Zalecenie 2025/63 w sprawie przeglądu inwestycji za granicą w obszarach technologii o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego Unii

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2025/63
z dnia 15 stycznia 2025 r.
w sprawie przeglądu inwestycji za granicą w obszarach technologii o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego Unii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja i Wysoki Przedstawiciel przyjęli wspólny komunikat w sprawie europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego 1  ("strategia") w celu wprowadzenia kompleksowego strategicznego podejścia do bezpieczeństwa gospodarczego.

(2) Dla globalnych przedsiębiorstw 2  Unia jest nadal jednym z najbardziej atrakcyjnych kontrahentów i miejsc inwestowania; jest także głównym źródłem inwestycji za granicą. Unia podtrzymuje swoje zaangażowanie na rzecz otwartego otoczenia inwestycyjnego. Niemniej jednak, jak stwierdzono w strategii, "[r]osnące napięcia geopolityczne i ściślejsza niż kiedykolwiek globalna integracja gospodarcza sprawiają, że niektóre przepływy i działania gospodarcze mogą zagrażać naszemu bezpieczeństwu", a jednocześnie "[g]łębokie zmiany technologiczne zwiększają intensywność tej konkurencji i sprawiają, że wyzwania gospodarcze i zagrożenia dla bezpieczeństwa stają się bardziej złożone.".

(3) W strategii zidentyfikowano szereg złożonych wyzwań dla bezpieczeństwa gospodarczego Unii i jej państw członkowskich, zwracając uwagę na to, że wyzwania te w przekrojowy sposób dotyczą zagadnień handlu, technologii i bezpieczeństwa, przez co wymagają zintegrowanej reakcji w zakresie polityki. Skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniom dla bezpieczeństwa gospodarczego pomoże Unii utrzymać rolę lidera w dziedzinie technologii, nadal dbać o swoje interesy i bronić ich, reagować na presje geopolityczne i przetrwać wstrząsy gospodarcze. W strategii skoncentrowano się na identyfikacji i ocenie ryzyka oraz zarządzaniu nim w czterech kategoriach: odporność łańcuchów dostaw, zagrożenia dla bezpieczeństwa fizycznego i cyberbezpieczeństwa infrastruktury krytycznej, zagrożenia dla bezpieczeństwa technologii i ryzyko wycieku technologii oraz stosowanie wymuszenia ekonomicznego lub wykorzystywanie zależności gospodarczych jako broni.

(4) Ryzyko związane z wyciekiem technologii może być szczególnie dotkliwe w przypadku wąskiego zestawu osiągnięć technologicznych, które mogą zwiększyć zdolności wojskowe i wywiadowcze podmiotów mogących wykorzystać je do działań zagrażających międzynarodowemu pokojowi i bezpieczeństwu. Nie można dopuszczać do tego, aby takie podmioty mogły korzystać z unijnego kapitału i wiedzy eksperckiej. Dotyczy to również kontekstu inwestowania za granicą przez podmioty unijne.

(5) W lipcu 2023 r. Komisja ustanowiła specjalną grupę ekspertów ds. inwestycji za granicą ("grupa ekspertów") 3 , złożoną z ekspertów Komisji i państw członkowskich. Wspiera ona Komisję, badając kwestie, które wpływają na ryzyko celowego lub przypadkowego wycieku technologii krytycznych i wiedzy fachowej z Unii do państw trzecich w kontekście inwestycji za granicą.

(6) Jednocześnie w zaleceniu Komisji (UE) 2023/2113 4  w sprawie obszarów technologii krytycznych określono dziesięć obszarów technologii wymagających pogłębionej oceny ryzyka z udziałem państw członkowskich. W następstwie zalecenia Komisja rozpoczęła wraz z państwami członkowskimi przeprowadzanie szczegółowych wspólnych ocen ryzyka dotyczących niektórych z określonych w nim obszarów technologii. Wyniki tych ocen będą stanowić podstawę merytoryczną podejścia Unii do inwestycji za granicą. Podejście to może ulegać dalszym zmianom w miarę coraz pełniejszego rozumienia zagrożeń.

(7) Wyniki prac grupy ekspertów potwierdzają, że państwa członkowskie obecnie nie gromadzą systematycznie danych na temat poszczególnych transakcji inwestycyjnych za granicą i nie sprawdzają takich inwestycji w sposób, który umożliwiałby wykrycie lub ocenę zagrożeń bezpieczeństwa. Aby zatem możliwa była merytoryczna, oparta na faktach debata polityczna na ten temat, priorytetem powinno stać się wypełnienie dotychczasowej luki informacyjnej poprzez systematyczny przegląd inwestycji dokonywanych przez państwa członkowskie Unii za granicą.

