uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 397,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania modelu uznanego dostawcy, w odniesieniu do interfejsów elektronicznych takich jak platformy handlowe, platformy, portale lub podobne środki, które ułatwiają świadczenie usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych lub usług przewozu drogowego osób, o których to usługach mowa w art. 28a dyrektywy 2006/112/WE, niezbędne jest doprecyzowanie niektórych elementów wprowadzanej zasady.
(2) Konieczne jest zdefiniowanie terminu "ułatwiać" w celu zapewnienia podatnikom, którzy - poprzez użycie interfejsu elektronicznego, takiego jak platforma handlowa, platforma, portal lub podobne środki - ułatwiają świadczenie usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych lub usług przewozu drogowego osób, pewności prawa co do tego, czy zasada dotycząca podmiotu uznawanego za dostawcę ma zastosowanie do tych podatników. Niektórzy usługodawcy, tacy jak podmioty zamieszczające oferty lub reklamujące takie usługi, powinni zostać wyraźnie wyłączeni ze stosowania przedmiotowej zasady, ponieważ nie konkurują bezpośrednio z tradycyjnymi, niecyfrowymi sektorami.
(3) Podatnicy, którzy - poprzez użycie interfejsu elektronicznego, takiego jak platforma handlowa, platforma, portal lub podobne środki - ułatwiają świadczenie usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych lub usług przewozu drogowego osób, nie powinni być zobowiązani do zapłaty jakiegokolwiek należnego podatku od wartości dodanej (VAT), w przypadku gdy działają na podstawie informacji dostarczonych przez bazowego usługodawcę, jeżeli podatnicy ci są w stanie wykazać, że - racjonalnie rzecz biorąc - nie mogli wiedzieć, że informacje te są nieprawidłowe.
(4) Do celów określenia miejsca świadczenia usługi ułatwiania świadczonej na rzecz osoby niebędącej podatnikiem, poprzez użycie interfejsu elektronicznego, takiego jak platforma handlowa, platforma, portal lub podobne środki - podatnicy powinni być w stanie łatwo określić status usługobiorcy usługi ułatwiania. W celu ułatwienia podatnikom takiej identyfikacji oraz zmniejszenia ich obciążenia administracyjnego, podatnicy ci powinni uznawać usługobiorcę usługi ułatwiania za podatnika, w przypadku gdy podany został numer identyfikacyjny do celów VAT, lub za osobę niebędącą podatnikiem, jeżeli taki numer nie został podany, chyba że podatnicy ci posiadają informacje świadczące o tym, że jest inaczej.
(5) Należy doprecyzować, że w odniesieniu do usług krótkoterminowego najmu lokali mieszkalnych i usług przewozu drogowego osób procedura szczególna dla małych przedsiębiorstw przewidziana w dyrektywie 2006/112/WE może mieć zastosowanie wyłącznie do podatnika uznanego za podmiot, który te usługi wykonał.
(6) Dyrektywą Rady (UE) 2025/516 2 wprowadzono do dyrektywy 2006/112/WE nową uproszczoną procedurę punktu kompleksowej obsługi (OSS) dotyczącą podatników dokonujących transgranicznego przemieszczania niektórych własnych towarów. W celu wprowadzenia tej konkretnej procedury do ogólnych ram procedur szczególnych VAT przewidzianych w tytule XII rozdział 6 dyrektywy 2006/112/WE, w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 3 należy określić przepisy szczególne dotyczące identyfikacji do celów VAT, warunków wykluczenia z procedury, deklaracji VAT oraz obowiązków w zakresie prowadzenia ewidencji.
(7) Ze względu na fakt, że wprowadzona uproszczona procedura OSS jest kompleksowa i obejmuje transgraniczne przemieszczanie towarów, które jest objęte procedurą magazynu typu call-off stock, tę ostatnią procedurę usunięto z dyrektywy 2006/112/WE. Przepisy wykonawcze dotyczące procedury magazynu typu call-off stock nie są już potrzebne, w związku z czym powinny zostać uchylone z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 282/2011.
(8) Na mocy art. 242a dyrektywy 2006/112/WE podatnicy, którzy ułatwiają - poprzez użycie interfejsu elektronicznego, takiego jak platforma handlowa, platforma, portal lub podobne środki - dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osoby niebędącej podatnikiem na terytorium Wspólnoty zgodnie z tytułem V tej dyrektywy, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji tych transakcji dostawy towarów lub świadczenia usług. Informacje są jednak wymagane wyłącznie w odniesieniu do towarów lub usług, których dostarczanie lub świadczenie jest ułatwiane poprzez użycie interfejsu elektronicznego, natomiast nie są wymagane w przypadkach, w których zastosowanie ma zasada dotycząca podmiotu uznawanego za dostawcę. W celu wsparcia walki z oszustwami związanymi z VAT takie informacje dotyczące bazowych dostawców lub usługodawców powinny także zostać włączone do obowiązkowego zestawu informacji, które mają przechowywać uznani dostawcy, zarejestrowani w celu korzystania z uproszczonych procedur szczególnych dotyczących OSS. Te dodatkowe dane powinny umożliwić porównanie informacji zgłaszanych przez platformy z danymi dotyczącymi płatności w transakcjach transgranicznych dostępnymi w centralnym elektronicznym systemie informacji o płatnościach, ustanowionym na podstawie rozdziału V sekcja 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 4 , który to system wszedł w życie dnia 1 stycznia 2024 r.
(9) W związku z wprowadzeniem w dyrektywie 2006/112/WE obowiązku dla podatników przemieszczających towary innego podatnika, który to obowiązek polega na powiadomieniu właściciela towarów o tym, że jego towary są lub będą przemieszczane, należy wyjaśnić, które konkretne dane mają być przekazane właścicielowi towarów.
(10) Elementy dyrektywy 2006/112/WE wymagające zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 282/2011 mają być transponowane przez państwa członkowskie do prawodawstwa krajowego do dnia 30 czerwca 2028 r. Konieczne jest zatem, aby zmiany do tego rozporządzenia miały zastosowanie od dnia 1 lipca 2028 r.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.518 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/518 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do wymogów informacyjnych dotyczących niektórych procedur VAT |
Data aktu: | 11/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 25/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2028, 14/04/2025 |