uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interopera- cyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11,
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 2 ustanawia techniczne specyfikacje interoperacyjności odnoszące się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej ("TSI LOC&PAS").
(2) Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 3 ustanawia szczegółowe cele, które należy ująć w technicznych specyfikacjach interoperacyjności. Zgodnie z art. 4 ust. 5 wspomnianej decyzji rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 ma uwzględniać zmiany w procedurze wprowadzania podsystemów ruchomych do obrotu, w tym kontrole przed pierwszym rozpoczęciem użytkowania pojazdów, które uzyskały zezwolenie.
(3) Ze względu na konieczność wspierania transportu związanego z obronnością w sieciach o różnych specyfikacjach technicznych sektor kolejowy i branża zaopatrzenia kolei zwróciły się do Komisji z wnioskiem o uproszczenie procesu wydawania zezwoleń dla pojazdów kolejowych dla personelu towarzyszącego pociągom przewożącym sprzęt (np. personelu wojskowego eskortującego sprzęt związany z obronnością, strażaków, personelu zarządcy infrastruktury lub przedsiębiorstwa kolejowego). W wyniku wymiany poglądów Komisji z ekspertami stwierdzono potrzebę zwiększenia zakresu takiej nowelizacji na szerszą kategorię przypadków użycia.
(4) Obecne ramy technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) umożliwiają wydawanie zezwoleń dla takich pojazdów, w tym kontrolę zgodności z przepisami krajowymi. Proces wydawania zezwoleń zarządzany przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA) wymaga jednak od niej gromadzenia ocen od poszczególnych krajowych organów ds. bezpieczeństwa, co powoduje duży stopień skomplikowania, niepewności i opóźnienia w podejmowaniu decyzji.
(5) Rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 określa wymogi, które należy spełnić w odniesieniu do procesu wydawania zezwoleń dla pojazdów, a także wspiera interoperacyjność europejskiej sieci kolejowej, ale obecnie nie obejmuje ono pojazdów nieprzewożących pasażerów, które są przeznaczone do przewozu personelu, ale nie są przeznaczone do przewozów pasażerskich, w zakresie TSI LOC &PAS.
(6) Określenie wspólnych wymogów dotyczących wyjątkowych zezwoleń ułatwia proces wydawania zezwoleń dla pojazdów, które mają być eksploatowane w całej sieci unijnej. Ogranicza ono obciążenia związane z kontrolami przed wydaniem zezwolenia, badaniami i certyfikacją wymaganymi przez przepisy krajowe do absolutnego minimum niezbędnego do zapewnienia zgodności trasy z sieciami, które nie zostały jeszcze zharmonizowane. Zgodnie z tą koncepcją przedsiębiorstwo kolejowe zyskuje elastyczność w zakresie użytkowania pojazdów, a jednocześnie jest zobowiązane do przeprowadzenia kontroli zgodności z trasą.
(7) Konieczne jest zatem określenie specyfikacji technicznych dotyczących wyjątkowego zezwolenia dla pojazdów nieprzewożących pasażerów, które są przeznaczone do przewozu personelu, np. personelu wojskowego, personelu kolejowego lub strażaków.
(8) Aby umożliwić szybki proces wydawania zezwoleń na wprowadzenie do obrotu w całej Unii wagonów dla personelu, należy dostosować szczegółowe wymogi mające zastosowanie do wagonów dla personelu, tak aby odzwierciedlały fakt, że pojazdy te mają być użytkowane w ramach pociągów towarowych i nie są ogólnodostępne.
(9) Ponadto zakres przypadku szczególnego dla Szwecji dotyczącego detektorów zagrzanych łożysk osi został ograniczony, co wzmacnia wspólne wymogi na szczeblu UE, a tym samym przynosi korzyści procesowi udzielania zezwoleń dla pojazdu.
(10) Aby uniknąć konieczności stosowania przepisów krajowych i umożliwić wydawanie wyjątkowych zezwoleń dla wagonów dla personelu, należy określić ograniczone wymogi dotyczące w szczególności maksymalnego nacisku osi i maksymalnej prędkości. Ze względu na charakterystykę urządzeń zakłócających systemy detekcji pociągu należy wprowadzić szczególne ograniczenie, jeżeli istnieje połączenie elektryczne między wagonem a lokomotywą. W celu zapewnienia, aby wagon dla personelu nie powodował żadnych zakłóceń w przytorowych systemach detekcji pociągu, w dokumencie technicznym ERA należy podać specyfikacje. Muszą być one określone w taki sposób, aby umożliwić wyjątkowe zezwolenie dla wagonu dla personelu bez konieczności stosowania przepisów krajowych.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 1302/2014.
(12) Nie uwzględnia się pojazdów przeznaczonych do użytkowania w pociągach obsługujących przewozy wahadłowe na potrzeby transportu prywatnych samochodów osobowych i ciężarowych wraz z ich kierowcami i pasażerami. Pojazdy te - przewożące kierowców i pasażerów pojazdów drogowych - zintegrowane z pociągami realizującymi przewozy wahadłowe na potrzeby pojazdów drogowych powinny podlegać innym przepisom niniejszego rozporządzenia dotyczącym pojazdów. Pojazdy zintegrowane z pociągami realizującymi przewozy wahadłowe w zakresie transportu kierowców i pasażerów w pojazdach drogowych nie są objęte TSI.
(13) Biorąc pod uwagę, że do celów oceny zgodności składników interoperacyjności lub weryfikacji podsystemów nie są wymagane żadne szczególne nowe kompetencje, nie należy wprowadzać zmian w odniesieniu do jednostek notyfikowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) nr 1302/2014.
(14) W decyzji wykonawczej Komisji 2011/665/UE 4 ustanawiającej specyfikację rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji wprowadza się zmiany w celu uwzględnienia również nowego typu "wagonu dla personelu".
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 kwietnia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.675 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/675 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski systemu kolei w Unii Europejskiej i decyzję wykonawczą 2011/665/UE w sprawie rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji |
Data aktu: | 04/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 07/04/2025 |
Data wejścia w życie: | 27/04/2025 |