, (WPZiB) 2019/97 i (WPZiB) 2021/2072;
b)
skupienie się na wynikach dziewiątej konferencji przeglądowej, wspieranie nowego programu międzysesyjnego i przygotowań do dziesiątej konferencji przeglądowej;
c)
wspieranie przewodniczących posiedzeń BTWC i jak najlepsze wykorzystywanie mandatu jednostki wspierającej realizację BTWC;
d)
zachęcanie do lokalnej i regionalnej odpowiedzialności za projekty, by zapewnić ich trwałość w dłuższej perspektywie i stworzyć partnerstwo między Unią Europejską a stronami trzecimi w ramach BTWC;
e)
przyczynianie się do umacniania pokoju oraz osiągnięcia celów związanych z bezpieczeństwem i ze zdrowiem poprzez skuteczną realizację BTWC przez państwa strony;
f)
zgodnie z polityką ONZ zachęcanie do równej reprezentacji geograficznej i płci we wszystkich działaniach projektowych.
3.
OCZEKIWANE WYNIKI I DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU

UE wspiera następujące działania odpowiadające środkom zawartym w strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia:

3.1.
Działanie 1 - Wsparcie programu międzysesyjnego BTWC poprzez ułatwianie konsultacji i uwzględnianie perspektyw naukowych na omawiane tematy
3.1.1.
Cel działania

Działanie to będzie miało na celu wspieranie aktywnego zaangażowania państw stron BTWC i obserwatorów w program międzysesyjny na lata 2025-2026, a także wysiłków osób sprawujących mandat w ramach BTWC, przyjaciół przewodniczącego i jednostki wspierającej realizację BTWC.

W świetle utworzenia grupy roboczej ds. wzmocnienia BTWC podczas dziewiątej konferencji przeglądowej oraz ograniczonej liczby oficjalnych dni posiedzeń przyznanych grupie roboczej, działanie to ma na celu ułatwienie dyskusji na tematy wchodzące w zakres mandatu grupy roboczej.

3.1.2.
Opis działania

W tym celu zapewnione zostanie wsparcie konsultacji prowadzonych w różnych formatach - między innymi w formie regionalnych warsztatów lub posiedzeń w ograniczonym składzie dla państw stron BTWC - na tematy omawiane na forum grupy roboczej, na przykład dotyczące zgodności i weryfikacji. Wsparcie tych konsultacji ułatwi pracę grupy roboczej i pomoże w elastycznym wypracowaniu konsensusu w konkretnych omawianych kwestiach. Wyboru działań, które będą wspierane, dokona UNODA/jednostka wspierająca realizację BTWC w porozumieniu z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych (ESDZ) oraz delegaturą Unii Europejskiej przy ONZ i innymi organizacjami międzynarodowymi w Genewie.

Ponadto sponsorowane może być uczestnictwo specjalnych ekspertów w posiedzeniach grupy roboczej, o ile taki sponsoring jest konieczny. Oczekuje się, że sponsorowani eksperci wniosą kluczowy wkład i wzbogacą obrady grupy roboczej.

Działanie to będzie również miało na celu ułatwienie międzysesyjnych dyskusji na temat przeglądu osiągnięć naukowych i technologicznych istotnych dla konwencji, w tym dyskusji na temat ustanowienia mechanizmu przeglądu, a także na temat uwzględniania w większym stopniu podejść naukowych do innych tematów omawianych przez grupę roboczą, takich jak na przykład zgodność i weryfikacja. Z myślą o tym i w oparciu o doświadczenia zdobyte w ramach filaru dotyczącego nauki i technologii wspomnianego w decyzji (WPZiB) 2021/2072 w ramach tego działania w Genewie zorganizowana zostanie seria interaktywnych i innowacyjnych wydarzeń "Nauka dla dyplomatów" (w miarę możliwości w połączeniu z oficjalnymi posiedzeniami BTWC, ale również między nimi). W wydarzeniach wezmą udział przedstawiciele środowiska naukowego, przemysłu, środowiska akademickiego, społeczeństwa obywatelskiego, a także przedstawiciele państw stron i obserwatorzy.

Zespół projektowy będzie nadal zgłębiać nowe tematy dostosowane do priorytetów grupy roboczej i opracowywać takie tematy wraz z jednostką wspierającą realizację BTWC, aby promować poszerzanie wiedzy na potrzeby inicjatywy "Nauka dla dyplomatów" poprzez przygotowywanie nowych publikacji, produktów i materiałów szkoleniowych. Zasoby te zostaną zaprojektowane w taki sposób, aby sprostać pojawiającym się wyzwaniom i możliwościom, nawet tym, które nie zostały jeszcze w pełni zidentyfikowane.

