Rozporządzenie wykonawcze 2025/655 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w odniesieniu do specyfikacji i procedur związanych z przystępnością i dostępnością danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/655
z dnia 2 kwietnia 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w odniesieniu do specyfikacji i procedur związanych z przystępnością i dostępnością danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 7 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 określono, że do dnia 14 kwietnia 2025 r., operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z poczynionymi między nimi ustaleniami, właściciele tych punktów zapewnią bezpłatne udostępnianie danych statycznych i danych dynamicznych dotyczących obsługiwanej przez nich infrastruktury paliw alternatywnych lub usług nierozerwalnie związanych z taką infrastrukturą, które świadczą lub których świadczenie powierzają innym podmiotom. Państwa członkowskie mają zapewnić dostępność tych danych w sposób otwarty i niedyskryminujący wszystkim użytkownikom danych za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu, zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804.

(2) Dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, są niezbędne użytkownikom końcowym punktów ładowania i punktów tankowania paliw do podejmowania świadomych decyzji dotyczących korzystania z takiej infrastruktury. Użytkownicy końcowi mogą uzyskiwać informacje na temat infrastruktury paliw alternatywnych za pośrednictwem usług informacyjnych opracowanych przez odpowiednie podmioty rynkowe, a mianowicie użytkowników danych, którzy polegają na dostępie do wysokiej jakości danych. W celu zapewnienia, aby operatorzy lub właściciele punktów ładowania lub tankowania paliw udostępniali takie dane w dokładny i wiarygodny sposób, warunki dostępu do takich danych i ich charakterystyka powinny być zharmonizowane pod względem formatu, częstotliwości i jakości ich udostępniania.

(3) Specyfikacje, o których mowa w art. 20 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1804, mają kluczowe znaczenie dla szczególnego celu, jakim jest ułatwienie dostarczania użytkownikom kompatybilnych, interoperacyjnych danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych w czasie rzeczywistym. Powinny one pomóc w zapewnieniu, aby dane udostępniane użytkownikom danych były spójne, wiarygodne i wysokiej jakości, a tym samym skutecznie wspierały rozwój terminowych i ukierunkowanych usług informacyjnych dla użytkowników końcowych. W związku z tym konieczne jest ustanowienie odpowiednich specyfikacji dotyczących formatu, częstotliwości i jakości danych, zgodnie z którymi należy udostępniać rodzaje danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. W celu zapewnienia jednolitego stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1804 specyfikacje powinny zawierać opis rodzajów danych, które mają być udostępniane.

(4) Jeżeli chodzi o specyfikacje dotyczące formatu rodzajów danych, operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciele tych punktów powinni udostępniać dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, zgodnie z odpowiednim modelem danych dla danych dotyczących paliw alternatywnych opisanym w formacie DATEX II, w tym co najmniej zgodnie ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16157-10:2022 "Inteligentne systemy transportowe - Specyfikacje wymiany danych DATEX II do celów zarządzania ruchem i informacji o ruchu" - Część 10: Publikacje dotyczące infrastruktury energetycznej". Zgodnie z art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1804 konieczne jest zapewnienie racjonalnego okresu przejściowego na wdrożenie takich złożonych specyfikacji technicznych. Specyfikacje te powinny zatem mieć zastosowanie od dnia 14 kwietnia 2026 r., czyli rok po dacie wejścia w życie wymogów określonych w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804.

(5) Do celów kompleksowej prezentacji i interpretacji specyfikacji wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem konieczne jest określenie kompleksowej grupy rodzajów danych wymienionych w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. Należy określić szerokie kategorie obejmujące całą infrastrukturę paliw alternatywnych, aby uwzględnić różne potrzeby informacyjne, na przykład informacje ogólne, położenie geograficzne, dostępność, opcji płatności, status operacyjny, dyspozycyjność lub ceny ad hoc. Należy określić szczególne kategorie związane z określoną infrastrukturą paliw alternatywnych na podstawie automatycznego uwierzytelniania, funkcji inteligentnego ładowania, odnawialnej energii elektrycznej, dostarczania wodoru lub wodoru odnawialnego. Każda kategoria powinna obejmować odpowiadające jej rodzaje danych wraz z ich właściwymi opisami w celu zapewnienia jednoznacznej interpretacji przez użytkowników danych. Należy również doprecyzować poziom stosowania, wskazując, czy konkretny rodzaj danych ma zastosowanie do punktów ładowania lub tankowania paliw czy do stacji ładowania lub tankowania paliw. Aby ułatwić wyszukiwalność i wykorzystywanie danych w przyszłości, metadane dotyczące danych na temat infrastruktury paliw alternatywnych powinny opierać się na zharmonizowanych specyfikacjach wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.

