Wytyczne 2025/603 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (EBC/2025/9) (wersja przekształcona)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2025/603
z dnia 7 marca 2025 r.
dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (EBC/2025/9) (wersja przekształcona)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 5 ust. 2, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2013/23 1  zostały kilkakrotnie istotnie zmienione 2  i wymagają dalszych zmian w świetle umowy o gwarantowanym poziomie usług dotyczącej wymiany danych pomiędzy Dyrekcją Generalną ds. Statystyki (DG ds. Statystyki) Europejskiego Banku Centralnego (EBC) a Urzędem Statystycznym Wspólnot Europejskich (Eurostatem), która obejmuje statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest zatem sporządzenie wersji przekształconej tych wytycznych.

(2) Z uwagi na wymogi spójności wymogi sprawozdawcze EBC w dziedzinie statystki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych powinny być oparte na standardach statystycznych Unii określonych w europejskim systemie rachunków krajowych i regionalnych (zwanym dalej "ESA 2010") ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 3 .

(3) Europejski System Banków Centralnych (ESBC) potrzebuje kompleksowej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych - tj. statystyki obejmującej wszystkie transakcje, w tym transakcje, w których sektor instytucji rządowych i samorządowych, w rozumieniu ESA 2010, występuje w charakterze agenta instytucji Unii Europejskiej - jako wiarygodnego źródła danych w celu wykonywania zadań związanych z polityką pieniężną i stabilnością finansową.

(4) Konieczne jest dalsze określenie skutecznych procedur udostępniania statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC w celu zapewnienia, aby ESBC dysponował tą statystyką w odpowiednim czasie oraz w celu zapewnienia kompatybilności tej statystyki z prognozami dotyczącymi tych samych zmiennych przygotowanymi przez krajowe banki centralne (KBC), niezależnie od tego, czy statystyki są opracowywane przez KBC, czy przez właściwe organy (w tym krajowe urzędy statystyczne).

(5) Część informacji potrzebnych do realizacji wymogów statystycznych ESBC w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest opracowywana przez właściwe organy krajowe inne niż KBC. Niektóre zadania podejmowane na podstawie niniejszych wytycznych wymagają zatem współpracy pomiędzy członkami ESBC a właściwymi organami. Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 4  zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz podjęcia pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.

(6) W celu zwiększenia efektywności procedur udostępniania statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC oraz w celu zminimalizowania obciążenia sprawozdawczego KBC część danych podlegających przekazywaniu w ramach wymogów statystycznych ESBC dotyczących statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest przekazywana EBC - zgodnie z odpowiednią umową o gwarantowanym poziomie usług - przez Eurostat, który otrzymuje już takie dane za pośrednictwem programu transmisji danych ESA oraz procedury nadmiernego deficytu (EDP), o której mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2009 5 . Przekazywanie danych przez Eurostat reguluje umowa o gwarantowanym poziomie usług w zakresie wymiany danych między Dyrekcją Generalną ds. Statystyki EBC a Eurostatem, która została niedawno zmieniona. W przypadku gdy takie informacje statystyczne zostały przekazane EBC przez Eurostat, KBC nie powinny być zobowiązane do ponownego przekazywania tych informacji statystycznych do EBC.

(7) Informacje statystyczne przekazywane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 479/2009 i ESA 2010 nie są wystarczająco szczegółowe do celów ESBC w odniesieniu do danych statystycznych dotyczących długu publicznego, powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia oraz transakcji między państwami członkowskimi a Unią odzwierciedlonych w budżecie UE. W związku z tym konieczne jest opracowanie przez KBC bardziej szczegółowej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(8) W celu zapewnienia poprawności i jakości informacji statystycznych zbieranych przez EBC konieczne jest zapewnienie monitorowania, oceny oraz, w stosownych przypadkach, korekty informacji statystycznych przekazywanych przez KBC. Z tych samych powodów KBC powinny przedstawić EBC wyjaśnienia dotyczące korekt, które znacznie poprawiają przekazywane informacje statystyczne. lub gdy zażąda tego EBC.

(9) Zgodnie ze zmianami instytucjonalnymi i budżetowymi instytucji Unii Europejskiej określonymi w pkt 19.08 ESA 2010 należy zapewnić spójną sprawozdawczość w zakresie niektórych transakcji niefinansowych, w tym niefinansowych transakcji państw członkowskich z tymi instytucjami Unii Europejskiej. W związku z tym konieczne jest dostosowanie tabeli sprawozdawczej i odpowiednich definicji w celu uwzględnienia obecnego statusu zasobów własnych budżetu UE, a także składek na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(10) W celu zapewnienia jasnego i kompleksowego przeglądu sytuacji budżetowej w Unii należy ustanowić zasady prowadzenia bazy danych statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz publikowania przez EBC informacji statystycznych na temat statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych, które mają być przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi.

(11) Pożądane jest ustanowienie wspólnej dla wszystkich KBC metody przekazywania informacji statystycznych EBC. W związku z powyższym w ramach ESBC powinien zostać uzgodniony i określony zharmonizowany elektroniczny format transmisji.

(12) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, przy czym zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. EBC lub KBC powinny proponować takie zmiany techniczne Komitetowi ds. Statystyki ESBC, a Zarząd EBC powinien uwzględniać te propozycje przy stosowaniu tej procedury.

(13) W celu zapewnienia skuteczności gromadzenia i analizy informacji statystycznych KBC powinny przestrzegać postanowień niniejszych wytycznych od dnia 1 kwietnia 2025 r. Jednakże w celu wsparcia płynnego przejścia na przekazywanie EBC danych przez Eurostat, począwszy od dnia 1 września 2025 r. i przy spełnieniu określonych warunków, KBC nie powinny być zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych dostępnych w Eurostacie na podstawie programu transmisji danych ESA oraz sprawozdawczości w ramach procedury nadmiernego deficytu (EDP),

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres regulacji

Niniejsze wytyczne ustanawiają wymogi sprawozdawcze dla krajowych banków centralnych (KBC) w zakresie informacji statystycznych podlegających przekazywaniu w odniesieniu do statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych. W szczególności niniejsze wytyczne określają informacje podlegające przekazywaniu Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) przez KBC, częstotliwość i termin ich przekazywania oraz standardy mające zastosowanie do takiego przekazywania.