3.1.3.
Oczekiwane wyniki działania
1.
Oczekuje się, że konsultacje prowadzone w różnych formatach - na przykład warsztaty regionalne lub sesje w ograniczonym składzie dla państw stron BTWC i obserwatorów - dotyczące tematów omawianych na forum grupy roboczej będą stanowić podstawę merytorycznych dyskusji prowadzonych w ramach grupy roboczej i podczas dziesiątej konferencji przeglądowej, oraz stanowić wkład w te dyskusje.
2.
Oczekuje się, że sponsorowani eksperci wniosą kluczowy wkład i dzięki swojej specjalistycznej wiedzy wzbogacą obrady w ramach grupy roboczej.
3.
Cykl wydarzeń "Nauka dla dyplomatów" ma zapewnić, by decydenci polityczni byli świadomi, w jaki sposób postęp technologiczny i naukowy może przynieść korzyści konwencji i stanowić dla niej wyzwanie, a także zapewnić zaznajomienie ich z naukowymi podejściami do tematów omawianych w grupie roboczej i ułatwić im zrozumienie tych podejść. Dzięki temu cyklowi wydarzeń społeczność i branża naukowa i technologiczna będzie mogła wnieść wkład w wysiłki dyplomatyczne na rzecz wzmocnienia BTWC i wspierać je. Wydarzenia te byłyby ściśle koordynowane z przewodniczącym grupy roboczej, przyjaciółmi przewodniczącego i delegaturą UE w Genewie i dałyby im dodatkowe możliwości prowadzenia nieformalnych konsultacji z państwami stronami, a także pozyskiwania opinii i komentarzy od szerokiego grona podmiotów.
3.2.
Działanie 2 - Budowanie zdolności krajowych punktów kontaktowych BTWC oraz wspieranie dyskusji międzysesyjnych na temat wdrażania na szczeblu krajowym i środków dotyczących budowania zaufania i przejrzystości
3.2.1.
Cel działania

Działanie to ma na celu wykorzystanie osiągnięć decyzji (WPZiB) 2021/2072, na mocy której opracowano specjalny kurs szkoleniowy dla krajowych punktów kontaktowych BTWC i narzędzia służące do e-uczenia się oraz przeprowadzono serię sześciu regionalnych kursów szkoleniowych dla krajowych punktów kontaktowych (dla państw Afryki, Azji i Pacyfiku, Azji Środkowej, Europy, Ameryki Łacińskiej i Karaibów oraz Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej).

Doprowadziło to do zwiększenia liczby wyznaczonych krajowych punktów kontaktowych w okresie wdrażania decyzji (WPZiB) 2021/2072, lepszej interakcji UNODA/jednostki wspierającej realizację BTWC z krajowymi punktami kontaktowymi w zakresie wdrażania konwencji na szczeblu krajowym, a także do bardziej dynamicznej wymiany najlepszych praktyk między krajowymi punktami kontaktowymi w regionach i między nimi. Segmenty szkoleniowe specjalnego kursu szkoleniowego na temat opracowywania sprawozdań dotyczących środków budowy zaufania również przyczyniły się do tego, że od 2021 r. liczba przedkładanych sprawozdań dotyczących tych środków stale rośnie.

Celem tego projektu jest usprawnienie wdrażania BTWC przez zapewnianie krajowym punktom kontaktowym dostosowanych możliwości budowania zdolności i umożliwianie lepszej wymiany i współpracy między nimi na szczeblu regionalnym i międzynarodowym.

3.2.2.
Opis działania

Proponowane działanie obejmuje zapewnienie jednego kursu szkoleniowego rocznie nowo wyznaczonym krajowym punktom kontaktowym BTWC. Szkolenie odbędzie się w ONZ w Genewie w połączeniu z oficjalnym posiedzeniem BTWC.

Działanie to ma również na celu dalsze tworzenie możliwości dialogu i wymiany informacji między krajowymi punktami kontaktowymi na temat wdrażania BTWC na szczeblu krajowym, a także na temat środków budowy zaufania i przejrzystości, w tym wymiany najlepszych praktyk. Miałoby się to dokonać dzięki zorganizowaniu jednego globalnego posiedzenia z udziałem wszystkich krajowych punktów kontaktowych BTWC. Globalne posiedzenie odbędzie się w ONZ w Genewie, w miarę możliwości w powiązaniu z oficjalnym posiedzeniem BTWC.