(6) W celu zapewnienia, aby dane odzwierciedlały najbardziej aktualną sytuację w zakresie infrastruktury paliw alternatywnych, należy określić częstotliwość aktualizacji danych przez operatorów lub zgodnie z ustaleniami między nimi, właścicieli infrastruktury ładowania i tankowania. W przypadku wystąpienia zmiany należy zaktualizować zarówno dane statyczne, jak i dynamiczne. Dane statyczne powinny być aktualizowane nie później niż dwadzieścia cztery godziny po wystąpieniu zmiany, a dane dynamiczne powinny być aktualizowane nie później niż w ciągu jednej minuty po wystąpieniu zmiany.

(7) Należy określić odpowiednie wymogi mające na celu zapewnienie wysokiej jakości danych. Zarządzanie jakością danych jest pierwszym i kluczowym etapem tworzenia dokładnych i wiarygodnych usług informacyjnych. W związku z tym operatorzy lub właściciele punktów ładowania i punktów tankowania paliw powinni zapewnić kompletność, poprawność, spójność, aktualność i wiarygodność danych przed ich udostępnieniem. Aby osiągnąć ten cel, państwa członkowskie powinny również ustanowić odpowiednie mechanizmy kontroli jakości danych w celu zapewnienia zgodności danych u źródła z tymi wymogami dotyczącymi jakości danych.

(8) Konieczne jest również zapewnienie skutecznej współpracy między państwami członkowskimi a odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu zagwarantowania jakości udostępnianych danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych, w oparciu o działanie wspierające program dotyczące Organizacji ds. Koordynacji Krajowych Punktów Dostępu w Europie. Zharmonizowane wymogi dotyczące jakości i wiarygodności danych mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia, aby państwa członkowskie dobrze rozumiały dane udostępniane za pośrednictwem krajowych punktów dostępu użytkownikom danych, którzy będą polegali na ich jakości w celu opracowania wiarygodnych usług informacyjnych.

(9) Zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804 państwa członkowskie zapewniają, aby dane, o których mowa w art. 20 ust. 2 tego rozporządzenia, były udostępniane za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu, zgodnie z dodatkowymi specyfikacjami uzupełniającymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu. W tym celu oraz aby zapewnić jakość, a w szczególności wiarygodność danych, należy ustanowić procedury, o których mowa w art. 20 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1804, których państwa członkowskie powinny przestrzegać przy udostępnianiu danych za pośrednictwem swoich krajowych punktów dostępu. W tym celu państwa członkowskie powinny być zobowiązane do regularnego monitorowania danych, w tym informacji na temat interfejsów programowania aplikacji (API), udostępnianych za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu przez operatorów ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, przez właścicieli tych punktów. Ponadto państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiednie środki ułatwiające wymianę informacji i kontaktów między operatorami lub właścicielami ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw lub właścicielami tych punktów a krajowymi punktami dostępu. Państwa członkowskie powinny również wprowadzić środki w celu rozwiązania powszechnych i utrzymujących się problemów związanych z jakością danych napotykanych w ich krajowych punktach dostępu, w szczególności problemów mających wpływ na ogólnie zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych za pomocą API za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu.

(10) Mając na uwadze wdrożenie art. 20 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1804, specyfikacje dotyczące formatu, częstotliwości i jakości powinny również przyczynić się do opracowania konfiguracji technicznej wspólnego europejskiego punktu dostępu, który Komisja ma utworzyć do dnia 31 grudnia 2026 r. Specyfikacje powinny ułatwić przyszłe funkcjonowanie wspólnego europejskiego punktu dostępu, tak aby użytkownicy danych mogli łatwo uzyskać dostęp do danych i porównywać informacje na temat elementów infrastruktury paliw alternatywnych, takie jak cena, dostępność, dyspozycyjność lub moc.

(11) Specyfikacje dotyczące formatu, częstotliwości i jakości opierają się na wynikach Działania wspierającego gromadzenie danych dotyczących punktów ładowania/tankowania paliw alternatywnych oraz niepowtarzalnych kodów identyfikacyjnych związanych z podmiotami działającymi w dziedzinie elektromobilności w ramach instrumentu "Łącząc Europę", które zakończono w 2022 r.

