Decyzja wykonawcza 2025/635 ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2803 w odniesieniu do Rady ds. Weryfikacji Skuteczności Działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/635
z dnia 31 marca 2025 r.
ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2803 w odniesieniu do Rady ds. Weryfikacji Skuteczności Działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2803 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie wdrożenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 1 , w szczególności jego art. 20,

po konsultacji z Komitetem ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) rozporządzeniem (UE) 2024/2803 ustanowiono niezależną i bezstronną konsultacyjną Radę ds. Weryfikacji Skuteczności Działania ("Rada").

(2) W rozporządzeniu (UE) 2024/2803 określono rolę, zadania, skład, wymogi w zakresie niezależności, procedury, zasady funkcjonowania i finansowania Rady oraz wprowadzono wymóg, aby była ona wspierana przez sekretariat zapewniany przez Komisję.

(3) Należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące procedury wyboru jej członków i przewodniczącego, w tym kryteria naboru i kwalifikowalności, a także zasady dotyczące zapobiegania konfliktom interesów i zachowania niezależności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Mianowanie członków

1. 
Członków, w tym przewodniczącego, Rady ds. Weryfikacji Skuteczności Działania ("Rada") powołuje dyrektor generalny Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Mobilności i Transportu ("dyrektor generalny") w imieniu Komisji na podstawie wymogów określonych w art. 14 rozporządzenia (UE) 2024/2803 oraz kryteriów naboru i kwalifikowalności określonych w załączniku do niniejszej decyzji. Członkowie grupy są powoływani jako osoby występujące we własnym imieniu.
2. 
Komisja ogłasza publiczne zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, aby stworzyć listę kandydatów na członków oraz przewodniczącego Rady, którzy spełniają wymagania określone w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/2803. W zaproszeniu określa się szczegółowo kryteria naboru i kwalifikowalności, w tym wymaganą wiedzę fachową. Minimalny termin na zgłaszanie kandydatur wynosi cztery tygodnie.
3. 
W następstwie takiego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania Komisja przeprowadza procedurę wyboru. Procedura wyboru obejmuje serię ocen zgłoszeń, w tym rozmowy kwalifikacyjne mające na celu ocenę kryteriów wymienionych w zaproszeniu oraz stworzenie listy wybranych kandydatów. Przed mianowaniem członków, w tym przewodniczącego, Komisja konsultuje się z państwami członkowskimi w sprawie listy kandydatów.
4. 
Dyrektor generalny może sporządzić w imieniu Komisji listę rezerwową na podstawie listy, o której mowa w ust. 2. Komisja otrzyma od kandydatów zgodę przed umieszczeniem ich nazwisk na liście rezerwowej. Osoba, której nazwisko znajduje się na liście rezerwowej, może w każdej chwili zwrócić się o usunięcie go z tej listy.
5. 
Członka, który nie jest już w stanie skutecznie uczestniczyć w pracach Rady, który zrzeka się mandatu lub przestał spełniać warunki określone w art. 14 rozporządzenia (UE) 2024/2803 i w niniejszej decyzji, zastępuje się osobą z listy rezerwowej. Osoba ta jest mianowana zgodnie z przepisami ust. 1 na okres pozostający do końca kadencji ustępującego członka.
6. 
Jeżeli na liście rezerwowej nie ma odpowiedniej osoby mogącej zastąpić członka, o którym mowa w ust. 5, publikuje się nowe zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, a następnie przeprowadza się procedurę wyboru zgodnie z ust. 1, 2 i 3. W takim przypadku nieodnawialna kadencja nowego członka wynosi pięć lat.
7. 
Komisja informuje państwa członkowskie o wynikach zaproszeń do wyrażenia zainteresowania oraz o listach, o których mowa w ust. 3 i 4.
8. 
Imiona i nazwiska osób mianowanych członkami Rady, włącznie z przewodniczącym, publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  2