Artykuł  2

Definicje

Użyte w niniejszych wytycznych określenia oznaczają:

1)
"informacje statystyczne" - informacje statystyczne w rozumieniu art. 1 pkt 11 rozporządzenia (WE) nr 2533/98;
2)
"państwo członkowskie strefy euro" - państwo członkowskie, którego walutą jest euro;
3)
"statystyka finansowa sektora instytucji rządowych i samorządowych" - informacje statystyczne dotyczące dochodów, wydatków oraz deficytu/nadwyżki, statystykę powiązań między deficytem a zmianą zadłużenia oraz informacje statystyczne dotyczące długu sektora instytucji rządowych i samorządowych, zgodnie z załącznikiem I;
4)
"sektor instytucji rządowych i samorządowych" - sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) zdefiniowany w pkt 2.111 ESA 2010 ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 549/2013;
5)
"instytucje Unii Europejskiej" - instytucje Unii Europejskiej zdefiniowane w pkt 19.08 ESA 2010;
6)
"dług sektora instytucji rządowych i samorządowych" - dług publiczny w rozumieniu art. 1 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 479/2009.
Artykuł  3

Informacje statystyczne podlegające przekazywaniu przez KBC

1. 
KBC przekazują EBC roczne informacje statystyczne określone w załączniku I zgodnie z definicjami metodycznymi sektorów i podsektorów oraz definicjami kategorii zawartymi w załączniku II. KBC zapewniają zgodność informacji statystycznych przekazywanych zgodnie z niniejszym ustępem z metodologią i definicjami ESA 2010 i określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009.
2. 
Informacje statystyczne przekazywane zgodnie z ust. 1 obejmują każdy rok kalendarzowy rozpoczynający się od 1995 r. do roku, którego dotyczy transmisja danych (rok t-1).
3. 
Przekazując EBC informacje statystyczne zgodnie z ust. 1, KBC oznaczą status poufności wskazując, komu można je udostępnić, stosując odpowiednie wartości opisane w globalnym rejestrze wymiany danych i metadanych statystycznych (Statistical Data and Metadata eXchange (SDMX) Global Registry)..
4. 
KBC nie są zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych dostępnych w Urzędzie Statystycznym Wspólnot Europejskich (Eurostacie) na podstawie programu transmisji danych ESA i sprawozdawczości w ramach procedury nadmiernego deficytu (EDP), jak określono w załączniku III, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
Eurostat przekazuje EBC informacje statystyczne zgodnie z umową o gwarantowanym poziomie usług;
b)
przekazywanie danych przez Eurostat, o którym mowa w lit. a), obejmuje statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych za okres od 1995 r. do roku, którego dotyczy przekazanie danych (rok t-1);
c)
Eurostat przekazuje EBC wymaganą statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych dwa razy w roku, do dnia 15 kwietnia i do dnia 15 października każdego roku oraz przekazuje EBC wszelkie korekty w tym zakresie.

Warunki określone w lit. a)-c) uznaje się za spełnione, o ile EBC nie poinformuje KBC, że jest inaczej.

5. 
W przypadku gdy Eurostat nie przekazuje EBC informacji statystycznych określonych w załączniku III lub jeżeli którykolwiek z warunków określonych w ust. 4 lit. a)-c) nie jest spełniony, EBC informuje o tym Eurostat i powiadamia o tym odpowiedni KBC w terminie 5 dni roboczych od upływu odpowiedniego terminu przekazania danych, o którym mowa w ust. 4 lit. c). Po otrzymaniu takiego powiadomienia dany KBC przekazuje EBC informacje statystyczne określone w powiadomieniu nie później niż w terminie 15 dni roboczych.
Artykuł  4

Terminy przekazywania danych

1. 
KBC przekazują EBC statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych zgodnie z art. 3 dwa razy w roku, do dnia 15 kwietnia i 15 października każdego roku.
2. 
KBC przekazują z własnej inicjatywy statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych, o której mowa w art. 3, w dowolnym momencie, w którym pojawią się nowe istotne informacje. Te dane statystyczne mogą również zawierać szacunki w odniesieniu do kategorii, dla których nie są dostępne nowe informacje.
Artykuł  5

Korekty

1. 
KBC korygują informacje statystyczne przekazywane zgodnie z art. 3 w następujący sposób:
a)
korekty rocznych informacji statystycznych są przedkładane EBC dwa razy w roku, do dnia 15 kwietnia i 15 października każdego roku;
b)
korekty rocznych informacji statystycznych są przekazywane EBC w każdym momencie, gdy informacje statystyczne stają się dostępne dla KBC i uznaje się je za istotne dla celów niniejszych wytycznych, z inicjatywy własnej KBC lub na wniosek EBC. Te dane statystyczne mogą również zawierać szacunki w odniesieniu do kategorii, dla których nie są dostępne nowe informacje.
2. 
KBC przekazują EBC wyjaśnienia dotyczące korekt, o których mowa w ust. 1, na żądanie i w przypadku gdy zachodzą którykolwiek z poniższych przypadków:
a)
korekty deficytu/nadwyżki stanowią co najmniej 0,3 % produktu krajowego brutto (PKB);
b)
korekty długu, dochodów, wydatków lub nominalnego PKB stanowią co najmniej 0,5 % PKB.
Artykuł  6

Baza danych dotycząca statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych

1. 
EBC tworzy i prowadzi bazę danych dotyczącą statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych, która obejmuje agregaty strefy euro oraz krajową statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych państw członkowskich strefy euro i opiera się na informacjach statystycznych przekazywanych zgodnie z art. 3 i korygowanych zgodnie z art. 5.
2. 
EBC przekazuje KBC agregaty statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych strefy euro i statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych państw członkowskich strefy euro dwa razy w roku, w kwietniu i październiku każdego roku, nie później niż w terminie jednego dnia roboczego EBC po publikacji statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych, o której mowa w art. 10 ust. 1.
Artykuł  7

Współpraca z właściwymi organami innymi niż KBC

1. 
W przypadku gdy całość lub część informacji statystycznych, o których mowa w art. 3, jest zbierana przez właściwe organy inne niż KBC, KBC nawiązują skuteczną współpracę z tymi właściwymi organami, w tym ustanawiają mechanizm regularnego przekazywania danych spełniający standardy i wymogi ESBC.
2. 
W przypadku gdy KBC nie jest w stanie spełnić wymogów art. 3 lub art. 4, ponieważ właściwy organ nie dostarczył KBC niezbędnych informacji statystycznych, KBC ten, w razie potrzeby z pomocą EBC, współpracuje z tym organem w celu rozstrzygnięcia sprawy i wyjaśnienia, w jaki sposób i w jakim terminie informacje te mogą zostać udostępnione.
3. 
W przypadku gdy Eurostat nie jest w stanie dostarczyć EBC informacji statystycznych określonych w załączniku III, ponieważ właściwy organ nie przekazał Eurostatowi tych informacji statystycznych, właściwy KBC, w razie potrzeby z pomocą EBC, współpracuje z tym właściwym organem w celu rozstrzygnięcia sprawy i wyjaśnienia, w jaki sposób i w jakim terminie informacje te mogą zostać udostępnione. Obowiązek współpracy z tym właściwym organem nie wymaga od KBC przekazywania brakujących informacji statystycznych Eurostatowi lub temu organowi.
Artykuł  8

Przesyłanie informacji statystycznych

1. 
KBC przesyłają informacje statystyczne przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi w formie elektronicznej, korzystając ze środków określonych przez EBC. Format komunikatów statystycznych opracowany na potrzeby tej elektronicznej wymiany informacji statystycznych jest oparty na modelu informacji SDMX zatwierdzonym przez Komitet ds. Statystyki.
2. 
Jeżeli ust. 1 nie ma zastosowania, KBC mogą, za uprzednią zgodą EBC, korzystać z innych sposobów przesyłania informacji statystycznych.
Artykuł  9

