uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1 oraz art. 7 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 8 marca 2018 r. Stany Zjednoczone Ameryki ("Stany Zjednoczone") - na podstawie sekcji 232 amerykańskiej ustawy o rozwoju handlu (ang. "Trade Expansion Act") z 1962 r. - wprowadziły na czas nieokreślony, ze skutkiem od dnia 23 marca 2018 r., cła przywozowe ad valorem w wysokości 25 % i 10 % w odniesieniu do niektórych produktów ze stali i z aluminium. Po dwukrotnym odroczeniu rozpoczęcia stosowania, w dniu 1 czerwca 2018 r. cła te weszły w życie na czas nieokreślony w odniesieniu do przywozu pochodzącego z Unii ("środki ochronne z 2018 r."). W dniu 24 stycznia 2020 r. Stany Zjednoczone - na podstawie sekcji 232 amerykańskiej ustawy o rozwoju handlu z 1962 r. - wprowadziły na czas nieokreślony, ze skutkiem od dnia 8 lutego 2020 r., cła przywozowe ad valorem w wysokości 25 % i 10 % w odniesieniu do niektórych produktów pochodnych ze stali i z aluminium ("środki ochronne z 2020 r.") także w odniesieniu do Unii.
(2) Środki wprowadzone przez Stany Zjednoczone obiektywnie stanowią środki ochronne, ponieważ w ich drodze Stany Zjednoczone odstąpiły od zobowiązań wynikających z Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu ("WTO") poprzez wprowadzenie ograniczeń przywozowych, aby chronić przemysł krajowy przed konkurencją ze strony przywozu i zapewnić dobrobyt handlowy tego przemysłu bez stwierdzania dumpingu ani subsydiowania w rozumieniu ceł antydumpingowych lub wyrównawczych. Twierdzenie Stanów Zjednoczonych, jakoby środki te - przyjęte w nadzwyczajnej sytuacji w stosunkach międzynarodowych - były uzasadnione jako niezbędne do celów ochrony podstawowych interesów w zakresie bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych, jest oczywiście bezzasadne i nie umniejsza faktu, że środki te obiektywnie stanowią środki ochronne.
(3) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/886 2 ("środki równoważące z 2018 r."). Środki równoważące z 2018 r. stanowią przeciwwagę dla środków ochronnych wprowadzonych przez Stany Zjednoczone w 2018 r. i są stosowane od dnia 22 czerwca 2018 r. W dniu 6 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/502 3 ("środki równoważące z 2020 r."). Środki równoważące z 2020 r. stanowią przeciwwagę dla środków ochronnych wprowadzonych przez Stany Zjednoczone w 2020 r. i są stosowane od dnia 8 maja 2020 r.
(4) Komisja zawiesiła stosowanie środków równoważących z 2018 i 2020 r. do dnia 14 kwietnia 2025 r. włącznie 4 . Celem tego zawieszenia było uwzględnienie pozytywnych zmian w stosunkach handlowych ze Stanami Zjednoczonymi oraz rozwiązań alternatywnych wobec środków ochronnych stosowanych przez Stany Zjednoczone w odniesieniu do Unii 5 .
(5) W dniu 10 lutego 2025 r. Stany Zjednoczone - na podstawie sekcji 232 amerykańskiej ustawy o rozwoju handlu z 1962 r. - wprowadziły na czas nieokreślony, ze skutkiem od dnia 12 marca 2025 r. 6 , dostosowane cła na przywóz do Stanów Zjednoczonych produktów ze stali i z aluminium oraz produktów pochodnych ze stali i z aluminium pochodzących między innymi z Unii, poprzez wprowadzenie lub przywrócenie:
a) środków ochronnych z 2018 i 2020 r. w formie dodatkowych ceł na przywóz produktów ze stali i z aluminium oraz produktów pochodnych ze stali i z aluminium pochodzących m.in. z Unii, na pierwotnych poziomach wynoszących odpowiednio 25 % i 10 % ad valorem;
b) podwyższenia stawki środków ochronnych z 2018 i 2020 r. do 25 % ad valorem w odniesieniu do przywozu produktów z aluminium i produktów pochodnych z aluminium, które początkowo podlegały stawce 10 % ad valorem i pochodzą między innymi z Unii ("rozszerzone środki ochronne") oraz
c) nowych ceł w wysokości 25 % ad valorem na przywóz dodatkowych produktów ze stali i z aluminium oraz dodatkowych produktów pochodnych ze stali i z aluminium pochodzących między innymi z Unii ("środki ochronne z 2025 r.").
(6) Środki wprowadzone przez Stany Zjednoczone nadal stanowią środki ochronne, ponieważ w ich drodze Stany Zjednoczone odstąpiły od zobowiązań wynikających z Porozumienia WTO poprzez wprowadzenie ograniczeń przywozowych, aby chronić przemysł krajowy przed konkurencją ze strony przywozu i zapewnić dobrobyt handlowy tego przemysłu bez stwierdzania dumpingu ani subsydiowania w rozumieniu ceł antydumpingowych lub wyrównawczych.