(12) Zgodnie z art. 20 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2023/1804 w niniejszym rozporządzeniu przewidziano racjonalny okres przejściowy. W związku z tym stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do dnia 14 kwietnia 2025 r., czyli do dnia, w którym wchodzą w życie wymogi określone w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1804,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Specyfikacje dotyczące formatu danych

1. 
Operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciele tych punktów zapewniają przystępność rodzajów danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, zgodnie z:
a)
specyfikacjami dotyczącymi formatu rodzajów danych dla ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw, w tym opisami, zawartymi w tabelach w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
b)
odpowiednim modelem danych dla danych dotyczących paliw alternatywnych przedstawionym w formacie DATEX II, w tym co najmniej CEN/TS 16157-10:2022, oprócz specyfikacji, o których mowa w lit. a), od dnia 14 kwietnia 2026 r.
2. 
Rodzaje danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, udostępnia się zgodnie ze specyfikacjami dotyczącymi formatu określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Specyfikacje dotyczące częstotliwości danych

Operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciele tych punktów zapewniają przystępność rodzajów danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, zgodnie z następującymi wymogami:

a)
dane statyczne są aktualizowane w momencie wystąpienia zmiany, a w każdym razie nie później niż w ciągu dwudziestu czterech godzin po jej wystąpieniu;
b)
dane dynamiczne są aktualizowane w momencie wystąpienia zmiany, a w każdym razie nie później niż w ciągu jednej minuty po jej wystąpieniu.
Artykuł  3

Specyfikacje dotyczące jakości danych

1. 
Zapewniając przystępność danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciele tych punktów spełniają następujące wymogi:
a)
kompletność: udostępnia się wszystkie rodzaje danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804. Ponadto operatorzy lub właściciele ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych mogą dobrowolnie udostępniać dodatkowe rodzaje danych, jeżeli uznają, że takie dodatkowe dane mogą wnieść wartość dodaną do rozwoju usług informacyjnych dla użytkowników końcowych infrastruktury paliw alternatywnych;
b)
poprawność: rodzaje danych prawidłowo odzwierciedlają opisy określone w załączniku;
c)
spójność: rodzaje danych udostępnia się zgodnie z art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804 oraz ze specyfikacjami dotyczącymi formatu danych określonymi w art. 1 niniejszego rozporządzenia. Usuwa się dane, które mogą się powielać lub pokrywać;
d)
terminowość: rodzaje danych aktualizuje się zgodnie ze specyfikacjami dotyczącymi częstotliwości określonymi w art. 2 niniejszego rozporządzenia. Wprowadza się niezbędne środki techniczne w celu zapewnienia, aby rodzaje danych zależne od czasu, takie jak dotyczące dyspozycyjności punktów ładowania lub tankowania paliw, były aktualizowane zgodnie z tymi specyfikacjami;
e)
wiarygodność: rodzaje danych są regularnie monitorowane w celu zidentyfikowania potencjalnych niespójności i błędów w danych.
2. 
Operatorzy ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw alternatywnych lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciele tych punktów ustanawiają mechanizmy kontroli jakości danych, które zapewniają zgodność danych u źródła z wymogami określonymi w ust. 1, zanim dane te zostaną udostępnione za pośrednictwem krajowych punktów dostępu.
3. 
Każdy podmiot może ustanowić API zapewniający dostęp do danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, użytkownikom danych w imieniu operatorów lub właścicieli ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw oraz może przekazywać informacje na temat takich API krajowym punktom dostępu, zgodnie z mającymi zastosowanie umowami między podmiotem a operatorem lub właścicielem. Takie umowy outsourcingu nie zwalniają operatorów ani właścicieli z obowiązku zapewnienia jakości pierwotnych danych przekazywanych na podstawie niniejszego artykułu.
Artykuł  4