Jakość

1. 
Bez uszczerbku dla rozporządzenia (WE) nr 2533/98 EBC i KBC monitorują informacje statystyczne przekazywane EBC zgodnie z niniejszymi wytycznymi oraz oceniają ich jakość i wiarygodność.
2. 
Zarząd składa Radzie Prezesów co dwa lata sprawozdanie w sprawie jakości statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych przekazywanej EBC na podstawie niniejszych wytycznych. Sprawozdanie to przedkłada się do dnia 30 czerwca roku następującego po każdym odnośnym dwuletnim okresie. Pierwsze sprawozdanie przekazuje się do dnia 30 czerwca 2027 r.
3. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, obejmuje co najmniej:
a)
zakres i terminy przekazywania informacji statystycznych przekazywanych przez KBC;
b)
zakres, w jakim te informacje statystyczne są zgodne z odpowiednimi definicjami określonymi w sekcji 2 załącznika II;
c)
korekty, w odniesieniu do których KBC przedstawia wyjaśnienia zgodnie z art. 5;
d)
analizę nadmiernych dostosowań deficytu do długu;
e)
zakres i terminy przekazywania statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych przekazywanej przez Eurostat zgodnie z art. 3 ust. 4; oraz
f)
informację, czy KBC przekazały informacje statystyczne na podstawie powiadomienia EBC, o którym mowa w art. 3 ust. 5.
4. 
Jeżeli Zarząd odnotuje poważne problemy z jakością informacji statystycznych przekazywanych EBC zgodnie z niniejszymi wytycznymi, może w razie potrzeby przedstawić Radzie Prezesów dodatkowe sprawozdania.
Artykuł  10

Publikacja

1. 
EBC publikuje agregaty w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych strefy euro oraz krajową statystykę sektora finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych przekazywaną zgodnie z art. 3, dwa razy w roku, a w razie potrzeby po wprowadzeniu korekt dokonanych zgodnie z art. 5. ECB nie publikuje agregatów w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych strefy euro ani krajowej statystyki sektora finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych przed opublikowaniem przez Komisję Europejską statystyk dotyczących deficytu publicznego i długu publicznego do celów stosowania Protokołu w sprawie procedury nadmiernego deficytu, która następuje w terminie trzech tygodni od terminów składania sprawozdań, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 479/2009.
2. 
EBC uwzględnia status poufności krajowych informacji statystycznych oznaczonych zgodnie z art. 3 ust. 3.
Artykuł  11

Uproszczona procedura wprowadzania zmian

Zarząd jest uprawniony, po uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki, do wprowadzania zmian technicznych do załączników, pod warunkiem że zmiany takie nie zmieniają podstawowych ram pojęciowych ani nie wpływają na obciążenia sprawozdawcze KBC. Zarząd niezwłocznie zawiadamia Radę Prezesów o wszelkich takich zmianach.

Artykuł  12

Uchylenie

1. 
Uchyla się wytyczne EBC/2013/23 ze skutkiem od dnia 1 kwietnia 2025 r.
2. 
Odniesienia do uchylonych wytycznych należy interpretować jako odniesienia do niniejszych wytycznych i odczytywać zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku V.
Artykuł  13

Skuteczność i wdrożenie

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Banki centralne Eurosystemu stosują się do niniejszych wytycznych od dnia 1 kwietnia 2025 r., z wyjątkiem art. 3 ust. 4 i 5, do których banki centralne Eurosystemu stosują się od dnia 1 września 2025 r.
Artykuł  14

Adresaci

Niniejsze wytyczne adresowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 marca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

WYMOGI SPRAWOZDAWCZE

Statystyka dochodów, wydatków i deficytu/nadwyżki

Tabela 1A

Kategoria Numer i zależność liniowa Odstępstwo sprawozdawcze
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 1 = 6 - 21

1 = 2 + 3 + 4 + 5

x
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym 2 x
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym 3 x
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym 4 x
Fundusze zabezpieczenia społecznego 5 x
Dochody ogółem 6 = 7 + 19 x
Dochody bieżące ogółem 7 = 8 + 9 + 13 + 16 + 17 x
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. 8 x
Podatki od produkcji i importu 9 x
Podatki od produktów 10 x
w tym: podatek VAT 11 x
Pozostałe podatki związane z produkcją 12 x
Składki netto na ubezpieczenia społeczne 13 x
w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców 14 x
w tym: składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe 15 x
Sprzedaż 16 x
Pozostałe dochody bieżące 17 x
w tym: odsetki do otrzymania 18 x
Dochody kapitałowe ogółem 19 x
w tym: podatki od kapitału 20 x
Wydatki ogółem 21 = 22 + 31 x
Wydatki bieżące ogółem 22 = 23 + 24 + 26 + 27 + 28 + 29 + 30 x
Zużycie pośrednie 23 x
Koszty związane z zatrudnieniem 24 x
w tym: wynagrodzenia 25
Odsetki do zapłacenia 26 x
Dotacje do zapłacenia 27 x
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze 28 x
Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa 29 x
Pozostałe wydatki bieżące 30 x
Wydatki kapitałowe ogółem 31 = 32 + 33 + 34 x
Nakłady brutto na środki trwałe 32 x
Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych 33 x
Transfery kapitałowe do zapłacenia 34 x
Pozycje uzupełniające:
Transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane 35 x

Uwaga: Kategorie oznaczone symbolem x w kolumnie "Odstępstwo sprawozdawcze" są wyłączone z wymogów sprawozdawczych KBC, o których mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnione są wszystkie warunki określone w art. 3 ust. 4.

Tabela 1B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dochody budżetu Unii Europejskiej (UE) pochodzące z państwa członkowskiego 1 = 2 + 3 + 7
Bieżąca współpraca międzynarodowa 2
Zasoby własne UE i wpłaty różne 3
w tym: Cła i opłaty rolne 4
w tym: środki własne z tytułu podatku VAT 5
w tym: środki własne z tytułu dochodu narodowego brutto 6
Transfery kapitałowe 7
Wydatki budżetu UE w państwie członkowskim 8 = 9 + 10 + 11 + 12 + 13 + 14
Dotacje 9
Transfery bieżące z budżetu do instytucji rządowych i samorządowych 10
Transfery bieżące do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych 11
Transfery kapitałowe do instytucji rządowych i samorządowych 12
Transfery kapitałowe do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych 13
Koszty uzyskania środków własnych 14
Wynik państwa członkowskiego w odniesieniu do budżetu UE (beneficjent netto +, płatnik netto -) 15 = 8 - 1
Składki na rzecz Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) / jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) 16
Transfery kapitałowe z SRB/SRF 17
w tym: na rzecz podmiotów finansowych sektora instytucji rządowych i samorządowych 18

Tabela 1C

Kategoria Numer i zależność liniowa Odstępstwo sprawozdawcze
Spożycie 1 = 2 + 3

1 = [1 A.23] + [1 A.24] + [1 A.29] +

4 + 5 + 6 - [1 A.16]

x
Spożycie indywidualne 2 x
Spożycie ogólnospołeczne 3 x
Amortyzacja środków trwałych 4 x
Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje 5 x
Nadwyżka operacyjna netto 6 x
Pozycje uzupełniające:
Spożycie w cenach roku poprzedniego 7
Nakłady brutto na środki trwałe w cenach roku poprzedniego 8
Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących 9 x
PKB w cenach roku poprzedniego 10
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez przedsiębiorstwa na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy 11
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (INGD) na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy 12

Uwaga: Kategorie oznaczone symbolem x w kolumnie "Odstępstwo sprawozdawcze" są wyłączone z wymogów sprawozdawczych KBC, o których mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnione są wszystkie warunki określone w art. 3 ust. 4.

