uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 7 akapit pierwszy,
(1) W art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 określono, że do dnia 14 kwietnia 2025 r., operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z poczynionymi między nimi ustaleniami, właściciele tych punktów zapewnią bezpłatne udostępnianie danych statycznych i danych dynamicznych dotyczących obsługiwanej przez nich infrastruktury paliw alternatywnych lub usług nierozerwalnie związanych z taką infrastrukturą, które świadczą lub których świadczenie powierzają innym podmiotom. Państwa członkowskie mają zapewnić dostępność tych danych w sposób otwarty i niedyskryminujący wszystkim użytkownikom danych za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu, zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804.
(2) Dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, są niezbędne użytkownikom końcowym punktów ładowania i punktów tankowania paliw do podejmowania świadomych decyzji dotyczących korzystania z takiej infrastruktury. Użytkownicy końcowi mogą uzyskiwać informacje na temat infrastruktury paliw alternatywnych za pośrednictwem usług informacyjnych opracowanych przez odpowiednie podmioty rynkowe, a mianowicie użytkowników danych, którzy polegają na dostępie do wysokiej jakości danych. W celu zapewnienia, aby operatorzy lub właściciele punktów ładowania lub tankowania paliw udostępniali takie dane w dokładny i wiarygodny sposób, warunki dostępu do takich danych i ich charakterystyka powinny być zharmonizowane pod względem formatu, częstotliwości i jakości ich udostępniania.
(3) Specyfikacje, o których mowa w art. 20 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1804, mają kluczowe znaczenie dla szczególnego celu, jakim jest ułatwienie dostarczania użytkownikom kompatybilnych, interoperacyjnych danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych w czasie rzeczywistym. Powinny one pomóc w zapewnieniu, aby dane udostępniane użytkownikom danych były spójne, wiarygodne i wysokiej jakości, a tym samym skutecznie wspierały rozwój terminowych i ukierunkowanych usług informacyjnych dla użytkowników końcowych. W związku z tym konieczne jest ustanowienie odpowiednich specyfikacji dotyczących formatu, częstotliwości i jakości danych, zgodnie z którymi należy udostępniać rodzaje danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. W celu zapewnienia jednolitego stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1804 specyfikacje powinny zawierać opis rodzajów danych, które mają być udostępniane.
(4) Jeżeli chodzi o specyfikacje dotyczące formatu rodzajów danych, operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciele tych punktów powinni udostępniać dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, zgodnie z odpowiednim modelem danych dla danych dotyczących paliw alternatywnych opisanym w formacie DATEX II, w tym co najmniej zgodnie ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16157-10:2022 "Inteligentne systemy transportowe - Specyfikacje wymiany danych DATEX II do celów zarządzania ruchem i informacji o ruchu" - Część 10: Publikacje dotyczące infrastruktury energetycznej". Zgodnie z art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1804 konieczne jest zapewnienie racjonalnego okresu przejściowego na wdrożenie takich złożonych specyfikacji technicznych. Specyfikacje te powinny zatem mieć zastosowanie od dnia 14 kwietnia 2026 r., czyli rok po dacie wejścia w życie wymogów określonych w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804.
(5) Do celów kompleksowej prezentacji i interpretacji specyfikacji wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem konieczne jest określenie kompleksowej grupy rodzajów danych wymienionych w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. Należy określić szerokie kategorie obejmujące całą infrastrukturę paliw alternatywnych, aby uwzględnić różne potrzeby informacyjne, na przykład informacje ogólne, położenie geograficzne, dostępność, opcji płatności, status operacyjny, dyspozycyjność lub ceny ad hoc. Należy określić szczególne kategorie związane z określoną infrastrukturą paliw alternatywnych na podstawie automatycznego uwierzytelniania, funkcji inteligentnego ładowania, odnawialnej energii elektrycznej, dostarczania wodoru lub wodoru odnawialnego. Każda kategoria powinna obejmować odpowiadające jej rodzaje danych wraz z ich właściwymi opisami w celu zapewnienia jednoznacznej interpretacji przez użytkowników danych. Należy również doprecyzować poziom stosowania, wskazując, czy konkretny rodzaj danych ma zastosowanie do punktów ładowania lub tankowania paliw czy do stacji ładowania lub tankowania paliw. Aby ułatwić wyszukiwalność i wykorzystywanie danych w przyszłości, metadane dotyczące danych na temat infrastruktury paliw alternatywnych powinny opierać się na zharmonizowanych specyfikacjach wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.
