uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 5 ust. 2, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2013/23 1 zostały kilkakrotnie istotnie zmienione 2 i wymagają dalszych zmian w świetle umowy o gwarantowanym poziomie usług dotyczącej wymiany danych pomiędzy Dyrekcją Generalną ds. Statystyki (DG ds. Statystyki) Europejskiego Banku Centralnego (EBC) a Urzędem Statystycznym Wspólnot Europejskich (Eurostatem), która obejmuje statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych. Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest zatem sporządzenie wersji przekształconej tych wytycznych.
(2) Z uwagi na wymogi spójności wymogi sprawozdawcze EBC w dziedzinie statystki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych powinny być oparte na standardach statystycznych Unii określonych w europejskim systemie rachunków krajowych i regionalnych (zwanym dalej "ESA 2010") ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 3 .
(3) Europejski System Banków Centralnych (ESBC) potrzebuje kompleksowej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych - tj. statystyki obejmującej wszystkie transakcje, w tym transakcje, w których sektor instytucji rządowych i samorządowych, w rozumieniu ESA 2010, występuje w charakterze agenta instytucji Unii Europejskiej - jako wiarygodnego źródła danych w celu wykonywania zadań związanych z polityką pieniężną i stabilnością finansową.
(4) Konieczne jest dalsze określenie skutecznych procedur udostępniania statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC w celu zapewnienia, aby ESBC dysponował tą statystyką w odpowiednim czasie oraz w celu zapewnienia kompatybilności tej statystyki z prognozami dotyczącymi tych samych zmiennych przygotowanymi przez krajowe banki centralne (KBC), niezależnie od tego, czy statystyki są opracowywane przez KBC, czy przez właściwe organy (w tym krajowe urzędy statystyczne).
(5) Część informacji potrzebnych do realizacji wymogów statystycznych ESBC w zakresie statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest opracowywana przez właściwe organy krajowe inne niż KBC. Niektóre zadania podejmowane na podstawie niniejszych wytycznych wymagają zatem współpracy pomiędzy członkami ESBC a właściwymi organami. Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 4 zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz podjęcia pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.
(6) W celu zwiększenia efektywności procedur udostępniania statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych w ramach ESBC oraz w celu zminimalizowania obciążenia sprawozdawczego KBC część danych podlegających przekazywaniu w ramach wymogów statystycznych ESBC dotyczących statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych jest przekazywana EBC - zgodnie z odpowiednią umową o gwarantowanym poziomie usług - przez Eurostat, który otrzymuje już takie dane za pośrednictwem programu transmisji danych ESA oraz procedury nadmiernego deficytu (EDP), o której mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2009 5 . Przekazywanie danych przez Eurostat reguluje umowa o gwarantowanym poziomie usług w zakresie wymiany danych między Dyrekcją Generalną ds. Statystyki EBC a Eurostatem, która została niedawno zmieniona. W przypadku gdy takie informacje statystyczne zostały przekazane EBC przez Eurostat, KBC nie powinny być zobowiązane do ponownego przekazywania tych informacji statystycznych do EBC.
(7) Informacje statystyczne przekazywane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 479/2009 i ESA 2010 nie są wystarczająco szczegółowe do celów ESBC w odniesieniu do danych statystycznych dotyczących długu publicznego, powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia oraz transakcji między państwami członkowskimi a Unią odzwierciedlonych w budżecie UE. W związku z tym konieczne jest opracowanie przez KBC bardziej szczegółowej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych.
(8) W celu zapewnienia poprawności i jakości informacji statystycznych zbieranych przez EBC konieczne jest zapewnienie monitorowania, oceny oraz, w stosownych przypadkach, korekty informacji statystycznych przekazywanych przez KBC. Z tych samych powodów KBC powinny przedstawić EBC wyjaśnienia dotyczące korekt, które znacznie poprawiają przekazywane informacje statystyczne. lub gdy zażąda tego EBC.
(9) Zgodnie ze zmianami instytucjonalnymi i budżetowymi instytucji Unii Europejskiej określonymi w pkt 19.08 ESA 2010 należy zapewnić spójną sprawozdawczość w zakresie niektórych transakcji niefinansowych, w tym niefinansowych transakcji państw członkowskich z tymi instytucjami Unii Europejskiej. W związku z tym konieczne jest dostosowanie tabeli sprawozdawczej i odpowiednich definicji w celu uwzględnienia obecnego statusu zasobów własnych budżetu UE, a także składek na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(10) W celu zapewnienia jasnego i kompleksowego przeglądu sytuacji budżetowej w Unii należy ustanowić zasady prowadzenia bazy danych statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz publikowania przez EBC informacji statystycznych na temat statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych, które mają być przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi.
(11) Pożądane jest ustanowienie wspólnej dla wszystkich KBC metody przekazywania informacji statystycznych EBC. W związku z powyższym w ramach ESBC powinien zostać uzgodniony i określony zharmonizowany elektroniczny format transmisji.
(12) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, przy czym zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. EBC lub KBC powinny proponować takie zmiany techniczne Komitetowi ds. Statystyki ESBC, a Zarząd EBC powinien uwzględniać te propozycje przy stosowaniu tej procedury.
(13) W celu zapewnienia skuteczności gromadzenia i analizy informacji statystycznych KBC powinny przestrzegać postanowień niniejszych wytycznych od dnia 1 kwietnia 2025 r. Jednakże w celu wsparcia płynnego przejścia na przekazywanie EBC danych przez Eurostat, począwszy od dnia 1 września 2025 r. i przy spełnieniu określonych warunków, KBC nie powinny być zobowiązane do przekazywania EBC informacji statystycznych dostępnych w Eurostacie na podstawie programu transmisji danych ESA oraz sprawozdawczości w ramach procedury nadmiernego deficytu (EDP),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.603 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne 2025/603 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (EBC/2025/9) (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 07/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2025, 01/09/2025 |