Statystyka powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia

Tabela 2A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych 1 = [1 A.1] - 2
Transakcje finansowe netto (skonsolidowane) 2 = 3 - 17
Aktywa finansowe (skonsolidowane) 3 = 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 13 + 14 + 15
Złoto monetarne i specjalne prawa ciągnienia (SDR) 4
Gotówka i depozyty 5
Dłużne papiery wartościowe 6
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe 7
Kredyty i pożyczki długoterminowe 8
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych 9
Prywatyzacje (netto) 10
Zastrzyki kapitałowe (netto) 11
Pozostałe 12
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji 13
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników 14
Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia 15
w tym: podatki i składki na ubezpieczenia społeczne 16
Pasywa (skonsolidowane) 17 = 18 + 19 + 20 + 21 + 22 + 23 + 24 + 25 + 26 + 27
Złoto monetarne i specjalne prawa ciągnienia (SDR) 18
Gotówka i depozyty 19
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe 20
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe 21
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe 22
Kredyty i pożyczki długoterminowe 23
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych 24
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji 25
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników 26
Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia 27
Potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych 28 = 19 + 20 + 21 + 22 + 23

28 = 30 + 31 + 32

28 = 1 - [1 A.1] + 3 - 18 - 24 - 25 - 26 - 27

w tym: długoterminowe 29
Wyrażone w walucie krajowej 30
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro 31
Wyrażone w innych walutach 32
Pozostałe przepływy w długu sektora instytucji rządowych i samorządowych 33 = 34 + 37
Efekty zmiany wyceny 34 = 35 + 36
Aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych 35
Pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) 36 = 38 - 28 - 35 - 37
Pozostałe zmiany wolumenu 37
Zmiana wysokości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych 38 = 28 + 33

38 = 1 - [1 A.1] + 3 - 18 - 24 - 25 - 26 - 27 + 33

38 = [3A.1][t] - [3A.1][T-1]

Pozycje uzupełniające:
Zaciągnięcie netto kredytów i pożyczek udzielonych przez bank centralny 39

Statystyka długu sektora instytucji rządowych i samorządowych

Tabela 3A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (skonsolidowany) 1 = 2 + 3+4 + 5+6

1 = 7 + 12

1 = 13 + 14 + 15

1 = 16+17

1 = 19 + 20 + 22

Gotówka i depozyty 2
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe 3
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe 4
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe 5
Kredyty i pożyczki długoterminowe 6
Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego 7 = 8 + 9 + 10 + 11
Bank centralny 8
Pozostałe monetarne instytucje finansowe 9
Pozostałe instytucje finansowe 10
Pozostali rezydenci 11
Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego 12
Wyrażone w walucie krajowej 13
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro 14
Wyrażone w innych walutach 15
Dług krótkoterminowy 16
Dług długoterminowy 17
w tym: o zmiennym oprocentowaniu 18
Z pozostałym terminem zapadalności do jednego roku włącznie 19
Z pozostałym terminem zapadalności od jednego roku do pięciu lat włącznie 20
w tym: o zmiennym oprocentowaniu 21
Z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat 22
w tym: o zmiennym oprocentowaniu 23
Pozycje uzupełniające:
Średni pozostały termin zapadalności 24
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - obligacje zerokuponowe 25
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny 26

Tabela 3B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowany między podsektorami) 1 = 7 + 11 + 15 + 19
Elementy konsolidujące 2 = 3 + 4 + 5 + 6

2 = 8 + 9 + 10 + 12 + 13 + 14 + 16 + 17 + 18 + 20 + 21 + 22

Gotówka i depozyty 3
Krótkoterminowe papiery wartościowe 4
Długoterminowe papiery wartościowe 5
Kredyty i pożyczki 6
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (skonsolidowany) 7
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym 8
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym 9
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego 10
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (skonsolidowany) 11
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym 12
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym 13
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego 14
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (skonsolidowany) 15
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym 16
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym 17
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego 18
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (skonsolidowany) 19
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym 20
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym 21
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym 22

ZAŁĄCZNIK  II

DEFINICJE METODOLOGICZNE

1.
Definicje sektorów i podsektorów
Sektory i podsektory w ESA 2010
Gospodarka ogółem S.1
Przedsiębiorstwa niefinansowe S.11
Instytucje finansowe S.12
Bank centralny S.121
Instytucje przyjmujące depozyty, z wyjątkiem banku centralnego S.122
Fundusze rynku pieniężnego S.123
Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego S.124
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych S.125
Pomocnicze instytucje finansowe S.126
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek S.127
Instytucje ubezpieczeniowe S.128
Fundusze emerytalno-rentowe S.129
Monetarne instytucje finansowe S.121 + S.122 + S.123
Instytucje rządowe i samorządowe S.13
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) S.1311
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) S.1312
Instytucje samorządowe szczebla lokalnego (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) S.1313
Fundusze zabezpieczenia społecznego S.1314
Gospodarstwa domowe S.14
Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych S.15
Zagranica S.2
Państwa członkowskie oraz instytucje i organy Unii Europejskiej S.21
Państwa członkowskie Unii Europejskiej S.211
Instytucje i organy Unii Europejskiej S.212
Europejski Bank Centralny (EBC) S.2121
Instytucje i organy Unii Europejskiej, z wyjątkiem EBC S.2122
Państwa niebędące członkami Unii Europejskiej i organizacje międzynarodowe niebędące rezydentami w Unii Europejskiej S.22
2.
Definicje kategorii 6 (7