(8) Określenie zakresu potencjalnych niepokojących kwestii związanych z inwestycjami za granicą nastręcza szeregu wyzwań. Na wstępnym etapie dotyczą one zrozumienia zakresu i charakteru unijnych inwestycji za granicą, gromadzenia odpowiednich danych i dowodów oraz oceny, czy inwestycje takie stwarzają lub pogłębiają łatwo rozpoznawalne zbiorowe ryzyko dla bezpieczeństwa gospodarczego. Aby sprostać tym wyzwaniom, konieczne jest uzyskanie wglądu w poszczególne odnośne transakcje, związane z nimi technologie i wiedzę fachową; w stosownych przypadkach potrzebna jest również analiza danych sektorowych i tendencji inwestycyjnych. Przegląd poszczególnych transakcji powinien dostarczyć państwom członkowskim i Komisji niezbędnych informacji na temat inwestycji za granicą w wąskim zakresie dziedzin technologii.

(9) Na podstawie zgromadzonych informacji Unia i jej państwa członkowskie powinny ocenić, czy inwestycje za granicą pociągają za sobą zagrożenia dla bezpieczeństwa gospodarczego, oraz - z myślą o wykrywaniu i ograniczaniu takich zagrożeń - zidentyfikować wszelkie luki w obowiązujących politykach UE, m.in. dotyczących kontroli handlu i inwestycji. Powinno to pomóc w ustaleniu, czy potrzebne są bardziej szczegółowe dane w niektórych obszarach technologii oraz w opracowaniu proporcjonalnych i ukierunkowanych działań służących ograniczeniu zidentyfikowanego ryzyka za pomocą istniejących narzędzi lub nowych instrumentów na szczeblu krajowym lub unijnym.

(10) Aby rozpocząć opisany powyżej proces, Komisja opublikowała na początku tego roku białą księgę w sprawie inwestycji za granicą 5 , w której opisano wstępne prace Unii w tej dziedzinie. Miała ona zachęcić zainteresowane strony do zgłaszania uwag, które pomogłyby Komisji w określeniu - w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi - zakresu ewentualnego zalecenia Komisji w sprawie inwestycji za granicą.

(11) Białą księgę uzupełniono konsultacjami publicznymi, które miały służyć uporządkowanemu zebraniu opinii i reakcji na opisane w niej podejście 6 . Respondenci biorący udział w tych konsultacjach zgodzili się, że istnieje potrzeba oceny potencjalnego ryzyka związanego z inwestycjami za granicą. W związku z tym, kontynuując stopniowe podejście, Komisja przedstawia niniejsze zalecenie, w którym określa wspólny zakres służący ustrukturyzowaniu przeglądu i oceny ryzyka, natomiast o szczegółach wdrażania zalecenia będą indywidualnie decydować państwa członkowskie w zależności od własnych okoliczności.

(12) Co się tyczy obszarów technologii określonych w zaleceniu (UE) 2023/2113, na podstawie prac grupy ekspertów i odpowiedzi na konsultacje publiczne, a także biorąc pod uwagę obciążenie administracyjne dla państw członkowskich i przedsiębiorstw - państwa członkowskie powinny w swoim przeglądzie i ocenie ryzyka skupić się na zaawansowanych półprzewodnikach, sztucznej inteligencji i technologiach kwantowych, które to obszary wskazano jako stwarzające największe ryzyko wycieku technologii w wyniku inwestycji za granicą.

(13) Jeżeli chodzi o rodzaj transakcji inwestycyjnych za granicą, przegląd powinien obejmować szeroki ich zakres, z wyłączeniem transakcji, w których nikłe jest prawdopodobieństwo umożliwienia lub ułatwienia tworzenia lub transferu krytycznych technologii lub wiedzy fachowej.

(14) Pod względem zasięgu geograficznego przegląd powinien być neutralny - nie należy z góry wykluczać żadnych konkretnych krajów ani lokalizacji. Państwa członkowskie mogą jednak, na podstawie profili ryzyka poszczególnych państw, ustalić, które z nich należy potraktować priorytetowo. Profile ryzyka należy tworzyć w koordynacji z innymi państwami członkowskimi i Komisją, uwzględniając w stosownych przypadkach zachowania danego państwa w przeszłości, w tym naruszenia Karty Narodów Zjednoczonych.

