uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3 i art. 6,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 2 , w szczególności art. 35 ust. 1 i ust. 10,
uwzględniając propozycję Rady ds. Nadzoru,
(1) Zgodnie z art. 100 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3 właściwe organy przeprowadzają w miarę potrzeb, jednak co najmniej raz do roku, nadzorcze testy warunków skrajnych w instytucjach, które nadzorują, w celu ułatwienia przeglądu i oceny nadzorczej prowadzonych zgodnie z art. 97 dyrektywy 2013/36/UE.
(2) W odniesieniu do istotnych instytucji kredytowych wyłączne kompetencje w zakresie przeprowadzania przeglądu i oceny nadzorczej - w tym w stosownych przypadkach w koordynacji z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego - oraz nadzorczych testów warunków skrajnych posiada Europejski Bank Centralny (EBC).
(3) EBC przeprowadza różne rodzaje nadzorczych testów warunków skrajnych, w tym kompleksowe testy warunków skrajnych dotyczące wypłacalności i ukierunkowane tematyczne testy warunków skrajnych. Rodzaj testu warunków skrajnych i panujące w danym czasie warunki ekonomiczne należą do czynników determinujących informacje potrzebne EBC od odpowiednich istotnych nadzorowanych podmiotów w celu przeprowadzenia danego rodzaju nadzorczego testu warunków skrajnych.
(4) EBC potrzebuje pewnych informacji od istotnych nadzorowanych podmiotów w celu skutecznego przeprowadzania nadzorczych testów warunków skrajnych. W związku z tym przed rozpoczęciem każdego nadzorczego testu warunków skrajnych EBC powinien określić wymagane informacje oraz ich formę, instrukcje i terminy przekazywania danych istotne dla tego testu warunków skrajnych, a także powiadomić o tym odpowiednie istotne nadzorowane podmioty.
(5) Zgodnie z art. 35 ust. 1 i 10 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) EBC może określić kryteria, zgodnie z którymi decyzja nadzorcza EBC może zostać przekazana drogą elektroniczną lub przy użyciu innych podobnych środków komunikacji.
(6) Do celów przeprowadzania nadzorczych testów warunków skrajnych EBC powinien określić sposób powiadamiania istotnych nadzorowanych podmiotów o swoich decyzjach nadzorczych dotyczących wymaganych informacji oraz formy, instrukcji i sprawozdawczych terminów przekazywania danych.
(7) Biorąc pod uwagę, że EBC ma przeprowadzić nadzorczy test warunków skrajnych na początku 2025 r., konieczne jest, aby niniejsza decyzja weszła w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.94 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2025/1 (2025/94) ustanawiająca kryteria powiadamiania o decyzjach nadzorczych do celów nadzorczych testów warunków skrajnych |
Data aktu: | 10/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 16/01/2025 |
Data wejścia w życie: | 17/01/2025 |