Niezależność i brak konfliktów interesów

1. 
Wykonując swoje obowiązki, Rada i jej członkowie działają zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) 2024/2803. Członkowie podpisują oświadczenie, w którym zobowiązują się do pełnienia swoich funkcji w Radzie w sposób bezstronny, działając niezależnie od wszelkich wpływów zewnętrznych i w interesie publicznym.
2. 
Członkowie nie mogą przekazywać swoich obowiązków innym osobom.
3. 
Osoby ubiegające się o powołanie na członków ujawniają w ramach swojego wniosku wszelkie okoliczności, które mogłyby prowadzić do konfliktu interesów, składając formularz oświadczenia o braku konfliktu interesów oraz aktualny życiorys. Formularz oświadczenia o braku konfliktu interesów opiera się na standardowym formularzu oświadczenia o braku konfliktu interesów określonym w zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania, o którym mowa w art. 1 ust. 2. Złożenie należycie wypełnionego formularza oświadczenia o braku konfliktu interesów jest warunkiem koniecznym kwalifikującym do powołania kandydata na członka Rady.
4. 
Formularz oświadczenia o braku konfliktu interesów składa się z serii standardowych pytań. W odpowiedziach na pytania osoby, które chcą zostać powołane na członków Rady, będą zobowiązane do ujawnienia co najmniej wszelkich istotnych interesów zawodowych i finansowych oraz wszelkich sytuacji, w których ich interesy mogą zagrażać lub być zasadnie postrzegane za zagrażające ich zdolności do działania w sposób bezstronny i w interesie publicznym jako członek Rady. Każda osoba ponosi pełną odpowiedzialność za treść złożonego oświadczenia.
5. 
Osoby, które ujawniają interes, który mógłby potencjalnie zagrozić ich niezależności, są proszone o podanie bardziej szczegółowych informacji. Ujawnienie interesu w formularzu oświadczenia o braku konfliktu interesów nie wyklucza automatycznie danej osoby, ale służby Komisji sprawdzają odpowiedź w celu ustalenia, czy istnieje konflikt interesów.
6. 
Do celów oceny, czy może wystąpić jakikolwiek konflikt interesów, uwzględnia się co najmniej następujące czynniki:
a)
charakter, rodzaj i znaczenie interesów danej osoby;
b)
stopień, w jakim można zasadnie oczekiwać, że interes będzie miał wpływ na doradztwo danej osoby i ogólny proces podejmowania decyzji przez Radę.

Interes uznaje się za nieznaczny lub minimalny, jeżeli jest mało prawdopodobne, by zagrażał lub by był zasadnie postrzegany jako zagrażający zdolności danej osoby do działania w sposób bezstronny i w interesie publicznym przy doradzaniu Komisji.

7. 
W przypadku gdy służby Komisji stwierdzą, że interesy danej osoby mogą zagrażać jej zdolności do działania w sposób niezależny i w interesie publicznym przy doradzaniu Komisji lub być racjonalnie postrzegane jako zagrażające jej zdolności do działania w sposób niezależny i w interesie publicznym, wprowadza się jeden z następujących środków w celu rozwiązania konfliktu, w zależności od konkretnych okoliczności:
a)
wniosek osoby zostaje odrzucony. W takim przypadku służby Komisji informują daną osobę o wyniku oceny konfliktu interesów;
b)
w trakcie kadencji powołanie danej osoby na członka Rady podlega szczególnym ograniczeniom, takim jak wykluczenie eksperta z niektórych posiedzeń lub działań prowadzonych przez Radę, lub oba te ograniczenia, w szczególności udział w sporządzaniu opinii lub zaleceń, lub wstrzymanie się przez eksperta od omawiania konkretnych punktów porządku obrad lub głosowania nad tymi punktami, lub oba te ograniczenia.
8. 
Członkowie niezwłocznie informują Komisję o wszelkich istotnych zmianach w uprzednio przekazanych informacjach, w tym o przyszłych działaniach, w którym to przypadku niezwłocznie przedkładają nowo wypełniony formularz oświadczenia o braku konfliktu interesów opisujący zmianę. Służby Komisji oceniają takie nowe oświadczenia o braku konfliktu interesów we właściwym czasie. Na pierwszym posiedzeniu każdego roku kalendarzowego przewodniczący Rady przypomina wszystkim członkom o wymogach określonych w niniejszym ustępie.
9. 
Komisja udostępnia publicznie, na przeznaczonej do tego stronie internetowej, oświadczenia o braku konfliktu interesów złożone przez mianowanych członków. Należy wprowadzić środki techniczne w celu zapewnienia, aby formularze oświadczenia o braku konfliktu interesów nie pojawiały się w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek.
Artykuł  3