(6) W celu zapewnienia, aby dane odzwierciedlały najbardziej aktualną sytuację w zakresie infrastruktury paliw alternatywnych, należy określić częstotliwość aktualizacji danych przez operatorów lub zgodnie z ustaleniami między nimi, właścicieli infrastruktury ładowania i tankowania. W przypadku wystąpienia zmiany należy zaktualizować zarówno dane statyczne, jak i dynamiczne. Dane statyczne powinny być aktualizowane nie później niż dwadzieścia cztery godziny po wystąpieniu zmiany, a dane dynamiczne powinny być aktualizowane nie później niż w ciągu jednej minuty po wystąpieniu zmiany.
(7) Należy określić odpowiednie wymogi mające na celu zapewnienie wysokiej jakości danych. Zarządzanie jakością danych jest pierwszym i kluczowym etapem tworzenia dokładnych i wiarygodnych usług informacyjnych. W związku z tym operatorzy lub właściciele punktów ładowania i punktów tankowania paliw powinni zapewnić kompletność, poprawność, spójność, aktualność i wiarygodność danych przed ich udostępnieniem. Aby osiągnąć ten cel, państwa członkowskie powinny również ustanowić odpowiednie mechanizmy kontroli jakości danych w celu zapewnienia zgodności danych u źródła z tymi wymogami dotyczącymi jakości danych.
(8) Konieczne jest również zapewnienie skutecznej współpracy między państwami członkowskimi a odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu zagwarantowania jakości udostępnianych danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych, w oparciu o działanie wspierające program dotyczące Organizacji ds. Koordynacji Krajowych Punktów Dostępu w Europie. Zharmonizowane wymogi dotyczące jakości i wiarygodności danych mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia, aby państwa członkowskie dobrze rozumiały dane udostępniane za pośrednictwem krajowych punktów dostępu użytkownikom danych, którzy będą polegali na ich jakości w celu opracowania wiarygodnych usług informacyjnych.
(9) Zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804 państwa członkowskie zapewniają, aby dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 tego rozporządzenia, były udostępniane za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu, zgodnie z dodatkowymi specyfikacjami uzupełniającymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu. W tym celu oraz aby zapewnić jakość, a w szczególności wiarygodność danych, należy ustanowić procedury, o których mowa w art. 20 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1804, których państwa członkowskie powinny przestrzegać przy udostępnianiu danych za pośrednictwem swoich krajowych punktów dostępu. W tym celu państwa członkowskie powinny być zobowiązane do regularnego monitorowania danych, w tym informacji na temat interfejsów programowania aplikacji (API), udostępnianych za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu przez operatorów ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, przez właścicieli tych punktów. Ponadto państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiednie środki ułatwiające wymianę informacji i kontaktów między operatorami lub właścicielami ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw lub właścicielami tych punktów a krajowymi punktami dostępu. Państwa członkowskie powinny również wprowadzić środki w celu rozwiązania powszechnych i utrzymujących się problemów związanych z jakością danych napotykanych w ich krajowych punktach dostępu, w szczególności problemów mających wpływ na ogólnie zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych za pomocą API za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu.
(10) Mając na uwadze wdrożenie art. 20 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1804, specyfikacje dotyczące formatu, częstotliwości i jakości powinny również przyczynić się do opracowania konfiguracji technicznej wspólnego europejskiego punktu dostępu, który Komisja ma utworzyć do dnia 31 grudnia 2026 r. Specyfikacje powinny ułatwić przyszłe funkcjonowanie wspólnego europejskiego punktu dostępu, tak aby użytkownicy danych mogli łatwo uzyskać dostęp do danych i porównywać informacje na temat elementów infrastruktury paliw alternatywnych, takie jak cena, dostępność, dyspozycyjność lub moc.
(11) Specyfikacje dotyczące formatu, częstotliwości i jakości opierają się na wynikach Działania wspierającego gromadzenie danych dotyczących punktów ładowania/tankowania paliw alternatywnych oraz niepowtarzalnych kodów identyfikacyjnych związanych z podmiotami działającymi w dziedzinie elektromobilności w ramach instrumentu "Łącząc Europę", które zakończono w 2022 r.
(12) Zgodnie z art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1804 w niniejszym rozporządzeniu przewidziano racjonalny okres przejściowy. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 14 kwietnia 2025 r., czyli do dnia, w którym wchodzą w życie wymogi określone w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1804,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 kwietnia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.655 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/655 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w odniesieniu do specyfikacji i procedur związanych z przystępnością i dostępnością danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych |
Data aktu: | 02/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/04/2025 |
Data wejścia w życie: | 14/04/2025, 23/04/2025 |