Tabela 1A

1.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1 A.1] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) sektora S.13, dochody ogółem [1 A.6] minus wydatki ogółem [1 A.21] oraz deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych na szczeblu centralnym [1 A.2], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [1 A.3] plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [1 A.4], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy zabezpieczenia społecznego [1 A.5].
2.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych na szczeblu centralnym [1 A.2] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1311.
3.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [1 A.3] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1312.
4.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [1 A.4] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1313.
5.
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy zabezpieczenia społecznego [1 A.5] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1314.
6.
Dochody ogółem [1 A.6] to dochody bieżące ogółem [1 A.7] plus dochody kapitałowe ogółem [1 A.19].
7.
Dochody bieżące ogółem [1 A.7] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. [1 A.8] podatki od producentów i podatki od importu [1 A.9], plus składki netto na ubezpieczenia społeczne [1 A.13], plus sprzedaż [1 A.16], plus pozostałe dochody bieżące [1 A.17].
8.
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. [1 A.8] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
9.
Podatki od produkcji i importu [1 A.9] to podatki od produkcji i importu (D.2) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
10.
Podatki od produktów [1 A.10] to podatki od produktów (D.21) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
11.
Podatki od produkcji i importu (w tym: podatek od towarów i usług (VAT)) [1 A.11] to podatki typu podatek od towarów i usług (VAT) (D.211) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
12.
Pozostałe podatki od produkcji [1 A.12] to pozostałe podatki od produkcji (D.29) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
13.
Składki netto na ubezpieczenia społeczne [1 A.13] to składki netto na ubezpieczenia społeczne (D.61) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
14.
Składki netto na ubezpieczenia społeczne (w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców) [1 A.14] to faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców (D.611) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
15.
Składki na ubezpieczenia społeczne (w tym: składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe) [1 A.15] to faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe (D.613) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
16.
Sprzedaż [1 A.16] to produkcja globalna rynkowa (P.11), plus produkcja globalna na własne cele finalne (P.12), plus płatności za produkcję globalną nierynkową (P.131) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
17.
Pozostałe dochody bieżące [1 A.17] to dochody z tytułu własności (D.4), plus pozostałe transfery bieżące (D.7) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13, z wyjątkiem przychodów sektora S.13 z tytułu odsetek (D.41), które są także rozchodami sektora S.13, plus wpływy z pozostałych dochodów związanych z produkcją (D.39), które są rozchodami sektora S.13.
18.
Pozostałe przychody bieżące (w tym: odsetki do otrzymania) [1 A.18] to odsetki (D.41) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów wszystkich sektorów, z wyjątkiem sektora S.13.
19.
Dochody kapitałowe ogółem [1 A.19] to transfery kapitałowe do otrzymania (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 i zapisywane jako transfery kapitałowe, do zapłacenia we wszystkich sektorach oprócz sektora S.13.
20.
Dochody kapitałowe ogółem (w tym: podatki od kapitału) [1 A.20] to podatki od kapitału (D.91) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.
21.
Wydatki ogółem [1 A.21] to wydatki bieżące ogółem [1 A.22] plus wydatki kapitałowe ogółem [1 A.31].
22.
Wydatki bieżące ogółem [1 A.22] to spożycie pośrednie [1 A.23], plus wynagrodzenia pracownicze [1 A.24], plus odsetki do zapłacenia [1 A.26], plus dotacje do zapłacenia [1 A.27], plus świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze [1 A.28], plus transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa [1 A.29], plus pozostałe wydatki bieżące [1 A.30].
23.
Zużycie pośrednie [1 A.23] to zużycie pośrednie (P.2) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
24.
Koszty związane z zatrudnieniem [1 A.24] to koszty związane z zatrudnieniem (D.1) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
25.
Koszty związane z zatrudnieniem (w tym: wynagrodzenia) [1 A.25] to wynagrodzenia (D.11) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
26.
Odsetki do zapłacenia [1 A.26] to odsetki (D.41) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
27.
Dotacje do zapłacenia [1 A.27] to dotacje ze znakiem ujemnym (-D.3) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
28.
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze [1 A.28] to świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze (D.62) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
29.
Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa [1 A.29] to transfery socjalne w naturze dotyczące produkcji rynkowej nabytej przez sektor instytucji rządowych i samorządowych (D.632) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
30.
Pozostałe wydatki bieżące [1 A.30] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5), plus pozostałe podatki związane z produkcją (D.29), plus dochody z tytułu własności (D.4) inne niż odsetki (D.41), plus pozostałe transfery bieżące (D.7) plus korekta z tytułu zmian w uprawnieniach emerytalno-rentowych (D.8) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
31.
Wydatki kapitałowe ogółem [1 A.31] to nakłady brutto na środki trwałe [1 A.32], plus pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych [1 A.33], plus transfery kapitałowe do zapłacenia [1 A.34].
32.
Nakłady brutto na środki trwałe [1 A.32] to nakłady brutto na środki trwałe (P.51 g) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.
33.
Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych [1 A.33] to przyrost rzeczowych środków obrotowych (P.52) plus nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości (P.53) plus nabycie pomniejszone o rozdysponowanie niefinansowych aktywów nieprodukowanych (NP) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.
34.
Transfery kapitałowe do zapłacenia [1 A.34] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfery kapitałowe do otrzymania przez wszystkie sektory z wyjątkiem sektora S.13.
35.
Transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane [1 A.35] to transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane (D.995) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.
Tabela 1B
1.
Dochody budżetu Unii Europejskiej (UE) pochodzące z państwa członkowskiego [1B.1] to bieżące kwoty w ramach współpracy międzynarodowej do zapłaty przez sektor instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.2] plus zasoby własne UE i wpłaty różne do zapłaty przez sektor instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.3] plus transfery kapitałowe instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.7].
2.
Bieżąca współpraca międzynarodowa [1B.2] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) zapisywana po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
3.
Zasoby własne UE i wpłaty różne [1B.3] to cła i opłaty rolne (część D.21), w tym koszty ich uzyskania (część P.13) plus zasoby własne UE z tytułu podatku od wartości dodanej (VAT) i dochodu narodowego brutto (DNB) (D.76) plus wpłaty różne zapisywane po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
4.
Zasoby własne UE, w tym cła i opłaty rolne [1B.4] to cła i opłaty rolne (część D.21), w tym koszty ich uzyskania (część P.13) zapisywane po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
5.
Zasoby własne UE w tym zasoby własne UE z tytułu podatku VAT [1B.5] to zasoby własne z tytułu VAT (D.761) zapisywane po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
6.
Zasoby własne UE w tym zasoby własne UE z tytułu dochodu narodowego brutto (DNB) [1B.6] to zasoby własne z tytułu DNB (D.762) zapisywane po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
7.
Transfery kapitałowe [1B.7] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfer kapitałowy do otrzymania przez budżet UE.
8.
Wydatki budżetu UE w państwie członkowskim [1B.8] to dotacje (D.3) wypłacone z budżetu UE [1B.9] plus pozostałe transfery bieżące (D.7) z budżetu UE do instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] plus pozostałe transfery bieżące (D.7) z budżetu UE do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE do instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13] plus Koszty pozyskania środków własnych [1B.14].
9.
Dotacje [1B.9] to dotacje (D.3) zapisywane po stronie rozchodów budżetu UE.
10.
Transfery bieżące do instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) plus różne transfery bieżące (D.75) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów budżetu UE.
11.
Transfery bieżące do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11] to różne transfery bieżące (D.75) zapisywane po stronie rozchodów budżetu UE oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
12.
Transfery kapitałowe do instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] to transfery kapitałowe do otrzymania (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfer kapitałowy do zapłacenia przez budżet UE.
13.
Transfery kapitałowe do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13 oraz zapisywane jako transfer kapitałowy do zapłacenia przez budżet UE.
14.
Koszty uzyskania środków własnych [1B.14] to ta część produkcji globalnej nierynkowej (P.13) zapisywanej po stronie przychodów sektora S.13, która stanowi ponoszone przez budżet UE koszty uzyskania środków własnych.
15.
Wynik państwa członkowskiego w odniesieniu do budżetu UE (beneficjent netto +, płatnik netto -) [1B.15] to wydatki budżetu UE w państwie członkowskim [1B.8] minus przychody budżetu UE z tego państwa członkowskiego [1B.1].
16.
Składki na rzecz Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) / jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) [1B.16] to składki wpłacane przez sektor instytucji finansowych danego państwa członkowskiego (S.12) na rzecz SRB/SRF (4M).
17.
Transfery kapitałowe z SRB/SRF [1B.17] to transfery kapitałowe do zapłacenia przez SRB/SRF na rzecz podmiotów finansowych danego państwa członkowskiego.
18.
Transfery kapitałowe z SRB/SRF na rzecz podmiotów finansowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.18] to udział w transferach kapitałowych do zapłacenia przez SRB/SRF (w poprzedniej pozycji 1B.17), który jest przeznaczony dla podmiotów finansowych zaklasyfikowanych do sektora instytucji rządowych i samorządowych.