Funkcjonowanie i metoda pracy

1. 
Przewodniczący pełni rolę przedstawiciela Rady i przewodniczy jej posiedzeniom.
2. 
Rada przyjmuje swój regulamin wewnętrzny i ustala swoje uzgodnienia robocze. Regulamin wewnętrzny i uzgodnienia robocze mogą zostać przyjęte po sprawdzeniu przez dyrektora generalnego w imieniu Komisji, że są one zgodne z wewnętrznymi przepisami Komisji dotyczącymi grup ekspertów oraz że zapewniają one zgodność działań wynikających z tych przepisów i uzgodnień roboczych z dostępnym budżetem.
3. 
W odniesieniu do uzgodnień roboczych, o których mowa w ust. 2, Rada przyjmuje:
a)
uzgodnienia dotyczące współpracy z krajowymi organami nadzorczymi i z radą ustanowioną w art. 18 rozporządzenia (UE) 2024/2803;
b)
uzgodnienia dotyczące współpracy z zainteresowanymi stronami zaangażowanymi w działalność operacyjną;
c)
plan zarządzania danymi określający procesy gromadzenia i przechowywania danych, w tym w celu zapewnienia zgodności z zasadami poufności.
4. 
Rada pracuje na podstawie rocznego programu prac, który ustala zgodnie z priorytetami Komisji, po sprawdzeniu przez dyrektora generalnego w imieniu Komisji, czy spełnione są wymogi określone w art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/2803.
5. 
W celu zbadania konkretnych kwestii istotnych dla jej pracy Rada może tworzyć podgrupy spośród swoich członków na podstawie zakresu zadań, który określa po sprawdzeniu przez dyrektora generalnego w imieniu Komisji, że utworzenie takich podgrup jest zgodne z dostępnym budżetem. Podgrupy rozwiązuje się niezwłocznie po wygaśnięciu ich mandatu.
6. 
Posiedzenia Rady, jak również jej podgrup, odbywają się w siedzibie Komisji. W wyjątkowych przypadkach mogą one jednak odbywać się w innym miejscu lub online.
7. 
Udział członków Rady w jej posiedzeniach, jak również w posiedzeniach jej podgrup, jest obowiązkowy. Nieobecności podlegają uzasadnieniu, które jest przesyłane przewodniczącemu i sekretariatowi.
8. 
Rada zapewnia, przy wsparciu sekretariatu, by jej metodyka odzwierciedlała najnowsze standardy naukowe.
9. 
W przypadku gdy Eurocontrol lub Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zostaną wskazane jako odpowiedni podmiot dostarczający dane, Komisja dokonuje odpowiednich ustaleń z Eurocontrol lub Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w celu gromadzenia, badania, zatwierdzania i rozpowszechniania tych danych. Takie uzgodnienia zapewniają Radzie stały dostęp do tych danych.
Artykuł  4

Poufność

1. 
Członkowie podlegają obowiązkowi zachowania tajemnicy służbowej oraz ustanowionym przez Komisję przepisom bezpieczeństwa dotyczącym ochrony informacji niejawnych UE, określonym w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 2  i (UE, Euratom) 2015/444 3 .
2. 
Na początku swojej kadencji członkowie podpisują pisemną deklarację poufności.
Artykuł  5

Przejrzystość

Komisja publikuje na specjalnej stronie internetowej wszystkie opinie, zalecenia, sprawozdania i materiały zawierające wytyczne Rady, w tym sprawozdanie roczne i roczny program prac.