Procedury dotyczące dostępności danych

Na potrzeby zapewniania dostępności danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804, zgodnie z art. 20 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804 państwa członkowskie wprowadzają następujące procedury w celu:

a)
regularnego monitorowania danych, w tym informacji na temat API, udostępnianych za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu przez operatorów ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw lub, zgodnie z ustaleniami między nimi, przez właścicieli tych punktów. Monitorowanie to zapewnia zgodność danych udostępnianych za pośrednictwem ich krajowych punktów dostępu z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2023/1804 i w niniejszym rozporządzeniu;
b)
ułatwiania wymiany informacji między operatorami lub właścicielami ogólnodostępnych punktów ładowania i punktów tankowania paliw oraz ich krajowymi punktami dostępu;
c)
rozwiązania powszechnych i utrzymujących się problemów związanych z jakością danych, w tym problemów mających wpływ na ogólnie zautomatyzowaną i jednolitą wymianę danych za pomocą API za pośrednictwem krajowych punktów dostępu.
Artykuł  5

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 kwietnia 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 kwietnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Specyfikacje dotyczące formatu danych na potrzeby udostępniania rodzajów danych, o których mowa w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1804

Tabela A -Dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych

Tabela B - Dodatkowe dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury ładowania

Tabela C - Dodatkowe dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury tankowania wodoru

Tabela D -Dodatkowe dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury tankowania skroplonego metanu

Tabela E - Dodatkowe dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury tankowania paliw alternatywnych Tabela F - Dane dynamiczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych Tabela G -Dodatkowe dane dynamiczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury tankowania wodoru

Tabela A

Dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych

Numer Rodzaj infrastruktury paliw alternatywnych Typ danych Kategoria danych Rodzaj danych Poziom danych Opis Format danych
1 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Informacje ogólne Nazwa prawna operatora lub właściciela punktu ładowania lub tankowania paliw Stacja Nazwa prawna operatora odpowiedzialnego za zarządzanie ogólnodostępnymi punktami ładowania i punktami tankowania paliw alternatywnych i za ich obsługę lub zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciela tych punktów, który świadczy usługi ładowania lub tankowania na rzecz użytkowników końcowych, w tym w imieniu i na rzecz dostawcy usług w zakresie mobilności. Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst)
2 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Informacje ogólne Nazwa handlowa operatora lub właściciela punktu ładowania lub tankowania paliw Stacja Nazwa handlowa operatora punktu ładowania lub tankowania paliw lub zgodnie z ustaleniami między nimi, właściciela tych punktów w formie, w jakiej się ją publicznie przedstawia przy oferowaniu usług ładowania lub tankowania paliw. Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst)
3 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Informacje ogólne Liczba punktów ładowania lub tankowania paliw Stacja Liczba punktów ładowania lub punktów tankowania paliw, z których można korzystać w tym samym czasie na stacji ładowania lub stacji tankowania paliw. Punkt ładowania elektrycznego może mieć jedno lub więcej złączy, jednak w tym samym czasie można używać tylko jednego złącza. Wartość liczbowa (liczba)
4 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Informacje ogólne Wsparcie usługowe Stacja Informacje dotyczące obecności osób fizycznych obsługujących stację ładowania lub stację tankowania paliw. Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst)
5 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Informacje ogólne Numer telefoniczny centrum pomocy Stacja Numer telefonu centrum pomocy obsługiwanego przez operatora lub właściciela punktu ładowania lub tankowania paliw, który jest widoczny na stacji ładowania. Format oparty na zapisie unijnych numerów telefonów, zawierający co najmniej następujące elementy: kod kraju <spacja> pełny numer, w tym kod regionalny (odpowiednio) w jednym oddzielnym polu z początkowym zerem. Numery wewnętrzne dodaje się za pomocą myślnika bezpośrednio po pełnym numerze. W numerze telefonu punktu pomocy nie można używać żadnych innych myślników, spacji ani nawiasów.
6 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Informacje ogólne Urządzenia oferujące użytkownikowi usługi towarzyszące Stacja Stacja ładowania lub stacja tankowania paliw posiada w swoim najbliższym otoczeniu urządzenia oferujące klientom usługi towarzyszące. Zgłasza się następujące urządzenia i usługi (tak/nie):

- Zadaszone miejsce parkingowe do ładowania lub tankowania paliw.

- Oświetlone miejsce parkingowe do ładowania lub tankowania paliw.

- Usługi gastronomiczne (np. żywność, napoje).

- Łazienki.

- Pomieszczenia do odpoczynku.

- Inne (wyrażone jako tekst dowolny).

Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst) w formacie wykazu
7 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Położenie geograficzne Informacje o położeniu geograficznym z globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) Stacja Współrzędne szerokości i długości geograficznej stacji ładowania lub stacji tankowania paliw. Współrzędne szerokości geograficznej i długości geograficznej w standardzie dziesiętnym WGS84.
8 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Położenie geograficzne Dodatkowe informacje dotyczące położenia geograficznego Stacja Dodatkowe konkretne informacje, które w niektórych sytuacjach mogą być istotne w celu dotarcia do stacji ładowania lub stacji tankowania paliw, takie jak poziom parkingu, lokalizacja parkingu itp. Wartość dyskretna/liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby)
9 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Położenie geograficzne Kraj Stacja Nazwa państwa członkowskiego, w którym znajduje się stacja ładowania lub stacja tankowania paliw. Format zgodny z kodami ISO

3166-1 alfa-2

10 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Położenie geograficzne Region Stacja Nazwa regionu w państwie członkowskim, w którym znajduje się stacja ładowania lub stacja tankowania paliw, zgodna ze wspólną klasyfikacją jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) na poziomie 1. Format zgodny ze standardem kodu geograficznego NUTS-1
11 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Położenie geograficzne Miejscowość Stacja Nazwa miejscowości w państwie członkowskim, w której znajduje się stacja ładowania. Zawiera informacje o gminie lub nazwie przystanku (np. autostrada, obszar), jeżeli nie jest bezpośrednio związana z miejscowością. Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst)
12 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Położenie geograficzne Kod pocztowy Stacja Kod pocztowy, w którym znajduje się stacja ładowania lub stacja tankowania paliw, w tym potencjalne dodatkowe informacje identyfikacyjne związane z konkretną charakterystyką kodu pocztowego w tej lokalizacji. Wartość dyskretna/liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby)
13 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Położenie geograficzne Adres Stacja W stosownych przypadkach nazwa ulicy, na której znajduje się stacja ładowania lub stacja tankowania paliw, w tym numer. Wartość dyskretna/liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby) wskazująca nazwę ulicy, po której następuje numer ulicy
14 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Dostępność Godziny otwarcia Stacja Informacje dotyczące okresów, w których stacja ładowania lub stacja tankowania paliw jest otwarta i publicznie dostępna do celów ładowania lub tankowania paliw, w stosownych przypadkach z uwzględnieniem harmonogramów budynku/obiektu zapewniającego fizyczny dostęp do tej stacji ładowania lub stacji tankowania paliw. Wartość dyskretna/liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby) wskazująca dni tygodnia, a następnie przedziały czasowe, w których stacja ładowania lub stacja tankowania paliw jest otwarta i publicznie dostępna
15 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Dostępność Strefa czasowa Stacja Strefa czasowa, w której znajduje się stacja ładowania lub stacja tankowania paliw. Ten rodzaj danych wykorzystuje się w połączeniu z innymi rodzajami danych, aby zapewnić prawidłowe wskazanie dostępności punktu ładowania lub tankowania paliw oraz umożliwić rezerwację i zapewnić jej dokładność. Format zgodny z normą ISO 8601
16 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Dostępność Kompatybilność z typami pojazdów Stacja Typ pojazdu, który może korzystać ze stacji ładowania lub stacji tankowania paliw. Typ pojazdu określa się zgodnie z klasyfikacją pojazdów EKG ONZ (1). Zgłasza się następujące kategorie pojazdów (tak/nie): - Pojazdy dwu- i trzykołowe oraz czterokołowe (L) - Samochody osobowe (M1) - Autobusy i autokary (M2 lub M3) - Samochody dostawcze (N1) - Samochody ciężarowe (N2 lub N3) - Inne (wyrażone jako tekst dowolny) Wartość dyskretna/liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby) w formacie wykazu
17 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Dostępność Dozwolone specyfikacje pojazdu Stacja W stosownych przypadkach szczególne ograniczenia dotyczące masy i wymiarów pojazdów (w tym przyczep, naczep itp.) (2), które mogą korzystać ze stacji ładowania lub stacji tankowania paliw. Zgłasza się następujące specyfikacje pojazdów, w tym przyczep (tak/nie): - Maksymalna masa pojazdu.

- Maksymalna wysokość pojazdu.

- Maksymalna długość pojazdu.

- Maksymalna szerokość pojazdu.