(15) W przeglądzie przeprowadzonym w następstwie niniejszego zalecenia należy również ustalić, czy inwestycje dokonywane przez podmioty unijne w państwach trzecich przyspieszają lub zwiększają skuteczne opracowywanie technologii krytycznych w państwach, które mogłyby je wykorzystywać do uzyskania przewagi nad potencjałem Unii, jej państw członkowskich i innych państw w zakresie bezpieczeństwa, do ograniczenia tego potencjału lub do działań zagrażających międzynarodowemu pokojowi i bezpieczeństwu.

(16) Wyniki oceny ryzyka, która ma zostać przeprowadzona przez państwa członkowskie przy wsparciu Komisji, powinny umożliwić wspólne zrozumienie ryzyka w ramach grupy ekspertów. Dyskusje w ramach grupy ekspertów staną się użytecznym punktem odniesienia dla wszelkich dalszych decyzji w zakresie polityki i będą podstawą do stwierdzenia, czy potrzebne jest wprowadzenie środków ograniczających ryzyko. Komisja i państwa członkowskie dopilnują, aby informacje szczególnie chronione były przekazywane i zapisywane w sposób bezpieczny, a w razie potrzeby opatrywane klauzulami tajności, w celu zapewnienia niezbędnego poziomu ochrony.

(17) Niniejsze zalecenie nie przesądza o wyniku wspomnianych ocen ryzyka ani o konieczności podjęcia środków w celu ograniczenia potencjalnych zagrożeń. Wszelkie ewentualne późniejsze propozycje działań ograniczających ryzyko w celu ochrony bezpieczeństwa gospodarczego będą opierać się na dokonanych ocenach. Wszelkie rozwiązania w zakresie polityki powinny być proporcjonalne i precyzyjnie ukierunkowane w celu przeciwdziałania zagrożeniom stwierdzonym w odniesieniu do poszczególnych rodzajów inwestycji za granicą lub działalności za granicą oraz każdego obszaru technologii krytycznych.

(18) Komisja zachęca państwa członkowskie, aby w toku przeglądu konsultowały się z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, w tym z przedsiębiorstwami, środowiskiem akademickim i społeczeństwem obywatelskim, w celu uzyskania pełnego obrazu otoczenia inwestycyjnego i potencjalnych zagrożeń oraz w celu skutecznego działania w interesie obywateli i przedsiębiorstw Unii.

(19) Przegląd i oceny ryzyka przewidziane w niniejszym zaleceniu są ograniczone w czasie, aby sprzyjać kształtowaniu odpowiednich reakcji w zakresie polityki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1.
Zakres technologii objętych przeglądem

Państwa członkowskie powinny dokonać przeglądu inwestycji za granicą związanych z omówionymi powyżej następującymi obszarami technologii:

a)
Technologie półprzewodnikowe - co oznacza wszelkie technologie lub wiedzę fachową związane z:
i.
projektowaniem układów scalonych i innych półprzewodników 7 , co obejmuje podstawy własności intelektualnej związanej z półprzewodnikami;
ii.
oprogramowaniem do automatyzacji projektowania elektronicznego, służącym do projektowania układów scalonych i innych półprzewodników lub zaawansowanych technologii instalacji w obudowie;
iii.
produkcją układów scalonych i innych półprzewodników w segmencie front-end;
iv.
montażem i testowaniem układów scalonych i innych półprzewodników oraz instalowaniem ich w obudowach, co obejmuje również zaawansowane płytki obwodów drukowanych i obudowy;
v.
urządzeniami do produkcji układów scalonych i innych półprzewodników, zarówno w segmencie front-end, jak i back-end, w tym narzędziami do wytrawiania, osadzania, epitaksji, litografii, zaawansowanego instalowania w obudowach i testowania oraz narzędzi metrologicznych;
vi.
podstawowymi komponentami lub oprogramowaniem urządzeń do produkcji półprzewodników;
vii.
materiałami stosowanymi do wytwarzania układów scalonych i innych półprzewodników, w szczególności specjalistycznymi chemikaliami, gazami szlachetnymi, materiałami półprzewodnikowymi, podłożami lub płytkami.
b)
Technologie sztucznej inteligencji ("AI") - co oznacza wszelkie technologie lub wiedzę fachową związane z systemami maszynowymi, zaprojektowanymi do działania o różnych stopniach autonomii, mogącymi po wdrożeniu wykazywać zdolności adaptacyjne, wnioskującymi na podstawie otrzymanych danych wejściowych o sposobach generowania - w wyraźnym lub ukrytym celu - wyników, np. prognoz, treści, zaleceń lub decyzji, które mogą mieć wpływ na środowiska fizyczne lub wirtualne ("systemy sztucznej inteligencji" lub "systemy AI"), wykorzystywanych do następujących zastosowań:
i.
systemy generatywnejsztucznejinteligencji trenowane z wykorzystaniem ponad 10A25 FLOPS (operacji zmiennoprzecinkowych);
ii.
generatywne systemy sztucznej inteligencji trenowane w znacznej części na danych biologicznych lub genomowych lub zaprojektowane do wykorzystania w kontekście biotechnologicznym, kosmicznym lub obronnym.
c)
Technologie kwantowe - co oznacza wszelkie technologie lub wiedzę fachową związane z:
i.
informatyką kwantową,
ii.
komunikacją kwantową,
iii.
wykrywaniem kwantowym.
2.
Zakres transakcji objętych przeglądem