Artykuł  6

Finansowanie

1. 
Członkowie Rady są uprawnieni do dodatku specjalnego w wysokości 100 EUR za godzinę pracy, przy czym maksymalna kwota wynosi 800 EUR za dzień roboczy. Płatności dokonuje się w euro. Kwoty dodatku specjalnego są automatycznie aktualizowane co pięć lat po wejściu w życie niniejszej decyzji, w oparciu o roczny wskaźnik/stopę inflacji w zharmonizowanym indeksie cen konsumpcyjnych Eurostatu dla strefy euro.
2. 
Koszty podróży i pobytu poniesione przez członków są zwracane przez Komisję zgodnie z decyzją Komisji C(2007) 5858 4 . Zwrot tych wydatków odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
3. 
Koszty odpowiadające dodatkom i zwrotom kosztów, o których mowa w ust. 1 i 2, są finansowane zgodnie z art. 242 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 5 .
Artykuł  7

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Kryteria wyboru i kwalifikowalności dotyczące członków Rady ds. Weryfikacji Skuteczności Działania obejmują następujące kwestie:

a)
udokumentowaną i odpowiednią wiedzę fachową, kompetencje i doświadczenie zawodowe kandydata na wysokim szczeblu w dziedzinach związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym, służbami żeglugi powietrznej lub uregulowaniami gospodarczych sektorów sieciowych;
b)
zrównoważoną reprezentację kompetencji i wiedzy fachowej we wszystkich kluczowych obszarach działania, a także zrównoważoną reprezentację obu płci oraz pochodzenia geograficznego;
c)
wiedzę w odpowiednich dziedzinach, w tym m.in. w następujących:
(i)
polityka Unii w dziedzinie lotnictwa i obowiązujące prawo w tym zakresie;
(ii)
zarządzanie operacyjne lotnictwem lub kontrolą ruchu lotniczego, lub oba te elementy, oraz dogłębna znajomość działalności linii lotniczych i portów lotniczych;
(iii)
wymogi dotyczące misji wojskowych i zarządzanie operacjami wojskowymi;
(iv)
zarządzanie wdrażaniem badań z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz unijne mechanizmy finansowania;
(v)
analiza porównawcza, techniki analizy kosztów i korzyści oraz planowanie finansowe;
(vi)
mechanizmy pobierania opłat za służby żeglugi powietrznej, rachunkowość i regulacja ekonomiczna;
(vii)
współzależności między kosztami a innymi obszarami podlegającymi weryfikacji skuteczności działania, jak również między wymogami cywilnymi a wojskowymi;
(viii)
określanie ryzyka dla bezpieczeństwa i pomiar skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa;
(ix)
pomiar efektywności środowiskowej i klimatycznej (uwzględnianie m.in. wpływu lotnictwa na środowisko i klimat);
(x)
interakcje z przestrzeniami powietrznymi sąsiadującymi z obszarem jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w tym punkty newralgiczne i zarządzanie przepływem;
d)
umiejętność analizy i oceny współzależności i interakcji między obszarami działania oraz proponowania i oceny przyszłych docelowych parametrów skuteczności działania w oparciu o planowane usprawnienia operacyjne i technologiczne;
e)
zdolność do komunikowania się w złożonych kwestiach gospodarczych i technicznych;
f)
odpowiednie umiejętności językowe umożliwiające kandydatowi pełne i skuteczne uczestnictwo w pracach Rady ds. Weryfikacji Skuteczności Działania;
g)
niezależność i brak konfliktów interesów.
1 Dz.U. L, 2024/2803, 11.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2803/oj.
2 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/443/oj).
3 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/444/oj).
4 Decyzja Komisji z dnia 5 grudnia 2007 r. - Zasady zwrotu kosztów poniesionych przez osoby niebędące pracownikami Komisji zaproszone do udziału w posiedzeniach w charakterze ekspertów, C(2007) 5858.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.635

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/635 ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2803 w odniesieniu do Rady ds. Weryfikacji Skuteczności Działania w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
Data aktu: 31/03/2025
Data ogłoszenia: 02/04/2025
Data wejścia w życie: 22/04/2025