uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 i 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W komunikacie z dnia 11 lutego 2025 r. zatytułowanym "Prostsza i szybsza Europa: komunikat dotyczący wdrażania i upraszczania" Komisja nakreśliła wizję programu wdrażania i upraszczania, który zapewni szybką i odczuwalną poprawę sytuacji obywateli i przedsiębiorstw w praktyce. Wymaga to więcej niż stopniowego podejścia, a Unia ma podjąć odważne działania, aby osiągnąć ten cel. Parlament Europejski, Rada, Komisja, organy państw członkowskich na wszystkich poziomach oraz zainteresowane podmioty muszą współpracować, aby usprawnić i uprościć przepisy unijne, krajowe i regionalne oraz skuteczniej realizować polityki.
(2) W kontekście zobowiązania Komisji do zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych i zwiększenia konkurencyjności konieczne jest wprowadzenie ukierunkowanych zmian w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 3 i (UE) 2024/1760 4 , aby osiągnąć te cele, przy jednoczesnym utrzymaniu celów politycznych Zielonego Ładu określonego w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. zatytułowanym "Europejski Zielony Ład" oraz Planu działania w zakresie finansowania zrównoważonego wzrostu gospodarczego określonego w komunikacie Komisji z dnia 8 marca 2018 r. zatytułowanego "Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego".
(3) W dyrektywie (UE) 2022/2464 określono daty, od których państwa członkowskie mają stosować wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 5 , przy czym daty te są różne w zależności od wielkości danej jednostki. Duże jednostki będące jednostkami interesu publicznego ze średnią liczbą ponad 500 zatrudnionych w roku obrotowym oraz jednostki interesu publicznego będące jednostkami dominującymi dużej grupy ze średnią liczbą ponad 500 zatrudnionych na dzień bilansowy, w ujęciu skonsolidowanym, w roku obrotowym, mają sporządzać sprawozdania w 2025 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2024 r. lub po tej dacie. Pozostałe duże jednostki oraz pozostałe jednostki dominujące dużej grupy mają składać sprawozdania w 2026 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2025 r. lub po tej dacie. Małe i średnie jednostki - z wyjątkiem mikrojednostek - oraz małe i niezłożone instytucje, wewnętrzne zakłady ubezpieczeń i wewnętrzne zakłady reasekuracji mają sporządzać sprawozdania w 2027 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2026 r. lub po tej dacie. Biorąc pod uwagę bieżące inicjatywy Komisji, które mają na celu uproszczenie niektórych istniejących obowiązków dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmniejszenie związanych z tym obciążeń administracyjnych jednostek, oraz w celu zapewnienia jasności prawa i uniknięcia sytuacji, w której jednostki zobowiązane obecnie do składania sprawozdań za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2025 r. lub po tej dacie oraz w dniu 1 stycznia 2026 r. lub po tej dacie poniosą niepotrzebne i możliwe do uniknięcia koszty, wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tych jednostek należy odroczyć o dwa lata.
(4) W dyrektywie (UE) 2022/2464 określono daty, od których państwa członkowskie mają stosować wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określone w dyrektywie 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , przy czym daty te są różne w zależności od wielkości danego emitenta. Emitenci będący dużymi jednostkami ze średnią liczbą ponad 500 zatrudnionych w roku obrotowym oraz emitenci, którzy są jednostkami dominującymi dużej grupy ze średnią liczbą ponad 500 zatrudnionych na dzień bilansowy, w ujęciu skonsolidowanym, w roku obrotowym, mają obowiązek składania sprawozdań w 2025 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2024 r. lub po tej dacie. Pozostali emitenci będący dużymi jednostkami oraz pozostali emitenci będący jednostkami dominującymi dużej grupy mają składać sprawozdania w 2026 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2025 r. lub po tej dacie. Emitenci będący małymi i średnimi jednostkami - z wyjątkiem mikrojednostek - małymi i niezłożonymi instytucjami, wewnętrznymi zakładami ubezpieczeń i wewnętrznymi zakładami reasekuracji mają składać sprawozdania w 2027 r. za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2026 r. lub po tej dacie. Biorąc pod uwagę bieżące inicjatywy Komisji mające na celu uproszczenie niektórych istniejących obowiązków dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmniejszenie związanych z tym obciążeń administracyjnych jednostek, oraz w celu zapewnienia jasności prawa i uniknięcia sytuacji, w której emitenci zobowiązani obecnie do składania sprawozdań za lata obrotowe rozpoczynające się w dniu 1 stycznia 2025 r. lub po tej dacie oraz w dniu 1 stycznia 2026 r. lub po tej dacie poniosą niepotrzebne i możliwe do uniknięcia koszty, wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do tych emitentów należy odroczyć o dwa lata.
(5) Datę, od której państwa członkowskie mają stosować dyrektywę (UE) 2024/1760, należy odroczyć o rok w odniesieniu do pierwszej grupy przedsiębiorstw objętej zakresem stosowania tej dyrektywy, aby zapewnić przedsiębiorstwom więcej czasu na przygotowanie się do spełnienia wymogów tej dyrektywy oraz dać im możliwość uwzględnienia wytycznych, które ma wydać Komisja, dotyczących sposobu, w jaki powinny one w praktyce wypełniać swoje obowiązki w zakresie należytej staranności. Ponadto, termin stosowania wyznaczony na dzień 1 stycznia 2029 r. dla środków niezbędnych do spełnienia obowiązku sprawozdawczości zgodnie z art. 16 dyrektywy (UE) 2024/1760 w odniesieniu do trzeciej grupy przedsiębiorstw objętych zakresem stosowania tej dyrektywy powinien zostać zmieniony w celu zapewnienia spójności z odpowiednimi terminami stosowania dla pozostałych grup przedsiębiorstw.
(6) Ponadto w świetle równoległego wniosku ustawodawczego mającego na celu uproszczenie ram zrównoważonego rozwoju i zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorstw, termin transpozycji dyrektywy (UE) 2024/1760 przez państwa członkowskie należy przedłużyć o rok, aby uwzględnić ewentualne opóźnienia w bieżących działaniach transpozycyjnych ze względu na ewentualne zmiany tej dyrektywy.
(7) Ponieważ cele niniejszej dyrektywy nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary lub skutki działań możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy (UE) 2022/2464 i (UE) 2024/1760. Ponieważ zmiana dyrektywy (UE) 2024/1760 modyfikuje termin transpozycji i niektóre daty stosowania, które przypadają w przyszłości, państwa członkowskie musiałyby jedynie odroczyć daty stosowania zgodnie z art. 2 niniejszej dyrektywy w przypadku, gdy dokonały już transpozycji dyrektywy (UE) 2024/1760.
(9) Z uwagi na pilną sytuację oraz w celu jak najszybszego zapewnienia pewności prawa, uznano za właściwe powołanie się na wyjątek od terminu ośmiu tygodni przewidziany w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(10) Z uwagi na pilną sytuację oraz w celu jak najszybszego zapewnienia pewności prawa niniejsza dyrektywa powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.794 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2025/794 w sprawie zmiany dyrektywy (UE) 2022/2464 i (UE) 2024/1760 w odniesieniu do dat, od których państwa członkowskie mają stosować niektóre wymogi dotyczące sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i niektóre wymogi w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju |
Data aktu: | 14/04/2025 |
Data ogłoszenia: | 16/04/2025 |
Data wejścia w życie: | 17/04/2025 |