Państwa członkowskie powinny dokonać przeglądu inwestycji za granicą 8 , których osoby fizyczne lub prawne mające miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii ("inwestorzy z UE") dokonują w celu prowadzenia w państwie trzecim działalności gospodarczej związanej z obszarami technologii określonymi w pkt 1, takiej jak:

a)
nabycie spółki lub udziałów w spółce, które umożliwiają rzeczywisty udział w zarządzaniu spółką lub w sprawowaniu nad nią kontroli ("nabycie"),
b)
absorpcję przez spółkę co najmniej jednej innej spółki lub połączenie dwóch lub większej liczby spółek w celu utworzenia nowej spółki ("połączenie"),
c)
transfer w drodze umowy rzeczowych aktywów trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w tym własności intelektualnej lub szczególnej wiedzy fachowej, niezbędny do podjęcia lub utrzymania działalności gospodarczej, o ile te aktywa lub wartości stanowią możliwą do zidentyfikowania część działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, z wyłączeniem transferu indywidualnych produktów lub oprogramowania podwójnego zastosowania podlegających rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 9  w sprawie produktów podwójnego zastosowania, które nie są częścią innych szerszych towarów lub usług ("transfer aktywów");
d)
rozpoczęcie działalności gospodarczej od podstaw, w tym utworzenie spółki zależnej, oddziału lub podobnych przedsięwzięć ("inwestycja od podstaw"),
e)
utworzenie przedsięwzięcia w celu połączenia zasobów z myślą o osiągnięciu wspólnego celu biznesowego z inną osobą ("spółka joint venture") lub inwestycja w takie przedsięwzięcie;
f)
zapewnienie kapitału wiążące się z pewnymi korzyściami niematerialnymi, np. pomocą w zarządzaniu, dostępem do inwestycji i sieci talentów, dostępem do rynku i zwiększoną dostępnością dodatkowego finansowania ("kapitał wysokiego ryzyka"), jeżeli inwestor UE posiada wiedzę fachową w którymkolwiek z trzech obszarów technologii określonych w pkt 1 lub wcześniej inwestował w przedsiębiorstwa opracowujące lub zbywające technologie w tych obszarach.

Przegląd powinien wykluczać inwestycje nieskutkujące przejęciem kontroli, a służące jedynie uzyskaniu zwrotu z zainwestowanego kapitału.

Przegląd powinien również obejmować inwestycje pośrednie dokonywane przez inwestora z UE, np. dokonywane za pośrednictwem podmiotu z państwa trzeciego, który jest wykorzystywany jako instrument inwestycyjny, za pośrednictwem istniejącej jednostki zależnej lub w kontekście istniejącego przedsiębiorstwa joint venture w państwie trzecim lub ze spółką z państwa trzeciego. Obejmuje to transfer aktywów rozłożony w czasie, ale dokonywany w okresie objętym przeglądem, oraz inwestycje mające na celu naruszenie lub obejście obowiązujących środków kontroli handlu i inwestycji, związanych z bezpieczeństwem (a także ukierunkowanych środków indywidualnych), w tym unijnych środków ograniczających nałożonych na podstawie art. 215 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Przegląd powinien obejmować nowe i trwające transakcje, a także transakcje zakończone po 1 stycznia 2021 r.; może jednak obejmować również działania prowadzone przed tą datą, o ile państwa członkowskie zidentyfikują transakcje budzące szczególne obawy.