Wartość dyskretna/liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby) wskazująca maksymalną masę pojazdu w tonach oraz maksymalną wysokość, długość i szerokość pojazdu w metrach, łącznie z przyczepą.
18 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Dostępność Liczba miejsc parkingowych Stacja Liczba miejsc parkingowych, które można wykorzystać na stacji ładowania lub stacji tankowania paliw do przeprowadzenia sesji ładowania lub tankowania paliw. Może ona różnić się od liczby punktów ładowania lub tankowania paliw na tej stacji. Wartość liczbowa (liczba całkowita)
19 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Dostępność Liczba miejsc parkingowych dla osób z niepełnospraw- nościami Stacja Liczba miejsc parkingowych z dostępnymi punktami ładowania lub tankowania paliw dla osób z niepełnosprawnościami zgodnie z odpowiednimi wymogami dostępności określonymi w istniejących normach, wytycznych lub przepisach krajowych. Wartość liczbowa (liczba całkowita)
20 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Opcje płatności Urządzenie płatnicze z czytnikiem kart bankowych Stacja Wskazanie obecności (tak/nie) terminalu płatniczego umożliwiającego fizyczne umieszczenie karty bankowej (debetowej/kredytowej) w terminalu w celu odczytania chipu Europay, Mastercard i Visa (EMV). Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst)
21 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Opcje płatności Urządzenie płatnicze posiadające funkcję płatności zbliżeniowych, umożliwiające co najmniej odczyt kart płatniczych Stacja Wskazanie obecności (tak/nie) terminalu płatniczego, który jest co najmniej w stanie odczytać karty bankowe (debetowe/kredytowe) z funkcją zbliżeniową (np. komunikacja bliskiego zasięgu - NFC). Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst)
22 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Opcje płatności Inna opcja płatności ad hoc Stacja Wskazanie obecności (tak/nie) następujących opcji płatności ad hoc:

- Specyficzny (tj. generowany dynamicznie) kod QR

- Płatność za pośrednictwem strony internetowej (np. statyczny kod QR)

- Gotówka

- Inne (wyrażone jako tekst dowolny)

Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst)
23 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Opcje płatności Dodatkowe informacje na temat akceptowanych dostawców usług płatniczych Stacja Dodatkowe informacje wskazujące dostawców usług płatniczych, którzy akceptują płatności elektroniczne w ramach opcji płatności ad hoc. Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst) w formacie wykazu
24 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Statyczne Opcje płatności Opcja płatności umownej (subskrypcji) Stacja Możliwość zapłaty za usługę ładowania lub tankowania paliw na podstawie płatności umownej (tak/nie) między użytkownikiem końcowym a dostawcą usług w zakresie mobilności. Wartość dyskretna (ciąg znaków/ tekst)

(1)https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29resolutions/ECE-TRANS-WP.29-78r6e.pdf.

(2) Obejmuje to pojazdy i zespoły pojazdów zdefiniowane w dyrektywie w sprawie obciążeń i wymiarów.

Tabela B

Dodatkowe dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury ładowania

Numer Rodzaj infrastruktury paliw alternatywnych Typ danych Kategoria danych Rodzaj danych Poziom danych Opis Format danych
1 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Informacje ogólne Kod identyfikacyjny punktu ładowania (złącze) Punkt Niepowtarzalny identyfikator punktu ładowania, który zawiera niepowtarzalny kod identyfikacyjny operatora punktu ładowania wydany przez organizację ds. rejestracji identyfikacji. Umożliwia on identyfikację, w tym do celów fakturowania i rezerwacji, punktu ładowania w stacji ładowania. Wartość dyskretna/ liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby)
2 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Informacje ogólne Liczba złączy Punkt Liczba złączy w punkcie ładowania. Punkt ładowania elektrycznego może mieć jedno lub więcej złączy, jednak w tym samym czasie można używać tylko jednego złącza. Wartość liczbowa (liczba całkowita)
3 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Informacje ogólne Rodzaj złącza (wtyczka) Punkt Informacje na temat złączy dostępnych w każdym punkcie ładowania w stacji ładowania:

- Typ 2 (prąd przemienny)

- Combo2/CCS (prąd stały)

- Megawatowy system ładowania (MCS)

- CHAdeMO (prąd stały)

- Inne (wyrażone jako tekst dowolny)

Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst) w formacie wykazu
4 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Rodzaj prądu Rodzaj prądu Punkt Rodzaj przepływu prądu elektrycznego dostarczanego do punktu ładowania, z rozróżnieniem na prąd przemienny i prąd stały Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst) z rozróżnieniem na prąd przemienny i stały
5 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Moc wyjściowa Maksymalna moc stacji ładowania Stacja Całkowita maksymalna moc, jaką punkty ładowania stacji mogą dostarczać w tym samym czasie. Wartość liczbowa (liczba) wyrażona w kW
6 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Moc wyjściowa Maksymalna moc punktu ładowania Punkt Maksymalna moc, jaką punkt ładowania może dostarczyć do pojazdu elektrycznego w danym momencie. Wartość liczbowa (liczba) wyrażona w kW
7 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Opcje płatności Dostawcy usług w zakresie mobilności oferujący ładowanie na podstawie umowy Stacja Informacje wskazujące nazwy dostawców usług w zakresie mobilności, którzy oferują opcje płatności umownych i są akceptowani w stacji ładowania. Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst) w formacie wykazu
8 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Automatyczne uwierzytelnianie Usługa "podłącz i ładuj" Punkt Możliwość przeprowadzenia automatycznego uwierzytelniania i autoryzacji sesji ładowania na podstawie płatności umownej zawartej między użytkownikiem końcowym a dostawcą usług w zakresie mobilności (tak/nie) w punkcie ładowania. Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst)
9 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Funkcje inteligentnego ładowania Usługi inteligentnego ładowania Punkt Możliwość korzystania z usług inteligentnego ładowania w punkcie ładowania. Należy wskazać możliwość korzystania z następujących usług inteligentnego ładowania (tak/nie): - Zdalne monitorowanie i kontrolowanie ładowania.

- Konfiguracja preferencji użytkownika w celu optymalizacji mocy ładowania.

- Ładowanie dwukierunkowe.

- Inne (wyrażone jako tekst dowolny)

Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst)
10 Infrastruktura ładowania elektrycznego Statyczne Odnawialna energia elektryczna Czy dostarczana energia elektryczna jest w 100 % odnawialna Stacja Stacja ładowania dostarcza wyłącznie energię elektryczną, która jest w 100 % odnawialna (tak/nie) (system gwarancji pochodzenia UE). Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst)

Tabela C

Dodatkowe dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury tankowania wodoru

Numer Rodzaj infrastruktury paliw alternatywnych Typ danych Kategoria danych Rodzaj danych Poziom danych Opis Format danych
1 Infrastruktura tankowania wodoru Statyczne Dostarczanie wodoru Stan wodoru Stacja Rodzaj wodoru dostarczanego na stacji tankowania paliw, z rozróżnieniem na wodór gazowy i skroplony. Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst) wyrażona jako gazowy lub skroplony wodór
2 Infrastruktura tankowania wodoru Statyczne Dostarczanie wodoru Ciśnienie wodoru Punkt Ciśnienie, pod którym stacja tankowania paliw dostarcza wodór za pośrednictwem punktu tankowania paliw (tj. dystrybutora) Wartość dyskretna/ liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby) wyrażona w barach
3 Infrastruktura tankowania wodoru Statyczne Dostarczanie wodoru Dzienna łączna przepustowość Stacja Wskazanie dziennej łącznej przepustowości stacji tankowania wodoru (wyrażonej w kg/dzień). Wartość dyskretna/ liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby) wyrażona w kg/ dzień
4 Infrastruktura tankowania wodoru Statyczne Wodór odnawialny Dostarczany wodór jest w 100 % odnawialny Stacja Stacja tankowania paliw dostarcza wyłącznie wodór wyprodukowany w 100 % ze źródeł odnawialnych zgodnie z przepisami ustanowionymi na mocy dyrektywy (UE) 2018/2001 i odpowiedniego prawa wtórnego (tak/nie) Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst)

Tabela D

Dodatkowe dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury tankowania skroplonego metanu

Numer Rodzaj infrastruktury paliw alternatywnych Typ danych Kategoria danych Rodzaj danych Poziom danych Opis Format danych
1 Infrastruktura tankowania skroplonego metanu Statyczne Skroplony metan ze źródeł odnawialnych Dostarczany skroplony metan jest w 100 % odnawialny Stacja Stacja tankowania paliw dostarcza wyłącznie skroplony metan wyprodukowany w 100 % ze źródeł odnawialnych zgodnie z przepisami ustanowionymi na mocy dyrektywy (UE) 2018/2001 i odpowiedniego prawa wtórnego (tak/nie) (system gwarancji pochodzenia UE). Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst)