(7) Porozumienie WTO w sprawie środków ochronnych przewiduje prawo każdego z eksportujących państw dotkniętych środkiem ochronnym do zawieszenia stosowania zobowiązań o zasadniczo równoważnych skutkach handlowych na podstawie Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu ("GATT") z 1994 r. względem członka WTO stosującego środek ochronny, pod warunkiem że nie uda się wypracować zadowalającego rozwiązania w drodze konsultacji z tym członkiem i że Rada WTO ds. Handlu Towarami nie zgłosi sprzeciwu wobec takiego zawieszenia. Stany Zjednoczone nie mogą uniemożliwić pozostałym członkom WTO skorzystania z tego prawa do zawieszenia równoważnych zobowiązań poprzez odmowę uznania swoich środków za środki ochronne, jeżeli obiektywnie stanowią one środki ochronne.
(8) W następstwie wniosku Unii o konsultacje ze Stanami Zjednoczonymi, zgodnie z art. 8 i art. 12 ust. 3 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych 7 , nie wypracowano zadowalającego rozwiązania.
(9) Unia powinna powiadomić Radę ds. Handlu Towarami o zawieszeniu stosowania zasadniczo równoważnych zobowiązań w odpowiedzi na wprowadzone przez Stany Zjednoczone rozszerzone środki ochronne i środki ochronne z 2025 r., a zawieszenie to powinno stać się skuteczne po upływie 30 dni od dnia, w którym dokonano powiadomienia, chyba że Rada ds. Handlu Towarami sprzeciwi się temu zawieszeniu. Unia powiadomiła już o zawieszeniu stosowania zasadniczo równoważnych zobowiązań w odpowiedzi na wprowadzone przez Stany Zjednoczone środki ochronne z 2018 i 2020 r. i zawieszenie to weszło wówczas w życie 8 .
(10) Porozumienie WTO w sprawie środków ochronnych umożliwia natychmiastowe wykonanie zawieszenia w przypadku, gdy środek ochronny nie został podjęty w następstwie bezwzględnego wzrostu przywozu lub nie jest zgodny z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych. Wprowadzone przez Stany Zjednoczone rozszerzone środki ochronne i środki ochronne z 2025 r. nie są zgodne z Porozumieniem WTO w sprawie środków ochronnych, między innymi dlatego, że Stany Zjednoczone nie ustaliły, że przedmiotowe produkty są przywożone w tak zwiększonych ilościach, że powodują poważną szkodę lub grożą spowodowaniem takiej szkody w odniesieniu do przemysłu krajowego produkującego podobny lub bezpośrednio konkurencyjny produkt. W związku z tym Unia jest uprawniona do natychmiastowego zawieszenia zasadniczo równoważnych zobowiązań w ramach GATT.
(11) Środki ochronne wprowadzone przez Stany Zjednoczone mogą wywrzeć znaczne negatywne skutki gospodarcze w dotkniętych nimi sektorach przemysłu Unii. W znacznym stopniu ograniczają one unijny wywóz do Stanów Zjednoczonych przedmiotowych produktów ze stali i z aluminium oraz przedmiotowych produktów pochodnych ze stali i z aluminium. Unijny przywóz do Stanów Zjednoczonych przedmiotowych produktów objętych środkami ochronnymi z 2018 i 2020 r., w tym rozszerzonymi środkami ochronnymi, wyniósł 8 mld EUR w 2024 r., a produktów objętych środkami ochronnymi z 2025 r. - 18 mld EUR w 2024 r.
(12) W związku z tym zawieszenie zobowiązań handlowych Unii do poziomu, który odzwierciedla kwotę, jaka wynikałaby z zastosowania przez Stany Zjednoczone ceł na przywóz odnośnych, pochodzących z Unii produktów ze stali i z aluminium oraz produktów pochodnych ze stali i z aluminium, i który nie przekracza tej kwoty, stanowi odpowiednie do sytuacji zawieszenie stosowania zasadniczo równoważnych zobowiązań zgodnie z Porozumieniem WTO w sprawie środków ochronnych.
(13) Odpowiednie działanie powinno polegać na wprowadzeniu handlowych środków równoważących na mocy rozporządzenia (UE) nr 654/2014, obejmujących zawieszenie koncesji taryfowych i nałożenie nowych lub zwiększonych ceł na przywóz do Unii wybranych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.