Tabela 1C

1.
Spożycie [1C.1] to spożycie (P.3) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
2.
Spożycie indywidualne [1C.2] to spożycie indywidualne (P.31) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
3.
Spożycie ogólnospołeczne [1C.3] to spożycie ogólnospołeczne (P.32) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
4.
Amortyzacja środków trwałych [1C.4] to amortyzacja środków trwałych (P.51c) zapisywana w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.
5.
Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje [1C.5] to zapłacone pozostałe podatki związane z produkcją (D.29) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 minus otrzymane pozostałe dotacje związane z produkcją (D.39) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
6.
Nadwyżka operacyjna netto [1C.6] to nadwyżka operacyjna netto (B.2n) sektora S.13.
7.
Spożycie w cenach roku poprzedniego [1C.7] to nawiązany łańcuchowo wolumen spożycia (P.3) zapisywany po stronie rozchodów sektora S.13, w cenach roku poprzedniego.
8.
Nakłady brutto na środki trwałe w cenach roku poprzedniego [1C.8] to nawiązany łańcuchowo wolumen nakładów brutto na środki trwałe (P.51 g) zapisywany w pozycji zmian aktywów sektora S.13, w cenach roku poprzedniego. 9. Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących [1C.9] to PKB (B.1*g) w cenach rynkowych.
10.
PKB w cenach roku poprzedniego [1C.10] to nawiązany łańcuchowo wolumen PKB (B.1*g) w cenach roku poprzedniego.
11.
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez przedsiębiorstwa na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy [1C.11] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 i S.2 oraz po stronie rozchodów sektora S.11 oraz S.12.
12.
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (INGD) na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy [1C.12] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 i S.2 oraz po stronie rozchodów sektora S.14 oraz S.15.

Tabela 2A

1.
Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych [2A.1] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1 A.1] minus transakcje finansowe netto [2A.2].
2.
Transakcje finansowe netto (skonsolidowane) [2A.2] to transakcje netto z tytułu nabycia aktywów finansowych [2A.3] minus transakcje netto z tytułu zaciągnięcia zobowiązań [2A.17].
3.
Transakcje na aktywach finansowych (skonsolidowane) [2A.3] to skonsolidowane transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (SDR) (F.1) [2A.4] plus transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.5], plus transakcje na dłużnych papierach wartościowych (F.3) [2A.6], plus transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych (F.41) [2A.7], plus transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych (F.42) [2A.8], plus transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) [2A.9] plus transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) [2A.13] plus transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników (F.7) [2A.14] plus transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania [2A.15] zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
4.
Transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia [2A.4] to nabycia netto złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
5.
Transakcje na gotówce i depozytach [2A.5] to nabycia netto gotówki i depozytów (F.2) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
6.
Transakcje na dłużnych papierach wartościowych [2A.6] to nabycie netto dłużnych papierów wartościowych (F.3) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
7.
Transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych [2A.7] to kredyty i pożyczki krótkoterminowe (F.41) udzielane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, po potrąceniu spłat otrzymywanych przez ten sektor, zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
8.
Transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych [2A.8] to kredyty i pożyczki długoterminowe (F.42) udzielane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, po potrąceniu spłat otrzymywanych przez ten sektor, zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
9.
Transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych [2A.9] to nabycia netto udziałów kapitałowych i udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
10.
Prywatyzacje (netto) [2A.10] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12, które są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli (pkt 2.36-2.39 ESA 2010) przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem; takie transakcje mogą być przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem lub z inną jednostką będącą wierzycielem.
11.
Zastrzyki kapitałowe (netto) [2A.11] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem.
12.
Pozostałe [2A.12] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz nie są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem, są natomiast przeprowadzane z inną jednostką będącą wierzycielem.
13.
Transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji [2A.13] to nabycie netto systemów ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6), zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
14.
Transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników [2A.14] to nabycia netto instrumentów pochodnych i opcji na akcje dla pracowników (F.7) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
15.
Transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania [2A.15] to nabycia netto pozostałych kwot do otrzymania (F.8) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
16.
Transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania (w tym: podatki i składki na ubezpieczenia społeczne) [2A.16] to część pozostałych kwot do otrzymania (F.8 aktywa) dotycząca podatków i składek na ubezpieczenia społeczne zapisywanych w pozycji D.2, D.5, D.61 oraz D.91 pomniejszona o kwotę faktycznie otrzymanych podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, zapisywana w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
17.
Transakcje na pasywach (skonsolidowane) [2A.17] to skonsolidowane transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) [2A.18], plus transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.19], plus transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych (F.31) [2A.20], plus transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych (F.32) [2A.21], plus transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych (F.41) [2A.22], plus transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych (F.42) [2A.23], plus transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) [2A.24], plus transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) [2A.25], plus transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników (F.7) [2A.26] plus transakcje dotyczące pozostałych kwot do zapłacenia [2A.27] zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
18.
Transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia [2A.18] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
19.
Transakcje na gotówce i depozytach [2A.19] to zaciągnięcie netto zobowiązań w gotówce i depozytach (F.2) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
20.
Transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.20] to nabycia netto krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych (F.31), z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
21.
Transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.21] to nabycia netto długoterminowych dłużnych papierów wartościowych (F.32), z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
22.
Transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych [2A.22] to kredyty i pożyczki krótkoterminowe (F.41) zaciągnięte przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, pomniejszone o spłaty istniejących kredytów i pożyczek krótkoterminowych, zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
23.
Transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych [2A.23] to kredyty i pożyczki długoterminowe (F.42) zaciągnięte przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, pomniejszone o spłaty istniejących kredytów i pożyczek długoterminowych, zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
24.
Transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych [2A.24] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu udziałów kapitałowych i udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
25.
Transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji [2A.25] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu systemów ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) zapisane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
26.
Transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników [2A.26] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu instrumentów pochodnych i opcji na akcje dla pracowników (F.7) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
27.
Transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania/zapłacenia [2A.27] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu pozostałych kwot do otrzymania/zapłacenia (F.8) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
28.
Potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28] to zaciągnięcie netto zobowiązań w gotówce i depozytach (F.2) [2A.19], plus dłużnych papierach wartościowych (F.3) [2A.20 i 2A.21] oraz kredytach i pożyczkach (F.4) [2A.22 i 2A.23], które nie stanowią aktywów sektora S.13. Są to także skonsolidowane transakcje na papierach dłużnych sektora instytucji rządowych i samorządowych.
29.
Transakcje na długoterminowych instrumentach dłużnych [2A.29] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku.
30.
Transakcje na długu wyrażonym w walucie krajowej [2A.30] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], wyrażonych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.
31.
Transakcje na długu wyrażonym w walucie państw członkowskich strefy euro [2A.31] to zaciągnięcie netto zobowiązań w tych samych instrumentach dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], wyrażonych w ECU, instrumentach dłużnych wyrażonych w euro przed przyjęciem euro przez państwo członkowskie oraz instrumentach dłużnych wyrażonych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego strefy euro, zanim stało się ono państwem członkowskim strefy euro.
32.
Transakcje na długu wyrażonym w innych walutach [2A.32] to zaciągnięcie zobowiązań netto z tytułu tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], niewymienionych w kategoriach [2A.30] lub [2A.31].
33.
Pozostałe przepływy w długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.33] to efekty zmiany wyceny [2A.34] plus pozostałe zmiany wolumenu [2A.37].
34.
Efekty zmiany wyceny [2A.34] to aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych [2A.35] plus pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) [2A.36].
35.
Aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych [2A.35] to nominalne zyski i straty (K.7) z tytułu długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] wpływające na zmianę jego wielkości po przeliczeniu na walutę krajową w związku z różnicami kursowymi.
36.
Pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) [2A.36] to zmiana wielkości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.38] minus transakcje na instrumentach dłużnych (skonsolidowane) [2A.28], minus aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych [2A.35], minus pozostałe zmiany wolumenu [2A.37].
37.
Pozostałe zmiany wolumenu [2A.37] to pozostałe zmiany wolumenu (K.1, K.2, K.3, K.4, K.5 i K.6) tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych.
38.
Zmiana wielkości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.38] to dług sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] w roku t minus dług sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] w roku t-1.
39.
Zaciągnięcie netto kredytów i pożyczek udzielonych przez bank centralny [2A.39] to transakcje na kredytach i pożyczkach (F.4) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.121.