Tabela E

Dodatkowe dane statyczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury tankowania paliw alternatywnych

Numer Rodzaj infrastruktury paliw alternatywnych Typ danych Kategoria danych Rodzaj danych Poziom danych Opis Format danych
1 Infrastruktura tankowania paliw alternatywnych Statyczne Informacje ogólne Rodzaj złącza (dystrybutor) Stacja Określenie rodzaju złączy dostępnych w każdym punkcie tankowania paliw na stacji tankowania paliw, z podaniem odpowiedniego rodzaju paliwa:

- Tankowanie wodoru (gazowego)

- Tankowanie wodoru (skroplonego)

- Tankowanie metanu (CNG)

- Tankowanie metanu (LNG)

- Inne (wyrażone jako tekst dowolny)

Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst) w formacie wykazu

Tabela F

Dane dynamiczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych

Numer Rodzaj infrastruktury paliw alternatywnych Typ danych Kategoria danych Rodzaj danych Poziom danych Opis Format danych
1 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Dynamiczne Funkcja Status operacyjny Punkt Zdolność punktu ładowania lub tankowania paliw do pełnienia jego funkcji. Status operacyjny punktu ładowania lub tankowania paliw wyrażony jako działający lub niedziałający:

- Działający: można z niego korzystać w normalnych warunkach w godzinach otwarcia, w których jest publicznie dostępny.

- Niedziałający: nie można z niego korzystać ze względu na problem techniczny lub prace konserwacyjne.

Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst) wyrażona jako działający lub niedziałający
2 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Dynamiczne Funkcja Dostępność Punkt Możliwość korzystania z punktu ładowania lub tankowania paliw w chwili obecnej oraz, jeżeli jest to technicznie możliwe, w określonym czasie w przyszłości; dostępność punktu ładowania lub tankowania paliw wyrażona jako używany, zarezerwowany lub nieużywany: - Używany: punkt jest zajęty.

- Zarezerwowany: punkt jest zarezerwowany przez użytkownika końcowego.

- Wolny: punkt nie jest zajęty, w związku z czym jest dostępny do użytku.

Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst) wyrażona jako używany, zarezerwowany lub wolny
3 Infrastruktura ładowania i tankowania paliw alternatywnych Dynamiczne Cena Cena ad hoc Stacja W przypadku infrastruktury ładowania - wskazanie ceny ładowania dla użytkownika końcowego korzystającego na zasadzie ad hoc, w tym wszystkich mających zastosowanie składników ceny. Muszą one być podane i wyrażone w walucie krajowej na kWh, walucie krajowej na min lub walucie krajowej na sesję. Należy w równym stopniu wskazać każdy inny składnik ceny, który może mieć dodatkowo zastosowanie.

W przypadku infrastruktury tankowania paliw - wskazanie ceny tankowania paliw dla użytkownika końcowego korzystającego na zasadzie ad hoc, wyrażonej w walucie krajowej na kg paliwa.

Wartość dyskretna/ liczbowa (połączenie ciągu znaków/tekstu i liczby) w formacie wykazu wyrażona dla infrastruktury ładowania w walucie krajowej na kWh, walucie krajowej na min lub walucie krajowej na sesję oraz dla infrastruktury tankowania paliw w walucie krajowej na kg paliwa.

Waluty krajowe wyraża się zgodnie z normą ISO 4217, która określa uznawane na świecie kody prezentacji walut.

Tabela G

Dodatkowe dane dynamiczne dotyczące ogólnodostępnej infrastruktury tankowania wodoru

Numer Rodzaj infrastruktury paliw alternatywnych Typ danych Kategoria danych Rodzaj danych Poziom danych Opis Format danych
1 Infrastruktura tankowania wodoru Dynamiczne Dostarczanie wodoru Ograniczona ilość dostępnego wodoru Stacja Wskazanie ograniczonej ilości dostępnego wodoru (poniżej 100 kg) w stacji tankowania paliw (tak/nie) Wartość dyskretna (ciąg znaków/tekst)
1 Dz.U. L 234 z 22.9.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1804/oj.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.655

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/655 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w odniesieniu do specyfikacji i procedur związanych z przystępnością i dostępnością danych dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych
Data aktu: 02/04/2025
Data ogłoszenia: 03/04/2025
Data wejścia w życie: 14/04/2025, 23/04/2025