(14) Przy opracowywaniu i dokonywaniu wyboru odpowiednich środków oraz decydowaniu o odpowiedniej dacie rozpoczęcia ich stosowania Komisja zastosowała obiektywne kryteria zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. c) oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014, w tym w stosownych przypadkach uwzględnia proporcjonalność wszystkich środków, potencjał środków w zakresie udzielania wsparcia sektorom przemysłu Unii, których dotyczą środki ochronne wprowadzone przez Stany Zjednoczone, oraz cel, jakim jest ograniczenie do minimum negatywnych skutków gospodarczych dla Unii. Komisja umożliwiła zainteresowanym podmiotom wyrażenie opinii i przedłożenie informacji dotyczących odpowiednich interesów gospodarczych Unii, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014, i uwzględniła uzyskane informacje 9 .
(15) Komisja dopilnowała, aby dodatkowe stawki celne były proporcjonalne do wpływu środków ochronnych stosowanych przez Stany Zjednoczone i nie były nadmierne, jak opisano w motywach 19, 20 i 21.
(16) Dzięki wybranym środkom może poprawić się sytuacja unijnych sektorów przemysłu, których dotyczą środki ochronne wprowadzone przez Stany Zjednoczone.
(17) Środki te dotyczą przywozu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, od dostaw których Unia nie jest zasadniczo uzależniona. Takie podejście i określone daty rozpoczęcia stosowania pozwalają - na ile to możliwe - uniknąć negatywnego wpływu na różne podmioty na rynku unijnym, w tym na konsumentów.
(18) W związku z tym, w odniesieniu do środków ochronnych z 2018 r., które od dnia 12 marca 2025 r. Stany Zjednoczone ponownie w pełni stosują na czas nieokreślony w odniesieniu do przywozu z Unii, Unia powinna zmienić poziom cła ad valorem i zakres produktów objętych szeregiem kodów CN, aby uwzględnić czas, który upłynął od ich wprowadzenia w 2018 r., oraz zmiany przepływów handlowych i sprawić, by środki równoważące były ogółem bardziej zrównoważone, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony interesu Unii zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 654/2014.
(19) Dodatkowe cło ad valorem w wysokości 10 % i 25 % na przywóz produktów określonych w załączniku I należy stosować od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia; należy również usunąć produkty objęte czterema kodami CN: 2208 30 11, 2208 30 19, 2208 30 82 i 2208 30 88, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/886. Całkowita kwota ceł ad valorem stanowiących tę część unijnych środków równoważących odzwierciedla środki ochronne wprowadzone przez Stany Zjednoczone w 2018 r. w formie dodatkowych ceł na przywóz wyrobów ze stali i z aluminium pochodzących między innymi z Unii, które początkowo wynosiły odpowiednio 25 % i 10 % ad valorem (1,6 mld EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2017 r.).
(20) W odniesieniu do rozszerzonych środków ochronnych, które Stany Zjednoczone stosują od dnia 12 marca 2025 r. na czas nieokreślony, Unia powinna wprowadzić dodatkowe cło ad valorem w wysokości 25 % na przywóz produktów określonych w załączniku II, które obowiązywałoby od dnia 16 maja 2025 r., co jest zgodne z okresem powiadomienia, o którym mowa w motywie 9. Całkowita kwota ceł ad valorem w ramach drugiej części unijnych środków równoważących odzwierciedla wprowadzone przez Stany Zjednoczone zwiększenie ceł z 10 % do 25 % ad valorem w odniesieniu do przywozu pochodzących z Unii produktów z aluminium i produktów pochodnych z aluminium (215 mln EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2024 r.).
(21) W odniesieniu do środków ochronnych z 2025 r., które Stany Zjednoczone stosują od dnia 12 marca 2025 r. na czas nieokreślony, Unia powinna wprowadzić dodatkowe cło ad valorem w wysokości 25 % na przywóz produktów określonych w załącznikach III i IV, które obowiązywałoby odpowiednio od dnia 16 maja 2025 r. i od dnia 1 grudnia 2025 r., co jest zgodne z okresem powiadomienia, o którym mowa w motywie 9. Całkowita kwota ceł ad valorem w ramach trzeciej części unijnych środków równoważących odzwierciedla wprowadzone przez Stany Zjednoczone środki ochronne z 2025 r. dotyczące przywozu pochodzących z Unii dodatkowych produktów ze stali i z aluminium oraz dodatkowych produktów pochodnych ze stali i z aluminium przywożonych z Unii do Stanów Zjednoczonych (4,5 mld EUR całkowitej wartości teoretycznie pobranych ceł w odniesieniu do przywozu z Unii do Stanów Zjednoczonych w 2024 r.).
(22) W razie potrzeby Komisja zmieni niniejsze rozporządzenie, aby uwzględnić w nim wszelkie zmiany środków ochronnych stosowanych przez Stany Zjednoczone, a także sposób, w jaki Stany Zjednoczone będą stosować swoje środki ochronne.
(23) W świetle terminów obowiązujących w ramach WTO, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 kwietnia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.778 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/778 w sprawie handlowych środków równoważących dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/886 |
Data aktu: | 14/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 14/04/2025 |
Data wejścia w życie: | 15/04/2025 |