Coroczne szkolenie i coroczne globalne posiedzenie wszystkich krajowych punktów kontaktowych będą również służyły wspieraniu programu międzysesyjnego; będą bowiem stanowić cenną okazję dla przewodniczącego grupy roboczej i przyjaciół przewodniczącego do zajęcia się konkretnymi omawianymi tematami, w szczególności dotyczącymi budowania zaufania i przejrzystości oraz wdrażania konwencji na szczeblu krajowym. Ze szczególną uwagą traktowane będzie określenie regionalnych wyzwań związanych z wdrażaniem, na przykład tych, przed którymi stoją państwa strony w Afryce, oraz umożliwienie delegacjom z tych regionów aktywniejszego uczestnictwa w posiedzeniach BTWC. Szkolenie umożliwi przewodniczącemu i przyjaciołom przewodniczącego zebranie komentarzy od krajowych punktów kontaktowych, sugerowanych przez nie podejść i perspektyw, a następnie uwzględnienie tych spostrzeżeń w obradach grupy roboczej.

3.2.3.
Oczekiwane wyniki działania
1.
Oczekuje się, że pozytywnym skutkiem tego szkolenia będzie to, że dzięki ciągłej dostępności specjalnych szkoleń więcej państw stron wyznaczy krajowe punkty kontaktowe.
2.
Oczekuje się także, że dzięki zaoferowanemu szkoleniu wzrośnie liczba i poprawi się jakość rocznych sprawozdań dotyczących środków budowy zaufania, które to sprawozdania dostarczą dodatkowych informacji o stanie realizacji konwencji na świecie.
3.
Ponadto oczekuje się, że działanie to ułatwi wymianę informacji i dzielenie się najlepszymi praktykami przez krajowe punkty kontaktowe, a także przyczyni się do dyskusji prowadzonych w ramach grupy roboczej.
4.
Komentarze krajowych punktów kontaktowych zostaną wykorzystane w dyskusjach prowadzonych w ramach grupy roboczej ds. BTWC na tematy, takie jak wdrażanie na szczeblu krajowym, budowanie zaufania i przejrzystość.
3.3.
Działanie 3 - Wsparcie przygotowań do dziesiątej konferencji przeglądowej
3.3.1.
Cel działania

Działanie to, odwołujące się do działań 1 i 2, koncentruje się na zmobilizowaniu państw stron BTWC do aktywnego udziału w dziesiątej konferencji przeglądowej w 2027 r. Dokona się to poprzez zorganizowanie pięciu warsztatów regionalnych i stworzenie możliwości zastanowienia się nad kluczowymi tematami programu międzysesyjnego na lata 2023-2026 i omówienia ich z myślą o wspieraniu obszarów, które nie powodują sporów.

3.3.2.
Opis działania

W ramach przygotowań do dziesiątej konferencji przeglądowej i w oparciu o doświadczenia zdobyte w ramach decyzji (WPZiB) 2019/97 w zakresie organizacji takich wydarzeń zorganizowane zostanie pięć warsztatów regionalnych dla państw stron z Afryki, Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej oraz Europy i innych państw zachodnich. Warsztaty te umożliwią państwom stronom i osobom sprawującym mandat w ramach BTWC, w tym przewodniczącemu dziesiątej konferencji przeglądowej, zastanowienie się nad kluczowymi tematami i przedyskutowanie ich w ramach przygotowań do konferencji przeglądowej oraz pomogą w znalezieniu obszarów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i porozumienia.

3.3.3.
Oczekiwane wyniki działania
1.
Oczekuje się, że działanie to doprowadzi do zwiększenia świadomości na temat BTWC i dziesiątej konferencji przeglądowej w 2027 r. oraz jej znaczenia dla przyszłego rozwoju BTWC.
2.
Warsztaty regionalne ułatwią kompleksowy i międzyregionalny dialog na tematy, które zostaną omówione na dziesiątej konferencji przeglądowej.
4.
KWESTIE DOTYCZĄCE PERSONELU

Realizacja niniejszej decyzji Rady będzie wymagała obecności personelu w Genewie w celu zapewnienia skoordynowanej i sprawnej realizacji wszystkich działań na podstawie tej decyzji Rady. Sugeruje się zatem umieszczenie urzędnika ds. politycznych (P3) i asystenta administracyjnego (GS4) w oddziale UNODA w Genewie.