3.
Narzędzia przeglądu i kontakty z zainteresowanymi stronami
a)
Państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiedni system przeglądu, który może przewidywać dobrowolne lub obowiązkowe dostarczanie informacji o transakcjach. Powinny one rozważyć dostosowanie istniejących mechanizmów do celów działań w zakresie przeglądu określonych w niniejszym zaleceniu.
b)
Zachęca się państwa członkowskie do konsultowania się w ramach przeglądu z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, w tym z przedsiębiorstwami, środowiskiem akademickim i społeczeństwem obywatelskim.
4.
Informacje, które należy gromadzić
a)
Państwa członkowskie powinny gromadzić informacje wystarczające do oceny ryzyka potencjalnie wynikającego z poszczególnych transakcji i rodzajów działalności oraz z zaangażowanych podmiotów.
b)
Informacje, o których mowa w lit. a), powinny obejmować:
i.
informacje na temat stron transakcji inwestycyjnej, w tym o miejscu uzyskania zdolności prawnej oraz (na podstawie informacji, jakimi dysponuje państwo członkowskie) informacje o ostatecznym właścicielu (ostatecznych właścicielach) wszelkich stron uczestniczących w transakcji oraz o państwie jego (ich) pochodzenia;
ii.
informacje o rodzaju i przybliżonej wartości inwestycji, w tym o wielkości nabytego udziału w kapitale (w przypadku nabycia) oraz o powiązanych z nim prawach głosu i udziału w podejmowaniu decyzji;
iii.
informacje o produktach, usługach i technologiach, których dotyczy inwestycja,
iv.
informacje o wszelkich ustaleniach umownych dotyczących badań i rozwoju, licencjonowania własności intelektualnej i przepływu kluczowego personelu w ramach inwestycji;
v.
datę planowanej realizacji inwestycji lub datę jej faktycznego ukończenia;
vi.
informacje o wcześniejszych i zapowiedzianych transakcjach zawartych przez strony danej transakcji inwestycyjnej;
vii.
informacje o finansowaniu publicznym udzielonym podmiotowi inwestującemu przez UE lub państwo członkowskie w odniesieniu konkretnie do odnośnych obszarów technologii.
c)
Wszelkie zgromadzone dane powinny być odpowiednio chronione i w stosownych przypadkach opatrzone klauzulą tajności, zanim zostaną udostępnione Komisji lub innym państwom członkowskim.
5.
Ocena ryzyka

W odniesieniu do każdej transakcji będącej przedmiotem przeglądu państwa członkowskie, przy wsparciu Komisji, powinny przeprowadzić ocenę ryzyka w sposób określony w niniejszym punkcie, aby stwierdzić istnienie lub brak zagrożenia dla bezpieczeństwa gospodarczego.

a)
Ocena ryzyka powinna zawierać indywidualną ocenę jakościową poszczególnych transakcji i działań, w pierwszej kolejności tych, które mają największy i najbardziej prawdopodobny potencjalny wpływ na bezpieczeństwo gospodarcze, z uwzględnieniem w stosownych przypadkach uczestnictwa danego przedsiębiorstwa w projektach lub programach UE.
b)
W ocenie ryzyka należy określić elementy ryzyka i potencjalne słabe punkty, w szczególności w odniesieniu do wycieku technologii, takie jak główne rodzaje zagrożeń i agresorów oraz wszelkie czynniki geopolityczne, takie jak historyczne prawidłowości w zakresie nabywania technologii, istotne dla oceny prawdopodobieństwa negatywnego wpływu na bezpieczeństwo gospodarcze.
c)
W ocenie ryzyka należy uwzględnić między innymi następujące aspekty:
i.
kontekst transakcji;
ii.
aktualny poziom dojrzałości danej technologii;
iii.
dostępność danej technologii w kraju, w którym ma być dokonana inwestycja;
iv.
łańcuch wartości i łańcuch dostaw danej technologii;
v.
ewolucja ryzyka, a także istotne zmiany technologiczne i przypadki użycia;
vi.
globalne wzajemne połączenia ekosystemu danej technologii krytycznej, w tym działania badawcze;
vii.
jeżeli jest to szczególnie istotne dla odnośnych obszarów technologii - udział przedsiębiorstwa w projektach lub programach UE.
d)
Państwa członkowskie powinny stosować wspólną metodykę, która zostanie opracowana wraz z Komisją w ramach grupy ekspertów.
6.
Składanie sprawozdań Komisji i innym państwom członkowskim