Tabela 3A

1.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (skonsolidowany) [3A.1] to skonsolidowane zobowiązania sektora S.13 z tytułu gotówki i depozytów (AF.2) [3A.2] plus krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe (AF.31) [3A.3] plus długoterminowe dłużne papiery wartościowe (AF.32) [3A.4] plus kredyty i pożyczki krótkoterminowe (AF.41) [3A.5] plus kredyty i pożyczki długoterminowe (AF.42) [3A.6].
2.
Dług - gotówka i depozyty [3A.2] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu gotówki i depozytów (AF.2).
3.
Dług - krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe [3A.3] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu dłużnych papierów wartościowych, z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie (AF.31).
4.
Dług - długoterminowe dłużne papiery wartościowe [3A.4] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu dłużnych papierów wartościowych z terminem pierwotnym powyżej jednego roku (AF.32).
5.
Dług - kredyty i pożyczki krótkoterminowe 3A.5] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie (AF.41).
6.
Dług - kredyty i pożyczki długoterminowe [3A.6] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek z terminem pierwotnym powyżej jednego roku (AF.42).
7.
Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego [3A.7] to dług wobec banku centralnego [3A.8], plus dług wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9], plus dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10], plus dług wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego [3A.11].
8.
Dług wobec banku centralnego [3A.8] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.121.
9.
Dług wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.122 lub S.123.
10.
Dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.124, S.125, S.126, S.127, S.128 lub S.129.
11.
Dług wobec pozostałych rezydentów [3A.11] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.11, S.14 lub S.15.
12.
Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego [3A.12] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.2.
13.
Dług wyrażony w walucie krajowej [3A.13] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] wyrażona w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.
14.
Dług wyrażony w walucie państw członkowskich strefy euro [3A.14] - zanim państwo członkowskie stało się państwem członkowskim strefy euro - to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] denominowana w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym jednego z państw członkowskich strefy euro (z wyjątkiem waluty krajowej [3A.13]) plus dług w ECU lub euro.
15.
Dług wyrażony w innych walutach [3A.15] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] nieuwzględniona w pozycji [3A.13] lub [3A.14].
16.
Dług krótkoterminowy [3A.16] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie.
17.
Dług długoterminowy [3A.17] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z terminem pierwotnym powyżej jednego roku.
18.
Dług długoterminowy (w tym: o zmiennym oprocentowaniu) [3A.18] to część długu długoterminowego [3A.17] o zmiennym oprocentowaniu.
19.
Dług z pozostałym terminem zapadalności do jednego roku włącznie [3A.19] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty wynosi jeden rok lub mniej.
20.
Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie [3A.20] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż rok, ale nie dłuższy niż pięć lat.
21.
Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie (w tym o zmiennym oprocentowaniu) [3A.21] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] o zmiennym oprocentowaniu, dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż jeden rok, ale nie dłuższy niż pięć lat [3A.20].
22.
Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat [3A.22] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat.
23.
Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat (w tym: o zmiennym oprocentowaniu) [3A.23] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] o zmiennym oprocentowaniu, dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat [3A.22].
24.
Średni pozostały termin zapadalności długu [3A.24] to średni okres, jaki pozostaje do terminu spłaty, ważony bieżącą wartością długu, wyrażony w latach.
25.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - obligacje zerokuponowe [3A.25] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] w formie obligacji zerokuponowych, tj. obligacji bez płatności kuponowych, których oprocentowanie równe jest różnicy pomiędzy ceną wykupu a ceną emisji.
26.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny [3A.26] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek (AF.4) stanowiąca aktywo sektora S.121.