Decyzja Rady będzie wdrażana w ścisłej koordynacji z decyzją Rady (WPZiB) 2024/349 i z jednostką wspierającą realizację BTWC oraz pod ogólnym kierunkiem i w ramach odpowiedzialności szefa tej jednostki.

5.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ

UNODA/jednostka wspierająca realizację BTWC będą przekazywać wysokiemu przedstawicielowi regularne roczne sprawozdania z postępów w realizacji projektów.

6.
CZAS TRWANIA

Całkowity szacowany czas realizacji projektu wynosi 36 miesięcy.

7.
WYEKSPONOWANIE DZIAŁAŃ UE

UNODA/jednostka wspierająca realizację BTWC przyjmie wszelkie środki konieczne do upublicznienia faktu, że przeprowadzone działania zostały sfinansowane przez Unię. Takie środki będą wdrażane zgodnie z komunikatem Komisji oraz podręcznikiem "Informowanie o działaniach zewnętrznych Unii Europejskiej i ich eksponowanie", przygotowanym i opublikowanym przez Komisję Europejską. UNODA/jednostka wspierająca realizację BTWC zapewni zatem wyeksponowanie wkładu UE przez stosowne logo i działania promocyjne, podkreślając rolę odgrywaną przez UE, zapewniając przejrzystość swoich działań i upowszechniając wiedzę na temat przyczyn przyjęcia niniejszej decyzji oraz na temat wspierania tej decyzji przez UE, a także rezultatów tego wsparcia. Na materiałach wyprodukowanych w ramach przedmiotowych projektów zostanie umieszczona flaga UE zgodnie z unijnymi wytycznymi dotyczącymi prawidłowego wykorzystywania i reprodukcji flagi.

8.
BENEFICJENCI

Beneficjentami działania 1 dotyczącego wspierania programu międzysesyjnego BTWC poprzez ułatwianie konsultacji i uwzględnianie perspektyw naukowych na omawiane tematy są urzędnicy, naukowcy, akademicy i przedstawiciele przemysłu z państw stron BTWC oraz obserwatorzy.

Beneficjentami działania 2 związanego z budowaniem zdolności na rzecz krajowych punktów kontaktowych BTWC są państwa strony BTWC, w szczególności urzędnicy wyznaczeni jako krajowe punkty kontaktowe.

Beneficjentami działania 3 dotyczącego wspierania przygotowań do dziesiątej konferencji przeglądowej będą przedstawiciele państw stron BTWC.

1 Wspólne działanie Rady 2006/184/WPZiB z dnia 27 lutego 2006 r. wspierające Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 65 z 7.3.2006, s. 51, ELI: http:// data.europa.eu/eli/joint_action/2006/184/oj).
2 Wspólne działanie Rady 2008/858/WPZiB z dnia 10 listopada 2008 r. wspierające konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC) w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 302 z 13.11.2008, s. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/joint_action/2008/858/oj).
3 Decyzja Rady 2012/421/WPZiB z dnia 23 lipca 2012 r. wspierająca Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC) w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 196 z 24.7.2012, s. 61, ELI: http://data.europa. eu/eli/dec/2012/421/oj).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2016/51 z dnia 18 stycznia 2016 r. wspierająca Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC) w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 12 z 19.1.2016, s. 50, ELI: http://data.europa. eu/eli/dec/2016/51/oj).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/97 z dnia 21 stycznia 2019 r. wspierająca Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 19 z 22.1.2019, s. 11, ELI: http://data.europa. eu/eli/dec/2019/97/oj).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2033 z dnia 19 listopada 2021 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2019/97 wspierającą Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 415 z 22.11.2021, s. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/2033/oj).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/123 z dnia 17 stycznia 2023 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2019/97 wspierającą Konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 16 z 18.1.2023, s. 34, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/123/oj).
8 Decyzja Rady (WPZiB) 2024/349 z dnia 16 stycznia 2024 r. wspierająca konwencję o zakazie broni biologicznej i toksycznej (Dz. U. L, 2024/349, 17.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/349/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.494

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/494 w sprawie wsparcia konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej, jej międzysesyjnego programu oraz przygotowań do jej dziesiątej konferencji przeglądowej
Data aktu: 11/03/2025
Data ogłoszenia: 12/03/2025
Data wejścia w życie: 11/03/2025