Rozporządzenie wykonawcze 2025/520 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048 w odniesieniu do stosowania specyfikacji nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów na potrzeby operacji oceanicznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/520
z dnia 20 marca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048 w odniesieniu do stosowania specyfikacji nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów na potrzeby operacji oceanicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 44 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1048 2  ustanawia wymogi dotyczące korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne dotyczące nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów (PBN).

(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048 zobowiązuje do wdrożenia tras służb ruchu lotniczego (ATS) zgodnie z wymogami określonymi w specyfikacji nawigacji obszarowej (RNAV) 5 w odniesieniu do wszystkich operacji trasowych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES).

(3) Specyfikację RNAV 5 opracowano w celu wspierania operacji wykonywanych w kontynentalnej przestrzeni powietrznej. Wymogi specyfikacji dotyczące utraty funkcji nawigacyjnej statku powietrznego nie są kompatybilne z operacjami w oceanicznej lub oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej na trasie, w związku z czym zastosowanie takiej specyfikacji mogłoby skutkować potencjalnym pogorszeniem bezpieczeństwa.

(4) Zarówno RNAV 10, jak i wymagane osiągi nawigacyjne (RNP) 4 to specyfikacje nawigacyjne, które zostały specjalnie zaprojektowane przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w celu wspierania operacji trasowych w oceanicznej i oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej, która jest również częścią SES. W związku z tym mogą one zapewnić spójność między wymogami dotyczącymi osiągów statku powietrznego (specyfikacją PBN) a osiągami nawigacyjnymi wymaganymi dla takich operacji.

(5) Stosowanie specyfikacji RNAV 10 lub RNP 4 w oceanicznej i oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej zapewnia zharmonizowane wdrożenie tras ATS.

(6) Stosowanie funkcji "radiux to fix" (RF) lub ograniczeń wysokościowych wraz z trasami standardowych odlotów według wskazań przyrządów (SID) i standardowych dolotów według wskazań przyrządów (STAR) według RNP 1 powinno być uzależnione od potrzeb lokalnych.

(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/2237 3  wprowadzono nową klasyfikację podejść ICAO, w której nie rozróżnia się już operacji CAT IIIA i CAT IIIB; dostosowanie do obecnej definicji operacji CAT III w prawodawstwie UE uznaje się za konieczne.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048.

(9) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała odnośne środki w swojej opinii nr 03/2024 4  zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1048

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1048 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ust. 1 pozostaje bez uszczerbku dla przepisów art. 6 oraz możliwości zapewniania przez instytucje zapewniające ATM/ANS służb z wykorzystaniem systemów lądowania umożliwiających wykonywanie operacji CAT II lub CAT III w rozumieniu pkt 120e załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 965/2012.";

2)
w pkt AUR.PBN.2005 w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
a)
ppkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Na zasadzie odstępstwa od ppkt 4, jeżeli instytucje zapewniające ATM/ANS ustanowiły trasy SID lub trasy STAR oraz w przypadku gdy konieczne jest spełnianie wymogów dotyczących wyższych osiągów niż te, o których mowa w tymże punkcie, w celu utrzymania przepustowości i bezpieczeństwa ruchu lotniczego w środowiskach z dużym natężeniem ruchu, wysokim stopniem złożoności ruchu lub szczególnym ukształtowaniem terenu, instytucje te wdrażają te trasy zgodnie z wymaganiami określonymi w specyfikacji RNP 1. Ponadto, jeżeli wymaga tego scenariusz operacyjny, przy projektowaniu tras instytucje zapewniające ATM/ANS uwzględniają co najmniej jedną z następujących funkcji nawigacyjnych:

a) operacje po pionowym torze lotu i między dwoma pozycjami oraz z zastosowaniem:

(i) ograniczenia wysokości bezwzględnej »AT«;

(ii) ograniczenia wysokości bezwzględnej »AT OR ABOVE«;

(iii) ograniczenia wysokości bezwzględnej »AT OR BELOW«;

(iv) ograniczenia »WINDOW";

b)
odcinka RF.";
b)
dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8. Na zasadzie odstępstwa od ppkt 6 i bez uszczerbku dla ppkt 7, w przypadku gdy instytucje zapewniające ATM/ANS ustanowiły trasy ATS w oceanicznej lub oddalonej kontynentalnej przestrzeni powietrznej, wdrażają te trasy zgodnie z wymogami określonymi w specyfikacjach RNAV 10 lub RNP 4.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2025 r.

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1048 z dnia 18 lipca 2018 r. ustanawiające wymogi dotyczące korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne dotyczące nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów, (Dz.U. L 189 z 26.7.2018, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/1048/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2237 z dnia 15 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymogów dotyczących operacji w każdych warunkach meteorologicznych oraz szkoleń i sprawdzianów załogi lotniczej (Dz.U. L 450 z 16.12.2021, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/2237/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.520

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/520 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1048 w odniesieniu do stosowania specyfikacji nawigacji w oparciu o charakterystyki systemów na potrzeby operacji oceanicznych
Data aktu: 20/03/2025
Data ogłoszenia: 21/03/2025
Data wejścia w życie: 10/04/2025