Tabela 3B

1.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowany między podsektorami) [3B.1] to nieskonso- lidowane zobowiązania sektora S.13, z wyłączeniem a) należności podsektora S.1311 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1311, b) należności podsektora S.1312 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1312, c) należności podsektora S.1313 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1313, d) należności podsektora S.1314 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
2.
Elementy konsolidujące [3B.2] to zobowiązania sektora S.13, będące jednocześnie aktywami sektora S.13 z wyłączeniem a) zobowiązań podsektora S.1311 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1311, b) zobowiązań podsektora S.1312 będących jednocześnie podaktywami sektora S.1312, c) zobowiązań podsektora S.1313 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1313, d) zobowiązań podsektora S.1314 będących jednocześnie aktywami sektora S.1314, z tytułu gotówki i depozytów [3B.3], plus krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych [3B.4], plus długoterminowych dłużnych papierów wartościowych [3B.5], plus kredytów i pożyczek [3B.6].
3.
Elementy konsolidujące dla kategorii gotówka i depozyty [3B.3] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie "gotówka i depozyty" (F.2).
4.
Elementy konsolidujące dla kategorii krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe [3B.4] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie "dłużne papiery wartościowe" z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie (F.31).
5.
Elementy konsolidujące dla kategorii długoterminowe dłużne papiery wartościowe [3B.5] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie "dłużne papiery wartościowe" z terminem pierwotnym powyżej jednego roku (F.32).
6.
Elementy konsolidujące dla kategorii kredyty i pożyczki [3B.6] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie "kredyty i pożyczki" (F.4).
7.
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (skonsolidowany) [3B.7] to zobowiązania podsektora S.1311 niebędące aktywami podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
8.
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.8] to zobowiązania podsektora S.1311, stanowiące aktywa podsektora S.1312 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
9.
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.9] to zobowiązania podsektora S.1311 stanowiące aktywa podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
10.
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.10] to zobowiązania podsektora S.1311 stanowiące aktywa podsektora S.1314 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
11.
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (skonsolidowany) [3B.11] to zobowiązania podsektora S.1312 niebędące aktywami podsektora S.1312, z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
12.
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.12] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
13.
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.13] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
14.
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.14] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1314 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
15.
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (skonsolidowany) [3B.15] to zobowiązania podsektora S.1313, niebędące aktywami podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
16.
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.16] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
17.
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.17] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1312 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
18.
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.18] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1314 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
19.
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (skonsolidowany) [3B.19] to zobowiązania podsektora S.1314, niebędące aktywami podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
20.
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.20] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
21.
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.21] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1312 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
22.
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.22] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].

ZAŁĄCZNIK  III

INFORMACJE STATYSTYCZNE PRZEKAZYWANE PRZEZ EUROSTAT 8

Statystyka dochodów, wydatków i deficytu/nadwyżki

Tabela 1A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 1 = 6 - 21

1 = 2 + 3 + 4 + 5

Instytucje rządowe na szczeblu centralnym 2
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym 3
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym 4
Fundusze zabezpieczenia społecznego 5
Dochody ogółem 6 = 7 + 19
Dochody bieżące ogółem 7 = 8 + 9 + 13 + 16 + 17
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. 8
Podatki od produkcji i importu 9
Podatki od produktów 10
w tym: podatek VAT 11
Pozostałe podatki związane z produkcją 12
Składki netto na ubezpieczenia społeczne 13
w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców 14
w tym: składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe 15
Sprzedaż 16
Pozostałe dochody bieżące 17
w tym: odsetki do otrzymania 18
Dochody kapitałowe ogółem 19
w tym: podatki od kapitału 20
Wydatki ogółem 21 = 22 + 31
Wydatki bieżące ogółem 22 = 23 + 24 + 26 + 27 + 28 + 29 + 30
Zużycie pośrednie 23
Koszty związane z zatrudnieniem 24
Odsetki do zapłacenia 26
Dotacje do zapłacenia 27
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze 28
Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa 29
Pozostałe wydatki bieżące 30
Wydatki kapitałowe ogółem 31 = 32 + 33 + 34
Nakłady brutto na środki trwałe 32
Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych 33
Transfery kapitałowe do zapłacenia 34
Pozycje uzupełniające:
Transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane 35

Tabela 1C

Kategoria Numer i zależność liniowa
Spożycie 1 = 2 + 3

1 = [1 A.23] + [1 A.24] + [1 A.29] + 4 + 5 + 6 - [1 A.16]

Spożycie indywidualne 2
Spożycie ogólnospołeczne 3
Amortyzacja środków trwałych 4
Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje 5
Nadwyżka operacyjna netto 6
Pozycje uzupełniające:
Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących 9

ZAŁĄCZNIK  IV

WYTYCZNE, KTÓRE UTRACIŁY MOC, WRAZ Z LISTĄ ICH KOLEJNYCH NOWELIZACJI (o których mowa w art. 12)

Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 lipca 2013 r. dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (EBC/2013/23)

(Dz.U. L 2 z 7.1.2014, s. 12).

Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego z dnia 3 czerwca 2014 r. zmieniające wytyczne EBC/2013/23 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (EBC/2014/21)

(Dz.U. L 267 z 6.9.2014, s. 9).

Zastępuje się załączniki I i II
Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/861 z dnia 24 kwietnia 2018 r. zmieniające wytyczne EBC/2013/23 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (EBC/2018/13)

(Dz.U. L 153 z 15.6.2018, s. 161).

Zastępuje się załączniki I i II
Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/1552 z dnia 14 października 2020 r. zmieniające wytyczne EBC/2013/23 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (EBC/2020/50)

(Dz.U. L 354 z 26.10.2020, s. 22).

Zastępuje się art. 7 ust. 2 i 3;

Dodaje się art. 7 ust. 4.

ZAŁĄCZNIK  V

TABELA KORELACJI

Wytyczne EBC/2013/23 Niniejsze wytyczne
- Artykuł 1
Artykuł 1 Artykuł 2
Artykuł 2 Artykuł 3
Artykuł 3 -
Artykuł 4 Artykuł 4
- Artykuł 5
- Artykuł 6
Artykuł 5 Artykuł 7
Artykuł 6 Artykuł 8
Artykuł 7 Artykuł 9
- Artykuł 10
Artykuł 8 Artykuł 11
Artykuł 9 Artykuł 12
Artykuł 10 -
- Artykuł 13
- Artykuł 14
Załączniki I-II Załączniki I-II
Załącznik III -
- Załącznik III
- Załącznik IV
Załącznik IV Załącznik V
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2013/23 z dnia 25 lipca 2013 r. dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (Dz.U. L 2 z 7.1.2014, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/guideline/2014/2/oj).
2 Zob. załącznik IV.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/ 549/oj).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8), ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1998/2533/oj).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1), ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2009/479/oj).
6 [x.y] oznacza kategorię y w tabeli x.
7 O ile nie zaznaczono inaczej, określenie "kategoria" dotyczy sektora instytucji rządowych i samorządowych.
8 KBC nie przekazują EBC informacji statystycznych określonych w niniejszym załączniku, jeżeli spełnione są wszystkie warunki określone w art. 3 ust. 4.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.603

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne 2025/603 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (EBC/2025/9) (wersja przekształcona)
Data aktu: 07/03/2025
Data ogłoszenia: 31/03/2025
Data wejścia w życie: 01/04/2025, 01/09/2025