W ramach grupy ekspertów państwa członkowskie powinny regularnie przekazywać sobie wzajemnie informacje na temat postępów przeglądu i do 15 lipca 2025 r. powinny przedstawić Komisji aktualne informacje o postępie prac. Do 30 czerwca 2026 r. każde państwo członkowskie powinno przedłożyć Komisji i pozostałym państwom członkowskim kompleksowe sprawozdanie z wdrażania niniejszego zalecenia, zawierające informację o wynikach przeglądu i oceny ryzyka.

W przypadku zidentyfikowania zagrożeń państwa członkowskie powinny przedstawić Komisji szczegółowe informacje na temat kombinacji czynników ryzyka wiążących się z inwestycjami za granicą, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo gospodarcze.

W tym okresie państwa członkowskie i Komisja powinny nadal przekazywać sobie wzajemnie informacje zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 10  oraz (w stosownych przypadkach) z przepisami bezpieczeństwa dotyczącymi ochrony informacji niejawnych UE 11 , a także wyniki ocen prowadzonych w ramach grupy ekspertów, w tym informacje o poszczególnych transakcjach poddawanych przeglądowi przez państwa członkowskie do celów oceny ryzyka, o której mowa w pkt 5.

7.
Wnioski z przeglądu

Na podstawie informacji udostępnionych w sprawozdaniu, o którym mowa w pkt 6, państwa członkowskie i Komisja powinny omówić wyniki tego działania, aby osiągnąć wspólne zrozumienie ryzyka na forum grupy ekspertów.

8.
Organy państw członkowskich

Państwa członkowskie powinny wyznaczyć pojedyncze punkty kontaktowe odpowiedzialne za przekazywanie informacji o wszelkich działaniach podejmowanych w następstwie niniejszego zalecenia. W stosownych przypadkach powinny one wyznaczyć organ lub organy krajowe odpowiedzialne za zalecany przegląd transakcji inwestycyjnych za granicą i dopilnować, aby te organy krajowe stosowały w miarę możliwości istniejące instrumenty, w tym kontrole wywozu produktów podwójnego zastosowania, w celu przeciwdziałania wszelkim zagrożeniom zidentyfikowanym w przeglądzie określonym w niniejszym zaleceniu. Państwa członkowskie powinny przekazać Komisji szczegółowe informacje na temat pojedynczych punktów kontaktowych i wyznaczonych organów najpóźniej do 15 marca 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 stycznia 2025 r.

1 Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady w sprawie "europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego", (JOIN(2023) 20 final).
2 W niniejszym zaleceniu terminy "przedsiębiorstwo", "spółka" i "firma" są stosowane zamiennie.
3 Kod w rejestrze grup ekspertów Komisji: E03911.
4 Zalecenie Komisji (UE) 2023/2113 z dnia 3 października 2023 r. w sprawie obszarów technologii krytycznych dla bezpieczeństwa gospodarczego UE, na potrzeby pogłębionej oceny ryzyka z udziałem państw członkowskich (Dz.U. L, 2023/2113, 11.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2023/2113/oj).
5 COM(2024) 24 final.
7 Pojęcie "układów scalonych i innych półprzewodników" obejmuje m.in. mikroprocesory, procesory graficzne, mikrokontrolery, układy logiczne, układy pamięci, mikroprocesory RF, czipy fotoniczne, chipy analogowe, czipy kwantowe, półprzewodniki optyczne, półprzewodniki mocy, elementy dyskretne oraz czujniki/mikrosystemy.
8 Termin "inwestycja" nie obejmuje działalności, takiej jak udzielanie kredytów bankowych, rozliczanie, wysyłanie płatności, gwarantowanie emisji, usługi ratingowe, usługi brokerskie, globalne usługi powiernicze, badania lub analizy kapitałowe oraz inne usługi drugorzędne w stosunku do transakcji.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania (Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/821/oj).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
11 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/444/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.63

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2025/63 w sprawie przeglądu inwestycji za granicą w obszarach technologii o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego Unii
Data aktu: 15/01/2025
Data ogłoszenia: 15/01/2025
Data wejścia w życie: 15/01/2025